پیست اسکی شمشک | اسکی از مبتدی تا حرفه‌ای

0

با آمدن زمستان و سفیدشدن دامنه کوه‌ها کم‌کم پیست اسکی‌ها هم شروع به فعالیت می‌کنند. بیشتر جوانان و نوجوانان برای تجربه این ورزش دوست‌داشتنی مشتاقند. اگر ساکن تهران و استان‌های نزدیکش باشید، بدون شک اسم پیست اسکی شمشک را شنیده‌اید. اگر قصد دارید یک روز هیجان‌انگیز را در زمستان بگذرانید، خوب است سری به این پیست اسکی بزنید. روی برف‌ها سُر بخورید و رؤیاپردازی کنید. در کنارش می‌توانید از هوای سرد زمستان لذت ببرید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران در پاییز، روی لینک زیر کلیک کنید:

پیست اسکی شمشک کجاست؟

عکس موقعیت پیست اسکی شمشک
پیست اسکی شمشک در شمال ایران است. هر جای ایران که هستید، برای بازدید از این پیست باید به طرف استان تهران بروید. موقعیت پیست شمشک در 57کیلومتری شرق تهران و در شهرستان شمیرانات است. شمیرات را که پیدا کنید، در همان نزدیکی و در رودبار قصران به پیست اسکی می‌رسید.

معرفی پیست اسکی شمشک

پیست اسکی شمشک از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین پیست های اسکی تهران است. بعد از پیست دیزین، پیست شمشک بیشترین وسعت پیست‌های اسکی را دارد. شروع ساخت این پیست اسکی به سال 1327 و دوران حکومت پهلوی اول می‌رسد. زیرسازی این پیست بر عهده مهندس‌های معدن آلمانی بود. آن‌ها در سال 1337 این پیست را بهره‌برداری کردند. قبل از ساخت این پیست، فقط پیست اسکی دیزین در لیست پیست‌های بین‌المللی بود؛ اما در سال 1375 کمی مسیرهای اسکی پیست شمشک را تغییر دادند. بعد از این کار پیست شمشک را در لیست پیست اسکی‌های بین‌المللی ثبت کردند. بلندترین بخش‌های این پیست 3050 متر بالاتر از سطح دریا است. پایین‌ترین بخش این پیست هم 2550 متر از سطح دریا بلندی دارد.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

بخش های مختلف پیست اسکی شمشک

پیست‌‌های اسکی شمشک به چهار بخش مختلف تقسیم می‌شود. هرکدام از این پیست‌ها ویژگی منحصربه‌فرد خودش را دارد. از دیگر بخش‌های این پیست، دو تله‌اسکی چکشی، دو تله‌سیژ و سه تله‌اسکی بشقابی است.

  • بخش مبتدی در پیست اسکی شمشک

یکی از این بخش‌ها به‌شکل اختصاصی برای آموزش به مبتدی‌هاست. این پیست را طوری طراحی کردند که کودکان، نوجوانان و جوانان در این پیست می‌توانند تمرین‌های اسکی را انجام بدهند. طول این پیست 400 متر است. می‌توانید آن را در جنوب غربی پیست آفتاب پیدا کنید. تله اسکی مبتدی هم در همین بخش است که طول خط آن به 400 متر می‌رسد. اختلاف ارتفاع این تله‌اسکی هم 40 متر است.

  • پیست آفتاب در پیست اسکی شمشک

پیست آفتاب بخش دیگری از پیست شمشک است که طول آن از پیست مبتدی بیشتر است. بعد از گذراندن دوره مبتدی می‌توانید از این پیست استفاده کنید. طول پیست آفتاب به میزان بارش برف هر سال بستگی دارد؛ اما به‌طور کلی 1850 متر است. مسافت این پیست بین مدرسه اسکی شمشک تا قله است. در این بخش می‌توانید از تله‌سیژ هم استفاده کنید. تله‌سیژها، دستگاه‌های بالابرنده‌است که شما را تا بالاترین بخش پیست می‌رساند. طول خط این تله‌سیژ 1200 متر است و اختلاف ارتفاعش به 550 متر می‌رسد. برای استفاده از این پیست به بخش جنوبی پیست شمشک بروید.

  • پیست مهتاب طولانی‌ترین پیست اسکی شمشک

اگر دلتان مسیری طولانی را برای اسکی‌سواری می‌خواهد، پیست مهتاب انتخاب خوبی می‌شود. پیست مهتاب طولانی‌ترین بخش در پیست شمشک است. طول این پیست به 1950 متر می‌رسد. بیشتر اسکی‌بازهای حرفه‌ای از این پیست استقبال می‌کنند و برای تمرین به این پیست می‌روند. برای رفتن به پیست مهتاب باید به طرف جنوب پیست شمشک بروید. در همان بخش سوار تله‌‌سیژ مهتاب بشوید و به بالاترین بخش کوه بروید. طول این تله‌سیژ 1200 متر است و اختلاف ارتفاعی به‌اندازه 600 متر دارد. پیست مهتاب، از هتل شمشک شروع می‌شود و تا قله ادامه دارد. تله‌سیژ هم در همان نزدیکی است. از دیگر امکانات در این پیست می‌شود تله‌اسکی‌ با طول خط 600 متر را نام برد. برای سوارشدن در تله‌اسکی مهتاب به پشت هتل بروید. با این تله‌اسکی می‌توانید 800 متر از مسافت این پیست را بگذرانید.

  • پیست شب زیباترین پیست اسکی شمشک

لذت اسکی‌سواری در شب را نمی‌شود در هر جایی تجربه کرد؛ اما در پیست شمشک این امکان برای اسکی‌بازها مهیاست. این مجموعه در ضلع غربی پیست شمشک است. مسیر این پیست از هتل پیست شمشک شروع می‌شود و تا تا نیم‌قله ادامه دارد. مسافت این مسیر 950 متر است. با تاریک‌شدن هوا نورافکن‌های زرد در پیست شب روشن می‌شود و منظره زیبایی را به وجود می‌آورد. این بخش از ساعت 18 تا ساعت 22 فعالیت می‌کند. یادتان باشد پیست شب از دوشنبه تا پنجشنبه باز است.

  • مدرسه اسکی در پیست اسکی شمشک

اگر شما هم برای یادگیری این ورزش جالب و هیجان‌انگیز مشتاق هستید، سری به مدرسه اسکی بزنید. در این مدرسه آموزش‌های اولیه را یاد می‌گیرید و برای سطح‌های بعدی آماده می‌شوید. مدرسه آموزش اسکی از 9 صبح تا ساعت 15 برای همه باز است. می‌توانید این بخش را در کنار ورودی اصلی پیدا کنید.

جاذبه های گردشگری پیست اسکی شمشک

اگر عاشق سرما و هیجان هستید، اسکی از آن تفریحاتی است که حالتان را خوب می‌کند. دامنه‌های سفید از برف چشم‌انداز زیبا، تماشایی و رؤیایی را می‌سازد. در هر بخش از کوه تله‌سیژها در حرکت‌اند و اسکی‌بازها را تا قله کوه می‌رسانند. زمانی که سوار تله‌سیژ می‌شوید، زمین زیر پاهایتان یکدست سفیدپوش است و حس‌وحالی وصف‌نشدنی دارد. کافی است به بالای قله برسید و خودتان را برای شروع این بازی هیجان‌انگیز آماده کنید. سُرخوردن از بالای قله آدرنالین خونتان را هم افزایش می‌دهد و روزتان را پر از شورونشاط می‌کند.

امکانات گردشگری پیست اسکی شمشک

  • کافی شاپ

در هوای سرد زمستانی نوشیدن یک لیوان چای بیشتر از هر چیزی لذت‌بخش است. برای خوردن چای و دیگر نوشیدنی‌های گرم سری به کافی‌شاپ پیست بزنید. بیرون کافه چند صندلی و میزها گذاشته‌اند تا از دیدن منظره برفی هم لذت ببرید.

  • رستوران

بعد از صرف میزان زیادی انرژی، خوردن غذایی خوشمزه روزتان را کامل می‌کند. برای خوردن غذا لازم نیست از پیست بیرون بروید و دنبال رستوران بگردید. در محوطه پیست شمشک چهار رستوران مجهز، اجاق‌هایشان روشن است و مشغول به کار هستند. این رستوران‌ها در بخش‌های مختلف پیست است تا رفت‌وآمد برای اسکی‌بازها سخت نشود. رستوران‌های پیست فقط در ایامی که پیست فعال است به گردشگرها خدمات می‌دهد؛ اما در دیگر فصل‌ها بسته است. در بین مسیرها بوفه‌های کوچکی هم هست که می‌توانید از آن‌ها تنقلات و خوراکی بخرید.

  • نکات و وسایل ضروری برای بازدید از پیست اسکی شمشک

دمای این منطقه چند درجه زیر صفر است و سرمایی استخوان‌سوز دارد. از مهم‌ترین وسایلی که باید همراهتان باشد، لباس کافی و گرم است. بد نیست لباس اضافه هم با خودتان ببرید. برای راه‌رفتن روی برف‌ها هم بهتر است چکمه بپوشید. اگر اسکی‌باز حرفه‌ای نیستید، نگران لوازم اسکی نباشید. تمام وسایل لازم برای این ورزش را می‌توانید از خود پیست کرایه کنید. یادتان باشد برای رفتن به این جای دیدنی باید از راه‌های پرپیچ‌وخم و برفی بگذرید؛ پس زنجیرچرخ حتماً به کارتان می‌آید. اگر قصد اقامت در شمشک را دارید، لوازم شخصی و بهداشتی هم نیازتان می‌شود.

جاهای دیدنی نزدیک به پیست اسکی شمشک

منطقه شمشک از جاهای دیدنی اطراف تهران است که جاذبه‌های طبیعی‌اش کم نیست؛ اما در فصل زمستان به‌راحتی نمی‌شود از آن‌ها دیدن کرد. از دیگر جاهای تفریحی و دیدنی در نزدیکی این منطقه پیست اسکی دربندسر است. در فصل تابستان بازدید از آبشارها و قلعه‌های اطراف شمشک خالی از لطف نیست.

بهترین زمان بازدید

بازگشایی پیست اسکی شمشک با بارش برف سالانه ارتباط مستقیمی دارد. مثلاً در سال 1397 بارش برف به میزان کافی نبود و پیست شمشک هیچ فعالیتی نداشت. برای رفتن به این پیست باید تا اواخر پاییز صبر کنید. این پیست از اوایل آذر باز می‌شود. پیست اسکی شمشک به‌مدت ۳ تا ۴ ماه و تا اوایل فروردین از شما میزبانی می‌کند. بهتر است قبل از رفتن حتماً با این مجموعه تماس بگیرید و از بازبودنش مطمئن بشوید. در تابستان این منطقه هوایی خنک و مطبوع دارد. می‌توانید برای کوه‌نوردی و تعطیلات آخر هفته به شمشک بروید و از هوای پاک کوهستان استفاده کنید.

اقامتگاه

از شمشک تا تهران فاصله‌ای نیست؛ اما تا پیست اسکی شمشک که رفتید، بد نیست شب را هم در آنجا بمانید و سفیدی برف در دل شب را تماشا کنید. تابش نور خورشید و درخشش برف‌ها هم در صبح دیدن دارد. برای اقامت در این منطقه می‌توانید در یکی از هتل های زیر بمانید.

  • بوتیک هتل در پیست اسکی شمشک

بوتیک هتل شمشک از هتل‌های قدیمی این منطقه است که ساختش به دوران قبل از انقلاب می‌رسد. در گذشته فقط خانواده شاه از این هتل استفاده می‌کردند. معماری بیرونی و داخلی هتل توجه بسیاری از گردشگرهای داخلی و خارجی را به خودش جلب می‌کند. بوتیک هتل شمشک را در سال 1397 بازسازی کردند. این هتل قدیمی 15 اتاق برای پذیرایی از مهمان‌هایش دارد. فضای داخلی هتل مثل موزه‌ای است که می‌توانید از وسایل قدیمش هم دیدن کنید.

  • هتل بارین ( هتل گل یخ) در پیست اسکی شمشک

به شمشک که بروید، محو معماری خیره‌کننده این هتل می‌شود. هتل بارین مثل قلعه‌ای یخی در دل دامنه‌های البرز است. نمای بیرونی این هتل یکدست سفید است و به نظر می‌رسد که آن را از برف ساخته‌اند. فضای داخلی هتل هم منحصربه‌فرد است. با واردشدن به این هتل انگار به خانه اسکیموها رفته‌اید. تمام اجزای داخلی اتاق‌ها سفید است و با هارمونی زیبایی از رنگ‌های دیگر تزیینش کرده‌اند. هتل جهانگردی دارای 17 اتاق است که هرکدام طراحی ویژه‌ای دارد. اقامت در این هتل سفرتان را به‌یادماندنی می‌کند. بی‌جهت نیست که این هتل در فهرست خاص ترین هتل های ایران جا گرفته است.

  • هتل میگون در نزدیکی پیست اسکی شمشک

هتل جهانگردی میگون از دیگر هتل‌های زیبا در نزدیکی این منطقه است. این هتل چهارطبقه 24 اتاق و سوئیت دارد. هتل میگون امکانات مناسبی دارد و به‌خوبی از گردشگرها میزبانی می‌کند. با اقامت در این هتل می‌توانید از تماشای چشم‌انداز شگفت‌انگیزش لذت ببرید.

مسیر دسترسی

برای رفتن به پیست اسکی شمشک می‌توانید از دو مسیر به آنجا برسید. انتخابش با خودتان.

  • مسیر اول

در ابتدا به شرق تهران بروید. از اتوبان بابایی یا خیابان استخر خودتان را به جاده لشگرک برسانید. بعد از رسیدن به این جاده بعد از پنج دقیقه پلیس‌راه را می‌بینید. به طرف مسیر راست بچرخید و راه را ادامه بدهید تا به میدان برسید. اگر مسیر را درست رفته باشید، تابلوهای فشم مشخص است. جاده‌ای از میدان مستقیم شما را به لواسان می‌رساند. بعد از این جاده، میدان اصلی فشم را می‌بینید. به طرف چپ بروید. بعد از گذشتن از میگون و درود به دوراهی می‌رسید. مسیر راست را انتخاب کنید تا شما را به پیست شمشک برساند. این مسیر برای رسیدن به پیست بهتر از مسیر دوم است. اگر ترافیک نباشد، حدود یک ساعت تا یک‌ونیم ساعت به پیست شمشک می‌رسید.

  • مسیر دوم

در انتهای شرقی اتوبان شهید بابایی و در نزدیکی منطقه حکیمیه جاده تلو مشخص است. وارد این جاده بشوید تا به بلوار امام خمینی برسید. به طرف جاده غربی بروید و مسیر را ادامه بدهید. در طرف راست جاده خروجی فشم را می‌بینید. باقی راه مثل مسیر اولی است.

شماره تماس02126527445
آدرس سایتskicomplex.ir
آدرستهران، شمیرانات، رودبار قصران، شمشک

پیست اسکی شمشک از مجهزترین پیست‌های ورزشی کشور است. می‌توانید روزی شاد را با دوستان و خانواده خود در این پیست بگذرانید. تلاش کردیم در این سفر مجازی با ره بال آسمان تمام بخش‌های این پیست را برایتان بگوییم. اگر در گذشته تجربه رفتن به آنجا را دارید، تجربه‌هایتان ارزشمند است. برایمان در کامنت‌ها بنویسید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.