دشت لاله های کندر کرج | حریری رنگارنگ از جنس لاله

0

آیا جایی را دیده یا شنیده‌اید که در آن مهمانی باشکوهی برپا شده و با هزاران لاله رنگارنگ از میهمانان پذیرایی می‌کنند. بله درست است در حوالی شهر کرج دشتی واقع شده است که در آن طبیعت سخاوتمند، سفره‌ای رنگارنگ و رؤیایی از لاله های زیبا پهن کرده است و مسافران و گردشگران را به میهمانی به‌یادماندنی فرا می‌خواند. اگر دوستدار طبیعت و گردش و تفریح در آن باشید دشت لاله های کندر که یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران به شمار می‌رود، می‌تواند برایتان بسیار به یادماندنی و خیال‌انگیز باشد. در این دشت چشمانتان را به هر جایی بچرخانید همه زیبایی و رنگارنگی توصیف‌ناپذیری را می‌بینید. با ما تا پایان مقاله همراه باشید تا با این دشت زیبا و رؤیایی بیشتر آشنا شوید.

دشت لاله های البرز کجاست؟

دشت لاله های کندر در روستای کندر از توابع بخش آسارای استان البرز جا خوش کرده است. این دشت زیبا به دلیل قرارگرفتن در نزدیکی روستای کندر به دشت لاله های کندر معروف است. دشت لاله ها درست در 22 کیلومتری کرج و در دامان طبیعتی بهاری و سراسر زیبایی قرار گرفته است و یکی از جاهای دیدنی استان البرز هم محسوب می‌شود.

دسترسی به دشت لاله های روستای کندر

برای دسترسی به‌ این دشت باید خودتان را به شهر کرج در شمال ایران رسانده و از جاده کرج – چالوس شروع به حرکت کنید. پس از طی 7 کیلومتر در این جاده به روستای کندر خواهید رسید. برای ادامه مسیر از روستای کندر به دشت لاله ها دو مسیر پیش روی شماست. مسیر نخست که جاده قدیمی بوده و بالاتر از روستای پورکان واقع شده است. مسیر دوم، جدیدتر بوده که کاملاً آسفالت است و در اوایل جاده کرج – چالوس قرار دارد. برای پیداکردن این جاده کافی است یک کیلومتر پس از تونل و پل بیلقان حرکت کنید تا به‌ این جاده دسترسی پیدا کنید.

آشنایی با روستای کندر

کندر روستایی است که در میان ارتفاعات بسیار خوش‌آب‌وهوای البرز جنوبی در حوالی کرج واقع شده است. وقتی به روستای کندر می‌روید طبیعت سرسبز، چشمه سارها، آبشارها و گلستان‌های رنگارنگ از شما استقبال می‌کند.‌ این روستا به یکی از مقاصد گردشگری استان البرز هم تبدیل شده است. قدمت روستای کندر به دوره صفویه برمی‌گردد. در کنار طبیعت رؤیایی و دوست‌داشتنی، آثار و جاذبه های تاریخی هم در نوع خود تماشایی بوده و بی‌تردید تماشای آن‌ها برای دوستداران آثار تاریخی و فرهنگی بسیار لذت‌بخش است. بیشتر مردمان این روستا ترک‌زبان بوده و شغل اکثریت آن‌ها باغداری است.

آبشار کندر

علاوه بر دشت لاله های البرز، آبشار کندر کرج هم که در نزدیکی روستای کندر واقع شده است، یکی از جاذبه‌های زیبای این روستا محسوب می‌شود. این آبشار پس از روستای پورکان قرار دارد و با طی حدود 3ونیم کیلومتر مسیر به آن دسترسی پیدا خواهید کرد. ریزش آب از بالای تخته‌سنگ‌ها و صدای شرشر آن بی‌شک بسیار دل‌چسب و آرامش‌بخش است. در بازدیدتان از دشت لاله های کندر خوب است سری هم به آبشار کندر بزنید.

جاذبه های دشت لاله های کندر

نمایی ازگل‌های ابریشمی رنگارنگ روی زمین

هنگامی که قدم در دشت لاله های استان البرز بگذارید، از دیدن گل‌های رنگارنگ لاله که همانند ابریشمی رنگارنگ روی زمین را پوشانده است حیرت‌زده می‌شوید. داستان شکل‌گیری این دشت تزیین‌شده را مردم روستای کندر بهتر می‌دانند؛ زیرا آن‌ها روزی تصمیم می‌گیرند دامان طبیعت اطراف روستا را با کاشتن گل و گیاهان زیبا و رنگارنگ تزیین کنند. آن‌ها با کاشتن این گل‌ها در دامنه‌های تپه‌ها فرشی رنگارنگ را پدید می‌‌آورند که چشمان رهگذران و گردشگران را به خود خیره می‌کند.

بازی و تفریح در دشت لاله های روستای کندر

نمایی ازعکاسی در دشت لاله های روستای کندر

اگر کودکانتان را هم با خودتان به دشت لاله های کندر ببرید، نگران سر رفتن حوصله آن‌ها نباشید. کودکان پس از دقایقی که در دشت به سر ببرند دوست دارند بازی و تفریح کنند. از این رو در مجموعه دشت لاله ها شهربازی مجهزی ساخته شده است که کودکان می‌توانند به‌راحتی در آن به بازی و تفریح بپردازند و لحظات شیرین و مفرحی را برای خود رقم بزنند.

مساحت دشت لاله های روستای کندر

مساحت دشت لاله ها چیزی در حدود 3ونیم هکتار است که در آن 2 میلیون و 100هزار بوته گل لاله و سنبل کاشته شده است. از این مساحت در حدود 20 هزار مربع آن به گونه فشرده و مابقی آن یعنی 15 هزار متر مربع می‌شود به‌صورت پراکنده کاشت شده است.

زمان برپایی دشت لاله های کندر

نمایی از فصل بهار دشت لاله های کندر

دشت لاله های کندر کرج درست در فصل بهار برپا می‌شود و مردم را به میهمانی طبیعت فرا می خواند. پس اگر عزم سفر کردید و دوست داشتید در دشتی زیبا قدم بزنید که فرشی مخملی از لاله های رنگارنگ در آن پهن شده است، فصل بهار بهترین موقع برای سفر به‌ این مکان است. زیرا عطر طبیعت بهاری به همراه آب‌وهوای خوش منطقه که لاله های رنگارنگ هم در این زمان زیباتر و باطراوت‌تر هستند، میهمانی ویژه‌ای را برپا کرده‌اند و میزبان طبیعت‌دوستان است.

سایر دشت‌های شبیه به دشت لاله های کندر

مسلماً کشور ما نقاط طبیعی بسیار زیبایی دارد. جنگل، دشت، کوه، دریا و کویر همه و همه جلوه‌هایی از طبیعت زنده و بی‌مثال را به رخ می‌کشد. همانند دشت لاله های استان البرز دشت‌های دیگری هم در کشورمان وجود دارد که پهنه زیبایی از گل‌های رنگارنگ روی آن را پوشانده است. در ادامه به معرفی مختصر چند دشت مشابه دشت لاله ها پرداخته‌ایم.

  • دشت شقایق های کالپوش

نمایی از دشت شقایق های کالپوش

اگر در فصل بهار گذرتان به شاهرود در استان سمنان افتاد، خوب است از جلوه بی‌مانند طبیعت که همان دشت شقایق‌ های کالپوش است دیدن کنید. در این دشت گویی طبیعت چادری سرخ‌رنگ را بر بخش وسیعی از زمین کشیده است. هر کسی با دیدن این دشت بسیار هیجان‌زده می‌شود و به تفکر در اسرار خلقت می‌پردازد. دشت کالپوش سمنان از جاهای دیدنی شاهرود محسوب می‌شود که مابین شاهرود و گنبد کاووس واقع شده است. همه ساله از میانه اردیبهشت تا میانه‌های خرداد بهشتی زمینی در این نقطه برپا می‌شود و طبیعت‌دوستان را به میهمانی فرا می‌خواند.

  • دشت لاله های واژگون کوهرنگ

نمایی از دشت لاله های واژگون در کوهرنگ

اگر از دیدن دشتی که در آن پر از لاله های واژگون باشد شگفت‌زده شده و لذت می‌برید، به شما دشت لاله های واژگون کوهرنگ را معرفی می‌کنیم. در اینجا زمین هرساله در فصل بهار طبیعت حریری سرخ‌رنگ از لاله های واژگون را روی دشت می‌کشد و دوست‌داران طبیعت را به میهمانی فرا می‌خواند. این دشت سراسر زیبایی در نزدیکی شهر کوهرنگ استان چهار محال و بختیاری و 12 کیلومتر مانده به شهر چلگرد جا خوش کرده است. اگر در فصل بهار به‌ این دشت چشم‌نواز سفر کنید از قدم‌زدن در آن آرامش عجیبی را به دست می‌آورید و لحظات بسیار خاطره‌انگیزی را برای خود رقم خواهید زد.

  • دشت لاله های واژگون گلستان کوه

نمایی از دشت لاله ‌های واژگون گلستان کوه

یکی دیگر از دشت لاله های واژگون که زیبایی منحصر‌به‌فردی دارند، دشت لاله های واژگون گلستان کوه است. این دشت چشم‌نواز در شهرستان خوانسار استان اصفهان و در دره باریکی از دامنه گلستان کوه واقع شده است. سرخی لاله های این دشت در زیر درخشش پرتوهای خورشید صحنه‌ای خیال‌انگیز را ایجاد می‌کند؛ تا جایی که دوست دارید تا ساعت‌ها چشمان خود را به دیدن این دشت خیره کنید و لحظات بسیار دل‌چسب و به‌یادماندنی را از حضور در آن رقم بزنید.

  • باغ لاله کرج

نمایی از باغ لاله کرج

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرج که در آن می‌توانید لاله های سرخ را به‌فراوانی تماشا کنید، باغ لاله کرج است. این باغ سراسر زیبایی و پر از لاله های رنگارنگ است که از دیدن آن‌ها بسیار لذت خواهید برد. وسعت این باغ چیزی در حدود 30 هزار متر مربع بوده که ده‌ها نوع گونه گل و گیاه همانند میخگ، ارغوان، یاس هندی، پیچ اناری، کروپسیس و … در آن کاشته شده است. اگر در فصل بهار به باغ لاله کرج بروید، با صحنه جالب و خاطره‌انگیزی روبه‌رو می‌شوید. همه ساله در این فصل جشنواره لاله ها برپا شده و دوست‌دران گل و گیاه را به خود جذب می‌کند.

  • دشت شقایق اسالم

اسالم به خلخال جایی سرسبز و چشم‌نواز است که مرز بین استان گیلان و اردبیل محسوب می‌شود. اگر در مسیر اسالم به خلخال که جاده جنگلی است حرکت کنید، در مسیرتان به دشت شقایق اسالم خواهید رسید. بی‌تردید یکی از تماشایی‌ترین و زیباترین دشت‌های کشور محسوب می‌شود که تا چشم کار می‌کند پر از گل‌های وحشی رنگارنگ است. تنفس عمیق در هوای دل‌چسب و پاک این دشت به‌قدری به آدمی‌ آرامش می‌بخشد که دوست ندارد آن را ترک کند. اگر گذرتان به محور اسالم به خلخال افتاد، خوب است برای ساعاتی هم شده است به‌ این دشت بروید و از بودن در آن نهایت لذت را ببرید.

  • دشت نرگس زار کازرون

نمایی از دشت نرگس زار کازرون

شاید تا به حال دشتی از دشت های ایران را از نزدیک ندیده باشید که پر از گل‌های زیبا و زردرنگ نرگس باشد. اما در نزدیکی شهر کازرون استان فارس، دشت نرگس زار قرار گرفته است که جلوه بی‌بدیلی از طبیعت چشم‌نواز را به نمایش می‌کشد. به هنگام دی و بهمن ماه هر سال نرگس ها غنچه باز می‌کنند و فرشی زردرنگ را روی دشت پهن می‌کنند و مسافران و گردشگران را به میهمانی باشکوهی فرا می‌خوانند. این دشت مساحتی در حدود 65 هکتار را به خود اختصاص داده و در بخش جره بالا ده شهرستان کازرون جا خوش کرده است. گل‌های نرگس این دشت همگی صادراتی بوده و هرساله صدها هزار شاخه از این گل‌ها برای صادارات به نقاط مختلف کشور برداشت می‌شود.

مسیر دسترسی

هزینه بازدیداز شنبه تا چهارشنبه 15.000 تومان و روزهای آخر هفته (پنجشنبه و جمعه) 20.000 تومان
ساعت بازدیدهمه روزه از ساعت 08:00 الی 20:00 (نکته قابل‌توجه مدت زمان هر سانس بازدید دو ساعت و 15 دقیقه تعیین شده است)
آدرسایران، استان البرز، ۲۲ کیلومتری شمال شرق شهر کرج و هفت کیلومتری جاده‌ی کرج–چالوس

قدم گذاشتن در دشتی که پر از گل‌های رنگارنگ لاله باشد می‌تواند حس خوشایندی را در آدمی به وجود آورد. این دشت می‌تواند دشت لاله های البرز باشد. توصیف این دشت را نمی‌توان تنها در قالب کلمات بیان کرد، بلکه صرفاً با رفتن به‌ این مکان و از نزدیک بازدیدکردن آن می‌توان به زیبایی‌های آن پی برد. شکی نیست اگر در آینده‌ای نزدیک قصد عزیمت به‌ این دشت سراسر شگفتی را داشته باشید از تصمیمتان پشیمان نخواهید شد؛ زیرا در این دشت به قدری زیبایی را می‌بینید و طراوت را حس می‌کنید که در ذهن خود می‌گویید کاش زودتر از این‌ها به‌ این مکان آمده بودید. شاید هم تاکنون به دشت لاله های کندر رفته باشید، پس سبب خوشحالی ما خواهد بود که خاطرات شیرین سفرتان به‌ این دشت را با ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

همه‌ساله از اول فروردین تا دهم خرداد این دشت آماده پذیرایی از میهمانان و گردشگران است.

به‌ این منظور می‌توانید در اقامت‌گاه بوم‌گردی این مجموعه و هم‌چنین هتل‌ها و مهمانسراهای شهر کرج اقامت داشته باشید.

هر نفر می‌تواند دو ساعت و 15 دقیقه در دشت لاله ها بازدید و گردش کند.

3.5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.