اکسپو دبی ۲۰۲۰ | رویدادی جهانی در همسایگی ایران

0

اکسپو دبی رویدادی است که در آن سلاطین دنیای تجارت و گردشگری جدیدترین دستاوردهای خود را به رخ علاقه‌مندان و رقبا می‌کشند. این نمایشگاه فرصتی فراهم می‌کند تا طرفداران فناوری‌های نوین، در باغ تکنولوژی گشت‌و‌گذار کرده و میوه‌های این باغ را نوبر کنند. به لطف چنین فرصتی، دستاوردهای اکسپو، ایده‌های خلاقانه‌ای را در اختیار صاحبان صنایع و طرفداران دوآتشه فناوری قرار می‌دهد. کاملاً مشخص است علاقه‌مندان صنعت گردشگری چنین فرصت مهمی را مغتنم می‌دانند. به همین دلیل گردشگران از گوشه‌و‌کنار دنیا به هر قیمتی که شده خودشان را به دبی می‌رسانند. از آنجایی که تکنولوژی‌های جدید و گردشگری همیشه جایگاه ویژه‌ای در دل ایرانی‌ها دارد، در این مطلب به چگونگی برگزاری این نمایشگاه باشکوه می‌پردازیم. در ادامه نیز خواهیم دید که حضور ایرانی‌ها در این نمایشگاه چه شرایطی دارد.

اکسپو چیست؟

عکس اکسپو دبی ۲۰۲۰

قبل از هر چیز اجازه دهید با هم ببینیم اکسپو (Expo) چیست؟ حدود ۲ سده پیش، اولین نمایشگاه اکسپو در انگلستان برگزار شد. با این حساب خاطرتان جمع که با مراسم اصل‌و‌نسب داری روبه‌رو هستیم. همان‌گونه که انتظار می‌رود از آن زمان تاکنون اکسپو تغییراتی زیادی را شاهد بوده است. در اکسپویی که این روزها می‌شناسیم، غول‌های تجاری از گوشه‌و‌کنار دنیا حضور پیدا می‌کنند. به همین دلیل اکسپو مکانی برای گسترش دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی و علمی کشورها به حساب می‌آید.

عکس مراسم اکسپو دبی ۲۰۲۰

اهمیت اکسپو به اندازه‌ای است که پس از جام‌جهانی فوتبال و بازی‌های المپیک، مهم‌ترین رویداد جهانی شناخته می‌شود. جالب‌ است بدانید به اکسپو لقب المپیک فرهنگ ملل داده‌اند. موسسه معتبری با نام World’s Fair or Universal Expositions مسئول برگزاری نمایشگاه اسکپو در کشورهای مختلف است. تاکنون بیشتر از ۱۰۰ نمایشگاه اکسپو در ۲۰ کشور برگزار شده‌ است. این مراسم باشکوه قرار بود در سال ۲۰۲۰ در دبی افتتاح شود. با این حال همه‌گیری بیماری منحوس کرونا، لغو برگزاری اکسپو دبی در سال ۲۰۲۱ را به دنبال داشت. خوشبختانه به‌دنبال کم‌شدن آثار این بیماری، در سال ۲۰۲۱ شاهد برگزاری اکسپو در دبی هستیم. ناگفته نماند از آنجایی که اکسپو برای سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده بود، در گزارش‌ها به جای اینکه با نام اکسپو دبی ۲۰۲۱ نامیده شود، گاهی اوقات این مراسم با نام اکسپو ۲۰۲۰ شناخته می‌شود.

چگونه می‌توان میزبان اکسپو شد؟

عکس اکسپو دبی ۲۰۲۰

برای شما از اهمیت اکسپو گفتیم. با توجه به نام اکسپو دبی، حتماً متوجه شده‌‌اید که اکسپو ۲۰۲۱ در دبی برگزار می‌شود. با این حال چه بسا به این فکر افتاده‌اید که اکسپو چه شرایطی برای میزبانی دارد. برای شرکت در این مراسم مهم کشورهای مهم دنیا سرودست می‌شکنند. امارات متحده عربی برای برگزاری اکسپو دبی تلاش‌های زیادی به خرج داد. شهرهای ازمیر، سائوپائولو، و یکاترینبورگ رقبای دبی برای میزبانی اکسپو بودند. میزبانی اکسپو در بین ۱۶۴ کشور به رأی گذاشته شد.

عکس اکسپو دبی ۲۰۲۰

در نهایت دبی توانست با کسب ۱۱۶ از تعداد ۱۶۴ رأی، برنده رقابت‌ها شود. در تاریخ ۲۷ نوامبر ۲۰۱۳،‌ امارات گوی سبقت را از رقبا ربود. این مؤسسه شرایط بسیار سخت‌گیرانه‌ای برای کشورهای نامزد برگزاری اکسپو دارد. این کشورها باید تضمین دهند که مکان بسیار وسیع و مجهزی را برای برگزاری نمایشگاه مشخص کنند. از طرف دیگر با توجه به حضور سلاطین فناوری و چهره‌های‌ سرشناس، کشور برگزارکننده باید ضامن امنیت این مراسم باشد.

اکسپو دبی چه امکاناتی برای شرکت‌های ایرانی دارد؟

خوشبختانه شرکت‌های ایرانی مانعی برای حضور در اکسپو ۲۰۲۰ دبی ندارند. ناگفته نماند این حضور حالت فیزیکی ندارد و کاملاً مجازی برگزار می‌شود. با این حساب تاجرین و نوآوران ایرانی امکانات مجازی کاملی را برای تبلیغات در اختیار دارند. این فرصت‌ها به‌وسیله شرکت صابر انصار فراهم می‌شود. در کنار این امکانات، اتاق بازرگانی ایران و امارات، جلسه‌های بی.‌تو‌.بی (B2B) را برای شرکت‌های ایرانی مهیا کرده‌اند. جالب است بدانید پاویون ایران در اکسپو دبی، به‌عنوان یکی از ۸ پاویون برتر در این مراسم انتخاب شده.

در این پاویون شاهد طراحی با الهام از تمدن ایران‌زمین هستیم. نمادهایی از داستان‌های هزارویک شب در طراحی پاویون ایران مشاهده می‌شود. پاویونی که از آن صحبت می‌کنیم در قسمت موبایلیتی دیستریکت (Mobility District) اکسپو خودنمایی می‌کند. نماینده‌های شرکت‌های ایرانی در کنار کانترهای دیجیتالِ این پاویون حضور پیدا می‌کنند. این شرایط فرصتی فراهم می‌کند تا نخبه‌های فناوری ایران دستاوردهای خود را در معرض دید جهانیان قرار دهند.

اکسپو دبی چه اهمیتی برای ایران دارد؟

اکسپو فرصتی مناسب برای معرفی جاذبه های گردشگری و دستاورهای فناوری در اختیار کشورها قرار می‌دهد. به همین منظور سالنی ۶۰متری در پاویون ایران به گردشگری و صنایع‌دستی اختصاص یافته است. گفته می‌شود بازدیدکنندگان اکسپو می‌توانند در پاویون ایران مراحل دریافت روادید گردشگری به کشور عزیزمان را انجام دهند.

اکسپو دبی در چه تاریخی برگزار می‌شود؟

با توجه به تعریف‌و‌تمجیدهایی که از اکسپو داشتیم، حتماً به این فکر افتاده‌اید که این مراسم در چه تاریخی در دبی برگزار می‌شود. این مراسم باشکوه از نخستین روز اکتبر ۲۰۲۱ (نهم مهر ۱۴۰۰) آغاز می‌شود و تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ ادامه پیدا می‌کند. جالب است بدانید نزدیک به ۴۰۰هزار نفر در ۱۰ روز اول از اکسپو بازدید کرده‌اند. جالب‌تر اینکه در این آمار، از هر ۵ نفر، یک نفر آن‌ها این نمایشگاه را بیشتر از یک بار دیده است. چنین استقبالی از اکسپو دبی خبر از نمایشگاه باشکوهی می‌دهد که به این راحتی‌ها نمی‌توان از کنار آن گذشت. در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱، این مراسم با اجرای باشکوه آندریا بوچلی، خواننده خوش‌الحان ایتالیایی افتتاح شد. خواننده‌های برجسته دیگری مانند حسین‌ ال‌جاسم، الی گولدینگ و محمد عبو نیز در افتتاحیه اکسپو نغمه‌سرایی کردند. شخص محمد بن راشد آل مكتوم، حاکم دبی نیز در این مراسم حضور داشت.

اکسپو با چه محوری برگزار می‌شود؟

عکس اکسپو دبی

انصافاً باید اعتراف کرد شرکت طرازاولی را سراغ نداریم که در اکسپو حضور نداشته باشد. به همین دلیل می‌توان گفت اکسپو، نمایشگاه فرصت‌هاست. شاید باور نکنید که ۱۹۱ کشور از سرتاسر دنیا در اکسپو ۲۰۲۰ دبی حضور دارند. معرفی توانمندی‌های گوناگونی که صاحبان صنایع در کشورهای مختلف به آن دست پیدا کرده‌اند، هدف اصلی برگزاری اکسپو شناخته می‌شود.

اکسپو دبی پذیرای چه افرادی است؟

ورود کودکان و نوجوانان کمتر از ۱۸ سال به این نمایشگاه با همراه‌بودن بزرگسالان مجاز است. دیگر افراد مانعی برای بازدید از اکسپو ندارند، به شرط اینکه بلیط این مراسم را تهیه کرده باشند.

اکسپو دبی با چه شعاری برگزار می‌شود؟

عکس اکسپو دبی

اکسپو مراسمی باشکوه است که بیشتر کشورهای دنیا در آن نماینده دارد. به همین دلیل کاملاً مشخص است مراسمی در این ابعاد با شعاری انسان‌دوستانه برگزار شود. گردانندگان این مراسم برای اکسپو دبی، شعار «پایداری محیط‌‌زیست، پویایی و تحرک» را انتخاب کرده‌اند. همان‌گونه که حتماً می‌دانید اکنون به اندازه هیچ زمان دیگری محیط‌‌زیست در خطر نیست. به همین دلیل چنین شعاری برازنده اکسپو است. ناگفته نماند اکسپو ۲۰۲۰ دبی فقط به این شعار اکتفا نکرده است. برای تحقق به این شعار، دستاوردهایی چشمگیری در اکسپو برای حفظ محیط‌زیست به نمایش گذاشته شده است. برای نمونه انرژی بیشتر چراغ‌های این مراسم از نور خورشید تأمین می‌شود. از طرف دیگر پویایی و تحرک نیز دیگر شعارهایی است که شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه با معرفی دستاوردهای خود سعی دارند به آن جامه عمل بپوشانند.

اکسپو دبی چه رویدادها و سرگرمی‌هایی دارد؟

امکان ندارد نمایشگاهی جهانی برگزار شود و در آن خبری از سرگرمی نباشد. خوشبختانه در اکسپو ۲۰۲۰ دبی نیز طیف گسترده‌ای از سرگرمی‌ها پیش روی علاقه‌مندان قرار دارد. در طول برگزاری اکسپو، روزانه حدود ۶۰ برنامه‌‌ نمایشی اجرا می‌شود. آکروبات، شعرخوانی، نمایش مد، کنسرت، گارگاه‌های آموزشی و آتش‌بازی از سرگرمی‌های مهمی اکسپو دبی به حساب می‌اید. از طرف دیگر اکسپو مکانی برای معرفی دستاوردهای نوین فناوری است. به همین دلیل در این مراسم فرصتی برای گردشگران فراهم می‌شود تا با تعامل با روبات‌های پیشرفته، استفاده از فناوری واقعیت افزوده، و حضور در شبیه‌سازی‌های فضایی، لحظه‌های سرگرم‌کننده‌ای را تجربه کنند.

از دیگر سرگرمی‌های اکسپو دبی به حساب می‌آید. برگزارکنندگان این مراسم به فکر شکم‌گردها هم بوده‌اند. نزدیک به ۲۰۰ رستوران در این مراسم شعبه دارند. در این رستوران‌ها خوشمزه‌ترین غذاهای بین‌المللی از سرتاسر دنیا پیش روی گردشگران قرار می‌گیرد. با این حساب می‌توان اکسپو ۲۰۲۰ دبی را بهترین فرصت برای امتحات خوراکی‌های ملل‌های مختلف دانست.

اکسپو دبی دقیقاً کجا برگزار می‌شود؟

اکسپو ۲۰۲۰ در مکانی با مساحت ۴۳۸ هکتار در قسمت جنوبی دبی قرار دارد. مکانی که از آن صحبت می‌کنیم دارای بخش‌های مسکونی، مهمان‌داری و نمایشگاهی است. در این مکان هتلی با نام داو (Dove)، هم برای اقامت گردشگران در نظر گرفته شده است. در طراحی سازه‌های برگزاری اکسپو ۲۰۲۰، شاهد ترکیبی از فرهنگ مردمان دبی‌ و طبیعت این منطقه هستیم. این سازه‌های عظیم از بالا شکلی مانند ۳ گلبرگ را در ذهن مخاطب تداعی می‌کنند. هر کدام از این ۳ گلبرگ با نام‌های فرصت، تحرک و پایداری نام‌گذاری شده‌اند. سازه‌های گلبرگ‌مانندی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم در ساختمان الوصل پلازا به هم متصل می‌شوند. با این حساب میدان الوصل مرکز اکسپو دبی شناخته می‌شود. در این مکان رویدادهای فرهنگی، برنامه‌های سرگرمی و جلسه‌های تجاری مهم برگزار می‌شود. میدان الوصل چیزی حدود ۱۰هزار نفر گنجایش دارد.

طبق معمول تمامی ساختمان‌های باشکوه دبی، اماراتی‌ها برای ساخت میدان الوصل از آمریکایی‌ها کمک گرفته‌اند. طراحی این سازه عظیم توسط شرکت آمریکایی «ادرین اسمیت و گوردون گیل» انجام شده است. گفته می‌شود طول مجموع فولادی که برای ساخت این سازه استفاده شده، چیزی حدود ۱۳.۶ کیلومتر است. سازه الوصل گنبدی با ارتفاع ۱۳۰ متر عرض و ۶۷.۵ متر ارتفاع دارد. مجموع وزن این گنبد حدود ۲،۵۴۴ تن است. به لطف چنین سازه بزرگی، گنبد میدان الوصل منطقه‌ای حدود ۷۲۴ مترمکعب را پوشش می‌دهد. ساخت این گنبد ۱۴ ماه به طول انجامید. ناگفته پیداست گنبد الوصل فقط برای برگزاری اکسپو دبی ساخته نشده است. این میدان گنبدی‌شکل، پس از پایان اکسپو به یکی دیگر از جاهای دیدنی دبی تبدیل خواهد شد.

اکسپو دبی را چگونه در این شهر پیدا کنیم؟

خوشبختانه اکسپو ۲۰۲۰ دبی در مکانی خوش‌مسیر از این شهر قرار گرفته است. به لطف این جانمایی، از فرودگاه بین‌المللی دبی، پایانه کروز دبی و فرودگاه بین‌المللی ابوظبی دسترسی راحتی به اکسپو دارید. از مرکز دبی نیز تا اکسپو چیزی حدود ۴۰ دقیقه فاصله است. در مدت زمان برگزاری اکسپو، خط مترو ۲۰۲۰ اختصاصاً‌ به این نمایشگاه تعلق گرفته است. این خط که ظرفیت واگن‌های آن ۴۰ هزار مسافر در ساعت است، گردشگران را از قسمت‌های مختلف دبی به اکسپو می‌رسانند. مطالعه راهنمای سفر دبی نیز راه‌گشای شما در مسیریابی به سمت اکسپو دبی است.

خط اتوبوس شهری اکسپو رایدر (Expo Rider) نیز برای حمل‌و‌نقل گردشگران به اکسپو راه‌اندازی شده است. تعداد ۱۲۹ دستگاه اتوبوس در این خط فعالیت دارند. خط اکسپو رایدر در ۹ ایستگاه توقف می‌کند و گردشگران را به‌رایگان به اکسپو می‌رساند. برای اینکه گردشگران نواحی اطراف از اکسپو ۲۰۲۰ بی‌نصیب نمانند، اتوبوس‌هایی در نظر گرفته شده است. این اتوبوس‌ها، علاقه‌مندان را از شارجه، العین، ابوظبی، عجمان و فجیره به اکسپو دبی می‌رسانند.

اکسپو دبی چقدر خرج بر می‌دارد؟

برای شرکت در اکسپو باید بلیط خود را در سایت www.expo2020dubai.com رزور کنید. این بلیط در ورودی نمایشگاه به شما تحویل داده می‌شود. بلیط‌های اکسپو ۲۰۲۰ در مدل‌های مختلف با قیمت‌های متفاوت فروخته می‌شود. بلیط پریمیوم اکسپریِنس، بهترین و گران‌ترین بلیط اکسپو ۲۰۲۰ است. با خرید این بلیط به مدت ۶ ماه دسترسی نامحدود به نمایشگاه دارید. با خرید این بلیط از تخفیف ۲۹درصدی برای صرف غذا در رستوران‌های اکسپو نیز بهره می‌شوید. برای گردشگرانی که وقت زیادی ندارند نیز بلیط یکروزه با قیمت ۲۷ دلار صادر می‌شود. کارت اکتبر، بلیط دیگری است که ۲۷ دلار قیمت دارد. این بلیط فقط مخصوص بازدید از اکسپو دبی در ماه اکتبر است. بلیط چند روزه اکسپو با قیمت ۵۶ دلار و بلیط فصلی این نمایشگاه با قیمت ۱۴۳ دلار، از دیگر بلیط‌های اکسپو به حساب می‌آید.

اکسپو دبی چه تمهیداتی برای کرونا دارد؟

هیچ‌ جایی برای نگرانی از کرونا در اکسپو وجود ندارد. افراد بیشتر از ۱۸ سال، دو شرط برای حضور در اکسپو دارند. نخست اینکه گواهی واکسن معتبری ارائه دهند. شرط دوم نیز نتیجه آزمایش پی.‌سی.‌آری است که ۷۲ ساعت قبل انجام شده باشد. اگر به هر دلیلی واکسن کرونا نزده‌اید، برای ورود به اکسپو دبی غم به دل خود راه ندهید. در همسایگی اکسپو، مرکزی برای تست پی‌.‌سی‌.آر وجود دارد. در این مرکز می‌توانید آزمایش کرونا انجام دهید. جواب این آزمایش، ۴ ساعت بعد آماده می‌شود. آزمایشی که از آن صحبت می‌کنیم کاملاً رایگان است.

اکسپو دبی مهم‌ترین رویداد جهانی است که تاکنون در جهان عرب اتفاق افتاده. زمان برگزاری این مراسم نیز با جشن دیوالی، کریسمس، سال نو چینی و شب سال نو ایرانی هم‌زمان است. با در نظر گرفتن این شرایط باید گفت انصافاً حیف است که در چنین مراسمی حضور نداشته باشید. به همراهانی که در ره بال آسمان داریم پیشنهاد می‌کنیم فرصت را غنیمت بدانید. تمامی کارهایی لازم برای شرکت در اسکپو دبی را به ما بسپارید تا یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای خود را تجربه کنید.

نزدیک به ۲۰۰ کشور در اکسپو دبی حضور دارند.

قسمت جنوبی دبی مکان برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ است.

اکسپو یکی از مهم‌ترین رویدادهای جهانی است که بیشتر کشورهای دنیا در آن حضور دارند.

هتل داو، گزینه مناسبی برای اقامت در اکسپو دبی به حساب می‌آید.

بله، پاویون ایران در قسمت موبایلیتی دیستریکت (Mobility District) اکسپو خودنمایی می‌کند.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.