پاراموتور شاندیز | هیجانی وصف‌ناشدنی در ییلاق مشهد

9

پاراموتور شاندیز یکی از تفریح‌های هیجان‌انگیزی است که در سفر به استان خراسان رضوی می‌توانید امتحان کنید. مشهد‌گردها شاندیز را به‌خوبی می‌شناسند. حتی اگر اسم شاندیز به گوش شما نخورده، باز هم مطمئن هستیم تعریف شیشلیک شاندیز را شنیده‌اید. خوشبختانه در کنار شیشلیک‌های خوشمزه شاندیز، این منطقه خوش‌ آب‌و‌هوا سرگرمی‌های جذابی هم دارد. در این بین انصافاً باید اعتراف کرد هیجان‌ پاراموتورسواری از تمامی این سرگرمی‌ها بیشتر است. از طرف دیگر پاراگلایدرسواری همانند دیگر ورزش‌های هوایی زمانی حسابی می‌چسبد که زمین زیرپای شما سرسبز و زیبا باشد. به لطف آب‌و‌هوای خوش و سرسبز منطقه شاندیز، تمامی شرایط برای پاراموتورسواری هیجان‌انگیزی در شاندیز مهیاست. در این بین از آنجایی که اطلاعات چندانی درباره پاراگلایدرسواری وجود ندارد، در ادامه برای شما از پاراموتور شاندیز می‌گوییم و به بررسی پاراگلایدر مشهد می‌پردازیم.

پاراگلایدر چیست؟

عکس پاراگلایدر

شاید شنیدن نام پاراگلایدر و پاراموتور در کنار هم این تصور را در ذهن خیلی از افراد ایجاد کند که این دو ورزش در واقع یکی هستند. شاید در شکل ظاهری و از دور این تصور درست باشد؛ اما هزاران نکته باریک‌تر از مو در این بین وجود دارد. برای اینکه با تفاوت این دو ورزش هوایی آشنا شوید، بد نیست تعریف آن دو را بدانید. با این توضیح ابتدا لازم است بدانید پاراگلایدر چیست؟

پاراگلایدر شباهت بسیاری به چتربازی دارد. این شباهت به اندازه‌ای است که به این ورزش هوایی، چتربال سواری هم می‌گویند. وقتی از پاراگلایدر صحبت می‌کنیم منظور چتری با شکلی مستطیل‌مانند است. این چتر بر خلاف چترهای معمولی که دایره‌ای شکل هستند، مستطیل‌ طراحی شده است. به لطف این طراحی، فردی که سوار آن شده، چتر را با دقت بیشتری هدایت می‌کند. این فرد که در دنیای پاراگلایدر و پاراموتور سوارها به وی خلبان می‌گویند، تمرکز حواس بسیاری برای هدایت پاراگلایدر نیاز دارد. خلبان برای پاراگلایدر سواری باید راهی تپه‌ای بلند با جریان باد مناسب شود. سپس در حالی که پاراگلایدر را به پشت خود بسته، از فراز تپه در مسیر پایین و شیب‌دار بدود.

اینجاست که باد زیر چتر پاراگلایدرسوار می‌زند و از زمین بلندش می‌کند. از این مرحله به بعد، مسیریابی پاراگلایدر در اختیار خلبان آن قرار می‌گیرد تا با پاراگلایدر، چرخی در آسمان بزند و زمین‌های سرسبز منطقه را از اوج سیاحت کند. جالب است بدانید پاراگلایدر نزدیک‌ترین تجربه انسان به پرواز پرندگان به حساب می‌آید. جالب‌تر اینکه پاراگلایدرسواری نسبت به کایت خطر کمتری دارد.

پاراموتور چیست؟

عکس پاراموتور

برای شما گفتیم که در پاراگلایدرسواری عملاً خبری از هرگونه موتور دست‌ساز بشر نیست. ماجرا در پاراموتور فرق می‌کند و به‌ رغم اینکه در این روش از چتر استفاده می‌شود، نیروی حرکت چتر از پیشرانه‌ای موتوری گرفته می‌شود. با این تعریف از پاراموتور می‌توان گفت پاراموتور در واقع نوعی پاراگلایدر موتوری است. خلبان در پاراموتور روی صندلی مخصوصی با چتر گلایدر می‌نشیند. در پشت این صندلی موتوری با ملخی بزرگ نصب شده است. پس از روشن‌شدن این موتور، ملخ با سرعت می‌چرخد و با نیروی فراوان خلبان را از زمین بلند می‌کند.

همان‌گونه که حتماً حدس زده‌اید در این روش همانند پاراگلایدر، پرواز باید حتماً از ارتفاع و زمین‌های شیبدار انجام شود. به همین دلیل است که شاندیز یکی از بهترین مکان‌ها برای ورزش‌های هوایی در مشهد شناخته می‌شود. احتمال زیادی وجود دارد با توصیفی که پاراگلایدر و پاراموتور داشتیم، به این فکر افتاده باشید که با فراگیری یکی از این دو ورزش هوایی، ورزش دیگر را هم یاد می‌گیرید. این تصور درست نیست و به لحاظ فنی، تفاوت‌های زیادی در یادگیری پاراموتور و پاراگلایدر وجود دارد. به لحاظ فنی مربیان و ورزشکاران ابتدا دوره‌ پاراگلایدرسواری را باید کامل کنند. در نهایت پس از کسب گواهینامه پاراگلایدر، شرایط برای ثبت‌نام در دوره پاراموتورسواری مهیا می‌شود.

پاراموتور شاندیز بهتر است یا پاراگلایدر مشهد؟

گردشگران میان انتخاب پاراموتور یا پاراگلایدر سردرگم می‌شوند. انصافاً هم باید به آن‌ها حق داد؛ زیرا وقتی صحبت از ورزش‌های هوایی به میان می‌آید، با تفریح خاص روبه‌‌رو هستیم که در کنار هیجان، خطرهایی هم دارد. خوشبختانه باشگاه های هوانوردی مشهد به لحاظ امنیتِ ورزش‌های هوایی در شمال شرق ایران نظیر ندارند. از امنیت که بگذریم به باید ببینیم کدام یک از این دو تفریح هوایی بیشتر خوش می‌گذرد. در این قسمت نیز نمی‌توان نسخه واحدی برای تمامی گردشگران پیچید.

به آن دسته از گردشگرانی که می‌خواهند تجربه‌ای شبیه به پرواز پرنده‌های سبکبال را در آسمان احساس کنند، پاراگلایدر را پیشنهاد می‌کنند. گردشگران ماجراجویی که دنبال هیجان هستند نیز بهتر است پاراموتور را انتخاب کنند. پاراموتور و پاراگلایدر نیازی به باند ندارد و هر کجا که زمین مساعد بود، می‌توانید فرود بیایید. هدایت این وسیله‌ها با دستگیره‌هایی توسط خلبان انجام می‌شود. به لطف چنین شرایطی، سرنشین‌ها با خیال راحت می‌توانند از پروازی آرام لذت ببرند و آسمان بالای سر و زمین زیرپای خود را به تماشا بنشینند.

پاراموتور شاندیز دقیقاً کجاست؟

تصویری از شاندیز

به احتمال زیاد با تعریف‌و‌تمجید‌هایی که از پاراموتور و پاراگلایدر داشتیم، به این فکر افتاده‌اید که پاراموتور شاندیز کجاست؟ برای پاسخ به این سؤال باید در هر کجای ایران که هستید راه استان خراسان رضوی را در پیش بگیرید. پس از حضور در این استان رهسپار مشهد شوید. شاندیز حدود ۱۵ کیلومتر از مشهد فاصله دارد. با این حساب به مشهد که رسیدید در هتلی لوکس استراحت کنید تا نیروی لازم برای پاراگلایدرسواری را به دست آورید. پس از اینکه حسابی خستگی در کردید، راه شمال غرب مشهد را در پی بگیرید تا به منطقه خوش‌ آب‌و‌هوای شاندیز برسید. برای رسیدن به پاراگلایدر مشهد، باید از میدان ولیعصر شاندیز به سمت شهرک شهرستانی بروید.

امکانات پاراموتور شاندیز چیست؟

پاراگلایدرسواری بی‌دلیل میان گردشگران معروف نشده است. این سرگرمی هوایی هیجان‌انگیز محدودیتی برای آقایان و خانم‌ها ندارد. به همین دلیل زوج‌های عاشق‌پیشه می‌توانند همانند کبوترهای عاشق در آسمان پرواز کنند. پاراموتور و پاراگلایدر تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای دارد. خوشبختانه در مرکز پاراموتورسواری شاندیز با تجهیزات پیشرفته‌ای روبه‌‌رو هستیم که بیشترین امنیت پرواز را دارند. مربیان این مرکز قبل از گلایدرسواری آموزش‌های لازم را می‌دهند تا هرگونه ترس از پرواز در دل گردشگران از بین برود. گلایدرسواری از آن دسته تجربه‌هاست که به این راحتی تکرار نمی‌شود. از طرف دیگر هواس گلایدرسوارها به اندازه‌ای به زیبایی‌های اطراف پرت می‌شود که فرصتی برای فیلم یا عکسبرداری پیدا نمی‌کنند. برای اینکه خاطره‌ پرواز در آسمان با پاراموتور از ذهن گردشگران فراموش نشود، تجهیزات فیلمبرداری باکیفیت در داخل پاراگلایدر یا پاراموتور تعبیه شده است.

گلایدرسواری چه قوانینی دارد؟

از آنجایی که با ورزشی هوایی روبه‌رو هستید، قبل از هر چیز باید نگاهتان به گزارش‌های هواشناسی باشد. پاراگلایدرسواری فقط در روزهای گرم و بدون بارندگی با وزش باد ملایم امکان‌پذیر است. با در نظر گرفتن این شرایط حتماً قبل از اینکه راهی شاندیز شوید، مساعد بودن هوا را از مسئولان آنجا جویا شوید. وزن هم عامل مهمی در ورزش‌های هوایی است. علاقه‌مندان به گلایدرسواری باید دست‌کم ۲۰ کیلو وزن داشته باشند. وزن این افراد نباید از ۹۰ کیلو بیشتر باشد. پرواز با پاراموتور یا پاراگلایدر چیزی حدود ۱۰ دقیقه زمان می‌برد. مرکز پاراگلایدر مشهد از سازمان هوایی کشور گواهینامه رسمی دارد؛ در نتیجه قوانین پاراگلایدرسواری را باید تمام‌و‌کمال اجرا کنید. استفاده از پاراموتور و پاراگلایدر فقط در ساعت‌های ۵ بامداد تا ۸ صبح و ۱۶ بعدازظهر تا ۱۹ ممکن است.

چه نکته‌هایی را برای پاراموتور و گلایدرسواری باید در نظر بگیریم؟

ورزش‌های هوایی نسبت به دیگر سرگرمی‌ها رواج کمتری دارند. اینجاست که باید قبل از مراجعه به پاراگلایدر مشهد، نکته‌های زیر را برای استفاده از پاراموتور یا پاراگلایدر در نظر بگیرید:

  • ورزش‌های هوایی در کنار جذابیتی که دارند، آرامش‌بخش هم هستند. درواقع آرامش زمانی ایجاد می‌شود که در ورزش‌ هوایی دل‌خواه تسلط پیدا کنید.
  • ورزش‌های هوایی به افرادی که ترس از ارتفاع دارند پیشنهاد نمی‌شود.
  • صبح اول وقت بهترین زمان برای پاراگلایدرسواری است.
  • مبتلایان به بیمار‌ی‌های قلبی و عروقی بهتر است قبل از هرگونه ورزش‌ هوایی با پزشک متخصص مشورت کنند.
  • پاراگلایدر و پاراموتور ترمز و گاز دارد و سرعت پرواز را می‌توانید تنظیم کنید.
  • هیجان‌ خود را کنترل کنید و در اوج آسمان به فکر جلب‌نظر و کارهای خطرناک نباشید.
  • هدایت پاراگلایدر یا پاراموتور را به خلبان واگذار کنید و از مناظر اطراف نهایت لذت را ببرید.

کدام جاهای دیدنی مشهد به پاراگلایدر شاندیز نزدیک است؟

اگر خاطر شما باشد گفتیم پاراگلایدر یا پاراموتورسواری چیزی حدود ۱۰ دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد. با یک حساب سرانگشتی‌ می‌توان گفت این تفریح هیجان‌انگیز با پیش‌نیازهای آن نهایتاً یک ساعت بیشتر وقت شما را نمی‌گیرد. اینجاست که می‌توانید فرصت را غنیمت بدانید و از دیگر جاهای دیدنی شاندیز نیز بازدید کنید. گردشگرانی که طبیعت و هیجان را در کنار هم می‌خواهند بهتر است راهی چالیدره یا شاندیز شوند. به علاقه‌مندان مکان‌های تاریخی نیز آرامگاه شیخ حافظ ابردهی، رباط ویرانی شاندیز و روستای ابرده بالا را پیشنهاد می‌کنیم. عاشقان خرید و شکم‌گردها نیز بهتر است راه پدیده شاندیز را در پیش بگیرند.

مسیر دسترسی به پاراگلایدر مشهد چگونه است؟

گردشگرانی که تاکنون سفری به مشهد داشته‌اند نام بلوار وکیل آباد را شنیده‌اند. این بلوار یکی از زیباترین بلوارهای مشهد است که به ییلاق‌های اطراف شهر راه دارد. شاندیز یکی از این ییلاق‌هاست که باید عازم آن شوید. برای رسیدن به شاندیز در انتهای بلوار وکیل آباد، راه جاده طرقبه شاندیز را در پیش بگیرید. کمی که جلوتر رفتید، به دوراهی می‌رسید که طرقبه را از شاندیز جدا می‌کند. در این دوراهی راه شاندیز را انتخاب کنید. به میدان ولیعصر شاندیز که رسیدید، راهی شهرک شهرستانی شوید.

هزینه بلیطدر سال ۱۳۹۹، 120هزار تومان و در سال ۱۴۰۱ حدود ۸۰۰هزارتومان
ساعت بازدیدنیاز به هماهنگی
شماره تماس09153199361
آدرساستان خراسان رضوی، مشهد - میدان ولیعصر شاندیز

پاراگلایدر مشهد تفریحی تمام‌عیار است که به همراهان خود در ره بال آسمان توصیه می‌کنیم دست‌کم برای یک‌بار هم که شده امتحان کنند. اگر هم تجربه‌ای در ورزش‌های هوایی دارید، پیشنهاد می‌کنیم در قسمت نظرات برای ما و دیگر خواننده‌ها از این تجربه‌ها بگویید و خاطره‌های خوشی که از پاراگلایدرسواری دارید را به اشتراک بگذارید.

پاراگلایدر نوعی چترسواری است که با نیروی باد حرکت می‌کند.

پاراموتور چتری موتوردار است که نیروی محرکه آن با پیشرانه‌ای در عقب صندلی چترباز تامین می‌شود.

برای این ورزش‌های هوایی مهیج باید راهی شاندیز در استان خراسان رضوی شوید و پس از رسیدن به میدان ولیعصر شاندیز، راه شهرک شهرستانی را در پیش بگیرید.

افرادی که ترس از ارتفاع دارند و بیماران قلبی و عروقی بهتر است از این ورزش‌ها پرهیز کنند.

پدیده شاندیز و چالیدره از مهم‌ترین جاهای تفریحی نزدیک به پاراگلایدر مشهد به حساب می‌آیند.

4.3/5 (4 نظر)
9 نظرات
  1. محمدرضا می گوید

    آدرس اینستاگرام ندارن؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. نه متأسفانه من نتونستم در اینستاگرام آدرسی ازش پیدا کنم.

  2. سارا می گوید

    اون موتوری که به پشت ادم بسته میشه وزن زیادی داره؟ یا یه ادم ضعیف هم میتونه تجربه پاراموتور سواری رو داشته باشه؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سارا عزیز، توی قوانین اومده که فرد باید حداقل ۲۰‌ کیلوگرم و حداکثر ۹۰ کیلوگرم وزن داشته باشه. با این اوصاف باید ببینین که منظور شما از ضعیف، دقیقاً چند کیلو می‌شه؟!

  3. رضا می گوید

    سلام میخام ثبت نام کنم راهنمایی کنین ممنون میشم

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، لطفا با شماره‌ای که در جدول درج شده، تماس بگیرید.
      09153199361

  4. hamed می گوید

    هزینشو تماس گرفتم میگن ۸۵۰ هزار تومان
    شما اشتباه نوشتین یا اون شماره تلفن اشتباه میگه
    خیلی زیاد تر میگن که!!!

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام حامد عزیز
      مقاله مال سال‌های گذشته است که دلار ۱۴ تومان بود! احتمالاً قیمت الآن به‌روزتره.

  5. Tina می گوید

    قیمت الان چقدره ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.