آبشار قره سو کلات | بهشتی دلربا و بی‌نظیر در قلب خراسان

0

وقتی حرف از «سفر به مشهد‌»‌ به میان می‌آید، بسیاری از ما سفری آرامش‌بخش و زیارت از حرم امام رضا (ع) را تصور می‌کنیم؛ غافل از آنکه جاهای دیدنی اطراف مشهد نیز برای گردشگران جذاب است؛ جاهایی که حتی شاید کمتر کسی نام آن‌ها شنیده باشد. اگر با چنین جاذبه‌هایی آشنا باشیم، می‌توانیم سیاحت و تفریح را نیز چاشنی زیارت کرده و سفری خاطره‌انگیز را برای خود رقم بزنیم. از‌این‌رو در این مطلب قصد داریم آبشار قره سو کلات را که همچون بهشتی دلفریب در استان خراسان رضوی می‌درخشد، معرفی کرده و به وصف زیبایی‌های آن بپردازیم. در نتیجه اگر مسافر یا ساکن مشهد هستید و به‌دنبال جاذبه‌ای طبیعی برای ماجراجویی و گشت‌و‌گذار می‌گردید، در این مطلب همراه ما باشید؛‌ تا ضمن آشنایی با آبشار قره سو مشهد، اطلاعات لازم برای بازدید از آن را نیز دریافت کرده و با سفر به‌سوی این بهشت دلفریب، اوقات خوشی را برای خود رقم بزنید. 

آبشار قره سو کجاست؟

آبشار قره سو

آبشار قره سو جاذبه طبیعی منحصر‌به‌فردی در شمال شرق ایران است که برای عاشقان طبیعت به‌سان بهشت می‌ماند. این جاذبه خارق‌العاده در نزدیکی روستای قره سو واقع در جنوب‌غربی شهرستان کلات واقع شده است. شهرستان کلات نادری از جمله شهر‌های گردشگری استان خراسان رضوی است که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی از جمله آبگرم کلات، قصر خورشید، کتیبه نادری، بندر نادری، برج ارغونشاه، دره آل، آبشار سد زاوین، آبشار روستای چرم کهنه (قورکن) و… در آن می‌درخشند. 

معرفی آبشار قره سو کلات | پدیده‌ای مسحور‌کننده در شمال شرق ایران 

آبشار قره سو کلات

آبشار قره سو از شگفت‌انگیز‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی درگز است که در منطقه‌ای ییلاقی با آب‌و‌هوایی دلپذیر خود‌نمایی می‌کند. این آبشار بزرگ، مرتفع و روح‌نواز از چندین آبشار کوتاه و بلند تشکیل شده است که ارتفاع بلند‌ترین بخش آن به بیش از ۱۲۵۰ متر می‌رسد. آبشار قره سو روح و جان طبیعت و باغ‌های اطراف خود را تغذیه می‌کند و به گل‌ها، گیاهان و درختان جان می‌بخشد. همین امر باعث شده است تا گردشگران و طبیعت‌گردان با طبیعتی مسحور‌کننده در اطراف آبشار رو‌به‌رو شده و محو شکوه و زیبایی آن شوند. 

آبشار قره سو کلات

آبشار قره سو در دل دره‌ای خرم قرار دارد. در ابتدای دره، یال‌های فرعی چین‌دار با عرض‌های کم به چشم می‌خورند. این یال‌ها همگی از جنس صخره‌اند و در برخی از قسمت‌های آن‌ها سنگ‌هایی بزرگ، با عرض کم، به شکل دیوار‌هایی عمود به چشم می‌خورند. در سمت چپ دره‌ای که آبشار قره سو مشهد در آن جای خوش کرده است، دره فرعی دیگری وجود دارد. در ابتدای این دره فرعی خرابه‌های نانخانه نادر‌شاه قرار گرفته‌ است که توجه گردشگران را به‌سوی خود جلب می‌کند. قدمت این اثر به زمان حکومت نادر‌شاه افشار می‌رسد. در آن زمان، زنان در این محل نان می‌پختند و زنجیره‌ای انسانی تشکیل می‌دادند تا نان‌های داغ و تازه را تا عمارت خورشید دست‌به‌دست کرده و بر سر میز رنگین شاه بگذارند. 

جاهای دیدنی اطراف آبشار قره سو کلات | گشت‌و‌گذار در قلب خراسان

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری که در مقصد سفر شما در نزدیکی هم قرار دارند به شما کمک می‌کند تا از زمان محدود سفر خود به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید. 

  • روستای قره سو

روستای قره سو

روستای قره سو که در نزدیکی آبشار قره سو مشهد قرار دارد، از دلربا‌ترین و خرم‌ترین روستا‌های خراسان و ایران است. این روستا به‌قدری سر‌سبز و زیباست که گویی در جلگه‌های شمال ایران قرار دارد. اگر ساکن یا مسافر شهر مشهد هستید و دوست دارید برای مدتی از ازدحام و آلودگی این کلانشهر بزرگ و شلوغ دوری کنید، روستای قره سو از بهترین مقاصد برای شماست. به این روستا بروید و از طبیعت بی‌نظیر و آب‌و‌هوای دلپذیر آن لذت برده و جانی دوباره بگیرید. 

آدرس:‌ خراسان رضوی، شهرستان کلات نادری، روستای قره سو
  • کاخ خورشید

کاخ خورشید

کاخ خورشید که به «عمارت خورشید» و «قصر خورشید» نیز شهرت دارد، از مهم‌ترین جاهای دیدنی کلات نادری مشهد شمرده می‌شود. این عمارت از پر‌شکوه‌ترین بنا‌های باستانی در شمال شرق ایران است که همچون نگینی زیبا در قلب خراسان می‌درخشد. ساخت عمارت خورشید در سال ۱۱۵۱ هجری شمسی به دستور نادر‌شاه افشار آغاز شد و در سال ۱۱۶۰ پایان یافت. معماری این بنا به‌قدری پر‌شکوه و خیره‌کننده است که محال است شیفته آن نشوید. گذشته از معماری پر‌شکوه کاخ خورشید، تزئینات بنا نیز بسیار دلربا‌ و تماشایی هستند. این عمارت ۱۲ اتاق دارد و در تمام اتاق‌ها گچ‌بری‌های ظریف و هنرمندانه‌ای نقش بسته که زیبایی فضا را دو‌چندان کرده‌اند. 

 روی دیوار‌های این بنا حجاری‌های چشم‌نوازی از اشکال پرندگان گرمسیری و میوه‌های استوایی به چشم می‌خورد. جالب است بدانید که این حجاری‌ها و سنگ‌تراشی‌‌ها را حجار‌های هندی انجام داده‌اند. آنها را نادر‌شاه پس از فتح هند با خود به ایران آورد. به همین دلیل طرح پرندگان گرمسیری و میوه‌های استوایی که نمادی از معماری هندوستان هستند، روی دیوار‌های این بنای پر‌شکوه خود‌نمایی می‌کنند. 

آدرس: ایران، خراسان رضوی، شهرستان کلات نادری، جاده کلات
  • منطقه زیبای هزارمسجد

منطقه زیبای هزارمسجد

رشته‌کوه‌های منطقه هزار‌مسجد بخش اعظمی از طبیعت استان خراسان رضوی را تشکیل داده‌ است. شهرستان کلات نادری میان این رشته‌کوه‌های سر‌به‌فلک‌کشیده بر‌پا شده است و بسیاری از جاذبه‌های طبیعی ارزشمند اطراف این شهر، در دل این رشته‌کوه‌ها قرار دارند. از جاذبه‌های مهمی که در منطقه زیبای هزار‌مسجد جای خوش کرده‌اند می‌توان به روستای زیبای بابا‌رمضان، منطقه حفاظت‌شده ارس سیستان، تفنگ دره کلات و… اشاره کرد. 

آدرس: ایران، خراسان رضوی، کلات نادری، رشته‌کوه هزارمسجد
  • روستای لایین کلات

روستای لایین کلات

لایین نام روستایی خرم و آباد در ۳۰‌کیلومتری شهرستان کلات است. رودخانه‌ای پر‌آب از میان این روستای زیبا عبور می‌کند و طبیعت اطراف آن بی‌نهایت زیبا و مثال‌زدنیست. روستای لایین آب‌و‌هوایی کوهستانی و معتدل دارد؛ از‌این‌رو می‌توان از آن به‌عنوان مقصدی مناسب در روز‌های گرم سال یاد کرد. اکثر مردم لایین به کشت برنج مشغول هستند و برنج‌های این منطقه جزو مرغوب‌ترین برنج‌های ایرانی است. 

آدرس:‌ ایران، خراسان رضوی، ۳۰‌کیلومتری شمال شرق کلات

بهترین زمان بازدید از آبشار قره سو کلات | تجربه طبیعت‌گردی در بهترین فصل 

بهترین زمان بازدید از آبشار قره سو کلات

اگر می‌خواهید آبشار قره سو کلات را در پر‌آب‌ترین و خرو‌شان‌ترین حالت خود دیده و به تماشای زیبا‌ترین و سبز‌ترین لباس طبیعت اطراف آن بپردازید، فصل بهار را برای بازدید از آن در تقویم خود علامت بزنید. در این فصل، به‌خصوص در ماه اردیبهشت طبیعت این منطقه، زیبا‌ترین و تماشایی‌ترین لباس خود را که با برگ‌های سبز و شکوفه‌های خوش‌رنگ زینت‌داده‌شده، به تن می‌کند. در این فصل به علت بارندگی زیاد، رود‌خانه و آبشار قره سو مشهد بسیار پر‌آب و سر‌زنده می‌شود. همچنین در فصل بهار آب‌و‌هوای این منطقه بسیار دلپذیر و مطلوب است. 

مسیر دسترسی آبشار قره سو کلات | تجربه سفری منحصر‌به‌فرد به سوی بهشت

برای دسترسی به آبشار قره سو خراسان رضوی دو مسیر مختلف وجود دارد:

  • مسیر اول

مسیر اول از شهر مشهد آغاز می‌شود. برای دسترسی به روستای قره سو از این مسیر ابتدا باید به‌سوی میدان امام حسین (ع) مشهد بروید و از طریق آن وارد جاده مشهد-کلات شوید. پس از پیمودن ۱۴۵ کیلو‌متر به شهر کلات نادری می‌رسید. روستای قره سو ۵ کیلومتر بعد از شهر کلات، در حاشیه سمت چپ جاده قرار دارد. 

  • مسیر دوم 

مسیر دوم از مبدأ شهرستان درگز و قوچان آغاز می‌شود. برای دسترسی به این جاذبه طبیعی از این مسیر، ابتدا باید از شهر قوچان به‌سوی شهر درگز حرکت کنید. در این مسیر بعد از سپری‌کردن ۱۱۰ کیلو‌متر به دو‌راهی کلات می‌رسید. پس از رسیدن به این دو‌راهی باید ۸۰ کیلومتر دیگر در مسیر حرکت کنید تا به نزدیکی شهر کلات برسید. روستای قره سو نیز در ۵‌کیلو‌متری کلات قرار دارد. 

  • مسیر دسترسی به آبشار قره سو 

برای رسیدن به آبشار قره سو باید قبل از رسیدن به تونل ورودی کلات، مسیر خود را به‌سوی شهرستان درگز تغییر دهید. جاده‌ای فرعی در یک کیلو‌متری این مسیر قرار دارد که به نزدیکی این آبشار دلربا می‌رسد. در اینجا باید خودرو خود را در مکانی مناسب پارک کرده و باقی مسیر را پیاده بروید. پس از حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در مسیر رودخانه به ابتدای آبشار‌های زیبای قره سو می‌رسید. در اینجا باید بگوییم که این طویل بودن مسیر به‌هیچ‌وجه شما را خسته نخواهد کرد؛ چرا‌که سراسر آن  مملوء از شگفتی و زیبایی است. 

  • سفری پر‌ماجرا به‌سوی بالای آبشار

در بخشی از این مسیر به همت مدیریت منابع طبیعی استان پله‌هایی آهنی نصب شده که باید از آن‌ها بالا بروید تا به قلب شگفتی‌های این جاذبه منحصر‌به‌فرد و دیدنی برسید. در بخشی از این مسیر نیز به‌جای پله، نردبان قرار گرفته است. شاید تصور کنید که بالا رفتن از نردبان‌هایی مرتفع و آهنی سخت باشد؛ اما اگر کمی آمادگی جسمانی داشته باشید، می‌توانید به‌راحتی از نردبان‌هایی که به بهشتی دلکش می‌رسد، بالا بروید. صعود از این نردبان‌ها تجربه‌ای به‌یاد‌ماندنی برای شما خلق می‌کند؛ چرا‌که در طول مسیر آب خنک آبشار روی سر شما می‌ریزد که در فصل‌های گرم بسیار دلپذیر است. در بالای نردبان‌های آبشار قره سو طبیعتی دلفریب و خرم انتظار شما را می‌کشد که بی‌شک شیفته آن خواهید شد. 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان سوار بر بال نوشته به‌سوی بهشتی دلبرا در نزدیکی کلات نادری مشهد سفر کرده و از زیبایی‌های بی‌انتهای آن سخن گفتیم. مقصد سفر مجازی ما آبشار قره سو خراسان رضوی بود که از حیرت‌انگیز‌ترین و بی‌نظیر‌ترین پدیده‌های طبیعی در این استان است. خوب است بگوییم که اگر خیال سفر به مشهد را در سر دارید و می‌خواهید سیاحت و زیارت را در کنار هم تجربه کنید، راهنمای سفر مشهد را بخوانید تا چراغ راه شما برای تجربه سفری منحصر‌به‌فرد و خاطره‌انگیز در این شهر باشد. در‌نهایت از شما می‌خواهیم که اگر سعادت حضور در این بهشت زیبا (آبشار قره سو کلات) را داشته‌اید، نظر خود را راجع‌به این جاذبه گفته و تجربیات شیرین و ارزشمندتان را با ما و مخاطبان خوش‌ذوق ما به اشتراک بگذارید.

پرسش و پاسخ

این جاذبه خارق‌العاده در نزدیکی روستای «قره سو» واقع در جنوب‌غربی شهرستان «کلات» واقع شده است.

از نزدیک‌ترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی استان خراسان رضوی که در نزدیکی آبشار قره سو قرار دارد می‌توان به روستای قره سو، کاخ خورشید، منطقه زیبای هزارمسجد و روستای لایین کلات اشاره کرد.

برای دسترسی به روستای قره سو از مشهد ابتدا باید به‌سوی میدان امام حسین (ع) مشهد بروید و از طریق آن وارد جاده مشهد-کلات شوید. پس از پیمودن ۱۴۵ کیلو‌متر به شهر کلات نادری می‌رسید. روستای قره سو ۵ کیلومتر بعد از شهر کلات، در حاشیه سمت چپ جاده قرار دارد.

اگر می‌خواهید بشار قره سو را در پر‌آب‌ترین و خرو‌شان‌ترین حالت خود دیده و به تماشای زیبا‌ترین و سبز‌ترین لباس طبیعت اطراف آن بپردازید، باید بگوییم که فصل بهار، به‌خصوص ایام ماه اردیبهشت، بهترین زمان برای بازدید از این بهشت دلفریب است.

شهرستان کلات نادری از جمله شهر‌های گردشگری استان خراسان رضوی است که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی از جمله قصر خورشید، کتیبه نادری، بندر نادری، برج ارغونشاه، دره آل، آبشار سد زاوین، آبشار روستای چرم کهنه (قورکن) و… در آن می‌درخشند.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.