رودخانه گوهر رود | رودخانه‌گردی در شهر باصفای رشت

0

رودخانه گوهر رود با جوش‌و‌خروش از دل شهر زیبای رشت می‌گذرد. این رودخانه در روزگاران نه‌چندان دور، مکانی برای ماهیگیری و تأمین رزق‌‌وروزی مردمان این ناحیه به حساب می‌آمد. گوهر رود اکنون به جاذبه‌ای زیبا در شهر رشت تبدیل شده است. در مسیر این رودخانه، دو مرداب زیبا تشکیل شده تا جذابیت‌های گوهر رود دوچندان شود. از آنجایی که امکان ندارد راهی رشت شوید و چشمتان به جمال این روخانه زیبا روشن نشود، در ادامه اطلاعات جالبی درباره رودخانه گوهر رود رشت آماده کرده‌ایم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب تا انتها، تمامی اطلاعات لازم درباره رود زیبایی که از رشت می‌گذرد را به دست آورید و گردشگری در این ناحیه بیشتر به شما خوش بگذرد.

رودخانه گوهر رود کجاست؟

برای شما گفتیم که گوهر رود از دل شهر زیبای رشت می‌گذرد. با این حال اگر می‌خواهید دقیق‌تر بدانید که گوهر رود کجاست، باید بگوییم که گوهر رود از سمت جنوبی رشت به این شهر جاری می‌شود. سپس در گوشه‌و‌کنار این شهر زیبا می‌خرامد تا به باغ محتشم و بیمارستان رازی برسد. گوهر رود در ادامه، مسیر خود را در شهر رشت دنبال می‌کند و با عبور از چمار سرا، به سمت روستای سیاه اسطلخ و جاری می‌شود. در نهایت مسیر این رود به جیر محله می‌رسد و پس از عبور از این مسیرها به پایان راه خود نزدیک می‌شود و به تالاب انزلی می‌ریزد.

با توجه به مسیری که به آن اشاره کردیم، امکان ندارد راهی رشت شوید و در این شهر چشم شما به گوهر رود نیفتد. با این حال برای علاقه‌مندان رودخانه‌های خروشان ایران این توضیح را نیز باید اضافه کنیم که می‌توانید به تالاب انزلی بروید و مسیر گوهر رود را به سمت رشت دنبال کنید تا در کنار رودخانه‌گردی و گشت‌و‌گذار در رشت، تالاب زیبای انزلی را هم از نزدیک ببینید. ناگفته نماند گوهر رود در طول مسیر رسیدن به تالاب انزلی، با رود دیگری با نام رود زرجوب می‌پیوندد. رودها و تالاب‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم از جاهای دیدنی رشت با جاذبه طبیعی به حساب می‌آیند.

معرفی رودخانه گوهر رود رشت

عکس معرفی رودخانه گوهر رود رشت

رشت دیاری خوش‌آب‌و‌هوا با خاکی حاصلخیز است. این منطقه آب‌و‌هوای خوش را مدیون رودخانه‌ها و دریای اطراف خود است. یکی از این رودخانه‌ها که نقش چشمگیری در آب‌و‌هوای دلپذیر رشت دارد، گوهر رود نامیده می‌شود. رودخانه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم از حدود ۷۰۰متری کوه‌های سراوان سرچشمه گرفته است. علاقه‌مندان گردشگری در ایران به‌خوبی می‌دانند که دو منطقه با نام سراوان در این سرزمین داریم. یکی از این مناطق در شمال ایران است که فاصله نسبتاً کمی با رشت دارد.

کوه و روستایی که در این منطقه واقع شده را با نام سراوان می‌شناسیم. منطقه سراوان بعدی در سیستان‌وبلوچستان قرار دارد که شرایط آب‌و‌هوایی آن کاملاً با سراوان شمال متفاوت است. گوهر رود پس از جاری‌شدن از کوه‌های سراوان به جنوب رشت می‌رود. جالب است بدانید گوهر رود بر خلاف نام زیبایی که برای آن انتخاب شده، آبی سیاه‌رنگ دارد. دلیل اصلی رنگ تیره این آب به دلیل ریختن پساب شهری در گوهر رود است. با این حال این رودخانه هنوز هم زیبایی‌های خاص خودش را دارد. در ادامه برای شما از این جاذبه‌ها می‌گوییم.

جاذبه های رودخانه گوهر رود رشت

گوهر رود و زرجوب، منابع اصلی آبرسانی در اطراف رشت به حساب می‌آیند. همان‌گونه که اشاره کردیم گوهر رود و زرجوب به هم می‌پیوندند و رودخانه‌ پیربازار را تشکیل می‌دهند. گوهر رود در روزگاران نه‌چندان دور، مکانی برای آرامش و تفریح به حساب می‌آمد. در این رودخانه ماهی‌های متنوعی زندگی می‌کردند. صیاد‌ها و علاقه‌مندان ماهیگیری در ساحل این رودخانه به صید ماهی مشغول می‌شدند و لحظه‌های خاطره‌سازی داشتند. با این حال این روزها خبر چندانی از ماهیگیری در گوهر رود نیست. از آنجایی که با رودخانه‌‌ای روبه‌رو هستیم که از بین شهر می‌گذرد، در رشت بلواری زیبا در کنار گوهر رود کشیده شده است. پیاده‌روی در این بلوار و تماشای منظره رودخانه گوهر رود از جاذبه اصلی گردشگری در این ناحیه به حساب می‌آید.

آلودگی رودخانه گوهر رود

برای شما گفتیم که گوهر رود از کنار بیمارستان می‌گذرد، ریختن زباله‌های بیمارستانی در این رود و جاری‌شدن پساب شهری در آن باعث شده تا آب گوهر رود روز‌به‌روز تیره‌تر شود. این شرایط به تهدیدی برای سلامت عمومی مردمان رشت تبدیل شده است. با توجه به وجود زباله‌های بیمارستانی در آب این رودخانه، عقل حکم می‌کند که پا در آب گوهر رود نگذارید و از دور به تماشای این رود بنشینید. با کمال تأسف باید گفت که آب گوهر رود در نهایت به تالاب انزلی می‌ریزد. در نتیجه آب این تالاب نیز به منبعی آلوده تبدیل شده که محیط‌زیست زیبای این منطقه را به‌خطر می‌اندازد.

مرداب های رودخانه گوهر رود رشت

گوهر رود در مسیری که به تالاب انزلی منتهی می‌شود، از دو مرداب می‌‌گذرد. اولین مردابی که در سر راه گوهر رود قرار دارد را با نام جفت سلان می‌شناسیم. این مرداب در محدوده جاده لاکان خودنمایی می‌کند. دومین مرداب، کمی پایین‌تر در همسایگی پل چمرا سرا قرار دارد. این پل در منطقه حافظ آباد رشت واقع شده است. مردابی که در این ناحیه قرار گرفته با نام مرداب حافظ آباد شناخته می‌شود. این مرداب با درخت‌های سربه‌آسمان‌گذاشته احاطه‌شده و منظره‌ای تماشایی و زیبا دارد. به همین دلیل مرداب حافظ آباد یکی از جاهای دیدنی استان گیلان به‌ حساب می‌آید.

جاهای دیدنی نزدیک به رودخانه گوهر رود

نمایی ازتالاب انزلی

گشت‌و‌گذار در گوهر رود چند ساعت بیشتر وقت گردشگران را نمی‌گیرد. به همین دلیل اکنون که قصد سفر به رشت را دارید، بهتر است با دیگر جاهای دیدنی نزدیک به گوهر رود نیز آشنا شوید. بدون شک تالاب انزلی، زیباترین جاذبه نزدیک به این رودخانه است. این تالاب چیزی حدود ۵۴ کیلومتر از رشت دورتر است و با یک ساعت رانندگی به آن می‌رسید. روستای پیربازار که روخانه‌ای با همین نام دارد نیز انتخاب مناسبی برای علاقه‌مندان گردشگری در رودخانه های ایران است. مرداب سبز سراوان، پارک جنگلی سراوان، منطقه عمارلو رودبار، روستای داماش، ییلاق سلانسر، روستا اسطلخ جان، غار دربند رشی و جنگل نقله بر از جاهای دیدنی اطراف رشت است که فاصله کمی با گوهر رود دارد.

بهترین زمان سفر به رودخانه گوهر رود

عکس بهترین زمان سفر به رودخانه گوهر رود

علاقه‌مندان گردشگری در شمال ایران به‌خوبی می‌دانند که این منطقه در چهارفصل خدا زیباست. با این حال از آنجایی که رشت تابستان‌هایی شرجی دارد، اگر به رطوبت زیاد هوا حساس هستید، بهتر است بهار یا پاییز را برای سفر به رشت و گشت‌و‌گذار در گوهر رود انتخاب کنید. در مجموع باید گفت اوایل بهار تا انتهای این فصل و اوایل پاییز تا انتهای آن، زمان مناسبی برای سفر به رشت و بازدید از گوهر رود است. زمستان‌های رشت زیباست؛ اما اگر سرمایی هستید، بهتر است برنامه سفر به این ناحیه را به ماه‌های گرم‌تر سال موکول کنید.

مسیر دسترسی به رودخانه گوهر رود

گوهر رود در رشت قرار دارد و رسیدن به این شهر با راه‌های ریلی، هوایی و زمینی ممکن است. در نتیجه بهترین راه برای رسیدن به گوهر رود، خرید بلیط هواپیما رشت است. اتوبوس و خودرو شخصی نیز انتخاب‌های مناسبی برای رسیدن به این شهر زیبا به حساب می‌آیند. برای رسیدن به گوهر رود با خودرو شخصی از تهران تا رشت باید چیزی حدود ۴ ساعت رانندگی کنید. تهران را به سمت کرج ترک کنید و راه قزوین را در پیش بگیرید. حدود ۲۰کیلومتری قزوین به مجتمع رفاهی بزرگی می‌رسید. حدود یک‌ کیلومتر از این مجمع رفاهی که گذشتید، دوراهی زنجان و رشت پیش روی شما قرار می‌گیرد. در این دوراهی راه رشت را در پیش بگیرید تا چشمتان به این شهر و رودخانه زیبای گوهر رود روشن شود.

رودخانه گوهر رود رشت به همراه تالاب‌های اطراف آن به یکی از جاذبه‌های گردشگری در شمال ایران تبدیل شده است. امیدواریم اطلاعاتی که از این رودخانه با شما مطرح کردیم زمینه‌ای برای گردشگری خاطره‌انگیز فراهم کند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما نیز تجربه‌های مفید و خاطره‌های خوشی از گردشگری در رشت دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های سودمند و خاطره‌های شیرین را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر مخاطبانمان به اشتراک بگذارید.

مرداب سبز سراوان، پارک جنگلی سراوان، منطقه عمارلو رودبار، روستای داماش، ییلاق سلانسر، روستا اسطلخ جان، غار دربند رشی و جنگل نقله بر از جاهای دیدنی اطراف رشت است که فاصله کمی با گوهر رود دارد.

گوهر رود از کوه‌های سراوان در همسایگی رشت سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از شهر رشت و روستاهای اطراف به تالاب انزلی می‌ریزد.

از آنجایی که این رودخانه از دل شهر رشت می‌گذرد، می‌توانید در امتداد بلوارهایی که در حاشیه رودخانه کشیده شده، قدم بزنید و حسابی خوش بگذرانید.

۲ مرداب جفت سلان و حافظ آباد در مسیر رودخانه گوهر رود قرار دارند. در بین این مرداب‌ها، مرداب حافظ آباد بزرگ‌تر است و منظره تماشایی دارد.

بهار و پاییز بهترین فصل‌ها برای گردشگری در رودخانه گوهر رود به حساب می‌آیند.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.