جاهای دیدنی رشت | چرخی در شهر سرسبز با بوی ماهی دودی

0

شمال ایران همیشه خوش‌آب‌وهواست. خیلی‌ها این منطقه را در اولویت سفرهایشان می‌گذارند. یکی از استان‌های پرطرف‌دار این خطه سبز هم گیلان است. همه دیدنی‌های گیلان به جاهای دیدنی رشت محدود نمی‌شود؛ اما رشت مرکز این استانِ همیشه سبز است؛ پس می‌توانید لیستی از دیدنی‌های آن تهیه کنید و چندروزی را در این شهر زیبا بگذرانید. یادتان نرود که قبل از سفر، به راهنمای سفر رشت هم سری بزنید.

فهرست مطالب

جاهای دیدنی طبیعی رشت

دریاچه سقالکسار

عکس معرفی دریاچه سقالکسار گیلان

دریاچه سقالکسار گیلان در کنار روستایی به همین نام است که البته به آن «سالکه سار» هم می‌گویند. این دریاچه امکانات تفریحی هم دارد. می‌توانید در اطراف دریاچه پیاده‌روی کنید و با حیوانات اهلی وقت بگذرانید. در فصل تابستان که آب دریاچه کمتر است، تنه‌درختان بیرون‌مانده از آب، زیبایی دریاچه را دوچندان می‌کند. اگر اهل عکاسی باشید، حتماً زوایایی از این دریاچه را پیدا می‌کنید که به لنز دوربینتان خوش می‌نشیند. در دریاچه سقالکسار قایق هم اجاره می‌دهند که هزینه بلیط آن از 30هزار تومان شروع می‌شود. یادتان نرود که شنا و ماهیگیری در این دریاچه ممنوع است؛ پس چوب‌های ماهیگیری را غلاف کنید و از طبیعت لذت ببرید. البته شاید خانه پرماجرای میان دریاچه هم برایتان جالب باشد.

عکس پارکینگ دریاچه سقالکسار

نگران پارکینگ و سرویس بهداشتی نباشید. این دریاچه هر دو را دارد. اگر وقت نماز به آنجا سری زدید، می‌توانید از نمازخانه استفاده کنید. کافه‌رستوران دریاچه منوی محدودی دارد؛ اما برای اینکه لبی تر کنید، انتخاب بدی نیست. چای‌خانه‌های سیار هم جزء جدانشدنی این دریاچه هستند. مغازه کوچکی هم در ورودی دریاچه هست که از آن‌جا می‌توانید تنقلات تهیه کنید.

آدرس: استان گیلان، 16کیلومتری جنوب رشت، روستای لاکان، در جاده جیرده.

دریاچه سراوان

دریاچه پارک جنگلی سراوان

دریاچه سراوان از زیباترین جاهای دیدنی رشت است. در ورودی فاز دو پارک جنگلی سراوان، درست در سمت چپ، دریاچه سراوان وجود دارد. در نگاه اول شاید دریاچه چمنزاری سبز به نظر برسد؛ اما این‌ها همه خزه روی آب است و چمنزاری در کار نیست. با همه این‌ها منظره زیبای این دریاچه می‌تواند عکس‌هایتان را تماشایی‌تر کند. اینکه چنین زیبایی کم‌نظیری در ایران وجود دارد، برای خیلی‌ها باورکردنی نیست. بازدید از این دریاچه 24ساعته است و هزینه‌ای 8هزارتومنی برای ورود هر خودرو دارد.

آدرس: استان گیلان، کیلومتر 17 اتوبان قزوین-رشت، ورودی فاز دو.

تالاب عینک

تالاب عینک، دومین تالاب بزرگ استان گیلان و بزرگ‌ترین تالاب شهری ایران است. به این تالاب «دریاچه عینک» و «مرداب عینک» هم می‌گویند؛ زیرا اگر از بالا به آن نگاه کنید، شباهت زیادی به عینک دارد. پهنه ساحلی، خشکی و حریم این تالاب روی هم 163 هکتار می‌شود. برای برای بازدید از این تالاب لازم نیست هزینه‌ای بپردازید.

آدرس: استان گیلان، شهر رشت، منطقه چهار، نزدیک پارک دانشجو.

گوهر رود

عکس گوهررود

این رودخانه از کوه‌های سراوان سرچشمه می‌گیرد و از جنوب شهر رشت وارد این شهر می‌شود. رودخانه گوهر رود بعد از پیوستن به رود زرجوب، با اسم رودخانه پیر بازار از شمال شهر، از رشت خارج می‌شود. مرداب کوچکی حوالی جاده لاکان و مرداب بزرگی در نزدیکی پل چمارسرا در مسیر این رود هستند. پل چمارسرا در پشت محله حافظ آباد است. مرداب حافظ آباد یکی از مراکز تفریحی و خوش‌منظره این محله است که می‌توانید از آن دیدن کنید.

آدرس:  استان گیلان، رشت، رودخانه گوهر رود.

رودخانه سیاه رود

عکس رودخانه سیاه رود

این رود از کوه‌های هزار مرز، جکلوندان، نیزه‌سر و کچا در جنوب رشت سرچشمه می‌گیرد. سیاه رود اسم‌های دیگری هم دارد؛ مثلاً صیقلان رود، نهر بوسار و کلاشه رودبار. این رود بعد از مسیری 43کیلومتری خودش را به تالاب انزلی گیلان می‌رساند.

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودبار، مابین جاده رشت به قزوین و  رشت به لاهیجان، نرسیده به پیربازار.

پارک‌های رشت

پارک جنگلی سراوان

نمایی از پارک جنگلی سراوان

این پارک 148هکتاری از قدیمی‌ترین جنگل‌های گیلان است. این جنگل دو بخش دارد که یکی بخش پوشش طبیعی و دیگری بخش جنگل‌کاری‌شده است. موزه میراث روستایی گیلان را هم در این پارک ساخته‌اند. این موزه نخستین موزه میراث روستایی کشور هم هست. اگر این پارک را برای تفریح انتخاب کردید، تفریح‌های زیادی پیش روی شماست. می‌توانید در دریاچه سراوان قایق‌رانی کنید. شاید هم اهل بازی پینت بال باشید که امکاناتش در این پارک هست. سواری با موتور چهارچرخ هم می‌تواند سفرتان را هیجان‌انگیزتر کند. راستی قبل از رفتن به این پارک، شارژکردن باطری گوشی و دوربینتان را فراموش نکنید. حتماً لنز دوربینتان تصویرهای بی‌نظیری را برایتان ثبت می‌کند.

آدرس: استان گیلان، کیلومتر 17 بلوار رشت-قزوین، ضلع غربی اتوبان، سمت چپ ورودی فاز دوم، پارک جنگلی سراوان.

باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی قدیمی‌ترین پارک رشت

این باغ را به اسم «پارک شهر» هم می‌شناسند. این پارک قدیمی‌ترین پارک رشت است و قدمت آن به دوران ناصرالدین‌شاه می‌رسد. باغ محتشم رشت دو بخش دارد. یکی از این بخش‌ها، مکانیزه و دیگری باغ است. از جنوب این باغ رودخانه گوهررود می‌گذرد و منظره باغ را تماشایی‌تر می‌کند. دو برکه طبیعی زیبا و دو فواره میان این باغ هم می‌تواند جایی مناسب برای پس‌زمینه عکس‌هایتان باشد. عمارت تابستانی میان این باغ به عمارت کلاه فرنگی رشت معروف است. می‌توانید از بخش صنایع‌دستی پارک هم دیدن کنید و سوغات رشت را ببینید. با آمدن پاییز درخت‌های بلندقامت پارک رنگ‌های گرمی می‌گیرند و چشم‌انداز پارک را دیدنی‌تر می‌کنند. باغ محتشم رشت امکانات فراوانی دارد؛ مثلاً:

  • نمازخانه؛
  • سرویس بهداشتی؛
  • نیمکت استراحت؛
  • زمین بازی کودکان؛
  • زمین ورزشی؛
  • وسایل ورزش همگانی؛
  • دیواره‌های سنگ‌نوردی.
آدرس: استان گیلان، شهر رشت، خیابان حافظ، کنار رودخانه گوهررود.

پارک توحید رشت، پارک بدون دخانیات

پارک توحید از نمای بیرونی

این پارک را در سال 94 احداث کردند و به آن پارک توحید گلسار رشت هم می‌گویند. هرساله در تیر، در پارک توحید جشنواره گل‌های شمعدانی برگزار می‌شود. در نزدیکی پارک توحید، می‌توانید سری به رستوران های رشت هم بزنید. خوردن غذایی با عطر و طعم گیلان سفرتان را لذت‌بخش می‌کند.

آدرس: استان گیلان، شهر رشت، محله گلسار.

پارک ملت

پارک ملت رشت از نمای ورودی

پارک ملت رشت را به اسم «سیاه باغ» هم می‌شناسند. این پارک 120هزارمتری در سال 1378 افتتاح شد و از مراکز ورزش صبحگاهی هم هست؛ پس امکانات ورزشی و رفاهی خوبی هم دارد؛ مثلاً

  • زمین فوتبال؛
  • وسایل ورزش همگانی؛
  • زمین بسکتبال؛
  • تنیس روی میز؛
  • زمین بازی کودکان؛
  • نمازخانه؛
  • زمین والیبال؛
  • مبلمان پارکی.

عکس خانه‌ سنتی پارک ملت رشت

اگر به پارک ملت رشت سری زدید، از ساعت آفتابی آنالماتیک پارک هم دیدن کنید. این ساعت از 1381 مهمان این باغ است. در بلوار انصاری و درست در سمت چپ ورودی پارک هم خانه‌ای سنتی ساخته‌اند. این خانه گردشگری مرکز اطلاع‌رسانی گردشگران و محل برگزاری جشن‌ها و مناسبت‌هاست.

آدرس: استان گیلان، شهر رشت، بلوار شهید انصاری، سه‌راه کانادا.

بوستان مفاخر گیلان

عکس بوستان مفاخر رشت

پارک مفاخر رشت دو بخش دارد. یکی از بخش‌ها «سالار مشکات» است که بوستان اصلی، چشمه و یخچال طبیعی در آن است. بخش دوم هم «بوستان سالار» است که می‌توانید آن را جلوی در اصلی بوستان پیدا کنید. این منطقه قبل از اینکه به بوستان تبدیل شود، تولیدی نهال جنگلی بود. از ویژگی‌های جذاب این پارک پیاده‌راه‌های طولانی است که در دو طرف آن درخت‌ها کهن‌سال قد کشیده‌اند. تندیس‌های چوبی جلوی در هم تماشایی هستند و می‌توایند چند عکس زیبا با آن‌ها بگیرید.

بوستان مفاخر رشت از نمای داخل

این بوستان امکانات خوبی هم دارد. در همه‌ جای آن نیمکت‌های برای نشستن فراهم کرده‌اند تا بعد از پیاده‌روی روی آن‌ها بنشینید و استراحت کنید. اگر اهل شطرنج هستید، میزهای شطرنج را برای نشستن انتخاب کنید؛ اما یادتان نرود که مهره‌های خودتان را همراه داشته باشید. شاید هم دلتان ورزش‌های پرتحرک‌تری بخواهد، در این صورت می‌توانید از میزهای پینگ‌پنگ استفاده کنید. نگران نمازخانه و سرویس بهداشتی هم نباشید.

آدرس: استان گیلان، بخش غربی شهر رشت، بین میدان یخ‌سازی و میدان رازی.

جاهای دیدنی تاریخی رشت

خیابان علم الهدی

خیابان علم الهدی

نمی‌شود تا رشت بروید و از مشهورترین خیابان این شهر دیدن نکنید. خیابان علم الهدی از جذاب‌ترین مکان های دیدنی رشت است. این خیابان را در سال 1310 ساختند. خیابان علم‌الهدی، میدان نظمیه یا همان میدان شهرداری رشت امروزی و سبزه میدان را به هم وصل کند. این دو میدان از قدیمی‌ترین میدان‌های رشت هستند. این پیاده‌راه 275 متر طول و 27متر پهنا دارد. در دو طرف این خیابان دو پیاده‌روی شش‌ونیم‌متری هست. دو فضای سبز هم در این خیابان ساخته‌اند. در امتداد دو طرف، مغازه‌های پوشاک و سینماهای رشت مشخص است. همچنین می‌توانید چند تا از بهترین کافه های رشت را اینجا پیدا کنید.

آدرس: استان گیلان، شهر رشت، حدفاصل میدان شهرداری و سبزه میدان.

مجموعه میدان شهرداری

نمای کلی میدان شهرداری رشت

رشت است و میدان شهرداری‌اش! میدان شهرداری رشت، میدانی رضاشاهی است که مجموعه‌ای از ساختمان قدیمی هتل ایران، موزه پست و کاخ شهرداری است. بنای شهرداری و برج ساعت انزلی آن هم نماد شهر زیبای رشت است. ساعت این برج در هر ساعت به تعداد عدد آن و در هر نیم‌ساعت یک ضرب می‌زند. ارکستر شهرداری رشت در مناسبت‌های مختلف، موسیقی زنده اجرا می‌کند. این خیابان سنگ‌فرش است و ماشین در آن تردد نمی‌کند. آب‌نمای زیبایی در وسط میدان هست که رقص فواره‌هایش حس‌وحال خوبی به میدان شهرداری می‌هد. رشتی‌ها در شب‌های تابستان دور این آب‌نما می‌نشینند. مجسمه میرزا کوچک خان را به‌عنوان نمادی از رشت در بخشی از میدان شهرداری گذاشته‌اند. به‌خاطر بازار قدیم و مراکز فروش، این میدان همیشه شلوغ است و جایگاه ویژه‌ای برای بومی‌ها دارد.

آدرس: استان گیلان، شهر رشت، مرکز شهر، میدان شهرداری.

امامزاده هاشم

این امامزاده در بلندترین نقطه روستایی به همین نام در استان گیلان و با رشت فاصله کمی دارد. این زیارتگاه به‌خاطر قیام میرزا کوچک‌خان و جنگ جهانی اول آسیب دید و با اینکه آن را بازسازی کرده‌اند؛ اما بافت قدیمی آن از بین رفت. امامزاده هاشم از دامنه تا قله کوه امتداد دارد. این منطقه مجموعه‌ای از پارکینگ، مهمان‌سرا، مسجد، بازارچه، کشتارگاه، کتابخانه، درمانگاه و پارک است.

آدرس: استان گیلان، شهر رشت، کیلومتر 35 جاده رشت-قزوین، بعد از پل سفیدرود.

بازار بزرگ رشت

این بازار یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی رشت است. بازار 24هکتاری رشت، بخش‌های مختلفی دارد. راسته‌های مختلف، 14 کاروان‌سرای این بازار را به هم وصل می‌کنند. قدمت این کاروان‌سراها به دوره قاجار و رضاشاه می‌رسد. شاید رفتن به بازار رشت و گشت‌وگذار در آن شما را برای رفت‌وآمد دچار مشکل کند؛ اما باز هم این بخش جذاب فرهنگی را در لیست مقصدهایتان بگذارید. محصولات کشاورزی این بازار تازه و آبزیان آن معمولاً صید روز هستند. می‌شود صدای فروشنده‌ها را که با گویش زیبای گیلکی صحبت می‌کنند از هر طرف شنید. شاید خرید سوغاتی‌های خوشمزه به‌ویژه کلوچه‌های فومن و صنایع‌دستی حصیری فکر بدی نباشد. در کنار خرید از بافت تاریخی بازار و بخش‌های مختلف آن غافل نشوید؛ مثلاً

  • طاقی بزرگ؛
  • کارون‌سرای محتشم؛
  • طاقی سعادت؛
  • کاروان‌سرای چینی‌چیان؛
  • طاقی کوچک؛
  • کاروان‌سرای ملک.

بازار رشت ساعت هشت صبح باز می‌شود. هر مغازه‌دار با توجه به شرایط کاری خودش ممکن است مغازه را بین ساعت هشت تا 12 شب تعطیل کند؛ البته ممکن است ساعات کاری در روزهای تعطیل کمی تغییر کند. یادتان نرود این منطقه در فصل‌های گردشگری شلوغ است. با خرید بلیط هواپیما رشت خودتان را به این شهر برسانید و از بازار زیبای آن دیدن کنید.

آدرس: استان گیلان، شهر رشت، میدان شهرداری.

سبزه میدان رشت

سبزه میدان رشت

قدمت آبادانی این میدان 29هزار و 700متری به دوره مظفرالدین‌شاه می‌رسد. عکس‌های سبزه میدان همیشه زیبایی‌های خاص خودش را دارد. درختان تنومند و قدیمی و کبوترهایی که در این میدان دانه می‌خورند، از زیبایی‌های این میدان هستند. دورتادور این میدان می‌توانید افرادی را ببینید که شطرنج و دومینو بازی می‌کنند. حالا که تا رشت رفته‌اید، سری هم به این میدان و فضای دوست‌داشتنی آن بزنید. اگر هم دلتان خواست با محلی‌ها پای شطرنج و دومینو بنشینید و سفرتان را خاطره‌انگیزتر کنید. این میدان از جذاب‌ترین مکان های دیدنی رشت است.
احتمالاً تندیس‌های سبزه میدان رشت هم نظر شما را جلب کند. صاحب این تندیس‌ها و سردیس‌ها افرادی هستند که شاید آن‌ها را بشناسید؛ مثلاً

  • پروفسور حسن اکبرزاده؛
  • شیون فومنی؛
  • پروفسور فضل‌الله رضا؛
  • دکتر محمود بهزاد؛
  • پروفسور مجید سمیعی.

برای اقامت چندروزه در این شهر، به خیابان‌های اطراف سبزه میدان سری بزنید. می‌توانید تعدادی از هتل های رشت را در آنجا پیدا کنید.

آدرس: استان گیلان، غرب شهر رشت، نزدیک میدان شهرداری.

جاده سراوان فومن

بی‌تردید این جاده رؤیایی از زیباترین جاهای دیدنی رشت است. اگر گذر از این جاده را در برنامه صبحتان قرار بدهید، با مه صبحگاهی و زیبایی مواجه می‌شوید. این مه سفید و خاکستری آرام‌آرام درختان را در آغوش می‌گیرد و منظره‌ای تماشایی خلق می‌کند. چه عکاس و چه نقاش باشید، این منظره برای ثبت‌شدن در اثر هنری شما عالیست.

آدرس: استان گیلان، نرسیده به رشت، جاده فومن.

مسجد صفی

مسجد صفی رشت را به اسم «مسجد شهیدیه» هم می‌شناسند که مسجدهای تاریخی رشت است. از زمان ساخت این مسجد اطلاعی در دست نیست؛ اما می‌گویند شیخ صفی‌الدین اردبیلی که از دوستان شیخ زاهد گیلانی بود، برای دیدن او به گیلان سفر می‌کند. او در محل فعلی مسجد چاهی حفر کرد و عبادتگاهی ساخت که بعدها مسجد شد. به همین خاطر به آن مسجد صفی می‌گویند. مسجد صفی با نام مسجد سفید رشت هم معروف است و آن را ثبت ملی هم کرده‌اند.

آدرس: استان گیلان، شهر رشت، بافت قدیمی رشت، محدوده بازار.

میدان مصلی

میدان مصلی رشت

میدان توشیبای رشت را به اسم «میدان مصلی» هم می‌شناسند، چون مصلی بزرگ این شهر در این آنجاست. این میدان در مناسبت‌ها و روزهای خاص آن‌قدر شلوغ می‌شود که گاهی لازم است مسیرتان را تغییر بدهید.

آدرس: استان گیلان، شهر رشت، میدان مصلی (توشیبا).

دبیرستان شاهپور

نمای بیرونی دبیرستان شاهپور

این دبیرستان را به اسم «دبیرستان شهید بهشتی» هم می‌شناسند. این مدرسه قجری اولین دبیرستان گیلان است که در آن آزمایشگاه و تأسیسات و آمفی‌تئاتر هم ساختند. شخصیت‌های برجسته‌ای در این مدرسه روزگار گذراندند؛ مثلاً

  • میرزا عیسی خان سمیعی؛
  • میرزا حسن خان رشدیه؛
  • عبدالله راعی؛
  • میرزا عبدالمجید فرساد.

دبیرستان شاهپور رشت را در 1356 ثبت ملی کردند. این مدرسه ابتدا در سبزه میدان بود و بعداً آن را به حوالی میدان فرهنگ (ناصریه) منتقل کردند.

آدرس: استان گیلان، شهر رشت، میدان فرهنگ.

کاروانسرای لات

نمای داخلی کاروانسرای لات

محلی‌ها این کاروان‌سرا را به اسم «کاروان‌سرای شاه عباسی» هم می‌شناسند. این کاروان‌سرا در جنوب رشت است و بر اساس متن‌های تاریخی، منوچهرخان معتمدالدوله در 12446 دستور ساخت آن را داد. کاروان‌سرای لات حیاطی مربعی با هفت اتاق و صفه دارد و آن را با ملات ساروج و آجر ساخته‌اند.

آدرس: استان گیلان، 30کیلومتری شهر رشت، مسیر جاده قدیمی رشت-قزوین، در نزدیکی بقعه امامزاده هاشم.

برج ساعت

در سال 1308، سه سال بعد از بهره‌برداری از ساختمان شهرداری، برج ساعت را به این بنا اضافه کردند. در آن زمان، عمارت شهرداری در دست نظامیان بود. این برجک 24متری را برای نگهبانی ساخته بودند. کاربرد دیگر آن هم کنترل اوضاع شهر و خبر از آتش‌سوزی‌ها بود. ساعت این برج در هر ساعت به تعداد عدد آن ساعت و هر نیم‌ساعت هم یک‌بار زنگ می‌زند.

آدرس: استان گیلان، شهر رشت، میدان شهرداری.

ساختمان قدیمی هتل ایران

نمایی از ساختمان هتل ایران

قدمت این هتل هزار و 800متری به دوره پهلوی می‌رسد و جزیی از مجموعه عمارت شهرداری است. قدیمی‌ها می‌گویند این بنا در گذشته نماد شهر رشت بود. امروزه هم از این هتل برای برگزاری مراسم فرهنگی استفاده می‌کنند. هتل ایران را در سال 1379 ثبت ملی کرده‌اند.

آدرس: استان گیلان، شهر رشت، میدان شهرداری.

کلیسای مسروپ مقدس

این کلیسا مثل بیشتر کلیساهای خاورمیانه‌ای معماری رومی-کاتولیک دارد. دیوارهای این کلیسا بلند هستند و روی تمام آن‌ها تابلوهایی از مسیح(ع) و حضرت مریم(س) را به شیوه مینیاتوری نقاشی کرده‌اند. کلیسای مسروپ مقدس آمفی‌تئاثر، سالن اعتراف، آشپزخانه، کتابخانه و… دارد. این کلیسا نمایشگاهی دائمی برای آشنایی مردم با زندگی ارمنیان برپاست. همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا 17 می‌توانید از این کلیسا دیدن کنید؛ اما یادتان نرود که بازدید از کلیسا، در روزهای یکشنبه ممکن نیست.

آدرس: استان گیلان، شهر رشت، میدان شهرداری، ابتدای خیابان سعدی.

بلوار گلسار

بلوار گلسار

اگر دلتان می‌خواهد کمی از بخش‌های مدرن رشت را ببینید، به بلوار گلسار بروید. جذاب‌ترین بوتیک‌ها، مراکز خرید رشت و رستوران‌ها در این خیابان شعبه دارند. اگر اهل خرید لباس‌های برند هستید، می‌توانید فروشگاه‌های آدیداس، زارا، جین وست و… را در همان جا پیدا کنید. این خیابان پرزرق‌برق انتخاب خوبی برای گردش‌های شبانه است.

آدرس: استان گیلان، شهر رشت، بلوار گلسار.

خانه‌های تاریخی رشت

خانه میرزا کوچک خان جنگلی

میرزاکوچک خان یکی از افراد مشهور و مبارز رشت بود. به همین خاطر امروزه خانه او از جاهای دیدنی رشت است. این خانه 300متری دو طبقه دارد که در هر طبقه چهار اتاق، دو پلکان و ایوان وجود دارد. این خانه مربعی را در سال 1381 به سبک معماری گیلان بازسازی کرده‌اند. اگر برای تماشای خانه میرزا کوچک خان جنگلی مشتاق هستید، با خرید بلیط اتوبوس رشت، خودتان را به آنجا برسانید تا یکی از زیباترین خانه های تاریخی رشت را تماشا کنید.

آدرس: استان گیلان، شهر رشت، خیابان سهیل دبیره.

خانه قدیری از خانه‌های پهلوی

خانه قدیری

خانه قدیری را با چوب ساخته‌اند و سقف آن هم لمبرکوبی است. بخش خارجی سقف را هم با سفال پوشانده‌‌اند و دروپنجره‌های این بنا هم از چوب روسی است. این خانه را محمدولی‌خان تنکابنی ساخته است. آن را در 1381 ثبت ملی هم کرده‌اند.

آدرس: استان گیلان، غرب شهر رشت، سبزه میدان.

خانه ابریشمی از خانه‌های قجری

نمای داخلی خانه ابریشمی

خانه ابریشمی خانه‌ای از دوران ناصرالدین‌شاه است که حاج میرزا ابریشمی در 1318 آن را خرید. در حال حاضر این خانه 650متری در زمینی 2000متری به خانواده حاج میر اسماعیلی حاکمی تعلق دارد. این خانه دوطبقه، در هر طبقه ۸ اتاق دارد و آن را در سال 79 ثبت ملی کرده‌اند.

آدرس: استان گیلان، شهر رشت، ضلع جنوب شرقی میدان صیقلان، انتهای کوچه‌شاعری.

موزه‌های رشت

موزه رشت

نمای داخلی موزه رشت

امروزه خانه میرزا حسین خان کسمائی، یکی از موزه های رشت است. در بین جاهای دیدنی رشت، این موزه جایگاه ویژه‌ای دارد. میرزا حسین‌خان شاعر و روزنامه‌نگاری آزادی‌خواه در زمان نهضت جنگل و دوران مشروطه بود. موزه رشت دو بخش دارد. بخشی از این موزه، بخش مردم‌شناسی است که صحنه‌هایی از زندگی روزمره مردم است. تندیس بومی گیلان هم در همین بخش وجود دارد. بخشی هم مربوط به باستان‌شناسی است که اشیای مختلفی از رودبار، دیلمان، تالش و… را در آن نگهداری می‌کنند. گورستانی باستانی با مجموعه‌ای از سنگ‌قبرها هم در همین بخش هست. متأسفانه این موزه راهنمایی برای همراهی شما ندارد.

آدرس: استان گیلان، شهر رشت، خیابان طالقانی (بیستون)، روبه‌روی زایشگاه دکتر فامیلی.

موزه پست

این موزه در ضلع شمالی میدان شهرداری رشت است. ساختمان قدیمی عمارت پست و تلگراف، بنایی با مساحت 1930متری است که قدمت آن به دوران رضاشاه برمی‌گردد. موزه پست رشت چهار طبقه دارد و آن را به‌شکل ال ساخته‌اند. طبقه سوم این موزه هم کلاه فرنگی است. برای تماشای این موزه می‌توانید با خرید بلیط قطار رشت، خودتان را به این شهر برسانید.

آدرس: استان گیلان، شهر رشت، مرکز شهر، میدان شهرداری.

موزه میراث روستایی گیلان، موزه‌ای تماشایی

این موزه یکی از جاهای دیدنی رشت است. در زمینی 263هکتاری، موزه میراث روستایی گیلان را بر پا کرده‌اند. این مجموعه کوچک از زندگی و فرهنگ واقعی مردم گیلان، بناهایی با قدمت 150ساله دارد. این بناها از جای‌جای گیلان شناسایی شده‌اند. آن‌ها را مستندسازی و واچینی و بعد هم در موزه دوباره‌چینی کرده‌اند. در این موزه می‌توانید با لباس‌های محلی (قاسم‌آبادی) عکس بگیرید. اگر هنوز سوغاتی نخریدید، شاید اینجا یکی از کامل‌ترین مجموعه‌ها برای خرید سوغات رشت باشد. موزه میراث روستایی گیلان بخش‌های مختلفی دارد؛ مثلاً

  • کارگاه‌های آموزش و تولید صنایع دستی؛
  • محوطه نمایش‌های بومی؛
  • محوطه بازی؛
  • پارک کودک؛
  • پژوهشگاه‌ معماری و مردم‌شناسی؛
  • مراکز تحقیقات کشاورزی؛
  • باغ پرورش گیاهان دارویی و درختان بومی؛
  • معماری چوب و ملل؛
  • اردوگاه تفریحی؛
  • دو مجموعه مهمان‌پذیر با الهام از معماری روستایی.
آدرس: کیلومتر 18 آزادراه رشت-قزوین، نرسیده به پلیس‌راه، کیلومتر 3 جاده سراوان-شفت، پارک جنگلی سراوان.

موزه گنجینه رشت

این موزه قدمتی 70ساله دارد و وسعت آن به 700متر می‌رسد؛ اما زیربنای آن 560 متر است. موزه گنجینه دو بخش دارد که یکی بخش مردم‌شناسی و دیگری بخش باستان‌شناسی است. بخش مردم‌شناسی در طبقه اول است و بخش مردم‌شناسی را در زیرزمین ساخته‌اند. این موزه را میرزا حسین‌خان کسمایی از یاران میرزا کوچک خان بنیان گذاشته است.

آدرس: استان گیلان، شهر رشت، خیابان طالقانی (بیستون)

آرامگاه افراد مشهور رشت

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

همه ما میرزا کوچک خان را به رشادت‌هایش می‌شناسیم. اطلاعاتی از اینکه این سردار را چطور به خاک سپردند، در دسترس نیست؛ اما سال 60 بود که طرح بازسازی آرامگاه ایشان به میز مسئولین رسید. مقبره ایشان را دفتر فنی حفاظت از آثار باستانی گیلان با اصول معماری سنتی مرمت کرد. دیوارکشی‌ها و سردر این مقبره هم متعلق به سال 71 است. این مقبره را در سال 82 ثبت ملی کرده‌اند. در کنار این سردار، مدافعان زیادی از گروهشان دفن هستند. شیون فومنی، از شاعران به‌نام گیلان را هم همین جا به خاک سپرده‌اند.

بنای مقبره هشت‌ضلعی است و آن را با الهام از معماری اسلامی و گیلانی ساخته‌اند. مساحت آن 40 و بلندای آن هم 9 متر است. این مقبره را با کاشی، آجر، چوب و سفال ساخته‌اند. بازدید از آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی همه‌روزه و در همه ساعات برای عموم باز است و نیازی به تهیه بلیط ندارد.

آدرس: استان گیلان، جنوب شهر رشت، خیابان شیون فومنی، قبرستان سلیمان داراب.

بقعه دانای علی

بقعه دانای رشت

دانای علی عارفی وارسته بود که می‌گویند به مقام طی‌الارض رسیده بود. بعضی‌ها می‌گویند وقتی راز کرامات او برملا شد، او هم ناپدید شد. بعضی‌ها هم معتقدند که این برملایی باعث شد تا دانای علی فوت کند. بقعه دانای علی 92متری است و آن را با آهن، آجر، کاشی‌های نقش‌دار و سنگ‌های مرمر ساخته‌اند. گنبد این بقعه هم شبیه کلاهی درویشی است و برای ساخت آن از گنبد شیخ زاهد گیلانی ساخته‌اند. بازدید از این بقعه همه‌روزه و در همه ساعات شبانه‌روز برای عموم آزاد است و هزینه‌ای هم ندارد. امروزه آرامگاه دانای علی یکی از مکان های دیدنی رشت است.

آدرس: استان گیلان، شهر رشت، محله چمارسرا، خیابان آیت الله طالقانی(بیستون)، نرسیده به سه‌راه رجایی (رشتیان).

آرامگاه استاد ابراهیم پور داوود

این آرامگاه، اتاقی سه‌درچهار و قدیمی است که منزل ابدی اولین ایران‌شناس ایرانی است. او کسی بود که اوستا را به فارسی برگرداند و زندگی‌اش را وقف تاریخ و فرهنگ این مرزوبوم کرد. درهای آرامگاه استاد ابراهیم پور داوود قفل است و شاید اگر آدرس آن را از محلی‌ها بپرسید، نتوانند به‌خوبی شما را راهنمایی‌ کنند. متأسفانه هیچ نام‌ونشانی جز همان اتاقک قفل‌شده از این استاد نیست. قبل‌ترها کتابخانه و خیابانی در رشت به نام او بود؛ اما بعد از انقلاب نام خیابان‌ها هم دستخوش تغییرات شد.

این آرامگاه کوچک، مکتب‌خانه‌ای برای پسران حاج داوود بود، بعدها هم به محل تحصیل بچه‌های سبزه میدان تبدیل شد. بعد از آن هم آنجا را به مقبره‌ای خانوادگی برای پورداوودها تبدیل کردند. یادتان باشد که نمی‌توانید از داخل آرامگاه بازدید کنید و هنوز هم درهای آرامگاه قفل است.

آدرس: استان گیلان، شهر رشت، سبزه میدان، کوچه آفخرا.

سینماهای رشت

سینما سپیدرود، سینمایی در قلب شهر

نمایی از سینما سپیدرود

این سینما را کریشا مایاک در سال 1320 با نام سینما مایاک تأسیس کرد. بعدها نام سینما را به سهیلا و بعد از آن به سینما سپیدرود تغییر دادند. سینما سپیدرود با سالنی با ظرفیت 800 نفر هنوز کار می‌کند و دو سالن مجزا دارد. در طبقه همکف این سینما مجتمع فرهنگی-تجاری ساخته‌اند که آن را از سینمایی کانادایی الهام گرفته‌اند. اگر دانشجوی این شهر هستید، چد ساعتی را با دوستانتان در این سینما بگذرانید.

آدرس: استان گیلان، شهر رشت، میدان شهرداری، خیابان علم الهدی.

سینما میرزا کوچک خان

نمای بیرونی سینما میرزا کوچک خان

این بنا با سالنی به ظرفیت 750 نفر در سال 1340 افتتاح شد. همان اوایل نام آن را «سینما آسیا» گذاشته بودند؛ اما بعدها نام این سینما را به سینما میرزا کوچک خان تغییر دادند.

آدرس: استان گیلان، شهر رشت، میدان شهرداری، خیابان علم الهدی.

با هم در این شهر زیبا و خوش‌آب‌وهوای چرخی زدیم و «جاهای دیدنی رشت» را با هم مرور کردیم. امیدواریم این سفر مجازی به همراهی ره بال آسمان برایتان خوشایند بوده باشد. اگر تجربه رفتن به هرکدام از این مکان‌های دیدنی رشت را دارید، خاطراتتان را برایمان در نظرات بنویسید.

باغ محتشم، بوستان مفاخر، پارک ملت رشت

کلیسای مسروپ مقدس، خانه میرزا کوچک خان جنگی

پارک جنگلی سراوان، دریاچه سراوان

میدان شهرداری، بازار بزرگ رشت، سبزه میدان، میدان ساعت رشت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.