خانه حریری تبریز | به زیبایی حریر و ابریشم

2

 یکی از اولین و قدیمی‌ترین خیابان‌های شهر تبریز، خیابان تربیت است. این خیابانِ سنگ‌فرش‌شده با قدمتی حدود 400 سال، بناهای تاریخی مهمی را در خود جای داده است. در جای‌جای شهر تبریز خانه‌های تاریخی زیادی وجود دارد که هرکدام از آن‌ها در دل خود، داستانی شگفت‌انگیز دارند. این خانه‌ها بازگو کننده اتفاقات و رویدادهای زمان خود بوده و امروزه همچون گنجینه‌ای ارزشمند در شهر تبریز می‌درخشند. خانه حریری تبریز یکی از دیدنی‌ترین بناهای تاریخی خیابان تربیت است که شما را به ماجراجویی در دوره قاجار دعوت می‌کند. اگر می‌خواهید با گوشه و کنار این خانه تاریخی آشنا شوید، خواندن ادامه این مقاله را از دست ندهید. 

خانه حریری تبریز کجاست؟

خانه حریری تبریز

عمارت حریری به‌عنوان یکی از مشهورترین جاهای دیدنی تبریز همچون آیینه‌ای تمام‌نما، هنر دیوارنگاری و معماری قجری را به نمایش گذاشته است. این بنا در خیابان تربیت تبریز قرار دارد؛ جایی که از رفتن به آن پشیمان نخواهید شد. در این سفر تاریخی با ما همراه باشید.

تاریخچه خانه حریری تبریز

تاریخچه خانه حریری تبریز

محمد آقا حریری یکی از اعضای خاندان حریری و یکی از تاجران معروف تبریز در اوایل حکومت قاجار بود. ایشان همچنین آوازه‌ای بلندبالا در انقلاب مشروطه و نهضت شیخ محمد خیابانی داشته است. همان طور که از اسمش پیداست، عمارت حریری تبریز متعلق به خاندان حریری بوده و یکی از مالکین اصلی آن، همین تاجر سرشناس است.

تاریخچه عمارت حریری تبریز

این خانه همانند دیگر آثار تاریخی تبریز، دگرگونی‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. پس از وقوع زمین لرزه‌ای هولناک که در سال 1193 رخ داد، تعداد زیادی از بناهای تاریخی تبریز از جمله عمارت حریری، ویران شدند. در آن زمان تعداد زیادی از خانه های تاریخی تبریز به ویرانه‌ای از خرابه‌ها تبدیل شد؛ اما مردم تبریز از پا ننشستند و دوباره آجر به آجر شهر را بنا کردند. خوشبختانه در سال‌های اخیر روند ترمیم عمارت حریری تبریز از سرگرفته شد. سرانجام این خانه پس از مرمت و بازسازی در سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و امروزه به‌عنوان یک شاهکار هنری، درب آن به روی علاقه‌مندان به تاریخ و هنر ایران گشوده است. 

معماری خانه حریری تبریز

یکی از شاخصه‌های بارز خانه حریری تبریز معماری باشکوه و هوشمندانه این بناست. این خانه شامل یک حیاط اندرونی، یک حیاط بیرونی و دو بلوک خانه است. هردو بلوک اندرونی و بیرونی رو به قبله ساخته شده‌اند. بخش حیرت‌انگیز معماری این بنا، مربوط به دیوارنگاری‌های آن است. به جرات می‌توان گفت نمونه‌های نقاشی دیواری عمارت حریری، در تمام ایران مشابهی ندارد. کافی است وارد بلوک‌های اندرونی و بیرونی شوید تا این نقاشی‌های هنرمندانه، هوش از سرتان بپراند. نقاشی‌های اصیل ایرانی که از سبک قجری الهام گرفته شده‌اند و بازگو کننده داستان‌های اساطیری کهن همچون داستان یوسف و زلیخا هستند.

 

عمارت حریری تبریز

این نقوش روح‌نواز و رنگ‌بندی به‌کار‌رفته در آن‌ها، از هنر و ذکاوت نقاشان آن دوره خبر می‌دهند. خوب است بدانید که این نقاشی‌ها سراسر سقف و دیوارهای این خانه را پوشانده‌اند و خانه حریری را به پر نقش و نگارترین خانه تاریخی در تبریز تبدیل کرده‌اند. فکر می‌کنیم با این توصیف‌ها به اندازه کافی برای بازدید از خانه حریری تبریز وسوسه شده‌اید. پس اگر می‌خواهید از نزدیک شاهد این شکوه و زیبایی باشید، همین حالا چمدان‌ها را ببندید و خود را برای یک ماجراجویی تاریخی در خوش‌آب‌وهواترین استان ایران آماده کنید. 

جاذبه های گردشگری عمارت حریری تبریز

عمارت حریری تبریز

نقاشی و دیوارنگاری‌های خانه حریری، این بنا را به یک موزه نقاشی بدل کرده است؛ اما این پایان ماجراجویی در عمارت حریری تبریز نخواهد بود. در بخش اندرونی خانه حریری، یکی از موزه های تبریز به نام موزه هنر مکتب تبریز قرار دارد. این موزه یکی از غنی‌ترین موزه‌های ایران بوده و آثار گرانقدر و ارزشمندی را در خود جای داده است. 

اطلاعات بازدید از خانه حریری تبریز

آدرستبریز، خیابان تربیت، کوچه نور هاشمی، پلاک 132.
مدت زمان بازدیدنیم ساعت.
امکانات ویژهدسترسی راحت به وسایل نقلیه عمومی، سرویس بهداشتی، اقامتگاه، رستوران، بوفه، پوشش شبکه‌های مخابراتی.

جاهای دیدنی نزدیک به خانه حریری تبریز

خانه بهنام تبریز

همان طور که گفتیم، عمارت حریری در یکی از مهم‌ترین خیابان‌های تبریز یعنی خیابان تربیت قرار دارد. این خیابان در یکی از تاریخی‌ترین محله‌های تبریز قرار داشته و اکثر بناهای گردشگری و خانه های تاریخی تبریز را در خود جای داده است. با رفتن به خیابان تربیت، درواقع در قلب تاریخی تبریز قدم گذاشته‌اید. بیرون آمدن از این خیابان کار آسانی نیست؛ زیرا قدم به قدم با جاذبه‌ها جدیدی برای بازدید روبه‌رو خواهید شد. پس از اینکه گشت و گذار در خانه حریری تبریز به پایان رسید؛ تنها با چند دقیقه پیاده‌روی می‌توانید خود را به دیگر جاهای دیدنی این شهر برسانید. از مهم‌ترین بناهای دیدنی در نزدیکی خانه حریری تبریز می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد.

خانه نیکدل تبریز

  • خانه بهنام تبریز: فاصله تا عمارت حریری: 13 دقیقه پیاده‌روی.
  • کاخ موزه شهرداری تبریز: فاصله تا عمارت حریری: 9 دقیقه پیاده‌روی.
  • خانه حیدرنژاد تبریز: فاصله تا عمارت حریری: 12 دقیقه پیاده‌روی.
  • خانه نیکدل تبریز: فاصله تا عمارت حریری: 12 دقیقه پیاده‌روی.
  • میدان ساعت تبریز: فاصله تا عمارت حریری: 10 دقیقه پیاده‌روی.

کاخ موزه شهرداری تبریز

پس از گردش در این بناهای تاریخی، هیچ چیز مانند صرف یک غذای محلی خوشمزه نمی‌تواند خستگی را از تنتان بیرون کند. رستوران علیشاه، دیزی‌سرای ناصر و رستوران قرآنی از رستوران‌های تبریز در خیابان تربیت هستند. پیشنهاد می‌کنیم این‌بار دست‌به‌جیب شوید و با خوردن یک وعده غذای لذیذ، عیش خود را کامل کنید. از سوی دیگر برای اینکه دغدغه ایاب و ذهاب و پیدا کردن جای پارک نداشته باشید، می‌توانید یکی از هتل‌های نزدیک این خیابان را برای اقامت خود انتخاب کنید. هتل سینا، هتل ارگ، هتل پارس نو و هتل سپند، از مجهزترین هتل‌های شهر تبریز بوده که در هر ساعت از شبانه‌روز آماده خدمت‌رسانی و پذیرایی از گردشگران هستند.

بهترین زمان بازدید از عمارت حریری تبریز

 

اطلاعات بازدید از خانه حریری تبریز

اگر تعطیلات تابستانه را برای سفر انتخاب کرده‌اید و در عین حال دنبال مقصدی خوش آب و هوا هستید؛ شهر تبریز، انتخاب هوشمندانه‌ای است. اما به طور کلی برای بازدید از خانه حریری تبریز و سایر جاذبه‌های تاریخی این شهر، نیاز نیست منتظر فصل خاصی باشید و در هر زمان از سال که آمادگی سفر داشته باشید، می‌توانید راهی تبریز شوید. 

مسیر دسترسی به خانه حریری تبریز

مسیر اصلی رسیدن به ورودی اندرونی خانه حریری، از پیاده‌راه تربیت است. ازاین‌رو اگر با خودروی شخصی سفر کرده‌اید، باید خودروی خود را در خیابان‌های اطراف پارک کرده و باقی مسیر را پیاده طی کنید. پیاده‌روی در پیاده‌راه تربیت، شما را به گذشته‌های دور برده و حس و حال محله‌های قدیم را در یادتان زنده می‌کند. روش دیگر برای رفتن به عمارت حریری، استفاده از وسایل نقلیه عمومی است. لذا اگر از بی‌آرتی یا اتوبوس استفاده کردید، در میدان ساعت از اتوبوس پیاده شوید و با چند دقیقه پیاده‌روی خود را به خیابان تربیت برسانید. در این مسیر می‌توانید از تابلوهای راهنما برای رسیدن به مقصد کمک بگیرید. 

این بار در مجله گردشگری ره بال آسمان، جایی برای علاقه‌مندان به تاریخ و بناهای باستانی را برای سفر انتخاب کردیم. خانه حریری تبریز همان جایی است که استان آذربایجان شرقی را به یکی از تاریخی‌ترین استان‌های ایران تبدیل کرده است. امیدواریم این مقاله راهنمای خوبی برای سفر شما به شهر تبریز باشد. کدام مکان در بین جاهای دیدنی تبریز نظر شما را بیشتر جلب کرده است؟ فراموش نکنید تجربه‌های خود از سفر به تبریز را با ما و کاربران خوش‌ذوق ره بال آسمان به اشتراک بگذارید. همچنین از شما می‌خواهیم ما را به دوستان خود معرفی کرده و با ما در این ماجراجویی‌ها همسفر شوید.

خانه حریری تبریز یکی از دیدنی‌ترین بناهای تاریخی خیابان تربیت است که شما را به ماجراجویی در دوره قاجار دعوت می‌کند.

خانه بهنام تبریز، کاخ موزه شهرداری تبریز، خانه حیدرنژاد تبریز، خانه نیکدل تبریز و میدان ساعت تبریز از مکان‌های دیدنی شهر تبریز بوده که در چند قدمی خانه حریری قرار دارد.

معماری باشکوه و هوشمندانه، نقاشی‌های مینیاتوری، تاریخچه اسرارآمیز و بازدید موزه مطبوعات تبریز از اصلی‌ترین دلایلی است که گردشگران را برای رفتن به عمارت حریری ترغیب می‌کند.

اگرچه شهر تبریز به تابستان‌های خنک و دلپذیر شهرت دارد؛ اما به طور کلی برای بازدید از خانه حریری تبریز و سایر جاذبه‌های تاریخی این شهر، نیاز نیست منتظر فصل خاصی باشید.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. محمدجواد می گوید

    با سلام و احترام
    پیشنهاد میکنم اطلاعات درست در اختیار مخاطب قرار دهید. به هیچ عنوان این خانه از هیچ زاویه ای رو به قبله نمی باشد و دیوارنگاره های خانه ارتباطی به هنر و ذکاوت معماران ندارد. نقاشان زحمت ترسیم را کشیدند. موزه مطبوعات نیز نمیباشد. موزه هنر مکتب تبریز می باشد.
    با تشکر

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام محمدجواد عزیز
      ممنونیم بابت اطلاعات خوبتون و ممنونیم که مقاله رو بادقت مطالعه کردید و نظر ارزشمندتون رو برای ما گذاشتید. متن به درخواست و توصیه شما ویرایش شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.