روستای حصار گلستان | گذر از حصار شهر و گردشگری در آغوش طبیعت

0

روستای گلستان مشهد از هر لحاظ که فکرش را بکنید، بهشت گردشگران است. آب‌و‌هوای خوش، اهالی باصفا، فاصله‌ای کم با شهر، منظره‌های تماشایی و طبیعتی خیال‌انگیز از ویژگی‌های اصلی روستای حصار گلستان به حساب می‌آید. به ویژگی‌هایی که اشاره کردیم، چندین مکان گردشگری با جاذبه‌های تاریخی را هم اضافه کنید. تمامی این ویژگی‌ها دست‌به‌دست هم داده تا حصار گلستان، یکی از بهترین روستاهای اطراف مشهد باشد. حیف است راهی مشهد شوید و گشت‌و‌گذاری جانانه در حصار گلستان نداشته باشید. برای اینکه گردشگری در روستای حصار مشهد بیشتر از همیشه به شما خوش بگذرد، در ادامه اطلاعات جالبی درباره این روستای زیبا آماده کرده‌ایم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب تا انتها، با کوله‌باری پر از خاطره‌های خوش از حصار گلستان به دیار خود باز گردید.

روستای حصار گلستان کجاست؟

عکس روستای حصار گلستان مشهد

حصار گلستان، روستایی است که در جنوب غرب مشهد واقع شده. به لحاظ مرزبندی‌های جغرافیایی این روستا در فاصله‌ای کم با شهر طرقبه قرار دارد. همان‌گونه که حتماً شنیده‌اید، طرقبه یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف مشهد است. برای رسیدن به حصار گلستان باید راه طرقبه را در پیش بگیرید. از آنجایی که به‌احتمال زیاد از مشهد می‌خواهید راهی طرقبه شوید، در انتهای این مطلب، مسیر رسیدن به روستا حصار گلستان را از مشهد به طرقبه با شما در میان می‌‌گذاریم.

معرفی روستای گلستان مشهد

احتمالاً از خود پرسیده‌اید روستایی که تا این اندازه از آن تعریف می‌کنند را چرا باید با نام حصار خطاب کنیم. ماجرای نام‌گذاری این روستا به آب‌و‌هوای خوش آن مربوط است. قضیه انتخاب نام حصار از این قرار است که منطقه‌ای که روستا در آن واقع شده را کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده‌ای محصور کرده‌ است. به همین دلیل به این روستا، حصار می‌گویند. همان‌گونه که حتماً‌ می‌دانید، مکانی که دور آن را کوه‌های بلند فرا گرفته باشد، آب‌و‌هوای بسیار دل‌پذیری دارد. این شرایط درباره روستا حصار کاملاً صدق می‌کند. حصار یکی از خوش آب‌و‌هواترین روستاهای شمال شرق ایران به حساب می‌آید.

در گوشه‌و‌کنار حصار، رودخانه‌های خروشان جریان دارند. به لطف این رودخانه‌ها، باغ‌های میوه پرمحصولی در روستا حصار خودنمایی می‌کند. این روستا چیزی حدود ۳هزار نفر جمعیت دارد. اهالی حصار، مردمان باصفایی هستند که با آغوش باز به استقبال گردشگران می‌روند. اهالی حصار با دامپروری، قالیبافی، کشاورزی و باغداری روزگار می‌گذرانند.

جاذبه های گردشگری روستای حصار

انصافاً باید گفت روستاهای اطراف استان خراسان رضوی یکی از دیگری تماشایی‌تر هستند. با این حال کمتر روستایی را سراغ داریم که به اندازه روستای حصار مشهد، سرسبز باشد. طبیعت زیبا، باغ‌های پرمیوه و رودخانه‌های پرآب از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری حصار گلستان به حساب می‌آید. طبیعت اطراف این روستا به اندازه‌‌ای زیبا و تماشایی است که از گشت‌و‌گذار در آن سیر نمی‌شوید. اهالی روستا خوشمزه‌ترین غذاهای محلی خراسان را پیش روی گردشگران قرار می‌دهند. پیشنهاد می‌‌کنیم اگر راهی حصار گلستان شدید، حتماً اِشکنه، کشک و بلغور شیر این روستا را امتحان کنید.

عکس کوه های روستای حصار گلستان

روستای گلستان مشهد برای علاقه‌مندانِ ماجراجویی نیز جاذبه‌های هیجان‌انگیزی دارد. همان‌گونه که اشاره کردیم، اطراف روستا را کوه‌های بلندی احاطه کرده است؛ در نتیجه حصار گلستان جان می‌دهد برای کوه‌پیمایی. جالب است بدانید غاری عمیق و هزارتو در حصار گلستان وجود دارد. غاری که از آن صحبت می‌کنیم در روزگاری دور، معدنی پر از طلا بود. به همین دلیل به آن غار زری می‌گویند.

جاهای دیدنی نزدیک به روستای حصار گلستان

نمای کلی از طرقبه

طرقبه، یکی از دیدنی‌ترین جاهای اطراف مشهد است. قرارگیری حصار گلستان در طرقبه این فرصت را فراهم می‌کند تا در کنار گشت‌و‌گذار در حصار گلستان، گردشگری جانانه‌‌ای در جاهای دیدنی طرقبه داشته باشید. اکنون که صحبت از زیبایی‌های حصار گلستان مطرح شده، حیف است که به دیگر روستاهای طرقبه اشاره نکنیم. روستای نغندر، روستای کنگ، جاغرق، روستای دهبار، روستای مایان طرقبه، ازغد و کلاته‌ آهن از روستاهای اطراف مشهد هستند که همگی در منطقه طرقبه قرار دارند.

تصویر پارک جنگلی وکیل آباد مشهد

به گردشگرانی که از گشت‌و‌گذار در طبیعت سیر نمی‌شوند نیز پیشنهاد می‌کنیم سری به پارک جنگلی وکیل آباد، بوستان سنگی کمر مقبولا، پارک جنگلی بهمن و پارک پونه بزنند. این پارک‌ها به اندازه‌ای سرسبز و تماشایی هستند که عیش گردشگران در طرقبه را کامل می‌کنند. برای خریدگردی هم به پاساژ بزرگ و معروف ویلاژ توریست مشهد در حوالی پارک وکیل آباد مراجعه کنید.

عکس رستوران تشریفات در طرقبه

امکان ندارد راهی مشهد شوید و آوازه غذاهای خوشمزه رستوران های طرقبه به گوشتان نخورد. به همین دلیل اگر راهی طرقبه شدید، فرصت را غنیمت بدانید و در یکی از رستوران‌های اشرافی این منطقه خودتان را مهمان غذایی شاهانه کنید. رستوران تشریفات، سران و گنجعلی خان از بهترین رستوران های طرقبه به حساب می‌آیند.

بهترین زمان بازدید از روستای حصار گلستان

حصار به داشتن آب‌و‌هوای خوش معروف است. با این حال این آب‌و‌هوا در بهار از همیشه خوش‌تر است. رودخانه‌های روستای گلستان مشهد حصار در بهار از همیشه خروشان‌تر می‌شود. انصافاً باید گفت مشهد تابستان‌های گرمی دارد. این گرما در حصار نسبتاً کمتر است. باغ‌های حصار در تابستان میوه می‌دهد و منظره‌ای تماشایی پیش روی گردشگران قرار می‌گیرد.

حصار پاییزهای دلپذیری دارد. تا اواسط پاییز با خیال‌راحت و بدون نگرانی از سردی هوا می‌توانید راهی این روستا شوید. از آنجایی که حصار، دار و درخت زیادی دارد، طلایی‌شدن برگ درختان در پاییز جلوه‌‌‌ای عاشقانه به روستا حصار می‌دهد. اگر به همراه دل‌دار راهی مشهد شده‌اید و می‌خواهید دست‌د‌ردست یار در طبیعت به گش‌وگذار مشغول شوید، گردشگری در روستای حصار را به برنامه مشهد‌گردی خود اضافه کنید.

مسیر دسترسی روستای حصار گلستان

حصار گلستان یکی از تماشایی‌ترین روستاهای اطراف مشهد است. به همین دلیل گردشگرانی که راهی مشهد شده‌‌اند، از حصار شهر خارج می‌شوند و با حضور در این روستا به آغوش طبیعت پناه می‌برند. اگر بخواهیم مبدأ حرکت گردشگران را مشهد حساب کنیم، باید راهی بلوار وکیل‌ آباد شوید. این بلوار، یکی از بزرگ‌‌ترین بلوارهای مشهد است و اتوبوس، مترو و تاکسی در آن فعالیت می‌کند. یکی از خروجی‌های بلوار وکیل‌ آباد به طرقبه راه دارد. راه طرقبه را ادامه دهید و از سد گلستان عبور کنید. به حدود ۵کیلومتری مشهد که رسیدید، تابلوی ورودی حصار گلستان را مشاهده خواهید کرد. این مسیر را ادامه دهید تا چشمتان به جمال حصار گلستان روشن شود.

روستای گلستان مشهد بی‌دلیل به یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد تبدیل نشده است. گردشگری را سراغ نداریم که راهی این منطقه شده باشد و با کوله‌باری از خاطره‌های خوش از آن باز نگشته باشد. امیدواریم اطلاعاتی که از حصار گلستان مطرح کردیم، گردشگری به این روستا را به سفری خاطره‌ساز برای شما تبدیل کند. از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از سفر به مشهد دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های شیرین را با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

روستای حصار گلستان در فاصله‌ای حدود ۵ کیلومتری مشهد و در همسایگی شهر طرقبه قرار دارد.

آب‌و‌‌هوای خوش، طبیعت سرسبز و اهالی باصفا از ویژگی‌های اصلی گردشگریِ روستای حصار گلستان به حساب می‌آید.

نغندر، کنگ، جاغرق، دهبار، مایان، ازغد و کلاته‌ آهن از روستاهای اطراف مشهد هستند که همگی در فاصله‌ای کم از روستای حصار گلستان واقع شده‌اند.

حصار گلستان بهار هر سال از همیشه زیباتر می‌شود. انصافاً باید گفت این روستا پاییزهای تماشایی دارد.

طبیعت‌گردی، کوه‌پیمایی و غارنوردی از تفریحات اصلی است که در روستای حصار گلستان پیش روی گردشگران قرار دارد.

 

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.