غار موزه وزیری | فرهاد نشانی که شیرینش هنر بود

0

درست گفته‌اند که دنیای هنر بی‌انتهاست و حدومرزی ندارد. ‌معمولاً با شنیدن اسم موزه به یاد آثار تاریخی می‌افتیم؛ اما این بار قصد داریم به مقصدی متفاوت‌تر سفر کنیم. در دل کوه‌های لواسان، غار موزه وزیری انتظارتان را می‌کشد. این موزه یکی از شگفت‌انگیزترین موزه‌ها در ایران است. در این موزه مجسمه‌هایی را می‌بینید که ذهنی خلاق و دست‌های توانمند آن‌ها را خلق کرده است؛ پس برای تماشای آثاری متفاوت آماده باشید.

غار موزه وزیری کجاست؟

این موزه را در استان تهران و بخش لواسانات راه‌اندازی کرده‌اند. به کوه‌های لشکرک که نزدیک بشوید، آن را در جاده کند علیا و سفلی، بعد از چال ناظران پیدا می‌کنید. پلاک موزه هم 77 است.

معرفی غار موزه وزیری

عکس معرفی غار موزه وزیری

موزه وزیری، اولین غار موزه خصوصی در ایران است که استاد ناصر هوشمند وزیری آن را راه‌اندازی کرد. این موزه به هیچ‌کدام از موزه‌هایی که تا امروزه دیده‌اید، شباهتی ندارد. استاد وزیری به فرهنگ اصیل ایرانی اهمیت زیادی می‌داد و برای ترویج این فرهنگ تلاش‌های زیادی کرد. تمام مجسمه‌های این موزه، راوی داستان‌های شاهنامه و افسانه‌های ایرانی هستند. او با استفاده از مواد بازیافتی، مجسمه‌های کم‌نظیری ساخته‌است. بخش دیگری از مجسمه‌ها از جنس سنگ، چوب، استخوان و فلز است. آثار او دنیایی متفاوت از هنرهای تجسمی را نشانتان می‌دهد که در دیگر موزه های تهران ندیده‌اید. در این موزه نتایجی از دستاوردهای 50ساله این استاد بزرگ وجود دارد.

تاریخچه ساخت غار موزه وزیری

استاد وزیری به طبیعت علاقه زیادی داشت. به همین خاطر در منطقه خوش‌آب‌وهوای لواسان، زمینی به مساحت هزار مترمربع خرید. او در ابتدا با تیشه و چکش، حفرکردن کوه را شروع کرد. در ادامه با مته برقی و کمپرسور دالان‌هایی را در دل کوه به وجود آورد. حفر دالان‌ها و آماده‌سازی غار شش سال طول کشید. استاد وزیری با هزینه شخصی خود تمام بخش‌های باغ را ساخت. سرانجام او توانست در مهر سال 1384 موزه برجسته‌اش را در دل کوه تأسیس کند.

معرفی استاد ناصر هوشمند وزیری

عکس معرفی استاد ناصر هوشمند وزیری

استاد ناصر هوشمند وزیری از مجسمه‌سازهای برتر ایران بود که در سال 1325 هجری شمسی در همدان به دنیا آمد. او در سال 1350 هجری شمسی در رشته مجسمه‌سازی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، فارغ‌التحصیل شد. استاد وزیری توانست در سال 1373 هجری شمسی مدرک دکترای افتخاری را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کند. در همان سال به او مقام استاد برتر را هم دادند. بی‌تردید دیدار با مهندس ایتالیایی، نقطه عطف زندگی این هنرمند بود. در آن زمان هنوز کسی در ایران ورقه‌های فایبرگلاس را نمی‌شناخت. این مهندس ایتالیایی، استاد وزیری را با این ماده آشنا کرد. به همین خاطر وزیری اولین کسی بود که در ایران این ورقه‌ها را ‌شناخت و تصمیم گرفت مجسمه‌های فایبرگلاسی بسازد.

عکس معرفی استاد ناصر هوشمند وزیری

او در سال 1374 هجری شمسی مقام اول در مجسمه‌سازی را به دست آورد. استاد وزیری از مدرس‌های دانشکده هنر سوره بود. همچنین مدیریت بخش هنری در موزه تاریخ طبیعی پردیسان را بر عهده داشت. اثرهای زیادی از این هنرمند بزرگ به یادگار مانده است؛ مثلاً مجسمه‌های بیمارستان صارم، مجموعه مجسمه‌های پارک جمشیدیه (مجسمه دست‌های آبخوری، مجسمه فردوسی، شهریار، ستارخان، رستم، و سهراب)، مجسمه‌های حیوانات در پارک ساعی، مجسمه میرزا کوچک خان در اهواز، مجسمه بوعلی سینا در ماهشهر و 50 مجسمه از افسانه‌های ایرانی در قلعه فلک الافلاک. استاد وزیری بعد از شروع ساخت موزه، تمام وقتش را برای راه‌اندازی این مجموعه صرف کرد. او همیشه در غار موزه‌اش حضور داشت و از بازدیدکننده‌ها با خوش‌رویی میزبانی می‌کرد. همچنین دانشجوهای هنر را راهنمایی می‌کرد و به سؤال‌هایشان پاسخ می‌داد؛ اما متأسفانه این هنرمند بزرگ در سال 1398 هجری شمسی به‌خاطر سکته قلبی از دنیا رفت.

بخش های مختلف غار موزه وزیری

در این موزه بخش‌های هیجان‌انگیزی مثل نمایشگاه، کارگاه، صنایع دستی، آموزشی، نگارخانه و سالن اجتماعات هست. ‌غار موزه وزیری لواسان، هشت دالان تودرتو دارد و بازدید از هرکدام شما را برای تماشای بخش بعدی مشتاق‌تر می‌کند. خبر خوب این است در موزه استاد وزیری می‌توانید به‌راحتی از مجسمه‌ها و آثار مختلف عکاسی کنید؛ پس این فرصت را از دست ندهید و مجموعه‌ای تماشایی از بخش‌های چشمگیر موزه ثبت کنید.

  • سرای بسطامی

عکس سرای بسطامی غار موزه وزیری لواسان

ورودی این بخش از موزه شاید شما را به یاد فیلم‌های اسرارآمیز بیندازد. کافی است از در چوبی و 90سانتی‌متری بگذرید تا به سرای بسطامی برسید. سرای بسطامی، سالنی بزرگ است که سمینارها و جلسه‌ها را در آن برگزار می‌کنند. ظرفیت این سالن به 90 نفر می‌رسد.

  • فضای داخل غار موزه وزیری

دالان‌های غار از هیجان‌انگیزترین بخش‌های موزه وزیری هستند. برای رفتن به داخل غار باید از دهان مجسمه‌ای به‌شکل شیر بگذرید. ارتفاع دهانه کوتاه است و لازم است خم بشوید یا تعظیم کنید؛ البته وزیری می‌گوید: «این تعظیم‌کردن برای شیر نیست. این احترام به طبیعت است». این غار موزه هشت دالان دارد و روی دیوارها را با بتن پوشانده‌اند. مجسمه رستم یکی از جالب‌ترین مجسمه‌هاست. دست‌های این مجسمه تکیه‌گاهی برای دیوارهای غار هستند؛ زیرا وزیری معتقد بود که رستم نگهدارنده ایران زمین است. در هر گوشه از غار مجسمه‌های گوناگونی را از جنس‌های مختلف چیده‌اند. از هیولاهای جادویی تا شخصیت فیلم‌ها و مجسمه بزرگان، همگی بسیار دیدنی هستند. هماهنگی خاصی در کارهای استاد وزیری وجود دارد که می‌شود آن را حس کرد. ظرافت و زیبایی در هرکدام از مجسمه‌ها بازدیدکننده‌ها را متعجب می‌کند.

  • گالری

عکس گالری غار موزه وزیری لواسان

این بخش از موزه مساحتی به‌اندازه 40 مترمربع دارد. «رکسانا هوشمند وزیری» مدیریت گالری موزه را بر عهده گرفته است. اگر به هنر نقاشی علاقه دارید، به این گالری سری بزنید. در گالری وزیری، نمایشگاه‌هایی از تابلوهای نقاشی را برگزار می‌کنند.

  • کارگاه مجسمه سازی

عکس کارگاه مجسمه سازی غار موزه وزیری لواسان

اگر به رشته مجسمه‌سازی علاقه‌مند هستید، بازدید از کارگاه مجسمه‌سازی برایتان الهام‌بخش است. استاد وزیری در زمان حیاتش، مجسمه‌ها را در این کارگاه می‌ساخت.

  • کارگاه صنایع دستی غار موزه وزیری

بازدید از موزه وزیری یک تیر و چند نشان است. «راما وزیری»، دختر استاد وزیری، مسئولیت این کارگاه را بر عهده دارد. در این کارگاه آثاری زیبایی از سفال، سرامیک و نقش برجسته‌ها ر به نمایش گذاشته‌اند. بازدید از این بخش خالی از لطف نیست.

  • فضای باز

بهتر است بگوییم موزه وزیری از همان ابتدای باغ شروع می‌شود. در فضای باغ موزه وزیری، مجسمه‌ها و دست‌سازه‌های کوچک و بزرگ وجود دارند. قارچ‌های بتنی باغ، بسیار زیبا هستند. مجسمه‌هایی از حیوانات مختلف هم در فضای باز است. در این مجموعه بخش زیادی از وسایل بازیافتی جان تازه‌ای گرفته‌اند. مسیر باغ را ادامه بدهید تا به آلاچیق چوبی برسید. این بخش از باغ، بلندای بیشتری دارد و می‌توانید نگاهی کلی به مجموعه بی‌نظیر وزیری بیندازید.

  • مجسمه های بازیافتی

عکس مجسمه های بازیافتی غار موزه وزیری لواسان

وزیری بخش زیادی از آثارش را با مواد بازیافتی ساخته است. خیلی از این آثار از مواد دورریختنی مثل قوطی، پلاستیک، زنجیر، تسمه، چرخ‌دنده، اسباب‌بازی‌های خراب‌شده و شیشه نوشابه هستند. او ماهرانه این وسایل را با گچ، بتن و سیمان به هم وصل کرده است. در گوشه باغ، مجسمه‌درختی هست که برگ‌هایش را با شیشه ماء‌الشعیر درست کرده است. می‌توانید نوشته‌ای از وزیری را کنار این درخت بخوانید. او می‌گوید: «این درخت نوشابه به همت انسان‌هایی درست شده است که حاشیه خیابان را سطل آشغال می‌بینند».

وزیری در زمان دیگری گفته است: «از وقتی ضایعات صنعتی وارد محیط شد، دوست داشتم به بچه‌ها یاد بدهم با آن‌ها مجسمه بسازند». او باور داشت زمانی که با مواد دورریختنی مجسمه بسازیم، به وجود این مواد در طبیعت حساس‌تر می‌شویم. همچنین با این کار، احترام بیشتری به طبیعت می‌گذاریم. از دیگر آثار دیدنی این بخش، توالت فرنگی‌ است که استاد آن را به صندلی تبدیل کرده است.

امکانات رفاهی غار موزه وزیری

در این موزه امکاناتی مثل سرویس بهداشتی، راهنما، کتابخانه، نمازخانه و کافی‌شاپ وجود دارد؛ پس با خیال راحت از هر بخش دیدن کنید. کلاس‌های آموزشی مجسمه‌سازی و صنایع دستی هم برگزار می‌کنند. چه از این بهتر!

جاهای دیدنی نزدیک به غار موزه وزیری لواسان

تا باغ موزه وزیری که رفتید، می‌توانید از دیگر جاهای دیدنی لواسان هم بازدید کنید. جاذبه‌های تماشایی مختلفی در شمال ایران و این بخش از تهران وجود دارد.

  • روستای کند علیا

عکس روستای کند علیا لواسان

این روستا از جاهای دیدنی تهران است که فاصله کمی با موزه وزیری دارد. خوب است چند روزی را در آب‌وهوای دل‌انگیز روستا بگذرانید. در کوچه‌باغ‌های روستا قدم بزنید و از تماشای آبشارهای پرخروش لذت ببرید. باغ‌های سرسبز آلبالو و گیلاس زیبایی روستای کند علیا را دوچندان می‌کند.

  • آبشار برگ جهان از جاهای دیدنی نزدیک به غار موزه وزیری

عکس آبشار برگ جهان از جاهای دیدنی نزدیک به غار خمیره

در دامنه‌های جنوبی البرز روستایی به اسم روستای برگ جهان شکل گرفته است که جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد. آبشار برگ جهان از زیباترین جاذبه‌های طبیعی روستاست. مسیر رسیدن به آبشار هم سخت نیست. هم مسیر ماشین‌رو دارد و هم می‌توانید از کوچه‌باغ‌های روستا بگذرید و به آنجا برسید.

بهترین زمان بازدید

عکس بهترین زمان بازدید غار موزه وزیری

لواسانات از بخش‌های شمالی تهران است. وجود کوه‌ها در این منطقه باعث شده است که آب‌وهوا خنک‌تر از سایر بخش‌های تهران باشد. به همین خاطر این منطقه یکی از بهترین مقاصدی است که می‌توانید در روزهای تابستان به آنجا بروید. در هر چهارفصل می‌توانید از غار موزه وزیری دیدن کنید؛ اما در بهار و تابستان و اوایل پاییز هوا دل‌انگیزتر است؛ البته اگر با سرمای هوا مشکلی ندارید، بازدید از موزه در روزهای زمستان هم تجربه جالبی می‌شود.

اطلاعات بازدید از غار موزه وزیری

آدرساستان تهران، بخش لواسانات، بلوار امام خمینی (ره)، جاده کند علیا و سفلی، دوراهی بوجان، سمت چپ، بعد از چال ناظران، پلاک 77.
ساعات بازدیددر نیمه اول سال می‌توانید از ساعت 9 صبح تا 18 عصر از این موزه بازدید کنید. موزه وزیری در نیمه دوم سال از ساعت 9 صبح تا 17 عصر باز است.
هزینه ورودیهزینه بازدید از غار موزه وزیری 20 هزار تومان است.
مدت‌زمان بازدیدبازدید از این غار حدود دو ساعت زمان لازم دارد.
شماره تماس02126556604
صفحه اینستاگرامvaziris.caved.museum@

مسیر دسترسی

غار موزه وزیری از جاهای دیدنی تهران است. در ابتدا خودتان را از بلوار ارتش به لواسانات برسانید. بعد از رسیدن به لواسانات تا انتهای بلوار مرکزی بروید و بعد به‌سمت شمال شرقی بپیچید. مسیر را تا انتهای پارک لواسان ادامه بدهید. بعد از پشت‌سرگذاشتن ۷ کیلومتر از مسیر پرپیچ‌وخم به دوراهی بوجان می‌رسید. مسیرتان را به‌سمت چپ ادامه بدهید. بعد از ۳ کیلومتر تابلوی غار موزه وزیری لواسان را می‌بینید.

غار موزه وزیری از جالب‌ترین موزه‌های ایران است. تلاش کردیم تا در این سفر مجازی با ره بال آسمان برای بازدید از این موزه مشتاق شده باشید. اگر در گذشته به این موزه رفته‌اید، از تجربه‌هایتان برایمان بگویید. از خواندن آن‌ها لذت می‌بریم.

استان تهران، بخش لواسانات، بلوار امام خمینی (ره)، جاده کند علیا و سفلی، دوراهی بوجان، سمت چپ، بعد از چال ناظران، پلاک 77.

بهترین زمان بازدید از موزه بهار، تابستان و اوایل پاییز است.

هزینه بازدید 20 هزار تومان است.

بله. سرویس بهداشتی، کافی‌شاپ، کلاس‌های آموزشی، نمازخانه و کتابخانه هست.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.