راهنمای سفر به سرو ارومیه | خرید خارجی مقرون‌به‌صرفه

14

سرو «Serow» در فاصله 55کیلومتری ارومیه قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی ارومیه محسوب می‌شود. سرو جزو شهرهای مرزی کشور به حساب می‌آید. از‌این‌رو می‌توانیم شاهد حضور مغازه‌های مختلف و بازارچه‌های مرزی در این شهر باشیم. بازارچه مرزی سرو «Serow Bazaar»  یکی از پرطرفدارترین بازارچه‌های مرزی کشور است. اگر قصد خرید پوشاک خارجی آن هم با قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه را دارید، بهترین مکان برای شما، بازارچه مرزی سرو خواهد بود. در این مقاله قصد داریم تا شما را به‌صورت کامل با شهر سرو و بازارچه مرزی آن آشنا کنیم.

فهرست مطالب

سرو کجاست؟

سرو یکی از شهرهای مرزی کشور است. این شهر در نزدیکی مرز ایران با ترکیه قرار دارد. سرو جزو استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود و در فاصله 55کیلومتری ارومیه واقع شده است. این شهر یکی از مسیرهای ارتباطی زمینی بین ایران و ترکیه به شمار می‌آید. از‌این‌رو اهمیت بسیاری دارد. همه‌روزه صدها خودروی ترانزیت باربری از این شهر عبور می‌کنند. همین مسئله باعث شده تا اجناس خارجی و مخصوصاً ترک در این منطقه به‌وفور یافت شوند.

طبیعت سرو

تصویری از طبیعت سرسبز سرو

شهر سرو در مناطق کوهستانی آذربایجان غربی قرار دارد. به‌صورت کلی شهرهای استان آذربایجان غربی اکثراً سرد و کوهستانی هستند. سرو در ارتفاع 1،600متری از سطح دریا واقع شده است. به همین خاطر دارای آب‌وهوای سرد و کوهستانی است. به‌طوری که حدود 60روز در سال، این شهر یخ‌بندان‌های بسیار سخت و جان‌فرسایی را تجربه می‌کند. با وجود سرمای شدید هوا، طبیعت این شهر بسیار بکر و تماشایی است. حضور مناطق کوهستانی، پوشش گیاهی و جانوری خاصی را در این منطقه به وجود آورده است. اگر اهل کوه‌پیمایی باشید، می‌توانید به دل طبیعت بزنید و از مناطق بکر و دست‌نخورده منطقه دیدن کنید. در ارتفاعات سرو می‌توانید شاهد گیاهان سرمادوست و جان‌سختی باشید که در سرمای شدید زمستان این منطقه، خم به ابرو نمی‌آورند.

بهترین زمان سفر به سرو

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

خب اگر در بخش قبلی با ما همراه بوده باشید، حتماً می‌دانید که شش ماه دوم سال زمان مناسبی برای سفر به شهر سرو نیست. از اواخر شهریور، هوای سرو به‌تدریج سرد می‌شود. در پاییز هوا کاملاً سرد خواهد بود و از اوایل زمستان یخ‌بندان‌های شدید آغاز می‌شوند. ننه سرما با جاروی برفی خود می‌آید و همه‌جا را سفیدپوش می‌کند. از اوایل اردیبهشت‌ماه، عمو فیروز با هزار بدبختی، ننه سرما را بیرون می‌اندازد و به یمن این اتفاق، شقایق‌های سرخ سر از خاک بیرون می‌آورند. دشت شقایق‌های شهر سرو در فصل بهار بسیار تماشایی و مثال‌زدنی است. هوا تا تابستان بسیار مطلوب خواهد بود. حتی در چله تابستان نیز خبری از گرمای هوا نیست و شب‌ها در دل کوه احساس سرما نیز خواهید کرد. پس می‌توان گفت که اردیبهشت تا اواخر مرداد، بهترین زمان سفر به سرو محسوب می‌شود.

بازارچه مرزی سرو

با وجود آنکه جاهای دیدنی سرو بسیار زیبا و تماشایی هستند؛ اما اکثر مسافران فقط به‌قصد خرید عازم سرو می‌شوند. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، می‌توانید به دل کوهستان و دشت‌های وسیع بزنید و از معاشرت با طبیعت نهایت لذت را ببرید. با وجود این، اکثر مسافران عاشق گشت‌و‌گذار در میان بازارچه مرزی سرو هستند. همان طور که اشاره کردیم، این شهر در نزدیکی مرز ترکیه و شهر وان قرار دارد. به همین خاطر همه‌روزه ماشین‌های باربری بسیاری از ترکیه وارد این شهر می‌شوند. همین مسئله توانسته چرخ اقتصاد این شهر را به گردش در بیاورد. تقریباً اکثر ساکنان این شهر، در بازارچه مرزی سرو مشغول کار هستند.

بازارچه مرزی سرو دقیقاً در فاصله یک کیلومتری گمرک این شهر و رو‌به‌روی پمپ بنزین قرار دارد. بازارچه مرزی نام یک بازارچه نیست. بلکه از ترکیب چندین و چند مجتمع تجاری بزرگ و کوچک، منطقه‌ای با نام بازارچه مرزی سرو به وجود آمده است. این منطقه نیز به‌نوعی جزو مناطق آزاد به حساب می‌آید و خبری از گمرکی نیست؛ در نتیجه اجناسی که در بازارچه مرزی سرو عرضه می‌شوند، قیمت مناسبی دارند. از طرف دیگر می‌توانیم درباره اصالت این محصولات آسوده‌خاطر باشیم.

خیلی بعید است که با وجود این مسیر طولانی، از تهران، تبریز یا حتی ارومیه اجناس را به این شهر بیاورند و به اسم جنس ترک به فروش برسانند! پس در نتیجه از بابت اصالت کالا خیالتان راحت باشد و اجناس را با اطمینان به ترک‌بودن آن‌ها خریداری کنید. این بازار محدود به کالای خاصی نیست؛ اما اکثر مشتریان به‌دنبال خرید پوشاک یا لوازم آرایشی و بهداشتی هستند. گفتنی است مغازه‌های دیگری همانند کفش و کتانی، اسباب‌بازی یا شکلات و خوراکی نیز در این بازارچه حضور دارند.

ساعت کاری بازارچه مرزی سرو

بازارچه مرزی همه‌روزه از ساعت 10 صبح تا 20 مشغول فعالیت است. البته امکان دارد برخی از واحد‌های صنفی، هنگام روز برای نهار و نماز تعطیل کنند. لازم به ذکر است این مسئله بیشتر به فصل سفر شما بستگی دارد. در تابستان هزاران گردشگر به‌قصد خرید در این شهر حضور دارند. در این شرایط معمولاً حتی ظهر برای استراحت نیز خبری از تعطیلی فروشگاه‌ها نیست. در برخی مواقع فروشگاه‌ها برای پاسخ‌گویی به مشتریان تا 24 بامداد نیز فعالیت می‌کنند. همچنین در تعطیلات رسمی و جمعه‌ها، اغلب مغازه‌های بازارچه مرزی سرو مشغول فعالیت هستند؛ پس لازم نیست نگران ساعت کاری بازارچه مرزی سرو باشید.

تاریخچه سرو

شاید برایتان جالب باشد بدانید که شهر سرو، یکی از شهرهای جدید ایران به حساب می‌آید. این شهر در سال 1379، با تصویب دولت و ادغام 4 روستای بهیک، کورآباد، نوجوان و سرو به شهر تبدیل شد. شهر سرو مجموعاً 750 هکتار وسعت دارد و یکی از شهرهای کوچک ایران است. خب تحت این شرایط شاید صحبت از تاریخچه و جاهای دیدنی تاریخی سرو منطقی به نظر نرسد. همچنین باید خاطرنشان کنیم که این شهر بیشتر به‌خاطر بازارچه مرزی سرو شهرت دارد. بازارچه مرزی شهر نیز در سال 1370 افتتاح شد. یعنی 9 سال پیش از آنکه سرو شهر شود، بازارچه مرزی این شهر افتتاح شده بود.

فرهنگ و هنر

برخی از مردم سرو کردزبان و بخش بیشتری ترک هستند و از نظر فرهنگ شباهت بسیاری به مردم ارومیه و تبریز دارند. البته یکی از نکات جالبی که درباره فرهنگ مردم این شهر باید به آن اشاره کرد، تأثیر فرهنگی مردم ترکیه روی مردم سرو است. ساکنان سرو بیشتر به مشاغل مرتبط با واردات و صادرات مشغول هستند. بسیاری از ساکنان در بازارچه‌های مرزی فعالیت می‌کنند. برخی دیگر راننده ترانزیت هستند و خلاصه در این چرخه اقتصادی بزرگ، هرکس نقشی را به عهده دارد. سایر ساکنان نیز به کشاورزی و زنبورداری مشغول هستند. زنبورداری یکی دیگر از مشاغل رایج در این شهر است. مراتع سرسبز و پوشیده از گیاهان دارویی علت وجود عسل‌های بسیار عالی و باکیفیت این منطقه است. مردم سرو اکثراً مسلمان و شیعه هستند.

اقامت در سرو

با وجود تردد فراوانی که در این شهر صورت می‌گیرد؛ اما به‌دلیل وسعت بسیار کم، خبری از هتل‌های لوکس و مجلل در سرو نیست. برای اقامت در سرو باید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هتل آپارتمان‌ها یا مسافرخانه‌های مختلف استفاده نمایید. اکثر این اماکن از کیفیت خدمات مطلوبی برخوردار نیستند. البته در فصل تابستان اقامت در دشت و طبیعت نیز به گردشگران توصیه می‌شود.

سوغات سرو

  • هندوانه؛
  • عسل؛
  • لباس‌های خارجی و ترک.

مسیر دسترسی

همان طور که اشاره کردیم، سرو در فاصله 55کیلومتری ارومیه قرار دارد. این شهر بسیار کوچک است و خبری از ترمینال اتوبوس، ایستگاه قطار یا فرودگاه در آن نیست. اگر همراه با وسیله نقلیه شخصی سفر می‌کنید، باید ابتدا خودتان را به ارومیه برسانید و از آنجا عازم سرو شوید. البته برای تجربه سفر زمینی، ریلی یا هوایی نیز باید ابتدا راهی ارومیه شوید. از ارومیه، تاکسی‌های مختلفی شما را به شهر سرو می‌رسانند. بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند از یک صبح تا شب خرید خود را انجام دهند و در نهایت مجدداً به شهر ارومیه بازگردند.

خب دوستان عزیز و همراهان ره بال آسمان، نظر شما درباره خرید در بازارچه مرزی سرو چیست؟ بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا خرید هر فصل خود را به‌صورت یکجا در این بازارچه‌های مرزی انجام دهند؛ اما آیا به نظرتان بهتر نیست که از تولیدات داخلی حمایت کنیم؟ آیا وجود این بازارچه‌های مرزی به تولیدکنندگان داخلی که با توجه به شرایط امروز کشورمان هیچ شانسی برای رقابت ندارند، آسیب نمی‌رساند؟ نظرات خود را درباره خرید از بازارچه‌های مرزی مختلف کشور با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید. آیا بازارچه مرزی دیگری را می‌شناسید که به دوستان خود معرفی کنید؟

بازارچه مرزی سرو، واقع در شهر سرو، 1‌کیلومتری گمرک و رو‌به‌روی پمپ‌بنزین سرو است.

سرو یکی از شهرهای مرزی کشور واقع در استان آذربایجان غربی و 55کیلومتری ارومیه است.

سرو ایستگاه قطار، ترمینال اتوبوس و فرودگاه اختصاصی ندارد. پس باید ابتدا خودتان را به ارومیه برسانید و از آنجا راهی سرو شوید.

سرو یکی از شهرهای سرد و کوهستانی به حساب می‌آید. اردیبهشت تا مرداد بهترین زمان سفر به این شهر محسوب می‌شود.

به‌غیر از انواع کالاهای خارجی، عسل و هندوانه نیز جزو سوغات مهم این شهر هستند.

استان آذربایجان غربی

14 نظرات
  1. اسدی می گوید

    شهر سرو در محال صومای برادوست کاملا کردنشین هست مطلب نیاز به ویرایش دارد

    1. بانو تقیان می گوید

      دوست عزیز ره بالی، بابت دقتتون ممنونم. متن اصلاح شد. خوشحالیم که مخاطبان و همراهان دقیق و نکته‌سنجی مثل شما داریم.

    2. سرو قلب آذربایجان ❤❤ می گوید

      اسدی پانکرد مهاجر عراقی زرشک چی تو مهاجر قندیلی!!!!
      فکر کنم تا حالا سرو‌ نیومدی مهاجر ما اهالی سرو ترک‌ زبان شیعه هستم بالای 90 درصد سرو ترک‌و شیعه هستند و ترک زبان سنی هم داریم کرد مهاجر عراقی چند درصد اینجاست که اونا هم ترکی حرف میزنند چون اسمیله شدن

  2. میثم می گوید

    سرو برای خرید خیلی عالیه، برای طبیعت‌گردی و تفریح هم چیزی کم نداره. به نظرم اگه دنبال خرید جنس خارجی هستین، نیازی نیست برید ترکیه و شهری مث وان. شهرهای مرزی داخل ایران خیلی بهترن.

  3. ارومیه قلب آذربایجان ❤ می گوید

    ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤
    یاشاسین اورمیه ❤

    URMİA ❤AZERBAYCAN

  4. سرو آذربایجان ❤ می گوید

    با سلام خدمت شما خانم بانو تقیان
    یه سوال ازتون داشتم شما مگه سرو اومدین که با حرف یه پانکرد متن رو اصلاح میکنید و مینویسد اونجا کرد هستن؟؟؟؟؟؟
    سرو آذربایجان کلا ترک و شیعه هستند ما خودمون سرو مغازه پوشاک داریم که از ترکیه میاریم‌ بنظرتون مزر بین ترکیه و ایران ( کرد ) میشه ؟ اصلا با عقل جور میاد ؟؟؟؟؟
    کل مغازهای سرو آذربایجان ترک هستند چون سرو مال آذربایجان هست نه جای دیگر !!!
    این پانکرد های متوهم هر جا برای ساعت فروشی میرن میخان اونجا رو تحریف کنند !! خواهشا متن رو اصلاح کنید مردم سرو ترک زبان و شیعه هستند و کمی هم ترک زبان مذهب سنی در اونجا زندگی میکنند !!! انشالله امسال عید تشریف بیارید سرو آذربایجان تا خودتون متوجه قضیه بشین و قدمتون روی چشم ما جا داره !!!!

    یاشاسین سرو آذربایجان ❤❤❤

    1. بانو تقیان می گوید

      دوست عزیز، سلام.
      متن رو تغییر دادم. امیدوارم که این بار درست باشه.

      1. سرو ❤ آذربایجان می گوید

        بیشتر مردم سرو ترک زبان و شیعه هستند و کمی هم ترک زبان سنی داره که به ( کره سنی ) معروف هستند و اقلیتی کرد زبان داره !! خواهشا به حرف این پانکرد های متوهم توجه نکنید تازه ترین کلیپی که در اینستاگرام از این پانکردهای متوهم بیرون اومده اونا حضرت ابراهیم رو هم کرد معرفی کردن !!

        یاشاسین بانو تقیان عزیز 🙏

  5. سرو قلب آذربایجان 💙❤💚 می گوید

    به شهر مرزی سرو آذربایجان خوش آمدید ❤
    سرو آذربایجان گوزل شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
    ما ترک های شیعه زبان و ترک های سنی زبان سرو خونگرم و مهمان نوازیم و شهر زیبای سرو دروازه ورود به کشور زیبای ترکیه هست!!

    Çok cok hoş kaldınız
    یاشاسین آذربایجان❤یاشاسین سرو ❤یاشاسین ترک ❤

  6. بهنام سرو می گوید

    سلام خدمت شما.نمیدونم این اطلاعات ازکجا میاری ولی اینوبگم که تو شهرسرو حتی یه آذربایجانی وجود نداره ۱۰۰درصدش کوردهستند‌.اگه قسمت شدکسی اومدبیا بگو خونه یا مغازه یه آذری رو بهم نشون بده

    1. محدثه بهنام می گوید

      سلام بهنام عزیز.
      ممنونیم از نکته‌ای که بهش اشاره کردید.
      به نویسنده اطلاع می‌دیم تا مطلب رو به‌روز کنند.

      1. یاشاسین سرو می گوید

        خانم محدثه شما سر پیازی یا ته پیاز؟؟
        تو رو سنه نه تو مگه تا حالا سرو اومدی که داری زر میزنی یه سری حتما بیا تا خودت متوجه بشه !!!

      2. سرو دروازه آذربایجان می گوید

        با سلام و عرض ادب
        خدمت اقا و خانم به اسم های محدث و بهنام عرض کنم که برای خودتون تاریخ سازی نکنید سرو دروازه آذربایجان شهری که اکثریت ترک بوده و زبان رایج شهر سرو ترکی هست در اینجا کرد کرمانج هم زندگی میکنه اما در اقلیت هستن ما ترک های سرو چه مذهب سنی و چه مذهب شیعه واقعا مهمان نواز و خونگرم هستیم اما اگه کسی بخاد برای خودش تاریخ سازی جعلی کنه یه کاری باهاش میکنیم که هفت نسلش عقب بیوفته محض اطلاع دست از تاریخ سازی جعلی دست بردارید!!
        ویکی پدیا هم حتما داره دروغ میگه یه سری به ویکی پدیا شهر سرو هم بزنید تا اطلاعاتتون بره بالا و برای خودتون تاریخ سازی نکنید هر کی به شهر ما سرو تشریف بیاره قدمش در چشم های ما جا داره !!

        یاشاسین سرو 🤩 یاشاسین آذربایجان 🤩

        یاشاسین بانو تقیان عزیز 🌹

    2. پانکرد تجزیه طلب می گوید

      پانکرد تجزیه طلب من خودم اهل سرو هستم و ترک‌ سنی زبانم چرا داری دروغ میگی توی سرو ترک‌ شیعه و ترک سنی هست و چند درصدی هم کرد مهاجر که زمان جنگ وارد اینجا شدن زبان مردم سرو کلا ترکی هست پس الکی نظر نده پانکرد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.