پارک خورشید مشهد | لذت تماشای شهر از بام آن

0

بهتر است امروز مقاله را با این سؤال آغاز کنیم؛ شما مشهد را چطور شهری می‌بینید؟ مشهد از نگاه هر فرد، به شکلی خاص تداعی می‌شود. برخی آن را تنها به‌عنوان شهری مذهبی در شمال شرق ایران می‌دانند و حتی نمی‌توانند تفریح در این شهر را تصور کنند. بسیاری بر این باور هستند که مکان های تفریحی مشهد فقط خلاصه به حرم مطهر می‌شود و جای تفریحی دیگری وجود ندارد. در مقالات متعدد گذشته، شما را با بخش‌هایی بسیار تماشایی از مشهد مانند پارک وکیل آباد و غیره آشنا کردیم، امروز نیز قصد داریم تا شما را همراه با خود به بام مشهد یا همان پارک خورشید مشهد ببریم. پس با ما در این مقاله نیز همراه باشید.

پارک خورشید مشهد کجاست؟

پارک کوهستانی خورشید مشهد یا بام هاشمیه، در منطقه‌ای با نام کوهسر واقع شده است. ضلع شمالی این پارک به بلوار هاشمیه مشهد ختم می‌شود و از این رو برخی افراد آن را با نام بام هاشمیه نیز می‌شناسند. اگر از نظر جغرافیایی بخواهیم دقیق‌تر باشیم، باید بگوییم که این پارک تفریحی مشهد در جنوب غرب شهر و تا حدودی نزدیک به دانشگاه فردوسی قرار دارد.

برای مطالعه بیشتر، می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

معرفی پارک خورشید مشهد

نمای شب بام مشهد

مشهد در همسایگی رشته‌کوه‌های بینالود در استان خراسان رضوی واقع شده است و مناطق ییلاقی بسیاری از جمله شاندیز و طرقبه دارد. شاندیز و طرقبه جزء مهم‌ترین جاهای تفریحی مشهد به شمار می‌آیند و بسیاری از گردشگران بازدید آن‌ها را در برنامه سفر خود قرار می‌دهند؛ اما آیا تا به حال نام پارک کوهستانی خورشید مشهد را شنیده‌اید؟ خب در حقیقت باید گفت که این پارک تفریحی مشهد یکی از مناطق گردشگری کمتر شناخته شده محسوب می‌شود. به همین خاطر اگر سری به این پارک بزنید، بیشتر شاهد حضور مردم محلی مشهد خواهید بود.

این پارک در مناطق کوهستانی جنوب غرب مشهد واقع شده است. از این رو بسیاری آن را با نام بام مشهد نیز می‌شناسند. قطعاً می‌دانید که منظور از بام یک شهر، مرتفع‌ترین قسمت آن شهر است که چشم‌اندازی بی‌نظیر را به بازدید‌کنندگان هدیه می‌دهد. پارک خورشید هفت تیر مشهد نیز دقیقاً در یکی از مرتفع‌ترین نقاط مشهد واقع شده است. حتی بد نیست بدانید که دلیل نام‌گذاری این پارک هم به خاطر ارتفاع بسیار آن است.

تصویر زیبا از پارک خورشید هفت تیر مشهد

در گذشته، این پارک فقط در بین ورزشکاران شهرت داشت. بسیاری از افراد که به کوه‌پیمایی یا دوچرخه سواری در چنین محیط‌هایی علاقه‌ داشتند از این پارک استفاده می‌کردند. به‌تدریج در حدود سال 1384 بود که این پارک بین مردم محلی نیز شهر پیدا کرد. در حال حاضر پارک خورشید مشهد یکی از محبوب‌ترین پارک‌‌های کوهستانی در این شهر محسوب می‌شود. امروزه نه‌تنها ورزشکاران، بلکه خانواده‌های متعدد را نیز می‌توانید در این پارک شاهد باشید که مشغول تفریح هستند؛ اما نکته اصلی اینجاست که طی سال‌های اخیر شاهد حضور گردشگران بسیاری نیز در این پارک بوده‌ایم.

چرا پارک خورشید مشهد؟

بی‌تردید یکی از سؤالاتی که برای شما به وجود می‌آید همین است که چرا باید این پارک را برای تفریحات خود انتخاب کنیم؟ خب برای پاسخ به این پسش، بهتر است پارک را به دو بخش مختلف تقسیم کنیم:

بخش طبیعی پارک خورشید مشهد

طبیعت زیبای پارک خورشید مشهد

همان طور که اشاره کردیم، در گذشته این پارک گزینه مناسبی برای افراد علاقه‌مند به رشته‌های پیاده‌روی، کوهپیمایی یا دوچرخه‌سواری به حساب می‌آمد که البته هنوز هم همین طور است. از این رو بخش وسیعی از این پارک تفریحی مشهد به‌صورت دست‌نخورده و بکر باقی مانده است تا این عزیزان بتوانند در آرامش کامل از ورزش خود لذت ببرند. در این بخش می‌توانید شاهد مسیر‌های کوهستانی مخصوص پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، مسیرهای درخت‌کاری‌شده و تله‌کابین باشید. شاید از نظر بسیاری این بخش پارک خورشید به‌مراتب از بخش تفریحی آن بهتر است؛ اما بی‌تردید حضور خانواده‌ها در این قسمت برای تفریح کودکان هیجان‌انگیز نخواهد بود. اگر به ورزش یا حتی عکاسی از مناظر بکر طبیعی علاقه‌مند هستید، می‌توانید این بخش را برای بازدید خود انتخاب کنید، در غیر این صورت، بخش تفریحی برای شما گزینه مطلوبی خواهد بود.

بخش تفریحی پارک خورشید مشهد

تفریح در پارک خورشید مشهد

شهرداری مشهد تلاش کرده تا بخش تفریحی پارک خورشید را به محیطی بی‌نظیر و مطلوب برای تفریحات خانوادگی تبدیل کند. در وهله اول باید بدانید که برای دسترسی به بخش تفریحی لازم نیست که مسافتی را در این پارک کوهستانی پیاده‌روی کنید. این یعنی شما می‌توانید با وسیله نقلیه شخصی خود تا این بخش بیایید و حتی آن را در پارکینگ مجموعه پارک کنید. پارکینگ این مجموعه به اندازه جای پارک 3هزار خودرو ظرفیت دارد و معمولاً به‌ندرت ظرفیت آن تکمیل می‌شود.

در این بخش هر نوع امکانات رفاهی و خدماتی که برای تفریحات خانوادگی نیاز خواهید داشت، در دسترس شما خواهد بود. در هر قسمت بخش تفریحی یک آلاچیق مسقف سیمانی با فضای کافی برای تفریحات خانوادگی به چشم می‌خورد. در کنار آلاچیق‌ها و صندلی‌های پارک، باربیکیو یا همان منقل تعبیه شده است تا آتش در قسمت‌های خطرناک ایجاد نکنید. وجود چندین سرویس‌بهداشتی و آب‌‌خوری نیز باعث شده تا در کوتاه‌ترین زمان بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. جالب است بدانید که برای کامل‌شدن تفریحات خانوادگی شما، این پارک دو زمین بازی مخصوص کودکان نیز تعبیه کرده است.

زمین اول مخصوص بازی‌ کودکان است و در آن انواع وسیله‌ بازی و سرگرمی تعبیه کرده‌اند و زمین دوم را به پرواز بادبادک‌ها اختصاص داده‌اند. در بخش پرواز بادبادک‌ها، پنجشنبه و جمعه هر هفته می‌توانید شاهد ده‌ها کودک باشید که بادبادک‌های رنگارنگ خود را با نخی در دست گرفته‌اند و با صورتی خندان به این سو و آن سو می‌دوند. تقریباً می‌توان گفت که این مکان در روزهای آخر هفته تبدیل به فستیوالی برای نمایش کایت‌های کودکان شده است. کودکان نیز تلاش می‌کنند تا هر هفته نقص بادبادک‌های خود را برطرف کنند تا بیشتر از قبل اوج بگیرد.

چه تفریحاتی را می‌توانیم در پارک خورشید مشهد تجربه کنیم؟

  •  ورزش

مسیر های دوچرخه سواری در پارک کوهستانی خورشید مشهد

ورزش یکی از جذاب‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید در پارک کوهستانی خورشید مشهد تجربه کنید. در این پارک ریه‌های شما از اکسیژن خالص پر و خالی می‌شود و می‌توانید در محیط‌های کوهستانی مهارت خود را به چالش بکشید. لازم به ذکر است که برای ورزش در این پارک کوهستانی، به آمادگی جسمانی مناسبی نیاز خواهید داشت.

  • عکاسی

عکاسی در مناظر زیبای پارک خورشید هفت تیر مشهد

تقریباً در هر نقطه از پارک خورشید، می‌توانید شاهد منظره‌ای خیره‌کننده از مشهد باشید. چه شب و چه روز را برای بازدید انتخاب کنید، مناظری تماشایی و بی‌بدیل انتظار شما را می‌کشند. اگر اهل هنر عکاسی باشید، قطعاً می‌خواهید تا این لحظات زیبا را به‌تصویر بکشید تا همیشگی شوند. پس اگر قصد دارید تا از این پارک دیدن کنید، بهتر است حتماً لوازم عکاسی خود را همراه داشته باشید.

  • پیک‌نیک خانوادگی

پیک نیک خانوادگی در پارک خورشید مشهد

در بخش‌های مختلف پارک، آلاچیق، باربیکیو، سرویس‌بهداشتی، زمین‌بازی و آبخوری وجود دارد. این یعنی هر آنچه برای یک پیک‌نیک خانوادگی نیاز دارید، در این پارک مهیاست. امنیت پارک خورشید را تیم حراست برقرار می‌کند؛ بنابراین جای امنی برای حضور خانواده‌ها محسوب می‌شود.

  • بادبادک بازی

زمین بادبادک بازی پارک خورشید مشهد

روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته، در زمین بادبادک‌ها، می‌توانید شاهد بازی ده‌ها کودک با کایت‌های رنگی آن‌ها باشید. اگر فرزند شما به این تفریح علاقه‌مند است، چه موقعیتی بهتر از بام مشهد؟

  •  کافه‌گردی

کافی شاپ با نمای کلی از مشهد در پارک خورشید

در بخش‌های مختلف پارک خورشید مشهد می‌توانید شاهد حضور کافه‌های متعدد باشید. هر کافه فضایی خاص و منویی منحصر‌به‌فرد دارد؛ اما همگی به‌شکلی طراحی شده‌اند تا بتوانید از مناظر تماشایی بام مشهد دیدن کنید. تقریباً می‌توان گفت که اکثر کافه‌های پارک خورشید، پاتوق عده‌ای جوان است که ترجیح می‌دهند کمی در آرامش خلوت کنند و از تماشای منظره شهر لذت ببرند. ما هم نمی‌دانیم چرا؛ اما زمانی که از فراز چنین ارتفاعی به شهر با لباس نورش خیره می‌شویم، حس عجیبی به ما دست می‌دهد. برخی حس آرامش را تجربه می‌کنند و برخی دیگر به یاد دلتنگی‌های خود می‌افتند؛ اما هرچه که باشد، تجربه این حس را نمی‌توان از دست داد. به همین خاطر کافه‌های این پارک نیز میز و صندلی خود را حتی در فصل زمستان و پاییز در محوطه بیرون قرار می‌دهند تا حین نوشیدن یک قهوه خوش‌عطر، از دیدن این مناظر بی‌نصیب نمانید.

بهترین زمان بازدید از پارک خورشید

بهترین زمان بازدید از پارک خورشید مشهد

طبیعتاً همان طور که تصور می‌کنید، 6ماه اول سال برای بازدید از این پارک توصیه می‌شود؛ اما این نسخه را برای همه نمی‌توان تجویز کرد. بسیاری از افراد عاشق فصل پاییز و هزاران رنگ آن هستند. بسیاری دیگر به عشق قدم‌زدن در برگ‌های پاییزی به پارک می‌روند. حتی برخی دیگر عاشق این هستند که بتوانند برف را روی شاخه درختان تماشا کنند.

با وجود آنکه در فصل بهار، این پارک هوای مطبوع‌تری پیدا می‌کند؛ اما بی‌انصافی است که زیبایی‌های پاییز یا آرامش زمستان را نادیده بگیریم. یا حتی نباید فراموش کنیم که پارک خورشید با هوای خنک خود، در فصل تابستان به بسیاری پناه می‌دهد تا کمی از گرمای هوا متواری شوند. با توجه به همه این‌ها باید بگوییم که شاید فصل بهار و به‌صورت کلی 6ماه اول سال بهترین زمان بازدید از پارک خورشید مشهد باشد؛ هر چند در هر فصل این پارک به نوعی زیباست و بهتر است در هر چهار فصل از این پارک خارق‌العاده دیدن کنید.

امکانات پارک خورشید هفت تیر مشهد

امکانات پارک خورشید مشهد

  • دسترسی آسان؛
  • پارکینگ با ظرفیت 3هزار خودرو؛
  • انتظامات؛
  • آلاچیق مسقف؛
  • باربیکیو؛
  • سرویس‌بهداشتی؛
  • آبخوری؛
  • بوفه؛
  • زمین‌بازی کودکان؛
  • زمین بادبادک‌ها؛
  • بخش مخصوص پیاده‌روی؛
  • کافه.

دسترسی به پارک خورشید

 

  • دسترسی با وسیله نقلیه شخصی

بهترین مسیر برای دسترسی به این پارک، استفاده از بلوار وکیل آباد است. در بلوار وکیل‌آباد، درست در ایستگاه مترو دانشجو، مسیرتان را به سمت خیایان هفت‌تیر تغییر دهید. در انتهای هفت تیر به پارک کوهستانی خورشید می‌رسید.

  • دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

برای دسترسی به این پارک با وسایل نقلیه عمومی فقط کافی است خودتان را به پایانه آزادی مشهد، واقع در بلوار وکیل‌آباد، رو‌به‌روی ایستگاه مترو پارک ملت برسانید. از این ایستگاه نیز سوار اتوبوس‌های خط 91 شده و دقیقاً رو‌به‌روی ورودی پارک جنگلی خورشید پیاده شوید. از ابتدای پارک تا بالاترین نقطه آن نیز حدود 20 دقیقه پیاده راه است.

هزینه ورودیرایگان
ساعت دسترسی24 ساعته
آدرساستان خراسان رضوی، مشهد، انتهای خیابان هفت تیر، پارک خورشید

خب دوستان و همراهان عزیز ره بال آسمان، شما به‌صورت کامل با پارک خورشید مشهد آشنا شدید. نظر شما درباره این پارک کوهستانی و زیبا چیست؟ آیا تا کنون از دیگر پارک های ایران نیز دیدن کرده‌اید؟ به نظر شما بهترین پارک مشهد کدام است؟ شما کدام جاذبه دیدنی مشهد را ترجیح می‌دهید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که همه ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان همراه هستیم.

این پارک در بخش جنوب غربی مشهد و امتداد بلوار هاشمیه قرار دارد.

کافی است از پایانه آزادی، سوار اتوبوس خط ۹۱ شوید. این اتوبوس جلوی پارک خورشید توقف دارد.

بله، این مجموعه دارای پارکینگ بزرگی با ظرفیت 3هزار خودرو است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.