پارک وکیل آباد مشهد | باصفاترین بوستان جنگلی شهر

0

بسیاری از ما مشهد را فقط به‌خاطر حضور حرم امام رضا می‌شناسیم و تصور می‌کنیم که تنها جاذبه گردشگری مشهد نیز همین حرم است. این در حالی است که جاهای دیدنی مشهد تنوع بسیاری دارد. امروز قصد داریم تا شما را با یکی از جاذبه های تفریحی این شهر، یعنی پارک وکیل آباد مشهد آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا این تفرجگاه زیبا را بهتر بشناسید.

پارک وکیل آباد مشهد کجاست؟

تصویری از حوض برگ بوستان وکیل آباد مشهد

پارک وکیل آباد مشهد با وسعت 70هکتار یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد است که در محدوده غرب مشهد و انتهای بلوار وکیل آباد در خراسان رضوی قرار دارد. دسترسی به این پارک بسیار ساده است و می‌توانید از طریق وسایل نقلیه عمومی یا با وسیله نقلیه شخصی خودتان را به این پارک در خیابان وکیل آباد، به‌عنوان یکی از خیابان های معروف مشهد برسانید.

دسترسی به پارک وکیل آباد

اطلاعات بازدید پارک وکیل آباد

آدرسخراسان رضوی، مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد
شماره تماس۰۵۱۳۵۰۱۴۴۳۳
هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24ساعته
  • دسترسی با وسیله نقلیه شخصی

پارک وکیل آباد در بخش شمال غربی مشهد واقع شده است. برای دسترسی به این پارک فقط کافی است خودتان را به بلوار وکیل آباد برسانید. این بلوار یکی از معروف‌ترین بلوارهای شرقی‌غربی مشهد است و می‌توانید از تقاطع بزرگراه امام علی، وارد این بلوار شوید. پارک وکیل آباد دقیقاً در انتهای غربی این بلوار واقع شده است. دقیقاً دور میدان وکیل آباد نیز پارکینگ عمومی مترو تعبیه شده تا بازدیدکنندگان بتوانند از این پارکینگ استفاده کنند.

  • دسترسی با وسایل نقلیه عمومی

دسترسی به این پارک با وسایل نقلیه عمومی کار بسیار ساده‌ای است. ایستگاه مترو خط وکیل آباد و همچنین ایستگاه اتوبوس وکیل آباد، دقیقاً دور میدان وکیل آباد و ابتدای جاده شاندیز واقع شده‌اند. به همین خاطر با کمک مترو یا اتوبوس به‌راحتی می‌توانید خودتان را به پارک وکیل آباد برسانید. همچنین تاکسی‌های شهری از هر نقطه مشهد، شما را تا پارک وکیل آباد همراهی خواهند کرد.

معرفی پارک وکیل آباد مشهد

پارک وکیل آباد مشهد یکی از مهم‌ترین تفرجگاه های ایران است که در بین مردم محلی و گردشگران شهرت بسیاری دارد. این پارک در ایام تعطیلات و آخر هفته بسیار شلوغ است و جزء جاهای تفریحی مشهد محسوب می‌شود. این پارک در منطقه ییلاقی مشهد قرار دارد و می‌توانید در آن آب‌وهوایی بی‌نظیر را تجربه کنید. حتی در تابستان‌های گرم مشهد، دمای هوای پارک وکیل آباد چند درجه‌ای با دمای سایر بخش‌های مشهد تفاوت دارد. این پارک در سال 1348 تأسیس شده است و می‌توان آن را یکی از قدیمی‌ترین پارک های مشهد دانست.

مساحت این پارک به حدود 70هکتار می‌رسد و به همین خاطر جزء یکی از بزرگ‌ترین پارک‌ها در تمام استان خراسان نیز به شمار می‌آید. جالب است بدانید که درختان این پارک از قناتی با نام «قنات وکیل آباد» آبیاری می‌شوند و سرچشمه این قنات، بند گلستان است. تمامی اراضی این پارک موقوفه حسین ملک و جزء محدوده خدماتی منطقه 9 شهرداری مشهد است. پارک وکیل آباد مشهد بخش‌های متعددی دارد که در ادامه شما را با تمامی این بخش‌ها آشنا خواهیم کرد. برای اینکه اطلاعات کاملتری از جاذبه‌های مشهد و تاریخچه آن‌ها داشته باشید، مطالعه راهنمای سفر مشهد را قبل از سفر انجام دهید.

آب‌وهوای پارک وکیل آباد

در این منطقه صدها درخت کهنسال و رودخانه‌ای فصلی جریان دارد و همین مسئله باعث می‌شود تا آب‌وهوای این پارک با تمام مناطق دیگر مشهد تفاوت داشته باشد. این پارک در همسایگی منطقه زیبا و کوهستانی طرقبه واقع شده است و به همین خاطر آب‌وهوایی عالی دارد. در این منطقه خبری از آلودگی نیست و می‌توانید از اکسیژن خالص تنفس کنید.

بخش‌های مختلف پارک وکیل آباد

همان طور که اشاره کردیم، پارک وکیل آباد مشهد یک پارک معمولی نیست و بخش‌های متعددی دارد. در این قسمت مقاله نیز قصد داریم تا شما را با بخش‌های مختلف پارک وکیل آباد مشهد آشنا کنیم.

  • دریاچه پارک وکیل آباد

در دل پارک وکیل آباد، دریاچه‌ای فصلی وجود دارد که از قنات وکیل آباد تغذیه می‌شود. این دریاچه گزینه‌ای مناسب برای عکس‌برداری به حساب می‌آید. در فصولی از سال که این دریاچه پرآب است، امکان قایق‌سواری در آن وجود دارد.

  • باغ وحش وکیل آباد

باغ وحش وکیل آباد یکی از جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید که در نزدیکی این پارک واقع شده است. در این باغ وحش از انواع پستانداران، خزندگان، پرندگان، آبزیان و حیوانات گوشتخوار و علف‌خوار نگهداری می‌شود. بازدید از این باغ وحش می‌تواند برای کودکان جذابیت بسیاری داشته باشد. در میان حیوانات باغ وحش وکیل آباد می‌توان به انواع گوزن، شامپانزه، گراز، گربه وحشی، شیر و ببر اشاره کرد.

  • کوشک و مجسمه برنزی

در محدوده باغ و استخرهای قدیمی وکیل آباد و در فضای مرکزی باغ، بخشی با نام استخر روس‌ها به چشم می‌خورد. در کنار استخر روس‌ها می‌توانید شاهد دو بنای قدیمی باشید که حدود 80 سال قدمت دارند. امروزه این ساختمان‌ها را به‌عنوان موزه می‌شناسند و امکان بازدید از آن‌ها وجود دارد. بین این دو عمارت زیبا و قدیمی، مجسمه‌ای برنزی از صاحب اصلی باغ به چشم می‌خورد که به دست هنرمندان ایتالیایی ساخته شده است و یکی از بخش‌های جذاب این پارک محسوب می‌شود.

  • رودخانه و قنات

همان طور که اشاره کردیم، این پارک کهن و زیبا، زندگی خود را به رودخانه و قناتی قدیمی مدیون است. اگر دنبال مسیر رودخانه و قنات را بگیرید، به بخشی سنگچین شده خواهید رسید که مبدأ آب قنات است. در تابستان می‌توانید پای خود را در آب این قنات فرو کنید و از خنکای آن لذت ببرید.

  • موزه حیات وحش وکیل آباد

موزه حیات وحش وکیل آباد هم یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد و بوستان وکیل آباد است. در این موزه انواع پرندگان و حیوانات تاکسی‌درمی‌شده وجود دارد. اگر در جمع شما کودک یا نوجوانی هست که به حیات وحش علاقه دارد، بازدید از این موزه را از دست ندهید. با قدم‌زدن در این بخش می‌توانید انواع حیوانات سراسر جهان را مشاهده کنید از گوزن غول‌پیکر بابانوئل و بزکوهی عظیم‌جثه گرفته تا پرندگان ریزنقش و زیبا. در ورودی موزه نیز بخشی از پای فیل را می‌بینید که دیدنش برای کودکان بسیار جذاب است.

تصویری از پرندگان در موزه حیات وحش وکیل آباد مشهد

هرچند ورودی باغ وکیل آباد رایگان است؛ اما برای ورود به این موزه باید حدود ۶۰هزارتومان بپردازید. برای رزرو بلیط باغ وحش وکیل آباد می‌توانید از سایت مجموعه به صورت اینترنتی بلیط تهیه کنید یا حضوری بلیط بخرید.

  • کوهستان پارک

کوهستان پارک یا همان شهربازی وکیل آباد دارای بخش‌های مختلفی همانند موتور‌سواری، آبشار، تاب، گاو وحشی، قایق‌رانی، کالسکه‌سواری، تاب خانواده، دستگاه طوفان و انواع دستگاه‌های سرگرم‌کننده دیگر است. تا چند سال پیش می‌توانستید در این قسمت به‌صورت خانوادگی یا در کنار دوستان خود تفریح کنید و از سفرتان لذت ببرید؛ اما متأسفانه چند سالی است این بخش از پارک به دلایل مختلف تعطیل شده است. برای بهره‌بردن از این امکانات بهتر است سری به پارک ملت بزنید.

پارک ملت مشهد

اگر هدف شما از انتخاب بوستان وکیل آباد، استفاده از امکانات شهربازی آن است، بهتر است به جای آن به پارک ملت سری بزنید. همه امکانات یک شهربازی مدرن در بخشی از این پارک تعبیه شده است. شهربازی ملت یکی از مجهز‌ترین شهربازی‌ها در تمام مشهد به حساب می‌آید. این شهربازی در ابتدای بلوار وکیل آباد مشهد واقع شده است. شهربازی ملت یکی از بزرگ‌ترین چرخ و فلک‌های خاورمیانه را در خود جای می‌دهد. در ساخت این مکان، از تکنولوژی روز دنیا استفاده شده است. این شهربازی دارای بخش‌های متعددی همانند پرواز در آسمان، اسکیت بورد، آکروجت فضایی، ترن هوایی، تاپ اسپین و تاپ گردان است.

علاوه بر همه این‌ها در مجموعه پارک ملت برای هر گروه سنی از کودکان گرفته تا بزرگسالان، تفریحات هیجان‌انگیزی تعبیه شده است. بازدید از این پارک می‌تواند یک خاطره فراموش‌نشدنی در سفر شما باشد. برای دسترسی به پارک ملت باید به ابتدای بلوار وکیل آباد بروید. این منطقه در نزد اهالی مشهد به آزادشهر نیز معروف است. اگر از مترو استفاده می‌کنید، کافی است در ایستگاه پارک ملت پیاده شوید. همه اتوبوس‌هایی که به پایانه آزادی می‌روند نیز در نزدیکی پارک ملت توقف دارند. در روزهای عادی و با ترافیک ملایم، با ماشین شخصی از پارک وکیل آباد تا پارک ملت حدود ۲۰ دقیقه رانندگی لازم است.

تفریحاتی که می‌توانید در پارک وکیل آباد مشهد انجام دهید

  • پیک‌نیک خانوادگی؛
  • استفاده از زمین بازی کودکان؛
  • دوچرخه‌سواری؛
  • قایق‌سواری؛
  • عکاسی؛
  • پرنده نگری؛
  • سینما پنج بعدی.

امکانات پارک وکیل آباد

  • بوفه؛
  • رستوران؛
  • سرویس بهداشتی؛
  • کف‌سازی و مسیر پیاده‌روی؛
  • آلاچیق؛
  • وسایل بازی کودک؛
  • دریاچه؛
  • فضای سبز؛
  • شهربازی؛
  • پارک شادی؛
  • باغ وحش؛
  • موزه حیات وحش؛
  • نگهبانی؛
  • اطلاعات؛
  • آبخوری؛
  • سوپرمارکت.

بهترین زمان بازدید از پارک وکیل آباد

پارک وکیل آباد مشهد در هر فصل زیبایی منحصر‌به‌فرد خود را دارد:

  • بهار پارک وکیل آباد

در این فصل آب و هوای پارک وکیل آباد بسیار بی‌نظیر است. گل‌های بهاری شکوفه می‌کنند، پرندگان آواز می‌خوانند و همه جا سرسبز است. در ابتدای فصل بهار، هوا نسبتاً سرد است؛ اما هرچه به‌سمت خرداد نزدیک می‌شویم، هوا نسبتاً گرم‌تر می‌شود. در این فصل رودخانه وکیل آباد پر آب است و امکان استفاده از دریاچه وجود دارد. در حقیقت می‌توان گفت که بهار بهترین زمان بازدید از پارک وکیل آباد مشهد است.

  • تابستان پارک وکیل آباد

در تابستان دقیقاً زمانی که از گرمای شدید هوای مشهد به ستوه آمده‌اید، می‌توانید به پارک وکیل‌ آباد پناه ببرید. این پارک در فصل تابستان آب‌وهوایی بی‌نظیر و نسبتاً خنک دارد و چند درجه‌ای دمای بدن شما را کاهش می‌دهد. در این فصل بهتر است کنار جوی‌های آب پارک اتراق کنید و پای خود را در آب فرو ببرید تا کاملاً خنک شوید.

  • پاییز پارک وکیل آباد

فصل پاییز پادشاه فصل‌ها و پادشاه رنگ‌ها است. در این فصل هوای پارک نسبتاً سرد می‌شود و به همین خاطر گردشگران کمتری را در آن خواهید یافت. همین مسئله باعث می‌شود تا فضای پارک بسیار شاعرانه و عاشقانه شود. در فصل پاییز پارک وکیل آباد به یک اثر هنری تبدیل می‌شود که خداوند آن را قلم زده است.

  • زمستان پارک وکیل آباد

شاید به نظر شما بازدید از یک منطقه ییلاقی در فصل زمستان منطقی به نظر نرسد؛ اما در این فصل پارک وکیل آباد جلوه خاص و بی‌بدیلی پیدا می‌کند که مثال آن را در جای دیگری نخواهید یافت. فصل زمستان این پارک بسیار خلوت است و سکوت در همه جای آن حکم‌فرمایی می‌کند. اگر با سرمای هوا مشکلی ندارید و به دنبال آرامش هستید، فصل زمستان را برای بازدید خود انتخاب کنید.

جاذبه‌های دیدنی اطراف پارک وکیل آباد

  • باغ وحش وکیل آباد با ۳۵۰ متر فاصله؛
  • موزه باغ وکیل آباد با ۵۵۰ متر فاصله؛
  • مرکز خرید تیراژه با ۲ کیلومتر فاصله؛

خب دوستان عزیز و همراهان گرامی ره بال آسمان، نظر شما درباره پارک وکیل آباد مشهد چیست؟ به نظر شما با وجود چنین جاذبه‌های گردشگری، آیا می‌توان مشهد را یک شهر تفریحی دانست؟ یا جاهای دیدنی مشهد تحت الشعاع جاذبه‌های دیدنی مذهبی آن قرار می‌گیرند؟ شما در سفر به مشهد کدام برنامه سفر را ترجیح می‌دهید؟ سیاحت در کنار زیارت؟ یا اینکه فقط برای زیارت مشهد را انتخاب می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که بی‌صبرانه منتظر نظرات شما عزیزان همراه هستیم.

پارک وکیل آباد در انتهای بلوار وکیل آباد، محدوده غرب و منطقه 9 شهرداری مشهد قرار دارد.

بازدید از این پارک رایگان است.

برای دسترسی به پارک وکیل آباد می‌توانید از مترو خط ۱ به مقصد پایانه وکیل آباد استفاده کنید. همه اتوبوس‌های پایانه وکیل آباد هم در نزدیکی پارک ایستگاه دارند. با ماشین شخصی هم کافی است تا انتهای بلوار وکیل آباد برانید.

امکان استفاده از پارک به‌صورت 24 ساعته وجود دارد.

قیمت ورودی شهربازی پارک ملت 3هزار تومان است؛ البته باید برای استفاده از دستگاه‌های مختلف، هزینه جداگانه بپردازید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.