بهترین زمان سفر به ترکیه | تجربه سفری جذاب و ارزان

0

ترکیه همیشه در اولویت سفرهای خارجی ایرانی‌ها بوده و احتمالاً باقی خواهد ماند. سالانه گردشگران بی‌شماری عازم سفر به این کشور می‌شوند. زیبایی‌های این کشور در چهار فصل نمایان است؛ به‌طوری که هرزمانی می‌تواند بهترین زمان سفر به ترکیه باشد. هر شهر ترکیه مانند صدف‌های لب ساحل، مروارید درخشان متفاوتی را در هر فصل به‌نمایش می‌گذارند؛ البته ممکن است زمانی که مناسب سفر دیگران است؛ مناسب سفر شما نباشد. شما از سفر به ترکیه دنبال چه هستید؟ آب‌وهوای مطبوع و روح‌نواز؟ هزینه‌های کم سفر؟ حراج‌ها و تخفیف‌های باورنکردنی فروشگاه‌های برندها؟ یا شرکت در فستیوال‌های سرگرم‌کننده محبوب ترکیه؟ شاید هم دنبال نقطه‌ای میانی هستید که سفری ارزان در آب‌وهوایی خوب برای شرکت در جشنواره‌ها را تجربه کنید. در این مطلب پاسخ تمامی این سؤال‌ها را بررسی کرده و بهترین تاریخ‌ها و فصل‌های سفر به ترکیه را به شما معرفی کرده‌ایم. پس با ما همراه باشید و این مطلب را دنبال کنید.

بهترین زمان سفر به ترکیه کدام فصل است؟

یکی از دلایلی که مسافران به خواندن راهنمای سفر به ترکیه روی می‌آورند، پیدا کردن بهترین فصل سال برای سفر به ترکیه است. آب‌وهوای بخش‌های مختلف ترکیه با یکدیگر تفاوت دارند. در بخش اروپایی ترکیه و استانبول، با تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی سرد با برف فراوان روبه‌رو خواهید شد. در برخی از شهرها به‌دلیل نزدیک بودن به دریا، تمام فصول رخ خود را به آن‌ها نشان می‌دهند. آب‌وهوای مدیترانه‌ای در سواحل دریای اژه و مدیترانه، تابستان‌های گرم و زمستان‌های راحت و آسان را به وجود آورده‌اند. به‌عنوان مثال کوشی آداسی و مارماریس جزء شهرها و جاهای دیدنی ترکیه هستند که در تمام سال محبوبیت خوبی میان گردشگران دارند.

تصویر بهاری از ترکیه

اگر بلیت خود به‌مقصد شرق ترکیه را در زمستان تهیه کرده‌اید، بهتر است تجدیدنظر کنید. این نواحی زمستان‌هایی سرد و خشک به‌همراه بارش سنگین و طاقت‌فرسای برف را به چشم می‌ببیند. تابستان‌های این مناطق نیز گرم و خشک هستند؛ به‌طوری که دمای هوا به ۴۰ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. با این تفاضیل بهار، اوایل تابستان و پاییز را می‌توان بهترین زمان سفر به شرق ترکیه دانست.

تصویر برفی از ترکیه

اگر به بارندگی علاقه دارید، فصل زمستان بهترین زمان سفر به ترکیه برای شماست. در این فصل بیشترین بارندگی را در امتداد سواحل تجربه خواهید کرد. اگر دنبال آفتاب گرفتن لب ساحل هستید، تابستان زمان مناسبی برای شماست. در این زمان بارندگی کمی را تجربه خواهید کرد. به‌طور کلی می‌توان فصل‌های بهار و پاییز، یعنی ماه‌های می تا آوریل و سپتامبر تا اواسط نوامبر را نیز جزء زمان‌های مناسب برای سفر به ترکیه دانست. در این زمان با دمایی معتدل و آسمانی صاف روبه‌رو خواهید شد.

بهترین زمان سفر به ترکیه برای شرکت در فستیوال‌ها چیست؟

تصویری از فستیوال های ترکیه

ترکیه سالانه میزبان فستیوال‌های سرگرم‌کننده متعددی است که بیشتر آن‌ها در پایتخت فرهنگی آن، یعنی استانبول برگزار می‌شوند. شرکت در این جشنواره‌ها می‌تواند تجربه‌ای بی‌نظیر و فرصتی طلایی برای آشنایی با آداب‌ورسوم جدید باشد. معرفی این فستیوال‌ها جزء جذاب‌ترین بخش‌های راهنمای سفر استانبول و ترکیه محسوب می‌شوند. پس پیش از اینکه راهی سفر شوید، بهتر است ابتدا با تعدادی از این فستیوال‌ها جذاب بیشتر آشنا شوید:

  • روز استقلال و جمهوری ملی و روز کودک

تصویری از فستیوال روز استقلال و جمهوری ملی و روز کودک

حتماً می‌دانید که استقلال ترکیه جزء مهم‌ترین وقایع تاریخ آن و آتاتورک شاید مهم‌ترین شخصیت معاصر ترکیه است. ماجرای این جشنواره به سال ۱۹۲۰ بازمی‌گردد. در این زمان ترکیه به فهرست کشورهای جمهوری پیوست. در ۲۳ آوریل این جشنواره با عنوان اینکه «کودکان امروز سازندگان فردای کشور هستند»، به بزرگداشت کودکان می‌پردازد. در این زمان کودکان ترکی روی صندلی‌های مجلس کنار رئیس‌جمهور می‌نشینند. این فستیوال از تلویزیون پخش می‌شود. همچنین دانش‌آموزانی از سراسر دنیا به این فستیوال دعوت می‌شوند و هفته‌ای را با خانواده‌های خود در ترکیه می‌گذراند. به‌جرئت می‌توان گفت روز استقلال ترکیه بهترین زمان سفر به ترکیه برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ معاصر این کشور است.

  • جشنواره فیلم استانبول 

تصویری از فستیوال فیلم ترکیه

برای علاقه‌مندان به فیلم و سینمای ترکیه، بهترین زمان سفر به ترکیه، ماه آوریل (اواسط فصل بهار) است؛ چراکه در این زمان بهترین، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین جشنواره فیلم ملی و بین‌المللی ترکیه در شهر استانبول برگزار می‌شود. این رویداد به‌مدت ۱۰ روز ادامه داشته و به‌عنوان بزرگترین رویداد فیلم در کشور ترکیه بالغ بر ۲۰۰ بخش و عنوان دارد. جالب است بدانید که تاکنون چندین هنرمند و کارگردان ایرانی نیز در این جشنواره حضور داشته‌اند.

  • فستیوال موسیقی سان اسپلش 

تصویری از فستیوال موسیقی ترکیه

فستیوال موسیقی سان اسپلش که هر ساله در شهر بدروم ترکیه برگزار می‌شود، از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین جشنواره‌های موسیقی بوده که هر‌ساله گردشگران بسیاری را به شهر بدروم جذب می‌کند. در این فستیوال موسیقی‌دانان و خوانندگان بزرگی از سراسر دنیا با سبک‌های متنوع بین‌المللی حضور دارند؛ از‌این‌رو برای علاقه‌مندان به موسیقی بین‌الملل بهترین زمان سفر به ترکیه، زمان برگزاری این فستیوال پر‌نشاط و لذت‌بخش است. جاهای دیدنی بدروم هم یکی از دلایل سفر مردم به این شهر است.

سایر جشنواره‌های مشهور

تصویری از جشنواره ی کاپادوکا

  • روز گالیپولی (ANZAC (Gallipoli که به روز شهر زیبا نیز مشهور است، در ۲۵ آوریل برگزار می‌شود.
  • اگر قصد سفر به آنتالیا را دارید، ۲۱ تا ۲۱ ماه مه می‌تواند بهترین زمان سفر به ترکیه برای شما باشد. در این زمان جشواره بین‌المللی موسیقی و رقص بین‌المللی آنتالیا در این شهر برگزار می‌شود.
  • جشنواره موسیقی استانبول از ۱۱ تا ۳۰ ژوئن در این شهر برگزار می‌شود.
  • ۲۹ اکتبر روز جمهوری ترکیه است. در این روز جشن‌های گوناگونی در سراسر کشور برگزار می‌شوند که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید.
  • جشنواره ی کاپادوکس در ماه‌های خرداد و تیر در شهر کاپادوکیه برگزار می‌شود. فعالیت‌های متنوعی از جمله آشپزی، موسیقی و هنرهای دیگر را می‌توان در این جشنواره مشاهده کرد.
  • فستیوال مولانا سالانه از ۱۹ تا ۲۷ آذر ماه در شهر قونیه برگزار می‌شود. این جشنواره قدمتی ۷۵۰‌ساله دارد و یکی از متحول‌کننده‌ترین تجربه‌هایی است که خواهید داشت.
نکته: پیش از اینکه باهیجان بلیت هواپیما و اتاق هتل خود را برای بازدید از این همایش‌ها رزرو کنید؛ بهتر است سری به سایت‌های هرکدام بزنید، تا از تاریخ دقیق برگزاری این جشنواره‌ها مطمئن شوید.

بهترین زمان سفر به ترکیه برای خرید چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به ترکیه برای خرید

خرید کردن و بازارگردی در ترکیه تفریح تمام گردشگران، مخصوص ما ایرانی‌هاست که نمی‌توان به آن نه گفت. خرید کردن در فروشگاه‌های بی‌شمار و جذاب ترکیه می‌تواند اعتیادآور و البته خرج‌تراش باشد. خوشبختانه این فروشگاه‌های حراجی‌های گوناگونی در طول سال می‌گذارند که در آن‌ها گاهی قیمت‌ها تا ۵۰درصد ارزان‌تر می‌شوند. سفر در زمان این فستیوال‌های خرید نیز می‌تواند بهترین زمان سفر به ترکیه باشد.

تصویری از خرید در پاساژ های ترکیه

به‌طور کلی باید بدانید که نمی‌توان تاریخ ثابت و مشخصی را برای این حراجی‌ها اعلام کرد. فروشگاه‌های شهرهای محبوب و پررفت‌وآمد نظیر استانبول و آنتالیا در بیشتر ماه‌های سال روی اجناس خود تخفیف می‌گذارند. روزهای مناسبت‌های خاص مانند روز زن، روز ولنتاین، جشن استقلال ترکیه، عید نوروز و مناسبت‌های مذهبی نیز فرصت مناسبی برای استفاده از تخفیف‌های فروشگاه‌هاست. بسیاری از برندها محصولات فصل قبل خود را در ماه جدید به حراج می‌گذارند، تا زودتر فروخته شوند. نکته‌ای که راجع به بیشتر برندها وجود دارد، این است که بیشتر آن‌ها محصولاتشان را در مجموعه بهاره و تابستانه و مجموعه پاییزه و زمستانه عرضه می‌کنند.

  • حراج تابستانه ترکیه و استانبول

تصویری از حراج تابستانه ترکیه و استانبول

با افزایش دمای هوا در تابستان، فروش تابستانی شروع می‌شود؛ پس اگر اجناس ارزون‌تر می‌خواهید بهتر است گرما را تحمل کنید. تاریخ این فروش ممکن است بین آغاز ژوئن (یعنی ۱۲ خرداد تا ۱۰ تیر) تا اولین هفته جولای (یعنی اوایل ماه تیر) باشد. ما پیشنهاد می‌کنیم  نخستین هفته جولای را برای خرید کردن انتخاب کنید. اواسط ماه سپتامبر (اوایل شهریور) نیز بهترین زمان سفر به ترکیه برای خرید محسوب می‌شود. در این زمان حراج تابستانه استانبول و ترکیه به اوج می‌رسد.

  • حراج زمستانه ترکیه و استانبول

تصویری از حراج زمستانه ترکیه و استانبول

اگر با سرمای هوا مشکلی ندارید، زمستان نیز می‌تواند بهترین زمان سفر به ترکیه برای خرید باشد. حراج‌های زمستانه معمولاً از اواسط دسامبر (۱۱ آذر تا ۱۱ دی) یا شروع ژانویه (۱۲ دی تا ۱۲ بهمن) جان می‌گیرند و عاشقان خرید را به‌سمت خود می‌کشانند. نرخ تخفیف‌ها اکثراً با ۳۰درصد شروع می‌شوند و در ادامه به ۵۰درصد می‌رسند. البته میزان تخفیف شما به برندی که از خرید می‌کنید نیز بستگی دارد. برخی از برندها تخفیف خود را از ۳۰درصد بیشتر نمی‌کنند. برخی از برندهای دیگر شور‌وشوق بیشتری دارند و موج دوم تخفیف‌های خود را عملی می‌کنند. در این موج شما با تخفیف‌های تقریباً ۵۰درصدی روبرو خواهید شد. حتی برخی برندها در ماه آوریل (۲۳ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت) حراج دیگری برای فروش بیشتر می‌گذارند.

بهترین زمان سفر به ترکیه با کمترین هزینه چیست؟

اگر می‌خواهید کمترین هزینه را در سفر به ترکیه تجربه کنید، باید سراغ خلوت‌ترین زمان‌های سفر بروید. در این زمان‌ها به‌دلیل کمبود گردشگران در این کشور، هزینه‌های سفر برای جذب مسافران بیشتر کاهش می‌یابد. فصل‌های پاییز و زمستان بهترین زمان سفر به ترکیه از نظر میزان هزینه سفر به‌شمار می‌روند؛ البته بی‌شک سفر در زمستان هزینه‌های کمتری از پاییز دارد. واضح است مشکل اصلی این فصل سرمای طاقت‌فرسای آن است. در زمستان‌ها کل کشور به جزء مناطق جنوب‌شرقی نظیر آنتالیا سرمای شدیدی را تجربه می‌کنند. بیشتر شهرهای ترکیه نیز دچار بارش شدیدی در این فصل می‌شوند.

تصویری از سفر به ترکیه

با این حال اگر تحمل سرما را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تورهای ارزان‌قیمت ترکیه در زمستان را از دست ندهید. در این زمان هزینه‌های تور، بلیت هواپیما و هتل کاهش چشمگیری می‌یابد. اگر هم اهل خرید هستید، می‌توانید در زمان حراج‌های زمستانه ترکیه به این کشور سفر کنید و هزینه‌های خود را حتی کمتر کنید.

بهترین زمان سفر به محبوب‌ترین شهرهای ترکیه چیست؟

ترکیه شهرهای گوناگونی دارد که هرکدام جذابیت‌های مخصوص‌به‌خودشان را دارند. احتمالاً شما نیز مانند بسیاری دیگر قصد سفر به یکی از شهرهای محبوب وتماشایی را دارید. حال که با بهترین زمان سفر به ترکیه آشنا شدیم، بد نیست نگاهی کلی به بهترین زمان سفر به دو شهر محبوب ترکیه نیز بیندازیم:

بهترین زمان سفر به استانبول

تصویر برفی از استانبول

جاهای دیدنی استانبول و تاریخ غنی آن، آن را به محبوب‌ترین شهر ترکیه بین ایرانیان و جهانیان تبدیل کرده است. جالب است بدانید این شهر یکی از ۱۰ مقصد برتر گردشگری در دنیا به‌شمار می‌رود. استانبول بهترین آب‌وهوای ممکن را در فصل بهار دارد؛ ازاین‌رو بسیاری از ایرانی‌ها تور استانبول خود را در ایام نوروز تهیه می‌کنند. تابستان‌های این شهر ممکن است به‌شدت گرم و طاقت‌فرسا شوند. در پاییز، همان طور که انتظار می‌رود، هوا خنک‌تر شده و بارش‌های بیشتری در شهر مشاهده می‌شود. زمستان‌های استانبول نیز سرد و گاهاً برفی هستند.

تصویری از طبیعت بهاری استانبول

با این حال بهترین زمان سفر به استانبول، درست مثل بهترین زمان سفر به ترکیه، بستگی به هدف شما از سفر دارد. برای هزینه‌های کمتر، فصل پاییز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. البته تهیه استانبول کارت هم می‌تواند تا حدی به کاهش هزینه‌ها کمک کند. همچنین ایام سال نو میلادی نیز جزء محبوب‌ترین زمان‌های سفر به استانبول محسوب می‌شوند. اگر هم قصد شرکت در جشنواره خاصی را دارید، بهتر است تاریخ آن را پیش از رزرو بلیت هواپیما بررسی کنید.

بهترین زمان سفر به آنتالیا

شاید آنتالیا آن‌چنان که بین ایرانی‌ها محبوب است، بین بقیه مردم جهان محبوب نباشد؛ اما این شهر نیز جاذبه‌هایی دارد که می‌تواند خاطره‌های بی‌نظیری برای شما بسازند. برخلاف استانبول، آب‌وهوا بیشترین تأثیر را در تعیین بهترین زمان سفر به ترکیه و آنتالیا دارد. سواحل پرطرفدار آنتالیا و تفریح‌های آبی در این شهر، عامل اصلی محبوبیت آن بین مردم است. با این اوصاف می‌توان گفت که اواسط بهار تا اواسط پاییز بهترین زمان سفر به آنتالیا به حساب می‌آيند.

تصویر بهاری از آنتالیا

استخرهای عظیم روباز، گشت‌های دریایی و چندین تفریح آبی دیگر تنها بخشی از سرگرمی‌هایی است که در این زمان در آنتالیا تجربه خواهید کرد. فستیوال‌های این شهر نیز جزء بهترین بخش‌های تور آنتالیا هستند که اوقات خوشی را برای شما رقم خواهند زد. البته به این نکته باید توجه کنید که آنتالیا در این روزها در شلوغ‌ترین وضعیت خود قرار دارد و اگر تحمل شلوغی را ندارید، شاید بهتر باشد زمان خلوت‌تری را برای سفر انتخاب کنید.

امروز در این مطلب با ره بال آسمان بهترین زمان سفر به ترکیه را کشف کردید. اکنون وقت آن رسیده باروبندیل خود را ببندید و بلیت خود را برای زمانی که می‌خواهید، رزرو کنید. بهترین زمان سفر به استانبول و ترکیه از نظر شما چیست؟ آیا نکته‌ای وجود دارد که به آن نپرداختیم؟ یادتان نرود تجربه‌ها و نظرهای خود را با ما به‌اشتراک بگذارید.

جشنواره فیلم استانبول در ماه آوریل (اواسط فصل بهار) برگزار می‌شود.

فصل زمستان به‌دلیل کمبود مسافران، هزینه‌های کمتری را به شما تحمیل می‌کند.

این فروش بین آغاز ژوئن (یعنی ۱۲ خرداد تا ۱۰ تیر) تا اولین هفته جولای (یعنی اوایل ماه تیر) شروع می‌شود.

فستیوال موسیقی سان اسپلش سالانه در شهر بدروم ترکیه برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.