آبشار لوه گالیکش | عروس آبشارهای گلستان

0

آبشار لوه یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که در استان گلستان واقع شده. این آبشار جایگاه ویژه‌ای در دل عاشقان آبشارگردها دارد. به همین دلیل نیز به عروس آبشارهای گلستان معروف شده است. شمال‌گردها به‌خوبی با زیبایی‌های منطقه گالیکش آشنا هستند. این آبشار یکی از جاهای دیدنی گالیکش است. گردشگری را سراغ نداریم که راهی گالیکش در شمال ایران باشد و سری به این آبشار نزند. از آنجایی که رسم داریم بهترین جاهای دیدنی ایران را به همراهان خود معرفی کنیم، در ادامه برای شما از زیبایی‌های آبشار لوه می‌گوییم. به شما قول می‌دهیم زیبایی‌های این آبشار باعث شود در اولین برنامه شمال‌گردی خود سری به لوه بزنید و در این آبشار حسابی آب‌بازی کنید.

آبشار لوه گلستان کجاست؟

استان گلستان سرزمین آبشارهای خروشان است؛ اما در میان تمامی این آبشارها، لوه نه‌تنها زیبا، بلکه خوش‌مسیر نیز هست. لوه آبشاری پلکانی است که در فاصله‌ای ۲۰‌کیلومتری از شهر گالیکش قرار دارد. این آبشار چیزی حدود ۱۴ کیلومتر از پارک ملی گلستان دورتر است. به لطف این شرایط، لوه به آبشاری تبدیل شده که فاصله کمی با دیگر جاهای دیدنی اطراف گرگان در استان گلستان دارد. اگر بخواهیم آدرس دقیق آبشار را بدهیم از این قرار می‌شود:

ایران، استان گلستان، ۲۰‌کیلومتری گالیکش،‌ ۵‌کیلومتری جاده اصلی گلستان مشهد، روستای لوه

آبشار لوه گالیکش چه جاذبه‌هایی دارد؟

تصویری از آبشار لوه گالیکش

مهم‌ترین جاذبه آبشار زیبای لوه، قدوبالای این آبشار است. آبشاری که از آن صحبت می‌کنیم از مجموعه‌ چندین آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده. مجموع ارتفاع این آبشارها به ۷۵ متر می‌رسد. آب خروشان این آبشار از چنین ارتفاع بلندی با شیبی پلکانی‌مانند به پایین صخره‌ها می‌ریزد. لوه آبشاری ۵طبقه است که داخل دره‌ای با عمق ۷۵ متر جا خوش کرده. بلندترین تاج آبشار حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد. آب اولین آبشار به حوضچه‌ای در طبقه پایین آن می‌ریزد. این آب پس از جاری‌شدن در حوضچه زیرین، به آبشار دیگر می‌رسد تا با آبشاری پلکانی‌مانند روبه‌رو باشیم.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی گرگان، روی لینک زیر کلیک کنید:

آبشار لوه گلستان چه پوشش گیاهی و جانوری دارد؟

اطراف این آبشار را درخت‌های زیبای ممرز، توسکا و افرا فرا گرفته است. جالب است بدانید در اطراف لوه منطقه‌ای حفاظت‌شده وجود دارد. در این منطقه جنگلی انبوه با درخت‌های بلوط، زبان گنجشک، شیردار، پلت، زرشگ و انجیلی هم مشاهده می‌شود. جالب‌تر اینکه درخت‌های بلوط این منطقه، از باارزش‌ترین توده‌های جنگلی در ایران به حساب می‌آید. از آنجایی که در لوه با منطقه‌ای حفاظت‌شده روبه‌رو هستیم، در این ناحیه گونه‌های ارزشمند جانوری زندگی می‌کنند. مارال، شوکا، گربه جنگلی، روباه و گرگ در گوشه‌و‌کنار لوه وجود دارد. لازم به ذکر است در این منطقه خرس هم دیده شده. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم بیش‌از‌حد از محدوده آبشار دور نشوید.

آبشار لوه گالیکش چه امکاناتی دارد؟

رسیدن به این منطقه با خودروی شخصی میسر است. از طرف دیگر به لطف وجود روستا در کنار آبشار، امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران فراهم شده است. سرویس‌بهداشتی، پارکینگ با ظرفیت محدود، پوشش شبکه اینترنت و موبایل از امکانات رفاهی است که در اطراف آبشار وجود دارد.

آبشار لوه گلستان چه نکته‌هایی برای گردشگری دارد؟

تصویری از وسایل ضروری سفر به آبشار لوه

برای اینکه آبشارگردی در این منطقه حسابی به شما خوش بگذرد، پیشنهاد می‌کنیم حتماً کفش مخصوص پیاده‌روی، کمک‌های اولیه، چوب کوهنوردی، چند دست لباس و لوازم روشن‌کردن آتش همراه داشته باشید. این آبشار نمای بسیار زیبایی دارد. با این حساب همراه‌داشتن گوشی هوشمندی با دوربین باکیفیت یا دوربین عکاسی در این آبشار ضروری است. اگر صلاح می‌دانید کمی تنقلات، چندین پلاستیک بزرگ برای زباله، کرم ضدآفتاب و کلاه آفتابگیر نیز همراه داشته باشید. خوشبختانه روستای لوه و آبشار کنار آن، مسیری سرراست دارد. جاده‌ای که به این روستا منتهی می‌شود نیز هموار است. آبشارگردی در این منطقه برای جوان‌ها و بزرگسالان مناسب است. در این بین حضور کودکان و کهنسالان در این آبشار کار چندان راحتی نیست.

آبشار لوه گالیکش به کدام جاهای دیدنی گلستان نزدیک است؟

اگر به تماشای آبشار علاقه‌مند هستید، گلستان بهترین جای ایران برای شماست. در علی آباد کتول، آبشاری خزه‌ای با نام کبودوال وجود دارد. آبشارهای زیبایی همچون آبشار باران کوه گرگان، گلستان، شیرآباد، رنگو، جوزک و آلامن هم از دیگر آبشارهای تماشایی استان گلستان شناخته می‌شود. در کنار آبشارگردی پیشنهاد می‌کنیم سری به این جاهای دیدنی استان گلستان هم بزنید.

• جنگل گلستان

بدون شک جنگل گلستان گل‌‌سرسبد دیدنی‌های استان گلستان است. آبشار لوه گلستان در ۱۴کیلومتری غرب پارک ملی گلستان قرار دارد. با این حساب حیف است که در فاصله‌ای نزدیک به بزرگ‌ترین جنگل ایران قرار داشته باشید و سری به آن نزنید.

• دشت شقایق گالیکش

به گردشگران عاشق پیشه‌ای که می‌خواهند دست دلدار را بگیرند و سفر عاشقانه‌‌ای را تجربه کنند، پیشنهاد می‌‌کنیم حتماً سری به دشت شقایق گالیکش بزنند. این دشت که با نام دشت شقایق‌های وحشی پادلدل نیز شناخته می‌شود، در قسمت جنوبی روستای پادلدل قرار دارد. بهترین زمان برای گشت‌و‌گذار در این دشت، اردیبهشت است. اردیبهشت هر سال نه‌تنها آب آبشار زیبای لوه از همیشه خروشان‌تر است، بلکه شقایق‌های دشت گالیگش نیز منظره‌ای خاطره‌انگیز در این منطقه ایجاد می‌کند.

• غار حمام خدایی

برای شما گفتیم که در گوشه‌و‌کنار استان گلستان آبشارهای زیبایی وجود دارد. با این حساب اگر آبشار زیبای لوه را برای گردشگری انتخاب کردید، چه بسا بهتر باشد سری به دیگر آبشارهای این منطقه نزنید و در عوض غارگردی را امتحان کنید. غار حمام خدایی، غاری وهم‌انگیز در شرق روستا پنو از توابع گالیکش است. داخل این غار چشمه‌ای جوشان وجود دارد که زیبایی‌های غار را دوچندان کرده است.

• قلعه بی‌بی حلیمه

به گردشگرانی که به گشت‌‌وگذار در اماکن باستانی علاقه دارند پیشنهاد می‌کنیم پس از آبشارگردی، راهی قلعه بی‌بی حلیمه شوند. این قلعه در جنوب غربی روستای صمدانی از توابع گالیکش واقع شده است. قلعه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم در دل تاریخ گالیکش ریشه دارد و زمان ساخت آن به اوایل دوران اسلام باز می‌گردد.

آبشار لوه گالیکش چه زمانی از همیشه تماشایی‌تر است؟

تصویری از طبیعت سرسبز و دیدنی آبشار لوه

آب و هوای گالیکش معتدل و مطبوع است. به همین دلیل گشت‌و‌گذار در بهار، تابستان و پاییز در این منطقه حسابی خوش می‌گذرد. با این حال اگر به قصد تماشای آبشار راهی گالیکش می‌شوید، بهتر است بهار را برای سفر به شمال ایران انتخاب کنید. آبشارهای این منطقه در بهار هر سال از همیشه خروشان‌تر است و آب‌و‌هوای خوش شمال، گردشگری خاطره‌انگیزی را پیش روی مسافران قرار می‌دهد. مطمئن هستیم تعریف تابستان‌های شمال را شنیده‌اید.

تصویری از طبیعت سرسبز و دیدنی آبشار لوه

در این فصل آب و هوای گالیکش چندان گرم نمی‌شود و شرایط برای مسافرتی دل‌نشین به شمال مهیاست. آبشارگردی پاییزی در لوه هم خالی از لطف نیست. این منطقه شرایطی جنگلی دارد و برگریزان پاییز محیطی عاشقانه برای گردشگری فراهم می‌کند. از اواسط پاییز به بعد، شمال‌گردی لطف خود را از دست می‌دهد. همان‌گونه که بهتر از ما می‌دانید گردشگران ایرانی عطای سفر زمستانی به شمال ایران را به لقایش می‌بخشند و راه جاهای دیدنی جنوب کشور را در پیش می‌گیرند.

آبشار لوه گلستان چه امکانات اقامتی دارد؟

تماشای آبشار زمانی حسابی می‌چسبد که فرصت مناسبی را برای گشت‌و‌گذار در منطقه کنار بگذارید. به همین دلیل گردشگران ترجیح می‌دهند در کنار آبشار کمپ بزنند. شرایط این آبشار و جنگل اطراف آن برای کمپ‌زدن مناسب است. با این حال از آنجایی که در روستا لوه که نزدیک آبشار است، اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد، چادرزدن در کنار آبشار چندان ضروری به نظر نمی‌رسد.

برای اقامت شبانه در روستا لوه می‌توانید به اقامتگاه‌های بوم‌گردی آبشاران و باجی‌رباب مراجعه کنید. این دو اقامتگاه حدود ۲۵ کیلومتر با مرکز شهر گالیکش فاصله دارند. نزدیک‌بودن گالیگش به این آبشار نیز شرایطی را برای اقامت در این منطقه باصفا فراهم می‌‌کند. اقامتگاه‌های بوم‌گردی رحیلا گالیکش و آلینه گالیکش از مکان‌های مناسبی است که برای گذران شب در منطقه گالیکش پیشنهاد می‌شود.

آبشار لوه گالیکش از کدام‌ جاده خوش مسیرتر است؟

برای رسیدن به لوه باید راهی شهر زیبای گالیکش شوید. این شهر در فاصله‌ای میان مینودشت و کلاله در جاده مازندران خراسان واقع شده است. مرز ۳ استان خراسان شمالی، سمنان و گلستان در گالیکش تلاقی دارد. این شرایط گالیکش را به شاهراه این استان‌ها تبدیل کرده است. فاصله گالیکش تا لوه حدود ۲۰ کیلومتر است. فاصله گرگان تا لوه ۱۳۹ کیلومتر است. این مسافت را در عرض حدود ۲ ساعت می‌توانید طی کنید. فاصله جاده اصلی گلستان به مشهد تا آبشار حدود ۵ کیلومتر است. فاصله گالیکش تا مینودشت ۷ کیلومتر است. فاصله گالیگش تا سه‌ راهی کلاله ۵ کیلومتر برآورد می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای رسیدن به آبشار، جاده گرگان به بجنورد را در پیش بگیرید. راه خود را ادامه دهید تا به روستای لوه برسید. همان‌گونه که حدس زده‌اید روستای لوه فاصله چندانی با آبشار ندارد.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرساستان گلستان، ۲۰‌کیلومتری گالیکش،‌ ۵‌کیلومتری جاده اصلی گلستان مشهد، روستای لو

آبشار لوه گلستان مکانی خاطره‌انگیز برای آبشاردوست‌هاست. این آبشار در کنار جویبار خروشان و زلالی که دارد، در منطقه‌ای سرسبز واقع شده و همسایه جنگلی زیباست. به لطف این شرایط برای همراهان خود در ره بال آسمان بهترین آبشارگردی عمرشان را آرزو می‌کنیم. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از آبشارهای ایران دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

لوه آبشاری پلکانی است که در فاصله‌ای ۲۰‌کیلومتری از شهر گالیکش قرار دارد. این آبشار چیزی حدود ۱۴ کیلومتر از پارک ملی گلستان دورتر است.

لوه آبشاری ۵ طبقه است که داخل دره‌ای با عمق ۷۵ متر جا خوش کرده. بلندترین تاج آبشار حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد.

جنگل گلستان، دشت شقایق، قلعه بی‌بی حلیمه و غار حمام خدایی از جاهای دیدنی نزدیک به گالیکش به حساب می‌آید.

برای اقامت شبانه در روستا لوه می‌توانید روی اقامتگاه‌های بوم‌گردی آبشاران و باجی‌رباب حساب باز کنید.

این آبشار در بهار و به‌خصوص اردیبهشت هر سال از همیشه دیدنی‌تر است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.