پارک مینیاتوری تبریز | همه جای تبریز را در ۲ ساعت ببینید

0

تبریز، شهری است پر از دیدنی‌های متنوع. اگر بخواهیم لیست آثار تاریخی آن را بنویسیم، از این مقاله هم طولانی‌تر می‌شود. یک سفر ۲ یا ۳روزه نیز نمی‌تواند برای دیدن تمام این جاذبه‌ها کافی باشد. نگران نباشید؛ چراکه قرار است جایی را به شما معرفی کنیم که تمام این مکان‌ها تاریخی و دیدنی‌ را یکجا در خود جا داده است. عجیب است، مگر نه؟ مگر می شود که همه این مکان‌ها با این شکوه و عظمت در یک مکان گردآوری شوند؟ بوستان مینیاتوری تبریز این کار را برای ما کرده است. در این مقاله از ره بال آسمان می‌خواهیم سر بزنیم به بهترین دیدنی‌های تبریز که جمعشان در پارک مینیاتوری تبریز جمع است.

پارک مینیاتوری تبریز کجاست؟

بوستان مینیاتوری تبریز، نه‌تنها خودش یکی از جاهای دیدنی تبریز است؛ بلکه چندین جای دیدنی‌ تبریز را در خود جای داده و آن‌ها را معرفی می‌کند. این اولین پارک موضوعی تبریز است. این بوستان در استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز، خیابان گلکار و در انتهای پارک آنالار و آتالار قرار گرفته است. سریع‌ترین راه برای دسترسی به این بوستان، استفاده از پرواز تبریز است که شما را از هر جای ایران که باشید، به این شهر زیبا می‌رساند.

تاریخچه احداث بوستان مینیاتوری تبریز

اول از همه باید بدانید که این بوستان در شهر تبریز، اولین نمونه از بوستان‌های مینیاتوری در ایران است. ایده این بوستان را گروهی ۱۷نفره شامل ۱۱ کارشناس هنری، ۴ استاد دانشگاه و ۲ دانشجوی فوق لیسانس مطرح کردند. ایده اصلی این گروه هنردوست، ایجاد یک مکان دیدنی نوین در تبریز بود. مکانی که بتواند به‌خوبی بقیه جاهای دیدنی‌ تبریز را در عین اینکه به نمایش گذاشته است، معرفی کند. در نهایت این بوستان در سال ۱۳۹۰ توسط سازمان زیباسازی شهر تبریز در خیابان گلکار ساخته شد.

آشنایی به پارک مینیاتوری تبریز

همان‌طور که پیشتر گفتیم، این بوستان اولین بوستان موضوعی در تبریز و اولین نمونه از پارک‌های مینیاتوری در ایران است. وقتی به این پارک می‌روید، با فضایی شبیه موزه که تعدادی ماکت را کنار هم بچیند روبه‌رو نمی‌شوید. فضای سبز این پارک در نهایت دقت و سلیقه طراحی شده است. در واقع این پارک شامل ماکت‌هایی با اندازه‌های کوچک از دیدنی‌های مهم تبریز است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید قد و قواره این ماکت‌ها به قدری کوتاه است که می‌توانید دست خود را روی سر ماکت برج ساعت بگذارید و یک عکس بامزه بگیرید.

در سال‌های اولیه طراحی پارک، تعداد ماکت‌ها بسیار کم بود. فقط دیدنی‌هایی مانند ساختمان ساعت، مقبره الشعرا تبریز، ائل‌گلی، برج خلعت پوشان تبریز و ارگ تبریز در بوستان حضور داشتند. امروزه، تعداد این ماکت ها بیشتر شده است. بناهایی مانند کلیسای مریم مقدس، مسجد کبود، ساختمان ایستگاه راه آهن، پل کابلی و ساختمان بانک ملی نیز به این جمع اضافه شده‌اند.

نکته بسیار مهم در احداث این پارک و ساخت ماکت‌ها، جنس ماکت هاست. وقتی از بوستانی حرف می‌زنیم که قرار است نگه‌دارنده نمونه‌های چندین و چند بنای تاریخی باشد، باید در مقابل شرایط محیطی نیز مقاوم باشد. از این بابت خیالتان راحت،‌ جنس ماکت‌ها از فایبرگلاس است که در مقابل سرما و گرما مقاومت دارد و تا مدت‌ها آسیبی نمی‌بیند.

جالب‌ترین ایده این بوستان،‌ وجود تعدادی تابلوی سخنگو در کنار هر ماکت است. این تابلوها به زبان‌های مختلف، هر جاذبه را معرفی می‌کنند. اگر با دیدنی‌های تبریز هیچ آشنایی هم نداشته باشید، پس از بیرون آمدن از بوستان مینیاتوری تبریز اطلاعات بسیاری درباره هرکدامشان خواهید داشت.

جاذبه‌های دیدنی اطراف بوستان مینیاتوری تبریز

این بوستان علاو بر اینکه شما را با کوله باری از اطلاعات بدرقه می‌کند، خودش یک فضای سبز زیبا و چشم‌نواز دارد. گل‌کاری‌های رنگارنگ بوستان مناسب عکس‌های یادگاری هستند. عکس‌هایی که سال‌های آینده شما را به یاد یک خاطره شیرین بیندازند. این بوستان در نزدیکی پارک آنالار و آتالار قرار گرفته است. اگر از فضای این بوستان خسته شدید، با کمی پیاده‌روی می‌توانید به این بوستان برسید. اینجا دیگر خبری از ماکت‌های کوچک و بامزه نیست؛ اما در عوض وسایل بازی برای بچه‌ها وجود دارد. می‌توانید روی نیمکت‌ها بنشینید و کودکان را برای بازی و دویدن آزاد بگذارید.

بهترین زمان بازدید از پارک مینیاتوری تبریز

بهترین زمان بازدید از پارک مینیاتوری تبریز

این بوستان داخل شهر تبریز جا خوش کرده است. شهری که مرکز آذربایجان شرقی است و در دل کوهستان قرار گرفته. آب و هوای تبریز در پاییز و زمستان بسیار سرد است و اصلاً مناسب مسافرت نیست. اگر می‌خواهید با خیالی آسود ساعاتی طولانی در بوستان مینیاتوری تبریز قدم بزنید و گرما یا سرمای هوا شما را آزار ندهد، پیشنهاد می‌کنیم که اواخر بهار یا تابستان به تبریز بروید. آب و هوای شهر در این زمان خنک شده است و میزبانی لطیف برای ماجراجویی‌های شماست.

مسیر دسترسی به پارک مینیاتوری تبریز

مسیر رسیدن به پارک اصلاً سخت نیست. کافی است با خودروی شخصی یا تاکسی خود را به خیابان گلکار برسانید. پس از رسیدن به خیابان گلکار وارد بلوار شکوفه شوید. بوستان را روبه‌روی خود خواهید دید. متأسفانه برای رسیدن به این بوستان نمی‌توان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرد؛ زیرا در نزدیکی آن ایستگاه مترو یا اتوبوس وجود ندارد. برای رسیدن به تبریز هم قطار تبریز گزینه خوبی است. برای افرادی هم که با این وسیله راحت میانه خوبی ندارند، اتوبوس تبریز را پیشنهاد می‌کنیم.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسآذربایجان شرقی، تبریز، بلوار شهریار، بلوار گلکار، انتهای پارک آنالار و آتالار

همیشه هنردوستانی که دغدغه حفظ و معرفی جاذبه‌های تاریخی را دارند، خالق ایده‌هایی بی‌نظیر هستند که به آثاری ماندگار منجر می‌شود. بوستان مینیاتوری تبریز نیز نمونه‌ای از یکی از این ایده‌ها است. پارکی که به‌راحتی یک پیاده‌روی کوتاه شما را در تمام شهر می‌گرداند و از داستان‌های گوناگون با شما سخن می‌گوید. وجود این بوستان خیال شما را بابت کم بودن زمان سفرتان آسوده می‌کند. کافی است چند ساعتی را در این بوستان سپری کنید سپس نظرات خود را با ما و همراهان ره بال آسمان در میان بگذارد تا پس از آن با زیر و بم تمام دیدنی‌های تبریز آشنا باشید.

در این بوستان ماکت‌های جاذبه‌های شهر تبریز در ابعادی کوچک همراه با معرفی قرار داده شده است.

این پارک توسط سازمان زیباسازی شهر تبریز و در سال ۱۳۹۰ احداث شد.

این بوستان در شهر تبریز و در خیابان گلکار قرار دارد.

4.5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.