باغ پرندگان مشهد | بهشتی برای نغمه‌سرایی پرنده‌های خوش‌الحان

0

باغ پرندگان مشهد به لحاظ جاذبه‌های پرنده‌شناسی در شمال شرق ایران نظیر ندارد. این باغ در یکی از مراکز گردشگری مشهد احداث شده است. به لطف این شرایط گردشگری در باغ پرندگان، فرصتی برای گشت‌و‌گذار در دیگر جاهای دیدنی مشهد فراهم می‌کند. در این باغ انواع پرنده‌های ایرانی در کنار پرنده‌های بین‌المللی نگهداری می‌شود. بعضی از این پرنده‌ها گونه‌های کمیابی هستند که از قسمت‌های دوردست در آسیا و آفریقا به باغ پرندگان آورده‌ شده‌‌‌اند. در کنار پرنده‌های زیبایی که در این باغ نگهداری می‌شوند، باغ پرندگان طراحی جذاب و نوآورانه‌ای دارد. آبشار و برکه‌ای مصنوعی در باغ پرندگان خودنمایی می‌کند. پوشش گیاهی این باغ نیز به گونه‌‌ای انجام شده تا زندگی در طبیعت را برای پرندگان شبیه‌سازی کند. انصافاً باید گفت گردشگران مشهدی حیف است که سری به باغ پرندگان نزنند. در این مطلب اطلاعات کافی برای گردشگری در باغ پرندگان مشهد را با شما در میان می‌‌گذاریم.

باغ پرندگان مشهد کجاست؟

باغ پرندگان مشهد

مشهد بلوار و میدان معروفی با نام خیام دارد. این میدان، بورس جاهای دیدنی و گردشگری مشهد به حساب می‌آید. در اطراف میدان خیام، شهربازی، مرکز خرید و مجتمع تجاری وجود دارد. یکی از جاذبه‌های اصلی میدان خیام مشهد، باغ پرندگان است. منطقه‌ای که باغ پرندگان و دیگر مراکز خرید بزرگ مشهد در آن قرار دارد را با نام منطقه گردشگری تجاری سپاد نیز می‌شناسند. محبوبیت این منطقه تجاری گردشگری باعث شده تا چندین خط اتوبوس شهری به این منطقه رفت‌و‌آمد داشته باشند. از طرف دیگر باغ پرندگان به یکی از بزرگراه‌های مهم مشهد نزدیک است؛ در نتیجه در هر کجای مشهد که هستید، کافی است سوار تاکسی شوید و از راننده درخواست کنید تا شما را در کمترین زمان ممکن به باغ پرندگان برساند.

معرفی باغ پرندگان مشهد

باغ پرندگان مشهد

انصافاً باید گفت جاهای دیدنی مشهد یکی از دیگری تماشایی‌تر هستند. با این حال تا همین چند سال پیش، در مشهد خبری از باغی مخصوص پرندگان نبود. به همین منظور در اوایل دهه ۱۳۹۰، پروژه ساخت باغ بزرگی برای پرندگان در دستور کار مدیران مرکز گردشگری تجاری سپاد قرار گرفت. این پروژه چندین سال زمان برد تا اینکه در نهایت در ۱۳۹۳، شاهد افتتاح باغ پرندگان بودیم. باغ پرندگان مشهد نسبت به دیگر باغ پرندگان ایران، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. باغی که از آن صحبت می‌کنیم مجوزهای سازمان دامپزشکی و محیط زیست را دریافت کرده است. به همین دلیل با حضور در این باغ نیازی نیست نگران انتقال بیماری از پرنده‌ها به انسان باشید. از طرف دیگر این باغ دامپزشک اختصاصی دارد. به لطف این شرایط، پرنده‌های باغ پرندگان مشهد در شرایط مساعدی نگهداری می‌شوند.

بخش های مختلف باغ پرندگان مشهد

باغ پرندگان مشهد

برای معرفی بخش‌های مختلف باغ پرندگان باید ابتدا بدانید که نزدیک به ۷۰۰ پرنده در این باغ وجود دارد. ناگفته پیداست تمامی این پرنده‌ها در کنار هم زندگی نمی‌کنند. به همین دلیل باغ پرندگان بخش‌های مختلفی دارد. در این بین، بخش مخصوص پرنده‌های شکاری از دیگر قسمت‌های این باغ هیجان‌انگیزتر است. در این بخش، پرنده‌‌های تیزپروازی مانند عقاب و شاهین نگهداری می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر اهل هیجان‌ هستید و از تماشای پرنده‌های شکاری سیر نمی‌شوید، حتماً سری به این بخش بزنید. به گردشگرانی که طبعی حساس و شاعرانه دارند نیز گردشگری در بخش نگهداری طاووس‌های باغ پرندگان را توصیه می‌کنیم. در این بخش‌، طاووس‌های زیبا در فضای سبزی دل‌انگیز به دلربایی مشغول هستند.

قسمتی دیگر نیز برکه‌های مصنوعی برای پرندگان آبزی ایجاد شده است. در این برکه‌ها، پرنده‌های زیبایی مانند قو و مرغابی باوقار تمام مشغول شنا هستند. یکی دیگر از قسمت‌های جالب باغ پرندگان، مکان نگهداری شترمرغ است. شترمرغ، پرنده‌ای دوست‌داشتنی است که رفتار بامزه‌ای دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر به همراه کودکان راهی باغ پرندگان شده‌اید، حتماً از شترمرغ بازیگوش این باغ دیدن کنید. البته از آنجایی که احتیاط شرط عقل است، بیش‌از‌حد به این شترمرغ نزدیک نشوید. انصافاً باید گفت باغ پرنده‌ای را سراغ نداریم که در آن خبری از طوطی نباشد.

جاذبه های باغ پرندگان مشهد

در باغ پرندگان مشهد، انواع طوطی‌های شکرشکن حضور دارند. این طوطی‌ها از قسمت‌های مختلف دنیا به باغ پرندگان آورده‌ شده‌‌اند. خوش‌وبش با طوطی‌های شیرین‌گفتارِ باغ پرندگان، تفریحی است که از آن سیر نمی‌شوید. قسمت دیگری از این باغ نیز به ماکیان اختصاص دارد. در این قسمت مرغ‌ها و خروس‌هایی نگهداری می‌شود که به عمرتان ندیده‌اید. از زیبایی لک‌لک‌های باغ پرندگان هرچقدر بگوییم، کم گفته‌ایم. این لک‌لک‌ها در کنار دیگر پرنده‌های جذاب این باغ به انتظار بازدید‌کننده‌ها نشسته‌اند.

جاذبه های باغ پرندگان مشهد

جاذبه های باغ پرندگان مشهد

باغ پرندگان با حصار سیمی وسیع و بلندی پوشیده شده است. به لطف این شرایط، پرندگان در آسمان به پرواز در می‌آیند و جلوه‌ای زیبا به این باغ می‌دهند. در این باغ تا دلتان بخواهد پرنده‌های خوش‌الحان وجود دارد. در نتیجه از گوشه‌و‌کنار آن نوای خوش نغمه‌سرایی پرنده‌ها به گوش می‌رسد. باغی که از آن صحبت می‌کنیم به لحاظ طراحی به‌گونه‌ای ساخته‌شده تا شرایط زندگی طبیعی برای پرندگان شبیه‌سازی شود. به همین دلیل جویباری زیبا در آن روان است. در قسمتی از این باغ نیز برکه‌ای مصنوعی میزبان پرنده‌های باغ است. این باغ در کنار جویباری زیبا و برکه‌ای تماشایی، آب‌نماهای خروشانی هم دارد. جالب است بدانید قسمت‌های مختلف این باغ با مسیرهایی سنگ‌فرش‌شده به هم مرتبط است. این شرایط باعث می‌شود گردشگران با فراغ خاطر به گشت‌و‌گذار در باغ پرندگان مشغول شوند.

جاذبه های باغ پرندگان مشهد

جاذبه های باغ پرندگان فقط به جنبه‌های بصری آن خلاصه نمی‌شود. در این باغ اطلاعات بسیار سودمندی درباره پرندگان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. کارمندان باغ نیز در گوشه‌و‌کنار آن منتظر خدمت‌رسانی به بازدید‌کننده‌ها هستند. ناگفته نماند باغ پرندگان در کنار اینکه آشیانه‌ای امن برای نگهداری پرنده‌هاست، سرپناهی برای حیوانات دیگری ماند خرگوش نیز به حساب می‌آید. گشت‌و‌گذار در تمامی بخش‌های باغ پرندگان دست‌کم ۲ تا ۳ ساعت زمان نیاز دارد. با این حال مطمئن باشید زمانی که برای گردشگری در این باغ اختصاص می‌دهید، ارزشش را دارد و خاطره‌های خوشی از گشت‌و‌گذار در یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های پرندگان ایران در ذهن شما ماندگار خواهد شد.

امکانات رفاهی باغ پرندگان مشهد

امکانات رفاهی باغ پرندگان مشهد

انصافاً باید گفت باغ پرندگان امکانات رفاهی مطلوبی دارد. در این باغ قسمت‌هایی برای نشستن بازدید‌کننده‌ها وجود دارد تا دمی بیاسایند و خستگی در کنند. همان‌گونه که می‌دانید، نور فلش دوربین عکاسی و گوشی‌های هوشمند برای پرنده‌ها مضر است. این نور گاهی اوقات جان پرنده‌ها را به‌خطر می‌اندازد. در نتیجه عکسبرداری در بیشتر قسمت‌های باغ پرندگان ممنوع است. در قسمتی از این باغ می‌توانید با هماهنگی کارمندان آن به بعضی از پرنده‌ها دست بزنید. نوازش پرنده‌های زیبا، خاطره‌ای خوش از گردشگری در باغ پرندگان را در ذهن پرنده‌دوست‌ها ماندگار می‌کند. به لحاظ قیمت نیز بلیط باغ پرندگان نسبت به دیگر جاهای دیدنی مشهد، خوش‌قیمت‌تر است؛ در نتیجه اگر دنبال تفریحات ارزان مشهد می‌گردید، گردشگری در باغ پرندگان را به برنامه مشهدگردی خود اضافه کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به باغ پرندگان مشهد

برای شما گفتیم که باغ پرندگان در منطقه گردشگری تجاری خیام مشهد قرار دارد. به لطف این شرایط، باغ پرندگان به چندین جای دیدنی مشهد نزدیک است. اگر قصد گردشگری در این باغ را داشتید، برنامه سفر را به گونه‌ای ترتیب دهید تا از جاهای دیدنی زیر هم بازدید کنید.

مرکز خرید الماس شرق

در هر کجای مشهد که باشید به یکی از مراکز خرید این شهر نزدیک هستید. برای نمونه می‌توان به مرکز خرید الماس شرق اشاره کرد. از باغ پرندگان با پای پیاده می‌توانید در عرض چند دقیقه به الماس شرق برسید. الماس شرق یکی از بهترین مراکز خرید مشهد به حساب می‌آید؛ در نتیجه حتی اگر قصد خرید سوغاتی ندارید، باز هم سری به این مرکز خرید بزنید.

شهربازی سرزمین عجایب

برای شما گفتیم که حتی اگر نمی‌خواهید خرید کنید، باز هم سری به الماس شرق بزنید. در این مرکز خرید در کنار انواع سوغات مشهد ، تفریحات مختلفی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، شهربازی سرزمین عجایب است. این شهر بازی سرگرمی‌های متنوعی نسبت به دیگر شهربازی های سرپوشیده مشهد دارد. تفریحات شهربازی سرزمین عجایب، لذت گردشگری در باغ پرندگان مشهد را کامل می‌کند.

پارک ساحلی آفتاب

پارک ساحلی آفتاب با داشتن مکانی مخصوص برای آفتاب‌گرفتن و استخری با عمق ۱۲متری برای غواصی، یکی از بهترین پارک های آبی مشهد است. این پارک ساحلی فقط چند دقیقه از باغ پرندگان دورتر است و با پای پیاده می‌توانید از پارک پرندگان به پارک ساحلی آفتاب بروید و حسابی آب‌بازی کنید.

پارک علمی پروفسور بازیما

باغ پرندگان جاذبه‌های زیادی برای کودکان دارد. در نتیجه گردشگران بی‌شماری را سراغ داریم که به هوای سرگرمی کودکان خود راهی باغ پرندگان می‌شوند. به این گردشگران توصیه می‌کنیم سری به پارک علمی پروفسور بازیما بزنند. در این پارک علمی به همراه تفریح، اطلاعات علمی سودمندی به کودکان آموزش داده می‌شود. در نتیجه گشت‌و‌گذار در پارک علمی پروفسور بازیما هم فال است و هم تماشا.

شهربازی سرزمین خورشید

شهربازی سرزمین خورشید، جاذبه‌های گردشگری اطراف میدان خیام مشهد را کامل کرده است. سرزمین خورشید به لحاظ سرگرمی‌های کودکانه و بزرگسالانه، یکی از بهترین شهربازی های مشهد به حساب می‌آید. این شهربازی به اندازه‌ای سرگرمی دارد که می‌توانید در کنار فرزند دلبندتان ساعت‌ها خوش بگذرانید و تفریح کنید.

مسیر دسترسی به باغ پرندگان مشهد

درهای باغ پرندگان همه‌روزه از ۹ تا ۲۰ به روی گردشگران باز است. از آنجایی که باغ پرندگان فاصله کمی با دیگر جاهای دیدنی مشهد دارد، پیشنهاد می‌کنیم اول وقت راهی این باغ شوید تا فرصت برای گشت‌و‌گذار در دیگر جاهای دیدنی اطراف میدان خیام مشهد پیدا کنید. برای رسیدن به باغ پرندگان باید راه میدان خیام را در پیش بگیرید. به این میدان که رسیدید، چشمتان به جمال منطقه گردشگری تجاری سپاد روشن می‌شود. باغ پرندگان روبه‌روی مرکز خرید الماس شرق قرار دارد.

باغ پرندگان مشهد نه‌تنها در خراسان رضوی، بلکه در منطقه شمال شرق ایران نظیر ندارد. گردشگری در این باغ موهبتی است که علاقه‌مندان پرنده‌های زیبا به‌خوبی قدر آن را می‌دانند. امیدواریم با اطلاعاتی که از باغ پرندگان با شما مطرح کردیم، گشت‌و‌گذاری خاطره‌انگیز را در این باغ تجربه کنید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم اطلاعات جالب و خاطره‌های شیرینی از گردشگری در مشهد دارید، خواهشمندیم این اطلاعات سودمند و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر مخاطبانمان به اشتراک بگذارید.

باغ پرندگان در منطقه گردشگری تجاری سپاد مشهد قرار دارد. این منطقه در میدان خیام واقع شده است.

در این باغ چیزی حدود ۷۰۰ پرنده زندگی می‌کنند. طوطی‌های شکرشکن، شاهین‌های تیزپرواز، کبوترهای مهربان، قوهای باوقار و مرغابی‌های بازیگوش از پرنده‌های اصلی باغ پرندگان به حساب می‌آیند.

درهای باغ پرندگان همه‌روزه از ۹ پیش‌ازظهر تا ۲۰ پس‌ازظهر به روی گردشگران باز است.

در این باغ عکسبرداری از پرنده‌ها قدغن است. برای غذادادن و نوازش پرنده‌ها حتماً باید از کارمندان باغ اجازه بگیرید.

باغ پرندگان فاصله کمی با الماس شرق، شهر بازی سرزمین خورشید، پارک ساحلی آفتاب و پارک علمی پروفسور بازیما دارد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.