سوغات مشهد | از مشهد سوغاتی چی بخریم؟

1

بدون‌شک خرید سوغات یکی از بهترین قسمت‌های سفر است؛ گشت‌وگذاری در میان بازار هزاررنگ آن منطقه و خرید کالاهایی جذاب به‌راستی که لذت‌بخش است. حال اگر قصد خرید بلیط هواپیما مشهد و سفر به این شهر زیارتی را داشته باشید، ماجرا جالب‌تر هم می‌شود. در واقع خرید سوغات مشهد به یک سنت در میان ایرانیان تبدیل شده است و بیشتر زائران و گردشگران این شهر تمام سعی خود را می‌کنند که کالایی به یادگار از این شهر به خانه‌های خود ببرند. سوغات مشهد بسیار متنوع است و تنها به زعفران و آجیل‌خشکبار محدود نمی‌شود. بنابراین ما در این نوشته به تمام سوغات مشهد پرداخته‌ایم تا شما بتوانید به‌راحتی از میان این لیست گزینه مدنظرتان را انتخاب کنید.

زعفران | طلای آتشین ایران

زعفران یا همان طلای سرخ، معروف ترین سوغات مشهد است و کالایی ارزشمند به‌شمار می‌رود. استان خراسان رضوی یکی از بزرگ‌ترین مراکز تولید و صادرات زعفران در ایران است. این گیاه ارزشمند علاوه بر عطر و بوی فوق‌العاده، خواص دارویی فراوانی دارد و استفاده از آن در میان خانواده‌های ایرانی بسیار محبوب است.

زعفران مشهد

از آنجایی‌که زعفران گیاه گران‌قیمتی است، معمولاً آن را در بسته‌های بسیار کوچک بسته‌بندی می‌کنند و به‌فروش می‌رسانند. یک نکته بسیار مهم هنگام خرید برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی وجود دارد؛ آن هم این است که زعفران مرغوب به طور معمول رنگ قرمز تیره دارد و زمانی که در آب قرار می‌گیرد، دیر رنگ خواهد داد. مرغوبترین زعفران خراسان را از فروشگاه‌های خیابان امام رضا که از خیابان های معروف مشهد به حساب می‌آید، تهیه کنید.

آجیل خشکبار | سوغاتی مقوی

آجیل خشکبار

یکی دیگر از سوغاتی‌های محبوب مشهد، انواع آجیل و خشکبار است. آجیل و خشکباری رنگارنگ و متنوع که از داخل ویترین فروشگاه‌ها دلبری می‌کنند. گزینه‌های زیادی مانند گردو، پسته، میوه خشک و… در میان این سوغاتی لذیذ مشهد وجود دارد؛ اما شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها، نخود و کشمش است که از لحاظ قیمت نیز کاملاً مقرون‌به‌صرفه است و گزینه‌ای عالی به‌نظر می‌آید.

دوست دارید درباره مراکز تفریحی مشهد اطلاعات کسب کنید؟ مقالات زیر برای شماست:
جاهای تفریحی مشهد

زرشک | زینت‌بخش غذاهای ایرانی

زرشک مشهد

زرشک یکی دیگر از محصولات پرطرف‌داری است که به‌عنوان سوغات مشهد شناخته می‌شود. استان خراسان مانند زعفران، در زمینه تولید زرشک نیز رتبه اول کشور را از آن خود کرده است. بنابراین می‌توانید به‌راحتی در بیشتر مغازه‌های اطراف حرم امام رضا(ع) و سطح شهر زرشک مرغوب خراسان را بیابید و با توجه به فراوانی این محصول، آن را با قیمت مناسب خریداری کنید. این محصول علاوه بر خواص دارویی، در طبخ غذاهای ایرانی کاربرد زیادی دارد و ازاین‌رو انتخاب مناسبی به‌عنوان سوغات مشهد است. توجه داشته باشید که بهتر است زرشک را از مراکز خرید معتبر و قابل اطمینان بخرید. برای اینکه با جاهای دیدنی مشهد بیشتر آشنا شوید و برنامه سفر جذابی برای خودتان بچینید، مطالعه راهنمای سفر مشهد را از دست ندهید

نبات | دوای هر درد

نبات مشهد

یکی دیگر از سوغات‌های خوش‌فروش مشهد، نبات است. از مهم‌ترین عواملی که نبات به‌عنوان یک سوغات محبوب میان مسافران این شهر شناخته می‌شود، قیمت مناسب آن است. علاوه بر قیمت، عطر و طعم خاص نبات مشهد نیز آن را زبانزد کرده است و عموم مردم آن را به‌عنوان یک سوغات متبرک می‌شناسند. شما می‌توانید نبات مشهد را با طعم‌های مختلفی ازجمله گل محمدی، لیمویی، نعنایی، زعفرانی، دارچینی، زیره و آویشن خریداری کنید. برای یافتن این سوغات محبوب نیز کافی است بازارهای اطراف حرم امام رضا(ع) و سطح شهر را بگردید. احتمالاً وقتی با دست‌های پر از کیسه‌های کوچک و بزرگ از خرید سوغات بر می‌گردید، در راه بازارهای حرم دنبال یکی از بهترین فست فودهای مشهد هستید تا دلی از عزا در آورید. برای اینکه خسته و سردرگم نشوید مستقیم به رستوران لیالی لبنان بروید و خاطره این روز و خریدگردی را ماندگار کنید.

جیلی بیلی | رنگارنگ و خوشمزه

جیلی بیلی سوغات مشهد

ممکن است نام جیلی بیلی چندان برای شما آشنا نباشد؛ اما این خوراکی خوشمزه توانسته است در چند سال اخیر به لیست بهترین سوغات مشهد راه پیدا کند. جیلی بیلی یک نوع پاستیل خوشمزه و رنگارنگ است که کمی سفت‌تر از پاستیل‌های عادی است و تنوع طعم و رنگ بالایی دارد. این شکلات خوشمزه و رنگارنگ علاوه بر اینکه سوغات خاصی به حساب می‌آید، برای کودکان نیز یک خوراکی خوشمزه محسوب می‌شود.

به یک تفریح ورزشی شاد و مهیج در سفر مشهد نیاز دارید، مقاله زیر برای شماست:
باشگاه های سوارکاری مشهد

ادویه هفت قلم | مناسب خانم‌های کدبانو

ادویه

شاید ادویه چندان به‌عنوان سوغات مشهد مرسوم نباشد؛ اما اگر تنها کمی اطلاعات درباره کیفیت بالای ادویه مشهد به‌دست آورید، بدون‌شک آن را در لیست گزینه‌های انتخابی‌تان قرار می‌دهید. چراکه ادویه بخش جدانشدنی آشپزی است و شرط لازم برای پختن یک غذای خوشمزه به‌حساب می‌آید. شما می‌توانید انواع ادویه آن هم با کیفیت بسیار مناسب را در مشهد بیابید که معروف‌ترین آن‌ها، ادویه هفت‌قلم است. ادویه هفت‌قلم از ترکیب چندین ادویه مختلف شامل سماق، گلپر، فلفل سیاه، زنجبیل، فلفل قرمز، دارچین و زردچوبه ساخته می‌شود و هنگامی‌که در غذا استفاده کنید، طعم و رنگ بی‌نظیری به آن می‌بخشد؛ پس اگر قصد دارید از مشهد سوغاتی خاص برای عزیزانتان ببرید، ادویه گزینه بسیار مناسبی برای شما است.

مهر و سجاده | سوغات معنوی مشهد

مهر و سجاده

چه سوغاتی بهتر از مهر و سجاده از مشهد سراغ دارید تا بتوانید عزیزانتان را در حال‌وهوای مذهبی خود شریک کنید؟ مهر و سجاده یکی از مهم‌ترین سوغات هر شهر مذهبی ازجمله مشهد به‌حساب می‌آید. شما می‌توانید در کنار گشت‌وگذار در جاهای دیدنی اطراف نزدیک به حرم از بازارهای اطراف حرم، مهر و سجاده‌های متنوع و زیبایی را با جنس و قیمت‌های گوناگون به‌عنوان سوغات مشهد خریداری کنید.

تسبیح | مهره‌های متبرک

تسبیح عقیق

تسبیح گزینه بسیار جذابی برای خرید سوغات مشهد در کنار مهر و سجاده محسوب می‌شود. هنر تسبیح‌بافی یکی از سنت‌های دیرینه مشهدی است و قدمت بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید تسبیح مشهد را در انواع گِل، شیشه، چوب، هسته یا صمغ گیاهان مختلف، سنگ‌های با ارزشی همچون عقیق، یاقوت، یشم و… با قیمت‌های گوناگون بخرید.

عطر | سوغات خوشبوی مشهد

عطر مشهد

همه ما آوازه عطر حرم را شنیده‌ایم؛ عطری نوستالژیک و آرامش‌بخش که یادآور روزهای خوش کودکی است. عطرهای متنوعی در بیشتر مغازه‌های مشهد، به‌خصوص اطراف حرم وجود دارند که بدون‌شک عضو ثابت هرگونه لیستی از سوغات مشهد به‌حساب می‌آیند. از جمله رایحه‌های مختلف عطرهای شهر مشهد می‌توان به گل مریم، زعفران، سنجد، گل نرگس، بهار نارنج، گل یخ و عطرهای میوه‌ای اشاره کرد. البته رایحه گل محمدی و گل یاس، که همان عطر حرم مشهور هستند از محبوبیت بیشتری برخوردارند. همچنین می‌توانید انواع عطرهای روغنی برندهای خارجی رادر این مغازه‌ها پیدا کنید.

هرکاره یا دیگ سنگی | چشیدن طعم واقعی دیزی

هرکاره یا دیگ سنگی سوغات مشهد

هرکاره، نام یک نوع ظرف سنگی ساخته‌شده با طرح‌های بسیار زیبا و خاص است که برای طبخ غذاهای مختلف استفاده می‌شود. این ظروف زیبا سال‌های زیادی است که به یکی از محبوب‌ترین سوغات مشهد تبدیل شده‌اند و تعداد زیادی از گردشگران مشهد به‌دنبال خرید این ظرف سنگی زیبا هستند. شما می‌توانید در اطراف بازار کوهسنگی مشهد و منطقه توس انواع مختلفی از هرکاره را پیدا کنید. محبوبیت این ظرف در حدی است که بهترین رستوران های مشهد، دیزی سنگی را در این ظرف سرو می‌کنند.

فیروزه | خاص و بی‌نظیر

انگشتر فیروزه مشهد

زیورآلات مشهد گزینه‌ای بسیار عالی برای کسانی است که قصد دارند سوغاتی خاص از مشهد بخرند. زیورآلاتی ساخته‌شده از سنگ‌های گران‌بهای فیروزه و عقیق که زیبایی منحصربه‌فردی دارند و آوازه آن از گذشته تاکنون به گوش همگان رسیده است. شما می‌توانید بهترین زیورآلات و انگشترهای فیروزه و عقیق را در مشهد بیابید؛ چراکه این استان دارای معادن مهم سنگ فیروزه است و مرغوبیت آن، مخصوصاً سنگ فیروزه نیشابور از شهرت جهانی برخوردار است. درنتیجه انگشتر و دیگر زیورآلات فیروزه به‌عنوان سوغات مشهد می‌تواند هدیه‌ای نفیس و ارزشمند محسوب شود.

برای تجربه آب‌تنی لذت‌بخش در پارک‌های آبی مشهد، مقاله زیر را مطالعه کنید:
پارک های آبی مشهد

صنایع دستی | نمایانگر اصالت مشهد

صنایع دستی مشهد

خراسان از گذشته تا به امروز مهد فرهنگ و هنر ایران‌زمین بوده است و آثار و هنرهای گران‌بهایی را در دل خود جای داده است. بنابراین اگر از دوست‌داران کارهای هنری و صنایع دستی هستید، می‌توانید یکی از صنایع‌دستی متنوع این شهر را به‌عنوان سوغات مشهد تهیه کنید. ازجمله مهم‌ترین صنایع دستی مشهد می‌توان به پوستین، قالی، گلیم، هرکاره، سماور، ارغوان (نوعی سبد حصیری) و تابلوهای نفیس نقره اشاره کرد.

قالی مشهد از زیباترین قالی‌های ایران است و حتی برخی از آن‌ها به‌عنوان آثاری ارزشمند در موزه‌ها نگه‌داری می‌شود. علاوه بر قالی، گلیم‌های زیبا و خوش‌نقش‌ونگاری در شهر مشهد وجود دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. در ارغوان‌بافی نیز از ترکه‌های درختچه‌های ارغوان به منظور ساختن صنایع دستی نظیر سبد و لوازم تزئینی استفاده می‌شود.

چرم | شیک و نفیس

چرم مشهد

خراسان رضوی یکی از قطب‌های تولید چرم کشور است و برخی از مهم‌ترین شرکت‌های تولیدکننده چرم یعنی چرم مشهد، چرمیران و چرم منته را در خود جای داده است. تمامی این برندها در جای‌جای شهر مشهد شعبه دارند و شما می‌توانید برای خرید محصولات چرمی به‌عنوان سوغات مشهد، به شعب نزدیک به محل اقامتتان مراجعه کنید. به‌عنوان مثال شما می‌توانید شعب چرم مشهد را در بسیاری از هتل‌ها و مراکز خرید مشهد مانند آلتون، پاژ، پروما، مرکز خرید آرمان و… بیابید.

با یکدیگر به بررسی بهترین سوغات مشهد پرداختیم و بیشتر خوراکی‌های خوشمزه، صنایع دستی نفیس و سوغات ارزنده و مذهبی این شهر را معرفی کردیم. این سوغات یکی از علل اصلی مسافرانی است که با خرید بلیط قطار مشهد یا بلیط اتوبوس مشهد خود را به این شهر می‌رسانند تا از زیبایی‌هایشان لذت ببرند. اگر شما نیز سوغاتی دیگر می‌شناسید که ما آن را از قلم انداخته‌ایم، خوشحال می‌شویم آن را برایمان کامنت بگذارید تا با همراهان ره بال آسمان آن را بیشتر بشناسیم. همچنین اگر به‌دنبال محل اقامتی مناسب در مشهد هستید، پیشنهاد می‌کنیم سری به نوشته بهترین هتل های مشهد بزنید تا بهترین محل اقامت را متناسب با شرایطتان رزرو کنید.

1 نظر
  1. فرهاد شاهینی می گوید

    عطر مشهدی عالیه، بوش هیچ جوره نمیره D-:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.