خانه میرزا کوچک خان | خانه‌ای با‌صفا در قلب شهر رشت

0

شهر رشت را می‌توان به‌عنوان با‌صفا‌ترین، دلربا‌ترین و زنده‌ترین شهر ایران معرفی کرد. این شهر که مرکز استان گیلان است، طبیعتی بی‌نظیر، جاذبه‌های تاریخی بی‌شمار و مردمانی مهربان دارد و به همین سبب مقصدی عالی برای گردشگران ایرانی و خارجی شمرده می‌شود. تا‌کنون در مطالب مختلف به‌کررات در‌خصوص این شهر دلربا و جاذبه‌های بی‌نظیر آن سخن گفته‌ایم. این بار می‌خواهیم صفحه‌ای دیگر از کتاب رشت را ورق زده و با جاذبه‌ای موسوم به خانه میرزا کوچک خان جنگلی آشنا شویم از‌این‌رو چنانچه خیال سفر به رشتِ دوست‌داشتنی و بازدید از جاذبه‌های آن را سر دارید، در این مطلب همراه ما باشید تا ضمن آشنایی با این خانه با‌صفا، تمام اطلاعات لازم برای بازدید از آن را نیز دریافت کنید. 

خانه میرزا کوچک خان جنگلی کجاست؟

خانه پدری میرزا کوچک خان جنگلی که از بزرگ‌مردان تاریخ ایران است، در یکی از خیابان‌های قدیمی شهر زیبای رشت، موسوم به خیابان استاد‌سرا قرار دارد. به‌طور دقیق‌تر این خانه تاریخی و دیدنی، در ضلع شمالی میدان شهرداری رشت قرار داشته و فقط با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی از میدان شهرداری، می‌توانید خود را به این عمارت با‌صفا برسانید. 

معرفی خانه میرزا کوچک خان | بخش مهمی از هویت سیاسی و تاریخی شهر رشت  

خانه میرزا کوچک خان جنگلی از خانه‌های قدیمی استان گیلان است که در قلب بافت قدیمی رشت، آن‌جایی که روزگاری افرادی همچون هوشنگ ابتهاج، محمود نامجو و مشاهیر دیگر می‌زیسته‌اند، قرار دارد. این خانه جلوه‌گر معماری بومی خطه شمالی ایران در سده‌های اخیر بوده و از معدود خانه‌های تاریخی رشت است که می‌توان در آن به تماشای معماری تاریخی و اصیل این شهر نشست. خانه میرزا کوچک خان اکنون در اختیار شهرداری بوده و به موزه اسناد و وسایل دوران نهضت جنگل تغییر کاربری داده است. در این موزه که جزو بهترین موزه های رشت شمرده می‌شود، می‌توانید از اسناد تاریخی شامل نامه‌ها، عکس‌ها، روزنامه‌ها، لباس‌ها و ادوات جنگی میرزا کوچک و همچنین اشیای ارزشمندی بازدید کنید که افراد مختلف به این موزه اهدا کرده‌اند. 

 اگر در‌خصوص شخص میرزا کوچک خان جنگلی بپرسید، باید بگوییم که نام اصلی وی یونس استاد سرایی بوده و میرزا کوچک لقبی است که پدرش به آن داده است. میرزا کوچک خان در سال ۱۲۵۷ در خانه‌ای که موضوع صحبت ماست چشم به جهان گشود و پرورش یافت. وی از رهبران مبارز نهضت جنگل به شمار می‌رفت و به همین سبب نیز نام آن در تاریخ آن جاودان مانده است. 

تاریخچه خانه میرزا کوچک خان |‌ سرگذشت خانه‌ای که مردی بزرگ در آن متولد شد

همان طور که اشاره کردیم، خانه‌ای که از آن سخن می‌گوییم، در‌واقع خانه پدری میرزا کوچک خان جنگلی است. وی در این خانه متولد و بزرگ شد و تا روز مرگ خود نیز در همین خانه زندگی می‌کرد. میرزا کوچک خان پیش از فوت خود، وصیت کرده بود که بعد از مرگش، خانه فروخته شود. پس از درگذشت وی، خانه‌اش نیز، طبق وصیتی که کرده بود، فروخته شد. مالک جدید، خود در طبقه دوم ساکن شد و طبقه پایین را به خانواده‌ای دیگر اجاره می‌داد.

بعد از مدتی، مالک جدید خانه، تصمیم به تخریب خانه می‌گیرد و تصمیمش با مخالفت و اعتراض شدید مردم رشت مواجه می‌شود. اعتراضات مردم رشت باعث شد تا شهرداری برای حفظ خانه ارزشمند میرزا کوچک خان جنگلی، آن را خریداری کرده و با حفظ ساختار سنتی بنا، آن را برای راه‌اندازی موزه، باز‌سازی کند. از آن پس این عمارت به جاذبه‌ای دیدنی در شهر رشت تبدیل شد و بسیاری از گردشگران در سفر به این شهر،‌ بازدید از آن را برنامه خود قرار می‌دهند. 

معماری خانه میرزا کوچک خان |‌ جلوه‌گر معماری بومی و اصیل خطه شمال ایران 

پلان عمارت میرزا کوچک خان مستطیل‌شکل بوده و شامل دو طبقه است. در دو طرف خانه نیز راه‌پله‌هایی چوبی، برای دسترسی به طبقه بالا وجود دارد. گفتنی است که این بنا تماماً چوبی بوده و به همین سبب هنگام گشت‌و‌گذار در آن عطر دلنشین چوب مشامتان را پر خواهد کرد. هنگام ورود به خانه میرزا کوچک در ابتدا با حیاطی کوچک و با‌صفا رو‌به‌رو می‌شوید که گل‌کاری‌های چشم‌نواز در باغچه‌هایش، جلوه‌ای دلفریب به آن بخشیده است. همچنین در حیاط این خانه، تندیسی از میرزا کوچک خان نیز به چشم می‌خورد. 

در طبقه اول این خانه ایوانی بزرگ به چشم می‌خورد. این ایوان بزرگ از چندین اتاق تو‌در‌تو تشکیل شده که از نماد‌های اصلی سبک سنتی خانه‌های رشت شمرده می‌شود. به طبقه دوم خانه که پا بگذارید، با سالنی بزرگ رو‌به‌رو می‌شوید. وجود پنجره‌های متعدد در دور‌تا‌دور آن سبب شده که فضایی بسیار نورگیر و دلباز داشته باشد. 

بهترین زمان بازدید از خانه میرزا کوچک خان | تجربه سفری بی‌نظیر در رشت 

از آنجایی که خانه میرزا کوچک خان جنگلی رشت، مکانی سر‌پوشیده است، بازدید از آن در هر زمان و هر فصلی از سال امکان‌پذیر بوده و شرایط آب‌و‌هوایی تأثیر چندانی بر کیفیت بازدید‌تان نخواهد داشت. با‌این‌حال خوب است که در این بخش در‌خصوص بهترین زمان سفر به رشت سخن بگوییم؛‌ چرا‌که انتخاب زمانی مناسب برای سفر، لذت سفر را دو‌چندان می‌کند. آب‌و‌هوای این شهر رؤیایی، بسیار معتدل و مرطوب است. بارش‌ها در این شهر اغلب به‌صورت باران بوده و حتی در فصل‌های سرد نیز، چندان خبری از برف نیست.

جالب است بدانید که شهر رشت در میان شهر‌های شمال ایران، دارای رتبه بیشترین میزان بارندگی بوده و به شهر باران‌های نقره‌ای یا شهر باران معروف است. در‌نهایت چنانچه می‌خواهید سفری دل‌پذیر در این شهر را تجربه کرده و در هوایی مطلوب و معتدل به گشت‌و‌گذار در آن بپردازید، فصل‌های بهار و تابستان را برای سفر به رشت در تقویم خود علامت بزنید. 

جاهای دیدنی اطراف خانه میرزا کوچک خان | لذت تماشای زیبایی‌های رشت 

شهر رشت از دلربا‌ترین و خرم‌ترین شهر‌های ایران است و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری در گوشه‌و‌کنار آن جای خوش کرده‌اند. جاهای دیدنی رشت به‌قدری زیادند که بازدید از آن‌ها در زمان محدود سفر تقریباً غیر‌ممکن است. چنانچه از آن دست افرادی هستید که دلتان نمی‌آید بدون بازدید از تمام جاذبه‌های دیدنی یک شهر، آن را ترک بگویید، آشنایی با جاذبه‌های گردشگری که در نزدیکی هم قرار دارند به شما کمک بسیاری می‌کند. به همین سبب در این بخش چند‌تا از بهترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های استان گیلان را معرفی کرده‌ایم که در نزدیکی خانه میرزا کوچک خان جنگلی رشت قرار دارند. آشنایی با این جاذبه‌ها سبب می‌شود تا هنگام سفر به رشتِ دلربا بتوانید با یک تیر چند نشان زده و در زمانی کوتاه، از چندین و چند جاذبه دیدنی بی‌نظیر بازدید کنید. 

  • موزه شهرداری رشت

آدرس: ایران، استان گیلان، رشت، میدان شهرداری، موزه شهرداری رشت.
فاصله موزه شهرداری رشت تا خانه میرزا کوچک خان: ۳ دقیقه پیاده
  • عمارت کلاه فرنگی

آدرس: ایران، استان گیلان، رشت، خیابان حافظ، خیابان ملت، ضلع جنوبی پارک قدس، عمارت کلاه فرنگی رشت.
فاصله عمارت کلاه فرنگی تا عمارت میرزا کوچک خان:‌ ۹ دقیقه با خودرو.
  • موزه مردم‌‌شناسی رشت

آدرس:‌ ایران، استان گیلان، رشت، بلوار طالقانی، قبل از سبزه میدان، بین کوچه‌های حق شناس و افتخار، موزه مردم‌شناسی رشت.
فاصله موزه مردم‌شناسی رشت تا خانه میرزا کوچک خان جنگلی رشت: ۳ دقیقه با خودرو.
  • بوستان نیک مرام

آدرس: ایران، استان گیلان، رشت، بلوار معلم، ۸ دی، صفاری، نیک مرام، بوستان نیک مرام.
فاصله بوستان نیک مرام تا عمارت میرزا کوچک خان: ۴ دقیقه با خودرو.
  • بوستان سبزه میدان

آدرس: ایران، استان گیلان، رشت، مرکز شهر، خيابان علم الهدی، بوستان سبزه میدان.
فاصله بوستان سبزه میدان تا خانه میرزا کوچک خان:‌ ۵ دقیقه با خودرو.
  • حمام حاجی

آدرس: ایران، استان گیلان، رشت، خیابان دانشسرا، خیابان ساغری سازان، حمام حاجی.
فاصله حمام حاجی تا عمارت میرزا کوچک خان: ۱۲ دقیقه با خودرو.
  • مقبره میرزا کوچک خان جنگلی

آدرس:‌ ایران، استان گیلان، رشت، خیابان شیون فومنی، قبرستان سلیمان داراب، آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی.
فاصله مقبره میرزا کوچک خان جنگلی تا خانه ميرزا‌کوچک‌خان: ۱۴ دقیقه با خودرو.

اطلاعات بازدید از خانه میرزا کوچک خان جنگلی رشت | هرآنچه لازم است بدانید 

آدرسایران، گیلان، رشت، خیابان سهیل دبیری
شماره تماس۰۱۳۳۳۲۴۲۶۶۶
ساعات بازدیدهر‌روز هفته از ساعت ۳:۰۰ تا ۲۱:۰۰ 
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدیک تا دو ساعت

مسیر دسترسی به خانه میرزا کوچک خان | سفری کوتاه از میدان شهرداری تا خانه‌ای دیدنی 

از آنجایی که تقریباً همه میدان شهرداری رشت را می‌شناسند و موقعیت مکانی آن را می‌دانند، مبدأ حرکت را میدان شهرداری رشت قرار می‌دهیم. اگر در میدان شهرداری باشید، فقط با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی به خانه میرزا کوچک‌خان می‌رسید. برای این کار باید مسیر خود را از این میدان نام‌آشنا، به سمت خیابان سعدی حرکت کرده و با ورود به خیابان استاد‌سرا، خود را به مقصد جذاب خود برسانید. 

 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، همراه با هم، به کمک نیروی واژگان در دنیای خیال، به‌سوی شهر زیبای رشت در شمال ایران سفر کردیم تا با یکی از زیباترین خانه های تاریخی رشت آشنا شده، به تماشای بخش‌های مختلف آن پرداخته و محو زیبایی‌هایش شویم. در این مطلب ضمن معرفی این خانه تاریخی، در‌خصوص معماری و تاریخچه آن سخن گفته و تمامی اطلاعات لازم برای بازدید از آن را در اختیارتان قرار دادیم. آیا از این مطلب لذت بردید؟ اکنون نوبت شماست. چنانچه تا‌کنون تجربه سفر به شهر و بازدید از خانه پدری میرزا کوچک خان را داشته‌اید، در بخش نظرات تجربیات شیرین و اطلاعات ارزشمند خود راجع‌به آن را با ما و مخاطبان ما به اشتراک بگذارید. 

پرسش و پاسخ 

خانه پدری میرزا کوچک خان جنگلی که از بزرگ‌مردان تاریخ ایران است، در یکی از خیابان‌های قدیمی شهر زیبای رشت، موسوم به خیابان استاد‌سرا قرار دارد. به‌طور دقیق‌تر این خانه تاریخی و دیدنی، در ضلع شمالی میدان شهرداری رشت قرار داشته و تنها با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی از میدان شهرداری، می‌توانید خود را به این عمارت با‌صفا برسانید.

اگر در میدان شهرداری باشید، تنها با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی به خانه میرزا کوچک‌خان می‌رسید. برای این کار باید مسیر خود را از این میدان نام‌آشنا، به سمت خیابان سعدی حرکت کرده و با ورود به خیابان استاد‌سرا، خود را به مقصد جذاب خود برسانید.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی رشت که در نزدیکی خانه میرزا‌کوچک‌خان قرار دارند می‌توان به موزه شهرداری رشت، عمارت کلاه فرنگی، موزه مردم‌‌شناسی رشت، بوستان نیک مرام، بوستان سبزه میدان، حمام حاجی، مقبره میرزا کوچک خان جنگلی و… اشاره کرد.

از آنجایی که خانه میرزا کوچک خان جنگلی رشت، مکانی سر‌پوشیده است، بازدید از آن در هر زمان و هر فصلی از سال امکان‌پذیر بوده و شرایط آب‌و‌هوایی تأثیر چندانی بر کیفیت بازدید‌تان نخواهد داشت؛ با‌این‌حال چنانچه می‌خواهید سفری دلپذیر در این شهر را تجربه کرده و در هوایی مطلوب و معتدل به گشت‌و‌گذار در آن بپردازید، فصل‌های بهار و تابستان را برای سفر به رت در تقویم خود علامت بزنید.

خانه میرزا کوچک اکنون در اختیار شهرداری بوده و به موزه اسناد و وسایل دوران نهضت جنگل تغییر کاربری داده است. در این موزه که جزو بهترین موزه های رشت شمرده می‌شود، می‌توانید از اسناد تاریخی شامل نامه‌ها، عکس‌ها، روزنامه‌ها، لباس‌ها و ادوات جنگی میرزا کوچک و همچنین اشیاء‌ ارزشمندی بازدید کنید که توسط افراد مختلف به این موزه اهدا شده‌اند.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.