منارجنبان اصفهان | آشنایی با معماری عجیب ایرانی 

0

چند تا از جاهای دیدنی اصفهان را می‌شناسید؟ به نظرتان مهم‌ترین بنای اصفهان که می‌توان آن را نمادی از این شهر تاریخی دانست کدام است؟ چرا چنین انتخاب کردید؟ خب انتخاب شما چه بود؟ به نظر ما که منارجنبان از جمله مهم‌ترین بناهای قدیمی اصفهان است. در حقیقت می‌توان آن را یکی از نمادهای مهم این شهر تاریخی و فرهنگی دانست. خب آیا می‌دانید که این بنای زیبا و خاص در چه سالی ساخته شده است؟ راز معماری آن چیست؟ چرا تکان می‌خورد؟ چه بخش‌هایی دارد؟ چطور در سفر به اصفهان باید از آن دیدن کرد؟ خب در این مقاله با ما همراه باشید تا هر آنچه که نیاز دارید را درباره منارجنبان اصفهان بدانید و بازدید پربار و عالی را تجربه کنید.

منارجنبان اصفهان کجاست؟

منارجنبان در محدوده غرب این شهر و حاشیه شهر قرار دارد. برای دسترسی به آن باید خودتان را به کیلومتر 6 جاده اصفهان به نجف‌ آباد برسانید. در همین جاده و سمت راست، می‌توانید منارجنبان را ببینید. برای دسترسی و بازدید از منارجنبان، بهتر است از ماشین شخصی یا تاکسی دربست استفاده کنید.

معرفی منارجنبان اصفهان

منارجنبان اصفهان

آیا می‌دانید دلیل نام‌گذاری منارجنبان چیست؟ خب حتی اگر به اصفهان سفر نکرده باشید، شاید درباره دلیل نام‌گذاری این برج اطلاعاتی شنیده باشید. منارجنبان اصفهان یک برج با استحکام بسیار عالی است که در جای خود تکان می‌خورد. به همین خاطر بر اساس فعل جنبیدن، این بنا را منارجنبان نام‌گذاری کردند. در گذشته دور، این بنا در روستایی به نام کارلادان ساخته شد. البته در حال حاضر به‌خاطر تغییرات مرزبندی، این بنای تاریخی در نزدیکی نصرآباد اصفهان واقع شده است. در ساخت این بنای زیبا از تزئینات هنرمندانه و مهندسی بسیار خاص استفاده شده است؛ پس می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی و بناهای مهم تمام ایران دانست.

تاریخچه‌ منارجنبان اصفهان

تاریخچه‌ منارجنبان اصفهان

بر اساس اسناد و مدارک تاریخی، منارجنبان اصفهان را در دوران فرمانروایی محمد خدابنده اولجایتو بنا کرده‌اند. در طول تاریخ به‌دلیل اهمیت این بنای قدیمی، پیکر فردی با نام عبدالله بن محمود صقلابی را نیز در همین بنا به‌خاطر سپرده‌اند. از‌این‌رو در برخی منابع، منارجنبان اصفهان را با نام آرامگاه شیخ امیر عبدالله نیز می‌شناسند. روی سنگ قبر این عارف بزرگ، عدد 716 حکاکی شده است. این تاریخ نشان می‌دهد که در چه سالی پیکر او را به خاک سپرده‌اند. عمارت تک‌ایوانی منارجنبان اصفهان را در دوران ایلخانی بنا کرده‌اند. بر اساس روایات تاریخی، این بنا به سبک مغول‌ها ساخته شده است؛ اما تزئینات و ساختمان مناره‌ها در اواخر دوران صفویه بنا شده‌اند؛ پس باید بدانید که این بنا در ادوار مختلف تاریخی اهمیت بسیاری داشته است.

بخش های مختلف منارجنبان

بخش های مختلف منارجنبان

منارجنبان اصفهان دارای بخش‌های متعدد است. مناره‌ها جزو مهم‌ترین و معروف‌ترین بخش‌های آن به حساب می‌آید. در این بنا، دو مناره به چشم می‌خورند. هر مناره 9 متر عرض و 18 متر ارتفاع دارند. در تزئین این مناره‌ها از کاشی‌های زیبای کثیرالاضلاع فیروزه‌ای و کاشی‌های ستاره چهار‌پر لاجوردی استفاده کرده‌اند. همان طور که شما هم از دیگران شنیده‌اید، وقتی که یک مناره را تکان دهید، مناره دیگر نیز تکان می‌خورد. در بخش قبلی اشاره کردیم که در ایوان این بنا به دوران ایلخانی باز می‌گردد؛ پس یک ایوان هم در این عمارت وجود دارد.

بخش های مختلف منارجنبان

ایوان این مجموعه تاریخی جایی است که پیکر عارف معروف، شیخ امیر عبدالله به خاک سپرده شده است. این ایوان در ارتفاع 10متری از سطح زمین قرار دارد. در ساخت ایوان منارجنبان، از آجر استفاده کرده‌اند. همچنین نقاشی‌ها و تزئینات دیگری از قبیل کاشی‌‌کاری در این بخش به چشم می‌خورد. در نزدیکی ایوان چند سنگ قبر دیگر به رنگ سفید نیز وجود دارد. درباره این سنگ‌ مزارها اطلاعات خاصی در دست نیست. برخی بر این باور هستند که آن‌ها باقی‌مانده قبرستان قدیمی به حساب می‌آیند که منارجنبان روی آن بنا شده است.

بخش های مختلف منارجنبان

این ایوان با یک پلکان مارپیچ به پشت‌بام و مناره‌ها دسترسی پیدا می‌کند. البته بازدیدکنندگان اجازه استفاده از آن را ندارند. دو اتاقک کوچک در این مجموع به چشم می‌خورند که آن‌ها را با نام چله‌خانه می‌شناسند. چله‌خانه‌ها همان طور که از نامشان مشخص است، محل چله‌نشینی عرفا به حساب می‌آید. عرفا 40 روز در این فضای کوچک و ساده زندگی می‌کردند تا در فرصت پیش‌آمده با خدای خود خلوت کنند.

معماری منارجنبان اصفهان

معماری منارجنبان اصفهان

از نظر معماری، منارجنبان اصفهان یک اثر هنری بسیار پیچیده به حساب می‌آید. البته همان طور که اشاره کردیم، ایوان آن در دوران ایلخانی ساخته شده است. در این ایوان فقط چند نقاشی داخل گنبد و همچنین تزیینات جزئی به چشم می‌خورد؛ اما مناره‌ها نشانگر هنر مهندسی ایرانی هستند. این مناره‌ها در دوران صفویه به ایوان قدیمی اضافه شده‌اند. مناره‌ها از قوانین خاص فیزیکی پیروی می‌کنند. به این ترتیب که وقتی یک مناره را تکان می‌دهید، مناره دیگر تکان می‌خورد. جالب است بدانید که طی 400 سال، پس از عبور از این همه بلایای طبیعی، حتی تزیینات و کاشی‌کاری‌های زیبای این دو مناره تخریب نشده است. در راهنمای سفر اصفهان همیشه بازدید از منارجنبان توصیه می‌شود.

علت لرزش منارجنبان اصفهان

معماری منارجنبان اصفهان

نظرات مختلفی درباره دلیل تکان‌خوردن و لرزش این مناره‌ها وجود دارند. ریاضی‌دان‌ها و همچنین فیزیک‌دان‌ها، دلیل اصلی این حرکت را نظریه دوپلر می‌دانند. نظریه دوپلر با نام نظریه تشدید نیز شناخته می‌شود. این مناره‌ها از نظر معماری بسیار شبیه به هم هستند. از طرفی آن‌ها وزن چندانی ندارند. به این ترتیب بر اساس قضیه تشدید، وقتی که یک مناره تکان می‌خورد، روی مناره دیگر تأثیر می‌گذارد و باعث حرکت آن می‌شود. جالب است بدانید که برخی بناهای تاریخی در نزدیکی عربستان نیز پیدا شده‌اند که به این ترتیب تکان می‌خورند.

معماری منارجنبان اصفهان

برخی دیگر نظر متفاوتی دارند. آن‌ها بر این باور هستند که وقتی یک مناره تکان می‌خورد، علاوه‌ بر مناره دیگر، در این میان بخشی از عمارت نیز تکان می‌خورد. در جهت تحقیق درباره این لرزش، یک پژوهشگر ایرانی بخش انتهایی دو نخ با طول یکسان را به یک نخ افقی، دو آونگ ایجاد کرد. با حرکت یک نخ، نخ دیگر تکان می‌خورد. اگر یکی از نخ‌های این آونگ بلندتر از دیگری باشد، با تکان‌دادن نخ بلندتر، نخ دیگر هیچ حرکتی نمی‌کند. اگر وزن یکی از نخ‌ها بیشتر از نخ دیگر باشد، با حرکت‌دادن یکی از نخ‌ها، نخ دیگر به حرکت در می‌آید؛ پس می‌توان گفت که دلیل تکان‌خوردن مناره دوم در اثر حرکت مناره اول، همین موضوع است.

اطلاعات بازدید از منارجنبان اصفهان

ساعت بازدیدهمه‌روزه از 9 الی 18  | اگر  قصد تماشای تکان خوردن این برج‌ها را دارید در شیفت صبح در ساعات 10:30، 12 و 13:30 یا در شیفت عصر در ساعات 15، 16:30 و 18:30 به این برج بروید.
روزهای تعطیلاین برج در روزهای تاسوعا، عاشورا، شهادت حضرت علی، رحلت پیامبر، رحلت امام خمینی و همچنین شهادت امام جعفر صادق تعطیل است.
هزینه بازدید5هزار تومان

جاهای دیدنی نزدیک به منارجنبان

بهترین زمان بازدید از منارجنبان

بهترین زمان بازدید از منارجنبان

استان اصفهان جزو مناطق کویری مرکز ایران است. این شهر در ایام تابستان هوایی بسیار گرم و در زمستان هوایی سرد را تجربه می‌کند. از‌این‌رو بهتر است بهار و پاییز را برای سفر به اصفهان و بازدید از منارجنبان اصفهان انتخاب کنید.

مسیر دسترسی به منارجنبان

دسترسی به منارجنبان اصفهان بسیار ساده و سرراست است. ابتدا با خودروی شخصی به خیابان آتشگاه بروید. از آنجا بعد 6 کیلومتر با تابلوی ورودی مجموعه منارجنبان رو‌به‌رو خواهید شد. خوشبختانه این مجموعه دارای پارکینگ است. به همین خاطر لازم نیست نگران جای پارک خودرو خودتان باشید. همچنین باید بدانید که می‌توانید از تاکسی‌های اینترنتی، آژانس و تاکسی‌های دربست برای دسترسی به منارجنبان استفاده کنید. متأسفانه امکان استفاده از اتوبوس یا مترو برای دسترسی به مجموعه نیست.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره این بنای زیبا با مهندسی خارق‌العاده چیست؟ به نظر شما چطور می‌توان از ادامه روند تخریب این بنای تاریخی و زیبا جلوگیری کرد؟ اگر بخواهید سه تا از مهم‌ترین جاهای دیدنی قدیمی اصفهان را انتخاب کنید، کدام بناها را انتخاب می‌کنید؟ دلیل انتخاب خود را هم با ما در میان بگذارید.

منارجنبان اصفهان در کیلومتر 6 جاده اصفهان به نجف‌آباد قرار دارد.

هزینه بازدید از منارجنبان 5هزار تومان است.

همه روزه از ساعت 9 الی 18 امکان بازدید از منارجنبان وجود دارد.

در شیفت صبح در ساعات 10:30، 12 و 13:30 یا در شیفت عصر در ساعات 15، 16:30 و 18:30

ایوان مجموعه در دوران ایلخانی و منارها در دوران صفویان بنا شده‌اند.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.