آکواریوم اصفهان | سفر به دنیای ناشناخته ها

9

دریا و دیدنی‌هایش همیشه به‌قدری جذابیت داشته است که کمتر کسی پیدا می‌شود برای دیدن دنیای زیر آب‌ها شور و شوق نداشته باشد؛ اما واقعیت را هم باید در نظر گرفت. واقعیت آن است که همیشه برایمان این امکان وجود ندارد که به شهرهای شمالی یا جنوبی سفر کنیم؛ حتی همیشه هم برایمان مقدور نیست که در سفر به شهرهای دریایی، بتوانیم برویم زیر دریا و از دیدنی های آن لذت ببریم. به همین دلیل در سراسر دنیا، ازجمله ایران آکواریوم‌های بزرگی مانند آکواریوم دبی مال و آکواریوم کیش ساخته شده‌اند که گونه‌های متنوعی از آبزیان را در خود جای داده‌اند. آکواریوم اصفهان یکی دیگر از آکواریوم های ایران است که بازدید از آن برای عموم مردم آزاد است. به همین دلیل می‌خواهیم در این نوشته به عالم خیالی آن سفر کنیم؛ شما هم با ما همسفر باشید 🙂

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی اصفهان، روی لینک زیر کلیک کنید:

چرا باید به بازدید آکواریوم اصفهان برویم؟

آکواریوم اصفهان، اولین آکواریوم تونلی ایران است که علاوه بر مدرن و مجهزبودنش، صدها نوع آبزی زیبا و نادر شامل ماهی‌ها، کوسه‌ماهی‌ها و… را در دل خود جا داده است. این آکواریوم که در شهر باستانی اصفهان واقع شده است و به‌عنوان یکی از پرطرف‌دارترین جاهای دیدنی و تفریحی آن به شمار می‌رود. یکی دیگر از دلایلی که بهتر است در سفر به اصفهان از آکواریوم آن بازدید کنید، قیمت مقرون‌به‌صرفه بلیط آن نسبت به بلیط سایر آکواریوم‌ها در سطح جهان است.

آکواریوم، چه زمانی و کجای اصفهان ساخته شده است؟

آکواریوم اصفهان

آکواریوم بزرگ اصفهان با مشارکت شرکت اوشن‌آکواریوم ترکیه ساخته شد و در بهمن۱۳۹۷ افتتاح شد. شروع این پروژه، با 50درصد سهم ایران در اصفهان، منطقه جنگلی ناژوان، کلید خورد. موقعیت جغرافیایی آن نزدیک باغ پرندگان اصفهان است و همین موضوع باعث شده است بتوانید این مسیر را پیاده بروید. همچنین پارک ناژوان، یکی از پارک‌های تفریحی و مجهز این شهر است که اصفهانی‌ها به آن «ناژون» یا «ناژنان» می‌گویند. در این باغ فضاهایی چون تله‌سیژ، زمین‌های ورزشی، استخر، کمپینگ، زمین‌های بازی کودکان، ایستگاه‌های درشکه‌سواری، اسب‌سواری، قایق‌رانی و محوطه دوچرخه‌سواری فراهم شده و برای عموم قابل استفاده است. بنابراین با بازدید از آکواریوم اصفهان، تفریح در پارک ناژوان نیز نصیبتان می‌شود.

مشخصات آکواریوم اصفهان

تونل آکواریوم اصفهان

وقتی برای بازدید از آکواریوم به پارک ناژوان می‌روید، بعد از عبور از ورودی شیب‌دار آکواریوم و تهیه بلیط، به راهروی شیب‌دار دیگری راهنمایی می‌شوید که به ورودی اصلی آکواریوم منتهی می‌شود. آکواریوم تونل‌شکل است و در عمق 6 متری زمین با 35 متر طول ساخته شده است. این آکواریوم از ۳۳ آکواریوم زیرمجموعه  شکل گرفته و ۱۰۸۰ مترمکعب آب را در خود جای داده است.

ویدیوی زیبا از آکواریوم اصفهان

آکواریوم از چه بخش‌هایی ساخته شده است؟

بهتر است قبل از ورود به آکواریوم از این موضوع مطلع باشید که تونل از 3 بخش و پشت سر هم تشکیل شده است:

  • فلت آکواریوم یا آکواریوم قاب دیواری

وقتی وارد تونل آکواریوم بشوید، آکواریوم‌های تخت دیواری (فلت) را می‌بینید. در هر کدام از این آکواریوم‌ها، شرایطی مشابه اقیانوس‌ها شبیه‌سازی شده است و گروهی از آبزیان نادر آب‌های شور یا شیرین با رعایت هم‌زیستی با هم هم‌منزل هستند. آبزیانی که در آکواریوم های دیواری آکواریوم اصفهان نگهداری می‌شوند شامل: ماهی‌های ریز، اسب دریایی، مرجان و نیز انواع آبزیان اهلی، گیاه‌خوار، وحشی یا گوشتخوار هستند.

زندگی گروهی ماهی‌ها در آکواریوم اصفهان

  • سیلندر آکواریوم یا آکواریوم استوانه ای

در فضای تونل، درست بین آکواریوم‌های فلت، 3 آکواریوم استوانه‌ای بزرگ ساخته شده است. سیلندر آکواریوم ها نیز به خانواده دلقک‌ماهی‌ها، انواع مارماهی‌های مورن و ماهی کوپی باله بلند اختصاص دارند. دیدن آبزیان این استوانه‌ها در آکواریوم اصفهان قطعاً برایتان سرشار از هیجان و لذت خواهد بود.

  • تاچ آکواریوم یا آکواریوم لمسی

بعد از پشت سرگذاشتن آکواریوم های تخت و استوانه‌ای، ناگهان ابعاد آکواریم‌ها بزرگ‌تر و ماهی‌ها غول‌پیکر می‌شوند. کوسه، اسکار، مارماهی و انواع دیگر ماهی‌هایی که جثه بزرگی دارند، آبزیانی هستند که در آکواریوم‌ها نگه‌داری می‌شوند. شما می‌توانید از طریق شیشه‌های ضخیم این آکواریوم‌ها زندگی در اعماق رودخانه آمازون را با فاصله کمی از آن‌ها ببینید.

در آکواریوم چند گونه آبزی وجود دارد؟

وقتی به دیدن آکواریوم اصفهان می‌روید باید خود را آماده دیدن شگفتی‌های خلقت در زیر زمین کنید. هزاران ماهی، کوسه‌ماهی و آبزی دیگر در آکواریوم منتظر شما هستند. تنوع آبزیان اینجا به قدری زیاد است که هوش از سرتان می‌پرد؛ بله! درست متوجه شده‌اید؛ قرار است بیش از 5هزار آبزی را با 350 گونه مختلف ببینید. شما می‌توانید تجربه رفتن به 5 اقیانوس جهان را برای دیدن آبزیان نادر و خارق‌العاده در آکواریوم اصفهان تجربه کنید.

برخی از دیدنی ترین آبزیان آکواریوم اصفهان

امکانات رفاهی موجود در آکواریوم اصفهان

  • کافی‌شاپ

کافه در قسمت ورودی اصلی آکواریوم ساخته شده است که طراحی زیبا و دریایی دارد و شامل میز و صندلی‌های بسیاری است. البته بهتر است خود را آماده یک پذیرایی جانانه نکنید؛ چراکه منوی کامل و متنوعی ندارند.

  • استودیو عکاسی

در آکواریوم اصفهان این امکان برایتان فراهم شده است که بتوانید یک عکس چاپی برای خود به یادگار ببرید. به همین دلیل در کنار کافی‌شاپ از شما عکس گرفته می‌شود و هنگام خروج از آکواریوم می‌توانید آن را با پس‌زمینه تونل آکواریوم هدیه بگیرید.

  • امکان غذادادن به ماهی‌ها

نمی‌دانم تابه‌حال تجربه غذادادن به حیوانات را داشته‌اید یا نه؟! اما اینجا خبر خوبی برایتان دارم. کافی است پیش از ورود به آکواریوم غذای مخصوص ماهی‌ها را بخرید و در تونل، بخش آکواریوم‌های سرباز و حوضچه‌های مرجانی، این تجربه سرشار از ذوق را نصیب خود کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر با فرزند دلبندتان برای بازدید رفته‌اید، حتماً شرایط غذادادن به ماهی‌های قرمز شکمو را برایش فراهم کنید تا تجربه‌اش بشود بهترین خاطره سفر به اصفهان!

  • فروشگاه

وقتی بازدیدتان از آکواریوم اصفهان تمام شود؛ قبل از خروج از محدوده‌اش به یک فروشگاه با کلی لوازم تزئیناتی می‌رسید. اغلب این کالاها تزئینی با طرح ماهی‌های زیبا کار شده‌اند. با این حساب شاید جای مناسبی برای خرید سوغات اصفهان یا یادگاری از آکواریومش باشد. عروسک زیبا، ماهیان تاکسیدرمی، انواع پازل، ماگ و جاسوئیچی‌های ماهی‌شکل تنها بخشی از اقلام موجود در قفسه این فروشگاه است. ناگفته نماند ممکن است قیمت آن‌ها کمی گران به‌نظر برسد.

از آنجا که این جاذبه در پارک ناژوان قرار دارد می توانید بر روی امکانات این پارک نیز حساب باز کنید که عبارتند از: پارکینگ، بوفه، تله سیژ، کافه، رستوران، نمازخانه و… .

بهترین زمان بازدید از آکواریوم اصفهان

نمایی از آکواریوم اصفهان

ساعت کار آکواریوم اصفهان در شرایط عادی، همه‌روزه از ساعت 9:30 تا 19:00 هست؛ بنابراین شما می‌توانید در هرزمانی بین این ساعات، به دنیای شگفت‌انگیز زیر دریا سری بزنید؛ اما اگر بخواهم به بهترین زمان اشاره کنم باید بگویم: بازدید از آکواریوم اصفهان در ساعات نزدیک به ظهر بسیار هیجان‌انگیزتر است. دلیل آن هم این است که این زمان تایم غذای ماهی‌ها است و معمولاً در این زمان غواص‌ها به درون آکواریوم می‌روند. اگر هم خوش‌شانس باشید، می‌توانید لذت غذادادن به ماهی‌ها را خودتان تجربه کنید.

راستی! بازدید از آکواریوم اصفهان بهترین انتخاب برای روزهای سوزان تابستان یا برف‌وبوران زمستان است؛ چراکه محیط آکواریوم سرپوشیده است و تغییرات آب‌وهوایی شما را اذیت نخواهد کرد.

چگونه خود را به آکواریوم برسانیم؟

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، آکواریوم اصفهان در منطقه جنگلی ناژوان و در سمت دیگر زاینده‌رود ساخته شده است. برای رفتن به پارک ناژوان باید خود را از مسیر بزرگراه خیام، به بلوار الفت برسانید. پیشنهاد می‌کنیم اگر برایتان مقدور است با وسایل نقلیه خصوصی یا شخصی به پارک بروید تا راحت‌تر به مقصد برسید.

آدرس: اصفهان، پارک ناژوان، بلوار الفت، آکواریوم اصفهان

هزینه ورودیبرای اطلاع از هزینه ورودی با شماره 03137780013 تماس بگیرید
ساعت بازدید 9:30 تا 19:00
شماره تماس03137780013
آدرساصفهان، پارک ناژوان، بلوار الفت، آکواریوم اصفهان

در این مقاله سعی کردم با معرفی آکواریوم اصفهان، گوشه‌ای از زیبایی‌ها و شگفتی‌های دریا را به نمایش بگذارم. از شما می‌خواهم دیده‌ها و تجارب خود را از بازدید این آکواریوم در پایین همین مقاله ثبت کنید تا با دیگر همسفرانره بال آسمان، سفر هیجان‌انگیزی به دنیای ناشناخته‌ها داشته باشیم.

4.2/5 (13 نظر)
9 نظرات
  1. سجاد می گوید

    سلام جای خیلی باحالی هستش ولی لطفا مطالبتون رو کاملتر کنید ممنونم

    1. مهرداد ایزی می گوید

      سجاد عزیز
      ممنون که با نظرت به ما کمک میکنی
      لطفا اگر مورد مهم و جالب توجهی از قلم افتاده بگو تا پست رو آپدیت کنیم

  2. andia moghaddam می گوید

    آکواریوم اصفهان جای جالبیه ولی زیاد بزرگ نیست.قیمت بلیطش هم یخورده بالاست ولی در کل دیدینش خالی از لطف نیست

  3. علي می گوید

    قيمت بليط آن بسيار گران است؛ نفري حدود ٩٠٠٠٠ تومان (بهمن ١٤٠٠) كمرشكن است.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام. بله اگه بخواین تعداد خانوادگی حساب کنین، قیمت خیلی زیاد می‌شه؛ اما باز هم در مقایسه با تفریحاتی که در کیش یا جاهای دیگه وجود داره، ارزون محسوب می‌شه و واقعا به دیدنش میرزه.

  4. زینب می گوید

    سلام
    قیمت بلیط برای کودکان و بزرگسالان چنده ؟

  5. پریسا می گوید

    چقدره هزینه بلیط

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام روزتون بخیر. باید تماس بگیرین. احتمالا حدود ۱۵۰ باشه.

      1. حجت می گوید

        مدیریت ضعیف
        ساعت ورودی متغیر
        از ساعت ۹ به ساعت ۱۰
        هزینه گران ۱۳۵۰۰۰ تومان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.