موزه خودروهای تاریخی نمک آبرود | آلبوم خاطراتی برای ماشین‌بازها

3

موزه خودروهای تاریخی نمک آبرود یکی از بهترین موزه های ایران برای عشقِ ماشین‌هاست. علاقه‌مندان خودروهای قدیمی در این موزه فرصتی پیدا می‌کنند تا گشتی در تونل تاریخ بزنند و نگاهی به خودروهای آنتیک بیندازند. این موزه به لحاظ موقعیت نیز مکانی خوش‌مسیر برای گشت‌و‌گذار است. نزدیکی موزه شرایط را برای سیاحت در دیگر جاهای دیدنی نمک آبرود فراهم می‌کند. به لطف این ویژگی گردشگران با یک تیر ۲ نشان می‌زنند و در کنار گرفتن عکس‌های یادگاری با خودروهای عتیقه، آب‌و‌هوایی تازه می‌کنند. ماشین‌گردی در موزه خودروهای تاریخی هم فال است و هم تماشا. به همین دلیل از آنجایی که همراهان خود در ره بال آسمان را بدون اطلاعات کافی راهی سفر نمی‌کنیم، در ادامه با هم سری به موزه خودروهای تاریخی می‌زنیم. به شما قول می‌دهیم اگر عشق‌‌ماشین هستید، بدون شک مطالعه این مطلب برای شما جالب خواهد بود.

موزه خودروهای تاریخی کجاست؟

تصویری از شهر نمک آبرود

برای بازدید از خودروهای تماشایی این موزه باید راه شهرک گردشگری نمک آبرود را در پیش بگیرید. این شهرک در کیلومتر ۱۲ جاده چالوس تنکابن در استان مازندران قرار دارد. شهرک گردشگری نمک آبرود ساختمان خاصی را به موزه اختصاص داده است. در این ساختمان خودروهای تاریخی و آنتیک نگهداری می‌شود.

بخش‌های موزه خودروهای تاریخی

عکس بخش‌های موزه خودروهای تاریخی

همان گونه که انتظار می‌‌رود، خودروهای تاریخی مهم‌ترین بخش موزه را تشکیل می‌دهد. در این بخش چیزی حدود ۲۵ خودروی آنتیک از گوشه‌و‌کنار دنیا جمع‌‌آوری شده است. خودروهایی که در این موزه مشاهده می‌کنیم، قسمتی مهم از تاریخ صنعت خودروسازی جهان را پوشش می‌دهد. به لطف این ویژگی، در کنار بازدید از خودروهای عتیقه، اطلاعات کاملی هم از تاریخ صنعت خودروسازی بدست می‌آورید. این شرایط باعث می‌شود تا ماشین‌دوست‌ها، در کنار عکسبرداری با خودروهای قدیمی، دامنه اطلاعات خود از این صنعت را نیز گسترش دهند.

خودروهای موزه

رولز رویس سیلورگوست (rolls royce silver ghost)، سوگلی خودروهای این موزه است. این خودرو یکی از قدیمی‌ترین خودروهای سلطنتی جهان به حساب می‌آید. احمدشاه، پادشاه سلسله قاجار فرمان خرید این خودروی اشرافی را صادر کرد. رولز رویس سیلور گوستی که در موزه خودروهای تاریخی نگهداری می‌شود، در سال ۱۹۰۶ تولید شده است. این خودرو سرآمد خودروهای آن زمان بود. اگر اهل خودروهای قدیمی باشید، حتماً می‌دانید که بیشتر این خودروها با هِندل روشن می‌شدند. از آنجایی که در رولز رویس احمدشاه بهترین فناوری‌های روز به خدمت گرفته شده بود، این خودرو در کنار هندل، با سوئیچ هم استارت می‌خورد. رولز رویس پادشاه قاجار پیشرانه‌ای ۶‌سیلندری داشت. این پیشرانه ۷ هزار و ۳۶ سی‌سی ظرفیت داشت. به لطف چنین پیشرانه‌ای رولز رویس پادشاه ۵۰ اسب‌بخار نیرو می‌گرفت و در خیابان‌های بدون آسفالتِ آن زمان با سرعتی برابر با ۸۰ کیلومتر پیش می‌رفت.

در این موزه خودروی آنتیک دیگری با نام فانتوم ۴ (Phantom 4)، نگهداری می‌شود. تاریخ تولید این خودرو به سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۶ میلادی باز می‌گردد. جالب است بدانید از فانتون ۴ فقط ۱۸ دستگاه تولید شد. از این بین فقط یکی از از آن‌ها ضد گلوله بود. این خودروی ضد گلوله هم‌اکنون در موزه خودروهای تاریخی جا خوش کرده است. خودروهای کلکسیونی از سلاطین خودروسازی مانند پورشه، بنز و فولکس‌واگن نیز در این موزه مشاهده می‌شود. از این خودروها که بگذریم به بنز ۵۰۰ کِی (Mercedes Benz 500 K)، می‌رسیم. تاریخ ساخت این خودرو به اوایل صنعت خودروسازی جهان باز می‌گردد. بنز قدیمی که از آن صحبت می‌کنیم، بسان رهنوردانی که در افسانه‌ها گویند، کوچه‌پس‌کوچه‌های تاریخ را افتان‌و‌خیزان پشت‌‌سر گذاشته تا به دنیای مدرن امروز رسیده و در موزه خودروهای قدیمی آرام گرفته است.

مرسدس بنز اس‌.‌ال ۱۹۰ (Mercedes Benz SL 190)، لامبورگینی اسپادا جی‌.تی‌.‌ئی اس ۳ (Lamborghini GTE S3 Spada)، جگوار ام.‌کِی ۱۰ (Jaguar MK 10) از خودروهای تماشایی این موزه به حساب می‌آیند. برای عاشقان شعروشاعری نیز خبر خوشی داریم. در قسمتی از موزه خودروهای تاریخی لندرور مدل ۱۰۹ نگهداری می‌شود. سال‌‌ها پیش، سهراب سپهری عزیز سوار بر این لندرور می‌شد و زیر لب می‌خواند تا شقایق هست زندگی باید کرد.

امکانات موزه خودروهای تاریخی چالوس چه امکاناتی دارد؟

در کنار هر خودرو اطلاعات سودمندی از تاریخچه آن وجود دارد. امکان عکاسی با آنتیک‌ترین خودروهای دنیا نیز از دیگر امکانات موزه خودروهای تاریخی است. جالب اینجاست در این موزه چیزی حدود ۱۰ خودروی کلاسیک نیز وجود دارد که تاکنون رونمایی نشده‌اند. با این حساب چه بسا در آینده‌ای نزدیک چشم ماشین‌دوست‌ها به تعداد بیشتری از خودروهای قدیمی جهان در این موزه روشن شود. جالب‌تر اینکه در این موزه در کنار خودروهای آنتیک، کالسکه‌‌های قدیمی نیز وجود دارد. این کالسکه‌ها از دوران قاجار تاکنون در بهترین شرایط نگهداری شده‌اند تا سازوکار حمل‌و‌نقل قدیم در ایران را برای گردشگران زنده کند. در کنار خودروهای آنتیک، این موزه قسمتی برای نمایش دستاوردهای صنعت خودروسازی قدیم در ساخت پیشرانه‌ و تجهیزات داخل خودرو وجود دارد. در این قسمت با پیشرانه‌های قدیمی آشنا می‌شوید و در جریان پیشرفت فناوری‌ در ساخت خودرو قرار می‌گیرید.

بهترین زمان بازدید از موزه خودروهای تاریخی نمک آبرود

عکس بهترین زمان بازدید تله کابین نمک آبرود

شمال‌دوست‌ها به‌خوبی می‌دانند که این منطقه در بهار و تابستان از همیشه دیدنی‌تر است. با این حال از آنجایی که بازدید از موزه نیازمند آب‌و‌هوای خاصی نیست، می‌توانید هر فصلی از سال را انتخاب کنید. برای اینکه گردشگری به شما در نمک آبرود حسابی بچسبد، بهتر است بهار و تابستان راهی شمال ایران شوید. در میان برنامه گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی چالوس، موزه خودروهای تاریخی را هم اضافه کنید. انصافاً باید اعتراف کرد پاییزِ شمال هم لطف‌و‌صفای خودش را دارد. اگر برنامه‌ای برای مسافرت پاییزی به نمک آبرود دست داد، بازدید از خودروهای تاریخی این موزه را از دست ندهید. اگر هم فقط به قصد موزه‌گردی می‌خواهید راهی نمک آبرود شوید، زمستان نیز فرصت مناسبی برای موزه‌گردی است. البته حتماً چند دست لباس گرم همراه ببرید.

جاهای دیدنی نمک آبرود نزدیک به موزه خودروهای تاریخی چالوس

قرارگرفتن این موزه در نمک آبرود، بساط تفریح و طبیعت‌گردی گردشگران را مهیا کرده است. به لطف این ویژگی، گردشگران فرصتی پیدا می‌کنند تا پس از ماشین‌گردی در این موزه، سری به جاهای دیدنی نمک آبرود بزنند. همان‌گونه که حتماً می‌دانید شمال‌گردها بر این باور هستند که تمامی جاهای دیدنی نمک آبرود یک طرف و تله‌ کابین نمک آبرود یک طرف دیگر. این تله کابین زیبا و تماشایی فقط ۹۸۰ کیلومتر از موزه خودروهای تاریخی دورتر است. زیپ لاین، سورتمه‌ تفریحی، پل معلق، کارتینگ، پینت‌بال، مجتمع ورزش‌های هوایی و رستوران‌های درجه‌یک چالوس از جاهای تفریحی و سرگرمی است که حتماً پس از بازدید از موزه خودروهای تاریخی باید سری به آن‌ها بزنید.

مکان‌های اقامتی نزدیک به موزه خودروهای تاریخی

عکس بهترین زمان بازید هتل ونوس پلاس چالوس

گردشگران عشق‌ماشینی که از خودروهای قدیمی دل نمی‌کنند، بهتر است برای اقامت راه هتل ونوس پلاس در نزدیکی موزه را در پیش بگیرند. این هتل لوکس و اشرافی فقط ۵۰۰ متر با موزه خودروهای تاریخی فاصله دارد.

آدرس موزه خودروهای تاریخی چالوس

شمال‌دوست‌ها مسیر چالوس را بهترین راه برای رسیدن به نمک آبرود می‌دانند. در این مسیر پس از اینکه چالوس رسیدید، باید راهتان را ادامه دهید تا به تابلوی خروجی جاده به طرف نمک آبرود برسید. از این قسمت به بعد راه را به داخل نمک آبرود ادامه دهید تا تابلوی موزه خودروهای تاریخی پیش روی شما قرار بگیرد.

هزینه ورودی5000 تومان
ساعت بازدید9 صبح تا 4 عصر
آدرساستان مازندران، چالوس، نمک آبرود

موزه خودروهای تاریخی نمک آبرود از آن دسته مکان‌هایی است که در عرض یکی دو ساعت گردشگری، با خاطره‌های خوش از آن بیرون می‌آیید. همسایگی این موزه با بسیاری از جاهای دیدنی چالوس فرصتی فراهم می‌کند تا عشق‌ماشین‌ها، شمال‌گردی خاطره‌انگیزی را تجربه کنند. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از طرفداران دوآتشه‌ خودروهای قدیمی هستید و اطلاعات جالبی از این موزه دارید، این اطلاعات سودمند و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌های ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

موزه خودروهای تاریخی در شهرک گردشگری نمک آبرود واقع شده است. این شهرک در کیلومتر ۱۲ جاده چالوس تنکابن قرار دارد. شهرک گردشگری نمک آبرود ساختمان خاصی را به موزه اختصاص داده است. در این ساختمان خودروهای تاریخی و

حدود ۲۵ دستگاه خودروی آنتیک در این موزه نگهداری می‌شود که در بین آن‌ها، رولز رویس سیلورگوست، فانتوم ۴ و مرسدس بنز اس‌.‌ال ۱۹۰ خودنمایی می‌کند. جالب است بدانید لندرور سهراب سپهری هم در این موزه نگهداری می‌شود.

تله کابین نمک آب رود، کارتینگ، سورتمه، مرکز ورزش‌های هوایی، پل معلق و پینت‌بال از جاهاید دیدنی نزدیک به موزه خودروهای تاریخی نمک آبرود به حساب می‌آیند.

هتل ونوس پلاس با فاصله‌ای حدود نیم‌کیلومتر دورتر از موزه خودروهای تاریخی نمک آبرود، بهترین مکان برای گذران شب در این منطقه است.

بهار و تابستان بهترین زمان برای گشت‌و‌گذار در نمک آبرود و بازدید از موزه خودروهای تاریخی نمک آبرود چالوس است.

5/5 (2 نظر)
3 نظرات
  1. سعید می گوید

    همیشه از دیدن ماشین های کلاسیک لذت میبردم. حالا که این نمایشگاه توی نمک آبرود زیبا برپا شده، لذت بازدیدش صدچندان میشه. ممنون بابت معرفی کاملتون ?

    1. بانو تقیان می گوید

      ما هم از شما ممنونیم سعید عزیز برای ثبت نظرتون.

  2. عباس می گوید

    درود
    این نمایشگاه فعلا برپا نیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.