روستای سر آقا سید شهرکرد | ماسوله زاگرس

1

تابستان یعنی به دل جاده زدن. اما سؤال مهم اینکه به کجا؟ به نظر ما مسافرت باید علاوه بر مقصد جذاب، مسیر دل‌نشین هم داشته باشد تا افراد گذر زمان و خستگی راه را فراموش کنند. روستای سر آقا سید کوهرنگ هر دو ویژگی را دارد. این روستا جایی است که در آن زندگی شهری کم‌رنگ می‌شود و می‌توانید با جان و دل زندگی سنتی و زیبای مردم را ببینید. پس به مقصد روستای سر آقا سید حرکت می‌کنیم.

روستای سر آقا سید کجاست؟

عکس بافت پلکانی روستای سر آقا سید

احتمالاً نام ماسوله به گوشتان خورده است یا به آنجا سفر کرده‌اید؛ اما باید بدانید که ماسوله گیلان تنها ماسوله‌ ایران نیست. در غرب ایران و در استان چهار محال و بختیاری، هم روستا‌‌یی وجود دارد به نام روستای سر آقا سید که به ماسوله زاگرس معروف است. سر آقا سید کوهرنگ برخلاف ماسوله گیلان چندان شناخته‌شده نیست و حتی رستوران یا بازار‌های سنتی ندارد. این روستا در بخش مرکزی دهستان «میانکوه» شهرستان کوهرنگ قرار دارد. اطراف روستا را انبوه کوه‌های زاگرس فرا گرفته است. نام کوه شمالی «کنگله» است و کوه شمال غربی «نرمه» نام دارد. روستا از جنوب با دو کوه «خیمه» و «وند» احاطه شده است. طبیعت این منطقه که از جاهای دیدنی اطراف شهرکرد شناخته می‌شود، حال دل هر بیننده‌ای را خوب می‌کند.

علت نامگذاری روستای سر آقا سید

روستای سر آقا سید جدا از طبیعت بکر، نام جالبی هم دارد. آقا سید این روستا در دل مردم جا دارد و هرکدام از اهالی که درباره نام روستا بپرسی با عشق و محبت عجیبی پاسخ می‌دهند. حدود ۶۰۰ سال قبل شخصی شریف به نام سید عیسی همراه خانواده به روستا می‌آیند و زندگی تشکیل می‌دهند. پس از فوت این شخص محل دفن او به امامزاده عیسی تبدیل می‌شود. این امامزاده محل زیارت برای افراد این روستا و روستا‌های اطراف می‌شود. مردم بر سر مزار سید آقا عیسی می‌آمدند و وقتی کسی از آن‌ها می‌پرسید کجا می‌روید، در پاسخ می‌گفتند که به سر آقا سید می‌رویم. به مروز زمان اسم این منطقه شد: سرآقا سید!

عکس کلی از مزار سید آقا عیسی روستای سر آقا سید

البته نام این روستا روایت دیگری دارد. پلکانی‌بودن این روستا باعث شده خانه مردم مشرف به امامزاده باشد. تمامی خانه‌های روستا بالای سر مزار آقا سید قرار دارد. به همین دلیل این روستا به جایی معوف شد که بالای سر آقا سید قرار دارد. این نام به مرور زمان روی این روستا قرار گرفته است. هر چند ممکن است این روایت‌ها صحیح نباشد؛ ولی شنیدن این داستان‌ها از زبان مردم روستا با گویش زیبای لری بسیار شنیدنی است.

تاریخچه روستای سر آقا سید

روستای سر آقا سید شهرکرد در دل کوه کنده کاری شده است. فکر می‌کنید روستا چند سال قدمت دارد؟ باستان شناسان با توجه به موقعیت قرار گرفتن روستا اعتقاد دارند این روستا از نخستین پناهگاه‌های انسان است و قدمتی هزار ساله دارد. کارشناسان، روستا را مربوط به دوره «پارینه سنگی» دانسته‌اند؛ اما تنها سند موجود که برای اثبات قدمت روستا استفاده می‌شود، شجرنامه امامزاده این روستاست که نشان دهنده این است که فردی به نام عیسی 600 سال قبل به همراه خانواده خود به این روستا آمده و زندگی تشکیل داده‌اند.

معماری روستای سر آقا سید

عکس معماری روستای سر آقا سید

در بالا اشاره کردیم که روستا به ماسلوله زاگرس شهرت دارد؛ حدس بزنید چرا؟ روستای سر آقا سید کوهرنگ یکی از روستاهای پلکانی ایران است که بافتی شبیه به بافت ماسوله دارد؛ به‌شکلی که حیاط خانه بالا پشت بام خانه پایین است. این بافت پلکانی ظاهری به هم‌پیوسته به خانه‌های روستا داده است که از فاصله دور دیدنی است. جنس خانه‌های روستا از خشت، سنگ و چوب است. البته خانه استحکام خوبی دارند. دیوار‌ خانه‌ها ضخیم است و در‌های چوبی خانه کوچک ساخته شده‌اند تا اهل خانه را از سرما حفظ کنند. معماری خانه‌ها خبر از نبوغ سازنده‌های روستا می‌دهد. از دیگر نکات جالب توجه خانه‌های روستا این است که اکثر خانه‌های روستا از دو بخش تشکیل شده‌اند یک بخش مربوط به زندگی اهل منزل و بخش دیگر مناسب دام و طیور طراحی شده است.

عکس خانه روستای سر آقا سید

مردم روستا مهمان‌نوازی خود را حتی در ساخت خانه هم نشان داده‌اند؛ چون قسمت مسکونی خانه دو بخش دارد؛ بخشی مخصوص مهمان و بخشی برای اهل خانه. در و پنجره خانه‌ها رو به امامزاده باز می‌شود و از بالا منظره‌ایی دل‌انگیز دارد که سوژه‌ایی جذاب برای عکس است. وقتی در پایین روستا بایستید، غروب خورشید و روشن‌شدن چراغ خانه‌ها صحنه بسیار زیبایی ایجاد می‌کند که یکی از چندین منظره جذاب این روستاست.

امکانات روستای سر آقا سید

روستای سر آقا سید شهرکرد موقعیت خاصی از نظر جغرافیا دارد که توجیهی برای محدودیت امکانات این روستاست. از تمامی امکانات رفاهی، این روستا فقط برق دارد که آن هم با بارش اولین برف زمستان قطع می‌شود. مردم روستا از هیزم برای گرمای خانه‌ها و پخت غذا استفاده می‌کنند. می‌توانید حدس بزنید نبود گاز در روستا چه معنی دارد؟ ضمناً آنتن تلفن‌های همراه در این روستا قطع می‌شود. این اتفاق هم بد است و هم خوب. بدی موضوع قطع ارتباط با دوستان و اشنایان است و بخش خوبش اینکه ندگی بدون اینترنت و تلفن برای شما این امکان را فراهم می‌کند تا مدتی هرچند کوتاه را بدون دغدغه بگذرانید. مردم روستا از چشمه‌های اطراف آب شرب خود را تهیه می‌شود. مقاطع تحصیلی موجود در این روستا مقطع راهنمایی و ابتدایی است. دانش‌آموزان برای تحصیل بیشتر باید از روستا خارج شوند یا معلم‌های داوطلب، با برگزاری کلاس در روستا به دانش‌آموزان کمک کنند.

فرهنگ مردم روستا

عکس مردم روستای سر آقا سید

مردم روستای سر آقا سید شهرکرد از اقوام بختیاری هستند. این قوم هنوز پوشش اصیل خود را حفظ کرده‌اند. این مردمان شریف گویش لری دارند و لباس محلی بختیاری می‌پوشند. هنگام قدم‌زدن در روستا صدای آواز یا ساز «سُرنا» می‌شنوید که خبر از ذوق این مردمان دارد. مردم این روستا همگی سخت‌کوش هستند و به مسافران نشان می‌دهند که سخت‌کوشی ارتباطی با سن یا جنس افراد ندارد. زنان روستا همراه و همگام مردان روستا به کار و فعالیت مشغول هستند. زنان روستا به غیر از پخت غذا به جمع‌آوری هیزم و هنرهای دستی اشتغال دارند. از جمله هنر دست زنان می‌توان به بافتن چادر با موی بز، بافت گلیم و جاجیم اشاره کرد. مردان روستا به دامداری، کشاورزی و آوردن نمک از حوضچه‌های نمک اطراف روستا مشغول هستند.

مردم روستای سر آقا سید شهرکرد غذای‌های خاص و خوشمزه‌ای دارند که مواد آن را از طبیعت بکر اطرافشان تهیه می‌کنند. برای مثال نان روستاییان از آرد بلوط است. آش کاردین مهم‌ترین غذای این روستا حساب می‌شود. این آش از گیاهی به همین نام که در کوهستان اطراف می‌روید تهیه می‌شود.

اعتقادات مردم روستای سر آقا سید

عکس روستای سر آقا سید شهرکرد

مردم در همه جای جهان اعتقاداتی مخصوص خود دارند. شاید برای شما سؤال باشد اعتقادات مردم این منطقه چیست؟ روستاییان می‌گویند در گذشته روستا با خشکسالی مواجه بوده‌است؛ اما با آمدن سید عیسی به روستای آن‌ها و از برکت وجود ایشان خشکسالی روستای برطرف شده است. عَلَمی در امامزاده قرار دارد که اهالی آن را متعلق به سید عیسی می‌دانند. هر موقع که بیماری یا خشکسالی در روستا مشاهده می‌شود علم امامزاده را در روستا می‌گردانند تا مشکل رفع شود.

روی کوه خیمه علامتی شبیه عدد هشت وجود دارد که مردم روستا آن را نشانی می‌دانند که سید عیسی برای تعیین قبله به آنجا نیزه پرتاب کرده است.در همین کوه چشمه‌ایی به نام مراد چشمه قرار دارد که اهالی روستا آن را محل اجابت دعا و آرزو می‌دانند به شرطی که نیت فرد پاک باشد. چشمه دیگر این روستا چشمه خدر است که متعلق به حضرت خضر دانسته می‌شود و مردم روستای سر آقا سید کوهرنگ برای احترام در آن لباس نمی‌شویند.

جاذبه‌ های گردشگری سر آقا سید

  • بارگاه امامزاده سید عیسی

بارگاه امامزاده سید عیسی مهم‌ترین جاذبه روستا به حساب می‌آید و در جنوب روستا قرار گرفته است. سید عیسی از نوادگان امام هفتم(ع) هستند و نام این روستا هم برگرفته شده از ایشان است. ایشان 600سال پیش به این روستا آمدند و با خود برکت آوردند. وجود بارگاه ایشان آرامش خاطر روستاییان است.

  • حوضچه های نمک

حوضچه های نمک در فاصله 20کیلومتری روستا قرار دارند. مردم روستای سر آقا سید کوهرنگ از نمک این حوضچه ها امرار معاش می‌کنند. در مسیر رسیدن به حوضچه‌ها درختان گردو را می‌بینید که برخی قدمت 300ساله دارند.

  •  چشمه پیر غار

عکس  چشمه پیر غار

چشمه پیر غار سرازیر شده از دل کوه‌های زاگرس است. این گردشگاه شامل غار، چشمه، کتیبه و آبشار است. پیر غار در حد فاصل شهرکرد به سر آقا سید قرار دارد و فاصله آن تا روستا 100 کیلومتر است. چشمه پیر غار آبی زلال و گوارا دارد که نوشیدن از آن خستگی راه را از بدنتان بیرون می‌آورد.

  •  آبشار شیخ علی خان

عکس آبشار شیخ علی خان

آبشار شیخ علی خان در فاصله 40کیلومتری سر آقا سید در ابتدای روستایی به همین نام قرار دارد. آبشار از کوه های کوهرنگ سرچشمه می‌گیرد و از باریکه‌ای در شیخ علی خان به پایین می‌ریزد. آب در فصل زمستان یخ زده و به‌شکل قندیل‌هایی آویزان در می‌آید که گردشگران را به سفر در زمستان ترغیب می‌کند. در فصل بهار این منطقه محل رویش لاله‌های واژگون است. روستای سر آقا سید کوهرنگ از مناطقی است که در همه فصول سال زیبایی خود را به رخ گردشگران می‌کشد.

  •  غار چما

عکس  غار چما کوهرنگ

غار چما یکی از جالب توجه‌ترین جاهای دیدنی کوهرنگ است. اگر در مسیر از مردم محلی بپرسید این غار یخی را به شما نشان می‌دهند که پوشیده از برف است. دیدن برف در دل تابستان هر طبیعت دوستی را به وجد می‌آورد. غار چما انبار برف‌های زمستانی است. به همین علت به آن غار یخی هم می‌گویند. غار یخی بین گردشگران بیشتر استفاده می‌شود. البته ضخامت برف در تابستان به کمترین حد خود می‌رسد. این غار قبل از سر آقا سید قرار دارد.

  •  چشمه دیمه

عکس  چشمه دیمه

چشمه دیمه در نزدیکی سر آقا سید کنار روستایی به نام دیمه قرار دارد. این چشمه از زرد کوه سرچشمه می‌گیرد و آب آن حاوی املاح و مواد معدنی بسیاری است که به این چشمه خاصیت درمانی داده است. روستای دیمه امکانات رفاهی مانند آلاچیق و سرویس بهداشتی دارد که محل مناسبی برای اطراق کوتاه مدت و استراحت مسافران است.

  •  کوه‌های زرد کوه

عکس  کوه‌های زرد کوه

کوه‌های زرد کوه مناسب کوه‌نوردان است این رشته کوه‌ها در فاصله 30کیلومتری از روستا قرار دارند. بلندترین قله این رشته کوه 4221 متر ارتفاع دارد که کوه‌نوردان و علاقه‌مندان به ارتفاع را به خود جذب می‌کند.

  •  پیست اسکی چلگرد

عکس  پیست اسکی چلگرد

پیست اسکی چلگرد در ارتفاعات زاگرس قرار دارد. فاصله پیست تا سر آقا سید 30کیلومتر است. طول 800 متر و شیب 20 درجه، آن را به یکی از پرطرفدار‌ترین مناطق تبدیل کرده است. این پیست جاده آسفالت و امکانات رفاهی دارد تا ورزشکاران به‌راحتی در آن ورزش کنند. گنجایش این پیست نزدیک به 30هزار نفر است. ورزش مانند سفر زمان مشخصی ندارد و تقریباً همه وقت می‌توان برای آن‌ اقدام کرد پس اگر طبیعت دوست و ورزشکار هستید، حتماً به این پیست سفر کنید. پیست اسکی چلگرد در همه فصول پذیرای مهمان است.

زمان سفر به روستای سر آقا سید

بهترین زمان سفر به سر آقا سید نیمه اول سال است. در نیمه دوم بارش برف ارتباط روستا را با خارج قطع می‌کند. اگر به زندگی عشایری علاقه دارید، بهتر است در اردیبهشت سفر کنید؛ چون اردیبهشت زمان ییلاق عشایرهاست و شما می‌توانید همراه و همسفر این مردمان خونگرم باشید. آب و هوای روستای سر آقا سید کوهرنگ کوهستانی است و به همین علت هم در تابستان هوایی مطبوع دارد. همان طور که گفتیم زمستان این روستا با بارش سنگین برف همراه است.

امکانات روستای سر آقا سید

عکس مردم مهمان‌نواز روستای سر اقا

تا چند سال پیش مسافران برای اقامت از خانه های روستا‌ییان مهمان‌نواز استفاده می‌کردند؛ اما اخیراً چندین خانه محلی و مراکز بومگردی به این روستا اضافه شده که مخصوص گردشگران روستای سر آقاسید شهرکرد است. اگر زمان سفر شما فصول گرم سال است، شما فرصت سپری شبی فوق‌العاده را به دست آورده‌اید؛ زیرا می‌توانید با کمترین امکانات در طبیعت اطراف روستا چادر بزنید، به شرطی که احترام به طبیعت را فراموش نکنید.

مسیر رسیدن به روستای سر آقا سید

برای رسیدن به سر آقا سید ابتدا باید به غرب ایران، به استان بختیاری ایران یعنی چهارمحال و بختیاری وارد بشوید. به شهرستان کوهرنگ در شمال‌غربی استان بروید، فاصله 135کیلومتری شمال‌غربی شهرکرد و 45کیلومتری چهلگرد محل قرار گرفتن روستاست. این روستا در کوه های زردکوه واقع شده یعنی با چندین کوه‌ احاطه شده است. تنها مسیر دسترسی به روستای سر آقا سید شهرکرد، شهر چهلگرد است. در ابتدای مسیر رسیدن به این روستا به روستای شیخ علی خان می‌رسید. بعد از آن جاده آسفالت تمام می‌شود و وارد جاده‌ای پرپیچ‌وخم می‌شوید. این جاده‌ با هر بالا و پایینش دل بیننده را افسون می‌کند. از طبیعتی که در مسیر رسیدن به روستا قرار دارد غافل نشوید. شهرستان کوهرنگ از جاهای دیدنی شهرکرد است؛ پس به آن بی‌توجه نباشید و با سفر به روستای سر آقاسید شهرکرد چشم خود را به دیدن زیبایی‌ها عادت بدهید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرساستان چهارمحال و بختیاری، بخش مرکزی کوهرنگ، روستای سر آقا سید

به ما که خیلی خوش گذشت. به شما چطور؟ ممنونیم که تا اینجا با ره بال آسمان همراه بودید. این روستا یکی از روستاهای ایران عزیزمان است. امیدواریم که فرصت مسافرت به روستای سر آقا سید کوهرنگ پیدا کنید. اگر هم قبلاً به آنجا سفر کرده‌اید، از خاطرات خود بگویید. در قسمت پایین می‌توانید سؤال یا نظرات خود را به اشتراک بگذارید.

در استان چهار محال و بختیاری، در بخش مرکزی دهستان «میانکوه» شهرستان کوهرنگ قرار دارد.

فاصله 135کیلومتری شمال‌غربی شهرکرد و 45کیلومتری «چهلگرد» محل قرار گرفتن روستا است. تنها مسیر دسترسی به روستای سر آقا سید شهرکرد، شهر «چلگرد» است.

روستا بر خلاف ماسوله چندان شناخته شده نیست و امکانات رفاهی زیادی در روستا به چشم نمی‌خورد؛ همچنین روستا رستوران و بازار‌های سنتی ندارد.

تا چند سال پیش مسافران برای اقامت از خانه های روستا‌ییان مهمان‌نواز استفاده می کردند. اما اخیراً چندین خانه محلی و مراکز بوم‌ گردی به این روستا اضافه شده که مخصوص گردشگران است.

در مسیر رسیدن به روستا جاذبه‌های زیادی قرار دارد از جمله: آبشار شیخ علی خان، کوه‌های زرد کوه، چشمه دیمه، غار چما، پیست اسکی چلگرد.

5/5 (1 نظر)
1 نظر
  1. سید روح الله دادور می گوید

    اقامتگاه بومگردی روح الله سرآقاسید

    • ارائه خدمات مسافرتی و اسکان
    • تجربه ناب روستاگردی
    • عشایرگردی و آشنایی با عشایر
    • تجربه غذاهای محلی و سوغات
    • شرکت در مراسمات عروسی
    • طبیعتگردی ، عکاسی ‌، تور آفرودی …
    • بازدید از آبشارهای منطقه سرآقاسید
    09130069203 روح الله دادور

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.