سواحل قشم | از ناز ساحل نقره‌ای تا گرمای ساحل سوزا

0

جزیره قشم یکی از زیباترین جزایر جنوب ایران و استان هرمزگان محسوب می‌شود. در این جزیره می‌توانید از چندین ساحل بسیار خاص و تماشایی دیدن کنید. با ما همراه باشید تا زیباترین سواحل قشم را بهتر بشناسید.

زیباترین سواحل قشم را بهتر بشناسید

جزیره قشم در مقایسه با جزیره کیش سواحلی بکرتر و طبیعی‌تر دارد. کافی است با خرید بلیط هواپیما قشم خود را مهمان زیبایی‌های این جزیره کنید. زیبایی هر ساحل قشم به‌شکلی خاص گردشگران را شیفته خود می‌کند. در سفر به جزیره قشم با زیباترین سواحل ایران آشنا خواهید شد. این سواحل یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی قشم محسوب می‌شوند.

  • ساحل زیتون قشم

عکس ساحل زیتون قشم

پارک ساحلی زیتون قشم یکی از معروف‌ترین سواحل قشم به حساب می‌آید. زمانی که از مردم محلی درباره معروف‌ترین ساحل قشم سؤال می‌کنید، قطعاً بیشتر مردم این ساحل زیبا را به شما معرفی خواهند کرد. ساحل زیتون قشم دارای ترکیبی از ساحل ماسه‌ای و صخره‌ای است. پس دل همه گردشگران را به‌نوعی به دست می‌آورد. ساحل زیتون فضایی بسیار بزرگ دارد و در هر گوشه از این پارک امکاناتی برای مسافران تعبیه شده است. بد نیست بدانید ساحل زیتون یکی از شلوغ‌ترین سواحل قشم نیز به حساب می‌آید. حتی مردم محلی هنگام غروب غذایشان را همراه خود به این پارک می‌آورند تا از آرامش موج‌های خلیج همیشه فارس لذت ببرند.

امکانات و جاذبه‌های دیدنی ساحل زیتون قشم

در این پارک انواع امکانات رفاهی، خدماتی و اقامتی برای مسافران تعبیه شده است. پارک ساحلی زیتون دارای سکوهایی مخصوص چادر‌زدن، آلاچیق، سرویس بهداشتی، کافه، رستوران، آبخوری، نمازخانه و زمین‌بازی کودکان است. در هنگام تعطیلات نوروز، می‌توانید شاهد مسافران نوروزی باشید که در آلاچیق‌های این پارک و کنار خلیج همیشه فارس چادر زده‌اند. نورپردازی عالی و انتظامات این پارک ساحلی باعث می‌شود تا مسافران با خیال آسوده تا طلوع آفتاب در کنار این ساحل قدم بزنند. همان طور که اشاره کردیم، ساحل زیتون دارای ساحل صخره‌ای و ماسه‌ای است. اگر نمی‌خواهد تا پای شما ماسه‌ای شود، می‌توانید روی صخره بنشینید و از تماشای تلألؤ نور خورشید بر روی آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس لذت ببرید. همچنین با وجود سایت تفریحات آبی، می‌توانید انواع تفریحات و ورزش‌های آبی را نیز در ساحل زیتون قشم تجربه کنید.

هرمزگان، قشم، ۲کیلومتری جاده ساحل جنوبی

  • ساحل نقر‌ه ای قشم

جزیره قشم ترکیبی از عجایب طبیعی ایران محسوب می‌شود. در هر گوشه از این جزیره می‌توانید شاهد یک جاذبه عجیب و تماشایی باشید. شن‌های ساحل نقره ای قشم به‌لطف فلس ماهی‌ها و صدف‌های مختلف، رنگی براق به خود گرفته است. زمانی که مقداری از خاک سیاه این ساحل را در مشت خود بگیرید، احساس می‌کنید که تمام کهکشان در دستان شماست. از همه این زیبایی‌ که بگذریم، باید بدانید ساحل نقره‌ای در جزیره‌ای بسیار بکر و دورافتاده نزدیک به قشم قرار دارد. زمانی که خود را به این ساحل برسانید، احساس می‌کنید که همانند خانواده دکتر ارنست، در جزیره‌ای ناشناخته حضور دارید!

امکانات و جاذبه‌های دیدنی ساحل نقره ای قشم

عکس آهو در ساحل نقر‌ه ای قشم

همان طور که اشاره کردیم، ساحل نقره‌ای در یکی از جزایر نزدیک قشم قرار دارد. این جزیره خالی از سکنه است؛ پس نباید انتظار وجود امکانات رفاهی، خدماتی یا تفریحی را در این جزیره داشته باشید. لازم به ذکر است در این جزیره، گونه‌های بومی از آهوهای بندری زندگی می‌کنند. این آهوها ظاهری بسیار زیبا دارند و معمولاً برای خوردن غذا به نزدیک ساحل می‌آیند. مردم بومی منطقه نیز نه‌فقط آن‌ها را شکار نمی‌کنند، بلکه برایشان در ساحل غذا می‌گذارند. تماشای این مناظر می‌تواند به خاطراتی فراموش‌نشدنی در سفرتان به جزیره قشم تبدیل شود. لازم به ذکر است در طول شب، این ساحل به رنگین‌کمانی از رنگ و نور تبدیل می‌شود؛ پس اگر اهل ماجراجویی بیشتر هستید، حتماً هنگام شب نیز از این ساحل دیدن کنید.

 استان هرمزگان، جزیره قشم، جزیره هنگام

  • ساحل روستای شیب دراز قشم

عکس ساحل روستای شیب دراز قشم

آیا لاک‌پشت‌های پوزه عقابی را می‌شناسید؟ این نوع لاک‌پشت‌ها، یکی از زیباترین انواع لاک‌پشت در سطح اقیانوس‌های آزاد محسوب می‌شوند. جالب است بدانید این گونه لاک‌پشت، بسیار ترسو است. به همین خاطر معمولاً در دورترین نقاط از انسان‌ها به زندگی خود ادامه می‌دهد. به لطف خداوند، این نعمت از آن روستای شیب دراز قشم شده است تا میزبان لاک‌پشت‌های پوزه عقابی باشد. این لاک‌پشت‌ها در ساحل روستای شیب دراز واقع در بخش شهاب، تخم‌گذاری می‌کنند. بعد از 2 ماه، لاک‌پشت‌های کوچک سر از تخم بیرون می‌آورند و مستقیم راهی دریا می‌شوند. در این مسیر بعضی از آن‌ها طعمه پرندگان خواهند شد و برخی دیگر را خرچنگ‌ها شکار می‌کنند. در نهایت بخشی از آن‌ها خودشان را به آب می‌رسانند و به زندگی ادامه می‌دهند. تماشای این منظره تصویری نیست که به جز در این ساحل بتوانید در هیچ جای ایران شاهد آن باشید.

امکانات، جاذبه‌های دیدنی ساحل شیب دراز قشم

روستای شیب دراز در بخش شهاب و در دهستان سوزا قرار دارد. در طول مسیری که به‌سمت جنگل‌های حرا حرکت می‌کنید، با تابلوی ورودی این روستا رو‌به‌رو خواهید شد. معمولاً تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی در فصول سرد سال انجام می‌شود. به همین خاطر از اوایل بهار باید انتظار باز‌شدن تخم‌ها را بکشیم. از اوایل فروردین تا اوایل خرداد، این ساحل میزبان لاک‌پشت‌های پوزه‌ عقابی خواهد بود. فراموش نکنید که این حیوانات بسیار ترسو هستند و به محض احساس خطر، دیگر پای خود را به این ساحل نمی‌گذارند. به همین خاطر در نزدیکی این ساحل خبری از امکانات رفاهی و خدماتی نیست. همچنین در طول بهار، از این ساحل به‌خوبی مراقبت و محافظت می‌شود تا گردشگران به این لاک‌پشت‌ها آسیبی وارد نکنند.

قشم، بخش شهاب، دهستان سوزا، روستای دراز شیب

  • ساحل جزایر ناز

عکس ساحل جزایر ناز

ساحل جزایر ناز یکی از زیباترین سواحل قشم محسوب می‌شود. جزایر ناز را به‌نوبه خود می‌توان یکی از رؤیایی‌ترین جاهای دیدنی قشم دانست. تا زمانی که از نزدیک تماشاچی زیبایی این جزایر نباشید، متوجه علت نام‌گذاری آن نخواهید شد. جزایر ناز از دو جزیره صخره‌ای کوچک تشکیل می‌شوند. با جزرومد، یک مسیر خشکی کوچک و باریک بین این جزایر و البته ساحل قشم ایجاد می‌شود. این مسیر نه کاملاً خشک و نه کاملاً زیر آب است. در حقیقت انگار که این دو جزیره همیشه برای یکدیگر «ناز» می‌کنند و در فاصله از هم قرار دارند. به لطف جزایر ناز، ساحلی که کنار این جزایر قرار دارد، به یکی از مهم‌ترین سواحل قشم تبدیل شده‌ است. این سواحل همواره میزبان هزاران گردشگر است که منتظر می‌مانند مسیر خشکی بین این دو جزیره از دل آب بیرون بیاید.

امکانات و جاذبه‌های دیدنی ساحل جزایر ناز

در ساحل جزایر ناز قشم می‌توانید از انواع امکانات رفاهی، خدماتی و تفریحی استفاده کنید. در وهله اول این ساحل دارای پارکینگ اختصاصی است. از پارکینگ تا ساحل بیش از چند قدم راه نیست. در ساحل ناز کلوپ ورزش‌های آبی حضور دارند. پس می‌توانید انواع تفریحات آبی هیجان‌انگیز همانند جت‌اسکی، بنانا، پاراسل، اسکی روی آب و غیره را در این ساحل تجربه کنید. در کنار ساحل چند کافه و بوفه نیز تعبیه شده است تا مسافران بتوانند نیازهای خود را برآورده کنند. یکی از جذاب‌ترین تفریحاتی که می‌توانید در ساحل جزایر ناز تجربه کنید، عبور از آب دریا و سفر به جزایر ناز با شتر است. این تفریح می‌تواند یکی از خاطره‌انگیزترین بخش‌های سفرتان به جزیره قشم باشد.

هرمزگان، ۲۲‌کیلومتری قشم

  • ساحل سوزا قشم

عکس ساحل سوزا قشم

سوزا یکی دیگر از سواحل قشم است که در بخش شهاب قرار دارد. این روستا را به دره‌های تنگ کلمادون و تنگ لرد می‌شناسند. آب از این دو تنگه عبور می‌کند و در نهایت پس از یکی‌شدن، به خلیج همیشه فارس می‌ریزد. روستای سوزا یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های جزیره قشم محسوب می‌شود. در گذشته دور، این روستا بسیار رونق داشت و مرکز تجارت ایران به حساب می‌آمد. در حال حاضر توجه فراوانی به این روستا نمی‌شود. به همین خاطر طبیعت آن بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. اگر به‌دنبال سواحل آرام و بکر قشم هستید، ساحل سوزا برای شما بهترین گزینه خواهد بود.

امکانات و جاذبه‌های دیدنی سواحل سوزا

علاوه‌بر آرامشی که از ساحل دنج و خلوت سوزا از آن شما می‌شود، می‌توانید سری به جاهای دیدنی تاریخی این روستا نیز بزنید. در این روستا آثاری از گذشته پررونق آن هنوز هم به چشم می‌خورد. انبارهای گمرکی که امروز به خرابه تبدیل شده‌اند و ساختمان‌های قدیمی گمرک یادگاری از آن دوران هستند. تماشای دره‌های چیرا، لرد، کلمادون و بنه گردن در فصل زمستان نیز جزء جاذبه‌های دیدنی این روستا به حساب می‌آید. همچنین می‌توانید به سد گوران که در نزدیکی همین روستا قرار دارد، سری بزنید. قدمت این سد به دوران ساسانی باز می‌گردد. در روستای سوزا خبری از امکانات گردشگری و خدماتی فراوان نیست. پس بهتر است لوازم ضروری خودتان را همراه بیاورید.

جزیره قشم، ۳۹‌کیلومتری جنوب غربی شهر قشم، سوزا

  • ساحل روستای سلخ

عکس ساحل روستای سلخ

سلخ یکی از زیباترین و منحصر‌به‌فردترین روستاهای قشم محسوب می‌شود. این روستا بسیاری از عجایب طبیعی قشم را در خود جای داده است. در این روستا می‌توانید از ساحل سلخ، غار نمکی، بام قشم و کاسه سلخ دیدن کنید. طبیعت زیر آب این روستا به‌حدی زیباست که غواصان را مات‌و‌مبهوت خود می‌کند. وجود انواع گونه‌های آبزی در نزدیکی این روستا باعث شده تا شغل صیادی در روستای سلخ رایج باشد. برخی دیگر از مردم محلی نیز به آموزش غواصی به گردشگران و مسافران می‌پردازند. ساحل روستای سلخ معمولاً خلوت است و می‌توانید از آرامش دریا لذت ببرید.

امکانات و جاذبه‌های دیدنی ساحل روستای سلخ

روستای سلخ یکی از خاص‌ترین روستاهای قشم محسوب می‌شود. مردم این روستا هنوز به همان روش سنتی مشغول زندگی هستند. حتی خانه‌های مردم عزیز این روستا نیز به همان سبک‌ و سیاق گذشته و قدیمی ساخته می‌شود. سبک زندگی مردم محلی، خانه‌های آن‌ها و سایر جاهای دیدنی طبیعی این روستا، همگی باعث می‌شوند تا بازدید از ساحل روستای سلخ به یک خاطره فراموش‌نشدنی تبدیل شود. در این روستا می‌‌توانید سری به دنیای زیر آب بزنید و شاهد ماهی‌های رنگارنگ آب‌شور باشید. بخشی از ساحل روستای سلخ صخره‌ای و بخشی دیگر ماسه‌ای است. غواصی در قشم و ماهی‌گیری مهم‌ترین تفریحاتی هستند که می‌توانید در ساحل این روستا تجربه کنید. در کنار روستا چند دکه و بوفه نیز وجود دارند که می‌توانید مایحتاج خود را از آن‌ها تهیه کنید.

هرمزگان، جزیره قشم، بخش شهاب، روستای سلخ

  • ساحل روستای مسن

عکس ساحل روستای مسن

روستای مسن یکی از زیباترین روستاهای ساحلی قشم محسوب می‌شود. این روستا در بخش شهاب و انتهای جاده ساحلی جنوبی جزیره قرار دارد. مسن در عربی به‌معنای تکه سنگ سیاه است. در گذشته از این سنگ برای تیز‌کردن شمشیر استفاده می‌کردند. جالب است بدانید که این نوع سنگ خاص در نزدیکی همین روستا به‌وفور یافت می‌شود. به همین خاطر این روستا را با نام مسن می‌شناسند. این روستا در کنار خط ساحلی قرار دارد. ساحل روستای مسن یکی از زیباترین و بکرترین سواحل قشم محسوب می‌شود. گفتنی است تقریباً تمامی مردان این روستا، به شغل ماهی‌گیری مشغول هستند. مجموعاً حدود 200 شناور همواره در این روستا مشغول ماهی‌گیری است.

امکانات و جاذبه‌های دیدنی ساحل روستای مسن

عکس بخش ماسه ای ساحل روستای مسن

در بین سواحل قشم، بازدید از ساحل روستای مسن حال‌وهوای خاصی دارد. تصور کنید علاوه‌بر تماشای تلألؤ آفتاب روی آب‌های نیلگون خلیج فارس، می‌توانید از نزدیک شاهد زندگی مردم بومی قشم باشید. در این روستا مردم پیش از طلوع آفتاب به دریا می‌زنند تا هنگام صبح دست پر به خانه بازگردند. تماشای رفت‌وآمد صیادان، یکی از زیباترین مناظر این ساحل محسوب می‌شود. در این ساحل می‌توانید از امکانات روستا استفاده کنید. بخشی از ساحل مسن صخره‌ای و بخشی دیگر ماسه‌ای است. پس به اشکال مختلف می‌توانید از زیبایی‌های این ساحل لذت ببرید.

جزیره قشم، دهستان سوزا، روستای ساحلی مسن

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، به نظر شما زیباترین سواحل قشم کدام هستند؟ آیا تاکنون از این سواحل دیدن کرده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

ساحل روستای سلخ را می‌توان خلوت‌ترین ساحل قشم دانست.

شما می‌توانید در ساحل زیتون و جزایر ناز از تفریحات آبی لذت ببرید.

سواحل جزایر ناز و روستای دراز شیب را می‌توان زیباترین سواحل قشم دانست.

پارک ساحلی زیتون دارای امکانات کافی و فضایی کاملاً خانوادگی است.

از نظر قدمت تاریخی، ساحل روستای سوزا جزء قدیمی‌ترین سواحل قشم محسوب می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.