ساحل نقره ای قشم | ساحلی که شب‌ها نقره‌فام می‌شود

0

ساحل نقره ای قشم معرف حضور گردشگران علاقه‌مند به سیاحت در سواحل جنوب ایران است. این ساحل در طول روز زیبایی‌های چشمگیری دارد. با این حال شب که فرا می‌رسد، زیبایی‌های آن دوچندان می‌شود. ماسه‌های ساحل در زیر نور مهتاب، رنگی نقره‌فام به خود می‌گیرد. به همین دلیل نیز به آن ساحل نقره ای می‌گویند. تماشای ماسه‌های نقره‌ای، حس‌و‌حالی شاعرانه به گردشگری شما می‌دهد. انصافاً باید گفت حیف است اگر راهی استان هرمزگان شوید و سری به این ساحل زیبا نزنید. برای اینکه گردشگری در این ساحل بیشتر از همیشه به شما خوش بگذرد، اطلاعات سودمندی از گردشگری در آن مطرح می‌کنیم. به شما قول می‌دهیم به‌لطف این اطلاعات یکی از بهترین سفرهای خود به جنوب ایران را تجربه کنید.

ساحل نقره‌ ای قشم کجاست؟

عکس ساحل زیبای نقره ای قشم

گردشگرانی که تاکنون از جاهای دیدنی قشم بازدید کرده‌اند، به‌خوبی جاهای دیدنی جزیره هنگام را می‌شناسند. این جزیره نسبت به دیگر جزیره‌های جنوب ایران شاید مساحت کمتری داشته باشد؛ اما تا دلتان بخواهد مکان‌های دیدنی دارد. یکی از این مکان‌ها ساحلی است که به نقره‌ای مشهور شده. این ساحل در قسمت شمال غربی جزیره هنگام خودنمایی می‌کند. جالب اینجاست به‌رغم زیبایی‌های چشمگیر، شرایطی برای قدم‌زدن در این ساحل وجود ندارد. با این حال منظره نقره‌فام ساحل به‌اندازه‌ای تماشایی است که ارزش دارد از دور به نظاره آن بنشینید.

چرا باید از ساحل نقره ای قشم دیدن کنیم؟

منظره‌ای که این ساحل نقره‌فام دارد را در کمتر ساحلی پیدا می‌کنید. دلیل اصلی اصرار بر بازدید این ساحل، ماسه‌های درخشانی است که جلوه‌ای چشم‌نواز به ساحل می‌دهند. موج‌های خروشان دریا در طول شب ماسه‌های ساحل را نوازش می‌کند. این ماسه‌ها از زیر آب همانند دانه‌های مروارید می‌درخشند. نوری که از ماسه‌ها بازتاب پیدا می‌کند، حدود چند دقیقه طول می‌کشد. سپس موج بعدی فرا می‌رسد و دوباره ماسه‌ها مرواریدی می‌شود. این ماجرا تا صبح ادامه می‌‌کند تا ساحل منظره‌ای نقره‌ای و تماشایی پیش روی گردشگران قرار دهد.

دلیل درخشش ساحل نقره ای قشم

عکس درخشش ساحل نقره ای قشم

حتماً این پرسش‌ برای شما پیش آمده که در بین تمامی سواحل استان هرمزگان، چرا فقط این ساحل نقره‌ای است؟ برای پاسخ به این پرسش باید از علم کمک بگیریم. ماجرا از این قرار است که در ساحل نقره‌فام قشم، کانی‌های معدنی براقی وجود دارد. این کانی‌ها نور خورشید و ماه را بازتاب می‌دهند. به همین دلیل به‌دنبال بازتاب نور، ظاهری نقره‌ای در ساحل ایجاد می‌شود. از طرف دیگر در این ساحل تا دلتان بخواهد تکه‌‌های ریزشده‌ای از صدف‌های دریایی وجود دارد.

پلانگتون‌ها نیز در این ساحل به‌وفور یافت می‌شود. تکه‌های صدف‌های دریایی و پلانگتون‌ها نیز نور را بازتاب می‌دهد. همان‌گونه که می‌دانید فیتوپلانگتون‌ها جانورانی بسیار ریز هستند که در دریا و اقیانوس زندگی می‌کنند. این موجودات کوچک، ماده‌ای با نام سبزینه در بدنشان دارند. این ماده در شب‌های توفانی، نوری آبی‌رنگ متصاعد می‌کند. این نور در طول روز مشاهده نمی‌شود. با این حال در طول شب کاملاً به چشم می‌آید و جلوه‌ای زیبا به ساحل می‌دهد.

تاریخچه ساحل نقره ای

شاید باورتان نشود که ساحل نقره‌فام قشم، قدمتی به درازای تاریخ دارد. ساحلی که این روزها نقره‌ای و زیباست، سده‌های متمادی میزبان دوران‌های مختلف زمین‌شناسی بوده تا کانی‌های آن صیقل پیدا کند و شفاف شود. این کانی‌ها در گذر زمان فرسایش پیدا کرده‌اند. مدت‌های زیادی طول کشیده تا کانی‌های این جزیره کاملاً سابیده شود و حالتی پودرمانند پیدا کند. در نهایت این کانی‌ها اکنون به پودرهای براقی تبدیل شده‌اند که نور را کاملاً بازتاب می‌دهد. کانی‌ها با ماسه‌های ساحل مخلوط‌ شده‌اند تا این ساحل حالتی نقره‌فام و زیبا پیدا کند.

بهترین زمان سفر به ساحل نقره‌ ای قشم

عکس بهترین زمان سفر به ساحل نقره‌ ای

همان‌گونه که می‌دانید قشم آب‌و‌هوای گرمی دارد. به همین دلیل بهار زمان مناسبی برای سفر به این منطقه است. سکه مسافرت به قشم روی دیگری نیز دارد و تابستان‌ها این جزیره حسابی گرم می‌شود. اگر گرمایی نیستید، حتی در فصل تابستان نیز سفر به این ناحیه خوش می‌گذرد. با فرا رسیدن پاییز، رونق گردشگری در ساحل نقره‌ ای قشم به اوج می‌رسد. در این فصل هوای قشم به میزان چشمگیری خنک‌تر از تابستان می‌شود. از طرف دیگر فیتوپلانگتون‌هایی که از آن‌ها صحبت کردیم نیز در پاییز بیشتر در اطراف ساحل جمع می‌شود.

ازآنجایی‌که فیتوپلانگتون‌ها یکی از منابع اصلی ایجاد نور نقره‌ای در این ساحل است، زیبایی‌های ساحل نقره‌فام قشم در پاییز دوچندان می‌شود. آب‌و‌هوای قشم در زمستان به‌اندازه‌ای سرد نمی‌شود که شما را از گردشگری بیندازد. از طرف دیگر در این فصل جاهای دیدنی جنوب ایران خلوت‌تر می‌شود و قیمت هتل های قشم به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. ناگفته نماند جزیره هنگام در زمستان حسابی توفانی می‌شود. به همین دلیل بهتر است قبل از سفر حتماً آب‌و‌هوای این منطقه را بررسی کنید.

تجهیزات لازم برای سفر به ساحل نقره ای قشم

عکس تجهیزات لازم برای سفر به ساحل نقره ای قشم

به‌رغم جاذبه‌های بصری چشمگیر، امکان قدم‌زدن و گشت‌و‌گذار در ساحل نقره‌فام قشم وجود ندارد. ماجرا از این قرار است که مدیران گردشگری قشم، قدم‌زدن و حضور گردشگران در این جزیره را ممنوع کرده‌اند. این مدیران دلیل‌ محکمه‌پسندی برای ممنوعیت گردشگری در این جزیره دارند. همان‌گونه که اشاره کردیم، کانی‌ها و فیتوپلانگتون‌ها دلیل اصلی بازتاب نور خورشید و ماه در این ساحل به حساب می‌آید. حضور گردشگران باعث می‌شود کانی‌ها به پای آن‌ها بچسبد و از ساحل بیرون برود. حیات فیتوپلانگتون‌ها نیز در درازمدت بر اثر حضور گردشگران به‌ خطر می‌افتد. به همین دلیل باید خودتان را برای بازدید از راه دور این جزیره آماده کنید. در چنین گشت‌و‌گذاری حتماً دوربین عکاسی یا گوشی هوشمند با دوربین عکاسی باکیفیت را همراه داشته باشید.

ازآنجایی‌که جزیره قشم عموماً‌ هوایی گرم دارد، حتماً‌ چند دست لباس نخی همراه داشته باشید. کفش راحتی، کلاه آفتابگیر و عینک آفتابی نیز از دیگر تجهیزات لازم برای سفر به این ساحل به حساب می‌آید. همان‌‌گونه که اشاره کردیم، زیبایی ساحل نقره‌فام قشم در شب دوچندان می‌شود. اگر حوصله داشتید می‌توانید در فاصله‌ای نه‌چندان دور از ساحل چادر بزنید. در این شرایط چراغ قوه، وسایل پخت‌و‌پز، کیسه خواب و چادر مسافرتی را به کوله‌بار سفر خود اضافه کنید.

اقامتگاه های نزدیک ساحل نقره ای قشم

عکس اقامتگاه‌های گاروم زنگی در جزیره هنگام

گشت‌و‌گذار در این ساحل حدود یک روز طول می‌کشد. با این حال زیبایی‌های آن به‌اندازه‌ای است که به شما حق می‌دهیم اگر از ساحل نقره‌فام قشم سیر نشوید. به همین دلیل چه بسا به فکر اقامتی شبانه در یکی از اقامتگاه‌های نزدیک این ساحل بیفتید. در جزیره هنگام خبری از هتل نیست؛ اما در این جزیره چندین اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد. اقامتگاه‌های هنگامی، گاروم زنگی و دلفین از اقامتگاه‌های جزیره هنگام به حساب می‌آید. این اقامتگاه‌ها به‌لحاظ امکانات رفاهی چیزی کم‌و‌کسر ندارند.

عکس اقامتگاه‌های هنگامی در جزیره هنگام

از طرف دیگر در این جزیره تا دلتان بخواهد سوئیت‌های شخصی برای اجاره به گردشگران وجود دارد. امکانات این سوئیت‌ها بسته به پولی که هزینه می‌‌کنید، تفاوت دارد. همان‌گونه که اشاره کردیم، مانعی در جزیره هنگام برای چادرزدن وجود ندارد. به همین دلیل می‌توانید با خیال راحت در فاصله‌ای نزدیک به ساحل نقره‌فام قشم چادر بزنید و شب را به صبح برسانید. بهتر است مکانی نزدیک به پاسگاه یا گشت‌های ثابت نیروی انتظامی را برای چادرزدن انتخاب کنید تا خطری وجود نازنینتان را تهدید نکند.

جاهای دیدنی اطراف ساحل نقره‌ ای قشم

در گوشه‌و‌کنار جزیره هنگام جاهای دیدنی وجود دارد که به‌راحتی نمی‌توان از کنار آن‌ها گذشت. به همین دلیل اگر قدم‌رنجه‌ کردید و سری به جزیره نقره‌فام قشم زدید، حتماً از جاهای دیدنی زیر بازدید کنید. در کنار جاهایی که به آن‌ها اشاره می‌‌کنیم، نگاهی به راهنمای سفر قشم نیز بیندازید. در این راهنما درباره جاهای دیدنی اطراف این جزیره بیشتر صحبت کرده‌ایم.

تماشای دلفین ها

عکس تماشای دلفین ها در جزیره هنگام

هیچ می‌دانید نزدیک به ۱۳ گونه دلفین در آب‌های خلیج فارس وجود دارد. این دلفین‌ها از آب‌های آزاد به این منطقه می‌آیند و مدتی ماندگار می‌شوند. ساحل نقره ای قشم یکی از مناطق دلخواه دلفین‌ها به حساب می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم این شرایط را به فال نیک بگیرید و در کنار گردشگری در این ساحل، سری به دلفین‌های بازیگوش بزنید. دلفین‌ها موجودات سحرخیزی هستند. به همین دلیل اگر می‌خواهید حسابی به تماشای آن‌ها بنشینید، صبح خروس‌خوان با قایق در اطراف جزیره هنگام چرخ بزنید تا چشمتان به جمال آن‌ها روشن شود. دلفین‌های مهاجر عموماً در پاییز راهی جزیره هنگام می‌شوند. اگر از تماشای دلفین‌ها سیر نمی‌شوید، پاییز امسال را برای سفر به جزیره هنگام در تقویم گردشگری خود علامت بزنید.

بازار محلی جزیره هنگام

عکس بازار محلی جزیره هنگام

حیف است که راهی جزیره هنگام شوید و از این مکان با دست خالی بیرون بیایید. برای خرید سوغات قشم حتماً‌ سری به بازار محلی جزیره هنگام بزنید. همان‌گونه که از نام این بازار پیداست، شکل‌و‌شمایلی محلی دارد. فروشنده‌ها در این بازار با لباس‌های محلی چشم‌انتظار گردشگران هستند تا کالاهای دست‌ساز خود را به فروش برسانند. در این بازار در کنار سوغاتی‌های جالب و چشمگیر، خوراکی‌های خوشمزه‌ای نیز وجود دارد. اگر راهی بازار محلی جزیره هنگام شدید، حتماً سمبوسه‌های این بازار را امتحان کنید. طعم خوش این سمبوسه‌ها چیزی از غذای بهترین رستوران های قشم کمتر ندارد.

تاسیسات بندری انگلیس

عکس تاسیسات بندری انگلیس در جزیره هنگام

در قسمتی از جزیره هنگام تأسیساتی برای انبار و تلگراف‌خانه توسط انگلیسی‌ها بنا شده بود. امروزه از این ساختمان‌ها، خرابه‌ای بیش باقی نمانده است. با این حال گردشگری در تأسیسات بندری انگلیس برای گردشگران علاقه‌مند به تاریخ جنوب ایران خالی از لطف نیست.

سنگ مادر و دختر

عکس سنگ مادر و دختر جزیره هنگام

جزیره هنگام به دو قسمت جدید و قدیم تقسیم می‌شود. در بین این دو قسمت روستایی با نام غیل وجود دارد. در فاصله‌ای نزدیک به این روستا سنگ مادر و دختر خودنمایی می‌کند. این سنگ در واقع قسمتی از صخره‌ای بزرگ است که در کنار دریا با ظاهری همانند مادر و دختر وجود دارد. مردمان محلی بر این باور هستند که در روزگاران بسیار دور، مادر و دختری از دست ستمگران زمانه فرار می‌کنند و به این منطقه می‌آیند. این مادر و دختر برای نجات خود به درگاه ایزدان دعا می‌کنند. ایزدان نیز آن‌ها را به سنگ تبدیل می‌کنند تا با این روش از دست دژخیمان در امان بمانند.

کشتی به گل نشسته پرتغالی

عکس کشتی پرتغالی ها در جزیره هنگام

در دوران حکومت صفویان، پرتغالی‌ها برای مدتی در جزیره هنگام حکمرانی می‌کردند. به همین دلیل نیز در یکی از سواحل این جزیره کشتی به گل نشسته که از آن پرتغالی‌هاست. بقایای این کشتی اکنون به یکی از جاهای دیدنی جزیره هنگام تبدیل شده است.

مسیر دسترسی به ساحل نقره ای قشم

ساحل نقره‌فام قشم در جنوب ایران قرار دارد. به همین دلیل باید ابتدا راه بندر عباس را در پیش بگیرید و از این بندر به قشم بروید. همان‌گونه که حتماً می‌دانید قشم فرودگاه مجهزی دارد؛ در نتیجه می‌توانید از فرودگاه‌های شهرهای بزرگ ایران به قشم پرواز کنید. در نزدیکی فرودگاه قشم، اسکله‌ای با نام کندالو قرار دارد. این اسکله چیزی حدود ۱۲ کیلومتر از فرودگاه قشم دورتر است. این فاصله در عرض نهایتاً ۱۴ دقیقه طی می‌شود.

پس از رسیدن به اسکله کندالو، باید سوار قایق یا شناورهای مسافربری شوید و به جزیره هنگام بروید. این جزیره در ۲‌کیلومتری اسکله کندالو قرار دارد. اگر بخت با شما یار باشد و دریا طوفانی نشود، این فاصله را در عرض ۱۰ دقیقه طی خواهید کرد. زمانی که به جزیره هنگام رسیدید، راه شمال غربی این جزیره را در پیش بگیرید تا به ساحل نقره‌فام قشم برسید. به این نکته نیز اشاره کنیم که مراکز خرید قشم نسبت به فروشگاه‌های جزیره هنگام، کالاها و امکانات بهتری دارند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از رسیدن به این جزیره، تجهیزات لازم را خریداری کنید.

ساحل نقره ای قشم تجربه‌ای متفاوت از گردشگری را پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌دهد. امیدواریم اطلاعاتی که از این ساحل با شما مطرح کردیم، سفر جنوب ایران را به یکی از خاطره‌سازترین سفرهای شما تبدیل کند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم همراهان ما در ره بال آسمان، اطلاعات سودمند و خاطره‌های شیرینی از سفر به استان هرمزگان دارند، خواهشمندیم این اطلاعات سودمند و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

ساحل نقره ای قشم در قسمت شمالی جزیره هنگام قرار دارد.

در این ساحل کانی‌ها، تکه‌های ریز صدف و فیتوپلانگتون‌هایی وجود دارد که نور را بازتاب می‌دهد. بازتاب نور جلوه‌ای نقره ای برای ساحل ایجاد می‌کند.

پاییز بهترین زمان برای سفر به ساحل نقره ای قشم به حساب می‌آید.

اقامتگاه‌های هنگامی، گاروم زنگی و دلفین از اقامتگاه‌های جزیره هنگام به حساب می‌آید. این اقامتگاه‌ها امکانات رفاهی مطلوب و هزینه مناسبی دارند.

این ساحل در جزیره هنگام قرار دارد. بازار محلی، تماشای دلفین‌ها، سنگ مادر و دختر و کشتی به گل نشسته پرتغالی از جاهای دیدنی جزیره هنگام نزدیک به ساحل نقره ای قشم است.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.