ساحل ریشهر بوشهر | ناجی پی‌افکنده شیر

0

کوله‌بارتان را بردارید. قرار است به ساحل ریشهر بوشهر برویم. این ساحل از جمله زیباترین سواحل ایران است. در آن، تاریخ و طبیعت به هم پیوند خورده‌اند و دریا، ساحلی تاریخی را به آغوش می‌کشد.

ساحل ریشهر کجاست؟

ساحل ریشهر در ۸کیلومتری جنوب شهر بوشهر است، در استانی هم‌اسم همین شهر. بهتر است آن را در گوگل مپ پیدا کنید. نقشه ساحل ریشهر را در انتهای مقاله آورده‌ایم.

وجه تسمیه ریشهر

شاید مثل من، برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که ریشهر به چه معناست. ریشهر خلاصه‌ای است از ریوارد اردشیر یا ریواردشیر که در لغت‌نامه‌ها آن را «پی‌افکنده شیر» معنی کرده‌اند. شیر اینجا به اردشیر بابکان اشاره دارد. اردشیر بابکان یکی از پادشاه ساسانیان بود که در زمان حکومتش شهرهای زیادی تأسیس کرد و یکی از آن‌ها ریشهر بود.

  • روشهر

تصویری از ساحل ریشهر

ریشهر معنی دیگری هم دارد. کارشناس‌ها معتقدند این کلمه در اصل روشهر بوده است. در گویش بوشهری «و» به «ی» تبدیل شده است و به روشهر «ریشهر» می‌گویند؛ اما حالا چرا روشهر؟ در واقع، روشهر به‌معنی شهر رویی یا بالایی است. به‌خاطر اختلاف ارتفاع ریشهر با بوشهر، به آن اسم روشهر را داده‌اند که یعنی بالاتر از بوشهر قرار دارد.

  • لیان

تصویری دیگر از ساحل ریشهر

در سال‌های ۱۲۵۱ تا ۱۲۵۶، آجرنوشته‌های ساحل ریشهر را بررسی کردند. باستان‌شناس‌ها خیلی زود متوجه شدند ساحل ریشهر بنای جدید شهر لیان است. لیان معنی نجات‌یافته دارد که این هم برمی‌گردد به اردشیر بابکان که در این منطقه از مرگ نجات پیدا کرده بود.

ساحل ریشهر مهد تمدن و فرهنگ | گشتگ‌نویس‌های دانشمند

در دوران حکومت ساسانیان، این شهر یکی از مراکز علم و فرهنگ بود. دانشمندان و نویسندگان زیادی در این شهر زندگی می‌کردند. این دانشمندان کتاب‌هایشان را به خط گشتگ می‌نوشتند. این کتاب‌ها موضوع‌های متنوعی داشت، مثلاً طب، نجوم، فلسفه و متن‌­های مذهبی. کتاب‌های ریشهر به گشتک دفتران معروف بودند. حتماً کنجکاوتر هم شده‌اید؛ پس می‌توانید این واژه‌ها را گوگل کنید و درباره‌اش بخوانید.

ساحل ریشهر و تاریخ | شوتروک ناهونته

شاید تأسیس ریشهر به سلسله ساسانیان برگردد؛ اما مبدأ تاریخ این منطقه به زمانی نزدیک به تمدن عیلام برمی‌گردد. در این منطقه، آثار زیادی از تمدن‌های مختلف کشف شده است، مثلاً اشیا مفرغی، سفال‌های نقش‌دار، بناهای تاریخی و کتیبه‌های شوتروک ناهونته. شاید اسم شوتروک ناهونته برای شما عجیب و ناآشنا باشد. این پادشاه از پادشاهان معروف تمدن عیلام است که تاریخ‌دان‌ها، زمان فرمانروایی‌اش را به عهد طلایی می‌شناسند. این زمان حدود هزاره سوم قبل از میلاد بوده است.

ساحل ریشهر و معماری | شاه‌نشین

نمایی از مسجد شاه نشین

اگر در ساحل تفریحی ریشهر دنبال بناهای تاریخی عهد عیلام می‌گردید، خبری از آن‌ها نیست. خیلی قبل‌ترها همه بناها را با گل می‌ساختند؛ پس همه از خاک بودند و به خاک برگشتند. از دوره ساسانیان هم بنایی به جا نمانده؛ اما خرابه‌هایی از مسجدی در جنوب ریشهر باقی مانده است. به این مسجد مسجد شاه نشین می‌گویند. مسجد هم که به دوره اسلامی تعلق دارد؛ پس تاریخ بناهای ساحل ریشهر به قبل از اسلام نمی‌رسد.

ساحل ریشهر و جغرافیای کم‌نظیر | پیوند تمدن‌ها با جاده ابریشم آبی

نمایی از جاده ابریشم

ساحل تفریحی ریشهر به‌خاطر موقعیت جغرافیایی‌اش یکی از مهم‌ترین نقاط ارتباطی تمدن‌های شرق و غرب جهان باستان بود. هندی‌ها از همین راه برای تجارت به بین‌النهرین می‌رفتند. اگر کمی دقت کنیم، این راه آبی احتمالاً کاربردی شبیه جاده ابریشم در شمال ایران داشته است، راهی برای پیوند تمدن‌ها. تا اینجا گشت‌وگذارمان بوی برگه‌های کتاب تاریخ را می‌داد؛ اما حالا قرار است کمی بوی دریا بگیریم.

ساحل ریشهر و تفریح‌هایش | دریای پایین پله‌ها

  • شنا

نمایی از شنا ساحل بوشهر

ساحل تفریحی ریشهر از سطح دریا بالاتر است؛ پس باید برای شنا و تفریح از پله‌ها پایین بروید. این ساحل شنی است و قدم‌زدن در آن سنگین اما دوست‌داشتنی است. ساحل ریشهر برخلاف ساحل‌های دیگر استان بوشهر تمیز است؛ پس اگر شما هم به ریشهر سفر کردید، حواستان باشد که زباله‌هایتان را در کیسه بریزید.

  • وسایل تفریحی

تفریح در ساحل ریشهر بوشهر به شنا محدود نیست. اگر بوشهر در لیست سفرهای نوروزی شما باشد و در نوروز به ساحل ریشهر بروید، می‌توانید جت‌اسکی و شاتل‌سواری را هم امتحان کنید. شاتل‌ها تیوپ‌های بادی‌ای‌اند که قایق‌های تندرو با کابل آن‌ها را می‌کشند. این تفریح خانوادگی هرگز از یادتان نخواهد رفت.

  • پارک

نمایی از پارک ساحل ریشهر

در کنار ساحل ریشهر پارکی است که می‌توانید در آن خستگی نیم‌روزتان را در کنید.

  • عکاسی

نمایی از ساحل بوشهر در شب

لنج‌های پهلوگرفته در کنار ساحل همیشه زیبایی خودش دارد؛ اما اگر در رقص نور نارنجی غروب در آغوش آبی دریا تصویرشان را ثبت کنید، دیدنی‌تر می‌شود. اصلاً مگر می‌شود غروب زیبای خلیج فارس را از دست داد؟ البته ساحل بوشهر در شب هم جذابیت خودش را دارد، شکار ماه در دریای تاریک.

  • بازی‌های ساحلی

نمایی از والیبال ساحلی

مهم نیست دست‌به‌توپ شوید یا پا‌به‌توپ، بازی همیشه حال آدم را خوب می‌کند. این تفریح سالم و پرهیجان نیازی به صرف هزینه هم ندارد. در ساحل دلوار هم که باشید، زمین مخصوص والیبال هست. لذتش را ببرید. اگر قصد دارید وقت زیادی در ساحل بمانید، نگران سرویس بهداشتی هم نباشید، نزدیک است.

ساحل‌های اطراف | از این ساحل به اون ساحل فرجه!

راسته دریا را که بگیرید، به ساحل های معروف بوشهر می‌رسید که هرکدامشان اسمی دارد: ساحل لیان، ساحل آب شیرین کن و… . می‌توانید به آن‌ها هم سری بزنید. پارک ساحلی آب شیرین کن یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری جنوب ایران است. ساحل دلوار هم که زمین والیبال دارد و از امکانات ساحل صدف هم که نمی‌شود به‌راحتی گشت.

جاهای دیدنی بوشهر | از غار تا قلعه

ساحل ریشهر ساحل شهر بوشهر است. می‌شود از جاهای دیدنی بوشهر غافل شد؟ چندتایی از آن‌ها را برایتان می‌گذارم، چندتایی را هم شما برایمان در دیدگاه‌ها بنویسید.

  • گنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی جاشک بوشهر

در این مکان کوهستانی، آبشار، غار و کوه همگی از جنس نمک هستند. مردم محلی این کوه را به اسم گنبد نمکی جاشک می‌شناسند.

  • قلعه نصوری سیراف

قلعه نصوری سیراف قلعه‌ای ۲بخشی است، یک بخش آن ۲طبقه و بخش دیگر آن ۴طبقه. از بالای این قلعه می‌توانید دریا را تماشا کنید. از ویژگی‌های جالب این بنا بادگیر بلند آن است که در معماری‌های مشابه وجود ندارد. بر طاقچه‌های ایوان زیبای این قلعه شاهنامه را برجسته نقش زده‌اند. ادبیات در دوره‌ای از تاریخ جزئی جداناپذیر از معماری بود.

  • بازارهای محلی

بازارگردی را هرگز فراموش نکنید، به‌ویژه گشت‌وگذار در بازارهای محلی. این بازارها پر از هنر و فرهنگ ناب منطقه‌ها هستند. آن‌ها سوغاتی‌خریدن را ساده می‌کنند و هزینه‌هایتان را کم. صنایع‌دستی به این بازارهای محلی زنده‌اند، فراموششان نکنید. یکی از این بازارها در بندر گناوه است. سفر جنوب که بدون ماهی نمی‌شود. سری به بازار ماهی‌فروش‌ها هم بزنید؛ البته اگر ماهی‌شناس خوبی هستید.

سوغات بوشهر | خوردنی و بردنی بوشهری

چه اهل سوغاتی باشید چه یادگاری، کمی خرید حالتان را بهتر می‌کند. می‌توانید ماهی و میگو بخرید که بازارش را گفتیم. شاید هم دلتان صنایع‌دستی خواست. بوشهر زنبیل و حصیر هم دارد؛ البته خرما را که فراموش نکرده‌اید؟ تنوع خرما در جنوب خیلی بیشتر از تصور ماست.

اقامت در ساحل ریشهر بوشهر | شب در ساحل

در پارک‌ها امکانات کافی هست و می‌شود چادر زد. البته ممکن است برای مناسبت‌ها مختلف این امکان را حذف کنند؛ اما حرفه‌ای که باشید به‌خوبی می‌دانید مهمانسرا و سوییت همیشه گزینه کم‌هزینه و مناسب‌تری است. اگر هم هزینه برایتان مهم نیست که همه‌چیز ساده‌تر می‌شود، می‌توانید هتل رزرو کنید.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدید۲۴ساعته
آدرساستان بوشهر، جنوب شهر بوشهر، ساحل ریشهر

با شما سفرکردن حالمان را خوب می‌کند، چه مجازی باشد و چه حقیقی. حسابی سر کِیفمان می‌آورد. اگر در این سفرهای مجازی حال دل شما هم خوش می‌شود، ره بال آسمان می‌تواند هم‌سفرتان باشد. منتظرتان هستیم.

استان بوشهر، در ۸کیلومتری جنوب شهر بوشهر.

ساحل ریشهر شبانه‌روز باز است. 

هزینه ورودی رایگان است.

والیبال ساحلی، فوتبال ساحلی، جت‌اسکی، شاتل‌سواری، شنا، پارک، عکاسی.

در پارک‌ها امکانات کافی هست و می‌شود چادر زد. مهمانسرا و سوییت هم همیشه گزینه کم‌هزینه‌ای‌اند. اگر هم هزینه برایتان مهم نیست، می‌توانید هتل رزرو کنید.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.