راهنمای سفر بندر گناوه | قدیمی‌ترین بندر تاریخی ایران

0

شهرها و بنادر جنوبی کشورمان جزء زیباترین جاهای دیدنی ایران به حساب می‌آیند. مردم جنوب مردمانی خون‌گرم، شاداب و زنده‌دل هستند. امروز قصد داریم تا شما را به یکی از قدیمی‌ترین بنادر ایران، یعنی بندر گناوه ببریم. با ما همراه باشید تا این بندر را به‌صورت کامل بشناسید.

فهرست مطالب

بندر گناوه کجاست؟

بندر گناوه یکی از جاهای دیدنی اطراف بوشهر محسوب می‌شود. این بندر بین شهر بوشهر و بندر دیلم قرار دارد. از بندر خور امام حسن تا گناوه، حدود 18‌کیلومتر فاصله است. اگر بوشهر را مبدأ حرکت خود قرار دهید، باید فاصله 160‌کیلومتری را پشت‌سر بگذارید تا به گناوه برسید.

بهترین زمان سفر به بندر گناوه

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

گناوه جزء شهرهای جنوب ایران در استان بوشهر به حساب می‌آید. پس آب‌وهوای آن تفاوتی با شهرهای دیگر جنوب کشور ندارد. همانند سایر شهرهای جنوبی حاشیه خلیج همیشه فارس، گناوه نیز آب‌وهوایی گرم و شرجی دارد. در این شهر میزان بارندگی در سال به‌طور متوسط 150 میلی‌متر و میانگین دما 25 درجه است. البته باید بدانید دما در تابستان به حدود 50 درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. در تمامی فصول سال، میانگین رطوبت هوای بندر گناوه بین 60 تا 70درصد متغیر است. همین مسئله باعث می‌شود حتی در فصل سرد سال، اختلاف دمای بسیاری وجود نداشته باشد.

در فصل تابستان، با در‌نظر‌گرفتن رطوبت 70درصدی و دمای 50درجه‌ای، حتی تنفس نیز برای مسافران بندر گناوه دشوار خواهد بود. به همین خاطر بهتر است اصلاً فصل تابستان را برای سفر خود انتخاب نکنید. در این فصل گرمای هوا بسیار آزاردهنده می‌شود. البته در فصل تابستان با توجه به گرمای شدید و رطوبت هوا، افراد کمتری به گناوه سفر می‌کنند. همین مسئله باعث کاهش هزینه‌های سفر خواهد شد. پس اگر قصد کاهش هزینه‌های سفر را دارید، بهترین زمان سفر برای شما تابستان خواهد بود.

بررسی آب و هوای بندر گناوه

از نظر آب‌وهوا، بهتر است ابتدای فصل بهار یا شش ماه دوم سال را برای سفر خود انتخاب کنید. در حقیقت از اوایل خرداد‌ماه گرمای هوا آغاز می‌شود. به همین ترتیب هرچه به تابستان نزدیک می‌شویم، هوا گرم‌تر خواهد شد. سپس از ابتدای آبان‌ماه، دمای هوا بهتر می‌شود. پس می‌توانید از اوایل آبان تا اوایل خرداد را برای سفر خود انتخاب کنید.

طبیعت و پوشش گیاهی

پوشش گیاهی منطقه بندر گناوه

شرایط زیست‌محیطی گناوه بسیار منحصر‌به‌فرد است. در این منطقه با توجه به گرمای هوا و رطوبت فراوان، فقط گیاهان خاصی رشد می‌کنند. البته رویش هر نوع پوشش گیاهی باعث به‌وجود‌آمدن پوشش جانوری ویژه‌ای نیز می‌شود. به‌صورت کلی در این منطقه فقط گیاهان گرمادوست رشد می‌کنند. در گناوه می‌توان شاهد حضور گیاهانی همچون گزنه، علف مار، آویشن، گل پنیرک، خرفه، گز، ترشک، ریواس و کنار بود.

همچنین همانند سایر شهرهای جنوبی کشور، درختان نخل بسیاری نیز در گناوه به چشم می‌خورند. در این میان می‌توان به حضور گیاهانی همچون خرگ، هلبه، گهور، کنگر، بهمن، کاگل، منگک، پنچه، چوندر، خلیولوک، شودر، تبرچه، ریحان، نعنا، گشنیز و کرات نیز اشاره کرد.

پوشش جانوری بندر

وجود پوشش گیاهی خاص، باعث شده تا حیوانات منحصر‌به‌فردی نیز در این منطقه زندگی کنند. در این ناحیه پستانداران متعددی زندگی می‌کنند. در این بندر می‌توانید شاهد حضور خارپشت ایرانی، خفاش بال سفید، خفاش میوه‌خوار، تشی، جربیل، خرگوش، شغال، گرگ، روباه معمولی، روباه شنی، پلنگ، گراز، گربه وحشی و غیره باشید.

همچنین پرندگان زیبایی همانند کشیم، حواصیل، باکلان، توبیمار، عقاب ماهی‌گیر، خوتکا، عقاب دریایی، سنقر، کرکس، قرقی، عقاب، سارگپه، دلیچه، تیهو، چنگر، دراج، هویره، دیدومک، چاخ لق، سلیم، چاکاوک، آبچیلک، چک‌چک و غیره نیز در این منطقه زندگی می‌کنند.

در میان دشت‌های گناوه نیز می‌توانیم شاهد حضور خزندگان متعدد باشیم. به‌عنوان مثال انواع مارهای سمی همانند مار جعفری، انواع مارهای نیمه‌سمی همانند یله مار، طلحه مار، مار دستی، مار قطانی و شتر مار در این منطقه زندگی می‌کنند. با توجه به تنوع بسیار مارها، بهتر است از هر نوع ماری دوری کنید. برخی از مارها سمی هستند و ظاهری آرام و جثه‌ای کوچک دارند. پس حتماً دراین‌باره احتیاط کنید. علاوه‌بر مارها، انواع خزندگان همانند اسکینگ، آگاما، لاسرتاها، جکو، سوسمار و بزمجه نیز در این بندر زندگی می‌کنند.

همچنین لازم به ذکر است در سواحل بندر گناوه حدود 200 نوع ماهی جنوب زندگی می‌کنند. این منطقه یکی از مهم‌ترین ذخایر ماهی در ایران به حساب می‌آید. به همین خاطر بسیاری از مردم بندر، به شغل ماهی‌گیری مشغول هستند. در این میان می‌توان به ماهی‌های حلوا، قباد، راشگو، شوریده، حلوا سیاه، سرخو، شعری، هامور، خاور، صبیتی، سنگسر، پیکو، شیر و غیره اشاره کرد.

جاهای دیدنی گناوه

  • تالاب حله

تالاب حله یکی از مناطق حفاظت‌شده بندر گناوه محسوب می‌شود. این تالاب از رودی با همین نام تأمین می‌شود. تالاب حله زیستگاهی امن و آرام برای پرندگان مهاجر به حساب می‌آید. به همین خاطر این تالاب در بُعد بین‌الملل نیز حائز اهمیت است. علاوه‌بر پرندگان، جانوران دیگری همانند خرگوش، گرگ و شغال نیز در این منطقه آرام زندگی می‌کنند. شکار و هرگونه آسیب‌رساندن به حیوانات در این منطقه ممنوع است. همچنین در برخی بازه‌های زمانی خاص، برای بازدید از این منطقه باید مجوز لازم را تهیه کنید. پس در بازدید از این تالاب، مراقب حیوانات باشید. وسعت این تالاب به 40هزار هکتار می‌رسد. در اطراف این تالاب، مراتع سرسبز و تماشایی به چشم می‌خورند. بازدید از این تالاب می‌تواند به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی در سفرنامه بندر گناوه شما تبدیل شود.

  • ساحل شنی بندر

ساحل شنی گناوه یکی از زیباترین مناطق این بندر محسوب می‌شود. این ساحل ظاهری بسیار تماشایی دارد. در مناطق جنوبی کشور، می‌توانید شاهد انواع مختلفی از سواحل باشید. برخی ساحل‌ها سنگی، برخی مرجانی و برخی ماسه‌ای هستند. این ساحل، جزء سواحل شنی جنوب ایران به شمار می‌آید. در این ساحل می‌توانید با پای برهنه راه بروید و از نرمی شن زیر پای خود لذت ببرید. همچنین تماشای منظره خلیج همیشه فارس از این بندر نیز یک تجربه فراموش‌نشدنی و عالی خواهد بود. لازم به ذکر است در دوران تعطیلات نوروز، می‌توانید شاهد جشنواره‌های متعددی در این ساحل باشید. این ساحل محل برگزاری جشنواره سنتی غذاهای محلی، مجسمه‌های شنی و انواع بازی‌های بومی است. در ضمن در این سواحل امکان شنا و همچنین قایق‌سواری نیز وجود دارد.

تفریحات بندر گناوه

  • تفریحات آبی

قایق سواری در بندر گناوه

در نزدیکی ساحل بندر گناوه می‌توانید از تفریحات مختلف آبی لذت ببرید. در این منطقه امکان قایق‌سواری و شنا در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس وجود دارد. تفریحات آبی گناوه، چهارفصل هستند. یعنی در تمامی فصول سال می‌توانید از این تفریحات لذت ببرید.

  • لذت‌بردن از ساحل گناوه

لذت بردن از سواحل بسیار زیبای بندر گناوه

سواحل گناوه برخلاف بسیاری از سواحل ایران در جنوب، شنی هستند. این یعنی می‌توانید با پای برهنه در ساحل قدم بزنید. سواحل گناوه را به جرئت می‌توان یکی از زیباترین سواحل جنوبی کشور دانست.

  • خرید

خرید سوغاتی از بندر گناوه

بسیاری از مسافران فقط برای خرید به گناوه می‌آیند. گناوه یکی از بهترین مناطق برای خرید محسوب می‌شود. خرید یک تفریح عالی مخصوصاً برای خانم‌هاست! تمامی اجناس گناوه، اجناس اصلی هستند. به همین خاطر خبری از کالاهای تقلبی یا داخلی در این بندر نیست. همچنین قیمت اجناس این بندر را اصلاً نمی‌توان با قیمت شهرهای بزرگ همانند تهران قیاس کرد. در این بندر شما می‌توانید خریدی مقرون‌به‌صرفه و البته اصل داشته باشید.

  • تماشای ابنیه تاریخی

تماشای جاذبه های تاریخی در بندر گناوه

قدمت بندر گناوه به حدود 1500 سال می‌رسد. به همین خاطر باید انتظار بازدید از جاهای دیدنی تاریخی را در این بندر داشته باشید. پس می‌توانید در این شهر از تماشای آثار تاریخی متعدد نیز لذت ببرید.

قدمت تاریخی بندر گناوه

قدمت تاریخی بندر گناوه

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، بندر گناوه یکی از قدیمی‌ترین بنادر ایران به حساب می‌آید. بر اساس اسناد و یافته‌های تاریخی، قدمت این بندر به حدود 1500 سال پیش باز می‌گردد. بسیاری از باستان‌شناسان، قدمت این بندر را به دوران ایلامیان نسبت می‌دهند. با وجود این برخی دیگر بر این باور هستند که پیدایش بندر گناوه به دوره ساسانیان باز می‌گردد. در هر صورت می‌توان گفت که بندر گناوه حداقل به 1500 سال قبل تعلق دارد.

جاذبه‌های تاریخی بندر گناوه

  • امامزاده سلیمان بن علی

امامزاده سلیمان بن علی یکی از جاهای دیدنی استان بوشهر محسوب می‌شود. مقبره این امامزاده ظاهری بسیار زیبا دارد. از نظر معماری، گنبد این امامزاده به‌شکل پلکانی ساخته شده است. این گنبد فیروزه‌ای‌رنگ است. برای دسترسی به امامزاده سلیمان بن علی باید خودتان را به جاده گناوه – دیلم برسانید.

  • بی بی مریم

بی بی مریم یکی دیگر از جاهای دیدنی گناوه محسوب می‌شود. این زیارتگاه، یکی از قدیمی‌ترین زیارتگاه‌های گناوه و جزء آثار تاریخی این شهر به شمار می‌آید. ظاهر این مقبره بسیار ساده و بدون تجملات طراحی شده است. بسیاری از بانوان این بندر، به بی بی مریم ارادت خاصی دارند. آن‌ها برای اجابت دعاهای خود، برای بی بی مریم نذر می‌کنند. برای بازدید از این مقبره باید خودتان را به غرب محله بابا علیشاه گناوه برسانید.

  • بندر ریگ

متأسفانه در تاریخ ایران، مناطق جنوبی برای مدتی تحت سلطه پرتغالی‌ها بوده است. به همین خاطر می‌توانیم شاهد آثار تاریخی همانند قلعه پرتغالی‌ها در مناطق جنوبی کشور باشیم. بندر ریگ یکی از جاهای دیدنی تاریخی گناوه محسوب می‌شود. قدمت این بندر به دوران صفویان باز می‌گردد. جالب است بدانید در آن دوران نزاع بین ایران، انگلیس و پرتغال به اوج خود رسیده بود. به همین خاطر بندر ریگ از نظر استراتژیک و جنگی، اهمیت بسیاری داشت. در آن دوران فردی با نام میرمهنا در این منطقه زندگی می‌کرد. او با همت فراوان موفق شد تا به تسلط پرتغالی‌ها پایان دهد. از‌این‌رو بندر ریگ یکی از جاهای دیدنی مهم گناوه به شمار می‌آید و ارزش بسیاری دارد.

آشنایی با مردم گناوه

آشنایی با مردم گناوه

بر اساس آخرین سرشماری انجام‌شده در سال 1395، حدود 102هزار نفر در این بندر مشغول زندگی هستند. زبان مردم گناوه، لری جنوبی است. آن‌ها به گویش لری لیراوی صحبت می‌کنند. به همین خاطر می‌توان گفت که زبان مردم گناوه با مردم سایر شهرهای جنوبی نیز متفاوت است.

  • اقتصاد مردم گناوه

اقتصاد مردم بندر گناوه

اقتصاد این شهر بر پایه ماهی‌گیری، کشاورزی، دامداری، تجارت و البته زنبورداری استوار است. بیشتر مردم معمولی، به ماهی‌گیری مشغول هستند. متأسفانه کشورهای خارجی آسیب بسیاری به ماهی‌گیری گناوه وارد کرده‌اند. بخشی از ماهی‌گیری در گناوه مصرف داخلی دارد؛ اما بخش اعظم آن به شهرها و کشورهای دیگر صادر می‌شود .ماهی‌های جنوب طعمی بسیار لذیذ و عالی دارند. یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی گناوه، خرماست. متأسفانه به‌دلیل کمبود آب، کشت نخل در این بندر با مشکل مواجه شده است. به همین خاطر بسیاری از مردم این بندر، به کشت دیم جو و گندم روی آورده‌اند.

همان طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، در این بندر کُنار، آویشن، گشنیز و نخل به‌وفور یافت می‌شود؛ به همین خاطر شرایط تهیه عسل از این گیاهان در این شهرستان مهیاست. به همین دلیل هم هست که برخی مردم روستایی زمین‌های کشاورزی خود را به زنبورداران کرایه می‌دهند. برخی دیگر نیز خودشان زنبورداری می‌کنند. زنبورداری و پرورش زنبور در این مزارع به سرسبزی و باروری زمین نیز کمک می‌کند.

از طرفی دیگر بندر گناوه یک مرکز عالی برای تجارت محسوب می‌شود. بسیاری از مردم این روستا به مشاغل مرتبط با تجارت مشغول هستند. به‌عنوان مثال برخی در کشتی و لنج، برخی در مراکز ترخیص کالا و برخی دیگر در بازارهای آزاد فعالیت می‌کنند. در چند سال اخیر، افزایش تعداد گردشگران این بندر، باعث به‌وجود‌آمدن مشاغل جدید نیز شده است.

امکانات رفاهی و خدماتی بندر

امکانات رفاهی بندر گناوه

  • برق شهری؛
  • آب لوله‌کشی؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی و هتل؛
  • مسجد؛
  • حسینیه؛
  • سرویس‌ بهداشتی عمومی؛
  • بازارهای متعدد؛
  • رستوران؛
  • کافه؛
  • فروشگاه‌های بزرگ؛
  • بندرگاه.

سوغات گناوه

  • گبه‌بافی؛
  • گلیم‌؛
  • حصیر؛
  • ماهی‌های جنوب؛
  • میگو.

آشنایی با بازارهای گناوه

بازدید از بازار های بندر گناوه

بسیاری از مسافران، فقط برای خرید به گناوه سر می‌زنند. جالب است بدانید برخی از مسافران شهرهای نزدیک، سالی چند بار عازم گناوه می‌شوند. در این شهر شما می‌توانید خریدی بسیار عالی داشته باشید. برخی برای خرید لباس و برخی دیگر برای خرید انواع شوینده یا مایحتاج خانه به این شهر سفر می‌کنند. هرکسی که لنج یا قایق داشته باشد، می‌تواند از نظر قانونی مقداری کالا را برای مصارف شخصی بدون پرداخت گمرک وارد کند. در اکثر مواقع کارکنان کشتی و ناخداها، این کالاها را در بازار با قیمت بسیار مناسب به فروش می‌رسانند. به این طریق درآمدی مازاد برای خود به وجود می‌آورند. از‌این‌رو بازارهای متعددی در گناوه وجود دارد.

علاوه‌بر این نوع کالاها، گناوه یک بندر مهم برای خرید عمده نیز محسوب می‌شود. مخصوصاً افرادی که در زمینه پوشاک فعالیت دارند، می‌توانند در بندر گناوه خریدی عالی داشته باشند. بندر گناوه یک گزینه عالی برای خرید عمده بسیاری از مشاغل است. در ادامه شما را با چند بازار مهم گناوه آشنا خواهیم کرد.

  • بازار اصلی گناوه

تصویر بازار اصلی گناوه

بازار اصلی گناوه، مهم‌ترین بازار این بندر محسوب می‌شود. در این بازار می‌توانید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را بیابید. بندر گناوه به صنف خاصی تعلق ندارد. این یعنی در این بازار با کمی جست‌وجو می‌توانید هر آنچه نیاز دارید را بیابید. برخی از فروشگاه‌های این بازار فقط به‌صورت عمده فعالیت دارند. در عین حال شما می‌توانید از برخی فروشگاه‌های دیگر خرید تکی را با قیمت عمده تجربه کنید. یکی از مهم‌ترین مزایای بازار بندر گناوه در اصل‌بودن اجناس است. در حقیقت داخل بازار اصلی گناوه خبری از اجناس داخلی نیست. بیشتر اجناس تولید هند، پاکستان، بنگلادش یا امارات هستند. به همین خاطر این بازار را با نام «دبی ایران» نیز می‌شناسند.

  • بازار سیف

تصویر بازار سیف در بندر گناوه

بازار سیف مهم‌ترین و معروف‌ترین بازار گناوه است. در این بازار می‌توانید انواع لوازم دیجیتال و کالاهای برقی را تهیه کنید. تمامی کالاهای داخل این بازار، اصل و اورجینال هستند. قیمت این کالاها در مقایسه با بازار شهرهای دیگر مخصوصاً تهران، به‌مراتب ارزان‌تر است. البته نیازی نیست اشاره کنیم که این کالاها فاقد گارانتی و ضمانت‌نامه هستند. با وجود این، خرید و فروش بسیاری در این بازار انجام می‌شود. شما می‌توانید حین خرید، وسیله خود را به برق بزنید و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. اگر وسیله همان ابتدا روشن شود، احتمال خرابی آن بسیار اندک است. در حقیقت این وسایل کیفیت بهتری از وسایل مونتاژ داخل دارند. این بازار در میدان امام خمینی گناوه قرار دارد.

  • بازار ماهی

همان طور که اشاره کردیم، بسیاری از مردم گناوه به شغل ماهی‌گیری مشغول هستند. ماهی‌های جنوب نیز طعمی بی‌نظیر و عالی دارند. برخلاف بسیاری از ماهی‌های بازار تهران، این ماهی‌ها پرورشی نیستند. طعم ماهی‌های طبیعی با ماهی‌های پرورشی از زمین تا آسمان تفاوت دارد. یک ماهی طبیعی ممکن است بیش از 6 سال عمر داشته باشد. همچنین یک ماهی طبیعی در طول عمر خود از انواع غذاهای ارگانیک تغذیه کرده است. تغذیه هر جاندار بر کیفیت و طعم گوشت آن تأثیرگذار خواهد بود. به همین خاطر طعم ماهی‌های طبیعی جنوب به‌مراتب از ماهی‌های پرورشی بهتر است. همچنین این ماهی‌ها خاصیت بیشتری دارند. توصیه می‌شود ماهی و میگوی جنوب را به‌صورت تازه میل کنید؛ اما امکان انتقال آن به شهرهای دیگر نیز وجود دارد.

مسافران یک جعبه یخ یونولیتی تهیه می‌کنند و درون آن یخ می‌ریزند. به این طریق ماهی تا حدود 1 روز سالم می‌ماند و می‌توانند ماهی را به شهر خود برسانند و آن را به‌صورت منجمد تا مدت‌ها نگهداری کنند. این بازار در بلوار ملوان قرار دارد. معمولاً برای خرید بهتر، باید در ساعات ابتدایی صبح به این بازار بروید.

  • بازار بندر دیلم

بازار بندر دیلم در بندر دیلم قرار دارد؛ اما بسیاری از مسافران پس از گناوه، سری به این بندر نیز می‌زنند. در این شهر که در فاصله 68‌کیلومتری غرب گناوه قرار دارد، می‌توانید بازار بزرگ دیگری را مشاهده کنید. فاصله گناوه تا دیلم از نظر زمانی کمتر از یک ساعت است. پس بهتر است برای خرید بهتر سری به این بازار نیز بزنید. اکثر اجناس این بازار تولید تایلند، چین و سنگاپور هستند. اجناس بازار بندر دیلم، قیمت مناسب و کیفیت متوسطی دارند. اکثر اجناس این بازار را صنف پوشاک تشکیل می‌دهد. پس اگر قصد خرید تکی یا عمده پوشاک را دارید، بهتر است بندر دیلم را فراموش نکنید.

اقامت در بندر گناوه

برای اقامت در بندر گناوه می‌توانید در هتل‌ها یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی بمانید. اقامت در هتل‌ها هزینه بیشتری دارد؛ اما وجود امکانات رفاهی باعث می‌شود که هتل‌ها برای بسیاری از مسافران گزینه مناسب‌تری باشند. از طرف دیگر با اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، می‌توانید حس بومی منطقه را تجربه کنید. اقامتگاه‌های بوم‌گردی معمولاً فاقد امکانات رفاهی و خدماتی هستند. به‌عنوان مثال شاید مجبور باشید روی زمین بخوابید یا از سرویس‌ بهداشتی اشتراکی استفاده کنید. با وجود این اقامت در چنین اقامتگاه‌هایی تجربه‌ای بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد خواهد بود.

هتل های بندر گناوه

  • هتل خور گناوه: بوشهر، بندر گناوه‎ ، بلوار بسیج غربی؛
  • هتل ستاره خلیج فارس گناوه: بندر گناوه، خیابان ساحلی، بلوار خلیج فارس؛
  • هتل دو ستاره خور: گناوه، خیابان معلم، پشت مسجد حر خسروی.

شکم‌گردی در بندر گناوه

شکم گردی و رستوران گردی شهر زیبای گناوه

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر، شکم‌گردی است. شاید در برخی از کشورهای دنیا، شکم‌گردی تجربه جذابی نباشد؛ اما در اکثر شهرهای داخلی، باید طعم غذاهای محلی را چشید. به‌صورت کلی در شهرهای شمالی و جنوبی کشور، غذاهای دریایی طعمی بی‌نظیر دارند. به همین خاطر توصیه می‌شود اگر به غذاهای دریایی علاقه‌مند هستید، بیشتر این غذاها را سفارش دهید. غذاهای مردم جنوب کشور نیز معمولاً مقوی، خوشمزه، پرادویه و اکثراً دریایی هستند. در ادامه شما را با برخی از غذاهای محلی گناوه بیشتر آشنا خواهیم کرد.

غذاهای سنتی بندر گناوه

  • دمپخت ماهی بوشهری یا همان لخ لاخ؛
  • یتیمو؛
  • لَلَک یا همان گمنه؛
  • دال عدس و برنج؛
  • قلیه میگو؛
  • قلیه ماهی؛
  • قلیه بوشهری؛
  • یتیمک بوشهری؛
  • کبه؛
  • دوقوس ماهی؛
  • حشنو یا همان ماهی و کشمش؛
  • شله گندمی یا همان سوپ گندم و ماهی؛
  • او موتو یا همان ماهی محلی کوچک؛
  • ماهی تنوری یا همان می تنیری؛
  • یه غلی زردو؛
  • بادنگون تماته؛
  • شله مُجَکی؛
  • اشکنه یا همان او خاک؛
  • حلوای سرد بندو؛
  • حلوای انگشت پیچ؛
  • حلوای مسقطی؛
  • حلوای خرما؛
  • نان بل بل؛
  • نان گرده؛
  • تیرمال؛
  • نان تابه‌ای؛
  • نان تنوری.

بهترین رستوران های بندر گناوه

  • رستوران سلطانیه: بوشهر گناوه،‎ خیابان جمهوری اسلامی، فرعی 12 جنوبی؛
  • رستوران آلنوش: بوشهر گناوه،‎ پارک ساحلی، رو‌به‌روی بلوار شیلات؛
  • رستوران هتل خور گناوه: بوشهر گناوه‎، بلوار بسیج غربی.

مسیر دسترسی به بندر گناوه


برای سفر به بندر گناوه دو روش زمینی و هوایی پیش روی شما وجود دارد. در ادامه شما را با هر دو روش آشنا خواهیم کرد.

مسیر زمینی سفر به بندر گناوه

  • ماشین شخصی

سفر به گناوه با وسیله نقلیه شخصی یکی از روش‌های محبوب سفر به جنوب محسوب می‌شود. به این طریق شما می‌توانید بدون نیاز به تاکسی در شهر گشت‌وگذار کنید. سفر به گناوه از شهرهای نزدیک و اطراف، بسیار پرطرف‌دار است. بسیاری از ساکنان شهرهای جنوبی همانند کازرون، بوشهر یا حتی شیراز، در کمتر از 4 ساعت می‌توانند به گناوه سفر کنند. با وجود این اگر تهران را مبدأ حرکت قرار دهید، باید حدود 1100‌ کیلومتر در جاده باشید. این یعنی تقریباً باید سفری 11 تا 13 ساعته را به جان بخرید. اگر به رانندگی طولانی‌مدت علاقه‌مند باشید، این سفر برای شما لذت‌بخش خواهد بود. در غیر این صورت، خستگی راه شما را آزار خواهد داد. به همین خاطر توصیه می‌شود در سفر جاده، حداقل دو راننده در یک خودرو حضور داشته باشند. همچنین در سفرهای جاده‌ای، ایمنی را سرلوحه قرار دهید.

  • سفر ریلی

متأسفانه خود بندر گناوه فاقد ایستگاه قطار اختصاصی است. نزدیک‌ترین ایستگاه قطار به این بندر، در شهر شیراز است. پس اگر به سفر ریلی علاقه‌مند هستید، باید ابتدا خودتان را به شیراز برسانید. از شیراز نیز با اتوبوس یا تاکسی به گناوه بروید. شیراز تا گناوه حدود 300‌کیلومتر فاصله دارد. این یعنی با اتوبوس حدود 4 ساعت در راه خواهید بود.

  • اتوبوس

سفر با اتوبوس، ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش سفر به گناوه محسوب می‌شود. گفتیم که از تهران تا گناوه حدود 11 تا 13 ساعت در راه هستید. این سفر، سفری طولانی خواهد بود؛ پس بهتر است همراه با اتوبوس‌های vip سفر کنید.

سفر هوایی

حدود 47 سال پیش، فرودگاه گناوه ساخته شد. با وجود این امروزه این فرودگاه به یک ویرانه تبدیل شده است. متأسفانه این بندر مهم، فرودگاه اختصاصی ندارد. به همین خاطر اگر قصد سفر هوایی به بندر گناوه را دارید، باید بوشهر را به‌عنوان مقصد خود انتخاب کنید. پرواز تهران تا بوشهر حدود یک ساعت به طول خواهد انجامید. از بوشهر تا گناوه نیز حدود 150‌ کیلومتر فاصله است. شما می‌توانید با اتوبوس یا تاکسی خودتان را از بوشهر به گناوه برسانید. این فاصله را در کمتر از 2 ساعت سپری خواهید کرد. پس در مجموع این نوع سفر حدود 4 ساعت طول می‌کشد. برای بازگشت نیز دوباره باید به فرودگاه بوشهر مراجعه کنید.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان ، نظر شما درباره سفر به بندر گناوه چیست؟ آیا تاکنون از این شهر دیدن کرده‌اید؟ آیا درباره بازارهای این بندر زیبا اطلاعات دارید؟ خرید در بندر گناوه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بندر گناوه در نزدیکی بوشهر قرار دارد.

بهترین زمان بازدید از گناوه، شش ماه دوم سال است.

خیر، گناوه فاقد فرودگاه است.

خیر، نزدیک‌ترین ایستگاه قطار به شیراز تعلق دارد.

استان بوشهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.