راهنمای سفرهای نوروزی | هر آنچه که قبل از سفر باید بدانید

4

سفرهای نوروزی یکی از جذاب‌ترین انواع سفر محسوب می‌شوند. در ایام نوروز و در طی تعطیلات نوروزی، فرصت مناسبی برای سفر به وجود می‌آید. سفر‌کردن یکی از جذاب‌ترین تجربه‌های زندگی است. شما با سفر‌ در ایام نوروز می‌توانید تمام خستگی‌های یک سال کار را به دست فراموشی بسپارید. با این وجود باید گفت که سفرهای نوروزی گاهی با مشکلات متعددی همراه هستند. در سفرهای نوروز، باید مسائل مختلفی را مدنظر قرار دهید. به همین خاطر امروز قصد داریم تا شما را با راهنمای سفرهای نوروزی آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

چرا سفرهای نوروزی متفاوت هستند؟

تصویری از مسافران در ساحل زیبا

خب پاسخ به این سؤال نسبتاً ساده است. تعطیلات نوروزی تقریباً برای تمام مردم ایران لحاظ می‌شود. به همین خاطر طی مدتی محدود، یعنی 14 روز، اکثر مردم به سفر می‌روند. همین مسئله باعث می‌شود تا سفر‌کردن در ایام نوروز با مشکلات خاص خود همراه باشد. بنابراین بهتر است راهنمای سفر در نوروز را مد نظر قرار دهید. در ادامه شما را با راهنمای سفر در نوروز آشنا خواهیم کرد تا سفری آرام و ایمن را تجربه کنید.

راهنمای سفرهای نوروزی | تور یا انفرادی؟

تصویری از راهنمای تورهای مسافرتی

به‌صورت کلی باید سفرهای نوروزی را به دو بخش سفر همراه با تور و سفرهای انفرادی و شخصی تقسیم کنیم. به همین خاطر نکات و راهنمای سفرهای نوروزی در هر بخش را به‌صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

  • راهنمای سفرهای نوروزی همراه با تور

سفر همراه تور می‌تواند گزینه مناسبی برای سفرهای نوروزی باشد. زمانی که همراه تور سفر می‌کنید، لازم نیست نگران برنامه‌ریزی‌ برای سفر خود باشید. در حقیقت تور همواره همه تدابیر را در نظر می‌گیرد. به این طریق دیگر لازم نیست که به فکر یافتن محل اقامت مناسب، بلیت و این‌طور مسائل باشید. البته برای سفرهای نوروزی همراه با تور، باید برخی نکات را در نظر داشته باشید.

  • چه زمانی تور نوروزی را رزرو کنیم؟

تصویری از پاسپورت و بلیط سفر

معمولاً از اوایل اسفند ماه، آژانس‌های مسافرتی انواع تورهای نوروزی خود را ارائه می‌دهند. البته برخی از تورهای خارجی، از اواسط بهمن‌ ماه نیز عرضه می‌شوند. با توجه به تعداد کثیر مسافران، معمولاً ظرفیت تورها سریعاً تکمیل می‌شود. به همین خاطر بهتر است در همان ابتدا درباره مقصد و مدت زمان سفر خود تصمیم‌گیری کنید. به این ترتیب از همان لحظه‌ای که انواع تورهای نوروزی عرضه می‌شوند؛ می‌توانید تور مدنظر خود را انتخاب کنید.

تصویری از نقشه راهنمای سفر

در وهله اول، ظرفیت تورهایی تکمیل می‌شوند که شما را شب عید به مقصد می‌رسانند. بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند که شب عید در شهر مقصد خود باشند، یا بهتر بگوییم هنگام تحویل سال در مسیر نباشند. تعداد این عده از مسافران اصلاً کم نیست. پس ظرفیت این تورها سریع‌تر تکمیل می‌شود.

تصوری از نقشه راهنمای سفر

دسته دوم، مسافرانی هستند که پس از لحظه سال تحویل سفر می‌کنند. این دسته افراد تعطیلات هفته اول یا هفته دوم را انتخاب خواهند کرد. اگر شما قصد دارید تا پیش از تحویل سال در شهر مقصد باشید، بهتر است از اوایل اسفند ماه برای رزرو تور خود اقدام کنید؛ اما برای سفر در طول تعطیلات، شاید تا هفته سوم اسفند نیز فرصت داشته باشید.

  • از چه آژانسی کمک بگیریم؟

تصویری از پیاده روی گروهی در سفر

همان طور که اشاره کردیم گاهی سفرهای نوروزی مشکلات متعددی در پی دارند. شلوغی وسایل نقلیه و تکمیل‌بودن ظرفیت هتل‌ها، باعث بروز چنین مشکلاتی می‌شوند. به همین خاطر در سفرهای نوروزی خود حتماً از آژانس‌های بسیار معتبر کمک بگیرید. آژانس‌های مسافرتی همچون ره بال آسمان در برابر مسافران خود تعهد کامل دارند.

  • قیمت تور نوروزی چطور است؟

تصویری از بلیط سفر

معمولاً همه‌ساله قیمت تورهای نوروزی بین 50 تا 100 درصد افزایش پیدا می‌کند. این مسئله اصلاً به‌خاطر سودجویی آژانس‌های مسافرتی نیست. در حقیقت بر‌هم‌خوردن توازن بین عرضه و تقاضا، باعث افزایش قیمت می‌شود. در ایام نوروز، هزینه اقامت و بلیت وسایل نقلیه رشد چشم‌گیری می‌کنند. از‌این‌رو هزینه تور سفرهای نوروزی نیز افزایش پیدا می‌کند. اگر برای هزینه‌های سفر خود برنامه‌ریزی می‌کنید، اصلاً نباید قیمت تورهای غیر‌نوروزی را ملاک و معیار قرار دهید.

  • تور لحظه آخری نوروز

تصویری از تور لحظه آخری

بی‌تردید نمی‌توان تور لحظه آخری نوروز را به کسی توصیه کرد. در عین حال نمی‌توان گفت که تور لحظه آخری نوروز وجود ندارد. در برخی مواقع ممکن است تورها به حدنصاب خود نرسند. در چنین شرایطی، آژانس‌های مسافرتی تا آخرین لحظه منتظر مسافر می‌مانند. در صورتی که تعداد مسافران تکمیل نشود، برای ترغیب افراد، هزینه بسیار کمی را برای آن تور اعلام می‌کنند.

  • راهنمای سفرهای نوروزی برای سفر انفرادی

تصویری از وسایل سفر

اگر قصد دارید خودتان برای سفر برنامه‌ریزی کنید، باید یک سری نکات را مدنظر قرار دهید.

  • ساعت حرکت در سفر جاده‌ای

تصویری از سفر با ماشین

زمانی که قصد دارید در عید نوروز سفر جاده‌ای را تجربه کنید، باید ساعت حرکت را در نظر داشته باشید و این موضوع بسیار حائز اهمیت است. بهترین ساعت حرکت سفر جاده‌ای در ایام نوروز، حدود 3 تا 5 صبح است. این ساعت را بسیاری به ساعت مسافرت می‌شناسند. در این ساعت معمولاً کمتر کسی وارد جاده می‌شود و می‌توانید بخش اعظم ترافیک جاده‌ای را پشت‌سر بگذارید.

تصویری از ترافیک جاده ای در سفر

در زمینه تاریخ حرکت نیز باید کمی خلاق باشید. در حقیقت زمانی که دیگران حرکت می‌کنند، شما نباید حرکت کنید. معمولاً در ساعات نزدیک به سال تحویل، جاده و خیابان خلوت است. زیرا در آن لحظات بیشتر افراد منتظر می‌مانند تا سال تحویل شود و سپس حرکت کنند. البته برخی دیگر نیز طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که لحظه سال تحویل در شهر مقصد خود باشند. به این ترتیب، لحظه سال تحویل زمان مناسبی برای شروع حرکت شما خواهد بود. برای بازگشت نیز اگر مرخصی داشته باشید یا شرایط مهیا باشد، بهتر است پس از 14 فروردین حرکت کنید.

  • زمستان هنوز تمام نشده است!

تصویری از ماشین ها در جاده برفی

در سفرهای جاده‌ای باید به یاد داشته باشید که زمستان هنوز هم تمام نشده است. در طی چند سال اخیر به دفعات دیده شده که در تعطیلات نوروزی، برخی جاده‌ها به‌خاطر بارش برف مسدود شده‌اند. پس حتماً تجهیزات زمستانی همراه داشته باشید.

  • چه زمانی بلیت بگیریم؟

چه قطار، چه اتوبوس و چه هواپیما، در هر صورت بلیت‌های نوروزی سریعاً به پایان می‌رسند. پس یکی از مهم‌ترین نکات در راهنمای سفرهای نوروزی زمان تهیه بلیت است. برای سفرهای نوروزی بهتر است از هفته اول اسفند اقدام به تهیه بلیت کنید. به این ترتیب دیگر لازم نیست که نگران یافتن بلیت در زمان مقرر باشید.

  • بلیت را دو طرفه بگیرید

برای سفر خود برنامه‌ریزی داشته باشید. شما باید بدانید که دقیقاً چه زمانی می‌خواهید به شهر خود باز گردید. برخی افراد بلیت یک‌طرفه تهیه می‌کنند و زمانی که احساس کنند وقتش رسیده، بلیت بازگشت را تهیه می‌نمایند. این کار در دوران نوروز بسیار پرخطر است. احتمال آنکه نتوانید بلیت مناسب برای برگشت پیدا کنید، بسیار خواهد بود. پس حتماً بلیت دو طرفه تهیه کنید تا دچار مشکل نشوید.

  • رزرو هتل را قطعی کنید

رزرو هتل در ایام نوروز، حدوداً از هفته اول اسفندماه امکان‌پذیر است. باید از همین فرصت استفاده کنید و رزرو قطعی هتل را انجام دهید. رزرو شما باید قطعی و همراه با پرداخت مبلغ بیعانه باشد. البته بسیاری از هتل‌ها، به‌ازای رزرو در ایام نوروز، تمام مبلغ را از پیش دریافت می‌کنند. همراه با پرداخت، باید یک واچر برای شما صادر شود. با در‌دست‌داشتن واچر، همیشه حق با شما خواهد بود. زمانی که واچر صادر نشده باشد، نمی‌توانید هیچ اقدام قانونی در خصوص رزرو خود انجام دهید؛ اما صدور واچر به‌منزله رزرو قطعی هتل است. پس با رزرو قطعی و همراه‌داشتن واچر، لازم نیست نگران باشید که اتاق شما به فرد دیگری کرایه داده شود.

محبوب‌ترین شهرهای داخلی در سفرهای نوروزی

  • تهران

تهرانگردی در نوروز می‌تواند بسیار جذاب باشد. در طول ایام نوروز می‌توانید بدون ترافیک از هر گوشه تهران دیدن کنید. بازدید از آثار تاریخی همانند کاخ گلستان، کاخ سعدآباد و کاخ نیاوران در طول ایام نوروز بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. شما می‌توانید در طول این ایام، از جاذبه‌های ییلاقی تهران همانند دربند یا فشم نیز دیدن کنید. تهران در طول دو هفته تعطیلات بسیار خلوت است و بازدید از آن بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

  • شیراز

شیرازگردی در نوروز به یمن وجود تخت جمشید، پاسارگاد و ده‌ها جاذبه‌ی گردشگری زیبا همانند باغ ارم یا حافظیه، همواره مقصدی مناسب برای سفرهای نوروزی به حساب می‌آید. شیراز، شهر بهارنارنج در ایام تعطیلات نوروز، آب‌وهوایی بسیار مطلوب و دل‌پذیر دارد. در این بازه زمانی می‌توانید از آب‌وهوای بی‌نظیر و جاهای دیدنی شیراز لذت ببرید و از مناطق مختلف دیدن کنید.

  • مشهد

بسیاری از گردشگران، مشهد را به لطف حرم امام رضا می‌شناسند و ترجیح می‌دهند تا سال خود را با زیارت از حرم مطهر این امام بزرگوار آغاز کنند. البته ناگفته نماند که جاهای دیدنی مشهد بسیار متنوع و زیبا هستند. حین مشهد گردی در نوروز می‌توانید از جاذبه‌های متعدد این شهر همانند پارک وکیل آباد، پارک هلیوم، دهکده آبی پارس، طرقبه، کوه‌سنگی و مراکز خرید مشهد بازدید کنید. ناگفته نماند که هزینه سفر به مشهد در لیست کم‌هزینه‌ترین سفرهای داخلی قرار دارد.

  • اصفهان

اصفهان، شهر فرهنگ و صنعت ایران، یکی از محبوب‌ترین شهرها برای سفرهای نوروزی محسوب می‌شود. اصفهان گردی در نوروز بسیار مطلوب خواهد بود. به یمن بارش‌های بهاری، آب زاینده‌رود نیز از همیشه بیشتر خواهد بود. در طول بهار، اصفهان آب‌وهوایی بی‌نظیر دارد و می‌توانید از جاهای دیدنی اصفهان همانند پل خواجو و چهل ستون دیدن کنید.

  • تبریز

بی‌تردید تبریز را می‌توان یکی از زیباترین شهرهای ایران دانست. جاهای دیدنی تبریز بی‌شمار است. این شهر زمستان‌های سردی را تجربه می‌کند؛ اما در تعطیلات نوروز، هوا بسیار دل‌پذیر است. شما می‌توانید تبریزگردی در نوروز از منطقه ائل گلی دیدن کنید. آثار تاریخی تبریز همانند بازار سنتی تبریز در طول عید بسیار پرجنب‌وجوش و شلوغ است.

  • کیش

همه می‌دانیم که کیش یکی از مهم‌ترین مناطق تفریحی در ایران به حساب می‌آید. هوای کیش همواره گرم و مرطوب است؛ اما در عید هوا نسبتاً دل‌پذیر می‌شود. به همین خاطر کیش در طول تعطیلات نوروز، گزینه مناسبی برای تفریحات آبی کیش به شمار می‌آید. شما می‌توانید از کیش گردی در نوروز به بهترین شکل ممکن لذت ببرید. معمولاً تمام مراکز خرید کیش خودشان را برای مسافران نوروزی آماده می‌کنند و با اجناس لوکس و خارجی و جشنواره‌های متنوع از مسافران پذیرایی می‌کنند. پس خودتان را برای خریدی جانانه آماده کنید!

محبوب‌ترین شهرهای خارجی در سفرهای نوروزی

  • استانبول

استانبول یکی از محبوب‌ترین مقصدهای سفر خارجی در نوروز به حساب می‌آید. در طول تعطیلات نوروز، گردشگران ایرانی بسیاری استانبول را برای سفر خود انتخاب می‌کنند. محله های استانبول در طول عید نوروز بسیار شلوغ می‌شود. در این بازه زمانی، آب‌وهوای استانبول بسیار مطلوب است و تقریباً خبری از گردشگران غیر‌ایرانی نیست! در عید نوروز مراسم جشن و شادی مخصوص ایرانیان در استانبول برگزار می‌شود. البته برای شرکت در این مراسم، باید حتماً بلیت آن را از قبل تهیه کرده باشید. این فستیوال‌های موسیقی، مهم‌ترین بخش سفر به استانبول در نوروز به شمار می‌آیند.

  • آنتالیا

آنتالیا یکی از زیباترین شهرهای تفریحی نزدیک ایران است. در این شهر شما می‌توانید از انواع تفریحات آبی لذت ببرید. هوای آنتالیا در ابتدای نوروز بسیار مطلوب است. به دلیل حضور پررنگ ایرانیان در این دوران، فستیوال‌های موسیقی مخصوصی در این شهر برگزار می‌شود. البته برای شرکت در جشنواره های آنتالیا، باید حتماً بلیت آن را از قبل تهیه نمایید.

  • باکو

باکو پایتخت کشور آذربایجان است. این کشور در روزگار گذشته جزئی از ایران بوده و شباهت فرهنگی بسیاری با ما دارد. جالب است بدانید که برخی از مردم آذربایجان و باکو، عید نوروز را هم‌زمان با ما جشن می‌گیرند. به همین خاطر سپری‌کردن نوروز در باکو نیز گزینه مناسبی برای سفرهای بهاره به حساب می‌آید. در ایام تعطیلات نوروز، کنسرت و فستیوال‌های موسیقی ایرانی متعددی در باکو برگزار می‌شود. سفر به باکو مقرون‌به‌صرفه است و به همین خاطر جزء سفرهای محبوب خارجی برای نوروز محسوب می‌شود.

  • پوکت

به‌دلایل فرهنگی و سیاسی، پرواز مستقیم تهران به پوکت تایلند در طول سال انجام نمی‌شود؛ اما در طی تعطیلات نوروز، با توجه به استقبال گسترده مسافران، شاهد پرواز مستقیم تهران به پوکت نیز هستیم. پوکت مانند یک تکه گمشده از بهشت است که در تایلند قرار دارد. اگر به تماشای مناظر طبیعی بکر استوایی علاقه‌مند هستید، سفر به پوکت در نوروز برای شما بهترین گزینه خواهد بود.

خب دوستان عزیز، به نظر شما در راهنمای سفرهای نوروزی باید چه نکاتی را قرار دارد؟ آیا شما توصیه‌‌ای درباره سفرهای نوروزی دارید؟ آن را با ما و سایر همراهان ره بال آسمان به اشتراک بگذارید تا همه بتوانیم سفری خوش را در تعطیلات نوروز تجربه کنیم. شما نیز یک راهنمای سفرهای نوروزی را با ما به اشتراک بگذارید.

استانبول و آنتالیا بهترین شهرها هستند.

مازندران، گیلان، تبریز، کیش، شیراز، اصفهان و تهران جزء بهترین گزینه‌ها هستند.

شیراز، مشهد، اصفهان، تهران، تبریز، کیش و قشم جزء بهترین شهرها برای سفرهای نوروزی هستند.

معمولاً از اوایل اسفند ماه، آژانس‌های مسافرتی انواع تورهای نوروزی خود را ارائه می‌دهند. البته برخی از تورهای خارجی، از اواسط بهمن‌ ماه نیز عرضه می‌شوند.

برخی مواقع ممکن است تورها به حدنصاب خود نرسند. در چنین شرایطی، آژانس‌های مسافرتی تا آخرین لحظه منتظر مسافر می‌مانند. در صورتی که تعداد مسافران تکمیل نشود، برای ترغیب افراد، هزینه بسیار کمی را برای آن تور اعلام می‌کنند.

4 نظرات
  1. سعید می گوید

    نظر شخصی من اینه که آدم تعطیلات نوروز رو باید بشینه خونه یا نهایتا یه خونه باغ بره. بس که همه جا شلوغ میشه و جاده‌ها ترافیک. از من به شما وصیت نوروز رو توی خونه ریلکس کنید. ?

    1. بانو تقیان می گوید

      سعید عزیز، برای کارمندهایی که غیر از تعطیلات نوروزز، زمان دیگه‌ای برای سفر ندارند، این ایام بسیار مغتنمه.
      از من به شما وصیت که بیاین از تورهای ره بال آسمان استفاده کنید. این طوری هم در ترافیک جاده نمی‌مونید و هم هتل و اکثر تفریحاتتون رو هم تور براتون مهیا می‌کنه و اذیت نمی‌شید. ؛)

  2. سارینا می گوید

    همیشه ترجیحم اینه که در تعطیلات نوروز خونه بمونم و استراحت کنم. سفر کردن تو این ایام که همه مقاصد گردشگری شلوغن، باب میل من نیست? حتی تو سفر هم دنبال آرامش و سکوتم. ولی مطلب کامل و جذابی بود. با خوندن این مطلب میشه یه برنامه ریزی دقیق برای سفر داشت و سفر پرنشاط و دلپذیری رو تجربه کرد?

    1. بانو تقیان می گوید

      سارینای عزیز، سلیقه شما هم محترمه؛ اما برای کارمندهایی که غیر از نوروز امیدی به تعطیلات ندارند، بهترین فرصت سفره.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.