موزه باستان شناسی شهرکرد | نبض تپنده فرهنگ و تمدن

0

موزه باستان شناسی شهرکرد با آثار غنی، میراث به‌جا‌مانده از پیشینیان است. اکثر ما با دیدن موزه‌ها به این فکر فرو می‌رویم که در سال‌ها پیش انسان‌هایی بدون هیچ امکاناتی می‌زیستند یا اینکه آن زمان انسان‌ها چه خلاقانه و هنرمندانه پی کشف بودند. این اندیشه حس خوبی به انسان می‌بخشد. امروز قصد داریم در این مقاله شما را با موزه باستان شناسی شهرکرد یا همان حمام پرهیزگار آشنا کنیم. دانستن اطلاعات مربوط به حمام و سایر جاهای دیدنی شهرکرد، همچنین تاریخچه و اطلاعات موزه، در این سفر به شما کمک شایانی می‌کند؛ پس همراه ما باشید تا این دانسته‌ها را با هم مرور کنیم.

موزه باستان شناسی شهرکرد کجاست؟

استان چهارمحال و بختیاری دست شهرکرد را به‌عنوان مرکز استان بالا برده است. شهرکرد در 90کیلومتری جنوب غربی استان اصفهان واقع شده است. این شهر در گستره مرکزی فلات ایران و در جوار کوه‌های زاگرس قرار دارد. شهرکرد با دارابودن منابع طبیعی و گردشگری فراوان به «سوییس ایران» مشهور است و موزه باستان شناسی هم در دل این شهر قرار دارد. برای دیدن این بنای تاریخی در شهرکرد باید به خیابان ولی‌عصر شمالی بین خیابان سعدی و مولوی بروید.

معرفی حمام پرهیزگار

آخرین حمام ساخته‌شده در ایران، حمام پرهیزگار است. شاید به همین دلیل هم هست که مردم شهرکرد تعصب بسیار زیادی روی این حمام دارند. البته این بنا در قالب یک موزه زیبا، قدمت استان و شهرشان را به جهانیان معرفی می‌کنند. هرکسی به این حمام برود گویی با ماشین زمان به گذشته سفر کرده و به دنیایی عجیب‌وغریب پا گذاشته است. این موزه با دارا بودن مجسمه‌های گلی با قدمت بیش از 900 سال در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخچه موزه باستان شناسی

مالکیت زمین موزه باستان شناسی شهرکرد متعلق به حاج حسین پرهیزگار بود و بنای موزه در سال 1326 هجری شمسی ساخته شد. حاج ابوالقاسم و سلطان آزاده چالشتری که در ساخت حمام سرمایه‌گذاری کرده بودند، این بنا را در سال 1334 وقف عام کردند. این بنا با 620 متر مربع مساحت، از 2 حمام بزرگ و کوچک در ضلع شمالی و جنوبی ساخته شده است. در سال 1376 سرمایه‌گذاران این بنا تصمیم گرفتند حمام پرهیزگار را به موزه باستان شناسی تبدیل کنند؛ به همیل دلیل مساحت آن را به 1400 متر افزایش دادند. سپس در بهار 1382 این پروژه تکمیل شد و در اختیار مردم قرار گرفت.

بخش‌های مختلف حمام پرهیزگار

در بخش‌های مختلف موزه باستان‌شناسی می‌توانید از خزینه، شاه‌نشین، سربینه، گرمخانه و میان‌در دیدن کنید. حمام پرهیزگار دارای بخش زنانه و مردانه است. حمام زنانه در قسمت سربینه، میان در و گرمخانه واقع شده است و نسبت به حمام مردانه متراژ کمتری دارد. میانه راه به حمام بزرگ مردانه این بنا می‌رسید که برای شنا بسیار وسوسه‌انگیز است.

اشیای داخل موزه

ایرانیان از ابتدا انسان‌هایی دانشمند و هنرمند بودند. موزه باستان شناسی شهرکرد اولین دست‌سازه‌های انسان را به نمایش در آورده است. این سازه‌ها برگرفته از علم و هنر ایرانی است. میراثی از جنس استخوان، مجسمه‌های گلی و ظروف سفالی نخودی، مزین به نقش‌های هندسی را می‌توان در اینجا دید. این موزه باستانی کتیبه‌ای با خط میخی از دوران ایلام میانه برایمان به نمایش گذاشته است که به هوته و اوتوش اینشوشیناک پادشاه این دوره تعلق داشت. اشیای و ابزار‌های تاریخی موزه باستان شناسی شهرکرد به سه بخش اشیای مربوط به قبل تاریخ، اشیای مربوط به دوره تاریخی و اشیای مربوط به دوران پس از اسلام تقسیم‌بندی شده‌اند.

  • اشیای مربوط به قبل تاریخ

همان‌طور که از نامش پیداست شما در این قسمت آثار دوران نوسنگی را تماشا خواهید کرد که به هزاره هفتم و هشتم قبل از میلاد تعلق دارد. در بخش دوران پیش از تاریخ آثار سنگی، مجسمه‌های گلی و ظروف سفالی را ‌می‌توانید ببینید. از جذاب‌ترین دیدنی‌‌های موزه باستان شناسی شهرکرد در این بخش مجسمه گلی حیوانی است که قدمتش به 9هزار سال پیش می‌رسد.

  • اشیای مربوط به دوره تاریخی

بیایید شما را با اشیای هزاره دوم قبل از میلاد در موزه آشنا کنیم. اگر به بخش شاهنشین بروید، ظروف سفالی به اشکال قدح، صراحی، پیه‌سوز، پیاله و کاسه‌های کوچک به تزیینات کتیبه‌ای، نقوش گیاهی، نقش‌کنده زیرلعابی و لعاب ساده را می‌بینید. این میراث کهن از نظر جنس، شکل و ابعاد بسیار بی‌نظیر هستند. در بین این‌ها «کاسه مفرغی» حسابی خاک‌خورده و قدیمی را می‌بینید که در دنیا همتایش نیست.

  • اشیای مربوط به دوران پس از اسلام

اگر به گرمخانه و میان‌در موزه باستان شناسی شهرکرد سر بزنید، آثاری مربوط به دوران پس از اسلام را خواهید دید که نسبت به سایر اجسام سن کمتری دارند. کتیبه‌ها، قالیچه‌های دست‌بافت، ظروف سفالی با تزیینات زیبا، مهر و سکه در این قسمت نگهداری می‌شوند.

بهترین زمان بازدید از موزه باستان شناسی

تصویری ازحیاط موزه شهرکرد

غرب ایران از آب‌وهوای خنک و کوهستانی برخوردار است و به همین دلیل شهرکرد هم هوایی دل‌چسب و مطلوب دارد. بیشتر مردم برای بازدید از جاهای دیدنی شهرکرد فصل بهار و تابستان را انتخاب می‌کنند؛ ولی به‌نظر برای دیدن موزه های شهرکرد فصل خاصی را نمی‌توان پیشنهاد داد.

جاهای دیدنی نزدیک به موزه باستان شناسی

  • مسجد اتابکان

تصویری از مسجد اتابکان

مسجد اتابکان مسجدی با قدمت 800ساله و به‌جامانده از دوران اتابکان است که نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این مسجد در شهرکرد، خیابان ولی‌عصر قرار دارد. ارزش معنوی و تاریخی مسجد بسیار زیاد است. برای اینکه آیندگان هم از دیدنش بهره‌مند باشند، همواره با گذشت زمان مرمت‌ شده است. مسجد اتابکان از دورترین نقاط جهان طرفداران بسیاری دارد.

  • امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون

تصویری از امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون

امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون در خیابان ولی‌عصر جنوبی قرار دارد. به گفته عالمان، اسناد موجود نشان می‌دهد که حلیمه و حکیمه خاتون دختران «ابراهیم مجاب» از فرزندان «امام موسی بن جعفر» هستند. البته بنای ساختمان مربوط به دوره پادشاهی قاجاریان بوده است.

  • پیرغار

تصویری از پیرغار

پیرغار میراثی گران‌بها در مجاورت شهر فارسان است که کتیبه‌ای بسیار کهن از دوران مشروطیت در آنجا قرار دارد. کتیبه پیرغار نقش بختیاری‌ها در انقلاب مشروطه را به نمایش گذاشته است. این مجموعه ارزشمند همه‌ساله از مسافران و گردشگران بسیاری استقبال می‌کند. برای رفاه حال بازدیدکنندگان امکانات رستوران، کافی‌شاپ، چای‌خوری و فروشگاه در دسترس است. پیرغار در 40کیلومتری شهرستان شهرکرد قرار دارد.

  • قلعه دزک

دیدن قلعه‌ای تاریخی و بی‌نظیر که با شهرکرد 22 کیلومتر فاصله دارد، حس غرور ملی به آدم می‌بخشد. این قلعه در روستای دزک قرار گرفته و یادگار دوران پادشاهی قاجار است. ما واژه‌به‌واژه‌مان را مدیون این عمارت با شکوه هستیم؛ چراکه علامه دهخدا در قلعه دزک حدوداً 6 ماه اقامت داشت. طبق فرمایش علامه دهخدا (پدر لغت ایران) نوشتن کتاب فرهنگ دهخدا و امثال‌وحکم در این بنا آغاز شده است.

جاهای دیدنی نزدیک موزه برای کودک و خانواده

در بین بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی بد نیست کمی حال‌وهوایتان را با رفتن به پارک شهرکرد عوض کنید. این پارک حدوداً 1.5 کیلومتر با شما فاصله دارد. از موزه تا شهربازی شهر شادی هم فاصله‌ زیادی نیست. شما می‌توانید با رفتن به آن جا از فضای شادی که دارد لذت ببرید. اگر بساط پیک‌نیک در دسترس دارید، به پارک جنگلی تهلیجان بروید که از موزه باستان شناسی شهرکرد تا آنجا حدوداً 2 کیلومتر فاصله دارد و جای بسیار دنج و آرامی است.

رستوران و غذاخوری نزدیک به موزه

رستوران غذاخوری شمال شهر، تالار رستوران قصر، رستوران قاشق نقره‌ای، رستوران سنتی سرای‌خورشید و سفره‌خانه سنتی خورشید از بهترین رستوران های شهرکرد به‌شمار می‌آیند. شما با این رستوران‌ها حدود 250 تا 500 متر فاصله دارید.

مسیر دسترسی

در هر جایی از دنیا که هستید، روی نقشه، استان چهارمحال و بختیاری را بیابید و به سویش حرکت کنید. به مرکز استان شهرستان شهرکرد که رسیدید به خیابان ولی‌عصر شمالی بین خیابان سعدی و مولوی بروید و از این موزه دیدن کنید. برای دسترسی آسان، لوکیشن در اختیار شماست. سفر خوش بگذرد.

هزینه ورودیایرانی‌ها: ۲هزار تومان
اتباع خارجی: ۸هزار تومان
ساعات کاری۸ صبح تا 3 عصر
آدرسشهرکرد، خیابان ولی‌عصر شمالی، موزه مردم‌شناسی

از شما متشکریم که تا پایان مقاله همراه ما بودید. امیدواریم با عکس و مطالبی که در دسترس شما قرار دادیم، سفری سرشار از هیجان در موزه باستان شناسی شهرکرد یا همان حمام پرهیزگار تجربه کنید. ره بال آسمان به‌عنوان منبع اطلاعاتی کامل از تمام نقاط ایران، همیشه همراهتان است. اینک نوبت شماست که برای ما بنویسید که با دیدن و شنیدن این همه خلاقیت از معماران هنرمند قدیمی به نظرتان ما برای آیندگان چه به یادگار بگذاریم؟

خیابان ولی‌عصر شمالی بین خیابان سعدی و مولوی.

امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون، قلعه دزک، پیرغار و مسجد اتابکان.

به سه بخش اشیای مربوط به قبل تاریخ، اشیای مربوط به دوره تاریخی و اشیای مربوط به دوران پس از اسلام.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.