جاهای دیدنی اطراف اراک | رویایی تاریخ و طبیعت در استان مرکزی

6

اراک به‌عنوان یکی از جوان‌ترین شهرهای کشور ایران، مقصدی عالی برای گشت‌وگذار در طبیعت و بازدید از بناهای تاریخی است. اگر به اراک سفر کردید، از جاهای دیدنی اطراف اراک نیز غافل نشوید. اطراف این شهر زیبا پر است از مکان‌های تماشایی که از رفتن به آن‌ها پشیمان نخواهید شد؛ از جاذبه‌های طبیعی گرفته تا بناهای تاریخی. جاذبه‌های دیدنی اطراف اراک آنقدر زیاد است که پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر حتماً یک برنامه منظم تنظیم کرده تا بتوانید از تک‌تک لحظات سفر خود به‌‌خوبی استفاده کنید. اگر برای سفر به اراک مشتاق هستید؛ فرصت را از دست ندهید و با خواندن این مطلب، اولین گام سفر را بردارید. این مقاله به شما کمک می‌کند تا با جای‌جای این مکان‌های دیدنی آشنا شوید. با ما همراه باشید. 

فهرست مطالب

روستاهای اطراف اراک | سفر به قلب ناشناخته‌های استان مرکزی

  • روستای انجدان | روستایی همه چیز تمام در میان جاهای دیدنی اطراف اراک

روستای انجدان | روستایی همه چیز تمام در میان جاهای دیدنی اطراف اراک

در اولین بخش معرفی جاهای دیدنی اطراف اراک سراغ روستای زیبای انجدان می‌رویم؛ جایی برای علاقه‌مندان به غارنوردی و طبیعت‌گردی. در 31 کیلومتری جنوب شرقی اراک، طبیعتی زیبا و بکر در انتظار شماست. کافی است با گذر از جاده اراک-خمین، وارد جاده امان آباد-انجدان شده و مسیر را تا رسیدن به روستای انجدان ادامه دهید. طبیعت شگفت‌انگیز و غارهای عجیب و غریب روستای انجدان، گردشگران را برای بازدید از این روستا ترغیب می‌کند. اگر گشت‌وگذار در مناطق تاریخی و قدیمی شما را به وجد می‌آورد، بازدید از مجموعه غارهای آسیلی، میلانون یا کلوچه، طاق رچه، گیوه کیش و شغال دره را از دست ندهید. چشمه‌های زیادی نیز در اطراف و داخل این روستا وجود دارد که جایی مناسب برای تجدید قوا در روزهای گرم تابستان است. انجدان یک روستای معمولی نیست؛ پس خودتان را برای یک ماجراجویی اسرارآمیز آماده کنید. 

آدرس: 31 کیلومتری جنوب شرقی شهر اراک، دامنه کوه چشمه، بین شهرهای خمین، اراک و محلات.
  • روستای هزاوه | سفر به تاکستان‌های معروف استان مرکزی

روستای هزاوه از جاهای دیدنی اطراف اراک

منطقه گردشگری هزاوه با مساحت 30 هکتار، یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری اطراف اراک است. روستای هزاوه در 18کیلومتری شمال غربی شهر اراک قرار داشته و مقصدی عالی برای دور شدن از هیاهو و دغدغه‌های زندگی شهری است. برای رسیدن به این روستا، ابتدا از اراک وارد جاده مرزیجران شوید. حال پس از طی کردن مسیری کوتاه و گذر از مرزیجران و مهرآباد به روستای هزاوه خواهید رسید. در این روستا به دلیل وجود چشمه‌های فراوان، زمین حاصلخیز و شرایط اقلیمی مناسب، شرایط مناسبی برای رشد و پرورش درختان میوه ایجاد شده است. همچنین روستای هزاوه از مهم‌ترین مراکز تولید انگور در استان مرکزی است. اگر آوازه انگورهای شیرین و خوشمزه استان مرکزی را شنیده باشید، هرگز بازدید از تاکستان‌های انبوه این روستا را از دست نخواهید داد. انگور و فراورده‌های حاصل آن بهترین چیزی است که می‌توانید به‌عنوان سوغات اراک از این روستا تهیه کنید. 

روستای هزاوه از جاهای دیدنی اطراف اراک

از زیبایی‌های طبیعی این روستا که بگذریم، می‌رسیم به پیشینه تاریخی و بناهای باستانی روستا. روستای هزاوه قدمتی 5هزار ساله داشته و زادگاه بزرگمردان تاریخ ایران از جمله امیرکبیر و میرزا بزرگ قائم مقام فراهانی بوده است. در مرتفع‌ترین قسمت روستا مقبره‌ امامزاده سلطان سید احمد که مربوط به دوره ایلخانان بوده، خودنمایی می‌کند. خانه منتسب به امیرکبیر، مسجد، حمام و تپه‌های تاریخی از دیگر جاذبه‌های این روستا بوده که در دل هرکدام از آن‌ها داستانی تاریخی وجود دارد. 

آدرس: 18 کیلومتری شمال غرب شهر اراک، بخش مرکزی، دهستان امیریه. 

جاذبه های گردشگری اطراف اراک | فرصتی ناب برای آشتی با طبیعت

  • پیست اسکی پاکل شازند | جایی برای تخلیه هیجانات

پیست اسکی پاکل شازند از جاذبه های گردشگری اطراف اراک

شاید دیدن نام یک پیست اسکی در بین جاهای دیدنی اطراف اراک کمی عجیب به نظر برسد. اما تعجب نکنید؛ می‌خواهیم شما را با مهم‌ترین پیست اسکی استان مرکزی آشنا کنیم. پیست اسکی پاکل شازند که با نام پیست شهدای سربند نیز شناخته می‌شود، یکی از مجهزترین پیست های اسکی ایران بوده که سالانه میزبان ورزشکاران مختلف از سراسر ایران است. این پیست اسکی با طولی حدود 5 کیلومتر در ارتفاع 2760متری از سطح دریا قرار دارد. اگر شما نیز به ورزش اسکی علاقه‌مند هستید، حتماً سری به پیست اسکی شازند بزنید و از امکانات خدماتی و حرفه‌ای آن بهره ببرید.

پیست اسکی پاکل شازند از جاذبه های گردشگری اطراف اراک

البته برای لذت بردن از این مکان، لزومی ندارد که حتماً مهارت اسکی‌سواری داشته باشید؛ بلکه می‌توانید سراغ دیگر بخش‌های این مجموعه تفریحی بروید. اگر به پیست اسکی پاکل شازند رفتید، پیشنهاد می‌کنیم لذت تیوپ‌سواری و سر خوردن از بالای این پیست را از خودتان دریغ نکنید. با رفتن به پیست اسکی شازند، شادی و هیجان را چاشنی سفر خود کرده و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای خود رقم بزنید. 

آدرس: استان مرکزی، 25 کیلومتری شهر شازند، 55 کیلومتری شهر اراک.
ساعت بازدید: در فصل زمستان از ساعت 7 تا 14.
قیمت بلیط ورودی: 80هزار تومان.

  • آبشار مزرعه | یکی از سرسبزترین جاهای دیدنی اطراف اراک

آبشار مزرعه از جاهای گردشگری اطراف اراک

می‌خواهیم تور طبیعت‌گردی را با رفتن به منطقه شمال غربی اراک ادامه دهیم. منطقه‌ای با دامنه‌های سرسبز و جنگلی، چشمه‌های فراوان و دره‌های متعدد، مقصد بعدی ماست. یکی از زیباترین آبشارهای این منطقه، آبشار مزرعه است که در ارتفاع حدود 1900متری، بخش کوهستانی را از بخش فلات جدا می‌کند. این آبشار از بلندای رشته کوه قوشاداغ سرچشمه می‌گیرد و در ادامه مسیر خود، باغ‌ها و مزارع اطراف را آبیاری می‌کند. بد نیست برای یکبار هم که شده سری به منطقه آبشار مزرعه بزنید و از حس و حال این طبیعت شاداب بهره‌مند شوید.

برای رسیدن به این آبشار راه ساده‌ای پیش‌روی شما قرار دارد. ابتدا از اراک وارد جاده مرزیجران می‌شوید. با عبور از روستاهای مرزیجران، مهرآباد و هزاوه به روستای کیشان خواهید رسید. حال کافی است از یکی از اهالی بومی این روستا سراغ آبشار مزرعه را بگیرید تا به خوبی شما را راهنمایی کنند. تماشای چشم‌انداز بی‌نظیر، آب و هوای فوق‌العاده و معاشرت با مردمان خونگرم این روستا، یکی از خاطره‌انگیزترین تجربه‌های سفرتان به جاهای دیدنی اطراف اراک خواهد شد.

آدرس: جاده اراک، سه‌راهی خنداب.
  • تالاب میقان | لذت تماشای پرندگان مهاجر

تالاب میقان

تالاب میقان، یک جاذبه طبیعی در 17کیلومتری شمال شرقی شهر اراک است. این تالاب تماشایی، 25 هزار هکتار وسعت داشته و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری اطراف اراک است. تالاب میقان از سه جزیره و یک دریاچه تشکیل شده و از لحاظ تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار غنی است. آب‌وهوای این منطقه در زمستان‌ها بسیار معتدل بوده و به همین دلیل زیستگاه خوبی برای پرندگان مهاجر از جمله درنا است. تالاب میقان میزبان 52 گونه گیاهی و حدود 16 درصد از پرندگان خاص کشور است. اگر می‌خواهید شاهد اوج حضور این پرندگان زیبا در تالاب میقان باشید، اواسط آبان را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید. برای رفتن به تالاب میقان ابتدا از بلوار کشاورز وارد بلوار امام علی و سپس به کمک تابلوهای راهنما وارد جاده تالاب میقان شوید. پس از نیم ساعت رانندگی به مقصد خواهید رسید. 

آدرس: 15کیلومتری شرق اراک، جنوب غربی داوود آباد. 
  • چشمه چپقلی | چشمه‌ای پرآب با خواص درمانی 

یکی از بهترین جاهای دیدنی اراک به نام چشمه چپقلی

در دامنه رشته کوه معروف سفیدخانی و در نزدیکی روستای رباط میل، یکی از بهترین جاهای دیدنی اراک به نام چشمه چپقلی قرار دارد. این چشمه فقط 28 کیلومتر با شهر اراک فاصله داشته و گردشگران زیادی را به خودش جذب کرده است. آب چشمه چپقلی بسیار خنک و سبک بوده و فاقد هرگونه آلودگی میکروبی است. همچنین از آب این چشمه در معالجه بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های پوستی، امراض کلیوی، سوءهاضمه و ورم‌های کبدی استفاده می‌شود. مراتع سرسبز، چشم‌انداز زیبا و آب و هوای مطبوع، شما را برای برای کمپ کردن در این منطقه وسوسه می‌کند.

یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف اراک به نام چشمه چپقلی

همچنین در کنار این چشمه، یک پارک جنگلی با مساحت 335 هکتار وجود دارد. قدم زدن در این پارک جنگلی ساعاتی لذت‌بخش و خاطره‌انگیز را برایتان ثبت می‌کند. در پایان حواستان باشد که برای بازدید از منطقه کوه سفیدخانی، حتماً با تجهیزات کامل سفر کرده و وسایل ضروری را همراه خود بردارید. مسیر دسترسی به این چشمه کمی ناهموار و صعب‌العبور است؛ اما نگران نباشید. ابتدا از طریق بزرگراه امام علی شهر اراک وارد بزرگراه اراک-ملایر شده و این مسیر را تا بزرگراه خرم آباد و بروجرد ادامه دهید. با عبور از رباط میل، اولین دوربرگردان را دور زده و وارد اولین مسیر فرعی شوید. این جاده فرعی به چشمه چپقلی منتهی می‌شود. 

آدرس: اراک، نرسیده به رباط میل. 
  • منطقه حفاظت شده هفتاد قله | مجموعه‌ای سرسبز و خوش آب‌وهوا

در این بخش از مقاله می‌خواهیم سراغ شکارگاه پادشاهان دوران قاجار برویم. منطقه‌ای حفاظت شده و بسیار زیبا که زیستگاه مناسبی برای گونه‌های گیاهی و جانوری استان مرکزی است. منطقه حفاظت شده هفتاد قله یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اطراف اراک بوده که شما را شگفت‌زده خواهد کرد. وجود چشمه‌ها و آبشخورها، پوشش گیاهی متنوع و آب و هوای تمیز، از عواملی است که گردشگران را برای بازدید از این طبیعت زبیا ترغیب می‌کند. خوب است بدانید که در دل کوه‌های هفتاد قله، بیش از 60 کتیبه با قدمتی 400 ساله حک شده‌اند و ارزش تاریخی این منطقه را بالا برده‌اند. 

آدرس: 25 کیلومتری شمال شرقی اراک، بین شهرستان‌های اراک، خمین و محلات.
  • غار سفید خانی | جایی برای علاقه‌مندان به افسانه‌های تاریخی

غار سفید خانی از دیگر جاذبه های گردشگری اطراف اراک

غار سفید خانی از دیگر جاذبه های گردشگری اطراف اراک بوده که دنیای تازه‌ای از تجربه‌های شیرین و دلنشین را برای طبیعت‌گردان ثبت می‌کند. این غار در دامنه کوه سفید خانی قرار داشته و در دهانه ورودی آن، یک برآمدگی 8متری خودنمایی می‌کند که به آن دودکش جن می‌گویند. به نظر شما علت این نامگذاری عجیب چیست؟ اگر می‌خواهید از اسرار غار سفیدخانی سردربیاورید، بازدید از کوه‌های سفید خانی و جاذبه‌های دیدنی اطراف آن را در برنامه سفر خود قرار دهید. 

آدرس: 18کیلومتری جنوب غربی شهر اراک.
  • منطقه نمونه گردشگری دره گردو | از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف اراک

منطقه نمونه گردشگری دره گردو یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف اراک

گشت‌وگذار در طبیعت تماشایی اراک هنوز ادامه دارد. منطقه نمونه گردشگری دره گردو یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف اراک برای گذراندن تعطیلات آخر هفته است. دامنه سرسبز کوه‌ها و درختان بلند قامت گردو، جذابیت این منطقه را چند برابر کرده است. اگر در بین جاذبه های گردشگری اطراف اراک ، به دنبال منطقه‌ای خنک و خوش آب و هوا در طبیعت اطراف این شهر هستید، دره گردو را فراموش نکنید. 

آدرس: استان مرکزی، شهر اراک، دهستان سده.
  • چشمه کیخسرو | آخر هفته‌ای شاد و دل‌انگیز

چشمه کیخسرو

در فصل‌های گرم سال، هیچ چیز مانند گشت‌وگذار و اتراق در اطراف چشمه‌های پرآب نمی‌تواند حالتان را جابیاورد. چشمه کیخسرو یکی از چشمه‌های معروف استان مرکزی بوده که از دامنه کوه راسپند سرچشمه می‌گیرد. اوج زیبایی و آبدهی این چشمه در فصل بهار بوده و طبیعت بهاری مناطق اطراف، آرامشی وصف‌نشدنی را به شما هدیه می‌دهد. جالب است بدانید که این چشمه، یک داستان قدیمی هم دارد. گفته می‌شود پادشاه کیخسرو قبل از رفتن به غار در این چشمه حمام کرده است. 

آدرس: استان مرکزی، شهر اراک، 7کیلومتری شمال غرب شازند. 

بناهای تاریخی اطراف اراک | سفر به گذشته‌های دور

  • مقبره شاه غریب (بقعه شاه قلندر) | یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی اراک

مقبره شاه غریب (بقعه شاه قلندر) | یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی اطراف اراک

اگر از آن دسته افرادی هستید که بازدید از بناهای تاریخی شما را به وجد می‌آورد، ادامه این مقاله را از دست ندهید. این بار می‌خواهیم به قرن ششم هجری قمری سفر کنیم، در دل مکانی متعلق به پیشوایان فرقه اسماعیلیه. پیش از این با روستای تاریخی انجدان آشنا شدیم. اگر به این روستا رفتید، بازدید از مقبره میرزا عباس ابن عبدالسلام که در بین اهالی بومی منطقه به شاه غریب شهرت دارد را از دست ندهید. 

آدرس: استان مرکزی، 37 کیلومتری شهر اراک، روستای انجدان.
  • کاروانسرای مشهد میقان | یادگار دوران صفویه

کاروانسرای مشهد میقان از جاذبه های گردشگری اطراف اراک

در 12 کیلومتری شهر اراک و درست در مجاورت روستای مشهد میقان، کاروانسرایی متعلق به دوران صفویه خودنمایی می‌کند. البته اسناد دقیقی درباره تاریخچه و پیشینه این بنا وجود ندارد؛ اما بر مبنای سبک و سیاقی که در ساخت و معماری آن به کار رفته است، می‌توان حدس زد که قدمت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد. کاروانسرای مشهد میقان در گذشته یک ایستگاه میان‌راهی برای استراحت و تجدیدقوا بوده و امروزه به‌عنوان یکی از بناهای تاریخی اطراف اراک در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همچنین همجواری این کاروانسرا با امامزاده محمد عابد (ع)، رونق ویژه‌ای به روستای مشهد میقان داده است. 

آدرس: استان مرکزی، 12 کیلومتری شمال شهر اراک، روستای مشهد میقان.
  • امامزاده محمد عابد مشهد میقان | جلوه‌ای از معماری باشکوه ایلخانی

امامزاده محمد عابد مشهد میقان

به‌عنوان حسن ختام مقاله جاهای دیدنی اطراف اراک ، قصد داریم کمی حال و هوای معنویت را چاشنی سفر کنیم. مکانی متبرک که نام آن در بین بناهای تاریخی اطراف اراک خودنمایی می‌کند. امامزاده محمد عابد اراک، یک بقعه آجری با گنبد و گلدسته‌های طلایی بوده که قدمت آن به دوران ایلخانیان بازمی‌گردد. کتیبه طلایی روی ضریح که روی آن سوره انسان و اشعار محتشم کاشانی حکاکی شده به همراه تزیینات آیینه‌کاری و سنگ‌کاری، زیبایی این بنای باستانی را چند برابر کرده است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به اراک حتماً سری به این امامزاده بزنید. 

آدرس: استان مرکزی، 12 کیلومتری شمال شهر اراک، روستای مشهد میقان.
صحبت درباره جاهای دیدنی اطراف اراک آنقدر دلنشین و سرگرم‌کننده است که هر شنونده‌ای را به وجد می‌آورد. حال تصور کنید که قرار باشد هر یک از این مکان‌های دیدنی را از نزدیک تماشا کنید. این بار در مجله گردشگری ره بال آسمان به غرب ایران سفر کردیم و با بخشی از جاهای دیدنی استان مرکزی آشنا شدیم. امیدواریم در سفر به شهر اراک، این مطلب بتواند راهنمای خوبی برای شما باشد. از بین جاهای دیدنی اراک کدامیک نظر شما را به خودش جلب کرد؟ همچنین اگر در لیست جاهای دیدنی اطراف اراک، چیزی از قلم افتاده بود، در بخش کامنت‌ها برایمان بنویسید. از شما ممنونیم که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید. اگر این مقاله برای شما مفید بود، ما را به دوستان سفردوست خود معرفی کنید.

مقبره شاه غریب، کاروانسرای مشهد میقان و امامزاده محمد عابد مشهد میقان از مشهورترین جاهای تاریخی اطراف شهر اراک است.

روستای انجدان و روستای هزاوه دو تا از اصلی‌ترین روستاهای اطراف اراک بوده که اغلب جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان مرکزی را در خود جای داده‌اند.

غار شغال دره، غار آسیلی، غار گیوه کش، غار طاق رچه و غار میان لائون از دیدنی‌ترین غارهای اطراف اراک بوده که همگی آن‌ها در روستای انجدان قرار دارند.

آبشار مزرعه، تالاب میقان، چشمه چپقلی، چشمه کیخسرو منطقه حفاظت شده هفتاد قله از تماشایی‌ترین جاذبه‌های گردشگری اطراف شهر اراک برای گذراندن یک روز به‌یادماندنی است.

6 نظرات
  1. فهیمه می گوید

    کاروانسرای مشهد میقان خرابه ای بیش نیست،روستای هزاوه هم چهارشنبه رفتیم،خونه ی امیرکبیر تعطیل بود و از حمام و …ویرانه ای مونده بود.

    1. بانو تقیان می گوید

      فهیمه عزیز، ممنونیم برای توضیحاتی که دادید.

  2. ارسلان می گوید

    سلام اولا سراب بلاغ حک نه کیخسرو و دوما دامنه کوه راسوند نه راسپند

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام ارسلان عزیز. در سایر منابع هم این‌طور اومده که:
      «چشمه کیخسرو یا بلاغ حک، در ۷کیلومتری شمال غرب شازند، در دامنه جنوبی کوه راسبند، در کنار کوه بلاغ واقع شده است.»
      با این توضیح راسپند، راسوند و راسبند در منایع مختلف وارد شده و گویا همه درست هستند.

  3. میترا می گوید

    سلام و عرض ادب
    لطفا آدرس ها رو طبق نقشه عنوان کنید
    مثلا این چشمه کیخسرو دامنه کوه راسپند اصلا تو نقشه نیست
    جی پی اس نمیشناسه
    آپ بلد نمیشناسه

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام میترا عزیز
      به روی چشم. در اولین به‌روزرسانی مقاله، همه آدرس‌های گوگل رو اضافه می‌کنیم تا راحت‌تر موقعیت مکانی رو پیدا کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.