سوغات قزوین | چه چیزی برای یادگاری بخریم؟

0

یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهای دنیا این است که با مردمان و فرهنگی که دارند آشنا شویم. یکی از قدم‌های مهم برای رسیدن به این هدف می‌تواند آشنایی با زبان آن‌ها باشد. بعضی افراد دوست دارند به آن منطقه سفر کنند و بعضی دیگر دوست دارند با خوراکی‌ها و سوغات مردم آشنا شوند؛ اگر شما از دسته سوم حساب می‌شوید باید بدانید که بهترین سایت سر زده‌اید. آشنایی با سوغات قزوین هدفی است که شما در آخر این متن به آن می‌رسید. دوست دارید بحث شیرین سوغات را آغاز کنیم؟ پس همراه با ره بال آسمان باشید.

انواع شیرینی سوغات قزوین

شیرینی یکی از خوراکی‌های پرطرفدار است. حتی افرادی که می‌گویند ما به شیرینی علاقه نداریم هم دلشان برای این طعم تنگ می‌شود. این خوراکی‌ها انواع متفاوتی دارند که شامل طیف شیرینی کم تا شیرینی زیاد می‌شود. افرادی که قصد دارند این شیرینی‌ها را خریداری کنند، می‌توانند سری به مراکز خرید قزوین بزنند تا با تست این خوراکی‌ها، خوراکی محبوب خود را پیدا کنند.

شیرینی نان برنجی

عکس شیرینی نان برنجی سوغات قزوین

این سوغات قزوین از آرد برنج تهیه می‌شود که بسیار مقوی است. وجود آرد در شیرینی نان برنجی باعث بافت ترد آن شده است. ارزش غذایی عالی و طعم خوب این شیرینی آن را به یکی از تنقلات رایج مردم قزوین تبدیل کرده است. نان برنجی در طعم‌های زعفران، کاکائو و ساده پخته می‌شود تا افراد بنا به سلیقه خود بتوانند از این نان مقوی استفاده کنند. ممکن است ظاهر این شیرینی، خشک به‌نظر برسد؛ ولی در اصل این شیرینی بسیار لطیف و ترد است.

شیرینی لب پيچ

اگر از طعم باقلوا خوشتان می‌آید و دوست دارید دوباره آن طعم را امتحان کنید می‌توانید شیرینی لب پیچ قزوینی را امتحان کنید. این شیرینی نوعی دیگر از باقوا در شکل و اندازه متفاوت است. عطر گلاب و شکل پیچ‌درپیچ این باقلوا باعث شده تا مردم این خوراکی را باقلوا پیچ یا باقلوا گل صدا کنند. با امتحان این سوغات قزوین متوجه وجود پسته و زعفران می‌شوید. واقعاً که خوراکی‌های سنتی مغذی هستند.

نان نازک

نان نازک در واقع یکی از شیرینی‌های پرطرفدار در سوغات قزوین است. افرادی که برای بازگشت به خرید بلیط هواپیما قزوین اقدام کرده‌اند می‌توانند بدون نگرانی از خردشدن یا خراب‌شدن، این خوراکی خوشمزه را با خود ببرند. این نان قزوینی ظاهری شبیه به بالشتک‌های کوچک و هم‌اندازه دارد که برای پذیرایی و هدیه‌دادن بسیار مناسب و زیباست. امکان ندارد شما سری به قنادی‌های اطراف هتل های قزوین بزنید و این خوراکی خوشمزه را پیدا نکنید.

نان چایی

نان چایی ترکیبی بی‌مانند برای عصرانه در قزوین است. این خوراکی به علت تردبودن و بافت بیسکوییت‌مانندی که دارد بدون چای هم مصرف می‌شود. خرید این نان خوشمزه در زمان عید نوروز بیشتر می‌شود و علتش هم این است که پذیرایی با شیرینی در عید رواج بیشتری دارد. با اینکه این نان خوش‌رنگ و بو شیرینی اصلی عید در قزوین نیست؛ اما طعم خوب و محبوبیت آن میان مردم باعث شده این خوراکی جای خود را در پرفروش‌های عید باز کند.

کیک شربتی

کیک شربتی همان خوراکی پرشهد و شیرین است که در بیشتر مناطق ایران به شکل‌های مختلفی سرو می‌شود و اصالتاً قزوینی و شیرازی است. این کیک نرم و آبدار بنا به دلایلی که ما هنوز آن‌ها را نمی‌دانیم بیشتر از اینکه به‌عنوان سوغات قزوین فروخته شوند، در مراکز عزا استفاده می‌شود. البته باید ذکر کنیم که این خوراکی پایه ثابت مهمانی‌های دوستانه هم هست؛ اگر در یکی از هتل های قزوین که کافی‌شاپ دارد اقامت دارید، می‌توانید این کیک را سفارش دهید و از امتحان آن نهایت لذت را ببرید.

نان بادامی

عکس نان بادامی سوغات قزوین

نان بادامی در سال نو، مهمان اکثر خانواده‌های قزوین است و شیرینی گرد و کوچکی است که با خلال بادام تزئین شده است. این خوراکی در اصل از پودر خشکبار مختلف مانند پسته و بادام تهیه می‌شود. با اولین گازی که به این شیرینی می‌زنید، مزه و عطر بی‌نظیر هل در دهانتان می‌پیچد. اگر قصد خرید بلیط اتوبوس قزوین را دارید، از محکم‌بودن بسته‌بندی شیرینی‌هایتان مطمئن شوید تا توی راه خرد و خاکستر نشوند.

نان چرخی

اکثر ما از چرخ گوشت برای چرخ‌کردن گوشت استفاده می‌کنیم؛ ولی این وسیله برقی برای ساخت یکی از سوغات قزوین هم استفاده می‌شود. نام این خوراکی شیرین نان چرخی است. آرد و مواد این نان را در چرخ گوشت می‌ریزند و قالب مخصوص این شیرینی را به چرخ گوشت وصل می‌کنند. فرم زیبا و شیک این خوراکی آن را میان گردشگران و مردم قزوین پرطرفدار کرده است. این شیرینی خوشمزه می‌تواند در کیف شما و همراه شما در بازدید از جاهای دیدنی قزوین باشد تا هر وقت احساس گرسنگی کردید، قدری از آن را بخورید و جان تازه بگیرید.

شیرینی نان گردوئی

نان گردوئی شیرینی گردی است که حالت کوکی دارد. تست این شیرینی خوشمزه یعنی پیچیدن عطر بی‌نظیر وانیل دهانتان و مزه‌مزه‌کردن تکه‌های گردوی موجود در آن. این نان مانند دیگر خوراکی‌هایی که معرفی کردیم بسیار مقوی است و برای کودکان پرجنب‌وجوش عاشق شیرینی انتخابی سالم و مقوی به حساب می‌آید. اگر روزی روزگاری گذرتان به قزوین افتاد حتماً این خوراکی شیرین را امتحان کنید.

شیرینی وليعهدی

شیرینی ولیعهدی نامی با کلاس که‌ می‌تواند به یکی از لوکس‌ترین سوغات قزوین تبدیل شود. البته این شیرینی با نام شیرینی اتابکی هم شناخته می‌شود. گل‌های کوچک، دایره‌هایی که با پسته یا بادام تزئین شده و رنگ‌های زرد و سفید و قهوه‌ای این خوراکی باعث شده افراد قبل از امتحان مزه شیرینی عاشق ظاهر ظریف آن شوند. شاید در نگاه اول ظاهر زیبای این خوراکی توجه شما را به خود جلب کند؛ ولی مهم‌ترین علت شهرت این شیرینی طعم عالی و بافت ترد آن است.

شیرینی پادرازی

احتمالاً با خواندن نام این خوراکی یک شیرینی دراز و باریک را تصور کنید. نام این خوراکی غلط انداز است. خطوط روی شیرینی و دالبر‌های دور آن شبیه به پا هستند. پادرازی در کنار چای داغ سرو می‌شود که طعم آن را دلنشین‌تر می‌کند. این شیرینی اصیل در شهرهای دیگر هم پخته می‌شود که تا حدی با پادرازی قزوین تفاوت دارد. شما می‌توانید این خوراکی را با شیره یا بدون شیره‌ خریداری کنید.

شیرینی توت

شیرین بادامی یا شیرینی توت یک از خاص‌ترین سوغات قزوین است. این خوراکی از پودر بادام تهیه می‌شود. ظاهر کشیده و توت مانندی که دارد باعث شده مردم این خوراکی را با نام شیرینی توت بشناسند. به این خوراکی زعفران و پودر پسته هم اضافه می‌کنند که باعث جلب رضایت همه سلیقه‌ها شده است. شیرینی توت ماندگاری زیادی دارد که خرید آن به‌عنوان سوغات را رواج داده است. از طرف دیگر این خوراکی به‌سرعت خشک می‌شود؛ پس برای نگه‌داری بهتر ظرفی با در محکم تهیه کنید و دیگر نگران خشک‌شدن این خوراکی نباشید.

شیرینی نان نارگيلی

نان نارگیلی یا همان شیرینی نارگیلی در کل ایران طرفدارن بسیاری دارد یعنی این خوراکی به‌غیر از سوغات قزوین، شیرینی سنتی ایرانی هم محسوب می‌شود. طعم خوب، شیرینی متناسب و ارزش غذایی خوب از علت‌های شهرت این خوراکی است. نان نارگیلی قزوین مانند اکثر نان نارگیلی‌ها سریع خشک می‌شود و همسفر خوبی برای شما نیست؛ پس کلک شیرینی نارگیلی‌ها را در همان لحظه اول بکنید.

شیرینی قرابيه

عکس شیرینی قرابيه سوغات قزوین

قرابیه شیرینی بدون مرز است. قرابیه در دیگر شهرهای ایران مانند تبریز و زنجان هم پخته می‌شوند. نکته جالب‌تر این است که قرابیه در ترکیه و آذربایجان هم طرفداران دو آتیشه کم ندارد. طبع گرم این سوغات باعث شده مردم نه به چشم یک تنقلات بلکه به چشم یک خوراکی مقوی به آن نگاه کنند. مواد استفاده شده در این شیرینی آرد گندم، شیره انگور و روغن کنجد است.

شیرینی قطاب

قطاب از دیگر شیرینی‌های مشهور ایرانی است. این شیرینی در شهرهای دیگر هم پخته می‌شود. مردم هر شهر با خلاقیت خاص خود تغیراتی در این خوراکی ایجاد کرده‌اند که باعث ایجاد تنوع در مزه آن شده است. قطاب سوغات قزوین با قطاب تبریز طعم و مزه متفاوت دارد. ماده اصلی این شیرینی سفید آرد و مغز بادام است.

شیرینی بهشتی

هر دانه از این شیرینی بهشتی را می‌توانید یک لقمه کنید. برای افرادی که طرفدار شیرینی نیستند بهترین گزینه شیرینی بهشتی است. این خوراکی ریزه‌میزه قزوینی در طعم وانیل، کاکائو و زعفران پخته می‌شود. تنوع این خوراکی باعث می‌شود شما بدون نگرانی از تمام‌شدن پولتان یا چاق‌شدن مزه‌های مختلف را امتحان کنید. به احتمال زیاد بعد از تست این خوراکی عاشق مزه فوق‌العاده آن می‌شوید.

نان باقلوا

عکس نان باقلوا سوغات قزوین

نان باقلوا مانند دیگر نان‌هایی که در قسمت بالا معرفی کردیم یک شیرینی است. این شیرینی مانند کیک پخته می‌شود. شما می‌توانید نان باقلوا را همراه خود به موزه‌ های قزوین ببرید و اگر در وسط بازدید دلتان ضعف رفت، لقمه‌ای از این خوراکی مقوی را بخورید. این خوراکی را بیشتر زنان قزوینی در خانه و به‌عنوان تنقلات برای فرزندانشان یا سوغات قزوین می‌پزند.

نان قندی

نان قندی، میان وعده‌ای خوشمزه که در کنار خانواده عجیب می‌چسبد. این نان را مردم در مناطق مختلف ایران می‌پزند. البته دستور پخت این نان از منطقه‌ به منطقه دیگر متفاوت است. با خواندن نام این خوراکی تصور می‌کنید نان قندی قزوین بزرگ و اندازه نان است؟ مردم خلاق قزوین نام نان قندی را روی این خوراکی گذاشتند؛ ولی جالب اینجاست که هر نان قندی اندازه یک فندق است.

نان اگردک

اگردگ، این نان شیرین و مقوی در اصفهان و همدان هم پخته می‌شود. این سوغات قزوین از آرد پخته می‌شود. قنادها خمیر اگردک را با سلیقه خاص خود تزئین می‌کنند. این خوارکی یکی از میان وعده‌های بسیار مفید در قزوین به حساب می‌آید. افراد با توجه به سلیقه خود مقدار شیرینی اگردک را مشخص می‌کنند. شما می‌توانید مشخص کنید اگردک با پودر قند و شکر باشد یا بدون آن.

انواع میوه سوغات قزوین

بعضی محصولات و سوغات میان چند ناحیه از ایران مشترک هستند که هر کدام از این محصولات رنگ، بو و مزه خاص خود را دارند، مثلاً انار ساری طعمی متفاوت با انار قزوین دارد. انار، انگور، گیلاس، ‌سیب و زردآلو از دیگر میوه‌های خوش طعم قزوین هستند که به اشتغال‌زایی کمک می‌کنند. هر کدام از این میوه‌ها برای سوغات قزوین به شکل‌های متفاوتی استفاده می‌شوند از رب بگیر تا شربت، مربا و ترشی. میوه قزوینی دیگر زغال اخته است. هیر روستایی در قزوین است که بهترین زغال اخته ایران را دارد. مردم هیر به شکرانه وجود این میوه با برکت در روستای خود، سالیانه جشن شکرگزاری می‌گیرند.

انواع خشکبار و تنقلات سوغات قزوین

وجود خشکبار و تنقلات در خانه‌های مردم ایران رایج است یا بهتر است بگوییم تا قبل از گرانی رایج بوده است. استان قزوین هوا و آب مناسبی برای رشد درختان مختلف دارد. خصوصاً درختانی که حاصل آن‌ها می‌شود خشکبار مرغوب و خوشمزه ایرانی. از جمله خشکبارهایی که سوغات قزوین محسوب می‌شوند می‌توان به کشمش، گردو‌، بادام، پسته و فندق اشاره کرد. شما می‌توانید این دانه‌های خوشمزه را به‌عنوان تنقلات با خود همراه کنید چه در حال خواندن مطلب راهنمای سفر قزوین باشید چه در یکی از رستوران های قزوین در انتظار غذا باشید.

بر خلاف دیگر میوه‌ها و تنقلات، پنیر کوزه‌ای در قزوین تک است. در گذشته برای تهیه پنیر موادی که نیاز بود را به همراه آب در کوزه‌ای قرار می‌دادند و آن کوزه را در خاک دفن می‌کردند. بعد از گذشت مدتی طولانی کوزه را بیرون می‌آوردند و از پنیر تشکیل شده استفاده می‌کردند. این پنیر هنوز در قزوین ساخته می‌شود. شما می‌توانید این پنیر را با طعم سبزی یا معمولی به‌عنوان صبحانه در کنار نان داغ و چای نوش جان کنید یا به‌عنوان سوغات قزوین آن را خریداری کنید.

صنایع دستی در سوغات قزوین

تا اینجا به معرفی سوغات خوراکی قزوین. گذشت از اینجا به بعد ما به شما صنایع دستی قزوین را معرفی می‌کنیم تا با توجه به سلیقه و البته بودجه خود میان این سیل متنوع سوغات چندتایی را گلچین کنید.

آثار خوشنویسی

خوشنویسی یعنی علاوه بر انتخاب کلمات زیبا از خطی زیبا هم استفاده کنیم. ذات زیبایی‌پسند انسان او را به سمت آثار خوشنویسی می‌کشاند. این هنر توانسته محبوبیت خود را در دل مردم حفظ کند. قزوین هم که به پایتخت خوشنویسی ایران معروف است؛ بنابراین بی‌شک بهترین اثار و تابوهای خطاطی را می‌توانید در این شهر تهیه کنید و اتاق کار یا دفترتان را با آن زینت ببخشید.

مشبک کاری فلز

شنیده‌اید می‌گویند فلان چیز مرگ ندارد و نابودنشدنی است؟ یکی از وسایلی که می‌توانید تا سالیان سال با نگاه و استفاده از آن لذت ببرید ظروف و قاب‌های فلزی است. این صنایع نشان از ظرافت و خلاقیت هنرمندان قزوینی دارند.

نقاشی پشت شیشه

رنگ رنگی‌ترین سوغات قزوین این انتخاب است. باغ‌های پر از پرنده، چهره‌های شرقی زیبا و گل و بوته‌های رنگارنگ نقش‌هایی است که هنرمندان نقاش رو شیشه بی‌روح می‌‌زنند و به آن ارزش معنوی می‌دهند. نقاشی پشت شیشه هنری است که در زمان صفوی از هند و چین به ایران آمد و در تاریخ جای خود را باز کرد.

فرش

این گزینه که نیاز به معرفی ندارد. نخ‌های رنگارنگی که منظم در هم بافته شده‌اند تا فرشی را تشکیل دهند پر از نقش‌ونگار و حال خوب. صنعت فرش بافی از گذشته تا به امروز منبع درآمد بسیاری از زنان و مردان زحمت‌کش بوده است.

گلیم بافی

با مصنوعی‌شدن همه چیز در دنیا ما باشنیدن اینکه یک محصولی طبیعی است تعجب می‌کنیم یا حتی آن ادعا را باور نمی‌کنیم. صنعت گلیم بافی که در اکثر روستاهای قزوین رواج دارد، یکی از هنرهایی است که از دل طبیعت به‌دست می‌آید. نخ حیوانی و رنگ گیاهی این گلیم‌ها در کنار طرح‌های عباسی، ترنج و لچک دیدنی‌ترین سوغات قزوین را به‌وجود می‌آورد.

جاجیم بافی

فصل سرد زمستان زنان روستایی قزوین را به بافت جاجیم مشغول می‌کند. پشم‌هایی که با رنگ طبیعی رنگ شده است ماده اصلی جاجیم است. البته هنگام خرید مراقب افراد نابه‌کار باشید، این افراد در تهیه جاجیم از کاموا رنگی استفاده می‌کنند و هنر ارزشمند زنان زحمت‌کش را ضایع می‌کنند.

نواربافی یا پن بافی

این هنر در گذشته از نخ‌های ابریشمی تهیه می‌شده است؛ ولی با گران‌شدن نخ‌های ابریشم بافنده‌ها از نخ‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند. چشم بلبل، چشم خروس، چشم چپر و مارپیچ از معروف‌ترین نقش‌های این سوغات قزوین است.

موج بافی

موج‌ها در گذشته به‌عنوان پتو، زیر انداز، پشتی و سجاده استفاده می‌شده است. امروزه با گران‌شدن مواد اولیه مانند ابریشم و پشم موج باف‌‌ها از نخ‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند. البته گرانی دلیل اصلی فراموش‌شدن این هنر نیست این هنر خیلی قبل‌ها از واردات کالاهای لوکس شکست خورده است.

گلابتون دوزی

این هنر شباهت بسیاری سوزن دوزی دارد با این تفاوت که در گلابتون دوزی به‌جای استفاده از نخ، از مفتول‌های طلائی و برنجی استفاده می‌کرند. نقش‌های مانند گل ساعتی و درخت ترنج از نقش‌های رایج در این هنر بوده است. رویه بالشت، لباس مجلسی، جا قرآنی، سجاده و پرده از مصارف گلابتون دوزی در سوغات قزوین است.

نم نم دوزی

هنری که به دقت و ظرافت ویژه نیاز دارد و همین باعث سرعت آهسته در پیشرفت کار می‌شود. این سرعت کم علت نام‌گرفتن این هنر به نم نم دوزی است. در این هنر از منجوق‌های فلزی استفاده می‌کنند که زیبایی کار را دو چندان می‌کند. در گذشته وجود هنر نم نم دوزی در جهاز دختران از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است.

گیوه دوزی

گیوه قزوین و تاکستان مهم‌ترین رقبای گیوه تبریز محسوب می‌شوند. شما می‌توانید این کفش‌های سنتی را به‌عنوان سوغات قزوین خریداری کنید. این کفش‌ها با کفه‌های پلاستیکی و چرمی در بازار به فروش می‌رسد.

سوغات قزوین را از جا بخریم؟

بازار قزوین

بازار قزوین یکی از سنتی‌ترین بازهای ایران است. حتی اگر قصد خرید ندارید از این بازار دیدن کنید؛ چراکه این بازار شاهکار معماری ایرانی است.

مرکز خرید نارون قزوین

مرکز خرید نارون محل خرید جوان‌های قزوین است. اجناس این بازار هم سنتی است و هم مدرن این چند جانبه‌بودن، نارون را به محلی جوان‌پسند تبدیل کرده است.

مرکز خرید ایرانیان قزوین

مرکز خرید ایرانیان شلوغ‌ترین و پرطرفدارترین مرکز خرید قزوین است. گردشگران برای خرید سوغات قزوین و مردم محلی برای خرید مایحتاج خود زیاد به این مرکز رفت‌وآمد می‌کنند.

معرفی سوغات قزوین خوراکی و غیر خوراکی به پایان رسید. امیدواریم از آشنایی با این محصولات سر ذوق آمده باشید و سفر به قزوین را در برنامه آینده خود قرار دهید. ما در ره بال آسمان آماده شنیدن خاطرات و نظرات شما هستیم.

سوغات خوراکی مخصوصاً شیرینی ولیعهدی از پرطرفداران قزوین هستند.

گلیم، جاجیم و فرش در صنایع دستی و بیشتر سوغات خوراکی قزوین در میان گردشگران خارجی پرطرفدار است.

مرکز خرید ایرانیان قزوین لوکس‌ترین مرکز خرید است.

بازار قزوین به علت معماری خاص و تکی که دارد گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.