موزه های قزوین | لذت قدم زدن در تاریخی‌ترین بناهای ایران

4

استان قزوین با پیشینه‌ای درخشان و تاریخی ماندگار، فراز و فرودهای بسیار زیادی را پشت‌سر گذاشته است. از آنجایی که در زمان حکومت صفویان، قزوین پایتخت ایران بود؛ موزه‌ها و بناهای تاریخی ارزشمندی در این شهر وجود دارد. این موزه‌ها با نمایش آثار قدیمی و مفاهیم کهن، جذابیت این شهر را برای گردشگران دوچندان کرده‌ است. با گشت‌وگذار در موزه های قزوین می‌توانید با گستره وسیعی از تاریخ و تمدن ایران آشنا شوید؛ از تمدن شوش و هخامنشی گرفته تا سلسله‌های قاجار و پهلوی. همچنین در کنار آثار باستانی، طبیعت سرسبز این منطقه، طیف وسیعی از گردشگران را شیفته خود کرده است. در مقاله راهنمای سفر قزوین می‌توانید تمامی اطلاعات جامع درباره سفر به این شهر اعم از مراکز خرید قزوین، سوغات قزوین و هتل‌های این شهر را مطالعه کنید. این بار می‌خواهیم در قلب تاریخی شهر قزوین سفر کنیم و شما را با معروف‌ترین موزه های قزوین آشنا کنیم.

موزه قزوین (موزه شهر) | آینه تمام‌نما از فرهنگ و سنت ایرانی

عکس موزه شهر یکی از موزه های قزوین

موزه شهر قزوین در شرق دولتخانه صفوی واقع شده است. این موزه یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی قزوین است که همچون گنجینه‌ای تمام عیار، آثار باستانی متعلق به دوره‌های مختلف تاریخ را درون خود نگهداری می‌کند. ظروف برنزی و سفالی جزو عمده آثار نگهداری‌شده در این موزه است. با قدم‌گذاشتن در این موزه، گویی در زمان سفر کرده و در دوره‌های مختلف تاریخی غرق می‌شوید. 

آدرسقزوین، خیابان هلال احمر، شرق دولتخانه صفوی.
شماره تماس02833234935
ساعات بازدیدهمه‌روزه حتی روزهای تعطیل از ساعت 9 صبح الی 18 عصر.
هزینه ورودیبرای اتباع ایرانی 2000 تومان و برای اتباع خارجی 8000 تومان.

موزه خوشنویسی قزوین | هنر ناب ایرانی در پایتخت خوشنویسی ایران

عکس موزه خوشنویسی یکی از موزه های قزوین

حتماً تابه‌حال آوازه خوشنویسان معروف قزوینی را شنیده‌اید. شهر قزوین در کنار شهرهای کرمانشاه و یزد بزرگترین خوشنویسان را در خود پرورش داده و به‌عنوان یکی از مراکز اصلی هنر خوشنویسی در ایران و جهان اسلام شناخته می‌شود. در موزه خوشنویسی شهر قزوین بخشی از هنرنمایی‌های خوشنویسان خوش‌ذوق قزوینی به نمایش گذاشته شده است. فقط با خرید بلیط قطار قزوین و سفر به این شهر می‌توانید تماشای این موزه را به خود هدیه دهید. در این موزه می‌توانید سابقه درخشان هنرمندانی همچون میرعماد حسنی قزوینی، درویش عبدالمجید طالقانی و میرزا غلامرضا عمادالکتاب را مشاهده کنید. 

آدرسقزوین، میدان آزادی (سبزه میدان).
شماره تماس0283323493
ساعات بازدیداز ساعت 9 صبح تا 5:30 عصر.
هزینه ورودیبرای اتباع ایرانی 2000 تومان و برای اتباع خارجی 8000 تومان.

موزه شهدا قزوین | ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

عکس موزه شهدا یکی از موزه های قزوین

موزه شهدای قزوین یکی از مهم‌ترین موزه‌های این شهر بوده که به همت سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و با هدف حفظ فرهنگ ایثار و شهادت در سال 1376 راه‌اندازی شد. این موزه را مادر خلبان شهید، عباس بابایی برای حفظ آثار و ارزش‌های شهدای استان قزوین تأسیس شد و در کنار گلزار شهدای این شهر واقع شده است. امامزاده شاهزاده حسین نیز در نزدیکی این موزه قرار دارد. اگر به موزه شهدا قزوین رفتید، می‌توانید برای عرض ادب و احترام به زیارت این امامزاده نیز بروید. از مهم‌ترین آثار نگهداری‌شده در موزه شهدا قزوین می‌توان به دست‌نوشته‌ها، شناسنامه‌ها، تصاویر، مدارک، لباس و وسایل شخصی شهید بابایی اشاره کرد. 

آدرسقزوین، خیابان جمهوری اسلامی، جنب شاهزاده حسین. 
شماره تلفن02833238709
ساعات بازدیداز ساعت 8 صبح تا اذان مغرب و عشا.

موزه خانه یزدی های قزوین | سیری در تاریخ چند هزار ساله ایران

عکس موزه خانه یزدی های یکی از موزه های قزوین

یکی از قدیمی‌ترین موزه های قزوین که در یکی از بناهای مربوط به اواخر دوران قاجار ساخته شده، موزه خانه یزدی‌های قزوین است. این خانه متعلق به حاج ابوالقاسم یزدی بوده و امروزه به عنوان یک بنای تاریخی ارزشمند در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. تا سال‌های اخیر، این موزه مکانی برای به‌نمایش‌گذاشتن آثار تجسمی از جنگ ایران و عراق بود؛ اما طی چند سال گذشته پس از اینکه توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شد، به موزه هنر و پایداری تغییر کاربری داد. خوب است بدانید که رستوران اقبالی و غذاکده چلوچی در نزدیکی این موزه قرار دارند و با روی باز آماده پذیرایی از گردشگران هستند. بد نیست سری به این رستوران‌ها بزنید و با خوردن یک غذای لذیذ، خستگی یک روز پرماجرا را از تنتان بیرون کنید.

آدرسقزوین، خیابان مولوی، کوی صالحیه.
ساعات بازدیددر روزهای پنح‌شنبه و جمعه با هماهنگی مسئول مربوطه.

موزه کشاورزی قزوین (موزه باغستان قزوین) | یک تیر و دو نشان

عمارت باشکوهی به نام باغ سپهدار، یکی از دیدنی‌ترین جاهای شهر قزوین بوده که در باغی سرسبز قرار دارد. امروزه این باغ سرسبز و خوش‌آب‌و‌هوا به موزه کشاورزی قزوین تبدیل شده است. اگر می‌خواهید با یک تیر دو نشان بزنید و ضمن بازدید از موزه های قزوین، از طبیعت تازه و باطراوت این شهر استفاده کنید، موزه باغستان قزوین را از دست ندهید. ضمناً خوب است بدانید که این موزه، تنها موزه در دنیا است که تابلو و درب ورودی دارد؛ پس با دیدن فضای باز و محوطه آزاد آن تعجب نکنید. 

آدرسقزوین، خیابان نادری، چهارراه خیابان عمران.
ساعات بازدیداین موزه به تازگی تعطیل شده و قرار است که در مکان جدیدی مجددا راه‌اندازی شود. 

موزه مردم شناسی حمام قجر قزوین | میراثی ارزشمند با معماری منحصربه‌فرد

عکس موزه مردم شناسی حمام قجر یکی از موزه های قزوین

در دل یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه های شهر قزوین، یک موزه مردم شناسی راه‌اندازی شده که بازدید از آن خالی از لطف نیست. این حمام قدیمی برخلاف نامش مربوط به دوران قاجار نبوده و به سال‌ها قبل از آن تعلق دارد. موزه مردم شناسی حمام قجر، جنب مسجد و بازارچه آقا کبیر قرار داشته و با بخش‌های بسیار متنوع، توجه گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ  را به خودش جلب کرده است. خوب است بدانید که بنای این موزه در سال 1057 هجری قمری توسط امیرگونه خان که یکی از کارپردازان شاه عباس دوم صفوی بود، ساخته شد. 

آدرسقزوین، چهارراه نادری، خیابان عبید زاکانی.
شماره تماس02833233155
ساعات بازدیدهمه‌روزه از ساعت 9 صبح الی 6:45 عصر و روزهای جمعه از ساعت 10 صبح الی 6:45 عصر.
هزینه ورودیدر سال ۱۴۰۱
برای گردشگران ایرانی ۱۰هزار تومان و برای گردشگران خارجی حدود ۸۰هزار تومان

موزه عمارت چهل ستون | این بار در قزوین

عکس موزه عمارت چهل ستون یکی از موزه های قزوین

در مرکز شهر قزوین، عمارت چهل ستون با آن معماری زیبا و هوشمندانه‌اش خودنمایی می‌کند. این مجموعه که به عمارت کلاه فرنگی هم شهرت دارد، از مهم‌ترین آثار به‌جا‌مانده از دوران صفوی است. عمارت چهل ستون تنها اثر باقی‌مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی شاه طهماسب است. پیشنهاد می‌کنیم اگر به معماری و هنر مردمان عصر صفویه علاقه دارید، بازدید از کاخ چهل ستون قزوین و موزه تاریخی آن را از دست ندهید.

آدرسقزوین، میدان آزادی (سبزه میدان).
ساعات بازدیدهمه‌روزه از ساعت 9 صبح تا 6 عصر و در روزهای عید از ساعت 9 صبح تا 8:30 شب.
هزینه ورودی3000 تومان

موزه بلدیه قزوین | برای علاقه‌مندان به تاریخ

عکس موزه بلدیه یکی از موزه های قزوین

ساختمان عمارت شهرداری قزوین از قدیمی‌ترین عمارت‌های شهرداری در ایران است. این ساختمان که در خیابان شهرداری قزوین قرار دارد، مربوط به دوران قاجار بوده و امروزه به موزه‌ای دیدنی برای توریست‌ها و گردشگران این شهر تبدیل شده است. پس از گشت‌وگذار در موزه بلدیه قزوین هیچ‌چیز مانند صرف یک وعده غذایی خوشمزه، نمی‌تواند حالتان را جا بیاورد. از‌این‌رو پیشنهاد می‌کنیم سری به رستوران های قزوین در خیابان شهرداری بزنید و از عطر و طعم دل‌نشین غذاهای قزوین لذت ببرید. 

آدرسقزوین، خیابان شهرداری، بوستان مشاهیر.
ساعات بازدیدهمه‌روزه به جز روزهای تعطیل.
هزینه ورودیرایگان

موزه دکتر علی اکبر صالحی | از معروف ترین موزه های قزوین

یکی از موزه های دیدنی شهر قزوین موزه دکتر علی اکبر صالحی بوده که در دفتر وزارت امور خارجه قزوین قرار دارد. این موزه زمانی خانه فرهنگ امیر کبیر بوده و در آن آثار اهدایی از 50 کشور دنیا نگهداری می‌شود. در موزه دکتر صالحی آثار اهدایی به وزیر امور خارجه وقت به نمایش گذاشته شده است. همچنین 156 قطعه نفیس از هدایای دریافتی توسط دکتر صالحی در دوران وزارت امور خارجه در غرفه‌های زیبایی خودنمایی می‌کند. اگر می‌خواهید به بناهای تاریخی و موزه های قزوین دسترسی راحتی داشته باشید، بهتر است از هتل های قزوین در نزدیکی این ساختمان‌ها استفاده کرده و در وقت و هزینه سفر خود صرفه‌جویی کنید. 

آدرسقزوین، خیابان هلال احمر، روبه‌روی هلال احمر

موزه مجسمه های رضا محمدی | موزه‌ای به وسعت شاهنامه فردوسی

یکی از موزه‌های معروف شهر قزوین، موزه مجسمه‌ها و آثار سفالین جناب آقای رضا محمدی است. البته این موزه بیشتر با عنوان موزه شاهنامه و اسطوره‌ها و مردم شناسی در قزوین شناخته می‌شود. موزه مجسمه‌های رضا محمدی، تنها موزه هنری و آثار معاصر شهر قزوین بوده که به‌صورت کاملاً خصوصی اداره می‌شود. این موزه خوراک کسانی است که به تاریخ گذشته ایران و ادبیات باستانی این مرز و بوم علاقه دارند. در موزه شاهنامه‌ها و اسطوره‌ها تمام آثار هنری مربوط به قهرمانان ملی ایران مخصوصا افسانه‌های شاهنامه را مشاهده خواهید کرد. می‌توان گفت اصلی‌ترین هدف راه‌اندازی این موزه، زنده‌نگه‌داشتن شخصیت‌ها و داستان‌های کتاب شاهنامه است. 

آدرسقزوین، داخل کاروانسرای سعدالسلطنه، سرای نگارالسلطنه.
ساعات بازدیدصبح‌ها از ساعت 10 الی 14 و عصرها از ساعت 16:30 الی 21:30.

این بار در مجله ره بال آسمان بر فراز یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران پرواز کردیم و با موزه‌ های قزوین آشنا شدیم. اگر با خواندن این مطلب برای سفر به شهر قزوین وسوسه شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم با خرید بلیط اتوبوس قزوین خود را به گشت‌وگذار در این شهر میهمان کنید. آیا شما تا به حال به قزوین سفر کرده‌اید؟ در بین موزه های قزوین، کدامیک از موزه‌ها نظر شما را به خودش جلب کرد؟ فراموش نکنید تجربیات و خاطرات خود را برای ما و کاربران خوش‌سفرمان به اشتراک بگذارید.

موزه شهر قزوین در خیابان هلال احمر و شرق دولتخانه صفوی واقع شده است.

در این موزه می‌توانید سابقه درخشان هنرمندانی همچون میر عماد حسنی قزوینی، درویش عبدالمجید طالقانی و میرزا غلامرضا عمادالکتاب را مشاهده کنید.

امامزاده شاهزاده حسین نیز در نزدیکی این موزه قرار دارد. اگر به موزه شهدا قزوین رفتید، می‌توانید برای عرض ادب و احترام به زیارت این امامزاده نیز بروید.

زیرا در این موزه می‌توایند ضمن بازدید از آثار تاریخی، از هوای با طراوت و طبیعت زیبای باغستان این مجموعه استفاده کنید.

4 نظرات
  1. سعید می گوید

    بهای ورودی ها قدیمی است لطفا اصلاح کنید. برای ورودی موزه حمام قجر در سال ۱۴۰۱ برای ایرانی ۱۰۰۰۰ تومان و خارجی ۸۰۰۰۰ تومن می باشد

    1. بانو تقیان می گوید

      سعید عزیز، سپاس از توضیحتون.

  2. سلام می گوید

    ممنون از توضیحات مفید و زیبای شما. خوشحالم که در ایران زندگی می کنم

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      ما هم ممنونیم برای حس خوبی که بهمون دادید و خوشحالیم که متن رو دوست داشتید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.