مجسمه دو عاشق | تماشای نمایشی خیره‌کننده از جادوی وصال

0

باتومی بندری زیباست که به «مروارید ساحلی کشور گرجستان» شهرت دارد. این شهر به لطف داشتن طبیعتی مسحور‌کننده، ساحلی پر‌آرامش، جاذبه‌های باستانی، تفریحی و توریستی متعدد، نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده و هر‌ساله میزبان خیل عظیمی از مسافران خوش‌سفر و خوش‌ذوق است. مجسمه دو عاشق که به مجسمه علی و نینو نیز شهرت دارد را می‌توان به‌عنوان معروف‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه توریستی شهر باتومی معرفی کرد. شاید تا به حال فیلم خیره‌کننده این مجسمه منحصر‌به‌فرد را در شبکه‌های اجتماعی دیده باشید. شاید هم رمان علی و نینو را خوانده یا فیلم سینمایی آن را دیده باشید و نام این مجسمه برایتان آشنا باشد. از‌این‌رو اگر هوای سفر به باتومی و بازدید از مجسمه عشق گرجستان را در سر دارید، برای آشنایی بیشتر این مجسمه که جزء ارزشمند‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های کشور گرجستان به شمار می‌آید، در این مطلب همراه ما باشید. 

مجسمه دو عاشق کجاست؟

مجسمه علی و نینو (Monument Ali and Nino) از سویی با بلوار باتومی و پارک میراکل (Miracle) باتومی و از سوی دیگر با ساحل دریای سیاه مجاورت دارد. به‌طور دقیق‌تر این سازه تماشایی در اسکله‌ای که در پشت چرخ‌و‌فلک باتومی است، واقع شده است. 

داستان ساخت مجسمه عشق گرجستان چیست؟

مجسمه عشق باتومی با الهام از رمانی عاشقانه که روایتگر داستانی تلخ از عشقی نا‌فرجام است، طراحی و ساخته شده است. این رمان عاشقانه که جزء شاهکار‌های ادبیات جهان به‌شمار می‌آید را «قربان سعيد» در سال ۱۹۳۷ میلادی به زبان آلمانی نوشت و در کشور استرالیا منتشر کرد. گفتنی است که رمان عاشقانه و غم‌انگیز علی و نینو تا‌کنون به ۳۲ زبان مختلف ترجمه شده و این واقعیت، گواهی بر ارزش والای آن به‌لحاظ ادبی است. جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۶ نیز فیلم سینمایی «علی و نینو» با الهام از این رمان ساخته شد. از‌این‌رو اگر اهل کتاب‌خوانی یا فیلم دیدن هستید، توصیه می‌کنیم پیش از سفر به باتومی این شاهکار را مطالعه کرده یا فیلم آن را تماشا کنید تا لذت تماشای نمایش خیره‌کننده مجسمه دو عاشق باتومی برایتان دوچندان شود. در ادامه خلاصه‌ای کوتاه از این داستان پر‌فراز‌و‌نشیب نوشته‌ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست. 

قصه عاشقی علی و نینو

در این شاهکار ادبی، داستان عاشقانه علی شیروانشیر، جوان اشراف‌زاده و مسلمان، و نینو کیپریانی، دختر بازرگانی مسیحی، در زمان انقلاب روسیه و آغاز جنگ جهانی اول، در کشور آذربایجان روایت می‌شود. عشق علی و نینو از همان ابتدا به دلیل تفاوت مذهب و اختلافات فرهنگی، به عشقی ممنوعه تبدیل می‌شود. این دو برای رسیدن به هم چاره‌ای جز گذر از تمام مرز‌های دین، سنت و اخلاق ندارند. موانع اخلاقی، فرهنگی و دینی از طرفی و شروع جنگ جهانی و سختی‌های جان‌فرسای آن از طرف دیگر، چالش‌های بسیاری را برای این دو عاشق به‌وجود می‌آورند و وصال را بر آن‌ها نا‌ممکن می‌کنند. این روایت جان‌گداز در‌نهایت با مرگ علی که برای مقابله با حمله ارتش روسیه به میدان جنگ رفته بود، به‌صورت غم‌انگیزی پایان می‌یابد. 

سازنده مجسمه علی و نینو کیست؟

مجسمه عشق گرجستان را هنرمندی گرجی در سال ۲۰۱۰ طراحی کرده و ساخت. این هنرمند خلاق تامارا کوه سیتادزه (Tamara Kvesitadze) نام دارد. وی از معماران برجسته گرجستان بوده و هنرمندی بنام و مجسمه‌سازی بسیار خلاق است. مجسمه دو عاشق (مجسمه عاشقان) در باتومی نیز معروف‌ترین اثر خلق‌شده به دست این هنر‌مند به‌شمار می‌آید. تامارا کوه سیتادزه با ساخت این مجسمه ۸‌متری مجذوب‌کننده، قلب میلیون‌ها نفر را در دنیا به دست آورد. صاحب‌نظران بسیاری هنر و خلاقیت او را تمجید و ستایش کردند. 

مجسمه عشق گرجستان چگونه طراحی شده است؟

بدون شک طراحی هنرمندانه و منحصر‌به‌فرد مجسمه علی و نینو سبب شهرت و محبوبیت آن در سراسر جهان شده است؛ از‌این‌رو در این بخش می‌خواهیم راجع‌به نحوه و فلسفه طراحی و ساخت این سازه منحصر‌به‌فرد سخن بگوییم. در ابتدا باید اشاره کنیم که این دو مجسمه متحرک هستند. در طول نمایشی تماشایی، به‌شیوه‌ای تأثیر‌گذار، داستان عشق نا‌فرجام علی و نینو را با استفاده از نماد‌ها و سمبل‌های مختلف به‌شکلی زیبا روایت می‌کنند. اما چگونه؟

 مجسمه عشق باتومی متشکل از دو مجسمه زن و مرد است که به‌صورت شیاری طراحی و ساخته شده‌اند. در هر نمایش این دو مجسمه به‌سوی یکدیگر حرکت می‌کنند. در این قسمت از نمایش، مجسمه‌ها با رنگ‌های گرم نور‌پردازی شده‌اند که سمبل عشق و وصالند. در ادامه این دو مجسمه به هم می‌رسند، در هم ادغام می‌شوند و مجسمه‌ای واحد را تشکیل می‌دهند. همان طور که گفتیم عشق علی و نینو عشقی نا‌فرجام است؛ از‌این‌رو نمایش مجسمه‌ها نیز در اینجا پایان نمی‌یابد. این نمایش خیره‌کننده با جدایی و دور شدن مجسمه‌ها از هم به پایان می‌رسد. در این زمان برای نور‌پردازی مجسمه‌ها از رنگ‌های سرد استفاده می‌شود که احساس غم و فراق را به بیننده منتقل می‌کنند. بسیاری از افراد عنوان «جادوی وصال» را برای این نمایش برگزیده‌اند. 

بهترین زمان بازدید از مجسمه دو عاشق چه زمانی است؟

همان طور که گفتیم نور‌پردازی‌های فکر‌شده و سمبلیک مجسمه دو عاشق گرجستان، باعث می‌شوند تا این نمایش تماشایی، برای بینندگان تأثیر‌گذار‌تر باشد. همچنین این نور‌پردازی‌های هنرمندانه، فضای بسیار زیبایی ایجاد می‌کنند که برای فیلم‌برداری و عکاسی بسیار مناسب است. علاوه‌بر این‌ها خوب است بدانید که نور‌پردازی‌های مجسمه علی و نینو هر‌روز از ساعت ۷ شب به بعد روشن می‌شوند. از‌این‌رو اگر می‌خواهید از اعجاز و زیبایی نمایش تأثیر‌گذار مجسمه عشق باتومی نهایت لذت را برده و عکس‌ها و فیلم‌های زیبایی ثبت کنید، بهتر است از ساعت ۷ شب به بعد برای بازدید از این اثر تماشایی، اقدام کنید. 

جاهای دیدنی نزدیک به مجسمه دو عاشق باتومی کجاست؟

آشنایی با جاذبه‌های توریستی نزدیک به هم در سفر، به شما کمک می‌کند تا بتوانید از همه لحظات سفر خود به‌خوبی استفاده کرده و اوقات به‌یادماندنی را تجربه کنید. در ادامه با جاهای دیدنی نزدیک به مجسمه عشق گرجستان آشنا شوید.

  • پارک میراکل (Miracle Park): همان طور که گفتیم مجسمه عشق گرجستان در پارک میراکل واقع شده است. این پارک بزرگ و محبوب، چندین جاذبه گردشگری دیگر را نیز در خود جا داده و فضای آن برای گشت‌و‌گذار و قدم زدن بسیار دل‌پذیر است. 
آدرس:‌ MJ4Q+GX6, Batumi
  • چرخ‌و‌فلک باتومی (Ferris wheel): از جمله جاذبه‌های تفریحی که در پارک میراکل و در نزدیکی مجسمه عشق قرار دارد، چرخ‌و‌فلک باتومی است. این چرخ‌و‌فلک در نزدیکی دریا واقع شده و کابین‌های آن تا ارتفاع ۵۵‌متری از سطح زمین بالا می‌روند. از‌این‌رو با سوار شدن در این چرخ‌و‌فلک غول‌پیکر، می‌توانید چشم‌اندازی خیره‌کننده از دریای سیاه و بندر باتومی را تماشا کنید.
آدرس:‌ Batumi
  • برج الفبا (Alphabet Tower): این برج ۱۳۰‌متری از مهم‌ترین جاهای دیدنی باتومی به‌شمار می‌آید که در نزدیکی مجسمه علی و نینو قرار دارد. آسمان‌خراش الفبا به شکل دی‌ان‌ای انسان طراحی و ساخته شده و حروف الفبای گرجی نمای آن را زینت داده‌اند. 
آدرس: MJ4Q+CQ8, Batumi
  • بلوار باتومی (Batumi Boulevard): بلوار باتومی نه‌تنها یک بلوار ساده، بلکه از محبوب‌ترین جاذبه‌های بندر باتومی است. این بلوار در مجاورت ساحل باتومی امتداد دارد و اطراف آن را درختان سرسبز، خانه‌های ییلاقی، کافه‌ها و رستوران‌هایی با فضا‌هایی دلنشین، زینت داده‌اند. 
آدرس: 1 Nikoloz Baratashvili Street, Batumi
  • برج چرخ‌و‌فلک باتومی (Batumi Tower Ferris Wheel): این بنا آسمان‌خراشی مرتفع با معماری منحصر‌به‌فرد است که بیش از ۲۰۰ متر ارتفاع دارد. در نمای این بنا، در ارتفاع ۱۰۰‌متری از سطح زمین، چرخ‌و‌فلکی با چند کابین و ۴۰ نفر ظرفیت ایجاد شده است که جذابیت آن را دوچندان کرده است.
آدرس: MJ3P+MP3, Batumi

مسیر دسترسی به مجسمه عشق باتومی چگونه است؟

همان طور که گفتیم مجسمه عشق باتومی در پارک میراکل (Miracle Park) واقع شده است. برای دسترسی به این پارک محبوب ابتدا باید وارد خیابان روستاولی (Rustaveli Avenue) شده و سپس وارد خیابان گوگباشویلی (Gogebashvili) شوید. پارک میراکل در گوگباشویلی، پس از تقاطع دایره‌ای شکل در نزدیکی خط ساحلی قرار دارد. در این محل با کمی پرس‌و‌جو و گشت‌و‌گذار در پارک می‌توانید مجسمه علی و نینو را پیدا کنید. 

خوب است اشاره کنیم که دسترسی به پارک میراکل باتومی و مجسمه عشق گرجستان هم از طریق تاکسی و هم از طریق وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس‌های شهری، به‌راحتی امکان‌پذیر است. از‌این‌رو اگر می‌خواهید برای کاهش هزینه‌های سفر، برای دسترسی به این جاذبه دیدنی از اتوبوس استفاده کنید، خوب است بدانید که خط ۱۰ اتوبوس‌های باتومی شما را مستقیماً به مقصدتان می‌رسانند. 

آدرس: MJ4V+66Q, Batumi

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان سوار بر مرکب قلم راهی بندر زیبای باتومی در کشور گرجستان شده و با خواندن داستان عاشقانه علی و نینو، به تماشای نمایش خیره‌کننده مجسمه دو عاشق در باتومی نشستیم. در‌نهایت پیشنهاد می‌کنیم که اگر هوای سفر به بندر باتومی را در سر دارید، راهنمای سفر به باتومی را مطالعه کرده تا چراغ راه شما برای تجربه سفری راحت و دلپذیر باشد. همچنین اگر می‌خواهید در سفر به کشور گرجستان مدتی را نیز در پایتخت این کشور بمانید، مطالعه راهنمای سفر به تفلیس به شما کمک می‌کند تا با جاهای دیدنی تفلیس آشنا شده و راه‌و‌چاه سفر را به‌خوبی بیاموزید.

مجسمه علی و نینو از سویی با بلوار باتومی و پارک میراکل باتومی و از سوی دیگر با ساحل دریای سیاه مجاورت دارد. به‌طور دقیق‌تر این سازه تماشایی در اسکله‌ای که در پشت چرخ‌و‌فلک باتومی است، واقع شده است.

اگر می‌خواهید از اعجاز و زیبایی نمایش تأثیر‌گذار مجسمه عشق باتومی نهایت لذت را برده و عکس‌ها و فیلم‌های زیبایی ثبت کنید، بهتر است از ساعت ۷ شب به بعد برای بازدید از این اثر تماشایی، اقدام کنید.

این مجسمه با الهام از رمان عاشقانه «علی و نینو» طراحی و ساخته شده است.

مجسمه عشق گرجستان در سال ۲۰۱۰ به دست هنرمندی گرجستانی به نام تامارا کوه سیتادزه (Tamara Kvesitadze) طراحی و ساخته شد.

این رمان عاشقانه که جزء شاهکار‌های ادبیات جهان به‌شمار می‌آید را قربا ن سعید در سال ۱۹۳۷ میلادی به زبان آلمانی نوشته و در کشور استرالیا منتشر کرد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.