غذاهای خیابانی استانبول |‌ از عطر دلنشین نان تازه تا طعم دلپذیر کباب

0

استانبول، شهری رؤیایی در کشور ترکیه است که به‌لطف داشتن جاذبه‌های طبیعی، باستانی و تفریحی متعدد، سالانه میلیون‌ها گردشگر را از سراسر دنیا به‌سوی خود می‌کشاند. چیزی که به‌هنگام بازدید از جاهای دیدنی استانبول و گشت‌و‌گذار در خیابان‌های آن، بیش از همه توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند، عطر وسوسه‌کننده غذاهایی خیابانی ترکیه است که انصافاً نمی‌توان از آن‌ها گذشت. از‌این‌رو بر‌خلاف همیشه که از جاهای دیدنی ترکیه سخن می‌گوییم، در این مطلب قصد داریم در‌خصوص غذاهای خیابانی استانبول سخن گفته و به معرفی آن‌ها بپردازیم. 

فهرست مطالب

غذاهای خیابانی گرم ترکیه

  • لهمجون یا لحم عجین | از لذیذ‌ترین غذاهای خیابانی استانبول 

لهمجون یا لحم عجین (Lahmacun) در‌واقع نوعی پیتزا به‌سبک ترک‌هاست که به‌لطف طعم لذیذش، طرفداران بسیاری دارد. برای طبخ این غذای خیابانی محبوب، ترکیبی از گوشت چرخ‌کرده، پیاز و فلفل قرمز را روی خمیری نازک پهن می‌کنند و سپس آن را داخل فر قرار می‌دهند. این غذای لذیذ معمولاً به‌صورت داغ همراه با جعفری، آبلیمو و دوغ محلی استانبول که «آیران» نام دارد، سرو می‌شود. 

گفتنی است که اگر می‌خواهید لذت چشیدن بهترین لهمجون استانبول را تجربه کنید، بهتر است برای تهیه آن به جایی بروید که برای پخت لهمجون از تنور‌های سنگی و سنتی استفاده می‌کنند. 
  • کومپیر | لذت چشیدن طعم سیب‌زمینی تنوری در کنار مخلفات

اگر به هنگام گشت‌و‌گذار در خیابان‌های استانبول احساس گرسنگی کردید و دلتان هوس غذایی گرم و لذیذ و در‌عین‌حال ساده و سبک کرد، پیشنهاد ما به شما این است که کومپیر (Kumpir) امتحان کنید. کومپیر در‌واقع همان سیب‌زمینی تنوری است که در کنار مخلفاتی از قبیل سوسیس، ژامبون، ذرت، پنیر پیتزا، هویج، نخود فرنگی و… به‌همراه سس مخصوص سرو می‌شود. این غذا جزء پر‌طرفدار‌ترین غذاهای خیابانی ترکیه به‌شمار می‌آید؛ از‌این‌رو در‌ سراسر شهر استانبول، مغازه‌ها و دکه‌هایی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها این خوراک لذیذ و محبوب را تهیه کرد. 

  • دوروم | گل سر‌سبد غذاهای خیابانی استانبول

دوروم (Durum) ساندویچی خوش‌عطر‌و‌طعم است که با نان لواش، انواع گوشت، گوجه، خیار‌شور، سبزی‌جات و… درست می‌شود. این ساندویچ به‌گونه‌ای با نان لواش نرم و تازه پیچیده می‌شود که خوردن آن بسیار راحت باشد. همین امر در کنار طعم لذیذ و مواد تشکیل‌دهنده سالم و مفید آن باعث شده است تا دوروم جزء محبوب‌ترین غذاهای خیابانی ترکیه به‌شمار آید. 

اگر می‌خواهید لذت چشیدن طعم لذیذ‌ترین و با‌کیفیت‌ترین دوروم را در استانبول تجربه کنید، توصیه می‌کنیم برای تهیه آن به میدان تکسیم بروید؛ چرا‌که خوشمزه‌ترین دوروم‌های این شهر در این میدان طبخ و عرضه می‌شوند. 
  • تانتونی | ساندویچی لذیذ مخصوص دوست‌داران غذای تند 

اگر شما نیز از آن دسته افراد هستید که در همه حال خوردن غذاهای تند را ترجیح می‌دهند، در میان غذاهای خیابانی استانبول، تانتونی (Tantuni) بهترین انتخاب برای شماست. این خوراک لذیذ به‌لحاظ نحوه پخت و مواد اولیه، شباهت بسیاری به ساندویچ دوروم دارد. تفاوت اصلی تانتونی و دوروم این است که در تانتونی ادویه، فلفل و گوجه‌فرنگی بیشتری استفاده می‌شود. البته اگر طعم تند را نمی‌پسندید یا غذاهای پر‌ادویه شما را اذیت می‌کند، می‌توانید به‌هنگام خرید تانتونی از آشپز درخواست کنید تا در ساندویچ شما از فلفل و ادویه کمتری استفاده کند. 

  • ایچلی کوفته | لقمه‌ای ترد و لذیذ

در معرفی لذیذ‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای خیابانی ترکیه، نام ایچلی کوفته (İçli Köfte) را نباید از قلم انداخت. ایچلی کوفته خوراکی ترد و خوش‌طعم است که برای تهیه آن گوشت چرخ‌کرده را در خمیری نازک می‌پیچیند و سپس درون روغن داغ سرخ می‌کنند. در‌واقع این خوراک نوعی سمبوسه یا پیراشکی است؛‌ اما از آنجایی که ظاهر آن گرد بوده و شباهت زیادی به کوفته دارد، آن را ایچلی کوفته می‌نامند. 

برای تهیه لذیذ‌ترین و مرغوب‌ترین ایچلی کوفته‌های استانبول، باید به خیابان استقلال استانبول رفته و این خوراک لذیذ را از دست‌فروش‌های خیابانی، تهیه کنید. 
  • میدیه دولما | از محبوب‌ترین غذاهای دریایی خیابانی در استانبول 

اگر عاشق غذاهای دریایی هستید، در میان غذاهای خیابانی ترکیه، میدیه دولما (Midye Dolma) بهترین انتخاب برای شمااست. این خوراک خوش‌طعم و متفاوت از صدف دریایی و برنج تند تهیه شده و همراه با آبلیموی تازه سرو می‌شود. از‌این‌رو اگر طعم غذاهای دریایی، به‌خصوص صدف را می‌پسندید، توصیه می‌کنیم به‌هنگام سفر به استانبول و گشت‌و‌گذار در خیابان‌های آن، در محیط دلنشین ساحل این شهر، کنار دکه‌هایی غذا‌خوری آن بنشینید و لذت چشیدن طعم این خوراک دریایی لذیذ را به خود هدیه دهید. 

  • بالیک اکمک | ترکیبی بی‌نظیر از ماهی داغ و برشته لای نان تازه

مگر می‌شود به‌هنگام گشت‌و‌گذار در سواحل استانبول به‌خصوص اطراف تنگه بسفر، از چشیدن طعم بالیک اکمک (Balik-Ekmek)، که ترکیبی بی‌نظیر از ماهی داغ و برشته و مخلفات، لای نان تازه است، گذشت؟ بالیک اکمک در‌واقع نوعی غذای دریایی است که نه‌تنها جزء غذاهای دریایی لوکس در رستوران‌های گران‌قیمت به‌شمار نمی‌آید، بلکه از جمله پر‌طرفدار‌ترین غذاهای خیابانی ترکیه است و قیمت مناسبی دارد. برای پخت بالیک اکمک ابتدا ماهی‌های پاک‌شده و طعم‌دار شده را در مخلوط روغن زیتون و کره، سرخ می‌کنند تا حسابی برشته شوند. سپس ماهی‌های داغ را به‌همراه کمی مخلفات داخل نان تازه می‌پیچند و به دست مشتریان می‌سپارند. 

لذیذ‌ترین بالیک اکمک‌های استانبول را می‌توان در اطراف تنگه بسفر یا محله‌های امینونو و کارکوی پیدا کرد؛‌ از‌این‌رو اگر عاشق طعم غذا‌های دریایی هستید و می‌خواهید با صرف کمترین هزینه، ماهی سرخ‌شده‌ای لذیذ و با‌کیفیت میل کنید، سری به این محله‌ها زده و از دکه‌های خیابانی، بالیک اکمک بخرید. 
  • بورک | از پر‌طرفدار‌ترین غذاهای خیابانی ترکیه برای صبحانه

بورک از جمله معروف‌ترین و محبوب‌ترین خوارک‌هایی است که در ترکیه به‌عنوان میان‌وعده‌، صبحانه یا عصرانه صرف می‌شود. در این خوراک اصیل ترکی معمولاً از مخلفات مختلفی از قبیل پنیر و سبزیجات، سیب‌زمینی و اسفناج، کالباس و گوجه، گوشت چرخ‌کرده یا گوشت مرغ استفاده می‌کنند. برای تهیه بورک، یکی از ترکیب‌های مخلفاتی را که گفتیم را لای خمیری مخصوص به نام یوفکا می‌پیچند و سپس داخل روغن سرخ کرده یا درون فر می‌گذارند تا خمیر آن بپزد و برشته شود. لازم‌به‌ذکر است که طعم بورک‌های خانگی با بورک‌های خیابانی، کمی متفاوت است و مشخصاً بورک‌هایی که در دکه‌ها یا گاری‌های کنار خیابان به فروش می‌رسند، طعم دلچسب‌تری دارند. 

  • کوکورچ | روده گوسفند کباب‌شده!

کوکورچ از جمله عجیب‌ترین غذاهای خیابانی استانبول است که میان مردم این شهر محبوبیت بسیاری دارد. این خوراک با استفاده از روده گوسفند تهیه می‌شود. برای پخت کوکورچ، روده گوسفند را با استفاده از ادویه‌های مخصوص طعم‌دار کرده، دور سیخ می‌پیچند و سپس روی منقل کباب می‌کنند. با‌وجود اینکه کوکورچ جزء خوراک‌های محبوب در استانبول به‌شمار می‌آید؛ اما بسیاری از گردشگران از خوردن این غذا اجتناب می‌کنند. توصیه ما به شما این است که اگر خواستید این خوراک را تهیه کرده و طعمش را بچشید، آن را از جایی مطمئن تهیه کنید؛ چرا‌که مراحل پاک‌کردن و طبخ این خوراک، در سالم بودن آن بسیار پر‌اهمیت است و اگر این مراحل به‌درستی انجام نشود، ممکن است دچار بیماری شوید. 

  • ایسلاک برگر یا همبرگر تر | از لذیذ‌ترین غذاهای خیابانی ترکیه برای عاشقان فست‌فود

ایسلاک برگر یا همبرگر تر، نوعی ساندویچ همبرگر ترکی است که شباهت بسیاری به مینی همبرگر داشته و در میان دوست‌داران فست‌فود، طرفداران بسیاری دارد. تفاوت ایسلاک برگر با همبرگر‌های معمولی این است که در تهیه ایسلاک برگر، ابتدا نان ساندویچ را درون ترکیب سس گوجه‌فرنگی و پیاز قرار می‌دهند تا طعم این ترکیب به خورد نان‌ها رفته و نان‌ها خیس شوند. سپس نان ساندویچ را درون محفظه‌ای شیشه‌ای قرار می‌دهند تا با حرارت ملایم به‌آرامی بپزد. در‌نهایت برگر و دیگر مخلفات را درون نان ساندویچ قرار می‌دهند و برای مشتریان سرو می‌کنند. 

ایسلاک برگر را می‌توان در تمامی خیابان‌های استانبول به‌راحتی تهیه کرد؛ اما اگر می‌خواهید لذیذ‌ترین ایسلاک برگر‌های استانبول را امتحان کنید، بهتر است برای تهیه آن به خیابان‌های اطراف میدان تکسیم یا خیابان استقلال بروید. 
  • تاوک پیلاو | گزینه‌ای عالی برای یک وعده غذایی کامل و خوشمزه 

اگر در میان غذاهای خیابانی استانبول به‌دنبال صرف یک وعده غذایی کامل و خوشمزه هستید، تاوک پیلاو (Tavuk Pilav) گزینه‌ای عالی برای شماست. تاوک پیلاو در‌واقع نوعی پلو مرغ بسیار لذیذ و دلچسب است که اغذیه‌فروشی‌های سیار در استانبول، به‌صورت داغ و تازه در ظرف‌هایی کوچک، برای گردشگران و مردم بومی، سرو می‌کنند. اگر انتخاب شما برای صرف غذا در سفر همواره رستوران است، پیشنهاد می‌کنیم برای یک‌بار هم که شده، لذت چشیدن تاوک پیلاو داغ، تازه و لذیذ را در کنار خیابان‌های زیبای استانبول، به‌عنوان تجربه‌ای جدید و متفاوت، امتحان کنید. 

  • ساندویچ میت بال | غذایی دلچسب برای ذائقه خاور‌میانه‌ای

مگر می‌شود مردمان خاورمیانه، بخصوص ترک‌ها و ایرانی‌ها، طعم کباب لقمه‌ای را نپسندند؟ میت بال نوعی کباب لقمه‌ای گرد است که در روغن سرخ می‌شود و طعمی بسیار دلچسب و لذیذ دارد. ساندویچ میت بال (Meatball Sandwich) نیز از جمله محبوب‌ترین غذاهای خیابانی استانبول است. برای تهیه این ساندویچ، میت بال‌های گرم و تازه را به‌همراه چاشنی‌های خوش‌طعم و مخلفاتی همچون گوجه، خیارشور و پیاز، داخل نانی تازه می‌پیچند و سرو می‌کنند. از‌این‌رو اگر در خیابان‌های استانبول به‌دنبال طعمی آشنا و لذیذ هستید، باید بگوییم که ساندویچ میت بال گزینه‌ای رضایت‌بخش برای شماست. 

  • پیده | پیتزا به‌سبک ترکیه‌ای‌ها 

در نگاه اول می‌توان گفت که پیده (Pide) نوعی پیتزاست؛ اما اگر طعم آن را بچشید، متوجه خواهید شد که طعم این خوراک لذیذ، تفاوت بسیاری با پیتزا دارد. برای طبخ پیده از پنیری ترکی که از شیر بز تهیه می‌شود، استفاده می‌کنند و مخلفات درون آن نیز بسیار متنوع و متفاوت است؛ از‌این‌رو شما با هر سلیقه و ذائقه‌ای دستتان برای سفارش پیده باز است و می‌توانید مخلفات آن را با توجه به سلیقه خود انتخاب کنید. تنوع و طعم لذیذ این خوراک باعث شده است تا نام آن در میان لذیذ‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای خیابانی ترکیه بدرخشد. 

  • دونر کباب یا همان کباب ترکی | عطر‌و‌طعم بی‌نظیر گوشت کبابی

کمتر کسی وجود دارد که نام کباب معروف و اصیل ترکیه‌ای‌ها را نشنیده باشد. دونر کباب یا همان کباب ترکی، از معروف‌ترین غذاهای خیابانی ترکیه است که به‌لطف طعم لذیذ و دل‌چسبی که دارد، علاوه‌بر ترکیه، در دیگر کشور‌ها نیز طبخ می‌شود. این غذا به‌قدری معروف و پر‌طرفدار است که می‌توان گفت سفر شما به ترکیه، بدون چشیدن طعم ساندویچ‌های لذیذ دونر کباب، کامل نخواهد شد؛ از‌این‌رو فراموش نکنید که در سفر به این کشور دوست‌داشتنی، وعده‌ای را به خوردن این کباب خوش‌عطر‌و‌طعم اختصاص دهید. 

  • فاسولیه | غذایی ساده و در‌عین‌حال خوشمزه 

فاسولیه از جمله لذیذ‌ترین و ساده‌ترین غذاهای خیابانی استانبول است که شباهت زیادی به خوراک لوبیا دارد. محتویات این خوراک ساده و لذیذ شامل لوبیا سفید، سس گوجه‌فرنگی، پیاز‌داغ، ادویه‌های مخصوص و روغن زیتون می‌شود. فاسولیه در‌عین‌ سادگی، طعمی بسیار دلچسب و لذیذ دارد و گزینه‌ای عالی برای شب‌های سرد استانبول است. 

بهترین فاسولیه‌های استانبول را می‌توانید در رستوران‌های خیابانی علی بابا و پشت مسجد سلیمانیه، نوش جان کنید. 
  • ایسکندر کباب | لذیذ‌ترین کباب ترکیه‌ای

به‌جزئت می‌توان گفت که ایسکندر کباب، خوش‌طعم‌ترین و محبوب‌ترین کباب ترکیه‌ای است. اگر در‌ میان غذاهای خیابانی استانبول به‌دنبال غذایی لذیذ هستید که جای یک وعده غذایی کامل را برای شما پر کند، ایسکندر کباب را نیز در کنار دیگر گزینه‌ها، در‌ نظر داشته باشید. این کباب خوش‌رنگ‌و‌لعاب و خوشمزه در‌واقع فیله گوشت گوساله است که درون سسی مخصوص طبخ شده و همراه‌ با ماست و نان سرو می‌شود. 

  • آدانا کباب | کبابی مشابه کباب کوبیده ایرانی

آدانا کباب جزء معروف‌ترین غذاهای خیابانی ترکیه است که شباهت زیادی به کباب کوبیده ایرانی دارد. کمتر کسی وجود دارد که طعم کباب کوبیده را نپسندد؛ از‌این‌رو اگر شما نیز از دوست‌داران کباب کوبیده هستید، توصیه می‌کنیم در سفر به استانبول، آدانا کباب را نیز امتحان کنید. تفاوت اصلی آدانا کباب ترکی و کباب کوبیده ایرانی، در میزان ادویه‌ای است که در مواد آن‌ها استفاده می‌شود. در‌واقع آدانا کباب کمی تند‌تر و پر‌ادویه‌تر از کباب کوبیده ایرانی است. این کباب لذیذ و محبوب به دو صورت ساندویچی و پرسی، در رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها و کبابی‌های کشور ترکیه سرو می‌شود. 

  • پاتلیجان کباب یا کباب بادمجان | ترکیب لذیذ گوشت و بادمجان با چاشنی دود

پاتلیجان کباب با کباب بادمجان از جمله محبوب‌ترین غذاهای خیابانی ترکیه برای دوست‌داران بادمجان است. مواد اصلی که در طبخ این کباب لذیذ استفاده می‌شود، گوشت چرخ‌کرده تازه و بادمجان‌های ورقه‌ای است. برای تهیه پاتلیجان کباب، گوشت چرخ‌کرده را به‌‌همراه بادمجان‌های ورقه‌ورقه‌شده به‌صورت لقمه‌ای و یکی‌در‌میان به سیخ می‌کشند و روی ذغال‌های سرخ، کباب می‌کنند. خوب است اشاره کنیم که این کباب خوشمزه و محبوب ترکی را به‌عنوان یک وعده غذایی کامل و مفید، هم با برنج و هم با نان تازه سرو می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم که اگر طعم بادمجان را دوست دارید، لذت چشیدن طعم لذیذ این کباب محبوب را در سفر به ترکیه، از دست ندهید. 

  • شیش کباب یا تاوک شیش | تکه‌های گوشت کبابی شده در کنار سبزیجات

در معرفی غذاهای خیابانی ترکیه، به‌خصوص کباب‌های معروف آن، نام شیش کباب را نباید از قلم انداخت. برای تهیه این کباب، تکه‌های مربعی گوشت قرمز یا گوشت مرغ را به‌همراه فلفل، پیاز، قارچ و… به‌صورت یکی‌در‌میان به سیخ‌های چوبی می‌کشند و داخل تابه سرخ کرده یا روی منقل کباب می‌کنند. این کباب طعمی بسیار لذیذ و دلچسب داشته و میان گردشگران و مردمان محلی کشور ترکیه، محبوبیت بسیاری دارد؛ از‌این‌رو چشیدن طعم شیش کباب، جزء واجبات سفر به ترکیه است. 

غذا‌های سرد خیابانی ترکیه

  • سیمیت | از معروف‌ترین غذاهای خیابانی استانبول

سیمیت (ٰSimit) در‌واقع نان خوش‌عطر‌و‌طعمی است که سطح آن از دانه‌های کنجد بو‌داده‌شده، پوشانده شده است. به‌جرئت می‌توان گفت که سیمیت معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذای خیابانی در استانبول بوده و گاری‌های سیمیت فروشی، در سراسر سطح شهر و سواحل استانبول، در کنار نانوایی‌ها و شیرینی فروشی‌های این شهر، همگی به فروش این نان ترد و خوش‌طعم می‌پردازند. از‌این‌رو توصیه می‌کنیم اگر به استانبول سفر کردید، یکی از روز‌ها که به‌هنگام صبح، در‌حال قدم‌زدن در ساحل زیبای آن بودید، نان سیمیت را از گاری‌ها خریداری کرده و از آن‌ها بخواهید کمی پنیر خامه‌ای یا نوتلا نیز روی آن بریزند. سپس نان را همراه با یک لیوان چای داغ و خوش‌عطر یا قهوه ترک میل کنید تا سراسر وجود شما مملو از لذت شود.

در‌نهایت خوب است اشاره کنیم که این نان در ترکیه معمولاً به‌عنوان صبحانه صرف می‌شود؛ اما می‌توان آن را در دیگر ساعات روز، به‌خصوص در وعده عصرانه نیز میل کرد. 
  • گزلمه | از لذیذ‌ترین نان‌های سنتی ترکیه

گزلمه (Gözleme) از لذیذ‌ترین و بهترین غذاهای خیابانی ترکیه است که توصیه می‌کنیم در سفر به این کشور توریستی زیبا، حتماً آن را امتحان کنید. گزلمه در‌ واقع نوعی نان سنتی در ترکیه است که داخل آن را با مواد مختلف، از جمله سبزیجات، پنیر، سیب‌زمینی، انواع گوشت و… پر می‌کنند. تنوع مواد درون گزلمه باعث شده است تا این خوراک لذیذ برای هر‌نوع سلیقه و ذائقه‌ای مناسب باشد؛‌ به‌طور‌مثال اگر شما گیاهخوار هستید، می‌توانید گزلمه پنیری یا گزلمه سیب‌زمینی را امتحان کنید. امروزه این نان لذیذ و پر‌طرفدار در اغلب رستوران‌ها، کافه‌ها، نانوایی‌ها و اغذیه‌فروشی‌های استانبول به گردشگران عرضه می‌شود.

  • آچما | از ساده‌ترین غذاهای خیابانی ترکیه 

نان آچما (açma) جزء محبوب‌ترین نان‌های سنتی کشور ترکیه به‌شمار می‌آید که امروزه به علت بافت منحصر‌به‌فرد و طعم بی‌نظیرش در اغلب کشور‌های دنیا طبخ می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. این نان خوشمزه می‌تواند گزینه‌ای عالی برای وعده‌های صبحانه و عصرانه در کنار چای تازه‌دم باشد. از‌این‌رو اگر در میان غذا‌های خیابانی استانبول به دنبال خوراکی خوشمزه و در‌عین‌حال سالم و مقوی هستید، نان آچما گزینه‌ای رضایت‌بخش برای شما خواهد بود. 

  • پوآچا یا یوغاچا | نان پنبه‌ای و مغز‌دار معروف ترکیه 

پوآچا یا یوغاچا از لذیذ‌ترین نان‌های سنتی ترکیه است که جزء محبوب‌ترین غذاهای خیابانی استانبول نیز به‌شمار می‌آید. این نان خوشمزه بافتی پنبه‌ای و نرم دارد و درون آن را نیز با مغز‌های مختلف پر می‌کنند. توصیه می‌کنیم در طول سفر به استانبول حد‌اقل یک‌ بار نان خوشمزه و پنبه‌ای پوآچا را به‌عنوان وعده صبحانه، عصرانه یا میان‌وعده، در کنار چای یا قهوه ترک میل کنید؛ چرا‌که بدون‌شک از خوردن این نان پشیمان نشده و عاشق طعم و بافت دلپذیر آن خواهید شد. 

  • چی کوفته | خوردن گوشت خام در استانبول!

جالب است بدانید که در طرز تهیه اصلی چی کوفته (Çiğ Köfte) که جزء عجیب‌ترین غذا‌های خیابانی استانبول است، از گوشت خام استفاده می‌شود! روش آماده کردن آن نیز به این صورت است که گوشت خام را همراه‌با بلغور، پیازچه و ادویه‌جات ترکیب می‌کنند و سپس این مواد را همچون کوفته‌های گرد و کوچک شکل می‌دهند و در کنار کاهو و لیموی تازه سرو می‌کنند. گفته می‌شود این خوراک در زمان حضرت ابراهیم، به‌دلیل دسترسی‌نداشتن به آتش ابداع شده و علیرغم تصور اغلب افراد، دارای طعمی لذیذ است. 

تنقلات خیابانی در استانبول 

  • شاه بلوط بو‌داده | عطر دلنشین شاه بلوط بو‌داده در شب‌های استانبول

اگر شب هنگام در خیابان‌های استانبول قدم بزنید، بدون‌شک عطر بی‌نظیر شاه بلوط بو‌داده (Roasted Chestnuts) شما را به سوی گاری‌های دست‌فروشی کنار خیابان‌های این شهر می‌کشاند. شاه بلوط بو‌داده داغ و تازه از جمله لذیذ‌ترین و دلچسب‌ترین خوراکی‌های خیابانی ترکیه است که معمولاً در شب‌های سرد پاییز و زمستان، طرفداران بیشتری دارد. پیشنهاد می‌کنیم در گشت‌و‌گذار‌های شبانه خود در استانبول، لذت خوردن شاه بلوط بو‌داده داغ را در کنار گاری‌های دست‌فروشی، از دست ندهید.

  • بستنی ترکی | طعم لذیذ بستنی همراه با چاشنی شوخی و خنده 

احتمالاً شما نیز فیلم بستنی‌فروشی‌های استانبولی را در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید. بستنی‌فروشان استانبولی، سبک خاصی برای سرو بستنی دارند که همین امر عامل جذب گردشگران به‌سوی آن‌ها شده است. آن‌ها برای گرفتن بستنی، شما را به چالش می‌کشند و با حرکات سریع دستشان اجازه نمی‌دهند که به‌راحتی بستنی را بگیرید. گردشگران بسیاری برای تماشای نمایش بستنی‌فروشان و مشتریان، دوره دکه‌های بستنی‌فروشی جمع می‌شوند، فیلم می‌گیرند و شادی و خنده سر می‌دهند. از‌این‌رو توصیه می‌کنیم در سفر به ترکیه، حتماً بستنی ترکی را امتحان کنید؛ چرا‌که به‌لطف شوخی‌های بستنی‌فروشان این کشور، خرید این بستنی شیرین و خوشمزه، هم فال است و هم تماشا. 

  • آبمیوه تازه | طعم دلچسب میوه‌های تازه ورنگارنگ

در سراسر خیابان‌های جذاب شهر زیبای استانبول، دست‌فروشانی وجود دارند که همواره مشغول گرفتن آب میوه‌های تازه و خوش‌رنگ هستند. معمولاً در این بساط این دست‌فروش‌ها تمام میوه‌های فصل یافت می‌شود و شما می‌توانید آبمیوه یک میوه را سفارش داده یا بخواهید معجونی ترکیبی از آب چند میوه را برای شما آماده کنند. از‌این‌رو اگر در روزی از روز‌های تابستان، به‌هنگام گشت‌و‌گذار در خیابان‌های استانبول احساس تشنگی کردید، می‌توانید با صرف یک آبمیوه خنک، تشنگی خود را رفع کرده و از طعم دلنشین میوه‌های تازه لذت ببرید. 

  • بلال کبابی | طعمی آشنا و دوست‌داشتنی برای ایرانیان

اگر کمی در خیابان‌های استانبول قدم بزنید، گاری‌های بلال‌فروشی را در سراسر آن مشاهده خواهید کرد. در کنار این گاری‌ها، فروشندگانی پر‌انرژی و مهربان، پشت منقلی شعله‌ور ایستاده‌اند و بلال‌های خوشمزه را کباب می‌کنند. می‌توان گفت که بلال کبابی جزء محبوب‌ترین و متداول‌ترین غذا‌های خیابانی ترکیه به‌شمار می‌آید که در ایران نیز رواج داشته و محبوبیت بسیاری دارد. از‌این‌رو اگر شما نیز مانند بسیاری از افراد عاشق بلال کبابی هستید، توصیه می‌کنیم به‌هنگام استانبول‌گردی، به‌خصوص در شب‌های سرد زمستان، به‌سوی گاری‌های بلالی و منقل گرم آن‌ها رفته و بلالی کبابی‌شده و خوشمزه نوش جان کنید. 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان به معرفی غذاهای خیابانی ترکیه و استانبول پرداختیم تا راهنمایی کامل برای انتخاب وعده‌های غذایی و میان‌وعده در سفر به استانبول، در اختیارتان قرار دهیم. با‌ این حال اگر می‌خواهید راهنمایی کامل و کاربردی برای سفر به این قطب گردشگری جذاب و رؤیایی در اختیار داشته باشید، توصیه می‌کنیم پیش از سفر، «راهنمای جامع سفر به استانبول» را نیز مطالعه کنید. در‌نهایت برای ما بنویسید که کدام غذاهای خیابانی استانبول انتخاب شما است؟‌ آیا تا‌به‌حال تجربه چشیدن طعم این غذاهای لذیذ را داشته‌اید‌؟

هر‌کدام از غذاهای خیابانی استانبول طرفداران خاص خود را دارند؛ اما می‌توان گفت خوراک‌هایی از قبیل سیمیت، بورک، ایسکندر کباب، ساندویچ میت بال، پیده، نان آچما، نان پوآچا، ایچلی کوفته، پاتلیجان کباب، بلال کبابی و میدیه دولما، میان مردمان محلی و گردشگران کشور ترکیه محبوبیت بیشتری دارند.

بهترین دوروم‌های ترکیه در میدان تکسیم طبخ و عرضه‌ می‌شوند؛‌ از‌این‌رو برای چشیدن طعم لذیذ‌ترین و با‌کیفیت‌ترین دوروم‌های این شهر، سری به میدان تکسیم بزنید.

بورک، پوآچا، آچما و سیمیت از جمله محبوب‌ترین غذاهای خیابانی استانبول هستند که معمولا در وعده‌های صبحانه و عصرانه صرف می‌شوند.

بهترین فاسولیه‌های استانبول را می‌توانید در رستوران‌های خیابانی علی بابا و پشت مسجد سلیمانیه، نوش جان کنید.

اگر در میان غذاهای خیابانی ترکیه به‌دنبال خوراکی سالم و مفید هستید، پیشنهاد می‌کنیم پاتلیجان کباب، دوروم، فاسولیه و نان پوآچا را میان گزینه‌های خود قرار دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.