موزه هنرهای معاصر تهران | بازتابی از هنر مدرن ایران و جهان

2

موزه هنرهای معاصر تهران یکی از جاهای دیدنی این شهر است که در کنار جاذبه‌های هنری، ویژگی‌های گردشگری چشمگیری دارد. در این موزه آثار هنری مدرن از دوران جنگ جهانی دوم به بعد نگهداری می‌شود. آثاری که آن‌ها صحبت می‌‌کنیم جنبه‌های مختلفی از هنرهای مدرن را پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌دهد. جالب است بدانید در کنار آثار بین‌المللی، نزدیک به ۴هزار اثر هنری از هنرمندان ایرانی در این موزه خودنمایی می‌کند. بعضی از این آثار قیمت گزافی دارند و به لحاظ هنری گنجینه‌ای نایاب هستند. آثاری از هنرمندان طرازاول جهانی مانند پیکاسو، پولاک و ماگریت در گوشه‌و‌کنار این موزه چشم‌ علاقه‌مندان به هنرهای معاصر را روشن می‌کند. موزه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم ۹ گالری بزرگ دارد. گردشگرانی که دستی در هنر دارند، به‌‌راحتی از کنار این موزه نمی‌گذرند. برای اینکه گردشگری در موزه هنرهای معاصر بیشتر به شما خوش بگذرد، اطلاعات جالبی از این موزه فراهم کرده‌ایم.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران در پاییز، روی لینک زیر کلیک کنید:

موزه هنرهای معاصر کجاست؟

عکس موزه هنرهای معاصر تهران

موزه‌ای که گنجینه‌های هنر معاصر ایران و جهان در آن نگهداری می‌شود، تقریباً در مرکز تهران قرار دارد. این موزه در شرق خیابان کارگر شمالی و ضلع غربی پارک لاله واقع شده است. به لطف این شرایط، زمان چندانی از گردشگران برای رسیدن به این موزه گرفته نمی‌شود. از طرف دیگر این موزه فاصله چندانی با دیگر جاهای دیدنی تهران ندارد. به همین دلیل می‌توانید در کنار بازدید از این موزه، حسابی تهران‌گردی کنید و دیگر جاهای دیدنی پایتخت ایران را ببینید.

معرفی موزه هنرهای معاصر تهران

همان‌گونه که می‌دانید هنر در ذات بشر است. به همین دلیل تاریخ ایجاد هنر را می‌توان به تاریخ آغاز حضور انسان‌ها در کره زمین نسبت داد. با این حال وقتی از هنرهای معاصر صحبت می‌کنیم، منظور هنرهایی است که دوران کنونی ایجاد شده؛ در نتیجه در این موزه فقط هنرهای مدرن نگهداری می‌شود. بازه تاریخی آثار این موزه را می‌توان به دوران بعد از جنگ جهانی دوم نسبت داد. جالب است بدانید در این موزه حدود ۴هزار اثر برجسته وجود دارد. ارزش این آثار بیشتر از ۲.۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

عکس معرفی موزه هنرهای معاصر تهران

فرح پهلوی، در دهه ۷۰ میلادی این آثار را از گوشه‌و‌کنار دنیا خرید و در این موزه جمع‌آوری کرد. در کنار هنرمندان خارجی مطرحی مانند رنوار، وارهول و پیکاسو، آثار هنرمندان ایرانی مطرحی مانند سهراب سپهری نیز در این موزه خودنمایی می‌کند. یکی از آثار رنه ماگریت، نقاش بلژیکی با نام پیکره درمانگر، به‌عنوان معروف‌ترین اثر هنری این موزه شناخته می‌شود. موزه هنر معاصر همانند دیگر موزه‌های ایرانی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. در این موزه ۹ گالریِ ثابت و ۶ گالری موقت وجود دارد. این گالری‌ها به‌گونه‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند تا علاقه‌مندان یکی‌‌پس‌از‌دیگری از آن‌ها دیدن کنند و چیزی از آثار ارزشمند این موزه از قلم نیفتد.

تاریخچه موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنر معاصر تاریخچه‌ای جالب دارد که مطالعه آن خالی از لطف نیست. ایده ساخت این موزه را کامران دیبا، هنرمندِ نقاش و معمار ایرانی و پسرعموی فرح پهلوی، با ایشان در میان گذاشت. فرح پهلوی این ایده جالب را با امیرعباس هویدا، نخست وزیر وقت، مطرح کرد. فرح قصد داشت با استفاده از دارایی‌های خزانه، آثاری با سبک هنر معاصر را از هنرمندان گوشه‌و‌کنار دنیا خریداری کند. وی در آن زمان برنامه‌ای برای خرید آثار هنری سنتی نیز داشت. در نهایت تصمیم بر این شد تا ۲ موزه بزرگ، یکی برای هنرهای نوین و دیگری برای فرش‌های دستباف ایرانی در پارک لاله فعلی ساخته شود. هم‌زمان با این تصمیم، فرح پهلوی قراردادی با آلوار آلتو، یکی از معماران سرشناس فنلاندی برای ساخت شعبه‌ای از موزه هنرهای نوین در شیراز امضا کرد.

عکس کامران دیبا

این قرارداد به دنبال اتفاق‌هایی که در سال‌های بعد در ایران افتاد، لغو شد. با این حال با پیگیری‌های کامران دیبا، پروژه ساخت موزه هنر معاصر و موزه فرش ایران در پارک لاله تهران به پایان رسید. کامران دیبا به اتفاق چندین هنرمند دیگر موزه‌ای با طراحی نوین در پارک لاله تهران ساخت. این موزه طراحی امروزی و مدرن داشت، با این حال هنر سنتی ایرانی نیز در طراحی آن به کار گرفته شد. جالب است بدانید در آن زمان ساخت موزه هنر معاصر تهران چیزی حدود ۷.۲ میلیون دلار هزینه برد. در نهایت ساخت موزه در ۱۳۵۶ خورشیدی به پایان رسید. پس از انقلاب اسلامی، درهای موزه هنر معاصر تهران برای سالیان درازی بسته بود تا اینکه در ۱۳۸۴، گنجینه‌های این موزه در معرض عموم قرار گرفت.

معماری موزه هنرهای معاصر تهران

این موزه با ۹ گالری اصلی طراحی شده است. در کنار این گالری‌ها، کتابخانه، کافه، باغ مجسمه، سالن نمایش و بخش اداری را می‌توان از دیگر قسمت‌های موزه هنر معاصر نام برد. طراحی بیشتر قسمت‌های موزه توسط کامران دیبا انجام شده است. در این قسمت‌ها با طراحی مدرنی روبه‌رو هستیم که ته‌مایه‌ای سنتی و اصیل دارد. به لطف چنین طراحی، ساختمان موزه نمایی مدرن دارد که هشتی‌، گذرگاه و چهارسوهایی با سبک معماری سنتی ایرانی در آن خودنمایی می‌کند.

بتون و سنگ، مصالح اصلی موزه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم را تشکیل داده است. مساحت این موزه چیزی حدود ۸۵۰۰ مترمربع است. گالری‌ها و بخش‌‌های اداری حدود ۵هزارمترمربع از مساحت موزه را به خود اختصاص داده است. ورودی اصلی موزه هنر معاصر در خیابان کارگر قرار دارد. جالب است بدانید نمای بیرونی این موزه، با الهام از بادگیرهای منطقه کویرنشین ایران طراحی شده. بنای اصلی موزه در جنوب پلان این مکان قرار دارد. در همسایگی این بنا، باغ مجسمه خودنمایی می‌کند. در مجموع باید گفت بنای موزه هنر معاصر به لحاظ زیباشناختی چیزی کم‌و‌کسر ندارد و با ساختمانی روبه‌رو هستیم که برازنده هنرهای معاصر است.

سیرکولاسیون موزه هنرهای معاصر تهران

عکس سیرکولاسیون موزه هنرهای معاصر تهران

وقتی صحبت از سیرکولاسیون در معماری یک ساختمان به میان می‌آید، منظور وضعیت دسترسی قسمت‌های مختلف ساختمان است. سیرکولاسیون در تمامی ساختمان‌ها اهمیت دارد. با این حال وضعیت دسترسی در ساختمان‌هایی مانند موزه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این ساختمان باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که تمامی قسمت‌های داخلی آن به‌راحتی به یکدیگر ارتباط داشته باشند. در این طراحی ارتباط میان طبقه‌ها و قسمت‌های بیرون از ساختمان نیز باید در نظر گرفته شود. این توضیحات را درباره سیرکولاسیون دادیم تا به این نکته اشاره کردیم که ساختمان اصلی موزه هنر معاصر تهران، به لحاظ سیرکولاسیون، نمونه‌ای چشمگیر در هنر معماری است.

عکس سیرکولاسیون موزه هنرهای معاصر تهران

گالری‌ها و قسمت‌های مهم این موزه به گونه‌ای طراحی شده که با حضور در قسمت ورودی آن، به دیگر قسمت‌ها هدایت می‌شوید. به لطف این طراحی نیازی نیست دنبال قسمت‌های مختلف بگردید و همه‌چیز در دسترس قرار دارد. دو بخش اصلی، چندین بخش فرعی و حیاط وسطی، ساختمان اصلی موزه را تشکیل می‌دهد. مسیر داخلی ساختمان به گونه‌ای مارپیچ‌مانند طراحی شده است. این مسیر شیب بسیار کمی به سمت پایین دارد. مسیر مارپیچی که به آن اشاره کردیم از ۷ گالری در این موزه می‌گذرد.

بخش‌های مختلف موزه هنرهای معاصر

بخش‌های اصلی این موزه، درواقع گالری‌های آن هستند. این گالری‌ها با شماره‌های یک تا ۸ نام‌گذاری شده‌‌اند. در این بین گالری‌های موقتی نیز وجود دارد که بسته به وضعیت موزه، فعال می‌شوند. از آنجایی که آثار هنری ارزشمندی در این موزه وجود دارد، ۲ اتاق مخصوص برای نگهبانی از این آثار اختصاص داده شده است. قسمتی از این موزه نیز به فروشگاه اختصاص دارد. در این فروشگاه، آثار هنری، صنایع‌دستی و سوغات تهران فروخته می‌شود. بخش اطلاعات، مدیریت و اداری از دیگر قسمت‌های موزه هنر معاصر تهران به حساب می‌آید. با ورود به بخش اصلی این موزه که گالری یک نام دارد، با شیبی آرام به سمت پایین می‌روید و راهی گالر‌ی‌های دیگر می‌شوید. گالری‌های اصلی این موزه شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. با این حال تفاوت اندکی در طراحی گالری یک و ۵ با دیگر گالری‌های این موزه مشاهده می‌شود.

عکس بخش سرسرا موزه هنر معاصر تهران

بخش سرسرا موزه هنر معاصر تهران به حالت سنتی مدرن طراحی شده است. به همین دلیل این بخش معماری هشت‌ضلعی دارد که طراحی معماران ایران قدیم را در ذهن تداعی می‌کند. بالای این بخش نیز سقف بزرگی قرار دارد که طراحی آن همانند بادگیرهای منطقه‌های کویری انجام شده است. سرسرا در این موزه به ورودی، گالری‌ها، کتابخانه و رستوران راه دارد. در انتهای راهروی مارپیچ این موزه، یکی از آثار هنرمند برجسته ژاپنی، نوریوکی هاراگوچی قرار دارد. جالب اینجاست به رغم اینکه با اثری ژاپنی روبه‌رو هستیم، این اثر در ایران ساخته شده است. در نتیجه طراحی آن همانند حوضچه‌های سنتی ایران است.

کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران

عکس کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران

در قسمتی از این موزه کتابخانه‌ای عظیم با حدود ۵ هزار جلد کتاب فارسی و غیرفارسی در حوزه هنرهای مدرن وجود دارد. کتاب‌های این کتابخانه تمامی هنرهای معماری، نقاشی،‌ عکاسی، سینما و طراحی را پوشش می‌دهند. ناگفته نماند دسترسی به این کتاب‌های ارزشمند فقط برای دانشجویان و علاقه‌مندان رشته هنر میسر است.

جاهای دیدنی اطراف موزه هنرهای معاصر تهران

همان‌گونه که اشاره کردیم، موزه هنر معاصر در پارک لاله تهران قرار دارد. پارک لاله یکی از بزرگ‌ترین پارک های تهران به حساب می‌آید. حیف است که از کنار این پارک رد شوید و سری به آن نزنید. در کنار پارک لاله، گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی زیر نیز خالی از لطف نیست.

موزه فرش ایران

نمایی از موزه فرش

اگر یادتان باشد گفتیم که هم‌زمان با پروژه موزه هنر معاصر، پروژه‌ دیگری نیز در پارک لاله برای ساخت موزه فرش اجرا شد. این موزه اکنون یکی از معروف‌ترین موزه‌های فرش در شمال ایران به حساب می‌‌آید. موزه فرش ایران در قسمت شمالی پارک لاله تهران قرار دارد. در این موزه هنر قالیباف‌های کاشان، کرمان، اصفهان، تبریز و خراسان به معرض نمایش عموم قرار داده شده است.

نمایی از سینما قدس

سینما قدس، مرکز تولید تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری و مجموعه گردشگری شهربانو از دیگر مکان‌هایی است که می‌توانید در کنار گردشگری در موزه هنر معاصر تهران سری به آن‌ها بزنید.

اطلاعات بازدید از موزه هنرهای معاصر تهران

عکس بازدید از موزه هنرهای معاصر تهران

درهای موزه هنر معاصر تهران همه‌روزه از ۱۰ صبح تا ۵ پس‌ازظهر به روی علاقه‌مندان باز است. این موزه امکانات مطلوبی برای گردشگری دارد. رستوران، مکان‌هایی برای نشستن و تهویه مطبوع از امکانات این موزه به حساب می‌آید. از آنجایی که با موزه‌ای در محیط بسته روبه‌رو هستیم، در تمامی فصل‌ها می‌توانید راهی موزه هنر معاصر شوید. با این حال با توجه به قرارگرفتن این موزه در پارک لاله، فصل بهار و تابستان گردشگری در این موزه بیشتر خوش می‌گذرد.

آدرستهران، خیابان کاگر شمالی، جنب پارک لاله
شماره تماس۰۲۱۸۸۹۸۹۳۷۴
ساعات بازدید۱۰ تا ۱۷
آدرس صفحه اینستاگرامhttps://www.instagram.com/tehran.moca

مسیر دسترسی موزه هنرهای معاصر

برای شما گفتیم که این موزه در مرکز تهران قرار دارد. در نتیجه با تاکسی، اتوبوس شهری و مترو به‌راحتی می‌توانید راه موزه را در پیش بگیرید. به گردشگرانی که اهل متروسواری هستند، پیشنهاد می‌کنیم در ایستگاه مترو خیابان انقلاب اسلامی در خطر ۴ مترو پیاده شوند. سپس از این ایستگاه با تاکسی خودشان را به خیابان کارگر شمالی برسانند. در این خیابان راه پارک لاله را در پیش بگیرند تا به ورودی موزه برسند. پارک لاله تا موزه فاصله زیادی ندارد و با پای پیاده هم می‌تو‌انید این مسیر را طی کنید.

برای رسیدن به موزه با اتوبوس باید سوار اتوبوس‌های میدان آزادی میدان هفت تیر یا میدان آزادی میدان ولیعصر شوید. اتوبوس‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم در ضلع جنوبی پارک لاله ایستگاه دارند. از این ایستگاه با پای پیاده و در عرض چند دقیقه به موزه هنر معاصر می‌رسید. اگر وقت شما در سفر تنگ بود و خواستید با تاکسی راه این موزه را در پیش بگیرید، سوار تاکسی‌های شوید که در خط بلوار کشاورز، خیابان فاطم و خیایان کارگر شمالی حرکت می‌کنند. تاکسی‌های میدان ولیعصر، میدان دکتر فاطمی، میدان انقلاب اسلامی و هفت‌ تیر نیز مسافران را به ورودی‌های پارک لاله می‌رسانند. پس از رسیدن به این پارک فاصله چندانی با موزه ندارید.

موزه هنرهای معاصر تهران نه‌تنها برای علاقه‌مندان هنر جذاب به نظر می‌رسد، بلکه دیگر گردشگران را نیز سرگرم می‌کند. امیدواریم اطلاعاتی که از این موزه با شما در میان گذاشتیم، لذت گردشگری در یکی از زیباترین موزه های تهران را برایتان دوچندان کند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم اطلاعات جالبی از این موزه و جاهای دیدنی اطراف آن دارید، خواهشندیم این اطلاعات را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

موزه هنرهای معاصر در پارک لاله تهران قرار دارد.

آثاری از هنرمندان ترازاول جهانی مانند پیکاسو، پولاک و ماگریت در گوشه‌و‌کنار این موزه چشم‌ علاقه‌مندان به هنرهای معاصر را روشن می‌کند.

رستوران، کتابخانه و تهویه مطبوع از امکانات موزه هنرهای معاصر تهران به حساب می‌آید.

موزه فرش و پارک لاله از جاهای دیدنی تهران است که فاصله کمی با موزه هنرهای معاصر دارد.

درهای این موزه همه‌روزه به غیر از روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ پس‌ازظهر به روی علاقه‌مندان باز است.

 

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. بیتا می گوید

    درود بر شما. من در موزه هنرهای معاصر کار می کنم اما بخشی که بصورت سنتی و آجرنما هشت ضلعی که شما عکس گذاشتید مربوط به این موزه نیست و عکس مربوط به جای دیگری است. موزه هنرهای معاصر با بتون و سنگ طراحی شده

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز.
      ممنونیم بابت این پیام.
      به روی چشم. در اولین‌فرصت، تصویر رو تغییر می‌دیم.
      اگه تصاویر دست‌اول و باکیفیت دارین، لطفا به این آدرس ایمیل کنید:
      rahbal.aseman@gmail.com
      یا

      banotaghian@gmail.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.