پوتراجایا ، شهر الکترونیکی مالزی را بیشتر بشناسیم

0

پوتراجایا، شهر الکترونیکی مالزی است که جدیدترین دستاوردهای فناوری در آن خودنمایی می‌کند. این شهر به لحاظ تاریخ ساخت، یکی از جدیدترین شهرهای منطقه به حساب می‌آید. با این حال با شهری مدرن روبه‌رو هستیم که زندگی هوشمند و الکترونیکی در آن جریان دارد. با حضور در این شهر احساس می‌کنید نبض فناوری‌های روز دنیا را در دست گرفته‌اید. شهر الکترونیکی مالزی به لحاظ گردشگری نیز یکی از جاهای دیدنی مالزی است. در این شهر تا چشم کار می‌کند، جاذبه‌های گردشگری مشاهده می‌شود. فاصله کم این شهر با کوالالامپور نیز دلیل دیگری برای افزایش محبوبیت آن در بین گردشگران است. از آنجایی که کمتر شهری با امکانات مدرنی مانند شهر الکترونیکی مالزی سراغ داریم، مطمئن هستیم اطلاعاتِ گردشگری این شهر برای شما جالب خواهد بود. در ادامه با هم نگاهی به زیبایی‌های شهر مدرن و الکترونیکی مالزی می‌اندازیم و جاذبه‌های گردشگری این شهر را بررسی می‌کنیم.

شهر پوتراجایا کجاست؟

جالب است بدانید حدود ۲۰ سال پیش خبری از این شهر بزرگ و مدرن در مالزی نبود. با این حال از آن زمان تاکنون این شهر حسابی پاگرفت و به یکی از مراکز گردشگری مالزی تبدیل شد. شهر الکترونیکی که از آن صحبت می‌کنیم در ۲۸کیلومتری کوالالامپور قرار دارد. به لطف این فاصله کم، می‌توانید در سفر به کوالالامپور سری به شهر الکترونیکی مالزی بزنید. برای رسیدن به این شهر کافی است راه ایستگاه کی‌.‌ال سنترالِ (K.L.Central) کوالالامپور را در پیش بگیرید. در این ایستگاه قطارهای پیشرفته و سریع‌السیر مسافران را در کمترین زمان ممکن به قلب یکی از مدرن‌ترین شهرهای منطقه می‌رسانند. بین کوالالامپور و این شهر مدرن بزرگراهی با نام مَکس وجود دارد. به لطف این بزرگراه، خودروهای بین‌ شهری مسافرین را در عرض نیم‌ساعت به شهر الکترونیک مالزی می‌رسانند. در کنار قطار و خودرو بین‌شهری، اتوبوس‌هایی نیز برای انتقال مسافرین به شهر الکترونیک مالزی تعبیه شده‌اند.

معرفی شهر پوتراجایا

همان‌گونه که می‌دانید کوالالامپور سال‌های سال است که به‌عنوان پایتخت مالزی شناخته می‌شود. این شهر در نیمه دوم سده بیستم میلادی پیشرفت‌های زیادی کرد و مرزهای آن گسترش یافت. به همین دلیل اوایل سده ۲۱ میلادی بود که دکتر ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر وقت مالزی دستوری برای ساخت شهری کاملاً‌ الکترونیک صادر کرد. هدف از ساخت این شهر، انتقال قسمتی از سازمان‌ها و نهادهای دولتی از کوالالامپور به شهر الکترونیکی تازه ساخته شده بود. امروزه به غیر از مجلس مالزی، بیشتر اداره‌های کولالامپور به شهر الکترونیکی منتقل شده‌اند. به لطف این تدبیر، بار سنگین ترافیک کوالالامپور کاهش پیدا کرد و ادار‌ه‌های این شهر نیز سامان یافتند. از آنجایی که شهر الکترونیکی، شهری تازه‌ساز و مدرن در مالزی است. این شهر به لحاظ جاذبه‌های گردشگری نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

علت شهرت شهر پوتراجایا

جاذبه های گردشگری شهر الکترونیکی مالزی روز‌به‌روز افزایش پیدا کرد تا نام این شهر بر سر زبان گردشگران بیفتد. در این منطقه دریاچه‌ مصنوعی بسیار بزرگ و زیبایی وجود دارد. بر روی این دریاچه پل‌های عظیمی ساخته شده است. جاهای دیدنی شهر الکترونیکی مالزی از تعداد انگشتان دست بیشتر است. توجه مدیران گردشگری مالزی به این شهر باعث شده تا جاذبه های بیشتری به آن اضافه شود.

معنی نام پوتراجایا

احتمالاً ممکن است با خود فکر کرده‌ باشید چرا شهر الکترونیکی مالزی به رغم اینکه تازه ساخته شده، نامی عجیب‌و‌غریب دارد. برای دلیل نام‌گذاری این شهر باید به تاریخ اخیر مالزی نگاهی بیندازید. اولین نخست‌ وزیر مالزی، تونکو عبدالرحامان پوترا نام داشت. جایگاه این شخصیت برجسته در فرهنگ مالزی به اندازه‌ای بود که بهانه‌ای شد تا نام وی برای شهر جدید الکترونیکی مالزی انتخاب شود. جالب است بدانید واژه پوترا در زبان مالایی‌ها معنی سلطان می‌دهد و جایا نیز به معنای عالی‌رتبه است.

جاهای دیدنی شهر پوتراجایا

شهر الکترونیکی مالزی در مدت کمی که از ساخت آن می‌گذرد، میزبان جاهای دیدنی شده که یکی از دیگری تماشایی‌تر هستند. برای اینکه گشت‌و‌گذار در شهر الکترونیک مالزی حسابی به شما خوش بگذرد، در ادامه گلچینی از بهترین جاهای دیدنی شهر الکترونیکی مالزی را پیش روی شما قرار می‌دهیم.

مسجد پوترا ( Putra Mosque )

بر اساس آخرین آمار، ۶۱.۳درصد از مردمان مالزی مسلمان هستند. به همین دلیل برای اینکه جای مسجدی بزرگ در شهر الکترونیک مالزی خالی نباشد، مسجد پوترا ساخته شد. این مسجد ۱۵هزار نمازگزار را در خود جای می‌دهد. به لحاظ زیبایی نیز مسجد پوترا به لطف سنگ‌های گرانیت صورتی که در نمای آن استفاده شده، یکی از زیباترین مساجد مسلمانان است.

بنای یادبود هزاره ( Millennium Monument )

در پارک ۲۵هکتاری پوتراجایا، سازه‌ای ۶۸متری قرار دارد که بنای یادبود هزاره نامیده می‌شود. شب‌ها این بنای یادبود با نورهای رنگارنگی مزین می‌شود و روزها نیز جلوه‌ای زیبا به شهر الکترونیک مالزی می‌دهد.

مرکز کنوانسیون بین المللی پوتراجایا ( Putrajaya International Convention Centre )

تمامی گردهمایی‌هایی بین‌المللی مالزی در این مرکز برگزار می‌شود. این ساختمان به لحاظ طراحی نیز یکی از دستاوردهای معماری مالزی مدرن به حساب می‌آید. مرکز کنوانسیون بین المللی مالزی جاذبه گردشگری چندانی برای بازدید ندارد؛ اما نمای تماشایی این ساختمان به اندازه‌ای زیباست که اگر از کنار آن رد شدید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً‌ چندین عکس یادگاری در کنار این بنای عظیم بگیرید.

پل پوترا ( Putra Bridge )

با اولین نگاه به پل پوترا، یاد پل خواجو در اصفهان می‌افتید. مالایی‌ها تعمداً معماری پل پوترا را شبیه به پل خواجوی ایرانی‌ها درست کرده‌اند تا به گردشگران ثابت کنند که به فرهنگ دیگر کشورها اهمیت زیادی می‌دهند. پل پوترا به لحاظ مسافت نیز با ۴۳۵ متر طول، یکی از بزرگ‌ترین پل‌های منطقه است.

پل سری واواسان ( Seri Wawasan Bridge )

شهر الکترونیکی مالزی پل‌های تماشایی دارد که یکی از دیگری دیدنی‌تر هستند. این پل ۲ منطقه مهم شهر را به هم متصل می‌کند. طراحان این پل، آن را شبیه به قایق بادبانی زیبایی ساخته‌اند. به لطف این طراحی، پل سری واواسان شب‌ها نمایی بسیار تماشایی پیدا می‌کند.

پل سری ساجانا ( Seri Saujana Bridge )

پل سری ساجانا فاصله کمی با پارک آجونگ فلوریا دارد. به لطف این فاصله کم، می‌توانید در کنار گشت‌و‌گذاری در یکی از زیباترین پل های مالزی، دمی در پارک بنشینید و نفسی تازه کنید. این پل نمایی تماشایی از دریاچه و دیگر جاهای دیدنی شهر الکترونیکی مالزی پیش روی گردشگران قرار می‌دهد.

پل سری جمیلنگ ( Seri Gemilang Bridge )

مالایی‌ها پل سری جملینگ را با الهام از طراحی برج‌ العرب دبی ساخته‌اند. این پل به لحاظ معماری یکی از دستاوردهای پل‌سازی در منطقه به حساب می‌آید. پل سری جمیلنگ در شهر الکترونیک مالزی به پل عشاق معروف است. به همین دلیل اگر همراه دلدار خود راهی مالزی شده‌اید، حتماً سری به این پل بزنید و از فراز آن پیمان عاشقی ببندید.

پردانا پوترا ( Perdana Putra )

پردانا پوترا، ساختمانی ۵ طبقه در شهر الکترونیک مالزی است. طراحی این ساختمان در کنار رعایت اصول مدرن معماری،‌ سبکی سنتی و اسلامی دارد. این طراحی باعث شده تا پردانا پوترا به یکی از جاهای دیدنی شهر الکترونیکی مالزی تبدیل شود.

دریاچه پوتراجایا ( Putrajaya Lake )

تصویری از دریاچه پوتراجایا

دریاچه پوتراجایا گل سرسبد جاهای دیدنی شهر الکترونیکی مالزی است. این دریاچه با ۶۵۰ هکتار وسعت، بساط تفریح و آرامش مردمان منطقه و گردشگران را فراهم کرده است. در اطراف این دریاچه تا دلتان بخواهد سرگرمی‌های آبی وجود دارد. وسعت این دریاچه به اندازه‌ای است که امکان ندارد راهی شهر الکترونیک مالزی شوید و گذارتان به آن نیفتد.

پارک تالاب پوتراجایا ( Putrajaya Wetlands Park )

تصویری از پارک تالاب پوتراجایا

برای تعریف‌و‌تمجید از این پارک تالاب،‌ کافی است به این نکته اشاره کنیم که بزرگ‌ترین تالاب آب شیرین در تمامی قسمت‌های استوایی به حساب می‌آید. این پارک تالاب حدود ۱۹۷۷ هکتار وسعت دارد. ناگفته پیداست تالابی با چنین وسعتی هزارویک سرگرمی و جاذبه طبیعی دارد.

دارالاحسان ایستانا ( Istana Darul Ehsan )

تصویری از دارالاحسان ایستانا

در همسایگی دریاچه‌ مصنوعی شهر الکترونیک مالزی، عمارتی اشرافی برای اقامت سلطان سلانگور، ساخته شده است. تاریخ ساخت این عمارت همانند دیگر جاهای این شهر مدرن به دهه ۲۰۰۰ میلادی باز می‌گردد. این ساختمان با نمایی تماشایی و بنایی عظیم به یکی از جاذبه‌ های گردشگری شهر الکترونیک مالزی تبدیل شده است.

ایستانا ملاواتی ( Istana Melawati )

تصویری از ایستانا ملاواتی

ایستانا ملاواتی یکی دیگر از کاخ‌های پادشاه سلانگور است. این کاخ همانند دیگر کاخ‌های پادشاهی، عمارتی اشرافی است که نمای زیبای آن از دور گردشگران را به خود فرا می‌خواند.

جاذبه های گردشگری دیگر شهر پوتراجایا

شهر الکترونیکی مالزی در کنار جاهای دیدنی که به آن‌ها اشاره کردیم، جاذبه های گردشگری دیگری هم دارد. از آنجایی که حیف است راهی این شهر مدرن شوید و تمام‌و‌کمال در آن گشت‌و‌گذار نکنید، در ادامه جاذبه هایی از شهر الکترونیک مالزی را با شما در میان می‌‌گذاریم که مطمئن هستیم با گردشگری در آن‌ها حسابی به شما خوش خواهد گذشت.

پارک ها و فضای سبز

تصویری از فضای سبز مالزی

مالزی کشوری سرسبز با زمینی حاصلخیز است. به لطف این شرایط در گوشه‌و‌کنار شهر الکترونیکی مالزی پارک‌ و فضای سبز با درختانی سربه‌فلک‌کشیده و گل‌های زیبا خودنمایی می‌کند. در حین گشت‌و‌گذار در پاساژهای این شهر مدرن، می‌توانید سری به پارک‌های اطراف بزنید و حسابی خستگی در کنید.

کروز تاسیک پوتراجایا

تصویری از کروز تاسیک پوتراجایا

برای شما گفتیم که در شهر الکترونیک مالزی دریاچه‌ای مصنوعی بسیار بزرگی ساخته شده است. این دریاچه به اندازه‌ای وسعت دارد که کشتی کروزی با نام تاسیک در آن خودنمایی می‌کند. گردشگران با خرید بلیط کشتی کروز تاسیک، فرصتی پیدا می‌کنند تا کروزسواری اشرافی را در یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های مصنوعی دنیا تجربه کنند.

پارک چالشی پوتراجایا

مدرن‌ترین سرگرمی‌های دنیا در پارک چالشی دور هم جمع شده‌اند. همان‌گونه که از نام این پارک پیداست، تفریح‌های هیجان‌انگیز انتظار گردشگران را می‌کشد. پارک چالشی به لحاظ تجهیزات تفریحی و سرگرمی‌های مدرن، یکی از بهترین جاهای شهر الکترونیک مالزی برای خوش‌گذرانی است.

سینما جی اس سی آلاماندا (GSC Alamanda)

شهر الکترونیکی مالزی مراکز خرید بسیار مدرنی دارد. با این حال در بین آن‌ها مرکز خرید آلاماندا خودنمایی می‌کند. این مرکز خرید برای جذب بیشتر مشتری، سالن سینمای بزرگی تدارک دیده است. سینما جی.‌اس‌.سی آلاماندا انتخاب مناسبی برای گردشگرانی است که می‌خواهند با یک تیر ۲ نشان بزنند و در کنار پاساژگردی، فیلمی زیبا را در یکی از بهترین سال‌های سینمای دنیا تماشا کنند.

مجموعه ورزشی مارینا (Marina)

ممکن است با مشاهده مجموعه ورزشی مارینا در بین فهرست جاهای دیدنی شهر الکترونیک مالزی، به این فکر افتاده باشید که مجموعه ورزشی چگونه می‌تواند به جاذبه‌ای برای گردشگران بین‌المللی تبدیل شود؟ برای پاسخ به این سؤال کافی است یادآور شویم که پوتراجایا، یکی از مدرن‌ترین شهرهای مالزی و حتی دنیاست. پیشرفته‌ترین دستگاه‌های ورزشی در مجموعه مارینا خودنمایی می‌کند. در مجموعه ورزشی مارینا انواع تفریح‌های هیجان‌انگیز انتظار گردشگران را می‌کشد.

فلای بورد سواری (Flyboard)

فلایبورد سواری

برای شما گفتیم که در دریاچه مصنوعی شهر الکترونیکی مالزی، بساط سرگرمی‌های هیجان‌انگیز آبی مهیاست. یکی از این سرگرمی‌ها فلایبورد سواری است. اگر دنبال هیجان هستید و می‌خواهید در سفر به مالزی دل‌و‌جرئت خود را امتحان کنید، فلای بورد سواری دقیقاً همان‌ چیزی است که دنبال آن می‌گردید.

ایوان فلوریا (Anjung Floria)

ایوان فلوریا

مجموعه‌ای از پل‌های کوچک که بر روی دریاچه‌ای با آبی زلال قرار دارد، ایلوان فلوریا را تشکیل می‌دهد. این منطقه به داشتن گل‌های رنگارنگ معروف است. گشت‌و‌گذار در ایوان فلوریا را به گردشگرانی که روحیه‌ای پروانه‌ای دارند و از تماشای گل‌های زیبا سیر نمی‌شوند‌، پیشنهاد می‌کنیم.

باغ گیاه شناسی (Taman Botani)

گلچینی از بهترین گل‌ها و گیاهان مالزی در باغ گیاه شناسی دور هم جمع شده است. بوی خوش گل‌های این باغ از فرسنگ‌ها دورتر گردشگران را به خود فرا می‌خواند. در باغ گیاه شناسی تا چشم کار می‌کند گل‌های زیبا پیش روی گردشگران صف کشیده‌اند. در این باغ در کنار گیاهان زیبا و گل‌های رنگارنگ، دوچرخه‌ و اسکیت نیز به گردشگران اجاره داده می‌شود تا گشت‌و‌گذاری جانانه در باغ گیاه شناسی داشته باشند.

مجموعه ورزشی حوزه استخر (Kolam Renang Presint)

تصویری از مجموعه ورزشی حوزه استخر

آخرین جای تفریحی در پوتراجایا را به مجموعه ورزشی حوزه استخر اختصاص دادیم تا این فهرست با نشاط و سرگرمی‌های آبی به پایان برسد. انواع تفریحات آبی در این مجموعه ورزشی برای گردشگران مهیاست. پیشنهاد می‌کنیم اگر گردشگری در دریاچه مصنوعی شهر الکترونیکی مالزی شما را به هوس آب‌تنی انداخت، حتماً سری به مجموعه ورزشی حوزه استخر بزنید. در این مجموعه در کنار استخرهای شنا، سالن‌های اسپا و ماساژ نیز وجود دارد. به لطف این شرایط می‌توانید پس از آب‌تنی در مجموعه ورزشی حوزه استخر، از خدمات ماساژ استفاده کنید و حسابی خستگی بگیرید.

شهر الکترونیکی مالزی از آن دسته جاهای دیدنی این دیار است که باید یک سفر کامل را به گردشگری در آن اختصاص دهید. امیدواریم اطلاعاتی که از این شهر الکترونیکی با شما در میان گذاشتیم، خاطر سفر به مالزی را برای همیشه در ذهنتان ماندگار کند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از سفر به مالزی دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های شیرین را در قسمت نظرات با ما و دیگر مخاطبان مجله گردشگری ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

پوتراجایا چیزی حدود ۲۸ کیلومتر از کوالالامپور دورتر است.

تاکسی و اتوبوس‌های بین‌شهری در کنار قطار سریع‌السیر، گردشگران را در عرض نیم‌ساعت از کوالالامپور به شهر الکترونیکی مالزی می‌رسانند.

شهر الکترونیکی مالزی حدود ۲۰ سال پیش ساخته شد. نوسازبودن این شهر باعث شده تا بهترین دستاوردهای فناوری در پوتراجایا پیش روی گردشگران قرار بگیرد.

دریاچه پوتراجایا مهم‌ترین جاذبه گردشگری شهر الکترونیکی مالزی به حساب می‌آید.

مسجد پوترا، بنای یادبود هزاره، پل پوترا و پارک تالاب پوتراجایا به‌ عنوان بهترین جاهای دیدنی شهر الکترونیکی مالزی شناخته می‌شود.

 

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.