مسجد جامع یزد | مسجدی زاده شده بر آتش

0

اسم یزد که می‌آید، تصویری از شهری کویری در ذهنمان نقش می‌بندد. هر گوشه از این شهر خشتی تماشایی است. اگر قصد سفر به یزد را دارید، پیشنهاد می‌کنیم به بازدید از مسجد جامع یزد با بلندترین مناره‌های جهان بروید. این مسجد از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شهر یزد است که یزدی‌ها آن را نماد شهرشان می‌دانند. این مسجد ترسیمی از چند دهه تاریخ و فرهنگ ایران را به همه نشان می‌دهد.

فهرست مطالب

مسجد جامع یزد کجاست؟

برای تماشای این بنای باشکوه باید به طرف مرکز ایران و استان یزد بروید. مسجد جامع یزد در قلب شهر یزد و یکی از محله‌های قدیمی است. مسجد جامع یزد آن‌قدر معروف است که از هرکسی بپرسید، راهنمایی‌تان می‌کند. انتهای خیابان مسجد جامع و ضلع جنوب شرقی آن، به چهارسوق و بازار شاهی یزد منتهی می‌شود. می‌توانید از بازار محلی کنار مسجد هم به کوچه یهودی‌ها و محله دارالشفا، یکی از بافت‌های قدیمی شهر، بروید.

تاریخچه مسجد جامع یزد

مسجد جامع از پرآوازه‌ترین جاهای دیدنی یزد است. خیلی از بومی‌ها می‌گویند محراب مسجد جامع یزد را با خاک کربلا و گلاب ساخته‌‌اند. به همین خاطر این مسجد برای یزدی‌ها بسیار ارزشمند است. مسجد جامع یزد بیشتر از چندهزار سال قدمت دارد. ساخت‌ این مسجد قدیمی حدود یک قرن طول کشید و هر بخشش را در دوره‌های مختلف ساختند.

قدمت بنای اولیه مسجد، به دوره ساسانیان می‌رسد. ساخت و مرمت هر بخش به دوره‌های ایلخانی، صفویان، تیموریان، فرمانروانی آل مظفر و قاجاریان برمی‌گردد. به همین خاطر در حال حاضر با تغییرات و مرمت‌های انجام‌شده نمی‌توانید چیزی از بنای اولیه مسجد را ببینید. در گذشته به جای بنای امروزی سه مسجد دیگر کنار هم وجود داشت. بنای هر سه مسجد را یکی کردند و به‌شکل امروزی درآمد. بومی‌ها این مسجد را به اسم مسجد کبیر یزد هم می‌شناسند.

  • مسجد جامع یزد بر روی آتشکده

تاریخچه ساخت مسجد کبیر یزد را که جست‌وجو کردیم، به مطلب جالبی رسیدیم. در دوره ساسانی زرتشتی‌ها به جای مسجد فعلی، آتشکده‌ای ساخته بودند. در آن زمان هنوز دین اسلام در ایران رواج نداشت. زرتشتی‌ها در این آتشکده معبودشان را عبادت می‌کردند. با واردشدن دین اسلام، اولین ستون‌های مسجد را روی این آتشکده ساختند تا مردم را بیشتر به دین اسلام دعوت کنند.

  • مسجد عتیق بنای اولیه مسجد جامع یزد

در قرن سوم هجری شمسی، حکومت در دست «عمرولیث صفاری» بود. بعد از واردشدن اسلام، اولین بخش ‌‌این مسجد را در این رمان طراحی و اجرا کردند و اسمش را عتیق گذاشتند. در قرن پنجم هجری شمسی، مسجد عتیق را مرمت‌کردند. در این زمان «امیرعلی بن فرامرز» و همسرش تصمیم گرفتند تا مناره‌ای به این سازه اضافه کنند.

  • ساخت مسجد جامع یزد در دوره سلجوقیان

با روی‌کارآمدن حکومت سلجوقی، دین اسلام هم در بخش‌هایی از ایران رواج یافته بود. در قرن پنجم هجری شمسی، ملک شاه سلجوقی حاکمیت شهر یزد را به فردی به اسم «علاء الدوله کالنجار» سپرد. علاء الدین فردی مذهبی و از خاندان آل بویه بود. او از سال 486 هجری شمسی فرمان‌روایی یزد را پذیرفت و سال 511 هجری شمسی درگذشت. به دستور «علاءالدوله گرشاسب»، یکی از نوادگان علاء الدوله کالنجار مسجد دیگری را به اسم مسجد جامع قدیم ساختند. این مسجد نسبت به مسجد عتیق مجلل‌تر بود. بخش‌های دیگری مثل یک گنبدخانه و چند ایوان داشت. در این زمان به دستور دخترهای فرامرز بن کاکوئی شبستان و مقبره‌ای دیگر به این سازه اضافه کردند.

  • ساخت مسجد جامع یزد در دوره تیموریان

«سید رکن‌الدین نظام‌الحسینی» سومین مسجد را در سال 703 هجری شمسی بنا کرد. این مسجد نسبت به بنای قبلی، باشکوه‌تر بود. مساحت بیشتری هم داشت و همه آن را به مسجد جامع جدید می‌شناختند. در سال 710 هجری شمسی، قبل از کامل‌شدن مسجد رکن‌الدین نظام‌الحسینی درگذشت. در این زمان تیموریان بر ایران حکومت می‌کردند. رکن‌الدین در وصیت‌نامه‌اش، ساخت بخش‌های باقی‌مانده را به «اشرف ‌الدین علی‌ یزدی» سپرد.

اشرف الدین علی یزدی گنبد و ایوان مسجد جامع یزد را کامل کرد. در دوره حکومت امیر تیمور هم، گنبد و ایوان مسجد را کاشی‌کاری کردند. با کامل‌ترشدن مسجد، «خواجه جلال‌الدین محمود خوارزمی» پسر امیرتیمور دستور داد تا کتیبه‌ای را روی گنبد و ایوان بنویسند. «بهاء الدین هزار اسب» یکی از خوش‌نویس‌های مشهور دوره تیموریان بود. او نوشتن سوره فتح را به خط نسخ روی گنبد و ایوان شروع کرد؛ اما نتوانست کاملش کند. در سال 795 هجری شمسی «شاهرخ میرزا» دستور داد تا «شاه نظام کرمانی» این کتیبه را کامل کند. همچنین از او خواست اسامی امامان و لقب‌های شاهرخ میرزا را روی سردَر مسجد بنویسد.

  • مسجد جامع یزد در زمان صفویان

ساخت یکی از زیباترین بخش‌های مسجد در زمان صفویان بود. خیلی‌ها مسجد جامع یزد را به مناره‌های بلندش می‌شناسند. مناره‌های مسجد نمونه‌ای از شاهکار معمارهای دوره صفوی است. اگر نگاهی به اسکناس‌های 200 ریالی قدیمی بیندازید، طرح این مناره‌ها و مسجد جامع را رویش می‌بینید. در زمان حکومت شاه تهماسب صفوی، «آقا جمال الدین محمد» والی یزد بود. همه او را به مهتر جمال می‌شناختند. او مناره‌های بلندی را روی سردر مسجد ساخت که بعدها لقب بلندترین مناره‌های دنیا را گرفت. بلندای این مناره‌ها به 52 متر می‌رسد و قطری هشت‌متری دارد. این اثر بعد از چندین سال در 1313 هجری شمسی فرو ریخت؛ اما دوباره آن را بازسازی کردند.

  • تخریب سه مسجد در دوره قاجار

زمانی که فتحعلی شاه حاکم ایران بود، سه مسجد عتیق، مسجد جامع قدیم و جدید را تخریب کردند. شاه تصمیم گرفت مسجد جدید و بزرگی را به‌جای سه مسجد قبلی بسازد. اسم بنای جدید را مسجد جامع یزد گذاشتند. در این دوره رواق‌ها، شبستان و صحنی بزرگ ساختند که تا امروز سالم باقی مانده است.

معماری مسجد جامع یزد

هر چه از معماری و پلان زیبای مسجد بگویم، کم گفته‌ام. مسجد جامع یزد سبک منحصربه‌فردی دارد که نمی‌توانید در هر جایی آن را ببینید. معمارهای ماهر آن زمان پلان اصلی مسجد را از کعبه الهام گرفته‌اند و چهارگوش است. می‌شود سبکی از معماری آذری را هم در این بنا دید. بخش‌هایی از مسجد جامع یزد را به سبک معماری مغولی و ایرانی_مغولی ساخته‌اند. به همین خاطر نمای این مسجد شباهت زیادی به بعضی از بناهای هرات و بخارا دارد. وسعت مسجد کبیر یزد به 10 هزار مترمربع می‌رسد و صحن بزرگی دارد. درازای این مسجد 104 متر و پهنای آن 99 متر است. طراحی این مسجد طوری است که می‌توانید از هفت در ورودی از هر ضلع مسجد به داخل بروید.

بخش های مختلف مسجد جامع یزد

  • جلوخان مسجد

قبل از رسیدن به سردر اصلی مسجد، باید از مسیری بگذرید که به آن جلوخان مسجد جامع یزد می‌گویند. در این فضا حوضی هشت‌گوش ساخته‌اند که کاشی‌کاری‌های لاجوردی‌اش با کاشی‌های سردر هم‌خوانی دارد. در نزدیکی حوض می‌شود دو ستون کوتاه از جنس مرمر را دید. روی بدنه هر ستون نقش‌ونگاری از حیوان‌ها و گیاهان حک کرده‌اند. حتی می‌توانید آثاری از دو بیت شعر هم ببینید. این شعر را به خط نسخ نوشته‌اند؛ اما شعرها به خاطر ترک‌خوردگی ستون‌ها ناخواناست. سطح روی ستون‌ها کمی گود است و به نظر می‌رسد که در گذشته کاربرد شمعدان را داشتند.

  • ورودی اصلی مسجد جامع یزد

برای تماشای ورودی اصلی مسجد جامع یزد به ضلع شرقی آن بروید. این ورودی شگفت‌انگیز، بخش از هویت اصلی مسجد است. برای رسیدن به آن باید از بازار قدیمی یزد و بقعه چهارسوق بگذرید. جالب است بدانید در قدیم مسجدها را در نزدیکی بازار می‌ساختند. کاسب‌ها و فروشنده‌ها با شنیدن صدای اذان حجره‌ها را تعطیل می‌کردند و به مسجد می‌رفتند. این عادت خوب هنوز هم بین بازاری‌ها رایج است.

بلندای سردر مسجد جامع یزد به 24 متر می‌رسد. برای دیدنش باید سرتان را کمی بلند کنید. روی این سردر طاق‌نماهای متعددی به چشم می‌خورد. کنار طاق‌نماها، دو مناره بلندقامت هم خودنمایی می‌کند. شاید راز ساخت این سردر و مناره هم در این است که آسمان را بشکافد و به معبود برسد. در کاشی‌کاری‌های سردر و مناره طیفی از رنگ‌های لاجوردی، فیروزه‌ای، آبی و سبز را به کار برده‌اند. این رنگ‌ها در بین دیگر ساختمان‌های شهر، تضاد چشمگیری ایجاد می‌کند. روی کاشی‌ها نوشته‌هایی از قدیم به یادگار مانده است. کتیبه‌های روی سردر همان القابی است که نظام کرمانی با خط نسخ حک کرده بود. مقرنس‌کاری‌ها هم به هشتی ورودی، جلوه ویژه‌ای می‌بخشد. درِ ورودی مسجد، از جنس چوب است. روی تمام بخش‌های در، نقش‌های هندسی را منبت‌کاری کرده‌اند. کمی که دقت کنید، متن وقف‌نامه مسجد جامع را هم در همان جا می‌بینید.

  • مناره های مسجد جامع یزد

می‌شود زیباترین و بلندترین مناره‌های دنیا را در مسجد جامع یزد دید. در این مناره‌ها خبری از میله‌گرد و آهن نیست. هر دو مناره را با طاق‌های ضربی، کاه‌گل و گچ ساخته‌اند. کاشی‌‌کاری‌مناره‌ها دست کمی از سردر ندارد و در آن‌ها رنگ‌های قهوهای و آبی به کار برده‌‌اند. روی بدنه مناره‌ها نام خدا، امامان معصوم و آیاتی از قرآن را با خط کوفی حک کرده‌اند. آقا جما‌الدین محمد، معمار ماهر صفوی این بنا را با ظرافت و دقت ساخته بود. در یکی از مناره‌ها راه‌پله‌ای شما را تا بخش‌های بالا می‌رساند. در مناره دیگر هم دو راه‌پله ساخته‌اند که دیدن دارد. این بنا را در سال 1313 در لیست آثار ملی ایران ثبت کرده‌اند.

  • کریاس

از سردر مسجد جامع یزد که بگدرید وارد راهرویی چهارگوش می‌شوید که به آن دهلیز یا کریاس می‌گویند. کمی که سرتان را بلند کنید، سقف گنبدی‌اش را می‌بینید. تمام این سقف را با آجر ساخته‌اند. کتیبه‌های روی دیوار کریاس توجه هرگردشگرها را به خودش جلب می‌کنند. روی این کتیبه‌ها دستورهای حاکم‌های هر دوره را ثبت کرده‌اند.

  • ایوان اصلی مسجد جامع یزد

به ایوان اصلی مسجد که قدم بگذارید، فضایی بزرگ و مستطیلی را می‌بینید. در بخش ورودی ایوان سوره فتح را به زیباترین حالت نوشته‌اند. بخش دیگری از این سوره هم روی حاشیه دیوارهای حیاط است. به طرف راست که بروید، پیدایش می‌کنید. در ورودی ایوان دو ستون می‌بینید که نوشته‌های چشمگیری دارد. روی این دو ستون، نوشته‌هایی به خط نسخ و کوفی هست. سقف ایوان را هم با اسم‌های الهی تزیین کرده‌اند.

  • شبستان غربی مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد شبستان‌های متعددی دارد که در بخش‌های مختلف مسجد است. برای تماشای زیباترین شبستان مسجد، به بخش غربی سری بزنید. فضای شبستان مستطیلی است و دیوراها را با کاشی‌های آبی تزیین کرده‌اند. در این شبستان موزه‌ای است که گنجینه‌ها، اشیاء تاریخی و قدیمی را در آن نگه می‌دارند.

  • موزه مسجد جامع یزد

اگر به تاریخچه ساخت مسجد علاقه‌دارید، سری به موزه هم بزنید. این موزه را در سال 1393 راه‌اندازی کرده‌اند. در موزه مسجد جامع یزد، بخشی از اسناد و آثار قدیمی را به نمایش گذاشته‌اند. می‌توانید از 350 شیء دوره ایلخانی، پرده کعبه، سماور قدیمی مسجد، زیلوها، تعدادی از کاشی‌های معرق و طلایی دیدن کنید. منبر سنگی، ساعت و در چوبی مسجد جامع یزد هم از دیگر وسایلی است که در این موزه هست.

  • شبستان شرقی

شبستان شرقی یکی دیگر از بخش‌های مسجد جامع یزد است که کاشی‌کاری‌ها و تزیینات زیبایی دارد. این بخش از مسجد را به دستور «شاه یحیی مظفری» ساخته‌اند. به شبستان شرقی که بروید، محراب تماشایی مسجد هم می‌بینید.

  • شبستان شاهزاده در مسجد جامع یزد

یکی از شبستان‌های مسجد جامع یزد، به شبستان شاهزاده معروف است. این شبستان را به دستور شاهزاده «محمد ولی میرزا» ساخته‌اند. این شبستان 48 ستون دارد. هر ستون را با کاشی‌های فیروزه‌ای تزیین کرده‌اند. کمی در این شبستان بچرخید و از دیدن پنجره‌های بزرگ با شیشه‌های رنگارنگ لذت ببرید. صبح که باشد، می‌توانید رقصی از نورهای رنگارنگ را در فضای مسجد ببینید.

  • محراب مسجد جامع یزد

گچ‌کاری و معماری محراب مسجد در نوع خودش بی‌نظیر است. کافی است کمی از معماری بدانید تا نقش‌ونگارهای محراب شگفت‌زدتان کند. برای تزیین محراب از کاشی‌هایی با طرح گل‌وبوته استفاده کرده‌اند. کمی که دقت کنید، کاشی‌هایی با طرح کره زمین را پیدا می‌کنید. مقرنس‌کاری‌هایش هم نشان از مهارت معمارهای آن دوره دارد. اگر دستی بر حرفه عکاسی دارید، عکس‌هایتان کنار محراب مسجد تماشایی می‌شود. نگاهی به دو طرف محراب بیندازید. تاریخ پایان ساخت و اسم معمار محراب را هم در آنجا نوشته‌اند.

  • گنبدخانه مسجد جامع یزد

به مسجد جامع یزد که رفتید، تماشای گنبدخانه را از دست ندهید. این گنبد یکی از شاهکارهای این بنای تاریخی است. زیر گنبد بایستید و سرتان را بلند کنید. تابلویی زیبا از هنر اصیل ایرانی جلوی چشم‌هایتان است. گنبد مسجد دو پوسته مجزا دارد. وجود پوسته‌های بیرونی و درونی به خنک‌نگه‌داشتن هوای داخل مسجد کمک می‌کند. نمی‌شود از تصویر تماشایی سقف گنبد، چشم برداشت. طیفی از رنگ‌های زرد، فیروزه‌ای و آبی را در کاشی‌کاری‌های مرکزی سقف به کار برد‌ه‌اند. اسم الله را روی تمامی کاشی‌ها نوشته‌اند که حس‌وحال خوبی دارد. هر چهارگوشه از گنبد را با مقرنس‌کاری‌های متقارن تزیین کرده‌اند. در هر طرف پنجره‌ای است که نور از آن‌ها به داخل می‌تابند و فضای مسجد را روشن می‌کند. خیلی‌ها می‌گویند در گذشته دالانی در طرف راست گنبدخانه بود و زن‌ها از آنجا رفت‌وآمد می‌کردند.

  • طولانی‌ترین قنات جهان زیر مسجد جامع یزد

شاید زمانی که در مسجد گشت‌وگذار می‌کنید، فکرش را هم نکنید که زیر این بنا، طولانی‌ترین قنات دنیا جریان دارد. قنات زارچ از قدیمی‌ترین قنات‌های جهان است، که از زیر مسجد جامع یزد می‌گذرد. قنات زارچ قدمتی ۳هزار ساله دارد. طول این قنات حدود 100 کیلومتر است و تعداد چاه‌هایش به 2115 حلقه می‌رسد. اگر برای تماشای این قنات مشتاق هستید، به صحن مسجد بروید. یکی از پایاب‌های قنات در این بخش است تا نمازگزارها بتوانند از آب قنات استفاده کنند. می‌توانید از پله‌های آجری پایین بروید و ماجراجوییتان را در زیر زمین شروع کنید.

  • کتابخانه وزیری در مسجد جامع یزد

برای تماشای هزاران نسخه کتاب خطی به کتابخانه مسجد جامع بروید. خیلی از طلاب و علمای شهر برای تحقیق به کتابخانه وزیری می‌روند. حتی مردم عادی هم می‌توانند از بخشی از این کتابخانه استفاده کنند. «علی محد وزیری» این کتابخانه را در سال 1334 هجری شمسی راه‌اندازی کرد. او خانه‌های اطراف مسجد را خرید تا بتواند این کتابخانه را بسازد؛ البته در سال 1348 کتابخانه را به آستان قدس رضوی وقف کردند. کتابخانه ارزشمند وزیری، پنجمین کتابخانه تاریخی در خاورمیانه است.

جاهای دیدنی اطراف مسجد جامع یزد

اگر قصد سفر به این استان را دارید، نگاهی به راهنمای سفر یزد بیندازید. حیف است تا شهر بادگیرها بروید و از بناهای تاریخی و تماشایی‌اش دیدن نکنید. بد نیست برنامه‌ای هم برای بازدید از کویرهای یزد بچینید. بعد از بازدید از مسجد جامع یزد سری هم به جاهای دیدنی اطراف بزنید.

  • موزه آب

بی‌تردید وجود موزه‌ای به اسم آب در شهری کویری توجه خیلی‌ها را به خودش جلب می‌کند. موزه آب یزد در یکی از خانه‌های چندهزارساله شهر است که آن را به خانه کلاهدوزها می‌شناسند. به پایین‌ترین طبقه این خانه که بروید، دو کاریز می‌بینید. این کاریزها روزی آب مصرفی مردم شهر را مهیا می‌کرد. این خانه بخش‌های متعددی دارد که دیدنش خالی از لطف نیست. موزه آب یک یاز خاص ترین موزه های یزد است که تا مسجد حدود یک کیومتر فاصله دارد.

  • میدان امیر چخماق

خیلی‌ها اسم میدان نقش جهان را شنیده‌اند؛ اما کمتر کسی میدان امیر چخماق را می‌شناسد. میدان امیرچخماق، از معروف‌ترین جاهای دیدنی یزد است. در این میدان که گشت‌وگذار کنید، کاروان‌سراهای قدیمی، تکیه‌ها و بازار قدیمی یزد را می‌بینید. تمام بخش‌های این میدان را سنگ‌فرش کرده‌اند. یزدی‌ها مراسم‌های معروفی مثل نخل‌گردانی در محرم را در این میدان برگزار می‌کنند. این میدان در یک‌کیلومتری مسجد جامع است.

  • بازارخان

گشت‌وگذار در بازار خان یزد، مثل سفری به اعماق تاریخ است. این بازار قدیمی را در زمان قاجار ساخته‌اند. اگر در بازار کمی قدم بزنید، متوجه می‌شوید که بعضی مسیرها عرض بیشتری دارند. بد نیست بدانید بازارخان به طولانی‌ترین بازار یزد معروف است.

  • خانه سیگاری

خانه سیگاری یزد از خانه‌های تاریخی شهر است که قدمتش به دوره قاجار می‌رسد. صاحب این خانه، «حاج عبدالحسین اخوان سیگاری» از تاجرهای توتون و تنباکو در یزد بود. در سال‌های 1300 تا 1320 از این خانه به‌عنوان مدرسه ملی تدیّن استفاده می‌کردند. در حال حاضر این خانه را به اقامتگاهی بوم‌گردی تبدیل کرده‌اند.

  • حمام خان

حمام خان یزد از بناهای تاریخی شهر است که معماری بی‌نظیری دارد. گچ‌بری‌های این حمام بسیار زیبا و تماشایی است. این حمام هم مثل دیگر حمام‌های قدیمی بخش‌هایی مثل دالان، سربینه، گرم‌خانه، قرینه و… دارد. در حال حاضر حمام خان را به سفره‌خانه‌ای سنتی تبدیل کرده‌اند که در آن جای سوزن‌انداختن نیست. اگر دلتان خواستید، سری به این حمام بزنید.

  • باغ دولت آباد

در سفرتان به یزد، خوب است از باغ دولت آباد دیدن کنید. تماشای این باغ سرسبز و دلگشا در شهر کویری یزد همه را شگفت‌زده می‌کند. جلوی بنای زیبای باغ، استخری به سبک ‌باغ‌‌های ایرانی ساخته‌اند. انعکاس تصویر بنا و بادگیر زیبای باغ در آب‌های استخر تماشا دارد. هر گوشه از این باغ، می‌توانید سوژه‌ای زیبا برای عکاسی پیدا کنید.

  • مسجد حظیره یزد

مسجد حظیره یزد از قدیمی‌ترین مسجدهای ایران در استان یزد است که در خیابان امام خمینی و در حوالی چهارراه شهدا این شهر قرار دارد. ساخت اولیه مسجد حظیره را به سال 809 هجری شمسی تخمین می‌زنند. ماجرای ساخت این مسجد در واقع ادای نذر حاج شمس‌الدین محمد بن زین‌الدین علی شاه میبدی برای شفای همسرش بوده است. در کنای بنای اصلی مسجد حظیره که به روضه محمدیه هم مشهور است، بخش‌های دیگری همچون حمام، آب‌انبار و اتاقی برای اقامت مسافران قرار دارد.

رستوران های اطراف مسجد جامع یزد

بعد از چند ساعت گشت‌وگذار، خوردن غذایی لذیذ حس‌وحال دل‌پذیری دارد. در رستوران های یزد، انواع مختلفی از غذاهای ایرانی و معروف یزد را سرو می‌کنند. در نزدیکی مسجد جامع یزد، به یکی از رستوران‌های خوب شهر بروید و دلی از عزا دربیاورید. اسم چند رستوران را برایتان می‌گذارم.

  • رستوران ترمه و ترنج؛
  • کافه رستوران سنتی فوکا؛
  • رستوران مارکوچولو.

بهترین زمان بازدید از جاهای دیدنی یزد

خوب می‌دانید که آب و هوای یزد به خاطر نزدیکی به کویر، گرم و خشک است. این شهر کویری تابستان‌های گرم و زمستان‌های سردی دارد. بهترین زمان بازدید از مسجد جامع یزد، فصل‌های بهار و پاییز است. دمای هوا در این فصل‌های سال متعادل‌تر است و سفر هم لذت‌بخش می‌شود.

اقامتگاه در نزدیکی مسجد

برای اقامت در یکی از قدیمی‌ترین شهرهای خشتی جهان، چند شبی را در هتل های سنتی یزد بگذرانید. در این هتل‌ها تاریخ و فرهنگ شهر را لمس می‌کنید و با آداب‌ورسوم یزد آشنا می‌شوید. هتل های یزد به‌خوبی از شما میزبانی می‌کنند. اقامتگاه‌های بوم‌گردی هم انتخاب خوبی برای اقامت در یزد است. اسم چند اقامتگاه معروف شهر را برایتان می‌گذارم. بعد از بازدید از مسجد جامع یزد، می‌توانید در یکی از آن‌ها ساکن بشوید. انتخابش با خودتان باشد.

  • اقامتگاه خانه خورشید؛
  • هتل ارگ جدید یزد؛
  • هتل فاضلی یزد؛
  • هتل راه ابریشم؛
  • اقامتگاه کلوت؛
  • هتل توریست یزد؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی خانه خشتی؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی شهرزاد یزد.

مسیر دسترسی به مسجد جامع یزد

برای بازدید از مسجد جامع یزد، به طرف مرکز ایران بروید. اگر مبدأ حرکتتان تهران است، باید حدود ۷ ساعت رانندگی کنید. فاصله یزد تا تهران 621 کیلومتر است. می‌توانید با خرید بلیط هواپیما یزد، از سایت ره بال آسمان یک‌ساعته به یزد برسید. اگر از مشهد به طرف یزد می‌روید، مسیرهای مختلفی وجود دارد. فاصله یزد تا مشهد حدود 907 کیلومتر است. بعد از رسیدن به شهر یزد، مسیر را تا خیابان امام خمینی(ره) ادامه بدهید. بازار شاهی یزد را که پیدا کنید، در همان نزدیکی مسجد را هم می‌بینید. این مسجد در محله قدیمی فهادان است. شاید دلتان سفری زمینی بخواهد. بد نیست با خرید بلیط قطار یزد، سفری هیجان‌انگیز را شروع کنید. اهل اصفهان که باشید، به‌راحتی با اتوبوس هم به یزد می‌رسید. فاصله یزد تا اصفهان 311 کیلومتر است. با خرید بلیط اتوبوس یزد، سفرتان مقرون‌به‌صرفه می‌شود.

اطلاعات بازدید از مسجد جامع یزد

هزینه ورودیگردشگرهای داخلی، رایگان
گردشگر خارجی، 20 هزارتومان
ساعت بازدید از مسجد۸ صبح تا 19:30
ساعت بازدید از موزهشش ماه اول سال از 9 صبح تا 14. شش ماه دوم سال از 9 صبح تا 18
هزینه بازدید از موزه۲ هزار تومان
آدرساستان یزد، یزد، ضلع غربی خیابان امام خمینی(ره)، محله فهادان

مسجد جامع یزد شاهکاری در آثار تاریخی ایران است که بلندای مناره‌هایش به آسمان می‌رسد. تلاش کردیم که از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت ببرید. اگر در سفرهای قبل به این مسجد رفته‌اید، تجربه‌هایتان خواندن دارد. در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

استان یزد، یزد، ضلع غربی خیابان امام خمینی(ره)، محله فهادان.

فصل بهار و پاییز بهترین زمان بازدید از مسجد جامع یزد است.

از هشت صبح تا 19:30 عصر می‌توانید به بازدید از مسجد بروید.

برای گردشگرهای داخلی رایگان است. برای گردشگرهای خارجی 20 هزار تومان است.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.