آبشار زرد لیمه شهرکرد | تلاقی رؤیا و واقعیت در چهارمحال و بختیاری

2

آبشار زرد لیمه به‌غایت زیباست. این آبشار رؤیا و واقعیت را به هم پیوند می‌زند. نام دیگرش دره زرد لیمه است و شما را عاشق خودش می‌کند. این آبشار دیدنی یکی از جاذبه های گردشگری چهارمحال بختیاری به شمار می‌رود. در این مطلب، شما را به دیدار آبشار زرد لیمه یا دره زرد لیمه و مناطق دیدنی و تاریخی اطراف آن می‌بریم. با ما همراه باشید.

آبشار زرد لیمه کجاست؟ | دیناران مادر آبشار زرد لیمه

آبشار زرد لیمه در منطقه دیناران استان چهار محال و بختیاری از شهرستان اردل قرار دارد. نام دیگری که آبشار به آن شناخته شده دره زرد لیمه است. دیناران به‌دلیل ویژگی‌های جغرافیایی‌اش کمتر جز عشایر به خود دیده است. این منطقه زیبا به‌جز آبشار لیمه، مادر جنگل‌های بلوط بادره و عزیزآباد، چشمه‌های دیزان، سلیمان، خواجه، چهار موران، توران، لشتر، کوه گره، کوه ملی، دشت بزرگ چویلان و دشت بزرگ چهارموران است.

آبشار زرد لیمه | بلندبالا و دست‌نیافتنی

دره زرد لیمه نگینی است در دل همه زیبایی‌های دیناران. آبشار زرد لیمه ۴۰ متر ارتفاع دارد و عرض تاج آن به حدود ۶۵ متر می‌رسد. ازاین‌رو، در زمره مرتفع ترین آبشارهای ایران است. در مسیر آبشار زرد لیمه که از جمله جاهای دیدنی اطراف شهرکرد است، هر آنچه از یک سفر می‌خواهید را می‌یابید: دشت و کوه و آبشار، در هم‌زیستی مسالمت‌آمیز.

مجاورت آبشار زرد لیمه | پوشش گیاهی متنوع 

زاگرس به جنگل‌های بلوط نازنینش معروف است. جنگ‌‌های بلوط زاگرس به‌قدری مهم و باارزش‌اند که به‌عنوان دومین منابع باارزش و طبیعی ایران (بعد از جنگل های شمال ایران) محسوب می‌شوند. جنگل‌های بلوط را ریه‌های زاگرس نامیده‌اند. حضورشان آن‌قدر ارزشمند است که به‌دلیل ازبین‌رفتن برخی از این درختان بر اثر آتش‌سوزی، دوباره درخت‌های بلوط کاشته می‌شوند. طرح‌های توسعه روستایی برای حفظ این بخش در حال انجام است.

مسیر دسترسی رسیدن به آبشار زردلیمه

قدم‌زدن در دره‌ها و جنگل‌های اطراف دره زرد لیمه و نگاه‌کردن به این‌همه عظمت طبیعت آرامشی عجیب را برایتان به ارمغان می‌آورد.

در این منطقه، به‌جز بلوط درختان دیگری نیز زندگی می‌کنند، از جمله بادام وحشی و صنوبر و همچنین گون. همان گونی که به نسیم گفت «به کجا چنین شتابان؟». دل نسیم که از غبار بیابان گرفته بود، هوس سفر داشت به جایی بهتر. نسیم قطعاً زاگرس و آبشار زرد لیمه را ندیده بود، وگرنه جا خوش می‌کرد همان‌جا.

«به کجا چنین شتابان؟» گون از نسیم پرسید. «هوس سفر نداری ز غبار این بیابان؟»

جاهای دیدنی دره زرد لیمه | تلاقی تاریخ و طبیعت

دره زرد لیمه به‌دلایل مختلفی اهمیت و ارزش بازدید دارد. طبیعت و تاریخ در اینجا به هم گره خورده‌اند. پل خدا آفرین، جاده باستانی دژپات و سنگ حجاری‌شده شش‌هزارساله در نزدیکی آبشار زرد لیمه قرار دارند. از دره زرد لیمه تا پل خدا آفرین و ایل راه باستانی دژپات ۳ تا ۴ ساعت پیاده‌روی لازم است؛ راهی که رفتنش کار هرکسی نیست و بدن ورزیده می‌خواهد و قطعاً راهنمای محلی که مسیر را به‌خوبی بشناسد.

برای سفر به این منطقه حتماً از محلی‌ها کمک بگیرید، وگرنه خدای‌ناکرده کار دست خودتان خواهید داد. یکی از دلایل بکرماندن آبشار زرد لیمه و منطقه دیناران صعب‌العبوربودن آن است که سبب شده پای هرکسی به آن نرسد.

بازدید از آبشار زرد لیمه | نکاتی برای راحتی سفر

نکات سفر به آبشار زردلیمه

  • اگر قصد سفر به دره زرد لیمه را کردید، تا می‌توانید از تنهایی سفرکردن دوری کنید.
  • برای سفرهایی از این دست، کفش و کوله‌پشتی مناسب کوهنوردی، تجهیزات فنی و مهم‌تر آمادگی بدنی نیاز است.
  • ضمن آنکه ملزومات سفر را در کوله خود جای می‌دهید، حواستان به سنگینی کوله هم باشد تا به زانو و کمرتان آسیب نزنید.
  • به‌دلیل چند روز پیاده‌روی، حتماً آجیل و میوه خشک همراه خود ببرید تا بدنتان دچار مشکل نشود.
  • از باقی هم‌سفران جدا نیفتید و به حرف سرگروه توجه کنید.
  • در برگشت نیز حتماً زباله‌های منطقه را از آن خارج کنید.

سفر به آبشار زرد لیمه | بهترین فصل برای بازدید 

بهترین زمان سفر به آبشار زرد لیمه

آبشار زرد لیمه جزو مناطق گرمسیری است؛ پس بهترین فصل سفر بهار است، آن‌هم اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه.

جاهای دیدنی نزدیک به دره زرد لیمه | جاذبه‌هایی به‌یادماندنی

استان چهار محال و بختیاری شما را مجذوب خودش می‌کند. به شهرتان که برگردید، متوجه می‌شوید دیگر قلبتان همراهتان نیست؛ جا مانده است در آبشار زرد لیمه در دیناران در دل زاگرس!

  • شهرستان اردل |‌ منطقه‌ای تاریخی و زیبا

بازدید از شهرستان زیبا و سرسبز اردل

چهار محال و بختیاری استان زیبایی است. یکی از جاذبه‌های این استان شهر اردل است. اردل پناهگاه بختیاری‌ها و از مراکز ییلاق عشایر ایل هفت لنگ بختیاری است.

از تاریخ ایران در مدرسه چیزی به خاطر دارید؟ ایل هفت لنگ و چهارلنگ دو ایل مهم بختیاری‌اند که دولت‌های وقت بارها آن‌ها را علیه هم شورانده‌اند.

شهرستان اردل کجاست؟

شهرستان اردل ۱۸۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این شهر در فاصله ۸۶کیلومتری بروجن و ۹۵کیلومتری جنوب باختری شهرکرد، در مسیر جاده ارتباطی استان خوزستان به استان چهار محال و بختیاری قرار دارد.

مناطق دیدنی اردل

برخی از مناطق گردشگری نزدیک اردل عبارت‌اند از چشمه مولا در روستای آلیکوه، چشمه سرداب رستم آباد، چشمه سرخون، چشمه شلیل، دشت زیبای اردل که در بهار و تابستان بهشتی است روی زمین، و چشمه‌های باغ رستم اردل.

اقلیم اردل

منطقه اردل دارای ۳ تنوع آب‌و‌هوایی است. چشم‌اندازهای جنگلی و کوهستانی آن نظیر دارد. آبشارهای خروشان آن مانند تنگ زندان و آبشار معدن بر دلربایی اردل افزوده است. این اقلیم خاص پناهگاه جانورانی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، سنجاب بلوط‌های غرب ایران، کل، بز و کبک دری است.

ردپای اردل در تاریخ

غرب ایران سرشار از بقایای تمدن‌های مختلفی است که در میان رودان شکل گرفته بودند. قدیمی‌ترین آثار شناسایی‌شده در اردل شامل ابزارهای سنگی از دوره پارینه‌سنگی جدید و دوره آغاز نوسنگی است. این آثار در غارهای باستانی منطقه اردل کشف شده است. بر اساس کاوش‌ها، تخمین زده می‌شود که این آثار به ۱۰ تا ۱۱ هزار سال قبل تعلق داشته باشند. از دیگر سو، بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسی این منطقه، قسمتی از محدوده و سرحدات ایالت انشان یا انزان ایلامی است (۳۵۰۰ سال قبل) و در۲۱۰۰ سال پیش بخشی از حکومت الیمایی و نیز محسوب می‌شده است.

از دوره ایلامی و بردگوری‌ها و ساسانی آثار زیادی وجود دارد. همچنین، جاده باستانی دژپارت، بقایای قلعه‌های گوناگون، پل‌ها و محوطه‌های باستانی متعدد نیز نشان می‌دهد اینجا از سکونتگاه‌های قدیمی انسان است. ابن‌بطوطه که از اصفهان تا شوشتر سفر کرده، در سفرنامه‌اش به اردل نیز اشاره کرده است. در اسناد دوران صفویه افشاریه، زندیه و قاجاریه از اردل نام برده شدت است. همچنین بر اساس پژوهش‌ها این منطقه در دوره سلجوقیان مقر اتابکان لر بوده است.

صنایع دستی اردل

قالی‌های محلی، گلیم، خورجین و دیگر صنایع دستی مانند جاجیم و پشتی از صنایع دستی اردل است. همچنین تولید چوقای محلی، چادرسیاه، خورجین نیز در این منطقه رواج دارد.

دسترسی به اردل

از اصفهان به‌سمت شهرکرد بروید. از شهرکرد به‌سمت هفشجان، شلمزار، جونقان برانید و بعد از جونقال، به اردل بروید.

  • چشمه دیمه | چشمه‌ای در نزدیکی آبشار زرد لیمه

چهار محال بختیاری پر از رود و چشمه است. یکی از چشمه‌های زیبا چشمه دیمه است. چشمه دیمه از سرشاخه‌های اصلی زاینده‌رود قبل از ایجاد تونل کوهرنگ بود آب این چشمه دارای مواد معدنی است که برای مصارف درمانی توصیه می‌شود. گفته می‌شود آب چشمه دیمه املاح فراوانی مانند کلسیم دارد. آب این چشمه روانه کارخانه آب‌معدنی کوهرنگ می‌شود.

امکانات رفاهی چشمه دیمه

امکانات رفاهی و آلاچیق های چشمه دیمه

در اطراف دیمه، چشمه‌های دیگر زاینده‌رود طبیعت را باصفاتر کرده است. همچنین، در نزدیکی چشمه دیمه، واحدهای اقامتی تأسیس شده‌اند که به‌راحتی بتوانید در دل طبیعت استراحت کنید. همچنین آلاچیق، سرویس بهداشتی و فروشگاهی برای خریدهای ضروری وجود دارد.

  • دژپات | جاده تاریخی هخامنشیان

چهار محال و بختیاری در دل خودش تاریخ ایران را نگه داشته است. یکی از آثار باستانی این استان دژپات است. دژپات که جاده‌ای پلکانی است، قدمتش به دوره هخامنشیان می‌رسد. این جاده در طول تاریخ به‌دلایل مختلف اقتصادی و سیاسی و نظامی استفاده شده است. دژپات را ساکنان باستان با مهارتی غیرقابل‌توصیف در دل سخت‌گذرترین تنگه‌ها و دره‌ها ساخته‌اند. این جاده نیز در اطراف دره زرد لیمه قرار دارد.

دژپات پنهان‌ترین جاده کوه‌های ایران نام دارد که در مسیرش پل‌ها و کاروانسراهایی قرار دارد. کتیبه‌های قدیمی نیز در این مسیر یافت می‌شود. به دژپات جاده ابریشم کوچک هم لقب داده‌اند. به‌گفته باستان‌شناسان، دژپات اولین مسیر ارتباطی برای انتقال فرهنگ و تمدن شوش و دشت خوزستان به محیط تمدن اسکندری هفشجان بوده است.

کتیبه دژپات

کتیبه دژپات یا کتیبه هفشجان در کوه جهان‌بین نیز در مسیر دژپات قرار دارد. قدمت این کتیبه به هزاره چهارم پیش از میلاد می‌رسد. این کتیبه روی دیواره‌ای صخره‌ای و صیقلی از کوه حک شده است. کتیبه هفشجان در ۱ مرداد ۱۳۸۱، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

  • روستای گزستان بازفت | صعب‌العبور اما چشم‌نواز

استان چهار محال و بختیاری به‌دلیل ویژگی طبیعی کمتر بازدید گردشگری دارد. روستای گزستان بازفت به‌دلیل سختی مسیر عبورومرور نیز یکی از روستاهای کمتردیده‌شده در این استان است. این روستا بسیار دیدنی است. بافت گیاهی این روستا درختان بلوط زیباست.

گزستان بازفت یکی از مسیرهای کوچ عشایر است. با اینکه مسیری دشوار دارد، عشایر برای کوتاه‌شدن زمان کوچ این مسیر را انتخاب می‌کنند. عشایر سخت‌کوش برای عبور مجبورند از رودخانه بازفت بگذرند. شغل مردم روستا و شیوه عبور عشایر از رودهای خروشان این ناحیه برای هرکسی جذاب است.

سینی‌سواری در گزستان بازفت

راه‌های عشایری هم از دره‌های سخت‌عبور می‌گذرد و هم از رودخانه‌های خروشان. طبق سنت دیرینه عشایر بختیاری، عبور از مسیر رودخانه طبق گفته اهالی روستای گزستان بازفت با سینی انجام می‌شود. سینی از چند مشک بادشده ساخته شده است که با طناب و چوب‌ به هم وصل‌اند. هدایت سینی با پازدن در آب انجام می‌شود.

در روستای گزستان بازفت، سینی‌داری شغل برخی از روستایی‌هاست. پیوستگی وسایل زیست با شیوه زندگی در این منطقه بسیار جالب است. مشک به‌دلیل چوپانی عشایر وسیله‌ای دم‌دست است.

غذاهای محلی بختیاری

وقتی به هر نقطه‌ای از چهار محال و بختیاری سفر می‌کنید، غذاهای خوش‌مزه محلی را از دست ندهید. به‌جز کباب بختیاری که حتماً از قبل در لیست غذای خود قرار داده‌اید، آش کاردی و آش دوغ را نیز بگذارید.

احترام به عشایر بختیاری

در سفر به آبشار زرد لیمه و استان چهار محال و بختیاری، عشایر را خواهید دید. به شیوه زندگی و فرهنگشان احترام بگذارید.

مسیر دسترسی آبشار زرد لیمه | چند روز راهپیمایی و طبیعت‌گردی

بعد از شهرکرد، به‌سمت اردل بروید. سپس از آنجا به‌سمت دیناران می‌روید. روستای لشتر را که رد کنید، ‏۵ کیلومتر جاده خاکی پیش رو دارید. سپس به سه‌راهی خاکی می‌رسید که مسیر وسط را باید انتخاب کنید. در این مسیر، به ساختمان متروک تعاونی عشایر می‌رسید. از این به‌بعد، باقی مسیر را باید پیاده طی کنید و حتماً با راهنمای محلی. این مسیر در ابتدا با شیب مثبت و سپس با شیب منفی همراه است. طی مسیر آبی وجود ندارد. حتماً همراه خود آب داشته باشید. حدود ۳ لیتر آب برای هر نفر طی پیمایش نیاز دارید.

برای رسیدن به آبشار، چند روز باید پیاده‌روی و کوهپیمایی کنید. مسیرش از کوه و صخره و جنگل‌های زیبای بلوط مالامال است و شما را به سرزمین رؤیاهایتان می‌برد.
هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار
آدرساستان چهارمحال و بختیاری، بخش جنوبی شهرستان اردل

فصل بهار به استان چهار محال و بختیاری سفر کنید و اگر آمادگی جسمانی لازم را دارید، به آبشار زرد لیمه بروید. اگر نه، به اردل بروید و به شهرکرد. غرب ایران دیدنی است. به هر کجای چهار محال و بختیاری که سفر کردید، برای ره بال آسمان از تجارب خود بنویسید.

آبشار زرد لیمه در منطقه دیناران استان چهار محال و بختیاری از شهرستان اردل قرار دارد.

پل خدا آفرین، جاده باستانی دژپات و سنگ حجاری‌شده شش‌هزارساله در نزدیکی زرد لیمه قرار دارند.

بله. برای رسیدن به این آبشار، چند روز باید پیاده‌روی و کوهپیمایی کنید. برای سفر به این منطقه حتماً گروهی سفر کنید و از محلی‌ها هم کمک و راهنمایی بگیرید.

شهرستان اردل و دیدنی‌هایش، چشمه دیمه، جاده تاریخی دژپات، روستای گزستان بازفت، و… .

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. رضا می گوید

    راهنما آبشار زرده لیمه از راه آسان وراحت کوهنورد لیدر ۰۹۰۳۱۵۲۵۱۷۱

    1. بانو تقیان می گوید

      رضا عزیز، ممنونیم برای لطفتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.