روستای دهبار طرقبه | آینه‌ تمام‌نمای زیبایی‌های چهارفصل

0

روستای دهبار طرقبه با فاصله‌ای اندک از مشهد، یکی از دیدنی‌ترین روستاهای ایران است. چیزی که این روستا را به یکی از جاهای دیدنی مشهد تبدیل کرده، زیبایی‌های آن در چهارفصل خداست. روستاهای بی‌شماری در گوشه‌و‌کنار مشهد وجود دارد که یکی از دیگری زیباتر هستند؛ اما دهبار روستایی است که حتی در پاییز و زمستان‌ نیز تماشایی است. این شرایط باعث شده در هر فصلی از سال که به مشهد آمدید،‌ مطمئن باشید که دهبار جاذبه های تماشایی پیش روی شما قرار می‌دهد. از آنجایی که گردشگری در استان خراسان رضوی زمانی حسابی می‌چسبد که جاهای دیدنی مشهد را کاملاً بشناسید، برای شما از دهبار به‌‌عنوان یکی از زیباترین روستاهای شمال شرق ایران می‌گوییم. امیدواریم به لطف این اطلاعات، سفری خاطره‌انگیز به مشهد را تجربه کنید.

دهبار کجاست؟

امکان ندارد راهی مشهد شده باشید و نام منطقه ییلاقی طرقبه به گوش شما نخورده باشد. این منطقه حتی در میان افرادی که مشهد نیامده‌اند نیز معروف است. طرقبه یکی از آبادی‌های بزرگ توس قدیم است. این منطقه در بین دره‌های باطراوت کوه بینالود قرار دارد. به لحاظ تقسیم‌بندی شهری و استانی، دهبار در فهرست یکی از روستاهای اطراف مشهد در طرقبه قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، دهبار در دهستان جاغرقِ طرقبه واقع شده است. به همین دلیل اگر می‌خواهید از مشهد راهی دهبار شوید، باید در هر کجای شهر که هستید خودتان را به طرقبه برسانید. از طرقبه تا دهبار چیزی حدود ۱۴ کیلومتر فاصله است. در این مسیر جاده‌ای خوش‌منظره پیش روی شما قرار می‌گیرد تا حسابی طبیعت‌گردی کنید.

روستای دهبار چه پوشش گیاهی و جانوری دارد؟

آب‌و‌هوای باطراوت طرقبه باعث شده تا این منطقه به‌عنوان ریه مشهد شناخته شود. انصافاً باید اعتراف کرد روستاهای اطراف طرقبه یکی از دیگری خو‌ش‌ آب‌و‌هواتر است. به لطف این آب‌و‌هوا، پوشش گیاهی سرسبزی را در منطقه مشاهده می‌کنیم. جالب اینجاست دهبار نسبت به دیگر روستاهای منطقه، پوشش سرسبزتری دارد. دلیل این شرایط را می‌توان در قرارگیری این روستا در کوهپایه‌های بینالود جست‌وجو کرد. جویباری زلال و خروشان در دهبار جریان دارد. از آنجایی که هر جا آب باشد، آبادانی هم هست، دهبار به یکی از آبادترین روستاهای منطقه تبدیل شده است. باغ‌های گردو، آلبالو، گیلاس و گلابی در گوشه‌و‌کنار دهبار خودنمایی می‌‌کند. گفته می‌شود گیلاسِ باغ‌های این روستا از هر گیلاس دیگری خوشمزه‌تر است.

درختان سربه‌فلک‌کشیده روستا در کنار ایجاد آبادی و طراوت در منطقه، جلوه‌ زیبایی هم به دهبار داده‌اند. این درختان در بهار و تابستان بر سر گردشگران و اهالی آبادی سایه می‌گسترانند. پادشاه فصل‌ها، پاییز که فرا می‌رسد، درختان جامه طلایی به تن می‌کنند. تغییر رنگ برگ درخت‌ها به نارنجی و قرمز جلوه‌ای زیبا به این منطقه می‌دهد. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم اگر سفری ۲نفره به مشهد ترتیب داده‌اید، حتماً در فصل برگریزان پاییز راهی شوید و عکس‌های عاشقانه‌ای بگیرد. دهبار نسبت به روستاهای اطراف پوشش جانوری متنوع‌تری دارد. دلیل این ويژگی را می‌توان در خلوت‌بودن این روستا دانست. سار، کلاغ، شغال، خارپشت، هدهد، کبک و کبوترِ چاهی از حیواناتی است که احتمال دارد چشم شما در گشت‌و‌گذار در دهبار به آن‌ها بیفتد. ناگفته نماند ممکن است در قسمت‌های دورتر روستا با حیوان‌هایی مانند بزکوهی، گرگ، هما، شاهین و مار روبه‌رو شوید.

روستای دهبار چه امکانات گردشگری دارد؟

تصویری از امکانات روستای دهبار مشهد

بر اساس آخرین سرشماری‌ها، دهبار چیزی حدود ۳۸۰ نفر سکنه دارد. با این حساب از روستایی با چنین تعداد سکنه کمی نمی‌توان انتظار زیادی به لحاظ امکانات گردشگری داشت. از طرف دیگر دهبار نسبت به دیگر روستاهای طرقبه،‌ گردشگر کمتری دارد. این شرایط نیز نبود امکانات گردشگری را در دهبار به دنبال داشته است. البته اگر خاطرتان باشد گفتیم که دهبار حدود ۱۴ کیلومتر از طرقبه دورتر است. در طرقبه امکانات درمانی و گردشگری کاملی برای مسافران مهیاست. به همین دلیل جایی برای نگرانی از امکانات گردشگری دهبار وجود ندارد. از طرف دیگر تعداد سکنه کم این روستا و حضور کمتر گردشگران در دهبار، این منطقه را به جایی ایدئال برای گردشگرانِ خلوت‌گزین تبدیل کرده است. به همین دلیل اگر می‌‌خواهید غرقِ در زیبایی‌های طبعیت شوید و برای دمی هم که شده زندگی شهری را فراموش کنید،‌ حتماً در سفر مشهد سری به دهبار بزنید.

روستای دهبار طرقبه چه جاهای دیدنی دارد؟

اولین چیزی که در این روستا به چشم می‌خورد، قرارگرفتن کلبه‌ها در قسمت‌های مرتفع است. به لطف چنین ویژگی، باغ‌ها‌ی میوه در قسمت پایین آبادی واقع شده است. با این حساب بالارفتن از سربالایی روستا،‌ نمایی زیبا از خانه‌ها و باغ‌های اطراف پیش روی شما قرار می‌دهد. یکی دیگر از جاهای دیدنی دهبار، چنار کهنسالی است که در طول سالیان دراز سر خم نکرده. این چنار سربلند در مسیر مسجد جامع دهبار خودنمایی می‌کند. گفته می‌شود چناری که از آن صحبت می‌کنیم حدود ۶۲۰ سال قدمت دارد. کاملاً مشخص است چناری با چنین قدمتی تلخی‌ها و‌ شادکامی‌های بی‌شماری از زندگی اهالی آبادی را نظاره‌گر بوده است.

تصویری از روستای دهبار طرقبه

عکاسی در کنار این چنار یکی از کارهایی است که در سفر به دهبار حتماً باید انجام دهید. باغ‌های میوه دهبار در فصل بهار شکوفه‌باران می‌شود. تابستان نیز با رسیدن میوه‌ها، بساط میوه‌چینی در این باغ‌ها مهیاست. همان‌گونه که حتماً می‌دانید برای گشت‌و‌گذار در هر باغی،‌ باید از مالک آن اجازه بگیرید. خوشبختانه دهبار اهالی باصفایی دارد و مشکلی برای باغ‌گردی پیدا نمی‌کنید. جویباری که در دهبار جریان دارد نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی این روستاست. در گوشه‌و‌کنار این جویبار می‌توانید بنشینید و گذر عمر ببینید. آب این جویبار از تمامی رودهای اطراف طرقبه زلال‌تر است.

روستای دهبار چه جاهای تاریخی دارد؟

تصویری از مزار خواجه غیاث الدین علی باری دهبار

دهبار یکی از قدیمی‌ترین روستاهای اطراف مشهد است. برای اثبات این ادعا کافی است نگاهی به مسجد امام علی (ع)، در این روستا بیندازید. این مسجد چیزی حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد. در این روستا حمامی کهن و آرامگاهی تاریخی نیز مشاهده می‌شود. یکی دیگر از جاذبه های تاریخی دهبار، مزار خواجه غیاث‌‌الدین علی باری است. گفته می‌شود دژخیمان حدود نیم سده پیش در روز عاشورا گردن این عالم ربانی را زده‌اند.

روستای دهبار در چه فصلی از همیشه تماشایی‌تر است؟

دهبار به روستای چهارفصل معروف است. این نام‌گذاری از جاذبه‌های روستا در ۴ فصل سال حکایت دارد. عطر شکوفه‌های بهاریِ باغ‌های دهبار در فروردین و اردیبهشت تا چندین کیلومتریِ روستا به مشام می‌رسد. تابستان‌های دهبار نیز تماشایی است و آب‌و‌هوای خوشِ این منطقه شرایطی تمام‌عیار برای گردشگری فراهم می‌کند. از زیبایی‌های دهبار در پاییز هر چقدر که بگوییم، کم گفته‌ایم. این منطقه در میان تمامی روستاهای اطراف مشهد، پاییزهای زیباتری دارد. زمستان نیز به رغم سردی هوا، دهبار زیبا و تماشایی است. البته اگر پاییز یا زمستان رهسپار دهبار هستید، حتماً چند دست لباس گرم بردارید. کمک‌های اولیه، عینک‌ و کلاه‌ آفتابی، ضدآفتاب، لوازم روشن‌کردن آتش، تنقلات و کفش‌ مخصوص پیاده‌روی نیز از دیگر لوازمی است که حتماً در این گشت‌و‌گذار به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید.

روستای دهبار طرقبه به کدام جاهای دیدنی مشهد نزدیک است؟

دهبار به اندازه‌ای تماشایی است که ارزش دارد یک روز کامل را به گشت‌و‌گذار در این منطقه اختصاص دهید. اما از آنجایی که در سفر وقت تنگ است، می‌توانید در کنار روستاگردی در دهبار، به دیگر جاهای دیدنی مشهد در نزدیکی طرقبه هم سری بزنید. اگر از گشت‌و‌گذار در طبیعت و هم‌صحبتی با روستایی‌های باصفای خراسانی سیر نمی‌شوید، روستای جاغرق، عنبران، کنگ، نغندر، مایان و روستای حصار گلستان انتخاب‌های مناسبی برای شما هستند. امامزاده یاسر و ناصر، دره ارغوان مشهد، بند گلستان و پارک جنگلی وکیل‌ آباد از دیگر جاهای دیدنی اطراف مشهد به حساب می‌آیند. به گردشگرانی که دنبال تفریحی متفاوت می‌گردند نیز توصیه می‌کنیم حتماً‌ راهی چالیدره شوند. در این منطقه سرگرمی‌های هیجان‌انگیزی مانند تله‌‌کابین، تله‌سیژ، ماهیگیری، غواصی، بانجی جامپینگ و زیپ‌لاین انتظار گردشگران ماجراجو را می‌کشد. برای خریدگردی هم به پاساژ بزرگ ویلاژ توریست مشهد از بهترین‌های خریدگردی این منطقه بروید.

طرقبه به داشتن رستوران‌های درجه‌یک نیز معروف است. به این ترتیب پس از اینکه چرخ‌هایتان را در دهبار زدید، سری به عنبران بزنید و در یکی از رستوران‌های طرازاول این منطقه غذایی جانانه نوش‌جان کنید. شیشلیک، کباب، آش و خورشت‌های رستوران‌های طرقبه زبانزد خاص‌‌وعام است. پس از اینکه دلی از عزا درآوردید، بستنی و فالوده طرقبه را امتحان کنید تا با طعم واقعی این خوراکی‌ها آشنا شوید.

روستای دهبار نزدیک به کدام هتل های مشهد است؟

دهبار به اندازه‌ای تماشایی است که گردشگران از این منطقه دل نمی‌کَنند. به همین دلیل اقامتگاه روستایی در این منطقه ساخته شده است. این مکان بوم‌گردی با نام اقامتگاه بهشت شناخته می‌شود. به لحاظ امکانات نباید توقع چندانی از این اقامتگاه داشته باشید، اما باز هم انصافاً باید گفت کارمندان خوش‌برخورد و سوئیت‌های جمع‌و‌جور دارد. این اقامتگاه رستورانی محلی نیز دارد که غذاهای سنتی مشهد پیش روی گردشگران قرا می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم برای گذران شب یا اقامت در این مکان بوم‌گردی را انتخاب کنید، یا اینکه سراغ هتل های نزدیکِ‌ طرقبه را بگیرید.

شرط عقل است که قید چادرزدن و اقامت شبانه در اطراف روستا را بزنید. برای اقامت در نزدیکی طرقبه می‌توانید روی هتل‌ سحاب، ثامن و پارس حساب باز کنید. این هتل‌ها در انتهای بلوار وکیل آباد قرار دارند تا در عرض یک‌ چشم‌به‌هم‌زدن به دهبار برسید. اگر هم سفری لاچکری به مشهد ترتیب داده‌اید و می‌خواهید حسابی خودتان را تحویل بگیرید، اقامت در هتل بزرگ پارک حیات را پیشنهاد می‌کنیم. این هتل در دامنه رشته‌ کوه بینالود واقع شده و یکی از اشرافی‌ترین هتل های مشهد است.

روستای دهبار طرقبه از کدام راه خوش‌مسیرتر است؟

بلوار‌ وکیل آباد، شاهراه ارتباط مشهد با مناطق ییلاقی اطراف کوه‌های بینالود است. با این حساب برای رسیدن به دهبار باید راه بلوار وکیل آباد را در پیش بگیرید. در انتهای این بلوار به تابلوی راهنمای طرقبه و شاندیز می‌رسید. اینجا مسیر طرقبه را انتخاب کنید. در مسیر طرقبه جاغرق، سه‌راهی سمت چپ به روستای طرقدر می‌رسد. (در ابتدای این سه‌راهی رستوران معروف گنجعلی‌خان وجود دارد). بعد از اینکه از طرقدر گذشتید، به پروژه بزرگ ارغوان می‌رسید. راه خود را ادامه دهید تا به دوراهی کلاته آهن دهبار برسید. سپس به سمت راست بروید تا با عبور از مسیری زیبا و سرسبز، چشم شما به جمال دهبار روشن شود. لازم است بدانید مسیری که به آن اشاره کردیم تا ابتدای روستا کاملاً آسفالت است و مشکلی برای رانندگی در این مسیر پیدا نمی‌کنید.

روستای دهبار طرقبه جایی تماشایی است که گشت‌و‌گذار در آن به خاطره‌ای خوش در ذهن مشهدگردها تبدیل می‌شود. همسایگی این روستا با جاهای دیدنی طرقبه این شرایط را فراهم می‌کند تا گردشگران با یک تیر چند نشان بزنند و بیشتر جاهای دیدنی اطراف مشهد را ببینند. در پایان باید گفت از آنجایی که مطمئن هستیم همراهان ما در ره بال آسمان تجربه‌های سودمندی از مشهدگردی دارند، پیشنهاد می‌کنیم این تجربه‌ها را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

روستای دهبار در ۱۴ کیلومتری طرقبه قرار دارد. طرقبه در انتهای بلوار وکیل‌آباد مشهد واقع شده است.

باغ‌های گردو، آلبالو، گیلاس و گلابی در گوشه‌و‌کنار دهبار خودنمایی می‌‌کند.

حمام و آرامگاهی باستانی در کنار چناری با قدمت ۶۲۰ سال، از جاهای دیدنی روستای دهبار طرقبه به حساب می‌آیند.

مجتمع بوم‌گردی دهبار در این روستا بهترین مکان برای گذران شب است.

چالیدره، بندگلستان، پارک جنگلی وکیل‌آباد، امامزاده یاسر و ناصر و مجتمع گردشگری پدیده از جاهای دیدنی نزدیک به روستای طرقبه شناخته می‌شوند.

4.7/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.