راهنمای سفر به سلفچگان | شهری با جاذبه‌های اسرارآمیز

0

سلفچگان از شهرهای تازه‌تأسیس استان قم است. این شهر با وجود آنکه هنوز برای گردشگران شناخته‌شده نیست؛ اما جاذبه‌های بسیار زیبا و اسرارآمیز را در خود جای داده است. این شهر تازه‌تأسیس، جزو قدیمی‌ترین نقاط روی زمین به حساب می‌آید. همچنین با تنوع اقلیمی خود، گردشگران را شگفت‌زده می‌کند. پس امروز با ما در این مقاله همراه باشید تا شهر سلفچگان را بهتر بشناسید.

فهرست مطالب

سلفچگان کجاست؟

عکس تابلو معرفی شهر سلفچگان در قم

سلفچگان از شهرهای استان قم است. این شهر مرکز بخش سلفچگان محسوب می‌شود و در 35کیلومتری غرب قم قرار دارد. این شهر در مسیر اصلی جاده قم – اراک واقع شده است.

طبیعت سلفچگان

عکس شهر سلفچگان در قم

سلفچگان در مناطق بیابانی مرکز ایران قرار دارد. همانند قم، این شهر نیز فاقد منابع آب شیرین کافی است. همچنین در بخش‌های مختلف خاک این شهر، منابع فراوان نمک وجود دارد. وجود چنین میزانی از نمک، باعث می‌شود تا پوشش گیاهی این منطقه بسیار کم‌تنوع و منحصر‌به‌فرد باشد. در حقیقت گیاهان بسیار کمی هستند که می‌توانند چنین شرایط سختی را تحمل کنند. وجود پوشش گیاهی بسیار محدود نیز باعث شده تا حیوانات کمی در این منطقه زندگی کنند. در اطراف سلفچگان فقط حیواناتی همانند انواع مار، عقرب، شغال، روباه شنی و پرندگان شکاری از قبیل شاهین و… حضور دارند.

این منطقه متأسفانه فاقد منابع آب شیرین کافی است. به همین خاطر مسئولان در تأمین آب مردم این شهر به مشکل برخوردند. در حال حاضر آب مصرفی این شهر از شهرهای خمین، گلپایگان، خوانسار، قم و محلات تأمین می‌شود. سرچشمه‌های دز در شهرستان الیگودرز مهم‌ترین منبع تأمین آب شیرین سلفچگان به حساب می‌آید. البته مشکل اینجاست که انتقال آب از الیگودرز به این شهر، باعث اعتراض مردم الیگودرز شده است. به این ترتیب آن‌ها خودشان هم برای تأمین آب با چالش رو‌به‌رو می‌شوند.

بهترین زمان سفر به سلفچگان

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

سلفچگان یک شهر بیابانی است. با وجود مناطق گرم کویری، بخش‌هایی از این شهر دارای مناطق ییلاقی بسیار زیباست. در صورتی که تابستان را برای سفر به سلفچگان انتخاب کنید، باید قید حضور در بیابان را بزنید. در فصل تابستان حداکثر دمای این شهر به حدود 45 درجه یا حتی بیشتر هم می‌رسد. پس اگر یک تخم‌مرغ از دستتان روی زمین بیفتد، می‌توانید برای نهار همان جا نیمرو نوش جان کنید! در فصل پاییز هوا بسیار عالی است. گرما کاهش پیدا می‌کند و هنوز سوز سرمای زمستان به این شهر نزده است. پاییز را می‌توان از بهترین زمان‌های سفر به سلفچگان دانست. از اواخر پاییز هوا سرد می‌شود. سرمای زمستان سلفچگان نیز بسیار شدید است. در این فصل سوز سرمای بیابان به مغز استخوان شما نفوذ پیدا خواهد کرد.

جاهای دیدنی سلفچگان

  • دره قاهان سلفچگان

دره قاهان در یکی از خوش‌آب‌وهواترین مناطق سلفچگان قرار دارد. چندین و چند روستای مختلف در اطراف این دره به چشم می‌خورند. این دره 30کیلومتر طول دارد و یکی از طولانی‌ترین دره‌های ایران به حساب می‌آید. برای دسترسی به این دره، باید خودتان را به 35کیلومتری جاده ساوه – سلفچگان برسانید. دره قاهان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی قم و سلفچگان به شمار می‌آید. روستاهای آقلک، انجلیه، نویس، بنابر، کاسوا و قاجان همگی در نزدیکی این دره قرار دارند. هر یک از این روستاها به‌شکلی زیبا هستند و می‌توانید در فصل بهار از تمامی آن‌ها دیدن کنید.

  • دریاچه سد سنچگان

عکس دریاچه سد سنجگان قم

دریاچه سد سنچگان از دیگر جاهای دیدنی سلفچگان به حساب می‌آید. این دریاچه مصنوعی در فاصله 54‌کیلومتری شهر قم و در نزدیکی روستای سنچگان از توابع دهستان راهجرد سلفچگان قرار دارد. احداث این سد باعث شده تا مردم برای تفریح و خوش‌گذرانی آخر هفته‌ها به این دریاچه مصنوعی پناه بیاورند. قایق‌سواری، آب‌تنی و ماهیگیری جزو تفریحاتی است که می‌توانید در این دریاچه تجربه کنید. آب این سد برای مصارف کشاورزی و شرب مردم سلفچگان استفاده می‌شود.

  • روستای تاج خاتون سلفچگان

روستای تاج خاتون سلفچگان یکی از باصفاترین روستاهای استان قم و بخش سلفچگان است. این روستا به‌حدی باصفا و زیباست که حتی قدم‌زدن و وقت‌گذرانی در بین کوچه‌‌پس‌کوچه‌های آن نیز می‌تواند بسیار لذت‌بخش و دوست‌داشتنی باشد. بر طبق آخرین سرشماری انجام‌شده، فقط 268 نفر معادل 81 خانوار در این روستا زندگی می‌کنند. به همین خاطر مردم روستا همگی یکدیگر را می‌شناسند. فضای این روستا بسیار آرام و دوست‌داشتنی است. اگر به‌دنبال مکانی آرام برای استراحت و آرامش هستید، این روستا برای شما بهترین گزینه خواهد بود. مردم این روستا خانه‌های خود را به گردشگران کرایه می‌دهند و از این طریق امرار‌معاش می‌کنند. پس می‌توانید چند روزی را مهمان سفره پر مهر آن‌ها باشید.

  • پلنگ دره

پلنگ دره یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی طبیعی این منطقه به حساب می‌آید. پلنگ دره یک منطقه محافظت‌شده است. رودخانه قم نیز از میان همین دره عبور می‌کند. تا چند سال پیش، پلنگ دره را به‌عنوان زیستگاه مهم آهوی ایرانی می‌شناختند. البته شکار بی‌رویه، این نژاد آهو را از خانه خود بیرون رانده است. در حال حاضر انواع قوچ، شغال، گرگ، میش، لاک‌پشت، بزمجه و البته سوسمار در این منطقه زندگی می‌کنند. برخی کوه‌نوردان در این منطقه گزارش حضور پلنگ را نیز داده‌اند. البته خیلی بعید است که در چنین شرایطی هنوز پلنگ در این منطقه حضور داشته باشد. مسیر دسترسی به پلنگ دره کمی دشوار است و برای رسیدن به آن باید به دل مناطق کوهستانی بزنید. پس آمادگی جسمانی کافی و تجهیزات مناسب از واجبات سفر شما خواهد بود. در طول مسیر از پوشش گیاهی منطقه همانند بادام کوهی، پسته وحشی و نسترن وحشی نیز دیدن خواهید کرد.

تاریخچه

سلفچگان شهر چندان تاریخی و قدیمی نیست؛ اگرچه در یکی از قدیمی‌ترین مناطق روی زمین قرار دارد! شاید چنین موضوعی کمی برای شما پارادوکس ایجاد کند؛ اما در حقیقت تأسیس این شهر به سال 1387 بازمی‌گردد. در سال 1387، طی سفر رئیس‌جمهور وقت، محمود احمدی‌نژاد به قم، در کنار جمعی از مسئولان، این منطقه به شهر تبدیل شد و از آن به بعد، اینجا را با نام شهر سلفچگان شناختند. این در حالی است که از نظر زمین‌شناسی و تاریخ طبیعی، منطقه قم یکی از قدیمی‌ترین مناطق زمین به حساب می‌آید. تصور کنید که این خاک حتی دایناسورها را نیز به خود دیده است! همچنین در نزدیکی قم می‌توانیم شاهد حضور اماکن مختلف تاریخی نیز باشیم.

بناهای تاریخی و مذهبی

  • پل طایقان

عکس پل طایقان

پل طایقان یکی از جاهای تاریخی سلفچگان است. این پل را باید یادگاری از دوران صفویه دانست. پل طایقان در روستایی با همین نام قرار دارد که از توابع سلفچگان است. پل طایقان ظاهری قوسی‌شکل دارد و از جنس سنگ و آجر ساخته شده است. جالب اینجاست که پل طاقیان هنوز هم سالم و پابرجا باقی مانده. بازدید از این پل تاریخی می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.

  • خانه تاریخی قاضی بالا

عکس خانه تاریخی قاضی بالا

خانه تاریخی قاضی بالا از دیگر جاهای دیدنی قدیمی سلفچگان است. این خانه تاریخی در روستاهای سلفچگان قرار دارد. این خانه تاریخی را با نام خانه وفایی نیز می‌شناسند و در کوچه مسجد واقع شده است. قدمت این خانه به دوران قاجار بازمی‌گردد. سبک ساخت خانه نیز دقیقاً مطابق با معماری ایرانی در دوران قاجار است. در گذشته روستای قاضی بالا به‌دلیل وجود منابع آب کافی، جزو مهم‌ترین روستاهای منطقه بوده است. این روستا دارای باغات میوه بسیاری است و جزو مناطق ییلاقی به حساب می‌آید. به همین خاطر در آن دوران، قاضی بالا این مکان را برای تفریحات تابستانی خود انتخاب کرده بود. خوشبختانه این خانه آسیب کمی دیده است و بازدید از آن برای گردشگران بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

فرهنگ و هنر

بر اساس سرشماری انجام‌شده در سال 1395، 1390 نفر معادل 449 خانوار در بخش سلفچگان مشغول زندگی هستند. بر اساس آمار، بیش از 90درصد مردم این شهر باسواد هستند و این نشان‌دهنده فرهنگ مردم سلفچگان است. بومیان این منطقه را ساکنان قم و مهاجران تشکیل می‌دهند. تمام مردم این بخش مسلمان و پیرو آیین شیعه هستند.

اقامت

سلفچگان شهر بسیار کوچکی است. در نتیجه نباید انتظار داشته باشید که در این شهر هتل یا مهانسرای بزرگی به چشمتان بخورد. معمولاً مسافران بعد بازدید از جاهای دیدنی سلفچگان، مستقیم عازم قم یا شهرهای اطراف همانند تهران می‌شوند. به همین خاطر هتل یا اقامتگاه خاصی در این شهر وجود ندارد. در حال حاضر چند اقامتگاه بوم‌گردی در سلفچگان مشغول فعالیت هستند. البته پیش از اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، باید انتظار حداقل امکانات رفاهی و خدماتی را داشته باشید. مجتمع تفریحی خدماتی و اقامتی همای سعادت یکی از گزینه‌های مناسب برای اقامت در این شهر محسوب می‌شود. البته نباید منتظر اقامتی لوکس و رؤیایی باشید.

رستوران ها

داخل شهر سلفچگان رستوران‌های محلی مختلفی وجود دارند. همه آن‌ها دارای کیفیت متوسط هستند. همچنین شما می‌توانید برای میل‌کردن غذا، سری به رستوران‌های بین‌راهی داخل جاده نیز بزنید.

سوغات

سلفچگان شهر چندان بزرگی نیست. مردم این شهر بیشتر به مشاغل صنعتی مشغول هستند. به همین خاطر خبری از صنایع‌دستی مخصوص سلفچگان هم نیست. در ضمن نبود خاک حاصلخیز و منابع آب کافی، باعث شده تا کشاورزی نیز در این منطقه رونق نداشته باشد. از‌این‌رو شاید نتوانید سوغات خاصی از سلفچگان برای عزیزان خود بیاورید. البته در بین فروشگاه‌های بین‌راهی، برخی از انواع نان و شیرینی سنتی استان قم، همانند سوهان به مشتریان عرضه می‌شود.

مسیر دسترسی

سلفچگان در فاصله 190کیلومتری جنوب‌غرب تهران و 50‌کیلومتری جنوب‌غرب قم قرار دارد. برای دسترسی به این شهر از تهران دو مسیر پیش رو خواهید داشت. مسیر اول از شهر قم عبور می‌کند. پس ابتدا خودتان را به بزرگ‌راه تهران – قم برسانید و از آنجا مسیر را به‌سمت سلفچگان ادامه دهید. البته امکان دسترسی به این شهر از ساوه نیز وجود دارد. سلفچگان در فاصله 70کیلومتری جنوب ساوه واقع شده است. پس از تهران باید به‌سمت رباط کریم حرکت کنید و به ساوه بروید. از آنجا نیز به‌سمت جنوب و سلفچگان حرکت کنید.

سلفچگان وسعت کمی دارد. به همین خاطر فاقد فرودگاه یا ایستگاه قطار اختصاصی است. البته ترمینال اتوبوس در این شهر وجود دارد. پس بهترین روش سفر، خرید بلیط اتوبوس سلفچگان است.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره سفر به سلفچگان چیست؟ آیا برنامه سفر به این شهر بیابانی و تازه‌تأسیس را دارید؟ نظرات خود را درباره این شهر با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

سلفچگان یکی از شهرهای استان قم است که در فاصله 50‌کیلومتری از شهر قم و 190‌کیلومتری تهران قرار دارد.

پاییز و بهار بهترین زمان سفر به سلفچگان محسوب می‌شود.

سوهان بهترین سوغات این شهر است.

سفر با اتوبوس بهترین روش سفر به این شهر است.

مجتمع همای سعادت بهترین مجتمع اقامتی این شهر است.

استان قم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.