برج ساعت آنتالیا | برجی قدیمی که ساعتش همچنان کوک است

0

برج ساعت آنتالیا یادگاری از سده ۹ میلادی است که در قلب این شهر خودنمایی می‌کند. این برج در یکی از میدان‌های خوش‌مسیر آنتالیا قرار دارد. در نتیجه در کنار گردشگری در برج ساعت آنتالیا ترکیه، فرصتی پیدا می‌کنید تا گشت‌و‌گذاری جانانه در دیگر جاهای دیدنی آنتالیا داشته باشید. این برج جاذبه‌های بصری چشمگیری دارد و معماری چشم‌نواز آن از هنر معماران ترک خبر می‌دهد. از طرف دیگر از آنجایی که برج ساعت در ابتدای شهر قدیمی آنتالیا قرار گرفته، انتخاب مناسبی برای آغاز گردشگری در جاهای تاریخی آنتالیا است. از هر لحاظ که به برج ساعت نگاهی بیندازید، جلوه‌ای خاص از گردشگری پیش روی شما قرار می‌گیرد. به همین دلیل حیف است که راهی آنتالیا شوید و سری به این برج نزنید. در ادامه اطلاعات جالبی از این برج تاریخی مطرح می‌کنیم تا گردشگری خاطره‌سازی را در آنتالیا تجربه کنید.

برج ساعت آنتالیا کجاست؟

برج ساعت آنتالیا ترکیه

آنتالیا میدان معروفی با نام کاله پیسی دارد. برج ساعت در این میدان واقع شده است. جاذبه‌های چشمگیری در این میدان خودنمایی می‌کند. با این حال برج ساعت مهم‌ترین جاذبه گردشگری در میدان کاله پیسی به حساب می‌آید. این برج در ورودی منطقه‌ای با نام شهر قدیمی (Old Town)، قرار گرفته است. تمامی این شرایط دست‌به‌دست هم داده تا برج ساعت به یکی از مکان‌های پرگردشگر در آنتالیا تبدیل شود.

تاریخچه برج ساعت آنتالیا

برج ساعت آنتالیا

در روزگاران بسیار دور، آنتالیا با ۸۰ برج بلند محافظت می‌شد. برج ساعت یکی از این برج‌هاست. امروزه اثر چندانی از بیشتر برج‌هایی که در آن زمان ساخته شد، باقی نمانده است. با این حال انصافاً برج ساعت شرایط خوبی دارد و قسمت‌های اصلی آن هنوز هم زیبا و دیدنی است. تاریخ ساخت برج ساعت به سده ۹ میلادی باز می‌گردد. در ۱۹۰۱ میلادی، سلطان عبدالحمید، یکی از پادشاهان دودمان عثمانی فرمان ساخت برجی بلند را صادر کرد. در ابتدا هدف اصلی ساخت برج ساعت، محافظت از آنتالیای قدیم بود. با این حال پس از گذشت زمان، ساعتی بزرگ در آن نصب شد تا عابرین در حین عبور از این میدان در جریان زمان قرار بگیرند.

معماری برج ساعت آنتالیا

معماری برج ساعت آنتالیا

انصافاً باید اعتراف کرد کشور ترکیه معماران چیره‌دستی داشته است. برای اثبات این ادعا کافی است نگاهی به معماری برج ساعت بیندازید. اولین ویژگی که با تماشای این برج در نظر جلوه می‌کند، ارتفاع بلند آن است. برج ساعت حدود ۱۴ متر بلندی دارد. چنین ارتفاعی برای برجی که اوایل سده ۱۹ میلادی ساخته شده، شایان توجه است. این برج بر روی پایه‌ای مربعی‌شکل بنا شده است. سنگ و ملات قدیمی، مصالح اصلی ساخت برج ساعت را تشکیل می‌دهد. معماران ترکیه قدیم برای ساخت این برج از سنگ‌های محکمی بهره گرفته‌اند تا با مرور زمان تخریب نشود. به همین دلیل نیز برج ساعت نسبت به عمر درازی که دارد، به‌خوبی در برابر ناملایمت‌های طبیعی دوام آورده است. برج ساعت دو طبقه اصلی دارد. هر کدام از این طبقه‌ها در طول تاریخ کاربردی متفاوت داشته است.

معماری برج ساعت آنتالیا ترکیه

سبک معماری عثمانی در گوشه‌و‌کنار برج ساعت خودنمایی می‌کند. ساعتی که در این برج نصب شده، پس از ارتفاع آن، مهم‌ترین ویژگی برج ساعت به حساب می‌آید. این ساعت دایره‌ای‌شکل است و حکاکی‌های قدیمی روی دیوار اطراف آن مشاهده می‌شود. در قسمت تاج این برج پرچم ترکیه به اهتزار درآمده است. شب‌هنگام که فرا می‌رسد، جاذبه‌های برج ساعت دوچندان می‌شود. با آغاز شب، نورپردازی زیبایی روی دیوارهای اطراف برج شکل می‌گیرد. این نورپردازی جلال‌و‌شکوه خاصی به برج ساعت می‌دهد. به لطف این شرایط، فرصتی برای گردشگران مهیا می‌شود تا با گرفتن عکس‌های زیبا، خاطره‌ سفر به آنتالیا را برای همیشه ماندگار کنند.

جاهای دیدنی نزدیک برج ساعت آنتالیا

جاهای دیدنی نزدیک برج ساعت آنتالیا

روزانه نزدیک به ۷۰هزار گردشگر از اقصی‌نقاط دنیا راهی آنتالیا می‌شوند. محبوبیت آنتالیا در دل گردشگران از جاذبه‌های گردشگری بی‌شمار این شهر حکایت دارد. این مکان‌های دیدنی به‌ اندازه‌ای هستند که بعید می‌دانیم در یک سفر فرصتی برای گشت‌و‌گذار در تمامی آن‌ها پیدا کنید. به همین دلیل از آنجایی که وقت در سفر تنگ است، پیشنهاد می‌کنیم اگر گذارتان به برج ساعت افتاد، سری به دیگر جاهای دیدنی نزدیک به آن هم بزنید. برای آشنایی با دیگر جاهای دیدنی آنتالیا، مطالعه راهنمای سفر آنتالیا خالی از لطف نخواهد بود.

دروازه هادریان

دروازه هادریان

بهترین مکان برای گردشگری پس از برج ساعت، دروازه هادریان است. این دروازه که به آن دروازه هادریانوس هم گفته می‌شود، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی آنتالیاست. دروازه هادریان اطراف شهر قدیم آنتالیا دژی بلند و مستحکم کشیده شده بود. دروازه هادریان، درِ ورودی این دیوار بود. این روزها قسمت‌های زیادی از این دیوار تخریب شده است. با این حال دروازه هدریان آسیب زیادی ندیده و هنوز هم زیبا و تماشایی است. معماران آنتالیای قدیمی برای ساخت دروازه هادریان از مرمر سفید کمک گرفته‌اند.

دروازه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم ۳ گنبد بزرگ دارد. از قرار معلوم در ۱۳۰ سال پس از میلاد مسیح، پادشاهی با نام هادریانوس که بر روم حکومت می‌کرد برای بازدید به آنتالیای قدیم می‌آید. مردمان این سرزمین دروازه‌ای که ساخته بودند را برای ادای احترام به این پادشاه، دروازه هادریان نامگذاری می‌کنند. دروازه هادریان در منطقه باستانی کالیچی قرار دارد و از برج ساعت چندان دور نیست.

موزه باستان شناسی آنتالیا

موزه باستان شناسی آنتالیا

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی نزدیک به برج ساعت آنتالیا، موزه باستان شناسی است. این موزه در ۱۹۲۲ افتتاح شد. از آن زمان تاکنون قسمت‌های مختلفی به موزه باستان شناسی آنتالیا اضافه شده است. به همین دلیل با یکی از برجسته‌ترین موزه های آنتالیا روبه‌رو هستیم. موزه باستان شناسی آنتالیا در محله کنیالتی واقع شده است. از این محله تا برج ساعت راه چندانی نیست. هزینه بازدید از این موزه نیز نسبت به دیگر جاهای دیدنی آنتالیا مناسب‌تر است. از طرف دیگر به لحاظ باستان‌شناسی، آثار بسیار باارزشی در این موزه نگهداری می‌شود. به همین دلیل ارزش دارد که در کنار گشت‌و‌گذار در برج ساعت، سری به موزه باستان شناسی آنتالیا بزنید. برای تعریف از این موزه کافی است به این نکته اشاره کنیم که نزدیک به ۵هزار اثر باستانی در آن نگهداری می‌شود.

موزه باستان شناسی آنتالیا

موزه باستان شناسی آنتالیا چیزی حدود ۷هزار مترمربع مساحت دارد. ۱۴ تالار بزرگ با گنجینه‌هایی از دوران باستان در این موزه خودنمایی می‌کند. جاذبه‌های موزه باستان شناسی آنتالیا به اندازه‌ای است که گذر زمان را در حین گشت‌و‌گذار در آن حس نخواهید کرد. از طرف دیگر از آنجایی که برج ساعت، مکانی تاریخی به حساب می‌آید، گشت‌و‌گذار در این موزه خاطره خوش بازدید از جاهای تاریخی آنتالیا را تکمیل می‌کند.

مسجد منیر یولی

مسجد منیر یولی

مسجد منیر یولی فاصله چندانی با میدان کاله پیسی در آنتالیا ندارد. به همین دلیل پس از گشت‌و‌گذار در برج ساعت، با پای پیاده می‌توانید به مسجد منیر یولی بروید. در روزهای بسیار دور کلیسایی در مکان امروزی مسجد منیر یولی ساخته شده بود. مدت‌ها بعد به دنبال نفوذ اسلام به این منطقه، قسمت‌های زیادی از این کلیسا تخریب شد. پس از مدتی در مکانی که قبلاً کلیسا ساخته شده بود، مسجدی با نام منیر یولی احداث شد. تاریخ ساخت این مسجد به سده چهاردهم میلادی باز می‌گردد. مسجد منیر یولی با نام مناره فلوت آنتالیا نیز معروف است. دلیل این شهرت را می‌توان مناره بلند آن نام برد. این مناره چیزی حدود ۳۸ متر ارتفاع دارد. در کنار ارتفاع بسیار بلند این مناره، معماری آن هم بسیار زیبا و هنرمندانه انجام شده است.

خیابان جمهوریت

خیابان جمهوریت از جاهای دیدنی نزدیک به برج ساعت آنتالیا ترکیه

خیابان جمهوریت فاصله چندانی با میدان کاله پیسی ندارد. در این خیابان بازار بزرگی خودنمایی می‌کند. به همین دلیل می‌توانید پس از گشت‌و‌گذار در برج ساعت، سری به خیابان جمهوریت بزنید و با دستی پر از سوغات آنتالیا از این بازار بیرون بیایید. بازار جمهوریت بورس صنایع‌دستی و اجناس ترک است. در این بازار محصولات سنتی و کالاهای محلی فروخته می‌شود. از آنجایی که با بازاری سنتی روبه‌رو هستید، قیمت‌های این بازار نسبت به مراکز خرید مدرن آنتالیا ارزان‌تر است. اگر به فکر خرید اجناس ترک ارزان هستید و دلتان برای بازارگردی تنگ‌شده، حتماً گشت‌و‌گذار در بازار جمهوریت را به برنامه سفر خود اضافه کنید.

مسیر دسترسی به برج ساعت آنتالیا

برای شما گفتیم که برج ساعت در میدان کاله پیسی قرار دارد. این میدان، یکی از خوش‌مسیرترین میدان‌های آنتالیاست. به همین دلیل در هر کجای آنتالیا که هستید، با اتوبوس، مترو یا تاکسی می‌توانید راه این برج را در پیش بگیرید. جالب است بدانید مدیران گردشگری آنتالیا، گشت‌و‌گذار در این برج را با سخاوتمندی تمام رایگان کر‌ده‌اند. به همین دلیل اگر به دنبال جاهای تفریحی ارزان آنتالیا می‌گردید، برج ساعت انتخاب مناسبی برای شماست.

برج ساعت آنتالیا ترکیه مکانی است که گردشگری در آن وقت چندانی نیاز ندارد. با این حال به اندازه‌ای تماشایی است که به خاطره‌ا‌ی خوش در سفر به آنتالیا تبدیل می‌شود. امیدواریم به لطف اطلاعاتی که از این برج مطرح کردیم، گردشگری در آن بیشتر به شما خوش بگذرد. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم اطلاعات سودمند و خاطره‌های خوشی از سفر به آنتالیا دارید، خواهشمندیم این اطلاعات را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

برج ساعت در میدان کاله پیسی آنتالیا واقع شده است.

این برج به لحاظ تاریخی دارای جاذبه‌های ارزشمندی است. شب‌ها نیز نورپردازی زیبایی روی آن انجام می‌شود تا به سوژه‌ای مناسب برای عکاسی تبدیل شود.

بازار جمهوریت، مسجد منیر یولی، موزه باستان شناسی آنتالیا و دروازه هادریان از جاهای دیدنی نزدیک به برج ساعت آنتالیا به حساب می‌آید.

گشت‌و‌گذار در این برج به علاقه‌مندان فرهنگ و تاریخ ترکیه توصیه می‌شود. با توجه به اینکه برج ساعت در یکی از میدان‌های خوش‌مسیر آنتالیا قرار دارد، گردشگری در آن برای دیگر مسافران نیز خالی از لطف نخواهد بود.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.