سفر زمینی به ارمنستان | مسافرتی خاطره‌انگیز در جاده‌های ارمنی

9

سفر زمینی به ارمنستان به اندازه‌ای برای گردشگران هیجان‌انگیز است که حاضرند رنج سفر را به جان بخرند و دل به جاده بزنند. قسمت زیادی از مسیرِ این سفر در میان جاده‌های سرسبز ایران و ارمنستان طی می‌شوند. به لطف این ویژگی‌ خاطره‌ای خوش از سفر در ذهن گردشگران باقی می‌ماند. از طرف دیگر لذت سفر زمینی به ایروان برای مسافرت‌های دسته‌جمعی و خانوادگی دوچندان می‌شود. با این حال انصافاً باید اعتراف کرد سفر زمینی نسبت به هوایی، چالش‌های بیشتری پیش روی مسافران قرار می‌دهد. به همین دلیل راهنمای جامعی برای این سفر آماده کرده‌ایم. در این راهنما انواع روش‌های سفر به ارمنستان را با هم بررسی می‌کنیم. سپس به مدارک لازم برای این سفر نگاهی می‌اندازیم. در پایان نیز با هم می‌بینیم که هزینه‌های سفر به ارمنستان چقدر می‌شود.

فهرست مطالب

سفر به ارمنستان چه روش‌هایی دارد؟

در همین ابتدا اجازه دهید خیالتان را راحت کنیم که چندین روش متفاوت برای سفر به ارمنستان وجود دارد. به همین دلیل برای اینکه بهترین روش را انتخاب کنید، نگاهی به مسیرهای مختلف رسیدن به ارمنستان می‌اندازیم.

  • سفر به ایروان با هواپیما

یکی از آسان‌ترین و کوتاه‌ترین روش های رسیدن به ارمنستان، خرید بلیط هواپیما ارمنستان و سفر به این کشور است. این نوع از سفر برای مسافرت‌های یک‌نفره یا قرارهای کاری بسیار مناسب است. در ادامه بیشتر در این باره با هم صحبت می‌کنیم.

مزایای سفر به ارمنستان با هواپیما

به لحاظ زمانی سفر هوایی به ارمنستان با دیگر روش‌های سفر به این کشور قابل مقایسه نیست. با سفر هوایی در عرض چیزی حدود یک ساعت و نیم از تهران به ایروان می‌رسید. در این حالت زمان بسیار کمی را در سفر از دست می‌دهید. از طرف دیگر خستگی سفر هوایی بسیار کمتر از مسافرت زمینی است. در طول پرواز نیز امکانات رفاهی متنوعی توسط خدمه پرواز در اختیار گردشگران قرار دارد. به لحاظ امنیت هم سفر با هواپیما، مسافرتی مطمئن به حساب می‌آید. بر اساس آمار جهانی، در هر ۱۶ میلیون پرواز، یک حادثه مرگبار رخ می‌دهد. از طرف دیگر از هر ۱۱۴ تردد بین‌جاده‌ای، یک حادثه خطرناک اتفاق می‌فتد. با در نظر گرفتن این شرایط انصافاً باید اعتراف کرد به لحاظ رفاه و امنیت، سفر با هواپیما برتری‌های چشمگیری نسبت به سفر زمینی دارد.

انواع پرواز ایران به ارمنستان

پرواز به ارمنستان بدون توقف: همان‌گونه که از نام این پرواز پیداست، هواپیما توقفی در سفر ندارد. در این حالت گردشگران از تهران پروازی مستقیم به ایروان را تجربه می‌کنند.

پرواز به ارمنستان با یک توقف: در این حالت هواپیما پس از بلندشدن از فرودگاه، توقفی در یکی از فرودگاه‌های بین راه انجام می‌دهد. بسته به فرودگاهی که پرواز در آن فرودآمده، مدت زمان توقف متفاوت است. با این حساب به لحاظ زمانی، پرواز با یک توقف، زمان بیشتری از پرواز بدون توقف ارمنستان دارد.

پرواز به ارمنستان با چند توقف: بسته به ایرلاینی که از آنبلیط هواپیما ارمنستان را خریده‌اید، ممکن است هواپیما در چندین فرودگاه توقف کند. تجربه نشان‌داده عموماً این توقف‌ها در فرودگاه‌های مسکو و دبی انجام می‌شود. در این حالت پرواز زمان بیشتری می‌برد و ممکن است ۵ تا ۸ ساعت به طول بینجامد.

  • سفر زمینی به ارمنستان با قطار

برای سفر به ارمنستان با قطار باید به تهران بروید. در تهران بلیط جلفا را خریداری کنید و به این ایستگاه برسید. چند سالی است که به‌خاطر مشکلات سیاسی بین آذربایجان و ارمنستان، از جلفا تا ایروان خبری از خط‌آهن نیست. با این حساب بقیه راه را باید با خودروهای جاده‌ای ادامه دهید و عملاً مسافرت پرزحمتی خواهد بود. مگر اینکه ترجیح دهید تا تبریز را با قطار تبریز طی کنید.

  • سفر زمینی به ایروان با اتوبوس

سفر زمینی با اتوبوس به ارمنستان

اتوبوس‌های تهران ایروان، گردشگران را از پایانه آزادی (غرب) و پایانه آرژانتین (بیهقی) به ارمنستان می‌برند. لازم به ذکر است از پایانه تبریز نیز اتوبوس به ایروان اعزام می‌شود.

  • سفر زمینی به ارمنستان با خودرو شخصی

سفر زمینی با خودروشخصی به ارمنستان

اگر گواهینامه و پلاک بین‌المللی دارید، کافی است باک خودروی شخصی خود را پر کنید و راه جاده‌های سرسبز ارمنستان را در پیش بگیرید. در ادامه توضیحات مفصل‌تری از سفر زمینی به ارمنستان با خوروی شخصی برایتان می‌آوریم.

این مقاله هم مفید است:‌ دریافت پلاک بین المللی برای سفرهای خارجی

مرز مشترک ایران و ارمنستان برای سفر زمینی کدام است؟

سفر زمینی به ایروان را از هر کجای ایران می‌توانید آغاز کنید. برای این سفر باید راه استان زیبای آذربایجان شرقی را در پیش بگیرید. به این استان که رسیدید، راهی مرز نوردوز شوید. پس از توقف در این مرز و انجام کارهای مرزبانی، جاده‌های زیبای ارمنستان را در پیش بگیرید تا به نوردوز برسید. اگر مبدأ سفر را تهران در نظر بگیریم، باید به تبریز برسید. سپس راهی جلفا شوید و پس از آن به سیه‌رود برسید. در ادامه سفر زمینی به ایروان، از سیه‌رود راه مرز نوردوز را در پیش بگیرید. مسیری که به آن اشاره کردیم مجموعاً ۸۱۰ کیلومتر طول می‌کشد. پس از خارج‌شدن از این مرز، وارد خاک ارمنستان خواهید شد.

نوردوز درواقع روستای مرزی زیبایی است که در استان آذربایجان شرقی واقع شده. رودخانه خروشان ارس نیز در همسایگی این منطقه جریان دارد. بر اساس آخرین آمار سالانه نزدیک به ۲ میلیون نفر نوردوز را به مقصد ارمنستان ترک می‌کنند. به همین دلیل بسته به زمانی که برای سفر زمینی به ارمنستان انتخاب کرده‌اید، ممکن است در این مرز با ازدحام گردشگر روبه‌ شوید. خوشبختانه نوردوز طبیعت زیبایی دارد. با این حساب برای اینکه حوصله‌تان سر نرود، می‌توانید در طبیعت اطراف به گشت‌و‌گذار مشغول شوید. پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر اهل طبیعت‌گردی نیستید، باز هم سری به روستای نوردوز بزنید و انارهای شیرین این منطقه را امتحان کنید. جالب است بدانید بازارچه‌ای مرزی در نوردوز وجود دارد. در این بازارچه کالاهای برند و اصل فروخته می‌شود. قیمت‌های این کالاها تفاوت چشمگیری با بازارهای داخل شهر دارد. به همین دلیل اگر فرصت‌ دست‌ داد، حتماً سری به این بازار بزنید.

سفر زمینی به ارمنستان با اتوبوس چگونه است؟

برای شما از زیبایی دلربای جاده‌های سرسبز ارمنستان گفتیم. این زیبایی به اندازه‌ای تماشایی است که گردشگران را به فکر سفر زمینی به ایروان با اتوبوس می‌اندازد. در این شرایط دیگر نگران رانندگی و استهلاک خودروی شخصی نیستید. در سفر زمینی با اتوبوس فرصتی پیدا می‌کنید تا از جاده‌های سرسبز لذت ببرید. اگر می‌خواهید از دیگر مزایای سفر با اتوبوس بدانید، مطالعه مقاله چرا باید با اتوبوس سفر کنیم؟ را به شما پیشنهاد می‌دهیم. اتوبوس از پایانه‌های تهران و تبریز به مقصد ارمنستان حرکت می‌کند. برای رسیدن به ارمنستان با اتوبوس از تهران باید راهی پایانه آزادی (غرب) یا پایانه بیهقی شوید. تجربه ثابت کرده اتوبوس‌های بیشتری از پایانه آزادی به سمت ارمنستان اعزام می‌شوند. بسته به تعداد مسافران، زمان حرکت و تعداد اتوبوس‌هایی که روزانه راهی ارمنستان هستند تفاوت دارد. به همین دلیل قبل از اینکه بار سفر ببندید، برنامه حرکت اتوبوس‌ها را از اطلاعات پایانه مسافربری جویا شوید.

  • سفر زمینی به ارمنستان از پایانه‌های مسافربری تهران

از پایانه‌‌های تهران تا ایروان با اتوبوس چیزی حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشد. این مسیر در نگاه اول خسته‌کننده و طولانی به نظر می‌رسد. با این حال صفای جاده‌های ایران و ارمنستان به اندازه‌ای است که خستگی سفر زمینی به ایروان را احساس نمی‌کنید. قیمت بلیط اتوبوس تهران ایروان بسته به نوع اتوبوس و امکانات آن متفاوت است. هم‌اکنون (آبان ۱۴۰۰) بلیط اتوبوس تهران ارمنستان چیزی حدود ۷۰۰هزار برای گردشگران آب می‌خورد. شرکت‌های مسافربری رویال سفر، سیروسفر، ایران پیام نو، گیتی‌ پیما و تابان سیر ایرانیان، به ارمنستان اتوبوس اعزام می‌کنند.

  • سفر زمینی به ایروان از پایانه‌ مسافربری تبریز

اتوبوس‌های تبریز ایروان همه‌روزه از پایانه مسافربری تبریز اعزام می‌شوند. برای اینکه منتظر پرشدن اتوبوس نشوید، پیشنهاد می‌کنیم در ساعت‌های پرمسافر راه ترمینال را در پیش بگیرید. تجربه نشان داده گردشگران عموماً از ساعت ۱۸ تا ۲۳ عازم پایانه تبریز هستند. به همین دلیل در این ساعت‌ها اتوبوس به‌سرعت پر می‌شود. هم‌اکنون که در حال نگارش این مطلب هستیم، قیمت بلیط اتوبوس تبریز ایروان حدود 550هزار تومان است. این مبلغ برای اتوبوس‌های وی‌.‌آی‌.‌پی (VIP)، محاسبه می‌شود. امکاناتی مانند شارژ یو‌.‌اس‌.‌بی، تهویه مطبوع و صفحه‌نمایش پشت‌ صندلی را در این اتوبوس‌ها شاهد هستیم. این سفر چیزی حدود ۱۰ ساعت طول می‌کشد.

سفر زمینی به ارمنستان با اتوبوس چه قوانینی دارد؟

عکس سفر زمینی به ارمنستان با اتوبوس

 

  • اگر با خانواده عزم سفر زمینی به ایروان کرده‌اید و کودک خردسالی همراه شماست، باید حتماً بلیط جداگانه تهیه کنید. این قانون استثنایی هم دارد و کودکان کمتر از ۲ سال را شامل نمی‌شود.
  • حمل هرگونه حیوان خانگی با اتوبوس‌های مسافربری ممنوع است.
  • میزان مجاز برای بار در سفرهای خارجی به مقدار ۴۰ کیلوگرم است. بدیهی است با توجه به ظرفیت بار اتوبوس، با پرداخت مبلغ بیشتر می‌توانید سقف بار را افزایش دهید. عرف بر این است که مقدار ۲.۵درصد از مبلغ بلیط اتوبوس به‌ازای هر کیلوگرم بار بیشتر محاسبه شود.
  • جالب است بدانید در ارمنستان داروهای کدئین‌دار، مواد مخدر به حساب می‌آیند. به همین دلیل بهتر است داروی مسکن در بارهای شما نباشد.
  • خوشبختانه چند سالی است که سفر زمینی به ارمنستان نیاز به ویزا ندارد. اگر دوست دارید درباره ویزا و انواع آن بیشتر بدانید، به مقاله‌اش سری بزنید.

سفر زمینی به ایروان با اتوبوس از تهران بیشتر خوش می‌گذرد یا تبریز؟

قانون مشخصی درباره سفر زمینی به ارمنستان از تهران یا تبریز وجود ندارد. از طرف دیگر از آنجایی که فاصله تبریز تا ایروان بسیار کمتر از تهران ایروان است، کاهش چشمگیری در زمان سفر وجود دارد. فاصله تبریز تا ایروان ۵۲۸ کیلومتر و فاصله تهران تا تبریز ۶۰۰ کیلومتر است. در مجموع مهم این است در هر کجای ایران که هستید، خودتان را به مرز نوردوز برسانید.

برای سفر زمینی به ایروان در خاک ارمنستان باید از کدام مسیر برویم؟

گردشگران ایرانی از مرز نوردوز تا ایروان، دو مسیر در پیش رو دارند. از آنجایی که هر کدام از این مسیرها، لطف خاص خودش را دارد، در ادامه به هر دو مسیر اشاره می‌کنیم.

  • سفر زمینی به ارمنستان از مسیر اولِ نوردوز تا ایروان

این مسیر برای گردشگرانی که عجله‌ دارند و می‌خواهند هر چه سریع‌تر به ایروان برسند مناسب است. در این مسیر دست‌کم یک ساعت زودتر به مقصد می‌رسید. جاده مرز نورودز را به مقصد شهر مِغری در فاصله ۱۰‌کیلومتری ادامه دهید. از شهر مغری ۵ کیلومتر دیگر برانید تا به لِهواز برسید. از لهواز تا لرنادوز ۴۵ کیلومتر دیگر رانندگی کنید. برای ادامه سفر زمینی به ایروان، از لرنادوز تا کاپان نیز ۲۲ کیلومتر در پیش دارید. مسیر کاپان را به سمت اغوانی با فاصله ۳۶ کیلومتر دنبال کنید.

از اغوانی تا آرپی چیزی حدود ۱۵۰ کیلومتر رانندگی دارید. در نهایت نیز از آرپی با طی ۱۴۴ کیلومتر به ایروان خواهید رسید. با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت در این مسیر دقیقاً ۳۸۲ کیلومتر رانندگی دارید. مسیری که به آن اشاره کردیم از جاده‌های پرپیچ‌و‌خمی می‌گذرد. به همین دلیل باید با سرعت کم رانندگی کنید. این رانندگی حدود ۶ تا نهایتاً ۸ ساعت زمان می‌برد. فاصله تهران تا ایروان در این مسیر مجموعاً ۱۱۹۲ کیلومتر است.

پس مسیر این است: مرز نوردوز، شهر مِغری، لِهواز، لرنادوز، کاپان، اغوانی، آرپی و نهایتاً ایروان.
  • سفر زمینی به ارمنستان از مسیر دومِ نوردوز تا ایروان

انتخاب این مسیر را به گردشگران طبیعت‌دوست پیشنهاد می‌کنیم. در مسیر دوم از دریاچه زیبای سوان عبور می‌کنید. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه ارمنستان و ناحیه قفقاز است. چیزی نزدیک به ۳۶ جویبار با آبی گوارا به دریاچه سوان ارمنستان می‌ریزد. در کنار این دریاچه نیز پارک ملی بزرگی وجود دارد. با این حساب باید گفت انصافاً حیف است سفر زمینی به ایروان را با خودروی شخصی انتخاب کنید و مسیر دوم را انتخاب نکنید. در این مسیر باید مرز نوردوز را به مقصد شهر مِغری با فاصله‌ای حدود ۱۰ کیلومتر ترک کنید. از مغری ۵ کیلومتر دیگر برانید تا به لِهواز برسید. ۴۵ کیلومتر دیگر مسیر را ادامه دهید تا لرنازور پیش روی شما قرار بگیرید.

از لرنادوز تا کاپان باید ۲۲ کیلومتر دیگر رانندگی کنید. از کاپان نیز ۳۶ کیلومتر رانندگی پیش رو دارید تا به اغوانی برسید. در سفر زمینی به ارمنستان جاده اغوانی را به سمت وایک با فاصله‌ ۱۲۹ کیلومتر ادامه دهید. از وایک تا شاتین باید ۲۷ کیلومتر دیگر رانندگی کنید. از شاتین تا گِغوویت ۴۲ کیلومتر فاصله است. دریاچه سوان که به آن اشاره کردیم در فاصله گغوویت تا لاشِن قرار دارد. پس از اینکه طبیعت‌گردی جانانه‌ای در دریاچه سوان انجام دادید، راه لاشن را به سمت ایروان با ۶۶ کیلومتر فاصله در پیش بگیرید. مسیر دوم برای رسیدن به ارمنستان از مرز نوردوز حدود ۴۵۰ کیلومتر رانندگی دارد. با این حساب می‌توان گفت در مسیر دوم با احتساب فاصله تهران تا مرز نوردوز، مجموعاً ۱۲۶۰ کیلومتر می‌شود.

پس مسیر این است: مرز نوردوز، شهر مِغری، لِهواز، لرنادوز، کاپان، اغوانی، وایک، شاتین، گغوویت، لاشن و نهایتاً ارمنستان.

فاصله تهران تا ایروان در سفر زمینی به ایروان چقدر است؟

عکس فاصله تهران تا ایروان

گفتیم فاصله تهران تا ایروان ۱۲۱۵ کیلومتر است. چیزی حدود نیمی از این فاصله را باید در جاده‌های ایران رانندگی کنید. تهران تا تبریز ۶۰۰ کیلومتر فاصله دارد. از تبریز تا جلفا هم ۱۳۵ کیلومتر رانندگی در پیش دارید. مرز نوردوز حدود ۸۰ کیلومتر از جلفا دورتر است. در نهایت نیز برای رسیدن به ایروان از نوردوز باید ۴۰۰ کیلومتر دیگر رانندگی کنید. این مدت زمان بسته به توقف‌هایی که در سفر دارید متفاوت خواهد بود. شلوغی مرز نیز می‌تواند رسیدن به ایروان را به تاخیر بیندازد. با این حال باید گفت اگر همه‌چیز روبه‌راه باشد، سفر زمینی به ارمنستان چیزی حدود ۲۲ ساعت از تهران تا ایروان طول می‌کشد. از آنجایی که مسیری دورودراز را در پیش دارید، قبل از سفر حسابی برنامه‌ریزی کنید. آشنایی با پمپ‌های بنزین جاده‌ای،‌ اختصاص زمانی برای خواب و خوردوخوراک در برنامه‌ریزی برای سفر زمینی به ایروان اهمیت بسیاری دارد.

سفر زمینی به ارمنستان چه مدارکی نیاز دارد؟

گردشگرانی را سراغ داریم که در سفر به ارمنستان، سرگردانِ جمع‌آوری مدارک می‌شوند. از آنجایی که نمی‌خواهیم رفیق نیمه‌‌راه باشیم، در ادامه به مدارک لازم برای سفر زمینی به ارمنستان با خودروی شخصی اشاره می‌کنیم.

  • صدور کاپوتاژ

دریافت مجوزِ خروج خودرو از کشور را کاپوتاژ می‌گویند. این مجوز یک سال اعتبار دارد. اداره گمرک متولی صدور کاپوتاژ است. همراه‌داشتن برگ مالکیت خودرو (برگ سبز)، شناسنامه نیرو انتظامی خودرو، کارت اتومبیل و پاسپورت و شناسنامه مالک خودرو برای صدور کاپوتاژ الزامی است. در کنار این مدارک، وزن خودرو بدون لوازم اضافی و سرنشین نیز باید محاسبه شود.

  • صدور پلاک بین المللی

کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی صدور پلاک بین المللی را انجام می‌دهد. در حین مراجعه به این کانون، سند انتظامی خودرو، سند شرکتی، کارت اتومبیل، عکس‌ ۳در۴ و کارت خودرو را همراه داشته باشید.

  • صدور گواهینامه بین المللی

اصل گواهینامه، عکس ۳در۴ و پاسپورت برای صدور گواهینامه بین المللی لازم می‌شود. این مدارک را برای دریافت گواهینامه بین المللی باید به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی تحویل دهید.

  • صدور دفترچه مالکیت خودرو

عکس صدور دفترچه مالکیت خودرو

اطلاعات کامل خودرو و مالک یا راننده آن در دفترچه مالکیت خودرو ثبت می‌شود. برای دریافت این دفترچه باید برگه کاپوتاژ، اصل گذرنامه، اصل سند مالکیت خودرو و گواهینامه بین المللی را به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی تحویل دهید.

  • عوارض خروج از کشور

 

برای پرداخت عوارض شهرداری در سفر زمینی به ارمنستان به شماره ملی مسافر نیاز دارید. پس از واردکردن شماره ملی، نوع سفر و شماره همراه، فهرست پرداخت عوارض شهرداری در سامانه‌ سداد باز می‌شود. در این مرحله می‌توانید عوارض شهرداری را آنلاین یا با دستگاه‌های خودپرداز پرداخت کنید. ناگفته نماند عوارض خروج از کشور برای سفرهای دوم و سوم بیشتر است.

  • دریافت گذرنامه

عکس دریافت گذرنامه برای سفر زمینی به ارمنستان

برای دریافت یا تمدید گذرنامه باید به مراکز پلیس + ۱۰ مراجعه کنید. چندین قطعه عکس ۳ در ۴، اصل شناسنامه، کارت ملی و کارت پایان خدمت هوشمند از مدارکی است که برای دریافت گذرنامه باید تحویل دهید.

  • بیمه خودرو

برای رانندگی در کشوری بیگانه، باید خودرو خود را حتماً بیمه کنید. بیمه خودرو در سفرهای خارجی بسته به مدت اقامت و نوع خودرو متفاوت است. بیمه شخص ثالث در این سفر اجباری است و بیمه بدنه اختیاری. برای دریافت بیمه خودرو می‌توانید از شرکت‌های بیمه‌ ایرانی کمک بگیرید. بیمه پارسیان یکی از این شرکت‌هاست که با یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه‌ای در ارمنستان قرارداد دارد.

سفر زمینی به ارمنستان چقدر خرج بر می‌دارد؟

خوبی سفر زمینی به ایروان در آن است که مدیریت بیشتری بر هزینه‌ها دارید. با این حال هزینه‌هایی وجود دارد که در انواع سفرها ثابت است. برای اینکه برآورد کلی از هزینه‌های سفر زمینی دست شما بیاید، در ادامه با هم می‌بینیم سفر به ارمنستان با خودروی شخصی چقدر آب می‌خورد.

  • هزینه‌های صدور مدارک

همان‌گونه که شما بهتر از ما می‌دانید هزینه‌های صدور مدارک برای سفر زمینی به ارمنستان در هر سال نسبت به سال گذشته تغییر می‌کند. به همین دلیل عددهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم کاملاً تقریبی است.

  • صدور کارت خودرو حدود ۱۰۳هزار تومان می‌شود.
  • برای دریافت گواهینامه بین المللی هم باید ۱۴۱هزار تومان پرداخت کنید.
  • عضویت یک‌ساله در کانون جهانگردی نیز حدود ۶۳هزار تومان روی دست شما خرج می‌گذارد.
  • هزینه کاپوتاژ و گمرک هم چیزی حدود ۵۰هزار تومان تمام می‌شود.
  • هزینه خرید بنزین برای سفر زمینی به ارمنستان

پمپ‌‌های ارمنی چندین نوع بنزین با قیمت‌های متفاوت در اختیار رانندگان قرار می‌‌دهند. این بنزین‌ها با انواع بنزین معمولی (Regular)، بنزین بدون سرب (Premium) و بنزین سوپر (Super)، فروخته می‌شود. هر لیتر بنزین معمولی در ارمنستان حدود ۴۵۰ درام قیمت دارد.

  • هزینه اسکان در هتل یا هاستل های ایروان

سفر زمینی به ارمنستان زمانی حسابی خوش می‌گذرد که در یکی از هتل های اشرافی این شهر اسکان داشته باشید. با این حال اگر نمی‌خواهید هزینه‌های این سفر سر به فلک بگذارد، برای هزینه اسکان در یک هتل نسبتاً خوب باید چیزی حدود ۴ هزار درام کنار بگذارید. این مبلغ برای اتاق دوتخته دوبرابر می‌شود. با این حساب اگر تعریف‌و‌تمجید‌ هاستل‌ها را در راهنمای سفر به ایروان خوانده‌اید، می‌توانید به جای هتل، سراغ هاستل های ایروان بروید. قیمت اسکان در یکی از هاستل های ایروان حدود ۱۳۰۰ درام می‌شود.

  • هزینه خورد و خوراک در سفر زمینی به ایروان

بهترین رستوران های ایروان، خوشمزه‌ترین غذاهای این شهر را پیش روی گردشگران قرار می‌‌دهند. با این حال این غذاها قیمتی گزاف دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌‌کنیم دست‌کم یکی دو وعده خودتان را مهمان این رستوران‌ها کنید. برای وعده‌های دیگر نیز سراغ رستوران‌های معمولی ایروان را بگیرید. یک وعده غذا در یکی از رستوران‌های خوب و معمولی ایروان حدود ۴ هزار درام آب می‌خورد.

  • هزینه بازدید از جاهای دیدنی ایروان

جاهای دیدنی ایروان به اندازه‌ای است که با یک سفر نمی‌توان از تمامی آن‌ها دیدن کرد. به همین دلیل برای گشت‌و‌گذار در معروف‌ترین جاهای دیدنی ایروان باید دست‌کم چیزی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ درام ارمنستان کنار بگذارید. به این مبلغ حدود ۴هزار درام دیگر هم برای هزینه حمل و نقل در ایروان اضافه کنید.

  • هزینه خرید سوغات ارمنستان

سوغات ارمنستان به اندازه‌ای وسوسه‌برانگیز است که نمی‌شود راهی ایروان شد و دست‌خالی برگشت. در مقاله مربوط به سوغات ارمنستان به‌طور مفصل برایتان از انواع سوغاتی این کشور صحبت کرده‌ایم. فقط به یاد داشته باشید که این سوغاتی‌ها چندان ارزان هم نیستند. برای مثال یک بشقاب سرامیکی کوچک حدود ۶ هزار درام در سوغاتی‌‌فروشی‌های ایروان فروخته می‌شود. قیمت قوری سنتی ارمنی هم حدود ۷ هزار درام است. خودتان یک حساب سرانگشتی بکنید و ببینید که کدام سوغاتی برایتان مقرون‌به‌صرفه‌تر است و برای دل خودتان هم که شده حتی یک یادگاری کوچک از این کشور با خودتان همراه ببرید.

  • هزینه مکالمه و اینترنت در ارمنستان

اگر مطالب ره بال آسمان را دنبال کرده باشید، حتماً‌ یادتان هست که در راهنمای خرید سیم کارت ارمنستان گفتیم تمامی اپراتورهای ایروان به رایگان سیم کارت در اختیار گردشگران قرار می‌‌دهند. با این حساب دغدغه‌ای برای خرید سیم کارت ارمنستان نخواهید داشت. پر واضح است که برای مکالمه و استفاده از اینترنت در ارمنستان باید هزینه کنید که قیمت متفاوتی دارد. سه اپراتور یوکام، ویوسل و بیلاین در ارمنستان فعالیت دارند. گفته می‌شود که اپراتور بیلاین پوشش دهی بسیار خوبی را در قسمت‌های مختلف ایروان فراهم می‌کند. برای اطلاعات بیشتر حتماً راهنمای سیم کارت ارمنستان را مطالعه کنید.

در نهایت سفر زمینی به ارمنستان بهتر است یا سفر هوایی؟

مسافران با پرواز به ایروان، مشکلاتی مانند استهلاک خودرو و خستگی سفر را تجربه نمی‌کنند. این سکه روی دیگری هم دارد و از مناظر زیبای جاده‌های سرسبز ارمنستان بی‌نصیب می‌مانند. از طرف دیگر اگر با خودروی شخصی عزم سفر زمینی به ایروان داشته باشید، برای گشت‌و‌گذار در این شهر نیازی به کرایه خودرو یا تاکسی ندارید. با این حال ترس از ارتفاع، معطلی در فرودگاه، هزینه زیاد بلیط هواپیما برای سفرهای پرجمعیت و خانوادگی، محدودیت در حمل بار و مایعات و دوری فرودگاه از مرکز شهر از معایبی است که سفر با هواپیما دارد. پس قبل از برای انتخاب سفر زمینی یا هوایی به ارمنستان، همه این‌ها را باید در نظر بگیرید. پس از یک حساب و کتاب کامل، بهترین روش سفر به ارمنستان را انتخاب کنید. ضمناً ما برای راحتی حال شما در مقاله «22 اپلیکیشن سفر که مسافرت را برایتان دل‌چسب می‌کند» اپلیکیشن‌هایی را معرفی کرده‌ایم که در سفرهای زمینی فوق‌العاده راهگشا هستند.

سفر زمینی به ارمنستان تجربه‌ای متفاوت و خاطره‌انگیز از سفرهای خارجی را در ذهن گردشگران باقی خواهد گذاشت. از آنجایی که سفر زمینی نسبت به سفرهای هوایی نیازمند اطلاعات بیشتری است، پیشنهاد می‌‌کنیم اگر تجربه‌های سودمند یا خاطره‌های خوشی از سفر زمینی به ایروان دارید، این اطلاعات را در قسمت نظرات با ما و دیگر مخاطبان ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

با قطار، خودرو شخصی و اتوبوس مسافربری می‌توانید سفر زمینی به ایروان را آغاز کنید.

پایانه آزادی (غرب) و پایانه آرژانتین (بیهقی) در کنار پایانه تبریز انتخاب مناسبی برای خرید بلیط اتوبوس ایران ایروان است.

میزان مجاز برای بار مسافران در سفرهای خارجی با اتوبوس ۴۰ کیلوگرم است.

برای سفر زمینی باید با قطار تهران جلفا به ایستگاه جلفا برسید. سپس ادامه مسیر را با خودروهای مسافری طی کنید.

مرز نوردوز، دروازه‌ زمینی میان ایران و ارمنستان است.

کاپوتاژ خودرو، گواهینامه بین المللی، بیمه خودرو و گذرنامه، از مهم‌ترین مدارک لازم برای سفر زمینی به ارمنستان شناخته می‌شود.

9 نظرات
  1. نسیم می گوید

    سلام می تونیم مواد غذایی با خودمون به ارمنستان ببریم

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      برخی از مواد غذایی آزاد هستند؛ مثل آب، مقدار خیلی کم آجیل و مواد خشک به‌شکل بسته‌بندی و وکیوم؛ اما مثلاً گوشت یا سایر اقلام کنسروی رو ممکنه اجازه ندن که رد کنین و بندازن دور! برای مثال اگه پسته یا سایر آجیل بیشتر از حد مصرف یه خانواده برداشته باشید، حکم قاچاق پیدا می‌کنه!

  2. حمید می گوید

    سلام وقت بخیر آیا اگر من خود را به مرز نوردوز برسانم پس از عبور از مرز میتوانم خودرو برای رفت به ایروان پیدا کنم ، هزینه آن فکر می کنید چقدر باشد ممنونم

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام
      متأسفانه اطلاعی در این زمینه نداریم.

  3. محسن می گوید

    سلام
    سال تولید خودرو برای ارمنستان مهم هست؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز.
      حتماً خودرو باید در قوانین کشور میزبان، فرسوده محسوب نشود. قانون کشور ارمنستان اینه که بیشتر از ۱۵ سال از تولید خودرو نگذشته باشه.

      1. رامین فکری می گوید

        سلام باماشین خودم چقدرهزینه داره برم ارمنستان

        1. بانو تقیان می گوید

          سلام رامین عزیز، همه هزینه‌هایی که توی نوشته قید شده رو به دلار روز حساب کنید. اگر تعداتون زیاد نیست، به‌صرفه‌تر و کم‌هزینه تره که با هواپیما برید؛ ولی اگر چند خانواده هستید، سفر دلچسبی می‌شه.

  4. سیامک می گوید

    سلام ماشین من مدل ۸۷ون میتونم بریم یا نه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.