جشنواره های ارمنستان | اوج تفریح در بهترین فستیوال های ایروان

0

جشنواره‌ های ارمنستان فرصتی فراهم می‌‌کند تا در کنار گشت‌و‌گذار در ایروان، با شرکت در این مراسم حسابی خوش بگذرانید. اگر راهنمای سفر ایروان را مطالعه کرده باشید، حتماً‌ با فرهنگ این دیار آشنا هستید و به‌خوبی می‌دانید ارمنستان مردمان باصفایی دارد. به همین دلیل رویدادهای مهم را به بهانه‌ای برای جشن‌و‌پایکوبی تبدیل می‌کنند. جالب است بدانید تعداد فستیوال‌ های ارمنستان به بیشتر از ۳۰ جشنواره می‌رسد. کاملاً مشخص است تعداد زیاد این جشنوار‌ه‌ها گردشگران را سردرگم می‌کند. از طرف دیگر به گردشگران حق می‌دهیم که در جریان نباشند کدام یک از جشنواره‌ها بیشتر خوش می‌گذرد. برای همین هم در ادامه به تمامی جشنواره‌های مهم ارمنستان اشاره می‌کنیم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب، گردشگردی در ارمنستان بیشتر از همیشه به شما خوش بگذرد.

فهرست مطالب

فستیوال های ایروان در بهار

جشنواره روز جهانی جاز در ارمنستان (YEREVAN JAZZ DAY)

جشنواره های ارمنستان طیف وسیعی از هنر و فرهنگ این مرزوبوم را پوشش می‌دهد. از آنجایی که موسیقی جَز، جایگاه ویژه‌ای در دل مردمان این منطقه دارد، سالانه جشنواره‌ای به این موسیقی اختصاص می‌یابد. مشهورترین موسیقدان‌های سبک جَز از سرتاسر دنیا در جشنواره روز جهانی جاز به ارمنستان می‌آیند. می‌دانید که ارمنستان نوازنده جز هم زیاد دارد. این نوازنده‌ها نیز هنر خود را به رخ نوازنده‌های بین‌المللی می‌کشند. جشنواره جهانی جز در ارمنستان هر ساله در ۳۰ آوریل برگزار می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر اهل دل هستید و می‌خواهید به نوای ساز بهترین جازیست‌های دنیا گوش دهید، جشنواره روز جهانی جز را از بین بهترین فستیوال های ایروان انتخاب کنید.

جشن زاخگازارت (caxkazard)

ارمنی‌ها ورود حضرت مسیح به اورشلیم را با برگزاری مراسم زاخگازارت جشن می‌گیرند. در این روز تمامی کلیساهای ارمنستان به شاخه‌های بید و زیتون مزین می‌شود. ارمنی‌های مؤمن نیز با گذاشتن شاخه‌های زیتون بر روی سر، به استقبال جشن زاخگازارت می‌روند. این جشن بهانه‌ای است تا گردشگران با فرهنگ و آیین‌های مردمان ارمنستان بیشتر آشنا شوند. از آنجایی که ارمنی‌ها جشن‌های بی‌شماری در بهار برگزار می‌کنند، این فصل بهترین زمان سفر به ارمنستان است.

۹ می روز پیروزی ارمنستان

فستیوال های ایروان رویدادهای ملی این کشور را هم شامل می‌شود. ارمنی‌ها نهم مِی هر سال جشن بزرگ پیروزی برپا می‌کنند. ماجرای این جشن به سال ۱۹۹۲ باز می‌گردد. از قرار معلوم در آن زمان، نیروهای ارمنی بر سپاه آذربایجان پیروز شدند. در این پیروزی شهر شوشی آزاد شد و به کنترل جمهوری خودخوانده آرتساخ درآمد. این پیروزی جایگاه ویژه‌ای در دل ارمنی‌ها دارد. دولت ارمنستان روز ۹ می را تعطیل ملی اعلام کرده تا به یکی از جشنواره های ارمنستان تبدیل شود.

جشنواره دلمه در ارمنستان

جشنواره های ارمنستان خوراکی‌های خوشمزه این دیار را هم شامل می‌شود. برای نمونه می‌توان به جشنواره دلمه در ارمنستان اشاره کرد. جالب است بدانید ارمنی‌ها جانشان برای دلمه در می‌رود. جالب‌تر اینکه رستوران‌هایی در ایروان وجود دارد که فقط دلمه پیش روی مشتریان قرار می‌‌دهند. با این حساب کاملاً طبیعی است که ارمنی‌ها جشنواره‌ای برای دلمه برگزار کنند. جشنواره‌ای که از آن صحبت می‌کنیم سالانه در ۲۰ مِی افتتاح می‌شود. علاقه ارمنی‌ها به دلمه باعث شده تا آشپزهای خوش‌سلیقه این دیار، چندین نوع دلمه مختلف درست کنند. تمامی این دلمه‌ها را می‌توانید در جشنواره دلمه ارمنستان امتحان کنید. از آنجایی که فستیوال های ایروان بدون رقص‌و‌پایکوبی صفایی ندارد، در این جشنواره‌ در کنار دلمه‌های خوشمزه، بساط شادی‌ و تفریح برقرار است.

جشنواره پشم چینی در ارمنستان

پشم‌ چینی هنری است که از نیاکان ارمنی‌های قدیم به مردمان امروز این دیار ارث رسیده. ارمنی‌ها در ۱۸ ماه ژوئن از گوشه‌و‌کنار ارمنستان برای شرکت در مراسم پشم‌ چینی به‌عنوان یکی از جشنواره های ارمنستان دور هم جمع می‌شوند. در این جشنواره رقابتی میان بهترین پشم‌چین‌های ارمنستان برگزار می‌شود. در کنار پشم چینی، این جشنواره بهانه‌ای برای عرضه غذاهای خوشمزه محلی ارمنستان نیز به حساب می‌آید. استان سیونیک ارمنستان، مهد دامپروری این کشور است. به همین دلیل جشنواره پشم چینی سالانه در این استان برگزار می شود.

جشنواره شراب در ارمنستان

فستیوال های ایروان هر کدام صفای خاص خودشان را دارند. جشنواره شراب نیز از آن دسته مراسمی است که گردشگران برای شرکت در آن سرودست می‌شکنند. این جشنواره در ایروان و چندین شهر دیگر ارمنستان برگزار می‌‌شود. جالب است بدانید ارمنی‌ها یدطولایی در ساخت شراب دارند. به همین دلیل در جشنواره شراب، انواع مشروبات دست‌ساز و صنعتی عرضه می‌شود. از آنجایی که امکان ندارد جشنواره‌ای برای شراب باشد و کسی هوس پایکوبی در آن نکند، در کنار معرفی شراب‌های کهنه ارمنی، بساط رقص‌و‌پایکوبی هم در این جشنواره مهیاست.

جشنواره ماهی در ارمنستان

فستیوال های ایروان بهانه‌ای برای نمایش رسم‌و‌رسوم مردمان این سرزمین است. برای نمونه می‌توان به جشنواره ماهی اشاره کرد. جالب است بدانید ارمنی‌ها ماهی را نمادی از مسیحیت می‌دانند. به همین ۱۱ آوریل هر سال بهترین سرآشپزهای ارمنی‌ گرد هم می‌آیند. این سرآشپزها با پختن ماهی‌های خوشمزه، هنر خود را به رخ دیگران می‌کشند. جشنواره ماهی در شهر ابوویان از ناحیه کوتایک برگزار می‌شود.

جشنواره های ارمنستان در تابستان

جشنواره بین المللی فیلم زردآلوی طلایی در ارمنستان

جشنواره های ارمنستان دل سینمادوستان را هم به دست می‌آورد. اگر عشق‌فیلم‌ هستید، ۱۸ تا ۱۵ جولای را در تقویم مسافرتی خود علامت بزنید. در این تاریخ جشنواره‌ بین المللی فیلم زردآلوی طلایی در ارمنستان برگزار می‌شود. سینما مسکو، یکی از بهترین سینماهای ایروان به این جشنواره اختصاص می‌یابد. جالب است بدانید اصغر فرهادی، کارگردان نام‌آور ایرانی در سال ۲۰۱۲ برای فیلم جدایی نادر از سیمین، جایزه جشنواره زردآلوی طلایی را از آن خود کرد. این جشنواره در کنار آثار هنری، فیلم‌های سرگرم‌کننده و مخاطب‌پسندی هم نمایش می‌دهد. این شرایط باعث شده تا خاطره‌ خوش حضور در جشنواره فیلم زردآلوی طلایی برای همیشه در ذهن فیلم‌دوست‌ها باقی بماند.

جشنواره نان در کوه ارمنستان

نان جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ ارمن‌ها دارد. به همین منظور سالانه در ۱۳ ژوئن شاهد برگزاری جشنواره نان در ارمنستان هستیم. جالب است بدانید بر خلاف اینکه نام این مراسم، جشنواره نان در کوه است، فستیوال نان در کوه برگزار نمی‌شود. این مراسم ۱۰ ژوئن در پارک تومانیان به راه می‌افتد. همان‌‌گونه که حدس زده‌اید، خوشمزه‌ترین نان‌های محلی در جشنواره نان ارمنستان پخته می‌شود. طبق روال جشنواره های ارمنستان، در کنار نان، دیگر خوراکی‌های خوشمزه ارمنی نیز پیش روی گردشگران قرار می‌گیرد.

جشنواره هدیه ای از سیونیک در ارمنستان

همان‌‌گونه که از نام این جشنواره پیداست، اهالی استان سیونیک میزبان آن هستند. شنبه اول ماه جولای زمان برگزاری جشنواره هدیه‌ ای از سیونیک است. این جشنواره با هدف عرضه صنایع‌دستی و محصولات ارمنی به گردشگران برگزار می‌شود. به همین دلیل جشنواره هدیه ای از سیونیک بهانه‌ای مناسب برای خرید سوغاتی ارزان در بین دیگر فستیوال های ایروان به حساب می‌آید.

جشنواره آبجو در ارمنستان

جشنواره های ارمنستان در کنار جذب گردشگر، با هدف ایجاد رقابت میان صنعتگران این دیار برگزار می‌شود. از آنجایی که ارمنی‌ها سابقه درخشانی در تولید آبجو دارند، جشنواره آبجو در ارمنستان سالانه در تابستان افتتاح می‌شود. در این جشنواره کارشناسان با خوردن آبجوهای مختلف، به تک‌تک آن‌ها امتیاز می‌‌دهند. در پایان نیز به بهترین تولیدکننده آبجو جایزه‌ای تعلق می‌گیرد. جشنواره آبجو مانند دیگر جشنواره های ارمنستان، با موسیقی و پایکوبی همراه است تا گردشگران سری گرم کنند و تنی تکان دهند.

جشنواره رنگ در ارمنستان

فستیوال های ایروان همگی مفرح هستند. با این حال جشنواره رنگ ارمنستان صفای دیگری دارد. همه‌ساله در یکی از روزهای جولای، ارمنی‌ها در کنار گردشگران به خیابان‌ها می‌آیند و پس از پیاده‌روی ۵کیلومتری، با رنگ‌ به جان یکدیگر می‌افتند. کسی را سراغ نداریم که در جشنواره رنگ ارمنستان حضور پیدا کرده باشد و رنگی نشده باشد. جالب اینجاست که این جشنواره برنده هم دارد. پس از اینکه شرکت‌کنندگان با رنگ به خدمت یکدیگر رسیدند، ۳ مرد و ۳ زن که زودتر از دیگران مسیر ۵کیلومتری را طی کرده‌اند، به‌عنوان برنده جشنواره رنگ شناخته می‌شوند.

جشنواره عسل در ارمنستان

عسل استان تاووش در ارمنستان شهرت جهانی دارد. به همین دلیل ارمنی‌ها و علاقه‌مندان عسل در ۱۰ آگوست هر سال در این استان دور هم جمع می‌شوند. در این جشنواره در کنار عسل، دیگر خوراکی‌های محلی ارمنستان هم عرضه می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی استان تاووش شدید، گردشگری در صومعه غارتسین را فراموش نکنید.

جشن ناواسارد

جشنواره های ارمنستان را با جشن ناواسارد ادامه می‌دهیم. این جشن چیزی شبیه به سال نو ما ایرانی‌هاست. نخستین ماه در تقویم باستانی ارمن‌ها، ناواسارد نامیده می‌شد. به همین دلیل نیز مردمان ارمنستان قدیم با فرا رسیدن این ماه، بساط جشن‌و‌پایکوبی پهن می‌کردند. ناواسارد در فرهنگ غنی ارمنستان ریشه دارد. به لطف تاریخچه این جشن، مراسمی باستانی در گوشه‌و‌کنار ارمنستان برگزار می‌شود. در ناواسارد پهلوان‌ها پنجه‌درپنجه‌ یکدیگر می‌اندازند و زورآزمایی می‌کنند. نوازندگان نیز با کوک‌کردن سازهای خود، نغمه شادی می‌سرایند تا دل مردم شاد شود. جشن ناواسارد دقیقاً در تاریخ ۱۱ آگوست هر سال برگزار می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر دلتان برای جشن‌و‌پایکوبی تنگ‌شده، حتماً این تاریخ را در تقویم مسافرتی خود برای گردشگری در فستیوال های ایروان علامت بزنید.

جشن باریگِندان (برغندان)

فستیوال های ایروان شباهت‌های زیادی به جشن‌های مردمان سرزمین پارس دارد. یکی از این جشن‌ها، باریگِندان است که به آن برغندان هم گفته می‌شود. مردمان ایران قدیم با نزدیک شدن به رمضان، آخرین روزهای ماه شعبان را جشن می‌گرفتند. مسیحیان ارمنی هم جشن باریگندان را قبل از آغاز ایام روزه بزرگ، برگزار می‌کنند. این جشن ریشه‌های مذهبی دارد، با این حال قطعاً برای گردشگران علاقه‌مند به آشنایی با فرهنگ ارمنستان جالب خواهد بود.

جشنواره باربیکیو در ارمنستان

۱۸ و ۱۹ آگوست هر سال از گوشه‌و‌کنار ارمنستان بوی غذاهای منقلی بلند می‌شود. در جشنواره باربیکیو در کنار پخت خوراکی‌های کبابی، گوجه، بادمجان، کدو و قارچ هم روی منقل قرار می‌گیرد. جشنواره باربیکیو همانند دیگر جشنواره‌ های ارمنستان، میزبان رقص‌و‌پایکوبی است. پیشنهاد می‌کنیم اگر از خوردن غذاهای کبابی سیر نمی‌شوید، حتماً سری به جشنواره باربکیو بزنید. از آنجایی که سلامت وجود نازنینتان برای ما مهم است، حتماً مواظب انگشتانتان باشید!

جشنواره شاتوت در ارمنستان

شاتوت‌های ارمنستان شهرت جهانی دارند. آوازه‌ این شاتوت‌های خوشمزه باعث شده تا سالانه در ۷ جولای، جشنواره شاتوت در ارمنستان برگزار شود. این جشنواره یکی از مراسم سنتی ارمنستان به حساب می‌آيد. به همین دلیل در کنار عرضه شاتوت‌های خوشمزه، دیگر خوراکی‌های محلی ارمنستان نیز معرفی می‌شود. جشنواره شاتوت در شهر گوریس برگزار می‌شود. این شهر آب‌و‌هوایی دلپذیر و جاهای دیدنی بسیار دارد. یکی از طولانی‌ترین تله‌کابین‌های دنیا نیز در شهر گوریس واقع شده است. این شرایط باعث شده تا حضور در جشنواره شاتوت برای گردشگران هم فال باشد و هم تماشا.

جشنواره وارداور در ارمنستان

جشنواره های ارمنستان با هدف شادی مردمان این سرزمین برگزار می‌شوند. از آنجایی که تفریحی بهتر از آب‌بازی سراغ نداریم، ارمنی‌ها جشنواره‌ای برای آب‌بازی دارند. این جشنواره با نام وارداور شناخته می‌شود. ریشه‌های جشنواره وارداور به اسطوره‌های ارمنی باز می‌گردد. جالب است بدانید در روایت‌های قدیمی نقل شده که الهه‌ عشق برای دفاع از مردمان این سرزمین گلاب روی مردم می‌پاشد. ارمنی‌ها برای زنده‌نگه‌داشتن این باور، سالانه در تاریخ ۸ جولای جشنواره‌ای باشکوه برگزار می‌کنند. در این جشنواره با پاشیدن آب روی یکدیگر، چراغ شادی و خنده در دل ارمنی‌ها روشن می‌ماند. پیشنهاد می‌کنیم اگر در بین فستیوال های ایروان، جشنواره وارداور را انتخاب کرده‌اید، حتماً چندین دست لباس همراه داشته باشید. امکان ندارد در روز برگزاری این جشنواره از کنار فستیوال گذر کنید و کسی روی شما آب نریزد.

جشنواره تاراز در ارمنستان

ارمنی‌ها مردمان خوش‌لباسی هستند. برای اثبات این ادعا کافی است نگاهی به لباس‌های محلی ارمنستان بیندازید. جشنواره تاراز، جلوه‌گاه لباس‌های سنتی ارمنی است. این جشنواره هر سال در ۱۴ آگوست برگزار می‌شود. زیباترین لباس‌های محلی ارمنی در جشنواره تاراز پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌گیرند. از آنجایی که جشنواره های ارمنستان بدون رقص‌و‌پایکوبی لطفی ندارد، در جشنواره تاراز رقصنده‌های زیباروی ارمنی هنرنمایی می‌کنند. در این جشنواره لباس‌های ارمنی با قیمتی مناسب در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد. این لباس‌ها انتخاب مناسبی برای سوغات ارمنستان هم هست.

جشنواره بالن‌ ها در ارمنستان

جشنواره های ارمنستان عموماً در تابستان برگزار می‌شوند. دلیل انتخاب این فصل کاملاً روشن است؛ زیرا تابستان هوای ارمنستان از همیشه دلپذیرتر به نظر می‌رسد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم ۱۵ تا ۱۸ سپتامبر سفر به این دیار را آغاز کنید. در این روزها جشنواره بالن‌ ها در ارمنستان برگزار می‌شود. به لطف این شرایط می‌توانید در آسمان فیروزه‌ای بالون‌سواری کنید و از تماشای جاهای دیدنی ایروان لذت ببرید.

جشن برکت انگور در ارمنستان

مسیحیان ارمنی در ۱۳ آگوست هر سال جشنی با نام برکت انگور برگزار می‌‌کنند. گفته می‌شود در این روز حضرت مریم به آسمان عروج کرده است. این جشن در گروه مراسم مذهبی ارمنستان قرار می‌گیرد. با این حال مراسم جذابی دارد که نظر گردشگران را هم به خود جلب می‌کند. همان‌گونه که از نام جشن پیداست، اسقف اعظم کلیسا به شرکت‌کننده‌ها بسته‌های انگور تبرک‌شده هدیه می‌دهد.

جشنواره گاتا در ارمنستان

ارمنی‌ها نان بسیار خوشمزه‌ای با نام گاتا دارند. این نان در روستای خاچیک پخته می‌شود. اهالی خاچیک همه‌ساله در ۲۱ سپتامبر با پخت نان گاتا، جشنواره‌ای خوشمزه‌ برگزار می‌کنند. در این جشنواره در کنار نان‌های خوشمزه، دیگر غذاهای محلی و نوشیدنی‌های ارمنی نیز پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. روستای خاچیک، آب‌و‌هوایی دلنشین و جاهای دیدنی فراوان دارد. پیشنهاد می‌‌کنیم در کنار حضور در جشنواره گاتا، سری به کلیساهای ختاککراتس و خارکف بزنید.

جشنواره تفریحات ماجراجویانه در ارمنستان

جشنواره های ارمنستان با هدف جذب گردشگران به جاهای دیدنی این کشور برگزار می‌شود. یکی از این فستیوال‌ها، جشنواره تفریحات ماجراجویانه است که در پارک جنگلی واقع در استان تاواش برگزار می‌شود. همان‌گونه که از نام این جشنواره پیداست، انواع تفریحات ماجراجویانه از پاراگلایدر گرفته تا کوهنوردی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. با این حساب اگر دل شیر دارید و دلتان برای ماجراجویی تنگ شده است، ۲۷ جولای را برای شرکت در این جشنواره فراموش نکنید.

جشنواره هندوانه در ارمنستان

جشنواره های ارمنستان اشاره‌ای به طبیعت حاصلخیز این منطقه هم دارند. حتماً شما هم با ما هم‌عقیده‌اید که در چله تابستان هیچ‌چیزی بهتر از یک قاچ هندوانه خنک نمی‌چسبد. ارمنی‌ها هم با برگزار کردن جشنواره هندوانه، به گردشگران ثابت کرده‌‌اند که قدر این میوه خوشمزه را می‌دانند. جشنواره هندوانه در جولای هر سال در کنار دریاچه زیبای سوان برگزار می‌شود. این جشنواره بهانه‌ای است تا ارمنی‌های هنرمند با حکاکی روی پوست هندوانه، هنرنمایی کنند.

۲۱ سپتامبر جشن استقلال ارمنستان

جشنواره های ارمنستان در کنار جاذبه‌های گردشگری، آینه‌ای تمام‌نما از فرهنگ و تاریخ مردمان این دیار به حساب می‌آیند. برای نمونه می‌توان به جشن استقلال ارمنستان اشاره کرد. این جشن سالانه در ۲۱ سپتامبر برگزار می‌شود. همان‌گونه که می‌دانید ارمنی‌ها سالیان سال زیر بیرق شوروی سابق روزگار می‌گذراندند. در نهایت در تاریخ ۱۹۹۰، سایه همای سعادت روی سر مردمان این مرزوبوم افتاد و ارمنستان به استقلال رسید. از آن زمان تاکنون ارمنی‌ها سالگرد استقلال این کشور را جشن می‌گیرند.

فستیوال های ایروان در پاییز

جشنواره بین المللی تئاتر هایفست

جشنواره های ارمنستان در پاییز نسبت به دیگر فصل‌ها کمتر برگزار می‌شود. با این حال جشنواره بین المللی تئاتر هایفست، جشنواره‌ای هنری است که اکتبر هر سال شاهد افتتاح آن هستیم. در این جشنواره هنرمندان کشورهای استقلال یافته شوروی سابق در کنار دیگر کشورهای جهان حضور پیدا می‌کنند. در کنار تئاتر، پانتومیم، کمدی، درام و برنامه‌های خیابانی در جشنواره بین المللی تئاتر هایفست اجرا می‌شود. جشنواره هایفست به لحاظ اعتبار هنری جایگاه ویژه‌ای در منطقه دارد. به هنردوستان پیشنهاد می‌کنیم فرصت حضور در این جشنواره را از دست ندهند.

جشنواره های ارمنستان در زمستان

جشن عید پاک (Easter Festival)

ارمنستان مردمان با ایمانی دارد. این شرایط باعث شده تا عید‌های مسیحیت جای خود را در بین بهترین فستیوال های ایروان باز کند. از آنجایی که جشن عید پاک یکی از مهم‌ترین عید‌های مسیحیت است، ارمنی‌ها این جشن را با شکوه هرچه‌تمام‌تر برگزار می‌کنند. مردمان ارمنستان رسم دارند تا در جشن عید پاک تخم‌مرغ رنگ کنند و شکلات‌هایی به شکل حیوانات به کودکان بدهند. مسیحیان بر این باور هستند که در روز عید پاک، عیسی مسیح پس از اینکه به صلیب کشیده شد، دوباره حیات پیدا می‌کند. با این حساب جشن عید پاک به نوعی مراسم برای یادآوری رستاخیز نزد مسیحیان مؤمن تبدیل شده است. جشن عید پاک در بین فستیوال های ایروان، مراسم مهمی است که در اواخر مارس تا اوایل آوریل برگزار می‌شود.

جشن ترندز یا جشن درندز

فستیوال های ایروان شباهت‌هایی با سنت‌های ایرانی دارد. برای نمونه می‌توان به جشن ترندز اشاره کرد. این مراسم که با نام جشن درندز هم شناخته می‌شود، شبیه به چهارشنبه‌سوری ما ایرانی‌هاست. در این جشن ارمنی‌های عاشق‌پیشه دور هم جمع می‌شوند و با پریدن از روی آتش، شجاعت خود را به رخ دلدار می‌کشند. جشنواره های ارمنستان گاهی اوقات با دیگر مراسم بین‌المللی در یک روز آغاز می‌شوند. برای نمونه جشن ترندز سالانه در روز ولنتاین برگزار می‌شود.

جشن سال نو

جشنواره های ارمنستان یکی از دیگر باشکوه‌تر هستند، با این حال کمتر جشنی را سراغ داریم که به جشن سال نو میلادی در ارمنستان برسد. این جشن از ششم ژانویه آغاز می‌شود و تا سیزدهم این ماه ادامه پیدا می‌کند. جالب است بدانید ارمنی‌ها همانند ما ایرانی‌ها رسم دارند تا در سال نو به دیدار اعضای خانواده بروند و به یکدیگر هدیه بدهند. در این جشن سوروسات شادی و خوشی مهیاست. به لحاظ تخفیف نیز فروشنده‌های ارمنی آتش به مالشان می‌زنند. در کنار جشن سال نو، فستیوال‌ های ایروان شامل تخفیف‌های خوبی برای گردشگران می‌شود.

جشن سنت سرکیس

فستیوال های ایروان با آغاز زمستان جنبه مذهبی پیدا می‌‌کند. در این فصل جشن‌های مذهبی زیادی را در ارمنستان مشاهده می‌کنیم. یکی از این مراسم‌، جشن سنت‌ سرکیس است. در این جشن جوان‌های ارمنی شب را با لب تشنه بر بالین می‌گذارند، شاید که دلدار خود را در خواب ببینند. ارمنی‌ها معتقد هستند سنت سرکیس مقدس با اسب از کنار خانه‌های آن‌ها می‌گذرد. به همین دلیل روی زمین آرد می‌ریزند تا رد پای اسب باقی بماند. این رد پا برای صاحب خانه شگون می‌آورد. جشن سنت سرکیس حدود ۲ ماه قبل از عید پاک برگزار می‌شود.

۸ مارس روز زن

فستیوال های ایروان جایگاه ویژه‌ای به بانوان این سرزمین اختصاص داده است. به همین منظور در ۸ مارس هر سال، ارمنی‌ها روز جهانی زن را جشن می‌گیرند. در این مراسم از مادران، دختران و همسران ارمنی قدردانی می‌شود. امکان ندارد جایی صحبت از زن به میان باشد و گل‌ و شیرینی در آن پخش نشود. جشن روز جهانی زن در ارمنستان سرشار از شادمانی است. کسی را سراغ نداریم که از این جشن غمگین بیرون آمده باشد. این جشن برای زوج‌های جوان و عاشق‌پیشه نیز بهانه‌ای برای ابراز محبت به حساب می‌آید.

۲۸ می روز جمهوری اول

جشنواره های ارمنستان هر کدام در رویدادی مهم از فرهنگ و تاریخ این کشور ریشه دارد. مردمان این دیار روز ۲۸ می را به نام دلاورمردان ارتش این کشور نامگذاری کرده‌اند. در این روز نیروهای ارتش ارمنستان رژه‌ باشکوهی برگزار می‌کنند. روز ارتش به اندازه‌ای در ارمنستان اهمیت دارد که دولت این کشور ۲۸ می را تعطیل رسمی اعلام کرده است. رژه نیروهای ارتش در این جشن، روز جمهوری ارمنستان را به مراسمی باشکوه در بین فستیوال های ایروان تبدیل می‌کند.

فستیوال های ایروان هر کدام لطف‌ و‌ صفای خاص خودش را دارد. برخی از آن‌ها انقدر مهیج است که برخی رنج سفر زمینی به ارمنستان را به تن می‌خرند و راهی ابن کشور می‌شوند. از آنجایی که سلیقه گردشگران با هم فرق می‌کند، شما نیز مراسمی را انتخاب کنید که بیشتر به شما خوش می‌گذرد. برای آشنایی با سایر جشنواره های معروف جهان نیز می‌توانید سری به مقاله‌اش بزنید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم تجربه سودمندی از گردشگری در ارمنستان دارید، این تجربه‌های مفید و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر مخاطبان این مجله گردشگری به اشتراک بگذارید.

بهار و تابستان جشنواره های بیشتری نسبت به دیگر فصل‌های سال در ارمنستان برگزار می‌شود.

جشنواره روز جهانی جز در ارمنستان، جشن زاخگازارت، روز پیروزی ارمنستان، جشنواره دلمه و جشنواره شراب از مهم‌ترین فستیوال‌های بهاره در ارمنستان به حساب می‌آید.

جشنواره آبجو، فستیوال باربیکیو، جشنواره رنگ، جشنواره عسل، جشن ناواساد و جشنواره شاتوت به‌عنوان مهم‌ترین فستیوال‌های تابستانه ارمنستان شناخته می‌شود.

جشنواره بین المللی تئاتر هایفست از مهم‌ترین فستیوال های ایروان در پاییز به حساب می‌آید.

جشن عید پاک، جشن ترندز، جشن سال نو، جشن سنت سرکیس، جشن روز زن و جشن باریگندان از مهم‌ترین جشنواره های زمستانه ارمنستان به حساب می‌آیند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.