باغ گیاه شناسی چابهار | پنجره‌ای به طبیعت زیبای سیستان و بلوچستان

0

باغ گیاه شناسی چابهار با مساحتی بسیار و گونه‌های گیاهی متنوع، پنجره‌ای به طبیعت سرسبز ایران است. در این باغ حدود ۴هزار گونه گیاهی کاشته شده است. ناگفته پیداست تنوع این گیاهان، باغ چابهار را به یکی از مهم‌ترین باغ‌های گیاه شناسی منطقه تبدیل می‌کند. به هر کجای این باغ که نگاه کنید، جلوه‌ای از هنرنمایی مادر طبیعت می‌بینید. قرار گرفتن این باغ در چابهار باعث شده تا گردشگران در کنار گشت‌و‌گذار در باغ گیاه‌ شناسی، فرصتی برای سیاحت در دیگر جاهای دیدنی چابهار پیدا کنند. زیبایی‌های این باغ گیاه شناسی به اندازه‌ای است که به‌راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت. به همین دلیل در ادامه برای شما از ويژگی‌های این باغ می‌گوییم. قول می‌دهیم مطالعه این مطلب شما را وسوسه کند تا در اولین فرصت بار سفر به چابهار ببندید.

باغ گیاه شناسی چابهار کجاست؟

باغ گیاه شناسی چابهار

باغی که از آن صحبت می‌کنیم در روستایی از توابع چابهار با نام روستای تیس واقع شده است. به همین دلیل نیز به این باغ، باغ ملی تیس نیز گفته می‌شود. روستای تیس، در منطقه‌ای کوهپایه‌ای در ۵کیلومتری شمال‌غربی چابهار قرار دارد. و از جاهای دیدنی اطراف زاهدان به حساب می‌آید. تاریخچه این روستا به دوران هخامنشیان باز می‌گردد. بر خلاف بیشتر جاهای چابهار که آب‌و‌هوای گرم‌و‌خشکی دارد، تیس منطقه‌ای سرسبز است. رودخانه‌ای با نام لاوری از میان این روستا می‌گذرد و خلیج چابهار نیز در قسمت غربی آن قرار دارد. اطراف منطقه تیس با کوه‌های بلندی پوشیده شده است. تمامی این شرایط دست‌به‌دست هم داده تا شرایط برای احداث یکی از زیباترین باغ های گیاه شناسی کشور مهیا شود.

باغ ملی تیس چه جاذبه هایی دارد؟

با‌غ‌های گیاه‌شناسی، بهشت علاقه‌مندان گل‌و‌گیاه هستند. با این حال باغ گیاه شناسی که در چابهار واقع شده، جاذبه‌های تماشایی برای دیگر گردشگران هم دارد. جالب‌ است بدانید این باغ یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های گیاه شناسی کشور است. جالب‌تر اینکه این باغ زیر نظر دانشگاه بین‌المللی چابهار اداره می‌شود. به لطف این شرایط باغ گیاه شناسی به لحاظ علمی نیز سرآمد دیگر باغ‌های گیاه‌شناسی منطقه است. به این ویژگی‌ها، قدمت باغ گیاه شناسی را هم اضافه کنید. این باغ در دهه ۴۰ خورشیدی احداث شد و از آن زمان تاکنون در بهترین شرایط نگهداری می‌شود. قدمت این باغ باعث شده تا در کنار گیاهان جدید، گونه‌های گیاهی بسیار قدیمی در این باغ خودنمایی کند.

باغ گیاه شناسی چابهار چه امکاناتی دارد؟

باغ گیاه شناسی چابهار

باغ گیاه شناسی که در چابهار ساخته شده، چیزی حدود ۶هزار هکتار وسعت دارد. در این فضا گونه‌های گیاهی که در محیط باز رشد می‌کنند در کنار گونه‌های گیاهی گلخانه‌ای نگهداری می‌شود. نظیر بسیاری از این گونه‌های گیاهی در منطقه پیدا نمی‌شود. به همین دلیل گیاه‌شناسانی که به گونه‌های گیاهی در حال انقراض علاقه‌مند هستند، سراغ بسیاری از این گونه‌ها را در این باغ گیاه‌ شناسی می‌گیرند. در کنار گیاهان بومی منطقه چابهار و نواحی اطراف آن، بسیاری از گونه‌های گیاهی این باغ از دیگر نواحی ایران و دنیا در آن قرار دارد. ناگفته پیداست نگهداری چنین گیاهانی کار چندان ساده‌ای نیست. برای حفظ این گونه‌های گیاهی از بهترین کارشناسان کشاورزی منطقه کمک گرفته شده است. این شرایط باعث شده تا در کنار گردشگری در باغ، فرصتی برای هم‌صحبتی با کارشناسان طرازاول کشاورزی پیدا کنید و دانسته‌های گل‌و‌گیاه خود را افزایش دهید.

چه جاهای دیدنی اطراف باغ ملی تیس هستند؟

قلعه پرتغالی‌ها

همان‌گونه که اشاره کردیم چابهار تاریخچه‌ای غنی دارد. به لطف این شرایط در اطراف باغ گیاه‌ شناسی تا دلتان بخواهد جاذبه های گردشگری خودنمایی می‌کند. مسجد جامع تیس، سدهای تیس، قلعه باتل، قلعه انوشیروان، غارهای بان مسیتی، قلعه پیروز گت، قلعه بلوچ گت، آرامگاه سید غلام رسول و قلعه پرتغالی‌ها از جاهای دیدنی اطراف چابهار است که حتماً باید سری به آن‌ها بزنید. از آنجایی که نمی‌شود از سفر با دست خالی بازگشت، در کنار بازدید از جاهایی که به آن‌ها اشاره کردیم، حتماً سری به مراکز خرید چابهار بزنید و تا می‌توانید سوغاتی بخرید.

بهترین زمان بازدید از باغ گیاه شناسی چابهار چه فصلی است؟

چابهار از آن دسته مناطق گرم کشور است که تابستان‌های سوزانی دارد. از طرف دیگر از آنجایی که بهار، فصل رویش گیاهان است، باغ گیاه شناسی در این فصل از همیشه‌ تماشایی‌تر است. انصافاً باید اعتراف کرد پاییزها نیز این باغ زیبایی‌های خاصی دارد. با این حال زمستان در این باغ پرنده پر نمی‌زند و در کنار سرمای خشک چابهار، منظره‌ای چندان تماشایی هم ندارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر بهار یا پاییز راهی این باغ شدید، حتماً‌ دوربین عکاسی یا گوشی هوشمند باکیفیتی همراه داشته باشید و عکس‌های جانانه‌ای بگیرید.

چگونه به باغ ملی تیس برویم؟

برای رسیدن به باغ گیاه شناسی باید راه استان سیستان و بلوچستان را در پیش بگیرید و به طرف چابهار برانید. سپس به جاده تیس بروید. در انتهای این جاده به روستای تیس می‌رسید. باغ گیاه شناسی فاصله چندانی با این روستا ندارد. هتل فردوس و لیپار به‌عنوان بهترین هتل های چابهار از مکان‌های نزدیک به باغ گیاه شناسی هستند که می‌توانید برای اقامت به آن‌ها مراجعه کنید. برای اینکه سفر به این منطقه بیشتر به شما خوش بگذرد، پیشنهاد می‌کنیم حتماً راهنمای سفر چابهار را مطالعه کنید. درهای باغ گیاه شناسی از شنبه تا پنجشنبه هر هفته از ساعت ۷ صبح تا ۱۴ بعدازظهر به روی گردشگران باز است.

باغ گیاه شناسی چابهار از آن دسته جاهای دیدنی اطراف چابهار است که طبیعت‌دوست‌ها از آن سیر نمی‌شوند. به شما قول می‌دهیم حضور در باغ ملی تیس به یکی از خوش‌ترین خاطره‌های شما در سفر چابهار تبدیل خواهد شد. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم همراهان ما در ره بال آسمان تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از گردشگری در چابهار دارند، پیشنهاد می‌کنیم این خاطره‌های شیرین و تجربه‌های مفید را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

باغ گیاه شناسی چابهار در همسایگی روستای تیس از توابع چابهار واقع شده است.

این باغ با حدود ۶ هزار هکتار مساحت میزبان ۴ هزار گونه گیاهی است.

در این باغ در کنار گشت‌و‌گذار از بین گل‌های زیبا، اطلاعات سودمندی از گل‌ها و گیاهان مختلف در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.

مسجد جامع تیس، سدهای تیس، قلعه باتل، قلعه انوشیروان، غارهای بان مسیتی، قلعه پیروز گت، قلعه بلوچ گت، آرامگاه سید غلام رسول و قلعه پرتغالی‌ها از جاهای دیدنی اطراف چابهار است که حتماً باید سری به آن‌ها بزنید.

برای رسیدن به باغ گیاه شناسی باید راه استان سیستان و بلوچستان را در پیش بگیرید و به طرف چابهار برانید. سپس به جاده تیس بروید. در انتهای این جاده به روستای تیس می‌رسید. باغ گیاه شناسی فاصله چندانی با این روستا ندارد.

 

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.