محله قصر دشت شیراز | بهشتی با باغ‌های زیبا در شهر

10

هر کسی سفر به شیراز را به قصد و نیتی انجام می‌دهد. برخی در فصل بهار برای بهره‌بردن از بوی خوش بهارنارنج و تماشای بیدهای مجنون سرسبز و زیبا به شیراز می‌روند. برخی عاشق بناهای باستانی تخت جمشید و پاسارگاد هستند. عده‌ای دلشان برای قدم‌زدن در حافظیه تنگ شده و برخی می‌خواهند به تماشای بازی و رقص نور مسجد نصیر بنشینند. هدف هر چه باشد، شیراز در هر فصل و زمانی، یک جلوه زیبا برای دلبری دارد. یکی از این جلوه‌ای بسیار دلربا، محله قصر دشت شیراز است. این محله یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز است که بنا داریم امروز به آنجا سفر کنیم. اگر دوست دارید، همراه ما شوید.

محله قصر دشت شیراز کجاست؟

محله قصر دشت شیراز

حتماً شما هم دوست دارید بدانید محله قصر دشت شیراز کجاست. عجله نکنید. برایتان می‌گوییم. محله قصر دشت که با نام قصرالدشت، مسجد بردی و شربت خانه هم می‌شناسند، یکی از محله‌های بسیار قدیمی شیراز است که هنوز هم تا حد بسیاری حالت کوچه‌باغی زیبای خود را حفظ کرده است. محله قصر الدشت در شمال غرب شیراز روی نقشه دیده می‌شود. این محله زیبا تا همین صد سال گذشته، یکی از ییلاق‌های اطراف شیراز بود که همه آن را به باغ‌های سرسبز و میوه‌های خوشمزه‌اش می‌شناختند؛ اما این روزها با گسترش محدوده شهری، محله قصر الدشت هم به مرکز شهر رسیده است.

جاذبه های محله قصر دشت شیراز

  • فضایی لوکس و زیبا

محله قصر دشت شیراز

در زیبایی و جذابیت محله قصر دشت شیراز همین بس که بگوییم شهرتش به کشورهای حوزه خلیج فارس هم رسیده و بسیاری از تجار و سرمایه‌گذاران، به خرید باغ و ویلا در این محدوده اقدام کرده‌اند. به قول قدیمی‌ها تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. البته همین شهرت و اعتبار هم از سویی باعث شده که باغ‌ها و زمین‌های این محدوده با قیمت گزاف خرید و فروش شده و این محله به محله اعیان‌نشین شیراز تبدیل شود. با این تفاسیر، چشم بسته می‌توان فهمید که با منطقه‌ای بسیار لوکس و زیبا روبه‌روییم که جاذبه های لوکسی هم دارد.

  • کوچه باغ‌های رؤیایی

در واقع این منطقه هنوز هم حالت کوچه‌باغ‌های قدیمی را حفظ کرده با این تفاوت که باغ‌هایش حالتی شیک‌تر به خود گرفته‌اند تا جایی که به محلی مناسب برای ثبت عکس‌های یادگاری عروسی هم تبدیل شده‌اند. خیلی از رستوران های شیراز نیز در همین محدوده کاسبی می‌کنند. قصر دشت زیبای شیراز، مثل باغی از بهشت در دل شهر می‌درخشد. این روزها بهترین و خوشمزه‌ترین انارها و خرمالوها را می‌توان از باغ های قصر دشت شیراز تهیه کرد و به‌عنوان سوغات شیراز با خود برد.

  • جاده سلامت قصر دشت

جاده سلامت قصر دشت

یکی دیگر از جاذبه های این منطقه که زیبایی و خاص‌بودنش را دوچندان می کند، جاده یا همان پیاده راه سلامت است. تصورش را بکنید در فضایی که اطرافتان پوشیده از درختان سرسبز و زیباست و در محوطه‌ای که اکسیژن به‌وفور در آن یافت می‌شود، دست معشوقتان را گرفته‌اید و قدم می‌زنید. شاید هم دلتان بخواهد رکاب‌زنان، با دوچرخه‌تان این مسیر را طی کنید. انتخابتان هر چه باشد، این منطقه جان می‌دهد برای یک تفریح جانانه یا حتی خلوت با خودتان.

چرا قصر دشت؟

قصر دشت شیراز

خیلی ها معتقدند نام‌گذاری اشیا و مکان ها بدون دلیل نیست. برای مثال اصفهان، زمانی پایگاه سپاهیان بوده و به سپاهان معروف شده یا شهرهای دیگر هم به همین ترتیب. حالا وجه تسمیه و علت نام‌گذاری قصر دشت چیست؟ پژوهشگران مختلفی در پی یافتن پاسخ این پرسش بودند؛ اما هیچ کدام به نتیجه درستی نرسیدند. در نهایت حدس بسیاری افراد بر این است که وجود تعداد زیادی از زیباترین باغ های شیراز و در کنارش خانه‌ها و ویلاهای باشکوه، دلیل نام‌گذاری این محله باشد.

خیابان های محله قصر دشت

گفتیم که اینجا یکی از محله های خوب شیراز است که زیبایی‌اش شهره خاص و عام شده. معروف‌ترین خیابان‌های این محله از قرار زیر است:

بزرگراه کوهسار، بلوار ایمان(همت)، بلوار میرزای شیرازی شرقی(قصردشت)، بلوار قدوسی غربی، بلوار شاهد، بلوار مهر، خیابان صاحب الامر (روستای قصردشت)، خیابان قصردشت،  خیابان گلخون، خیابان دانش آموز،  خیابان شهید رادفر (بیمارستان دنا)، خیابان عظیم و خیابان شهید رمضانی (قبرستان قصردشت). معروف‌ترین خیابان این محله، خیابان قصر دشت است که از شمال غرب شیراز شروع شده و به جنوب غرب آن خاتمه می‌یابد.

هتل های محدوده محله قصر دشت

شاید تعدد باغ‌ها و رستوران ها در منطقه قصر دشت این اجازه را نداده باشند که هتلی در این محدوده احداث شود. با این توضیح اگر دنبال یکی از بهترین هتل های شیراز هستید، بهتر است به مناطق دیگر سر بزنید. ما در مقاله‌های دیگر این بلاگ، معروف‌ترین هتل های شیراز را معرفی کرده‌ایم. می‌تواندی با توجه به بودجه و سلیقه‌تان یکی را انتخاب کنید.

مراکز خرید محله قصر الدشت شیراز

برعکس هتل، در این محله تا دلتان بخواهد مرکز خرید وجود دارد. در واقع لوکس‌ترین و شیک‌ترین مراکز خرید شیراز را می‌توانید در این محله پیدا کنید. در واقع این محله چون در مرکز شهر است، جای مناسبی برای گشت‌وگذار، برگزاری قرارهای دوستانه، تماشای فیلم، پرکردن اوقات فراغت و غیره است. در همین راستا مراکز خرید این منطقه نیز تا حد ممکن خودشان را با انواع امکانات و سرگرمی‌ها مجهز کرده‌اند. مجتمع تجاری زیتون، مرکز خرید ایران زمین، پاساژ مرکز خرید شیراز، پاساژ گلدشت، پاساژ سلیم، پاساژ پارسه، پاساژ آناهیتا 2 و مرکز خرید برق از معروف‌ترین بازارهای شیراز در این محدوده هستند.

مسیر دسترسی به محله قصر دشت

برای رسیدن به این محله و گشت‌وگذار در کوچه‌ها و خیابان‌های زیبایش می‌توانید از چند طریق مختلف اقدام کنید. اگر از اتوبوس استفاده می‌کنید، سوار آن‌هایی شوید که به خیابان قصر دشت منتهی می‌شوند. اگر هم با تاکسی به منطقه می‌روید، کافی است آدرستان را به راننده بدهید که شما را به محله قصر دشت برساند. یکی از راه های سریع‌تر دیگر هم استفاده از مترو است. یکی از ایستگاه های مترو شیراز به نام همین محله شناخته می‌شود. کافی است در ایستگاه قصر دشت پیاده شوید تا به این محله زیبا برسید. این ایستگاه در اول خیابان گلخون قرار دارد.

امیدواریم شما هم مثل ما از گشت‌وگذار و تماشای عکس های محله قصر دشت شیراز لذت برده باشید. پیشنهاد می‌کنیم در سفر بعدی‌تان به استان فارس و شهر شیراز، در کنار بازدید از سعدیه شیراز، حمام وکیل، بازار وکیل، مسجد وکیل، امامزاده شاهچراغ و سایر جاذبه های شیراز، سری هم به این محله بزنید و حال و هوایی عوض کنید. در پایان سفر هم خاطره‌ها، تجربه‌ها و حتی عکس‌هایتان را برای ما بفرستید تا در مجله ره بال آسمان به نام خودتان منتشر کنیم.

محله قصر الدشت در شمال غرب شیراز قرار دارد.

این محله را با نام مسجد بدری و نیز می‌شناسند.

همه وسایل نقلیه عمومی اعم از اتوبوس، مترو و تاکسی در این منطقه تردد دارند.

 

5/5 (1 نظر)
10 نظرات
  1. فرشته می گوید

    چه جالب. ممنون از شما که ما رو با قلمتون به قصر دشت شیراز بردین

    1. بانو تقیان می گوید

      ما هم از شما فرشته عزیز ممنونیم که به نوشته‌های ما لطف دارین و حستون رو برامون می‌نویسید.

  2. ستایش می گوید

    میگن بهتر است یک چیزی را یکبار ببینید تا اینکه هزاران بار در مورد آن بشنوید.ولی بعضی وقتا با شنیدن یا حتی خوندن یه مقاله زیبا میشه سفر کرد،قلم زیباتون روح آدم پرواز میده به سرزمین هایی که هنوز فرصت دیدن شان را پیدا نکردیم.

    1. بانو تقیان می گوید

      ستایش عزیز، بابت توصیف بسیار زیباتون ممنونیم. چقدر دل‌نشین بود و چقدر به ما انرژی مثبت داد.

  3. عاطفه می گوید

    اینجو محله اعیونی شیرازه. عامو هر کی نمیره اینجو

    ولی خدابیش خیلی قشنگه همه چیش

    1. بانو تقیان می گوید

      عاطفه عزیز، حدس می‌زنم شیرازی باشید. اگه حدسم درست بوده، برای ما بیشتر درباره این محله بنویسید تا تجربه‌های شخصی شما رو به اشتراک بذاریم.

  4. بهروز می گوید

    هم محله اش و هم مغازه هاش خیلی لوکسه.
    یه الهیه و زعفرانیه است برا خودش.

    1. بانو تقیان می گوید

      بهروز عزیز، ممنونیم برای درج نظرتون.

  5. حامد می گوید

    بهترین هوا برای شب نشینی های تابستون اونم تو قلب شهر راز
    فارغ از ترافیک و شلوغی
    فقط ۱۰ دقیقه طی مسافت لازمه تا از همهمه و ازدحام برسی به بهشت و آسایش
    واقعا که اسم و رسمش بهم میاد
    قصردشت …

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم حامد عزیز برای انتقال تجربه‌تون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.