دره داماش سیاهو هرمزگان | دره‌ای برای غرق‌شدن در دل طبیعت جنوب ایران

8

دره داماش سیاهو مکانی تمام‌عیار برای گردشگرانی است که می‌خواهند از نزدیک به تماشای زیبایی‌های طبیعت جنوب ایران بنشینند. در این دره رودخانه‌ای با آبی زلال جریان دارد. به لطف این رودخانه، دره‌ای که از آن صحبت می‌کنیم آب‌و‌هوای خوش و طبیعتی دل‌نشین دارد. در بالادست دره، کوه هماگ، با افتخار قدعلم‌ کرده است. به لطف این شرایط داماش به دره‌ای تبدیل شده که گردشگران از گشت‌و‌گذار در آن سیر نمی‌شوند. حیف است راهی هرمزگان شوید و چشمتان به جمال زیبایی‌های داماش روشن نشود. از آنجایی که می‌دانیم همراهان مشکل‌پسندی داریم که بهترین جاهای دیدنی ایران برازنده آن‌هاست، در این مطلب به ویژگی‌های داماش می‌پردازیم. مطمئن هستیم مطالعه این مطلب تا انتها شما را به وسوسه خواهد انداخت تا در اولین فرصت بار سفر ببندید و راهی دره داماش سیاهو هرمزگان شوید.

دره داماش سیاهو کجاست؟

دره داماش سیاهو در استان هرمزگان

دره داماش در استان هرمزگان قرار دارد. دره‌ای که از آن صحبت می‌کنیم در بین اهالی محلی با نام جاماش نیز شناخته می‌شود. داماش، دره‌ای است که در مسیر ارتباطی بندرعباس به سیرجان، سیاهو و جاده فرعی روستای سیخوران خودنمایی می‌کند. جالب است بدانید خور در زبان فارسی چندین معنی دارد که یکی از آن‌ها به معنای زمین پَست است. جالب‌تر اینکه سیخور در زبان اهالی این منطقه معنای جوجه‌تیغی می‌دهد. تعداد زیاد جوجه‌تیغی‌های این منطقه دلیلی برای انتخاب نام روستای سیخوران است.

این روستا فاصله چندانی با دره ندارد. به همین دلیل می‌توانید در کنار گشت‌و‌گذار در داماش، سری به روستای سیخوران بزنید و با جوجه‌تیغی‌های بامزه این منطقه سرگرم شوید. داماش به لحاظ جغرافیایی در ۸۰کیلومتری شمال بندرعباس خودنمایی می‌کند. در انتهای این متن درباره مسیر دسترسی به داماش بیشتر صحبت خواهیم کرد.

معرفی دره داماش

اجازه دهید در همین ابتدا خیالتان را راحت کنیم که منطقه‌ای بکرتر از داماش در تمامی جنوب ایران پیدا نمی‌کنید. گذر رودی زیبا از این دره جاذبه‌ای چشمگیر به آن داده است. برای شما گفتیم که رود داماش در این دره جریان دارد. به همین دلیل هر کجا که از گشت‌و‌گذار در دره خسته شدید، می‌توانید لب جوی بنشینید و گذر عمر ببینید. وجود این رود جلوه‌ سرسبزی به داماش داده است. با توجه به آب‌و‌هوای گرم شهر بندرعباس، داماش دره‌ای نسبتاً خنک است که اهالی منطقه قدر آن را کاملاً می‌دانند. این شرایط داماش را به یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف بندرعباس تبدیل کرده است.

جاذبه‌های دیدنی دره داماش

رود داماش و کوه هماگ مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی این دره به حساب می‌آیند. روستای سیخوران نیز مکان مناسبی برای گشت‌و‌گذار و هم‌صحبتی با اهالی باصفای هرمزگان است. داماش به اندازه‌ای تماشایی است که می‌توانید یک روز کامل را در آن به گشت‌وگذار مشغول شوید. با این حال با توجه به تعداد زیاد جاهای دیدنی بندرعباس می‌توانید صبح خروس‌خوان راهی داماش شوید و پس‌ از گشت‌و‌گذاری چندساعته در این دره، راه دیگر جاهای دیدنی اطراف داماش را در پیش بگیرید.

جاهای دیدنی اطراف دره داماش سیاهو

جاهای دیدنی اطراف دره داماش سیاهو

برای شما گفتیم که داماش در حدود ۸۰کیلومتری شمال بندرعباس قرار دارد. به لطف این فاصله کم، اگر سری به داماش زدید و وقت اضافه آوردید، راهی غار نمکی خرسین بندر عباس شوید. این غار در ۷۵کیلومتری بندرعباس قرار دارد. غاری که از آن صحبت می‌کنیم قندیل‌های نمکی زیبایی دارد. غارنوردی در این غار چندان دشوار نیست، با این حال پیشنهاد می‌کنیم حتماً به همراه راهنمایی کاربلد به اعماق غار بروید. در همسایگی این غار روستایی با نام خرسین قرار دارد. اگر از گشت‌و‌گذار در روستاهای جنوب ایران سیر نمی‌شوید، گردشگری در روستای خرسین برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

پس از گشت‌و‌گذاری جانانه در داماش و جاهای دیدنی اطرافش، به بندرعباس باز گردید و راهی دیگر جاهای دیدنی این منطقه شوید. عمارت کلاه فرنگی بندرعباس، قلعه فین بندرعباس، محله باستانی سورو، موزه آب بندرعباس، موزه حیات‌ وحش بندرعباس و پارک ساحلی سورو از جاهایی تماشایی بندرعباس است که گشت‌و‌گذار در آن‌ها را پیشنهاد می‌کنیم.

امکان اقامت در دره داماش

داماش، دره‌ای زیباست که گردشگری در آن شما را برای چندین ساعت سرگرم می‌کند. انصافاً باید گفت زیبایی‌های این دره پایانی ندارد. در نتیجه ممکن است به هوس بیفتید تا در مکانی بکر و آرام چادر بزنید. در این شرایط بهتر است در جریان باشید که داماش امکانات اقامتی چندانی ندارد. با این حال به لطف فاصله کم این دره تا روستای سیخوران، می‌توانید روی خانه‌ها و امکانات روستایی برای گذران شب حساب‌ باز کنید. در مجموع با توجه به فاصله نه‌چندان زیاد داماش از مرکز شهر بندرعباس، می‌توانید پس از گشت‌وگذار در دره برای شب به یکی از هتل های بندرعباس بروید و خواب راحتی را تجربه کنید.

بهترین زمان بازدید از دره داماش سیاهو

بهترین زمان بازدید از دره داماش سیاهو

انصافاً باید گفت داماش یکی از زیباترین دره های ایران است. با این حال دور از انصاف است اگر به تابستان‌های گرم این دره اشاره نکنیم. البته از آنجایی که رود داماش در این دره جریان دارد، حتی در تابستان نیز آب‌و‌هوای این منطقه کمی خنک‌تر از نواحی اطراف است. در مجموع باید گفت بهار بهترین زمان برای سفر به داماش است. اگر گرمایی نیستید و با آفتاب سوزان مشکلی ندارید، تابستان هم می‌توانید از زیبایی‌های این دره لذت ببرید. هرمزگان در پاییز خنک‌تر می‌شود و داماش شرایطی مطلوب برای گردشگری پیدا می‌‌کند. اگر با خشکی سرمای هرمزگان مشکلی نداشته باشید، حتی زمستان نیز گردشگری در این دره خالی از لطف نخواهد بود.

لوازم ضروری و نکات مهم بازدید از دره داماش سیاهو

لوازم ضروری و نکات مهم بازدید از دره داماش سیاهو

اگر تعریف‌و‌تمجید‌هایی که از داماش کردیم شما را به فکر سفر به این دره انداخت، حتماً‌ ضد آفتاب و کلاه آفتابگیر در کوله‌بار خود قرار دهید. کفش‌ مخصوص پیاده‌روی نیز برای عبور از این دره فراموش نشود. اگر هم اهل کوهنوردی هستید و از بالارفتن از صخره‌ها لذت می‌برید،‌ کفشی مناسب کوهنوردی انتخاب کنید. لوازم روشن‌کردن آتش، پاور بانک، پلاستیک زباله، چند دست لباس اضافه، گوشی همراه و تنقلات از دیگر لوازمی است که در سفر به داماش باید حتماً همراه ببرید. خوشبختانه داماش، دره‌ای است که تقریباً در بیشتر قسمت‌های آن موبایل آنتن می‌دهد؛ در نتیجه اگر خدای ناکرده با مشکلی روبه‌رو شدید، کافی است شماره نیروهای امداد محلی را بگیرید و درخواست کمک کنید.

مسیر دسترسی دره داماش سیاهو

برای رسیدن به داماش باید راه جاده بندرعباس به سیرجان را در پیش بگیرید. در این جاده دنبال تابلوهای راهنمای شهرستان سیاهو باشید. سپس به جاده سیاهو بروید و راه خود را ادامه دهید تا به جاده فرعی روستای سیخوران برسید. سیخوران، همان‌ روستایی است که در ابتدا از آن تعریف کردیم. ورودی داماش در قسمت شمالی روستای سیخوران خودنمایی می‌کند. پس از واردشدن به این دره، بسته به توان و علاقه‌ای که به گردشگری دارید، می‌توانید مسیر آن را به انتها ادامه دهید. انتهای داماش به کوه سربلند هماگ ختم می‌شود. هماگ، مرتفع‌ترین کوه هرمزگان است و کوه‌نوردان چیره‌دست را به مصاف می‌طلبد.

دره داماش سیاهو هرمزگان از آن دسته جاهای دیدنی این منطقه است که با جلوه‌های طبیعی زیبا و دل‌انگیز جای خود را در دل گردشگرانِ طبیعت‌دوست باز کرده. امیدواریم اطلاعاتی که درباره این دره مطرح کردیم، سفری خاطره‌ساز را برایتان رقم بزند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های شیرینی از سفر به جنوب ایران دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

دره داماش در ۸۰کیلومتری شمال بندرعباس قرار دارد.

رودی زلال از وسط این دره می‌گذرد و کوهی بلند در انتهای آن خودنمایی می‌کند.

این دره برای کمپ‌زدن و اقامت شبانه امکاناتی ندارد. با این حال به روستای سیخوران نزدیک است و روی کمک اهالی روستا برای گذران شب می‌توانید حساب باز کنید.

غار نمکی خرسیدن، عمارت کلاه فرنگی بندرعباس، قلعه فین بندرعباس، محله باستانی سورو، موزه آب بندرعباس، موزه حیات‌ وحش بندرعباس و پارک ساحلی سورو از جاهایی تماشایی بندرعباس است که گشت‌و‌گذار در آن‌ها را پیشنهاد می‌کنیم.

برای رسیدن به داماش باید راه جاده بندرعباس به سیرجان را در پیش بگیرید. در این جاده دنبال تابلوهای راهنمای شهرستان سیاهو باشید. سپس به جاده سیاهو بروید و راه خود را ادامه دهید تا به جاده فرعی روستای سیخوران برسید.

4/5 (3 نظر)
8 نظرات
  1. . می گوید

    فقط لطفا اگه جایی میرین مسافرت اونجارو به گند نکشونین

    1. بانو تقیان می گوید

      دوست عزیز، این توصیه ما به همه مسافران و گردشگرانه.
      همه موظف هستیم که به طبیعت احترام بذاریم.

  2. مهدی می گوید

    طبیعت ومکانهای گردشگری عمومی ایران پر شده از نایلون ،سفره یک بار مصرف ،پوشاک بچه ودرخت های نیمه سوخته وسوخته ،یعنی اوج بی فرهنگی ،لطفا رعایت بشه

    1. بانو تقیان می گوید

      بله مهدی عزیز، اتفاق ناخوشایندیه و تأکید و توصیه ما هم اینه که همه در حفظ طبیعت بکوشیم.

  3. امیرحسین می گوید

    دوست عزیز وجود چنین جاذبه در جنوب نعمت بزرگیست که باید قدر دانست.

    1. بانو تقیان می گوید

      امسیرحسین عزیز، دقیقا صحبتتون درسته و ما هم باهاش موافقیم.

  4. بهی می گوید

    سلام
    تنها مشکلش اینه که اهالی تهدید میکنن باید هزینه بدی تا امنیت داشته باشین
    البته نباید جدیشون بگیرین فقط لفظ میان

    1. بانو تقیان می گوید

      چقدر عجیب. ممنونیم که تجربه‌تون رو منتقل کردید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.