دریاچه سوان ارمنستان | تجربه چند حس ناب در یک سفر

0

ارمنستان سال‌هاست یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های سفر ما ایرانی‌هاست. تاریخ چند هزار ساله، طبیعت رؤیایی و آب‌وهوایی مطبوع، از جمله دلایلی است که هرکسی جذب این کشور می‌شود. یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی ارمنستان، دریاچه سوان است. این دریاچه نه‌تنها میان گردشگران، بلکه میان ارمنی‌ها نیز منطقه محبوبی به‌شمار می‌رود. با داشتن تفریح‌های هیجان‌انگیز متعدد، دیدنی‌های باستانی و مناظری روح‌نواز، هرکسی می‌تواند ساعت‌ها و روزها بدون خستگی در این دریاچه وقت بگذراند. شاید شما هم کنجکاو شده باشید بیشتر درباره سوان بدانید. پس بهتر است این مطلب را تا انتها دنبال کنید و در سفری مجازی به یکی از زیباترین مناطق ارمنستان همراه ما باشید. فراموش نکنید پس از خواندن این مطلب، نگاهی به راهنمای سفر ارمنستان نیز بیندازید تا بیشتر با این کشور آشنا شوید و سفر لذت‌بخش‌تری را تجربه کنید.

دریاچه سوان کجاست؟

عکس از جاهای دیدنی ایروان

اگر قصد سفر به ارمنستان را دارید، بی‌شک استان گغارکونیک بهترین مقصدی است که می‌توانید انتخاب کنید. یکی از بهترین جاهای دیدنی گغارکونیک، دریاچه زیبای سوان است. این دریاچه در شمال‌شرقی ایروان قرار دارد و عجیب نیست اگر از جمله جاهای دیدنی ایروان نیز محسوب شود. سوان در زمره بزرگ‌ترین دریاچه‌های کوهستانی آب شیرین دنیا جای گرفته است. این دریاچه با ۱۹۱۶ متر ارتفاع از سطح دریا، جزء نقاط مرتفع محسوب می‌شود.

آشنایی با دریاچه سوان ارمنستان | خوش‌آب‌وهوا با طبیعتی اغواکننده

عکس طبیعت دریاچه سوان

سوان جزء جذاب‌ترین دیدنی‌های ارمنستان است که به طبیعت بی‌نظیر و تفریح‌های بی‌شمارش شهرت دارد. دمای هوا در تابستان‌های سوان حدود ۱۸ تا۲۰ درجه سانتی‌گراد است. در این منطقه زمستان‌های نسبتاً سردی را تجربه خواهید کرد. درمجموع سوان آب‌وهوایی کوهستانی دارد. از آب‌وهوا که بگذریم، پوشش گیاهی غنی منطقه چشم شما را می‌ربایند. طبیعت اطراف دریاچه مملوء از مراتع سرسبز، دشت‌هایی مانند آلپ، درختان کاج، جنگل‌های کوهستانی و ابرهای کم‌ارتفاع است. آب دریاچه نیز شیرین بوده و رنگ آبی ملایم و دل‌نوازی دارد. تمام این‌ها کنار آسمان سوان که در هر ساعت روز رنگ عوض می‌کند، می‌توانند خاطره‌هایی فراموش‌نشدنی برای شما ثبت کنند.

عکس ماهی‌های قزل‌آلای دریاچه سوان

از آنجایی که سوان به دریا یا آب‌های آزاد دیگری ارتباط ندارد، پوشش جانوری دریاچه چندان چشمگیر نیست. ساکنان اصلی سوان ماهی‌های قزل‌آلای آب شیرین هستند که متأسفانه در حال انقراضند. بومیان به این ماهی Ishkhan می‌گویند و غذاهایی لذیذی با آن می‌پزند. البته این ماهی‌ها به‌طور جداگانه پرورش می‌یابند و به اکوسیستم دریاچه آسیبی وارد نمی‌شود.

تاریخچه دریاچه سوان | دفتر تاریخ زمین

عکس وسعت دریاچه سوان

جالب است بدانید قدمت سوان به ۲۵ تا ۳۰ هزار سال پیش بازمی‌گردد. کمی دقیق‌تر که تاریخچه این دریاچه عظیم را بررسی کنیم، با شواهدی برمی‌خوریم که تاریخ آن را قدیمی‌تر نشان می‌دهد. طبق یافته‌های دانشمندان، نخستین پرتوهای پیدایش سوان در دوره کواترنری، یعنی ۲.۵ میلیون سال پیش شروع به تابیدن کرد. در این زمان که پوسته‌های زمین در حال جابه‌جایی و شکل‌گیری بودند، دریاچه‌ای وسعت ۱۰ برابر دریاچه امروزی سوان به وجود آمد.

جاذبه های گردشگری دریاچه سوان | داستان‌های باستانی پابرجا

هرچند دریاچه جادویی سوان خود یکی از جاهای دیدنی ارمنستان محسوب می‌شود؛ اما این منطقه مملو از دیدنی‌های بزرگ‌وکوچک است که می‌توانند ساعت‌ها و حتی روزها شما را سرگرم کنند. در ادامه همراه ما باشید تا با شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری سوان آشنا شویم:

  • سواحل دریاچه سوان ارمنستان

ارمنستان به دریا دسترسی ندارد؛ ازاین‌رو سواحل سوان وسیع‌ترین پهنه آبی کشور محسوب می‌شوند. این امر باعث شده ارمنی‌ها توجه ویژه‌ای به سوان نشان دهند. با گذر زمان، هتل‌ها و اقامتگاه‌های گوناگونی اطراف این دریاچه بنا شدند. این اقامتگاه‌ها ساحل‌هایی اختصاصی را به گردشگران ارائه می‌دادند و عرصه تفریح را به سایر مردم تنگ می‌کردند. دولت ارمنستان نیز در سال ۲۰۱۱ چاره‌ای اندیشید تا جلوی این فرایند را بگیرد. امروزه سواحل متعددی در چهارگوشه این دریاچه ساخته شده که پذیرای عموم مردم است. این سواحل هرکدام امکانات رفاهی متنوعی دارند و نیازهای مسافران را رفع می‌کنند. برخی از این امکانات شامل زمین بازی کودکان، زمین‌های ورزشی، اقامتگاه‌های ساحلی، سرویس بهداشتی، پارکینگ رایگان، نیروهای غریق نجات و خدمات درمانی می‌شوند.

  • زیباترین ساحل

عکس زیباترین ساحل دریاچه سوان

شاید شما هم برای رفتن به سواحل سوان هیجان‌زده شده باشید؛ اما نمی‌دانید کدام ساحل را برای گشت‌وگذار انتخاب کنید. باید بگوییم که ساحل بخش شمالی تا شمال‌غربی دریاچه می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این بخش محبوب‌ترین ساحل عمومی دریاچه است و دسترسی مناسبی از شهر سوان دارد. امکاناتی نظیر هتل، اقامتگاه‌های ساحلی، محوطه پیک‌نیک و کمپینگ، رستوران و سرگرمی‌های آبی، ساحل شمالی را به منطقه‌ای فرح‌بخش و محبوب تبدیل کرده است.

عکس سواحل دریاچه سوان

سواحل دریاچه سوان فقط به ساحل شمالی محدود نمی‌شود. سواحل جنوب‌شرقی اطراف شهر تساپاتاغ (Tsapatagh) و سواحل شرقی در حدفاصل دو شهر شورژا (Shoghakat) و تسوواگیوغ (Tsovagyugh) جزء سایر گزینه‌های مناسبند. هرچند ساحل شمالی یک سروگردن از این سواحل برتر است؛ اما کلبه‌ها، آلاچیق‌ها و هتل‌های لوکسی در این سواحل نیز وجود دارند که اوقات رضایت‌بخشی را برای شما به ارمغان می‌آورند.

  • پارک ملی سوان

عکس پارک ملی سوان

دریاچه بی‌نظیر سوان مانند مرواریدی در صدفی عظیم به نام پارک ملی است که آن را احاطه کرده است. پارک ملی جزء چهار پارک ملی حفاظت‌شده ارمنستان بوده و وسعت بسیاری دارد. این پارک در سال ۱۹۷۸ میلادی ساخته شد. کارشناسان این پارک را با هدف حفاظت از مجموعه سوان و دور نگه داشتنش از گزند بی‌رحمی انسانی ساختند. از زمان تبدیل این محدوده به پارک ملی، تحول عظیمی در آن رخ داد. عوامل محیط زیستی تحت بررسی قرار گرفتند؛ اکوسیستم منطقه مهار و تعدیل شد و حتی ماهیگیری در دریاچه با مقررات صورت گرفت. اگر دنبال فرصتی برای لمس طبیعت جادویی ارمنستان هستید، پارک ملی گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

  • روستای نرکین گتاشن | Nerkin Getashen

عکس روستای نرکین گتاشن

اگر در سواحل شمالی استراحت کردید و از هوای مطبوع لذت بردید، وقت آن رسیده خود را به آن سر دریاچه برسانید. در بخش جنوبی دریاچه سوان روستای نرکین گتاشن جای گرفته است. نرکین گتاشن روستایی مشهور با عناصری خیره‌کننده است که خاطره‌هایی فراموش‌نشدنی برای شما خواهد ساخت. کلیسای تاریخی این روستا در کنار گورستان پهناور آن جزء بناهای تاریخی آن هستند. در این گورستان چلیپا سنگ و خاچکار به‌وفور دیده می‌شود. رودخانه وروتان نیز در قلب این روستا جاری است و جادوی آن را دوچندان می‌کند. نرکین گتاشن در ۶۶کیلومتری جنوب‌شرقی شهر سوان جای گرفته است.

  • صومعه سواناوانک | Sevanavank

حال که خوب در سواحل دریاچه سوان ارمنستان خوش‌وبش کردید، نظرتان چیست سری به بنایی تاریخی بزنیم؟ صومعه سواناوانک جزء محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ارمنستان است که در شبه‌جزیره سوان قرار دارد. قدمت این صومعه تاریخی و سحرآمیز به قرن نهم میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان، این صومعه به فرمان دختر پادشاه وقت، یعنی شاه‌دخت مریم ساخته شد. هنگام رسیدن به این صومعه با مجموعه‌ای تشکیل شده از دو کلیسا روبه‌رو خواهید شد. این کلیساها را می‌توان به سیبی که به دو نیم تقسیم شده، تشبیه کرد! بسیاری از جزئیات این کلیساها از جمله گنبدهای هشت ضلعیشان به یکدیگر شباهت دارد.

عکس منطقه صومعه سواناوانک

جالب است بدانید محل ساخت این کلیسا ابتدا تنها جزیره دریاچه بوده است. با گذشت زمان و بهره‌وری بی‌حساب‌وکتاب از دریاچه، سطح آب آن کاهش پیدا کرد. در نهایت این جزیره تبدیل به شبه‌جزیره شد و رفت‌وآمد به صومعه سواناوانک بدون قایق‌سواری امکان‌پذیر شد. این بنای تاریخی باشکوه در ۱۳کیلومتری شمال شهر سوان جای گرفته است.

  • صومعه هایراوانک | Hayravank Monastery

عکس صومعه هایراوانک

اگر از تماشای صومعه سواناوانک لذت بردید، امروز روز شانس شماست! چراکه صومعه تاریخی دیگری در قسمت شمال‌شرقی دریاچه سوان وجود دارد که شما را شگفت‌زده خواهد کرد. این صومعه خارق‌العاده هایراوانک نام دارد. هایراوانک نزدیک روستایی هم‌نام خودش واقع شده و قدمتش به قرون ۹ تا ۱۲ میلادی برمی‌گردد. این مجموعه تاریخی از چندین بنا شامل نمازخانه، کلیسا و سالن انجمن تشکیل شده است.

بازدید از صومعه هایراوانک یک تیر و دو نشان است. شما می‌توانید پس بازدید از خود صومعه کمی در محوطه نزدیکش کنجکاوی کنید و به چلیپاسنگ یا خاچکارها (Khachkar) برخورد کنید. خاچکارها نام نوعی سنگ قبر قدیمی هستند که به سمبل‌ها و حکاکی‌هایی روی آن شهرت دارند. پس از خاچکارها کمی به ماجراجویی به‌سمت شمال‌غربی ادامه دهید تا به ویرانه‌های قلعه‌ای با چند هزار سال عمر برسید. این مکان مدینه فاضله باستان‌شناسان محسوب می‌شود؛ چراکه اشیای متعددی نظیر بت‌های سفالی، سلاح‌های سنگی و فلزی و ظروف متنوع در آن پیدا شده است که قدمتشان به حدود ۳۳۰۰ سال پیش، یعنی عصر آهن بازمی‌گردد. این منطقه جذاب و دیدنی در ۲۷کیلومتری جنوب‌شرقی شهر سوان جای دارد.

  • قبرستان نوراتوس | Noratus Cemetery

عکس قبرستان نوراتوس

اگر به بناهای تاریخی علاقه دارید، دریاچه سوان برای شما هم فال خواهد بود و هم تماشا. یکی دیگر از اماکن تاریخی این منطقه روستایی است که گورستان خاصش شهرت دارد. قبرستان این روستا نوراتوس نام دارد. با خاکچارها که در صومعه هایراواناک آشنا شدید. اگر از این سازه‌های خاص خوشتان آمده، این قبرستان مناسب شماست. نوراتوس بیش از ۹۰۰ چلیپاسنگ یا خاچکار منحصربه‌فرد دارد که سن برخی از آن‌ها به قرن دهم میلادی بازمی‌گردد. این قبرستان بزرگ‌ترین مجموعه خاچکارهای دنیا محسوب می‌شود. البته نوراتوس همیشه مقام اول را میان بزرگ‌ترین گورستان‌های خاچکار جهان نداشت.

این عنوان پیش از این متعلق به قبرستان خاچکار شهر جلفا در منطقه نخجوان بود. بسیاری از این سنگ قبرها توسط حکومت جمهوری آذربایجان از بین رفتند و رتبه اول از آن نوراتوس شد. نکته جالب‌توجه درباره سنگ قبرهای نوراتوس این است که آن‌ها مانند اثر انگشت، هیچ‌کدام مشابه هم نیستند! اهمیت هاچکارها در حدی است که جزء سمبل‌های تاریخی ارمنستان به حساب می‌آید و جوهری از هنر و فرهنگ ارمنی‌ها است. آدرس دقیق قبرستان نوراتوس در ۳۸کیلومتری جنوب‌شرقی شهر سوان است.

  • قلعه آدزبرد | Odzaberd

عکس قلعه آدزبرد

اگر تا به اینجا از سفر تاریخی خود در دریاچه سوان ارمنستان لذت بردید، قلعه آدزبرد را به‌هیچ‌وجه نباید از دست بدهید. هرچند حس جادویی قلعه خبر از شکوه آن می‌دهد؛ اما باید بدانید که این قلعه بسیار مهم‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. قلعه آدزبرد جزء مهم‌ترین مناطق باستان‌شناسی محسوب می‌شود. این قلعه در ۲۸۰۰ سال پیش محل زندگی سلسله باستانی ارمنستان، یعنی پادشاهی اورارتو بوده است. البته بنای این قلعه چندان وسیع و مجلل نیست و امروزه تقریباً مخروبه است. با این حال لمس تاریخ چند هزار ساله تجربه متحول‌کننده‌ای است که به‌ندرت شانس آن را پیدا خواهید کرد.

عکس منطقه قلعه آدزبرد

این قلعه قبلاً با نام تیسِبا (Teyseba) خطاب می‌شد. برای رسیدن به این قلعه، سفر خود را به‌سمت قسمت جنوبی سوان آغاز کنید. پس از اینکه به شهر تسووینار (Tsovinar) رسیدید، به بخش شرقی شهر بروید. در این بخش تپه‌ای خواهید یافت که قلعه آدزبرد روی آن جای گرفته است. این قلعه در فاصله ۸۱کیلومتری جنوب‌شرقی شهر سوان قرار دارد.

  • کلیسای سنت جیکوب | St. Jacob’s Church

عکس کلیسای سنت جیکوب

اگر سراغ صومعه سواناوانک رفتید، بد نیست سری به کلیسای کوچک و تیره‌ای به نام سنت جیکوب در نزدیکی آن نیز بزنید. هرچند این کلیسا در برابر رقیب خود، یعنی سواناوانک کم می‌آورد و جذابیت‌های منحصربه‌فردی نیز دارد. بنای کلیسا که کاملاً با سنگ توف مشکی پوشانده شده حس‌وحال خاصی به آن بخشیده است. این کلیسا بیشتر اوقات خلوت است و بازدیدکنندگان به تماشای طراحی آن و فعالیت‌های راهبان آنجا می‌پردازند.

تفریح در کنار دریاچه سوان ارمنستان

اگر از بازدید از دیدنی‌ها سوان خسته شدید، بهتر سراغ تفریح‌های آن بروید. بی‌شک این بخش از سفر کسانی که دنبال سرگرمی‌های هیجان‌انگیز و متفاوت هستند را راضی خواهد کرد. با ما همراه باشید تا تعدادی از تفریح‌های بی‌شمار سوان را بیشتر بشناسیم.

  • اسکی و اسنوبورد

عکس اسکی و اسنوبرد در اطراف دریاچه سوان

همان طور که گفته شد، سوان در منطقه‌ای کوهستانی جای گرفته است. می‌توان به جرئت گفت تمام ما با تصور کوهستان‌ها در زمستان یاد تفریح‌های زمستانی می‌افتیم. اسکی و اسنوبرد هم جزء سرگرمی‌هایی است که می‌توانید آن‌ها را در محدوده اطراف سوان تجربه کنید.

  • آفتاب گرفتن

عکس آفتاب گرفتن در دریاچه سوان

اگر اهل سرما نیستید، جای نگرانی نیست. شما می‌توانید آفتاب گرفتن و لذت بردن از گرمای رضایت‌بخش خورشید را در سوان تجربه کنید. فقط به این نکته توجه کنید که آب‌وهوای کوهستانی سوان، حتی در تابستان‌ها چندان گرم نمی‌شود؛ ازاین‌رو برای آفتاب گرفتن، تابستان بهترین فصل است.

  • پاراگلایدر سواری

عکس پاراگلایدر سواری دریاچه سوان

اگر دنبال ترشح مطلق آدرنالین در خونتان هستید، چه کاری بهتر از پاراگلایدر سواری وجود دارد؟ تصور کنید دریاچه سوان ارمنستان و مناظر خیره‌کننده‌اش را از قلب آسمان تماشا می‌کنید. تجربه پاراگلایدر سواری نه‌تنها به‌شدت هیجان‌انگیز است؛ بلکه می‌تواند متحول‌کننده نیز باشد. بهترین زمان برای پاراگلایدر سواری حدود اوایل تیر تا اوایل مهر ( ماه‌های جولای تا سپتامبر) است. تورهای پاراگلایدر را باید در ایروان تهیه کنید. هرکدام از این تورها خدمات متفاوتی نظیر پرواز ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای، عکس گرفتن در آسمان و خدمات رفت‌وبرگشت را به شما ارائه می‌کنند.

  • پرنده‌نگری

عکس پرنده‌نگری دریاچه سوان

از هرچیز دیگری در سوان که بگذریم، به پرنده‌های زیبایش می‌رسیم. اگر عاشق پرندگان، محیط‌زیست و عکاسی طبیعت هستید، سوان محل مناسبی برای پرنده نگری است.

  • جت اسکی و قایق‌سواری

همان طور که انتظار می‌رود، سوان امکانات تفریحی آبی فراوان و کاملی دارد. شما می‌توانید جت اسکی و قایق موتوری در اسکله‌های این دریاچه اجاره کنید و آب دریاچه را از نزدیک‌تر لمس کنید.

  • شنا و آب‌تنی

عکس شنا در دریاچه سوان

چه تفریح بهتر و ارزان‌تری از شنا و آب‌تنی در دریاچه سوان؟ خود را به سواحل عمومی درجه یک این دریاچه برسانید و آب پاکیزه را روی پوست خود حس کنید. نگران هیچ‌چیزی هم نباشید؛ چراکه نجات‌غریق‌ها همیشه آماده تمام مشکلات احتمالی هستند.

  • عکاسی

مهم نیست دوربین گوشی را همراهتان دارید یا دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای؛ حیف است از مناظر بی‌نظیر سوان عکاسی نکنید و خاطراتش را برای خود ثبت نکنید.

  • کایت سرفینگ

عکس کایت سرفینگ دریاچه سوان

کایت سرفینگ همان طور که از نامش پیداست، تلفیقی از دو ورزش کایت‌سواری و موج‌سواری است. در این ورزش هیجان‌انگیز تخته شنایتان را به کایتی وصل می‌کنید و به پرواز روی آب و میان آسمان می‌پردازید. دقت کنید که انجام این ورزش نیازمند آموزش قبلی است.

  • کایت کاتاماران

اگر کایت سرفینگ برایتان پردردسر و سخت است، می‌توانید سراغ کایت کاتاماران بروید. در این ورزش کایتی به قایق مخصوصی متصل می‌شود. کنترل و هدایت کردن در این ورزش بسیار ساده‌تر است. هزینه‌ای که برای کایت کاتاماران پرداخت می‌کنید، آموزش آن و یک ساعت تفریح بر آب‌های دریاچه سوان را تضمین می‌کند.

  • وایند سرفینگ یا باد موج‌سواری

عکس وایند سرفینگ

وایند سرفینگ تفریح جذاب و رضایت‌بخش دیگری در آب‌های سوان است. اگر روش وایند سرفینگ را بلد نیستید، می‌توانید آن را در سوان بیاموزید.

  • ویک بوردینگ

عکس ویک بوردینگ

این ورزش نیز هیجان جذابی دارد. کافی است به تصاویر آن نگاه کنید تا ذوق‌زده شوید. برای ویک بوردینگ باید به قایقی وصل شوید و موج‌های نیل‌فام سوان را زیر پای خود حس کنید. 

  • ماهیگیری

عکس ماهیگیری دریاچه سوان

تفریح‌های آبی سوان تمامی ندارد! ماهیگیری یکی از تفریح‌های با هیجان کمتر اما به‌شدت لذت‌بخش دریاچه سوان ارمنستان است. اگر به وسایل و تجهیزات ماهیگیری نیاز دارید، می‌توانید آن‌ها را از بومیان منطقه بگیرید. بومیان می‌توانند بهترین محل برای ماهیگیری را به شما نشان دهند تا صید پربرکتی را تجربه کنید.

اقامت در اطراف دریاچه سوان

حتماً تاکنون متوجه شده‌اید که تجربه تفریح‌های بی‌شمار سوان و بازدید از دیدنی‌های خیره‌کننده‌اش بیشتر از یک روز طول خواهد کشید. اگر شما هم می‌خواهید چند شبی را اطراف این دریاچه بگذرانید، بهتر است فکری برای اقامت خود بردارید. گزینه‌های متفاوتی نظیر هاستل های ایروان وجود دارد که در ادامه با تعدادی از آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • اقامتگاه‌های ساحلی و هتل‌ها

  • بست وسترن بوهمین هتل ریزورت | BEST WESTERN Bohemian Resort Hotel؛
  • هتل لواش | Lavash Hotel؛
  • هتل و اقامتگاه هارسنگر | Harsnaqar Hotel؛
  • مجموعه اقامتی تسوواسار | Tsovasar Family Rest Complex.
  • کمپینگ در اطراف سوان

عکس کمپینگ در اطراف دریاچه سوان

حتماً عاشقان طبیعت و طبیعت‌گردی تاکنون متوجه پتانسیل مناسب منطقه سوان برای کمپینگ شده‌اند. شما می‌توانید در محدوده‌های کمپینگ سوان چادر بزنید و تمام‌وکمال با طبیعت ارتباط برقرار کنید. البته نباید وسایل مهمی مثل کیسه خواب و لباس‌های سرد و گرم را فراموش کنید.

  • کلبه‌های اطراف سوان

کلبه‌های اطراف سوان قیمت مناسب‌تری نسبت به هتل‌ها دارند و محیط دنج‌تر و صمیمی‌تری را به گردشگران ارائه می‌دهند. این کلبه‌ها بیشتر در نزدیکی سواحل شرقی و شمالی واقع شده‌اند.

بهترین زمان بازدید از دریاچه سوان

عکس بهترین زمان بازدید از دریاچه سوان

همان طور که گفتیم منطقه سوان حدود ۱۹۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد. محیط کوهستانی این منطقه به آن آب‌وهوایی خنک بخشیده است؛ به‌طوری که تابستان‌ها دمای آب دریاچه بین ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. در ادامه تجربه بازدید از سوان را در هر فصل بررسی خواهیم کرد.

در فصل بهار آب‌وهوایی مطبوع و پهنه‌هایی سبز آبی را تجربه خواهید کرد. طبیعت بی‌نظیر منطقه نیز می‌تواند شکوفه‌های بهاری و سرسبزی دلبرانه‌ای را پیش چشم شما بکشد. اگر هم به دنبال سفری مملو از سرگرمی و هیجان هستید، تابستان زمان مناسبی برای شماست. از آب‌تنی گرفته تا پاراگلایدر سواری، تابستان بهترین زمان برای این تفریح‌هاست. آب‌وهوا نیز در خنک‌ترین حالت خود قرار دارد. در فصل پاییز هوا کم‌کم سرد می‌شود؛ اما به همان نسبت، مناظر زیباتر و تماشایی‌تر می‌شوند. ماهی‌های کبابی پاییز نیز امتیاز مثبت دیگری برای این فصل است. اگر هم اهل سرما هستید، زمستان‌های دریاچه سوان زیبایی منحصربه‌فردی را به شما ارائه می‌کنند. سفیدی یکپارچه برف در زمستان برای جذب هر گردشگری به این منطقه کافی است.

شما می‌توانید بهترین زمان سفر به ارمنستان را با توجه به سلیقه و خواسته‌های شخصیتان انتخاب کنید؛ اما در کل می‌توان فصل‌های بهار و تابستان را بهترین زمان بازدید از سوان در نظر گرفت. آب‌وهوای مطبوع و وجود تفریح‌های گوناگون در این فصل‌ها، آن‌ها را به گزینه‌های مناسب‌تری تبدیل می‌کند.

مسیر دسترسی به دریاچه سوان ارمنستان

دسترسی به دریاچه باشکوه سوان بسیار راحت است. همان طور که گفته شد این دریاچه در استان گغارکونیک قرار دارد؛ پس شما باید ابتدا خود را به این استان برسانید. از آنجا می‌توانید از ون، قطار، اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید و به مقصد خود برسید. البته اگر تور مسافرتی برای خود رزرو کنید، احتمالاً خدمات رفت‌وآمد به سوان را به شما ارائه می‌دهند.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسارمنستان، استان گغارکونیک

از همسفری با ره بال آسمان و کشف زیبایی‌های دریاچه سوان ارمنستان لذت بردید؟ کدام دیدنی‌ها و تفریح‌ها برایتان جذاب‌تر بود؟ فراموش نکنید نظرهایتان در کامنت‌ها برای ما بنویسید.

دریاچه سوان در استان گغارکونیک و در شمال‌شرقی ایروان قرار دارد.

ساحل بخش شمالی تا شمال‌غربی دریاچه محبوب‌ترین ساحل این منطقه محسوب می‌شود.

تفریح‌های این منطقه شامل اسکی و اسنوبورد، آفتاب گرفتن، پاراگلایدر سواری، پرنده‌نگری، جت اسکی و قایق‌سواری، شنا و آب‌تنی، عکاسی، کایت سرفینگ، کایت کاتاماران، وایند سرفینگ یا باد موج‌سواری، ویک بوردینگ و ماهیگیری می‌شوند.

برخی از مشهورترین هتل‌های اطراف سوان شامل بست وسترن بوهمین هتل ریزورت، هتل لواش، هتل و اقامتگاه هارسنگر و مجموعه اقامتی تسوواسار می‌شوند.

فصل تابستان را می‌توان بهترین زمان برای تفریح کردن در سوان دانست.

 

5/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.