روستای نغندر | آبادی ابریشمین خراسانی‌ها

0

روستای نغندر (Noghondar) با طبیعتی سرسبز و آب‌و‌هوایی خوش، به یکی از جاهای دیدنی مشهد در استان خراسان رضوی تبدیل شده است. در گذشته‌های نه‌چندان دور، این روستا قطب پرورش کرم ابریشم ایران بود. سرسبزی نغندر، این روستا را به ییلاقی خوش‌نشین برای مشهدی‌ها تبدیل کرده است. این روزها بهترین رستوران‌ های مشهد در نغندر شعبه دارند. به لطف این شرایط، گردشگرانی که به مشهد قدم‌رنجه می‌کنند، آب‌و‌هوای دل‌پذیر نغندر را به بهانه‌ای برای خوردن غذایی خوشمزه در رستوران های نغندر تبدیل می‌کنند. همان‌گونه که می‌دانید در ره بال آسمان رسم داریم همیشه بهترین جاهای ایران را به همراهان خود معرفی کنیم. به همین دلیل در ادامه برای شما از زیبایی‌های نغندر می‌گوییم. مطمئن هستیم این اطلاعات شما را وسوسه‌ خواهد کرد تا در اولین فرصت سری به مشهد بزنید و حسابی طبیعت‌گردی کنید.

روستای نغندر کجاست؟

روستای زیبای نغندر در دهستان جاغرق واقع شده است. اگر اهل مشهدگردی باشید، احتمالاً نام جاغرق به گوش شما خورده. این منطقه یکی از بخش‌های دیدنی طرقبه در شهرستان بینالود است. طرقبه چیزی حدود ۳۰ کیلومتر از مشهد دورتر است. این مسیر را در عرض نیم‌ساعت طی می‌کنید. از طرقبه تا نغندر فقط ۱۱ کیلومتر فاصله دارید. این مسیر در زمانی حدود ۷ دقیقه سپری می‌شود. به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت رانندگی از مشهد تا نغندر حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. پس از اینکه به نغندر رسیدید، چشم شما به درختان توت و طبیعت ییلاقی این منطقه روشن خواهد شد.

روستای نغندر چه پوشش گیاهی و جانوری دارد؟

رودخانه‌ای با آبی گوارا باغ‌های نغندر را سیراب می‌کند. این منطقه اقلیمی کوهستانی دارد و در گوشه‌و‌کنار آن باغ‌های سرسبز با میوه‌های خوشمزه مشاهده می‌شود. تا همین چند دهه پیش درخت‌های توت بیشترین پوشش گیاهی نغندر را تشکیل می‌دادند. وجود درخت توت در این منطقه شرایط را برای پرورش کرم ابریشم فراهم می‌کرد. جالب است بدانید نغندر از واژه نوغان به‌معنای کرم ابریشم گرفته شده. واژه «در» نیز که در انتهای نغندر وجود دارد، از دره وام گرفته است. با توضیحی که دادیم حتماً متوجه شده‌اید که نغندر معنای دره ابریشم می‌دهد.

عکس طبیعت روستای نغندر

نغندر در روزگاران قدیم یکی از مهم‌ترین مراکز پرورش کرم ابریشم در شمال شرق ایران بود. این روزها اوضاع تغییر کرده و محبوبیت این منطقه در میان گردشگران باعث شده تا نغندر به ییلاقی خوش‌آب‌وهوا با رستوران‌های درجه‌یک تبدیل شود. در این روستا دیگر خبری از ابریشم‌بافی نیست، اما پژواک صدای چرخ‌های ریسندگی قدیمی هنوز هم در گوشه‌و‌کنار نغندر بازتاب دارد. به غیر از باغ‌های میوه، غلات و بنشن در نغندر کاشته می‌شود . به لحاظ گستردگی جانوری نیز افزایش گردشگران در این منطقه باعث شده تا حیوانات غیراهلی به مناطق دورتر کوچ کنند. امروزه حدود هزار نفر روستایی باصفا و مهمان‌دوست در نغندر روزگار می‌گذرانند.

روستای نغندر چه امکانات گردشگری دارد؟

نغندر بی‌دلیل به یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد تبدیل نشده است. این منطقه در دامنه کوه بینالود قرار دارد و در ۴ فصل خدا زیبا و تماشایی است. از آنجایی که طبیعت‌گردی در روستاهای ایران امکانات خاصی نمی‌خواهد، در نغندر شاهد تمهیدات ویژه‌ای برای گشت‌و‌گذار در طبیعت نیستیم. از طرف دیگر با توجه به اینکه ییلاق های مشهد، بهشت شکم‌گردهاست، نغندر رستوران‌هایی با غذاهای خوشمزه‌ای دارد. در این رستوران‌ها انواع خوراکی‌های محلی و غذاهای ایرانی طبخ می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت امکانات اصلی نغندر در رستوران‌های این ییلاق جلوه پیدا می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم اگر سری به نغندر زدید، شیشلیک، چلوگوشت، آش لخشک و دیزی سنگی مخصوص مشهدی‌ها را در بهترین رستوران های نغندر امتحان کنید. از ما به شما نصیحت، در حین غذا خوردن مواظب انگشتان خود باشید!

از طبیعت زیبا و رستوران‌ های درجه‌یک نغندر که بگذریم، به قلعه‌ای قدیمی در این دیار می‌رسیم. این قلعه در بالاده نغندر قرار دارد. قلعه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم سال‌های بسیار دور دژی مستحکم بود و اهالی نغندر در برج‌و‌باروی آن از جان و ناموس خود دفاع می‌کردند. تاریخ‌شناسان زمان ساخت برج‌های دیدبانی نغندر را به دوران جنگ جهانی دوم نسبت می‌دهند. عده‌ای دیگر نیز بر این باور هستند که برج دیده‌بانی نغندر سال‌ها پیش از جنگ‌های جهانی ساخته شده است. مادر طبیعت در طول‌ سالیان دراز لطفی به این قلعه نداشته و این روزها خرابه‌ای از آن باقی نمانده است. با این حال اگر از علاقه‌مندان تاریخِ خراسان هستید، بازدید از قلعه برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

روستای نغندر چه زمانی از همیشه تماشایی‌تر است؟

عکس بازدید روستای نغندر

نغندر همانند دیگر مناطق ییلاقی مشهد، در فصل بهار از همیشه زیباتر است. درختان این منطقه در بهار هر سال نمایی تماشایی به نغندر می‌دهند. با این حساب اگر می‌خواهید بدانید نغندر چه زمانی از همیشه تماشایی‌تر است، اردیبهشت را به شما پیشنهاد می‌کنیم. از بهار که بگذریم، تابستان‌های نغندر هم حال‌و‌هوای خاص خودش را دارد و گردشگری در این فصل حسابی می‌چسبد. نغندر تا اواسط پاییز هم تماشایی است. پادشاه فصل‌ها که فرا می‌رسد، برگریزان زیبایی را در نغندر مشاهده می‌کنیم. این شرایط زمینه گشت‌و‌گذاری عاشقانه و ۲نفره در نغندر را فراهم می‌کند. پاییز که به زمستان می‌رسد، زیبایی‌های نغندر هم تمام می‌شود و آب‌و‌هوای سرد این منطقه جایی برای گشت‌و‌گذار در نغندر باقی نمی‌گذارد.

جاهای دیدنی اطراف روستای نغندر

نغندر منطقه‌ای باطراوت در دل رشته‌ کوه‌های بینالود است. این منطقه مساحت زیادی ندارد؛ اما به جاهای دیدنی اطراف مشهد نزدیک است. به لطف این ویژگی می‌توانید پس از اینکه گشتی در روستا و مناطق تماشایی نغندر زدید، راه جاهای دیدنی اطراف مانند روستای کنگ با فاصله‌ای حدود ۷.۵ کیلومتر، جاغرق با فاصله ۵ کیلومتر و شاندیز در حدود ۴.۸‌کیلومتری نغندر دیدین کنید. روستای عنبران در فاصله حدود ۸‌کیلومتری نغندر قرار دارد. منطقه خوش آب‌و‌هوای اَبرده هم یکی دیگر از جاهای نزدیک به نغندر شناخته می‌شود. جاهای دیدنی که به آن‌‌ها اشاره کردیم فاصله کمی با یکدیگر دارند. با این حساب چه بهتر که برنامه‌ای پُروپیمان برای گردش در جاهای دیدنی اطراف مشهد بریزید و در کنار بازدید از نغندر، آبادی‌های اطراف مشهد را هم حسابی ببینید.

روستای نغندر چه امکانات اقامتی دارد؟

عکس اقامت روستای کنگ

آب‌و‌هوای خوش و طبیعت سرسبز نغندر،‌ گردشگران را وسوسه می‌کند تا شب را در این منطقه به روز برسانند. خوشبختانه نغندر به لحاظ امکانات اقامتی نیز گردشگران را دست خالی نمی‌گذارد. در این منطقه چند سوئیت وجود دارد. امکانات این سوئیت‌ها شاید با بهترین هتل های مشهد قابل رقابت نباشند؛ اما برای گذران شب مناسب هستند. یکی از بهترین مکان‌ها برای اقامت در نغندر مجموعه پذیرایی سپیداران است. این مجموعه رفاهی، سوئیت و رستوران مجهزی پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. در این سوئیت‌ها امکاناتی مانند آشپرخانه و حمام نیز وجود دارد. اگر هم می‌خواهید در سفر به مشهد حسابی خودتان را تحویل بگیرید، می‌توانید در یکی از هتل‌های درجه‌یک اطراف نغندر اقامت کنید. از آنجایی که نغندر فاصله چندانی با مشهد ندارد، اقامت در مرکز شهر مشهد نیز شما را چندان از نغندر دور نمی‌کند.

روستای نغندر از کدام‌ راه خوش‌مسیرتر است؟

برای رسیدن به نغندر باید در هر کجای مشهد که هستید، راه بلوار وکیل آباد را در پیش بگیرید تا به طرقبه برسید. از این مسیر که گذشتید به سد چالیدره می‌رسید. پس از عبور از چالیدره چشم‌ شما به جمال زیبای نغندر روشن می‌شود. جالب است بدانید در راه‌های ارتباطی مشهد، نغندر نقش شاهراه ییلاق‌های این منطقه را ایفا می‌کند. پس از نغندر، به کنگ می‌رسید. این مسیر سرسبز در پایان به روستای زشک ختم می‌شود. به لحاظ جغرافیایی نغندر میان طرقبه و کنگ وجود دارد. به لطف این شرایط اگر وسیله شخصی ندارید، می‌توانید سراغ اتوبوس‌های نغندر را در پایانه وکیل‌آباد بگیرید.

روستای نغندر با رستوران‌های درجه‌یک و آب‌و‌هوایی دلپذیر، بهشت شکم‌گردها و تفرجگاه طبیعت‌دوست‌هاست. این روستا بی‌دلیل به یکی از جاهای دیدنی مشهد تبدیل نشده و گردشگری را سراغ نداریم که با کوله‌باری از خاطره‌های خوش از نغندر به دیار خود باز نگردد. مطمئن هستیم تعریف‌و‌تمجید‌هایی که از نغندر داشتیم شما را به این فکر خواهد افتاد که در اولین فرصت سری به مشهد بزنید و ییلاق‌گردی کنید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از آن دسته عاشقان سفر هستید که اطلاعات سودمندی از جاهای دیدنی مشهد دارند، این اطلاعات را در قسمت نظرات با ما و دیگر مخاطبان ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

استان خراسان رضوی، مشهد، ۱۰ کیلومتری طرقبه

این منطقه اقلیمی کوهستانی دارد و در گوشه‌و‌کنار آن باغ‌های سرسبز با میوه‌های خوشمزه مشاهده می‌شود.

چشمگیرترین ویژگی‌ گردشگری نغندر، رستوران‌های درجه‌یک این منطقه با غذاهای خوشمزه هستند.

مجموعه پذیرایی سپیداران نغندر امکانات رفاهی مناسبی برای اقامت در این منطقه دارد.

بهار بهترین زمان برای گشت‌و‌گذار در نغندر است. اردیبهشت‌های نغندر از همیشه زیباتر است و تابستان‌های این منطقه برای شب‌نشینی‌های گردشگران پیشنهاد می‌شود.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.