راهنمای سفر به پارس آباد | قطب کشاورزی و دامداری ایران

0

حتی افرادی که در حوزه گردشگری نیز فعالیت دارند هم برخی شهرهای زیبای ایران را نمی‌شناسند. هر وجب از خاک این کشور، جاذبه‌ای زیبا را در خود جای می‌دهد. امروز قصد داریم تا با هم به یکی از شهرهای زیبای استان اردبیل سفر کنیم که کمتر شناخته‌شده است. با ما همراه باشید تا شهر زیبای پارس آباد را بهتر بشناسید و از سفر به آن نهایت لذت را ببرید. این شهر به‌حدی زیباست که دراسرع‌وقت اقدام به خرید بلیط هواپیما پارس آباد می‌کنید و عازم این شهر می‌شوید.

فهرست مطالب

پارس آباد کجاست؟

پارس آباد، معروف به پارس آباد مغان، دومین شهر بزرگ استان اردبیل از نظر جمعیت در بخش شمال غربی ایران است. این شهر در فاصله 220کیلومتری اردبیل قرار دارد.

طبیعت پارس آباد

عکس طبیعت پارس آباد

پارس آباد منطقه‌ای در جلگه‌ای هموار و با آب‌وهوایی معتدل و کمی گرم قرار دارد. وجود خاک حاصلخیز و شرایط مناسب آب‌وهوایی باعث شده تا کشاورزی در این منطقه رونق بسیاری داشته باشد. به همین خاطر در هر وجب از این خاک می‌توانید شاهد پوشش گیاهی بسیار متنوع و متراکمی باشید. خاک حاصلخیز و مناسب آب کافی باعث شده تا پارس آباد جزو بهترین مناطق کشور از نظر تولیدات کشاورزی باشد. به همین خاطر اکثر مردم پارس آباد نیز در مشاغل مرتبط با کشاورزی مشغول به کار هستند. زمانی که از بالا به پارس آباد نگاهی بیندازید، تا چشم کار می‌کند فقط دشت‌های وسیع تحت کشت دیده می‌شود.

 

عکس طبیعت پارس آباد

مناظر این شهر خیره‌کننده هستند و هوایی دلپذیر در آن جریان دارد. به لطف پوشش گیاهی انبوه، حیوانات متعددی نیز پارس آباد را برای زندگی انتخاب کرده‌اند. در اطراف شهر می‌توانید شاهد حضور پرندگان کوچک و بزرگ مختلف همانند کبک باشید. همچنین حیواناتی همانند روباه، خرگوش و شغال نیز در طبیعت اطراف پارس آباد مشغول زندگی هستند.

بهترین زمان سفر به پارس آباد

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

پارس آباد با وجود آنکه بخشی از استان اردبیل به حساب می‌آید؛ اما ارتفاع کمی از سطح دریا دارد. ارتفاع این شهر از سطح دریا به حدود 30 متر می‌رسد. همین موضوع باعث شده تا پارس آباد دارای آب‌وهوای گرمسیری باشد. تابستان‌های پارس آباد گرم است و طاقت مسافران را سر می‌آورد. پس بهتر است تابستان را برای سفر به این شهر انتخاب نکنید. از اوایل پاییز هوا به‌تدریج ملایم می‌شود. دیگر آفتاب جانی ندارد و تابش آن دیگر سوزنده نیست. در فصل پاییز تمامی مزارع برای خواب زمستانی آماده می‌شوند. طبیعت رنگ می‌بازد و از ترس زمستان به هزاران رنگ در می‌آید. پاییز فصلی زیبا و عاشقانه برای سفر به پارس آباد به حساب می‌آید.

عکس بهترین زمان سفر به پارس آباد

زمستان‌های پارس آباد چندان سرد نیست. البته در این فصل با وجود آنکه گرمای هوا کمتر شده؛ اما از تماشای سرسبزی و زیبایی دشت‌های وسیع پارس آباد بی‌نصیب می‌مانید. از اوایل بهار طبیعت بی‌جان، با نفس مسیحای بهار، جان دوباره می‌گیرد. درختان شکوفه می‌دهند. گل‌ها سر از خاک بیرون می‌آورند و رودها پرآب می‌شوند. بسیاری از مسافران بر این باور هستند که بهار بهترین زمان سفر به پارس آباد محسوب می‌شود. پس اگر شما نیز قصد سفر به پارس آباد را دارید، بهتر است بهار یا پاییز را برای سرتان انتخاب کنید.

جاهای دیدنی پارس آباد

  • دشت مغان

اگر اهل ایرانگردی باشید، حتماً نام دشت مغان به گوشتان خورده است. دشت مغان از جمله زیباترین دشت‌های ایران به حساب می‌آید. در بسیاری از منابع زمانی که قصد داشته باشند دشتی زیبا را توصیف کنند، آن را به دشت مغان تشبیه می‌کنند. این دشت بزرگ‌ترین دشت بین کشور آذربایجان و استان اردبیل به حساب می‌آید. دشت مغان در بخش غربی دریای خزر قرار دارد. دشت مغان در زمین‌های هموار کنار رود ارس قرار دارد. بخش انتهای دشت به مناطق مرتفع و کوهستانی برخورد می‌کند. به همین خاطر می‌توانید شاهد مناظر خیره‌کننده از ترکیب دشت و کوهستان باشید. در فصل بهار تمام دشت پوشیده از گل‌های شقایق سرخ می‌شود. این دشت منطقه‌ای مناسب برای کشاورزی و دامداری به حساب می‌آید.

  • رودخانه ارس

عکس رودخانه ارس پارس اباد

رودخانه ارس جزو بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رودهای مرزی ایران است. این رودخانه بیش از هزار کیلومتر طول دارد. ارس از کوه‌های بینگول داغ ترکیه سرچشمه می‌گیرد. سپس مسیر خود را ادامه می‌دهد و از کشورهای ترکیه، ارمنستان، ایران و آذربایجان عبور می‌کند. بسیاری از جنگل‌های حاشیه این رود، سرسبزی و آبادانی خود را مدیون ارس هستند. در مسیر رودخانه ارس پوشش گیاهی خاص و منحصر‌به‌فردی وجود دارد. اگر عاشق پیاده‌روی در طبیعت هستید، بهتر است امتداد مسیر رودخانه را ادامه دهید و از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید. توجه داشته باشید که بسیاری از حیوانات منطقه برای رفع تشنگی به کنار رودخانه می‌آیند. پس مراقب باشید که آن‌ها از وجود شما احساس خطر نکنند.

  • روستای گردشگری اولتان

روستای گردشگری اولتان جزو مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی پارس آباد به حساب می‌آید. این روستان در حاشیه جنوبی رود ارس و 15کیلومتری مرکز شهر قرار دارد. روستای گردشگری اولتان جزو قدیمی‌ترین روستاهای منطقه به حساب می‌آید و دارای محوطه‌های تاریخی متعدد است. روستای گردشگری اولتان طبیعی بکر و تماشایی دارد و همین موضوع سالانه صدها گردشگر را به‌سمت خود جذب می‌کند. در این روستا اقامتگاه‌های بوم‌گردی متعدد وجود دارند. پس می‌توانید با اقامت در آن‌ها، از طبیعت بکر و تماشایی حاشیه ارس لذت ببرید. سکوت در روستا حاکم است. گاهی صدای زنگوله گردن دام‌ها را می‌شنوید که مشغول چرا هستند. صبح با صدای پرندگان بیدار می‌شوید و عطر خوش نان محلی به مشامتان می‌خورد. اقامت در این روستا بهترین تجویز برای رفع استرس و اضطراب زندگی شهری است.

تاریخچه پارس آباد

عکس تاریخچه پارس آباد

درباره تاریخچه پارس آباد، روایات ضدونقیض بسیاری وجود دارد. برخی افراد بر این باور هستند که قدمت این شهر به دوران ساسانی بازمی‌گردد. برخی دیگر آن را به دوران اتابکان نسبت می‌دهند. بعضی دیگر معتقدند که قدمت تمدن در پارس آباد به دوران ایلامیان بازمی‌گردد. در هر صورت با توجه به شرایط مطلوب زندگی در منطقه پارس آباد، احتمال بسیاری وجود دارد که تمدن‌های قدیمی در این منطقه زندگی می‌کردند. وجود منابع آب کافی و خاک حاصلخیز دو عامل اصلی ایجاد تمدن در هر منطقه‌ای به شمار می‌آیند. پس می‌توان احتمال داد که قدمت حضور تمدن بشری در این منطقه به هزاران سال پیش بازمی‌گردد.

اگر بخواهیم درباره تاریخی که ما از پارس آباد می‌دانیم صحبت کنیم، باید به سال 1330 بازگردیم. سال 1330 و در دوران پهلوی دوم، روستای پارس آباد از نظر تقسیمات کشوری به شهر تبدیل شد. پیش از آن پارس آباد روستایی کوچک با چندصد نفر جمعیت بود. از زمانی که پارس آباد به شهر تبدیل شد، امکانات مختلفی را به آن اختصاص دادند. از‌این‌رو به‌تدریج اقتصاد و کشاورزی این شهر رونق پیدا کرد و به یکی از قطب‌های بزرگ کشاورزی و دامداری در ایران تبدیل شد.

پارس آباد جزو شهرهای مرزی کشور به حساب می‌آید. این شهر در دوران مختلف به‌دلیل موقعیت استراتژیک خاص، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. به همین خاطر می‌توانیم شاهد حضور بناهای تاریخی مختلف نیز در این منطقه باشیم. برخی ابنیه تاریخی یادگار دوران صفوی و برخی دیگر باقی‌مانده از دوران ایلخانی هستند. البته کاوش‌های فراوانی در این منطقه انجام نداده‌اند. به امید آنکه در آینده نزدیک با کاوش‌های بیشتر، پرده از اسرار این شهر برداشته شود.

بناهای تاریخی و مذهبی پارس آباد

  • قلعه اولتان

قلعه اولتان جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی پارس آباد و بناهای تاریخی این شهر است. قدمت این قلعه هنوز دقیقاً مشخص نیست؛ اما می‌تواند حدس زد که حداقل حدود 800 سال قدمت داشته باشد. اولتان را از سنگ، ساروج و گل ساخته‌اند. این قلعه آسیب بسیاری دیده است؛ اما هنوز هم می‌توان از بخش‌های مختلف آن دیدن کرد. اولتان جزو قلعه‌های بزرگ تاریخی ایران به حساب می‌آید. این قلعه حدود 320هزار مترمربع وسعت دارد. بر اساس روایات تاریخی، اولتان دارای کاربری مسکونی بوده است. دور تا دور قلعه دیوارهای مرتفع و ضخیم و برج‌های نگهبانی مرتفع به چشم می‌خورد. قلعه شامل بخش‌های مختلفی می‌شد؛ اما متأسفانه اکثر بخش‌های آن از بین رفته است.

  • برج قارلوجا

برج قارلوجا از دیگر بناهای تاریخی پارس آباد است که تاریخ این خطه را روایت می‌کند. بخش‌های بسیاری از این برج آسیب دیده و ریخته است. به همین خاطر نمی‌توان تخمین زد که در گذشته برج قارلوجا چند متر ارتفاع داشته است. در حال حاضر فقط 5 متر از این برج باقی مانده و همین 5 متر نیز در خطر نابودی است. از نظر معماری، برج قارلوجا به شکل 8ضلعی ساخته شده و هر ضلع آن حدود 1.75متر طول دارد. درباره کاربری برج قارلوجا نظرات مختلف مطرح می‌شود. برخی بر این باور هستند که یکی از بزرگان ایلخانیان مغول در این محل به خاک سپرده شده است. برخی دیگر بر این باور هستند که قارلوجا، یک برج دیده‌بانی بوده است. شاید هم از این برج برای راهنمای مسافران یا نظارت بر مسیرهای بازرگانی استفاده می‌کردند. برای بازدید از این برج باید خودتان را به مسیر خمارلو – اصلاندوز برسانید.

  • تپه نادری

عکس تپه نادری پارس اباد

تپه نادری جزو مهم‌ترین جاهای تاریخی پارس آباد است. این تپه در بخش جنوبی شهر اصلاندوز از توابع شهرستان پارس آباد قرار دارد. تپه نادری دارای حدود 30 متر ارتفاع است و قدمت این تپه به هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد بازمی‌گردد! در کاوش‌های انجام‌شده طی سال‌های اخیر، آثاری متعلق به دوران پارتیان و پیش از آن یافت شده است. در اصل می‌توان گفت که این تپه جزو قدیمی‌ترین مناطق تاریخی دنیا به حساب می‌آید. جالب است بدانید نادر شاه افشار، پادشاه قدرتمند ایرانی نیز روی همین تپه تاج‌گذاری کرد. به همین خاطر تپه نادری اهمیت تاریخی بسیاری دارد.

فرهنگ و هنر

بر اساس آخرین سرشماری انجام‌شده در سال 1395، حدود 93هزار نفر در شهر پارس آباد مشغول زندگی هستند. همان طور که در بخش‌های ابتدایی مقاله اشاره کردیم، وجود خاک حاصلخیز باعث شده تا کشاورزی و زراعت در این منطقه رونق داشته باشد. به همین خاطر پارس آباد جزو مهم‌ترین بنگاه‌های معاملاتی محصولات زراعی در ایران و خاورمیانه به حساب می‌آید. وجود محصولات کشاورزی فراوان باعث شد تا کارخانه‌های مرتبط با محصولات کشاورزی راهی پارس آباد شوند و در این شهر زیبا سرمایه‌گذاری کنند. در این شهر انواع محصولات زراعی از قبیل پنبه، ذرت، چغندرقند، گندم، برنج هاشمی، جو، حبوبات، کنجد، دانه‌های روغنی، بادام‌زمینی، انواع میوه‌جات و سیر عمل می‌آید.

به همین خاطر انواع کارخانه‌‌های تولید قند، کمپوت‌سازی، رب‌سازی، پنبه پاک‌کنی، تولید خوراک دام، ساخت بذر پروسس میوه و کارگاه‌های تولید لبنیات تأسیس شده‌اند. در حقیقت با وجود چنین شرایطی، کمتر کسی در شهر پارس آباد بیکار می‌ماند. هر کس روی باغ و زمین خود کار می‌کند یا در کارخانه‌های این شهر مشغول به کار هستند. جالب است بدانید حتی از شهرهای اطراف استان اردبیل نیز برای کار به پارس آباد مهاجرت می‌کنند.

مردم شهر پارس آباد را بیشتر عشایر تشکیل می‌دهد. بد نیست بدانید عشایری که در این شهر ساکن هستند، جزو قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین طایفه مغان هستند. این شهر عمدتاً از سه طایفه بزرگ پیرایواتلو، گیگلو و حسین حاجیلوبه وجود آمده است. مردم شهر همگی مسلمان و اکثر شیعه هستند و به زبان ترکی آذربایجانی صحت می‌کنند. بد نیست بدانید با وجود آنکه پارس آباد شهر تازه‌تأسیس و نسبتاً کوچکی است؛ اما چندین و چند مؤسسه آموزش عالی و دانشگاه در آن به چشم می‌خورد. پرطرف‌دارترین رشته دانشگاهی در این شهر نیز رشته‌های مرتبط با کشاورزی است.

اقامت در پارس آباد

اگر قصد اقامت در پارس آباد را دارید، می‌توانید به هتل طاووس، هتل شرفی و هتل رستوران ارسباران مراجعه کنید. این سه جزو بهترین هتل‌های پارس آباد هستند. البته باید در نظر بگیرید که پارس آباد شهر چندان بزرگی نیست.

رستوران در پارس آباد

  • پیتزای لذیذ: پارس آباد، امام خمینی، خیابان امام خمینی، خیابان نسیمی؛
  • رستوران ایتالیایی کارامل: پارس آباد، امام خمینی، خیابان نسیم، خیابان امام خمینی؛
  • رستوران هتل ارسباران: پارس آباد، فرهنگیان، خیابان نسیمی، خیابان امام خمینی.

سوغات پارس آباد

  • انواع میوه؛
  • کمپوت؛
  • قند؛
  • دانه‌های روغنی؛
  • محصولات کنجدی.

مسیر دسترسی

جالب است بدانید با وجود آنکه پارس آباد شهر کوچک و کم‌جمعیتی است؛ اما به لطف رونق صنعت کشاورزی، فرودگاهی اختصاصی در سال 1353 در این شهر افتتاح شده است. برای مدتی فرودگاه این شهر فعالیت نمی‌کرد؛ اما مجدداً از سال 1396، فعالیت فرودگاه را از سر گرفتند. به همین خاطر در صورت تمایل می‌توانید با کمک هواپیما در کمترین زمان ممکن به این شهر زیبا سفر کنید. در صورتی که اهل سفرهای جاده‌ای هستید، باید بدانید که پارس آباد در فاصله 220 کیلومتری اردبیل، 800کیلومتری تهران و 5کیلومتری مرز آذربایجان قرار دارد. پس اگر از شهرهای مرکزی ایران عازم این سفر هستید، باید صابون مسیری طولانی را به جامه خود بزنید. با خرید بلیط اتوبوس پارس آباد، می‌توانید با حداقل هزینه به این شهر سفر کنید. البته کمی باید صبوری داشته باشید.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره پارس آباد چیست؟ به نظرتان کدام یک از شهرهای ایران همانند پارس آباد پتانسیل کافی برای تبدیل‌شدن به قطب کشاورزی ایران را دارند؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

پارس آباد یکی از شهرهای استان اردبیل است که در فاصله 220 کیلومتری از شهر اردبیل قرار دارد.

بهار بهترین زمان سفر به پارس آباد محسوب می‌شود.

انواع محصولات کشاورزی بهترین سوغات این شهر محسوب می‌شوند.

رستوران هتل ارسباران بهترین رستوران پارس آباد است.

هتل ارسباران بهترین هتل پارس آباد است.

استان اردبیل

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.