باغ ایرانی تهران | بهشتی در دل شلوغی پایتخت 

0
اسم تهران شاید کمی بد در رفته باشد. همه این شهر را به شهر شلوغی و دود می‌شناسند. البته که حق دارند. این شهر در اکثر مواقع بسیار شلوغ است؛ اما دلیل نمی‌شود تا باغ‌های زیبا و جاذبه‌های عاشقانه و تماشایی نداشته باشد. درست زیر همین آلودگی و شلوغی، باغی زیبا با نام بوستان ایرانی جا خوش کرده است. در شهری که از شلوغی صدا به صدا نمی‌رسد، پرندگان برای خود لانه گزیده‌اند و مشغول زندگی زیبای خود هستند. درست جایی که تصور نمی‌کنید، می‌توانید شاهد این حجم از آرامش و سکوت باشید. باغ ایرانی ونک جایی برای آرامش در پایتخت است. اگر شما هم مثل ما کنجکاو هستید، بیایید با هم همراه شویم تا باغ ایرانی تهران را بهتر بشناسیم. با ما همراه باشید تا بوستان باغ ایرانی ده ونک تهران را به لیست جاهای دیدنی تهران و برنامه سفرتان اضافه کنید.

 بوستان ایرانی تهران کجاست؟

عکس موقعیت بوستان ایرانی ده ونک تهران

باغ ایرانی تهران در محله ده ونک و شمال تهران قرار دارد. برای دسترسی به این بوستان زیبا باید خودتان را به خیابان شیخ بهایی برسانید. از آنجا وارد 20متری پیروزان شوید. در یکی از کوچه‌های این 20متری با نام کوچه شهید صابری، بوستان ایرانی تهران جا خوش کرده است.

معرفی بوستان ایرانی ده ونک تهران

عکس معرفی بوستان ایرانی ده ونک تهران

بوستان ایرانی ده ونک تهران در زمینی به مساحت 3.4 هکتار قرار دارد. بیش از 2 هکتار از این باغ را به فضای سبز اختصاص داده‌اند. در این باغ می‌توانید شاهد درختانی باشید که بین 150 تا 250 سال قدمت دارند. این یعنی برخی آن‌ها به دوران قاجار باز می‌گردد. در این بوستان زیبا می‌توانید شاهد درختان متعددی باشید. در ادامه شما را هرچه بیشتر با این باغ تماشایی آشنا می‌کنیم.
  • تاریخچه باغ ایرانی ونک

عکس تاریخچه باغ ایرانی ونک

این باغ و بوستان بزرگ و تماشایی، به یکی از خاندان‌های معروف دوره قاجار تعلق داشته است. این باغ همراه با عمارت بزرگ آن متعلق به فردی با نام میرزا حسن‌خان مستوفی‌الممالک‌ بود. وی فرزند بزرگ میرزا یوسف‌خان مستوفی‌ بود. میرزا حسن خان با دختر یکی از قبایل مهم کرد ازدواج کرده بود. پس به‌صورت کلی می‌توان گفت که خانواده مستوفی‌الممالک‌ از جمله خانواده‌های بسیار پرنفوذ و قدرتمند ایران بودند. در بسیاری از رویدادهای مهم سیاسی آن دوران، نام خاندان مستوفی‌الممالک‌ به چشم می‌خورد. با توجه به اینکه مستوفی‌الممالک‌ خاندان بزرگی بودند، زمین‌های بسیاری در منطقه شمال تهران و ده ونک داشتند. جالب است بدانید که پدر میرزا حسن، اراضی ده ونک را به‌صورت مستقیم از ناصرالدین شاه قاجار خریداری کرد. پس از مدتی چند رشته قنات در آن حفر کرد تا اراضی بدون آب و علف، به باغ و بوستانی زیبا تبدیل شود.
  • معماری باغ ایرانی

عکس تابلو عبارت بوستان مهندس علی مختاری

وقتی که قصد ورود به باغ ایرانی تهران را داشته باشید، حتماً با یک تابلو رو‌به‌رو می‌شوید. روی این تابلو عبارت «بوستان مهندس علی مختاری» به چشم می‌خورد. حتماً کنجکاو می‌شوید که مهندس علی مختاری چه کسی بوده است و چه ارتباطی با این باغ دارد؟ آیا این باغ به او تعلق داشته است؟ خب در بخش قبلی اشاره کردیم که باغ ایرانی به خاندان مستوفی‌الممالک‌ تعلق داشته است. این باغ و بوستان بعد مرگ میرزا حسن مستوفی‌الممالک‌ سال‌ها بدون مالک باقی ماند. حتی در دوران پهلوی هم برای مدتی به آن توجهی نکردند. بعد از مدت‌ها، فردی با نام مهندس علی مختاری دست به کار شد و این باغ را به شکلی که امروز شاهد آن هستیم در آورد. وی تلاش بسیاری کرد تا در طراحی و ساخت این باغ، تمامی معیارها و اصول معماری سنتی باغ حفظ شود.

ورودی و خروجی‌های بوستان ایرانی

عکس ورودی و خروجی‌ بوستان ایرانی

بوستان ایرانی دارای چند ورودی و خروجی است. ورودی و خروجی اصلی این باغ در بخش جنوبی آن قرار دارد. علاوه‌بر دروازه ورودی جنوبی، در بخش شرقی و غربی این باغ نیز دو ورودی به چشم می‌خورد.

بخش‌های مختلف باغ ایرانی

باغ ایرانی بخش‌های مختلفی دارد. در این باغ می‌توانید از بخش‌های مختلف که به‌صورت تفکیک‌شده هستند دیدن کنید. پس برای آنکه بازدید شما کامل باشد و بتوانید از اوج زیبایی این باغ بهره‌مند شوید، باید تمام بخش‌های آن را به تفکیک بشناسید. در ضمن باید بدانید به غیر از بخش‌هایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، باغ‌های ایرانی این بوستان زیبا را به 11 بخش مختلف تقسیم کرده‌اند. این باغ‌ها دارای نام‌های طبیعت، بی‌کرانگی، شعر، باغ درون، بهشت یک و دو، آرامش، تنهایی، دو رنگ، اسطوره و خاطره هستند. این باغ دارای دو محور اصلی است که چنارستان و سروستان نام دارد.
  • ورودی های باغ

عکس ورودی های باغ ایرانی تهران

همان طور که اشاره کردیم، باغ ایرانی دارای چند ورودی مختلف است. ورودی اصلی باغ در بخش جنوبی آن قرار دارد. دو ورودی در بخش شرقی و غربی نیز به چشم می‌خورد. در ورودی‌های شرقی و غربی، می‌توانید شاهد سازه‌های آجری و مشبک باشید که دارای معماری بسیار زیبایی هستند. در این سازه‌های آجری، دو لوستر سبزرنگ به چشم می‌خورد که ارزش بسیاری دارند. اگر به‌دنبال گرفتن عکس‌های یادگاری هستید، سرتان را بالا بگیرید تا شاهد این لوسترهای زیبا باشید.
  • حوض و فواره ها

عکس حوض و فواره ها باغ ایرانی تهران

در داخل باغ می‌توانید شاهد چند حوض فیروزه‌ای با فواره‌های زیبا باشید. در میان این حوض‌ها نیز آبراه‌های متعددی وجود دارد. دور این حوض‌ها و آبراه‌ها حفاظ وجود ندارد؛ پس در صورتی که همراه با فرزندان دلبند خود از این باغ دیدن می‌کنید، مراقب آن‌ها باشید تا در حوض نیفتند. این حوض‌ها از آب قنات‌هایی تأمین می‌شود که قدمت آن‌ها به دوران قاجار باز می‌گردد. آب حوض‌ها بسیار خنک و گوارا است؛ پس در فصل تابستان می‌توانید دست و صورت خود را با آب این حوض بشویید و خنک شوید. در این باغ مجموعاً شش فواره و آبنمای مختلف وجود دارد.
  • کوشک اصلی

عکس کوشک اصلی باغ ایرانی تهران

کوشک اصلی همان عمارتی است که به دست مستوفی‌الممالک‌ ساخته شده بود. این کوشک در بخش شمالی و انتهای باغ قرار گرفته است. در گذشته از این عمارت برای اقامت خاندان مستوفی‌الممالک‌ استفاده می‌کردند. بعد از آنکه باغ را به‌صورت کامل دوباره بازسازی کردند، این عمارت را به یک کافه رستوران سنتی تبدیل نمودند. بعد از مدتی این کافه رستوران بسته شد. سپس آن را به کتابخانه اهدایی رهبر معظم تبدیل کردند. این عمارت دارای معماری بسیار زیبایی است. با تماشای معماری این عمارت می‌توانید شاهد المان‌های خاص معماری دوران قاجار باشید. کوشک اصلی از نظر معماری، یک اثر هنری به حساب می‌آید. کسانی که به تماشای معماری سنتی دوران قاجار علاقه‌مند هستند، قطعاً از تماشای این عمارت لذت خواهند برد. این کتابخانه دارای دو بخش مجزا برای بانوان و آقایان است. پس بهتر است در بازدید از باغ ایرانی تهران، سری هم به این کتابخانه بزنید.
  • طاق میانی

در میان این باغ، طاقی ایرانی به سبک معماری قاجاری نیز به چشم می‌خورد. قدمت این طاق به دوران قاجار باز می‌گردد. اگر قصد بازدید از بوستان ایرانی تهران را دارید، حتماً باید کنار این طاق میانی و زیبا چند عکس یادگاری بگیرید. این طاق جزو قدیمی‌ترین بخش‌های بوستان ایرانی به حساب می‌آید.
  • کتابخانه

همان طور که اشاره کردیم، کوشک یا همان عمارت اصلی این باغ که در بخش شمالی آن قرار دارد را به کتابخانه تبدیل کرده‌اند. این کتابخانه دارای کتاب‌های بسیار ارزشمند است که از جانب رهبر معظم انقلاب به آن اهدا شده است. علاقه‌مندان نیز می‌توانند به‌صورت رایگان از کتاب‌های این کتابخانه استفاده کنند. البته برای آنکه بتوانید کتابی از کتابخانه خارج کنید، باید عضو کتابخانه شوید. در غیر این صورت مطالعه و استفاده از کتاب‌ها در داخل محیط کتابخانه بلامانع خواهد بود.

 پوشش گیاهی باغ ایرانی

عکس  پوشش گیاهی باغ ایرانی

چند پاراگراف قبل اشاره کردیم که این باغ در زمینی به مساحت 3.4 هکتار  قرار دارد. بیش از 2هکتار از این باغ را فضای سبز پوشانده است. در این باغ درختانی بسیار قدیمی و پربار وجود دارند. عمر برخی این درختان به بیش از 150 تا 250 سال می‌رسد. در این باغ می‌توانید شاهد درختانی از قبیل اقاقیا، زبان گنجشک، نارون، سرو، چنار، گردو، خرمالو، توت و انار باشید. تمامی این درختان از استخر یا همان حوض اصلی سیراب می‌شوند. به همین خاطر همیشه سرسبز و زیبا هستند. علاوه‌بر درختان کهنسال می‌توانید شاهد انواع برگ بو، برگ نو، شیر خشت، پیراکانتا، نسترن، انواع رز، بوته‌های فصلی و البته باغ لاله‌های زیبا و رنگارنگ باشید. پوشش گیاهی این باغ بسیار زیبا و رنگارنگ است. در فصل بهار می‌توانید اکثر رنگ‌های طبیعت را در این باغ زیبا ببینید.

 امکانات تفریحی باغ ایرانی

عکس فضای بازی کودکان باغ ایرانی

در گذشته داخل باغ ایرانی تهران، یک کافه رستوران سنتی وجود داشت. این کافه رستوران دارای طرفداران بسیاری بود؛ اما به دلایلی، این کافه رستوران تعطیل شد و جای خود را به کتابخانه داد. در حال حاضر می‌توانید از زمین بازی برای سرگرمی کودکان خود استفاده کنید. این زمین بازی بخشی اختصاصی از باغ ایرانی به حساب می‌آید. تصور کنید که در چنین باغ زیبایی، کودکان شما مشغول تفریح و بازی باشند. در این زمین بازی امکان استفاده از وسایل تفریحی مختلف وجود دارد. به غیر از زمین بازی کودکان، یک زمین ورزشی خانوادگی در این پارک تعبیه شده است. این زمین بازی در بخش غربی باغ قرار دارد. در این بخش می‌توانید همراه اعضای خانواده، از ورزش و تفریح لذت ببرید.
در بخش‌هایی از پارک، آلاچیق و البته سکوهایی مخصوص استراحت تعبیه شده است. در این آلاچیق‌ها می‌توانید کنار اعضای خانواده بنشینید، گل بگویید و گل بشنوید. خوشبختانه امکان استفاده از زیرانداز در این باغ وجود دارد. پس می‌توانید زیلو و زیرانداز بیندازید، روی آن بنشینید، استراحت کنید و از فضای زیبای باغ لذت ببرید. البته در نظر داشته باشید که امکان روشن کردن آتش و برپایی چادر در این آلاچیق‌ها وجود ندارد. در نهایت در برخی قسمت‌های این باغ، سرویس‌های بهداشتی متعدد نیز وجود دارند. در این سرویس‌های بهداشتی، تجهیزات برای افراد ناتوان و کم‌توان نیز در نظر گرفته شده است. همچنین با مراجعه به نمازخانه می‌توانید نمازتان را هم بخوانید.

جاهای دیدنی نزدیک به باغ ایرانی

  • میدان ونک

عکس میدان ونک

شاید از نظر بسیاری افراد، میدان ونک یک جای دیدنی نباشد؛ اما باید بدانید که بسیاری از مراکز خرید تهران در نزدیکی همین میدان قرار دارند. مراکز خرید بسیار بزرگ و پاساژهای لوکس بسیاری را می‌توانید در نزدیکی میدان ونک پیدا کنید. این مراکز خرید شاید برای خرید سوغات تهران مناسب نباشند؛ اما برخی خرید لباس شب زنانه جان می‌دهند. اگر مراسمی در پیش دارید و به‌دنبال خرید لباس مجلسی زنانه هستید، حتماً چند ساعتی را در میدان ونک بگردید. قطعاً می‌توانید کارهای شیک و بسیار زیبایی را تهیه کنید. در ضمن فراموش نکنید که قیمت این مراکز خرید کمی گران است.
  • پارک ملت

عکس پارک ملت

پارک ملت از جمله معروف‌ترین و بزرگ‌ترین پارک های تهران به حساب می‌آید. همچنین باید بدانید که این پارک را در فهرست قدیمی‌ترین پارک‌های تهران نیز قرار می‌دهند. پارک ملت بسیار بزرگ است و می‌توانید برای پیاده‌روی و وقت‌گذرانی روی آن حساب کنید. در نزدیکی این پارک نیز انواع کافه رستوران و بستنی‌فروشی فعالیت می‌کنند. این پارک دارای دریاچه‌ای زیباست که برای وقت‌گذرانی و استراحت جان می‌دهد. خلاصه بد نیست بعد از باغ ایرانی تهران، سری به پارک ملت بزنید.
  • میدان تجریش

نمایی از میدان تجریش

میدان تجریش از جمله زیباترین میادین تهران است. این میدان جزو قدیمی‌ترین میدان‌های تهران نیز به حساب می‌آید در گذشته دور، منطقه تجریش به نوعی منطقه ییلاقی خارج شهر به حساب می‌آمد. دور تا دور این میدان، انواع رستوران های تهران و مراکز خرید متعدد به چشم می‌خورند؛ پس بهتر است کمی در این میدان وقت‌ بگذرانید و از بافت سنتی تهران دیدن کنید.
  • بازار تجریش

نمایی از بازار تجریش

بازار تجریش از جمله زیباترین بازارهای قدیمی تهران است. این بازار در ضلع جنوب‌شرقی میدان تجریش قرار دارد. وقتی که وارد این بازار می‌شوید، فراموش می‌کنید که چند ساعت پیاده‌روی کرده‌اید. مغازه‌های این بازار بسیار متنوع هستند. در بخش ابتدایی بازار تجریش، انواع میوه فروشی با میوه‌های خاص ایرانی و استوایی را مشاهده خواهید کرد. این مغازه‌ها در سطح تهران بسیار مشهور هستند. در حقیقت همین مغازه‌ها رنگ و لعاب خاصی به بازار تجریش می‌دهند. وقتی وارد بافت سنتی بازار می‌شوید، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود. از انواع مغازه لباس‌فروشی تا ادویه یا کیف و کفش در این بازار وجود دارند. البته باید بدانید که هم راستا با بازار تجریش در خیابان شهید باهنر نیز انواع مغازه وجود دارند. پس می‌توانید از یک سر وارد بازار شوید، از خیابان باهنر بیرون بیایید و مسیر را از کنار این مغازه‌ها به‌سمت میدان تجریش بازگردید.
  • دربند

تصویری از دربند

دربند تهران از جمله معروف‌ترین جاهای دیدنی ییلاقی تهران است. این منطقه در بخش شمالی تهران و بالای میدان تجریش قرار دارد. اگر وسیله نقلیه نداشته باشید هم می‌توانید با تاکسی از میدان تجریش خودتان را به دربند برسانید. دربند حال و هوای خاصی دارد. حتی با دیدن عکس‌های آن هم دلتان می‌خواهد تا سری به دربند بزنید. انواع سفره‌خانه و رستوران سنتی بسیار باصفا در دربند فعالیت می‌کنند. همچنین می‌توانید از دکه‌های طول مسیر، لبو و انواع لواشک یا آلوچه تهیه کنید. از آش‌های سنتی رستوران‌های داخل مسیر که برایتان نگوییم! خلاصه که اگر سری به تمام راهنمای سفر تهران بزنید، حتماً نام دربند را مشاهده خواهید کرد!

بهترین زمان برای بازدید از باغ ایران

به نظرتان بهترین زمان برای بازدید از باغ ایرانی تهران چه زمانی است؟ اگر از ما می‌پرسید، به شما می‌گوییم که هر چهار فصل را باید در این باغ زیبا تجربه کنید؛ اما اگر به‌دنبال بهترین زمان بازدید هستید، در ادامه با ما همراه باشید.
  • باغ ایرانی تهران در بهار و تابستان

عکس باغ ایرانی تهران در بهار و تابستان

باغ ایرانی تهران در فصل بهار بسیار زیبا و بی‌نظیر است. از نظر بسیاری از گردشگران، فصل بهار بهترین زمان بازدید از این باغ تماشایی محسوب می‌شود. همان طور که اشاره کردیم، این باغ زیبا دارای چند باغچه بسیار بزرگ لاله و گل‌های رز رنگارنگ است. این باغچه‌ها در فصل بهار همگی گل می‌دهند. به همین خاطر باغ ایرانی تهران به یک جعبه مداد رنگی بزرگ تبدیل می‌شود. درختان در این فصل برگ‌های سبزشان از زمستانی سخت، دوباره رشد می‌کند. طبیعت جانی دوباره می‌گیرد و زمین نفس می‌کشد. خاک لباس‌های زمستانی خود را در کمد می‌گذارد و نفسی عمیق از عطر خوش گل‌ها می‌کشد. در ایام نوروز، بسیاری از گردشگران بازدید از این باغ را انتخاب می‌کنند؛ اما باید بدانید که در اواسط اردیبهشت ماه لاله‌ها و رزها گل می‌دهند و این باغ را زیباتر می‌کنند.
عکس باغ ایرانی تهران در بهار و تابستان
در فصل تابستان، هوای تهران بسیار گرم می‌شود. به همین خاطر حتی میزان مسافران هتل های تهران نیز کاهش پیدا می‌کند. ساکنین پایتخت نیز مدام به‌دنبال جایی برای فرار از گرمای هوا می‌گردند. باغ ایرانی تهران در منطقه ده ونک و شمال شهر قرار دارد. وجود 6 آبنما و البته درختان زیبا باعث می‌شود تا هوای این باغ چند درجه از هوای مناطق دیگر تهران بهتر باشد. به همین خاطر حتی در تابستان هم این باغ بهترین جای دیدنی در تمام استان تهران محسوب می‌شود! مخصوصاً در این فصل که کودکان تعطیل هستند، می‌توانید وقتی که حوصله آن‌ها در خانه سر رفت، دستشان را بگیرید و به این پارک بیاورید.
  • باغ ایرانی تهران در پاییز و زمستان

عکس باغ ایرانی تهران در زمستان

در پاییز خبری از گل‌های رنگارنگ نیست؛ اما درختان رنگ می‌بازند. این باغ ناگهان به هزاران رنگ تبدیل می‌شود. هر یک برگ چند رنگ را در خود جای می‌دهد. با دیدن این باغ در فصل پاییز، طبع شاعری هر کس گل می‌کند. شاید اگر حافظ هنوز در بین ما بود، با دیدن این باغ در فصل پاییز، اشعار زیبای خود را دوباره می‌خواند:
حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج                                     فکر معقول بفرما، گل بی خار کجاست ؟
در فصل پاییز هوای این باغ نسبتاً سرد است. کمتر کسی به این باغ می‌آید. پس می‌توانید در آرامش قدم بزنید و از صدای وزش باد لذت ببرید. دستان خود را در جیب‌های پالتو کنید و روی برگ‌های پاییزی قدم بردارید. خلاصه که در فصل پاییز می‌توانید حس و حال عاشقی و شاعری را در این باغ تجربه کنید.
در فصل زمستان این باغ به‌ندرت بازدیدکننده‌ای را به خود می‌بیند. درختان رخت و لباس زمستان را از کمد بیرون می‌آورند. لحاف برف روی زمین کشیده می‌شود. درختان عاری از برگ، خودشان را برای خوابی طولانی آماده می‌کنند. شاید در سوز و زمستان، بازدید از این باغ آنقدر هم دل‌انگیز نباشد؛ اما اگر برفی از آسمان بارید، شال و کلاه کنید و خودتان را به این باغ برسانید. از ما به شما نصیحت، برف‌بازی در این باغ بسیار مزه می‌دهد.

 ساعت بازدید از باغ زیبای ایرانی

عکس بازدید باغ ایرانی تهران

درب این باغ به‌صورت 24 ساعته به روی بازدیدکنندگان باز است. پس می‌توانید هر ساعت روز و هر روز از هفته سری به این باغ بزنید و از زیبایی آن نهایت لذت را ببرید.

مسیر دسترسی باغ ایرانی

دسترسی به این باغ بسیار ساده و سرراست است. ابتدا باید خودتان را به خیابان ولیعصر برسانید. خیابان ولیعصر تهران بلندترین خیابان خاورمیانه است. این خیابان در بخش مرکزی تهران قرار دارد و از شمال تا جنوب ادامه پیدا می‌کند. میدان ونک نیز درست در همین خیابان، پایین‌تر از چهار راه پارک‌وی قرار گرفته است. از میدان ونک، کمی پیاده به‌سمت خیابان خدامی بروید. از آنجا پایانه تاکسی ده ونک را مشاهده می‌کنید. از رانندگان بپرسید که کدام خط به‌سمت باغ ایرانی تهران می‌رود. خطی که به‌سمت خیابان صابری می‌رود، نزدیک بوستان باغ ایرانی ده ونک تهران توقف می‌کند. پس سر خیابان صابری پیاده شوید و از آنجا پیاده خودتان را به درب ورودی جنوبی برسانید. این بهترین مسیر دسترسی به بوستان علی محمد مختاری است.
برای دسترسی به خیابان ولیعصر و میدان ونک هم می‌توانید از خطوط اتوبوس تندرو یا همان BRT استفاده کنید. این اتوبوس‌ها از میدان راه آهن آغاز به حرکت می‌کنند و تا میدان تجریش ادامه پیدا دارند. پس می‌توانید در میدان ونک از اتوبوس پیدا شود. در ضمن بوستان ایرانی تهران فاقد پارکینگ اختصاصی است. دور و اطراف این بوستان هم به‌سختی جای پارک پیدا می‌شود؛ پس بهتر است از وسایل نقلیه عمومی برای بازدید از این بوستان استفاده کنید.
خب دوستان عزیز ره بال آسمان، آیا می‌دانستید در دل شلوغی پایتخت، درست جایی که بیشتر مردم برای کارهای تجاری و اداری خود به آنجا می‌روند، چنین باغ و بوستان زیبایی وجود داشته باشد؟ نظر شما درباره زیبایی بوستان ایرانی ده ونک چیست؟ به نظرتان زیباترین باغ در تهران کدام است؟ اگر تجربه بازدید از این باغ را داشته‌اید، تجربه زیبای خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

باغ ایرانی تهران در محدوده ده ونک تهران و منطقه 3 پایتخت قرار گرفته است.

بهار بهترین زمان بازدید از این باغ است.

بازدید از این باغ رایگان خواهد بود.

مترو حقانی و میرداماد نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به میدان ونک هستند.

می‌توانید به‌صورت 24 ساعته از این باغ دیدن کنید.

2/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.